RED BAND VENCO DOET GOUDEN GREEP MET NIEUW PRODUKT Maandagmorgen-gevoel eigenlijk mini-jetlag T Argentinië lokt toeristen DE STEM EXTRA OP MAANDAG 25 JUL11988 BREDA - Het snoepachtige dropje Tikkels van Red Band Venco verovert in razende vaart de dropmarkt. Drop-land Impuls Verpakking Prijs Red Band Venco: van familie bedrijf tot CSM-dochter Bescheiden Namaak Ervaren reizigers kennen het gevoel van jetlag. Dat is een soort van kater die je met name krijgt als je tijdzones overschrijdt. Dan hebben we de mini-jetlag als we de nacht dienst ingaan. Ook dan hebben we gefoezeld met de regelmaat van licht en donker. En vervolgens zijn er nog de monday morning blues, dat ellendige gevoel als je na een doorleefd weekend weer de maatschappij in moet. In al deze gevallen heeft de mens geknoeid met de biologische klok. Deze klok is secuurder dan een digitale Jap en betrouwbaarder dan een Zwitsers precisie-uurwerk. Maar hij laat niet met zich spotten. BIOLOGISCHE KLOK GEEFT ENORME AANPASSINGSMOGELIJKHEDEN Grote regelaar Depressief Straf Meer dan 24 uur lc COKS VAN EYSDEN Barbecue onifadevt Om de kern van de A: hoofdstad Washingto acht-baans rondweg i en die The Beltway w Binnen die Beltway li 411 vierkante kilomet Daarin bevinden zich Amerikaanse ministe rijkste gerechtshoven de consulaten, de poli de hoofdkwartieren v nisaties en pressiegro derden bedrijven en 1 een of andere manier WASHINGTON - 'In side the Beltway' - zo als de Amerikanen het zeggen- bevindt zich 's werelds groot ste concentratie van politieke macht. De ambities liggen er to- renhnoog opgesta peld. Honderdduizen den mensen jagen er een carrière na, pogen er een fortuin te ma ken, of zijn doende een deel van de ruim voorhanden zijn de macht naar zich toe te trekken. T48 Tikkel verovert dropmarkt Door Willem Reijn Tien weken na de introductie had Tikkels al elf procent van de verpakte drop-markt te pakken. En dat percen tage is waarschijnlijk al opgelopen tot veertien a vijftien procent. Per week verlaten ruim honderdduizend zakjes Tikkels de fabriek. De in Roosendaal gefabri ceerde en vanuit Breda ver kochte Tikkel is een uitzonder lijk succesverhaal. Zelden zal een nieuw produkt binnen een zeer stabiele markt zo snel ter rein hebben gewonnen. Het produkt komt uit de Red Band Venco-fabrieken, waar de directie naar mogelijkheden voor nieuwe groei zocht. „De dropmarkt was al jaren sta biel", zegt adjunct-directeur drs. Peter de Ries, verantwoor delijk voor marketing en ver koop. In 1987 nam de verkoop in volume gemeten nog minder dan een procent toe, namelijk van 26.7 naar 27.4 ton. In geld was de groei iets groter: 2.6 procent, waardoor Nederland voor ƒ240 miljoen aan drop consumeerde. Red Band Venco is met een dekking van 42 pro cent van de 'verpakte-drop- markt' marktleider. Concur renten zijn Katja, De Faam en Kiene. Volgens De Ries is hun gezamenlijk marktaandeel nog iets kleiner dan dat van Red Band Venco. De rest van de markt is in handen van private labels, waarvan Albert Heijn een van de grootste is. snoepje jelly-bean, (een kauw-snoepje met fruitsmaak, WR) dat het daar erg goed deed. Wij wilden dat qua smaak al aanpassen voor de Europese markt". „De markt was toe aan een ste vige impuls", zegt De Ries. En hij tekent de situatie: er is een groep drop- en groep snoepe- ters. Deze groepen overlappen elkaar voor een deel. Door een soepachtig dropje te ontwikke len, kan de belangstelling van snoepeters voor drop toenemen. 'Een droepje', heet zo'n snoepje in het Red Band-j argon. „Vorig jaar hebben we het plan opgevat een nieuw pro dukt te introduceren om nieuwe consumenten aan te spreken. We hadden daarbij een aantal uitgangspunten: de kwaliteit moest goed zijn en het snoepje moest echt nieuw zijn". De onderzoeks- en ontwik kelingsafdeling ging aan de slag. In het laboratorium werd gezocht naar een nieuw recept en een nieuwe bereidingswijze. „Die ontwikkeling kost ander half tot twee jaar. Maar we waren bij Red Band en bij Venco al aan de gang met het zoeken naar nieuwe snoepjes". Gezocht werd naar een fun- artikel, met als doelgroep vrouwen van 15 tot 45 jaar. „In de Verenigde Staten was een De gouden greep was om een dropvariant op de jelly-bean te ontwikkelen. „Wij hielden een consumententest met de jelly- bean en de dropvariant. Ieder een pakten het zwarte snoepje, omdat men dacht dat het drop was. Nederland blijft toch een echt drop-land", zegt De Ries. „De consumenten waren zeer enthousiast. 77 procent vond het snoepje lekker of heel lek ker. Ze vonden ook dat het snoepje zeer goed, uniek en iets echt nieuws was". Het snoepdropje werd verder ontwikkeld. Uiteindelijk kwam er de - toen nog naamloze - Tikkel uit. Een snoepje dat hard van buiten is en binnenin zacht, dat zich enerzijds als een drop-snoepje en anderzijds een beetje als kauwgom laat eten. „Om de ontwikkeltijden te bekorten werden een aantal fa sen, die normaal achter elkaar liggen, tegelijk uitgevoerd", zegt De Ries. „De verpakking werd ontworpen, zonder dan er nog een naam was. Het recla mebureau begon ook zonder naam. Het zoeken naar een goede naam ging eveneens ge lijktijdig. En het laatste deel van de produktontwikkeling ging normaal door". De verpakking is een belang rijk onderdeel van de marke- ting-strategie geworden. Pro- dukt-manager Ruud Boer: „We hadden een absoluut nieuwe verpakking nodig. Het moest er in het schap bij de supermarkt echt uitspringen. Bij drop lig gen daar alleen zwarte verpak kingen. De Tikkelverpakking moest daartussen opvallen". De verpakking in een plastic zakje heeft als nadeel dat de zakejs als ze rechtop staan in zakken. Door niet de boven en onderkant te 'sealen' (samen smelten), maar de lasnaad aan de zijkanten te doen, kan het Tikkelzakje blijven staan. Daardoor blijft het opschrift te lezen en blijft de hernkenbaar- heid groot. Bovendien vond men een manier om het zakje na ge- den bij aan STER-tijd voor dertig uitzendingen. „Dat is nog een bescheiden bedrag, vergeleken met wat in dit soort zaken normaal wordt geïnves teerd", zegt De Ries. Adjunct-directeur drs. Peter de Ries (links) en produktmanager Ruud Boer: Tikkels voor lopig niet na te maken. Red Band is van oorsprong een Roosendaals familiebe drijf, dat in 1965 concurrent Venco uit Naarden opkocht. In 1986 nam de suikergigant CSM alle aandelen over van de familie Overwater. Red Band Venco opende in juni haar hoofdkantoor aan de Takkebijsters in Breda, waar 50 me dewerkers werken. In Roosendaal staat de grootste fabriek van de groep met tweehonderd werknemers. Andere produktievestigingen staan in Turnhout en Naar den. Totaal heeft Red Band Venco 550 mensen in dienst. De omzet bedraagt ƒ130 miljoen, waarvan veertig procent door drop en zestig procent door andere suikerwerken (wi- ne-gums, gomballen, 'keelverzorgers') wordt gerealiseerd. Van de suikerwerken is dertig procent voor export be stemd. bruik te sluiten. „Dat is heel praktisch. We hoorden nog wel eens klachten van consumen ten die de snoepjes na opening van het zakje overal in de auto, jaszak of handtas terugvon den". De naam Tikkel werd van drie verschillende zijden aan gedragen: het speciaal inge schakelde bureau, het reclame bureau en Red Band Venco zelf. De strijd ging uiteindelijk tussen Tikkel en Dream Be ans. De laatste naam was ge stoeld op twee gedachten: het greep terug op de Jelly Bean en het moest uitdrukken dat het snoepje dromerig lekker is. Het zeer fraaie Dream Beans-pak- je, met Hollywood-sterren in zwart-wit aansluitend bij de hele zwart-cultus in de jonge renmarkt (zie de videoclips bij poppogramma's), schoot echter zijn doel voorbij. „Dat dromerige was te gekun steld. We wilden met een snoepje gewoon met twee be nen op de grond blijven. Een snoepje is echt een impuls-aan koop. Dream Beans was te luxe". Tikkels deed het wel goed, zowel aan de directietafel als in consumententesten. „Het was een gemakkelijk uit te spreken naam, vooral ook voor kinde ren goed te onthouden", zegt Ruud Boer. Maar er kwam een probleempje om de hoek, toen een fabrikant van Spikkels, het snoepje in de winkel ont dekte. Hij verweet Red Band Venco dat de naam aan zijn produkt, snoepspikkels die in ijssalons op de coup worden ge- stooid, was ontleend. Hij spande een kort geding aan, stelde het uit toen Red Band Venco marktgegevens aan droeg waaruit zou blijken dat - FOTO MARCEL BEKKEN er geheel geen verwarring kon bestaan, en blies het geding uiteindelijk af, toen hij de merknaam Spikkels aan een ander bedrijf verkocht. „Ik weet echt niet of het als nog tot een procedure gaat ko men", zegt De Ries. „Maar ik vind dat geen verwarring mo gelijk is. Het gaat om een totaal ander produkt, hoewel ze beide in dezelfde warenwet-klasse vallen. Spikkels zijn voor de consument niet te koop, dus Tikkels is 'met de bescheiden middelen die we hebben' pro minent op de markt gebracht. Voor de winkels en het 'grijze circuit' (jargon voor de verkoop via benzinestations, sportkan tines, sigarenzaken en dergelij ke) werden aparte dispalys ge maakt. Door van de drie sma ken zout, zoet en mint drie keer acht zakjes in een doos te doen in plaats van drie dozen van 24 stuks bestond bij de kleine middenstander minder weer stand om een doos te proberen. Hij zag hoe snel de doos leeg ging en durfde zo sneller extra bestellingen te plaatsen. De introductie van Tikkels is voor Red Band Venco een be hoorlijke iunvestering geweest. Zes ton ging naar de reclame campagne, die uitsluitend via de televisie wordt gevoerd. Sa men met de produktontwikke- lingskosten van een kleine vier ton, werd bijna een miljoen gulden aan de Tikkels-lance- ring uitgegeven. Daar komt nog eens een half miljoen gul- Maar de opbrengsten zijn bo vennormaal. De winkelprijs van een zak Tikkels bedraagt ƒ2.30. „Wij zochten naar een goede prijs waarde-verhou- ding. We vroegen de consu menten hoeveel zo'n zakje mocht kosten. Ze noemden prijzen boven de twee gulden. Dat was opmerkelijk, want we hadden altijd aangenomen dat twee gulden een psychologi sche grens voor een zakje drop was". Een gouden winstmakerij e dus? „De kosten zijn hoger dan van gewone drop", haast De Ries zich te zeggen. „De handel moet er ook aan verdienen. Maar de marge is niet hoger dan op andere produkten". In procenten wellicht niet, maar in absolute zin dragen Tikkels wel degelijk bovenmatig in de winst bij, zo valt uit zijn ant woord af te leiden. Is Red Band Venco niet bang dat Tikkels een kortdurend modeverschijnsel wordt? „Drop heeft een lange pro- dukt-levens-cyclus", zegt pro duktmanager Boer. De Ries: „De Amerikaanse theorieboek jes zeggen dat zoutjes snel kun nen gaan vervelen, daarom krijg je ook steeds nieuwe na men zoutjes op de markt. Maar Wokkels was een uitzondering. De boekjes hebben niet altijd gelijk. Tikkels vervelen niet snel. Dat is uit consumenten- testen gebleken. Dan worden de mensen volgepropt met Tik kels: dat wil zeggen, mensen krijgen een paar Tikkels, dan rusttijd, dan weer een paar Tikkels, en elke keer meten we de waardering van de consu ment. Het duurde erg lang voor de consumenten genoeg van de Tikkels kregen". Een voordeel is ook dat het snoepje door de ingewikkelde bereiding moeilijk is na te ma ken, claimen de managers. Vult De Ries aan: „Onze collega's hebben niet de technische mo gelijkheden om een dergelijk snoepje op één plaats te maken. Ze moeten dus gaan vervoeren. Dat kan technische problemen opleveren, maar kost in ieder geval meer geld. Als zij Tikkels willen beconcurreren, kan dat alleen door onder de prijs te gaan zitten. Ze zitten dus ener zijds mete hogere kosten, maar ze zullen de handel ook alleen kunnen overtuigen door een hogere marge te bieden. Dat lukt ze voorlopig niet". Door Tony Mulders Een aspirientje werkt 's avonds langer en beter dan 's morgens. Het verdovings middel lidocaïne werkt 's middags langer. De studie van de 24 uurs-ritmen in het menselijke lichaam is niet een louter academische kwestie, maar is van prak tisch nut voor de mens. Je komt er niet alleen door te weten hoe het lichaam rea geert op prikkels, maar ook wat een ochtendmens is en waarom een avondmens nooit zo vroeg tussen de la kens kruipt. Het begrip biologische klok is al vele jaren bestudeerd. In een organisme, een lichaam, verlo pen processen in een eigen, vast ritme. De maag, lever, hart, hormonen, hersenen, stofwis seling, ademhaling: ze werken allemaal volgens een hoogst persoonlijk patroon. Daar is het lichaam aan gewend. In deze regelmaat functioneren li chaam en geest het beste. In het lichaam zit een biologi sche, inwendige klok die het al lemaal regelt. Zolang je die klok met rust laat is er niet veel aan de hand. Op tijd opstaan en naar bed, regelmatig eten, wer ken en ontspannen op vaste uren enzovoort. Maar in onze maatschappij is deze volmaakte toestand niet altijd haalbaar. We stappen in een jet en vliegen naar New York. We vertrekken om 12 uur 's middags en arriveren ook omstreeks die tijd. Je lichaam is 6 uur ouder geworden, maar die 6 uur heeft de maatschappij verdonkeremaand. Je denkt bijvoorbeeld: '12 uur, ha, tijd voor koffie of de lunch', terwijl het lichaam weet dat het feitelijk 6 uur in de avond is en dat het welletjes is voor vandaag. De problemen van de jetlag doen zich ook voort als je van dagdienst overgaat op nacht dienst. Dr. Gerard Kerkhof heeft deze verschijnselen bestudeerd. Hij is psychofysioloog, verbon den aan de vakgroepen func tieleer en fysiologie van de Rijksuniversiteit van Leiden. Sommige mensen kunnen de pressief worden als ze de win ter ingaan. Door hen 's mor gens drie uur bloot te stellen aan fel kunstlicht worden hun depressies verdreven. De biolo gische klok laat zich met succes manipuleren, concludeert dr. Kerkhof. Maar soms is er niets aan te doen. Een ochtendmens blijft een ochtendmens. „Kom je wel eens op de camping? In het waslokaal tref je 's morgens om 7 uur mensen aan, die op dat tijdstip opgewekt uitermate zinnige gesprekken voeren. Kom daar eens om bij een avondmens! Ikzelf vind ook dat de wereld 's morgens veel mooier is. Ik ben een gematigd ochtendmens." Avondmensen komen later op gang en blijven langer door gaan. Maar een avondmens die moeite heeft met opstaan kan daar toch iets aan doen. Schuif de ramen open, laat het zon licht binnen waardoor je licht- prikkels krijg. Zet de radio aan voor de sociale prikkel om het gevoel te krijgen dat je niet al leen bent. Gymnastiekoefenin gen maken voor het open raam is natuurlijk ook nooit weg: daardoor komt de bloedcircu latie op gang. Een mini-jetlag is het maan dagmorgen-gevoel, waar de een meer last van heeft dan de ander. Vrijdag ga je na een vermoeiende werkweek de hort op, je maakt het laat, slaapt za terdag uit om je slaapschuld af te lossen. Zondag neem je met de familie een lekker ontbijt of een modieuze brunch, je mod dert wat aan, maar maandag morgen gaat onverbiddellijk de wekker, terwijl je biologische klok zich net aan een iets ander ritme heeft aangepast. Dat is de monday morning blues, waarmee je inwendige klok je straft. Het bestuderen van de klok heeft ook praktische toepassin gen, zoals de vermelde bestrij ding van de winterdepressie. Je kunt er met name precies mee nagaan op welk tijdstip een ge neesmiddel het beste werkt en tevens de minste bijwerking heeft. Dr. Kerkhof heeft onderzoek verricht naar individuele ver schillen in de menselijke rit miek, in het bijzonder naar de gevolgen van veranderingen in het waak-slaapritme. Kippen worden bedrogen door ze met fel kunstlicht in de waan te brengen dat het dag is. En ook planten laten zich daarmee een ander ritme opdringen. En wij blijken dichter bij die natuur te staan dan we ver moeden, aldus dr. Kerkhof. „Dat blijkt vooral wanneer de 24 uurs-ritmiek ontregeld wordt, zoals door nachtdienst of lange vliegreizen oost- of westwaarts." Over het 24 uurs-ritme is men veel te weten gekomen door proefpersonen weken- of zelfs maandenlang in grotten, bun kers of volledig afgesloten ap partementen van de buitenwe reld te isoleren. Met behulp van meetappara tuur werden hun temperatuur. lichamelijke activiteit en soms ook de hersenactiviteit geregi streerd. Daaruit bleek dat het 24 uurs-ritme van de lichaams functies een gevolg is van de invloed van de dag-nacht-cy- clus. Proefpersonen gaan tij dens hun isolatie een ritme vertonen van meer dan 24 uur. In feite is de biologische klok op 25 uur afgestemd, maar elke dag past deze klok zich goed moedig aan aan de eisen van de maatschappij. Onder normale omstandigheden zijn de inwen dige klokken op elkaar afge stemd. Maar komt er een kink in de kabel -vliegen, nacht dienst, maandag- duurt het even eer de klok zich weer in het gareel van 24 uur heeft ge voegd. JLd N achtertuinen en op de camping zie je ze bezig - -de mannen met de barbe cue. Alle oer-instinkten komen boven. Terwijl ze de blaasbalg hanteren en kippeboutjes aan het spit rijgen spoelt de herin nering terug naar vroegere tij den vol dierlijk geweld en ge vaar. Met een berevel om vol doodsverachting op jacht. Te rug bij vrouw en hongerige kindjes in hol of hut eerst een bontmantel afgestroopt van nog dampende prooi. Vuurste nen ptsss-zwsss tegen elkaar en boven knetterend vuur leeuw, lynx of luipaard roosteren. Met sterke tanden sappig halfrauw vlees van het bot trekken. Bloed langs de kin en vet aan de knuisten. Ruig mannenbe- staan. Het beeld is oud, maar bekend. Het blijft de jaren door aan- trekkelijk-romantisch. Ook voor de volwassen jongens met plastic voorschoot: 'I am the cook'. Voor hoog en breed uit de kluiten gewassen padvinders met de handen nu in vrolijke vuurvaste ovenwanten. Voor eerbare huisvaders die als ras echte mopri's (moderne primi tieven) discussiëren over de functionele vorm van door hun favoriete slager gesneden en ge kende barbecue-vleesjes. Haaks op dat heimwee naar vroeger en die hang naar het oer-leven staat daar de batterij speciale sausjes, bedoeld om de natuurlijke smaak vna het ge braad te camoufleren. Nog te genstrijdiger is het dat de tot in hoogste barbecue-kringen er kende mopri een heel regiment flessen in de strijd gooit om welke smaak dan ook mee weg te spoelen. Ware aard verloo chent zich niet: vuur en vlees anno 1988 zijn onontkoombaar anders. Maar het spel wordt goed ge- rld. Met veel vertoon wor de uit het pak gesprokkelde vlamklare brokken gestapeld: „een goed vuur opbouwen, da's de kunst." Vrouwen en kinde ren zien zich tijdelijk verban nen naar belendende perken en percelen: „VlamgevaarAls 't vlees erop gaat mogen jullie pas komen." En de natte vinger - of ie nu uit het boekje van Ba den Powell of van een grootva der-boer stamt - de met spuug bevochtigde natte vinger gaat steevast de lucht in om de rich- ting van de wind te bepaltt Berg je, als die langs de v#. keerde kant blaast. „Verhuis; mensen, anders krijgen we aj, rook in het gezicht." Daar gain de tuintafel, parasol, de stoelen met de kuj sens. Evenzo de barbecue-s op wieltjes, de serveerboy gjj flessen en glazen, die andert tuintafel met de salades en ooi het kleine bijzettafeltje n# blikjes nèp-bier en spitjes naan en appel in spek gei voor de kinderen („Die pen gruwen van lever en hele poten"). De volksverh; zing naar de andere kant van gazon of terras sleurt natuurlij ook de kant-en-klaar geleveri slagersschalen mee („er is n» méér vlees in de koelkïs; hoor"), de manden stokbrood, en bakken fruit voor toe. Eu jiet te vergeten de plastic afva lemmers voor gebruikt weg. iservies en bestek. hè, die mensen vroegs werpset „Hè, die bij Lobith ons land binnen kwamen, die hadden het wat makkelijker met hun h vuur en hun schapebout en der niks als smullen maar. Zul len wij een volgende keer ooi eens... Kom nou, wat is dj voor domme vrouwenpraat. D) zal in de toekomst heus nog wd meer verzonnen worden om lie buitengebeuren aan te kleden Vooruitgang hou je niet en da's maar goed ook. Önzt voorvaders hebben zich uitein delijk niet met noeste vlijt dooi de geschiedenis heen ge terd om de opgebouwde worvenheden van al die eeuwen met een kale barbecue van bord te vegen. Terug-naar-de- natuur is prima, maar het i wel leuk blijven. Schenk nog maar eens in. Proost Dr. Gerard AKerkhof is psychofysioloog. Hij bestudeert onder meer de 24 uurs-ritmen van de mens. - FOTO VNU DAGBLADENGROEP GOEDGEKLEED Een poedelnaakte traves tiet shockeert per definitie niet, want travestieten, dames en heren, zijn mannen gekleed in vrouwenkleren, hetgeen zo'n wijfman, poedelnaakt, voor 't blote oog onzichtbaar maakt. TRANVESTIET Als een transsexuele travestiet zichzelf ooit in de spiegel ziet, wat ziet hij dan een vrouw als man, of neemt zij dan in ogenschouw: een kerel opgedirkt als vrouw DE GEBRS. ROL De gebroeders Rol zowel Mops als Pens anders dan Homo Sapiëns houden van zon-noch maneschijn Zij verkiezen 'n leven in jachtazijn. CROSSTALK „Geld" aldus de heilsoldaat, „is nog steeds de wortel van 't kwaad." „Had ik die wortel" zei de groentevrouw, „Ik verkocht 'm niet, maar vrat 'm rauw." BEST SELLERS Mevrouw van Manen-Pieters, die schrijft haar boeken mieters. Genieën hebben een oeuvre gewrocht, maar zij hept 'r acht miljoen verkocht. WELTSCHMERZ Dove netels, blinde vinken, al het leed in de natuur geeft mij tranen weg te pinken, Dolle kervel bovendien het zuur. Verder zeg ik mijn Friese grootmoeder na: 't Is goed dat lulke kij mar koarte hoarnen ha. Mei freonlike groetnis, ff&tO-TM Ook onderzocht dr. Kerkhof ochtend- en avondmensen. De piekwaarden van ochtendmen sen vallen aanzienlijk vroeger. Voor de lichaamstemperatuur bijvoorbeeld gemiddeld twee uur. Ochtendmensen hebben een korter ritme dan de 25 uur van avondmensen. Van nacht dienst blijken extroverte, uit bundige mensen minder nadeel te ondervinden, dan in zichzelf gekeerde mensen. De biologische klok past zich traag aan. Een reis naér Ame rika kost al veel inspanning, maar terug is nog erger. Na een tij dsverschuiving van zes uur duurt het gemiddeld vier tot acht dagen voordat de klok zich volledig aangepast heeft. NEW YORK (IPS) - In Argentinië kunnen buitenlandfl die in hotels investeren, rekenen op belastingvrijstelling' Elloriïie mscht gratis grond. Voor toeristen zijn er besneeuwde bergtop!* en een stabiel politiek klimaat. Met deze boodschap opende de Enrique Olivera zaterdag in N' York het eerste Argentijnse verkeersbureau in het buitenland' toeristen moeten het land aan buitenlandse valuta helpen. Argentinië heeft het toerisme nodig, zei Olivera. De uitvoer graan en vlees, traditioneel Argentiniës belangrijkste exportp' riegenwoordigers hebben dukten, van de groei van de buitenlandse schuld, 59 miljard dot "Jurlijk hun kantoren en (ongeveer 120 miljard gulden) groot, niet keren. De toeristen)1 I n Dersoonliikp staven riie nn dustrie levert nu nog maar een bescheiden bijdrage, vorig ja jj. - zo'n 600 miljoen dollar. Maar de groeimogelijkheden zijn gr® aw,, v®*j^genwoordigen. De meent Olivera. afgevaardigden hebben tesa- men 7528 stafleden in dienst. De Zuid-Amerika is op dit moment favoriet bij Amerikaanse senatoren hebben er 4097. Het risten. ü's heeft 180 commissies en Beltv Door onze correspondent Jo Wijnen Alles wat binnen de Beltway gebeurt, wordt buiten de Belt way met argusogen gevolgd. jEen niet gering deel van de Amerikanen wantrouwt Washington. Een ander deel haat het. En honderduizenden Amerikanen zijn ervan over tuigd dat binnen de Beltway een niet aflatende, steeds inge wikkelder en niet meer te ont rafelen samenzwering plaats vindt die door de arme belas tingbetaler wordt gefinancierd. Helemaal ongelijk hebben de wantrouwige Amerikanen niet. Washington is immers de stad van Watergate, van het Iran- Contra-schandaal en van het nu in zoveel twijfelachtige luister opbloeiende Pentagon- schandaal. Het algemene wantrouwen jegens de hoofdstad wordt nog gevoed door het algemeen aan vaarde inzicht dat een plek waarop zoveel macht en geld is geconcentreerd, vanzelfspre kend een plek moet zijn waar overmatige ambities onvermij- delijk tot vriendjespolitiek, protectionisme en zelfs tot cor ruptie moeten leiden. In Washington en de zich tot ver buiten de Beltway uit strekkende voorsteden wonen 3,6 miljoen mensen. Daarvan rijn er ongeveer 400.000 (dat is een-vierde deel van de be roepsbevolking) in dienst van de overheid. Dat is overigens ■naar een klein deel van de on geveer 3 miljoen mensen die bij, de „BV Amerika" - inclusief de strijdkrachten - op de loonlijst staan. De 400.000 overheidsdie naren van Washington verte genwoordigen een enorme ■nacht. Ze bezetten de sleutel- Posities op de belangrijkste mi nisteries, ze maken het beleid van de regering, ze waken over de enorme geldbuidels die in de kluizen van de departementen nggen opgetast, ze innen de lOoo miljoen dollar die de bur- gor en het bedrijfsleven jaar- ujks aan de overheid verschul- ■ngd zijn en ze geven vervol gens de 1.8 miljoen dollar uit ■ne diezelde overheid per mi nuut spendeert. ?et Amerikaanse volk wordt 'n Washington vertegenwoor- ?fgd door 435 leden van het Jrijis van Afgevaardigden en 'W Senatoren. Dat lijkt niet zo- 'sel voor een reusachtig land a« Amerika. Maar die volks-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4