Het Asbury Park Rock 'n Roll Museum eert lokale wereldster DINSDAG 26 JULI 198 iflSTEM GIDS 2 SS Oordopjes Rassenrellen In brand Knalroze Born to Run Zelfvertrouwen NEDERLAND 1 MEDERLAND 2 DUITSLAND 1 uske en Wiske: Van Presley, van Rotten, van' Prince was iedereen in het begin bang. Dat is altijd een goed te ken. Neil Young DE STEM T2 'Greetings from Asbury Park', heette de elpee waarmee Bruce Springsteen in 1973 debuteerde. En de ansichtkaart die de hoes ervan siert, is nog steeds te koop in de sou venirwinkels langs de houten 'boardwalk' van het tienduizend zielen tellende stadje aan Ameri kaanse oostkust, onder de rook van New York. Wie vijftien jaar later een bezoek brengt aan de badplaats kan zich nauwelijks indenken dat The Boss, Southside Johnny, Little Steven en ook Jon Bon Jovi hier hun muzikale roots hebben. Want Asbury Park ziet eruit als Scheve- ningen na een atoomaanval. In het gebouw van de Palace Amuse ments, een overdekte hal vol ker misattracties, getuigt het Asbury Park Rock 'n Roll Museum van een kwarteeuw muzikale geschiedenis. Volgens Billy Smith, een van de twee gedreven verzamelaars achter de collectie curiositeiten, is er zelfs sprake van een Asbury Park Sound. Door Joep Trommelen OOIT MOETEN er andere tijden ge weest zijn en was Asbury Park een in de schaduw van gokstad Atlantic City florerende badplaats. Het met neon verlichte casino domineerde de kustlijn letterlijk als een rots in de branding. Het neon is anno 1988 ver dwenen, de letters roesten weg, de ruiten zijn kapot en de deuren lijken voor altijd gesloten. Een deel van de houten wandelpromenade is zelfs aan de vlammen ten prooi gevallen. Vlak voor het vakantieseizoen hebben ook de kermisklanten in de Palace Amu sements hal weinig te doen. In een klein hoekje van de hal hebben Billy Smith en zijn maat Stephen R. Bumball hun verza meling over lokale popartiesten onderge bracht. Ze verdienen er zelfs hun brood mee. Op een paar honderd meter afstand van clubs als The Stone Pony en The Up stage, waar het in de roerige jaren zestig allemaal begon. De collectie van het museum bestaat voornamelijk uit materiaal over Springs teen, maar Smith en Bumball willen de anderen, of ze het nu wel of niet 'gemaakt hebben', zeker niet vergeten. De bizarre verzameling gaat van een vuurrood drie delig pak van saxofonist Clarence Cle- mons, via een gesigneerde Gibson Flying Vee gitaar van heavy metal ster Jon Bon Jovi, tot Springsteens rijbewijs, de gitaar uit zijn eerste band The Castiles en een High School jaarboek uit 1968 met een zeer jeugdig portret. iV-w- Hïhfcr SaÖSife The Stone Pony, nog steeds een broeinest van lokaal talent. Billy Smith tussen de curiositeiten in het rock 'n roll] museum. Op de voorgrond een van de eerste gitaren ranl Bruce Springsteen. - foto-s frank trommelen! De schaduw van Springsteen Smith kan vol enthousiasme vertellen over hoe hij in het begin van de jaren zes tig geïnterresseerd raakte in de muziek- scene van Asbury Park. De eerste groep die in 1964 een redelijk faam wist op te bouwen was Sonny and the Starfires. Vanuit jeugdhonk The Hullabaloo gaf groepsleider Sonny Kenn daarmee het starsein voor een muzikale oorlog. In die jaren verschenen er steeds meer bands en het ging er uiteindelijk om wie daarvan de beste was. Smith: „In de Hullabaloo stond de muziek zo hard dat de bezoekers allemaal een blocnote en een potlood meekregen bij de ingang. Praten was ge woon onmogelijk. Wie toch iets kwijtwil- de, moest het maar opschrijven". Gangmakers uit de jaren daarna wa ren bands als The Jaywalkers, The Cli que, The Source, The Mods en The Casti les. Een foto in museum van die groep laat een piepjonge Springsteen zien, broodmager en met krullend haar tot over zijn schouders. Het was immers de tijd van de hippies. Smith leerde Springsteen kennen toen hij als vijftienjarig jongetje in een res taurant werkte. Hoewel fan van het eer ste uur, mocht hij vanwege zijn leeftijd nog niet in de clubs komen waar alles ge beurde. Wat overbleef was luisteren naar opnames en praten met de muzikanten. „Bruce kwam kwam regelmatig bij ons aan de bar wat drinken, dat was in 1967. We raakten aan de praat en iedere keer dat hij binnenkwam, zocht ik hem op. Ik vroeg hem dan alles over de muziek en de bands. Een jaar later mocht ik van de wet wel de clubs in en van dat moment af heb ik de muzikanten niet meer met rust ge laten", lacht Smith. De meeste groepsleden zaten nog op school. Toen ze hun diploma op zak had den, vielen de meeste bands uiteen. De jongens gingen studeren of kozen snel voor de Amerikaanse vorm van huisje boompje-beestje. Wie overbleef zocht zijn toevlucht in The Upstage. Springsteen, de leden van de latere E-Street Band, Southside Johnny Lion, David Sancious, Vini 'Maddóg' Lopez en vele anderen leg den daar de basis voor de Asbury Park Sound. In 1970 was de tijd van bloemetjes en vrede definitief voorbij. Rassenrellen, door Springsteen in 'My Hometown' be zongen, wierpen een donkere schaduw over Asbury Park. The Upstage en ook The Hullabaloo sloten hun deuren. In die uitgeputte muzikale aarde konden alleen de sterkste zaden ontkiemen. Zij ver plaatsten hun terrein naar The Sunshine en The Student Prince. Springsteen was de eerste die trots een platencontract in de wacht sleepte. De critici kondigden met het verschijnen van Greetings From Asbury Park de geboorte van een tweede Bob Dylan aan. „Ach teraf gezien was Springsteens plaat en zeker de naam die hij eraan gaf enorm belangrijk voor Asbury Park. De mu ziekmaatschappijen wisten ineens van het bestaan van het wereldje hier af. De gene die daar het meest van profiteerde waren Southside Johnny and the Asbury Dukes. Volgens mij zou hij zonder Springsteens doorbraak nooit zover ge komen zijn. Maar Springsteens beroemdheid had twee gevolgen. Aan de ene kant raakte je eerder bij de platenbonzen bekend als je zei dat je uit Asbury Park kwam. Je was te plaatsen. Aan de andere kant werd je al gauw vergeleken met Springsteen, en voor immitator uitgemaakt. Je moest van goeden huizen komen om het te maken. Velen zijn daar niet in geslaagd. Dat is jammer, want ik denk dat sommigen het wel in zich hadden. Voor ons reden te meer om in het museum ook aandacht aan hen te schenken". Vandaar dat namen als Bill Chinnock, Billy Ryan, Ricky De Sarno en Glenn Burtnick de gemiddelde Nederlander misschien niets zeggen, maar wel een plaats kregen in het museum. Burtnick, die wel enkel platen uitbracht maar lan delijk nooit doorbrak, leverde trouwens een van de meest opvallende museum stukken. Na een concert in het Garden State Art Centre in New Jersey stak hij zijn gitaar in brand. Het half gesmolten Het museumpje is afgeladen met curiositeiten, pop-relikwieën en aanden kens. instrument ligt nu te pronken in een van de glazen vitrines. Toen Springsteen in 1975 Born To Run uitbracht en zijn portret de voorpagina's van Time en Newsweek sierde was er geen weg meer terug. Southside Johnny and the Asbury Dukes braken definitief door. Billy Smith besloot de historie van de jaren daarvoor in tastbare bewijzen vast te leggen en begon zijn verzameling. Hij sleepte alles bij elkaar wat hij te pak ken kon krijgen: posters, concertkaartjes, foto's, platen, instrumenten. Asbury Park is een klein wereldje, dus hij wist waar hij moest zoeken. Het is opvallend dat zo'n klein wereldje een rijke oogst aan muzikaal talent ople verde. Nog opvallender zijn de overeen komsten in de muziek van verschillende mensen. Volgens Smith kan er gerust ge sproken soulmuziek, vol passie, overgave en gedrevenheid, die de muziek soms ge vaarlijk dicht in de buurt brengt van bombast. Smith verkoopt in het museum een plaats met de titel The Sounds from Asbury Park, met daarop verschillende groepen. Wel keren vaak dezelfde muzi kanten in andere bezettingen terug. Bij voorbeeld in Ken Viola and Friends en Kog Nito and the Geeks. Ook E-Street Band leden als Garry Tallent en Patti Scialfa worden genoemd. Zelfs Bon Jovi's grote hit Living on a Prayer, zou je met enige fantasie uit Springsteens keel kun nen horen komen. Terug naar Asbury Park. De prome nade herinnert in vele opzichten aan Springsteen en zijn muziek. Vooral het nummer 'Sandy (4th of July, Asbury Park)' van zijn tweede elpee lijkt handige toeristische ondernemers inspiratie heb ben gebracht (of heeft Springsteen zijn inspiratie bij hen vandaan?). Zo heet een hal vol flipperkasten en videospelletjes 'Sandy's Arcade'. Even verderop staat een houten huisje waar waarzegster Ma dame Marie spreekuur houdt. De forse vrouw met het zigeuneruiterlijk zit ver veeld de Atlantische Oceaan in te staren. Hoe anders dan de tijd waarin ze volgens Springsteen door de politie werd opge pakt omdat 'ze de toekomst beter kon voorspellen dan zij zelf'. De kermisklanten zijn onmiddellijk in voor een praatje. Een van hen, een blanke Asbury Park: Scheveningen na een atoomaanval. jongen van rond de twintig: „Nee, druk is het hier niet meer, dan had je vroeger moeten komen. Ook het hoogseizoen stelt niet veel meer voor. Nu moet je dertig ki lometer verderop zijn wil je een echte badplaats vinden. Het is allemaal de schuld van de zwarten. Er zijn er veel te veel hier. 's Avonds op straat mag je wel uitkijken. Er is veel criminaliteit". Ras senproblemen zijn er dus nog steeds; wat dat betreft is er na 1970 niet veel veran derd. De motelbaas van het knalroze geschil derde Flamingo Motel is beter gehu meurd. Als hij merkt met buitenlanders te maken te hebben zegt hij„Aha, jullie komen zeker voor Springsteen? Dan heb je wel de verkeerde tijd gekozen. Ik zag zojuist op televisie dat hij Rome is". Springsteen lijkt zowat het enige waar mee Asbury Park nog te koop wil lopen. Maar achter de schermen werkt men aan een come-back. In feite is het Rock 'n Roll Museum daar een bewijs van. Smith en Bumball (laatstgenoemde was inmiddels ook be gonnen te verzamelen) werden opge merkt door een journaliste van The As bury Park Press, de plaatselijke krant. „Toen de burgemeester dat verhaal las, schoot hem een idee te binnen", vertelt Smith. „We moesten bij hem op visite ko men en die vertelde dat een museum met de verzameling de stad goed zou doen en onderdeel kon vormen van een algemeen herstelplan. We hadden al eerder planne gehad om een museum te beginnen in het oude pand van The Upstage. Maar dat was in zo'n slechte staat dat een verbou wing een fortuin zou kosten. En geld had den we niet. Juist in die tijd schaarden de burgemeester en twee miljonairs van Ita liaanse afkomst, de broertjes Vaccaro, zich rond de tafel. Ze wilden het image van Asbury Park verbeteren en de oude glorie van een nieuwe verflaag voorzien. Dat was in 1986. De broers zagen het mu seum ook wel te zitten en nog hetzelfde jaar konden we onze deuren openen". „Vanaf dat moment was het voor ons in eens een stuk gemakkelijker. We hoefden niet meer te zoeken; de mensen kwamen zelf met allerlei materiaal. Neem nou dat jaarboek van Springsteens High School. Daar kom je niet zomaar aan. Bruce stond daar zelf van te kijken toen hij in november van het vorig jaar voor het eerst het museum bezocht. Dat was trou wens het moment waar we sinds de ope ning naar hadden uitgezien. Wanneer zon Springsteen zelf komen? Hij wist ervan, had gehoord dat het goed was. Toen hij in de Palace Amusements was om de video clip van Tunnel of Love op te nemen vond hij tussen de opnames door nog tijd om een kijkje te nemen. Dat was fantas tisch". Toen Springsteen weggging vroeg hij aan Stephen Bumball wat hij nog het liefst aan zijn verzameling zou willen toevoegen. Deze antwoordde: „De Fender gitaar waarmee je op de hoes van Born to Run staat". Springsteen moest hem te leurstellen omdat die gitaar nog steeds in gebruik is. Maar hij zou het onthouden. Smith vertelt dat Springsteen zijn ge boortestreek nog steeds als zijn thuis ziet Als hij niet op toernee is, is de kans rede lijk groot dat hij in Asbury Park of in zijn iets meer landinwaarts gelegen ge boorteplaats Freehold opduikt. Als hij er gens is waar een band staat en hij heeft zin om mee te doen, stapt hij gewoon het podium op. De vorige zomer speelde zelfs met de complete E-Street Band drie zondagen achtereen onaangekondigd in The Stone Pony. Toen de pers er lucht van kreeg en erover schreef, stond er de vierde zondag een massa mensen voor de deur. Helaas, de vogel was gevlogen. Volgens Smith koesteren de inwoners van de hele staat New Jersey Springsteen als een man die hen in tijden van een eco nomische recessie een stuk van hun zelf vertrouwen heeft teruggegeven. In Free hold droeg een auto zelfs een immitatie- nummerplaat met daarop de tekst: My Hometown-Freehold-The Pride is Back, „Het is ongelofelijk maar waar, Springsteen kan hier gewoon op straat lopen of uitgaan zonder dat hij meteen wordt lastig gevallen. Alleen mensen die niet uit New Jersey komen willen nog weieens over de schreef gaan. Springs teen heeft hier nooit een body-guard zich", aldus Billy Smith. „Ze weten precies waar het bij hem om draait. Ze respecteren zijn muziek en de houding die hij heeft tegenover het ver schijnsel rock 'n roll. Hij heeft nooit een ster willen zijn die buiten de gewone we reld staat. Als mens is hij ook erg, heel erg verlegen. Op het podium verandert hij totaal. Maar in feite is hij altijd de; zelfde gebleven. Hij heeft het succes verwerkt. Born in the USA heeft hem wereldberoemd gemaakt. Dat grote suc ces maakte het hem erg moeilijk om nor maal te blijven leven. Hij was bang var- het Elvis-syndroom, hij wil in geen geval een onbereikbare God worden. Daar i hij volgens mij op een unieke manier ii geslaagd. De mensen respecteren zijn privacy. Ze willen dat hij zo blijft als lü is. Ze willen niet verliezen wat ze hebben omdat ze zich met hem kunnen identifi ceren. Ze zien hem niet als superster, maar op een meer persoonlijk niveau. Als 'one of us'. Ik hoop en denk dat dat blijft". 's Avonds is er in een zaaltje naast The Stone Pony een jam-sessie. Wat begin' als een bandje dat materiaal van onder meer Creedence Clearwater Revival et andere jaren zestig nummers speelt, loop' uit in een heavy-metal orgie. Het is dan al zo laat dat zelfs de zanger zijn hoog blond getoupeerde kapsel niet meer orn- hoog kan houden. De uren daarvoor lie pen van tijd tot tijd muzikanten met gita ren, drums of microfoons binnen. D® nieuwe oogst? De tijd gaat verder, rock'n roll zal er in ieder geval altijd blijven. Het hoogste recht pjCRV herhaalt het to dstuk 'Het hoogste recht' ina Boudier-Bakker. De .bewerking is van Peter Gestel. Het spel gaat tr een moeder, Eva, die ,r haar echtgenoot te jong !(dt geacht om zelf haar jjeren op te voeden. Mede tr de vriendschap met een ^stschilder leert ze haar jtie in het leven en in haar gn bepalen. Simone Roos ts, Bram van der Vlugt en Rooymans spelen de tfdrollen. Skorpion de NCRV is opnieuw de ;else thriller 'Skorpion' te De driedelige serie werd isakt door Gerard Glais- regisseur van het be- ide 'Colditz'. 'Skorpion' "een verhaal over terroris- De Franjaise Gabrielle Faujas is hoofd van een -mationale liefdadig- iorganisatie. In haar Pa- kantoor ontploft een waarbij alleen haar se- jaresse om het leven it. Na de aanslag krijgt ibrielle politiebescher- ig, maar ze weet die van af te schudden. Als later de Schotse Hooglanden een igtuigje neerstort ziet de ;els anti-terroristenbri- le niet meteen de connec- Dutch Viking '88 inavond wordt in plaats in TROS Aktua' de special utch Viking *88' uitgezon- n. Op 1 juli vertrokken tnk Brink en Willem Hage- an met hun luchtballon utch Viking uit de Cana- se haven St. Johns voor n tocht over de Atlantische :eaan. Afgelopen vrijdag tam het tweetal veilig in tderland aan. De special engt verslag uit van hun ertocht en de voorberei- ïgen, die eraan vooraf gin- n. uder de titel 'Alles Kranke Last' zendt de ARD een «umentaire uit over de lassamoord op gehandicap- ii tijdens het Derde Rijk en rol van de kerken in deze ak. Tussen 1933 en 1945 ttden in Duitsland 400.000 lensen met erfelijke ziektes steriliseerd. Ruim 200.000 'handicapten werden ver oord. In de film laten de akers Ernst Klee, auteur het standaardwerk uthanasie im NS-Staat', en unnar Petrich zien, dat de irken achter de massa oord stonden. Klee en Pe- ich maken gebruik van «materiaal, dat tot nu toe toit is vertoond. I* denk er niet sonDe goeden hebben ut de slechten oon Horden geschoten... hls je wil kun je meekijken 23.00 Alles Kranke Is Last Ik ft bij Suske en Uiske wot 'mdschop roeken. Oiezulten tenminste blij rundot ze my terugzien. idmbone pp M'N ÖORD.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14