DE STEM Troma films: leve de wansmaak HOE TWEE YAT,F,-STUDENTEN EEN FILMIMPERIUM OPBOUWDEN Lawrence of Arabia terug in Filmzomer Harde actie in 'Blue Jean Cop' Spanning en gekte in Filmhuis Breda Kitsch kan, zeker als het om films gaat, heel on derhoudend zijn. Dankzij commerciële satelliet zenders als 'Sky Channel' en 'Super Channel', die zo goedkoop mogelijk programmeren, krijgen we regelmatig Amerikaanse B-films uit de jaren veertig en vijftig voorgeschoteld die soms zó schaamteloos slecht zijn dat het ware meester werken worden. Amerikanen hebben daar mooie (en nauwelijks te vertalen) termen voor: 'cult bad' of 'crapola'. Ongelooflijk Jatwerk Horror ,ij 40-jarig jubilei )VER WAT de Wereldr «rste veertig jaar van teeft gebracht, dat echt h» pflRTEM EXTRA eiitraal Comité-li arja van der Vet 00K IN DE BIOSCOOP T2 Door Johan van de Beek dere. En konsekwent slecht uit gevoerd, slecht geacteerd, slecht getruceerd, onlogisch ge monteerd en opgehangen aan een scenario met gaten zo groot dat er een truck door kan rij den. Troma-baas Michael Herz ci teert de welwillende recensies met zichtbaar genoegen. „We hebben ze, ik moet zeggen met enige voldoening, bijna alle maal zien ondergaan", zegt Herz. De ontstaansgeschiedenis van Troma en de daarop vol gende succes-story is bijna nog ongelooflijker dan menig sce nario dat Herz en zijn vriend Lloyd Kauffman (de president van Troma) in de afgelopen ja ren bedachten. „Lloyd en ik kenden elkaar van onze studententijd op Yale. Ik studeerde politieke weten schappen, Lloyd Chinese cul tuur. Twee absoluut essentiële studies wil je het maken in de filmbusiness", grinnikt Herz. Na te zijn afgestudeerd verlo ren de twee elkaar uit het oog. „In 1974 zag ik Lloyd als acteur in de film 'Cry Uncle' van John Avildsen. Ik nam contact met hem op en hoorde dat hij geld in die film had gestoken en er een aardige cent mee had ver diend. Ik besloot op dat mo ment dat ik ook filmproducer wilde worden. En we richtten samen Troma op". Troma ontstond op een mo ment dat wereldwijd de grote bioscopen zich opsplitsten in meerdere kleine zalen (het zo geheten 'multi-plexing') waar door een tekort aan films ont stond. De grote maatschappijen stortten zich op miljoenenpro ducties maar 'kleine' commer ciële films werden nauwelijks meer gemaakt terwijl er ge noeg doeken waren om ze op te vertonen. De New Yorkse filmmaat schappij Troma maakt sinds enige jaren weer dit soort films, met het subtiele verschil dat de wansmaak er opzéttelijk en met groot enthousiasme in wordt verwerkt. Wat ooit be gon als een uit de hand gelopen studentengrap groeide tot een filmimperium dat per jaar twaalf nieuwe films uitbrengt die, vooral via de video, gretig aftrek vinden. De firma, die een kantoor en studio heeft in New York's 'Hell's kitchen', slaagt er stee vast in ongekende dieptepun ten te bereiken met B-films als 'Surf Nazi's Must Die', 'The To xic Avenger', 'Fat Guy Goes Nutzoid' en 'Class of Nuke 'em High'. Of moeten we spreken van C-films? In veel opzichten is 'The To xic Avenger', in Nederland op video verkrijgbaar, de ultieme Troma-film. Het verhaal, voor zover er sprake is van een ver haal, draait om de schlemiel Meivin die in een fitness-cen trum als schoonmaker werkt. Hij wordt doorlopend gepest en vernederd. Op een gegeven mo ment wordt het Meivin teveel en stort hij zich van de tweede verdieping van de club uit het raam. Hij heeft het geluk dat net onder het raam een vracht wagen met chemisch afval staat geparkeerd. Meivin valt in een vat met een weerzinwekkende substan tie en verandert vervolgens in een 150 kilo zware, half tot ont binding overgaande body-buil- der die het stadje (Tromaville geheten) in recordtempo en op zeer brute wijze van alle mis dadigers en corrupte politici ontdoet. Wie van het het lachen en gru welen is bekomen, kan vervol gens constateren dat de film aan elkaar hangt van scenes die gejat zijn uit: 'Halloween', 'The Shining', 'Enter the Dra gon', 'An American Werewolf, 'The China Sydrome', 'Dirty Harry', 'Deathwish' en vele an- Vice-president Michael Herz van Troma Inc. met onze films". ,Ik hoop niet dat we prijzen zullen winnen - FOTO GUY VAN GRINSVEN „American International Pic tures stopte helaas ook met het maken van mijn favoriete films, zoals horror en science fiction. We zagen een gat in de markt en doken erin. We maakten extreme 'low-budget' films. Lloyd had daar een fijne neus voor. In die tijd werd hij door grote filmmaatschappijen ingehuurd om hen geld te be sparen. Hij was een genie in het vinden van lokaties. De meeste films werden namelijk in pe perdure studio's opgenomen. Lloyds specialiteit was het zoe ken van alternatieven voor de studio's en daarmee spaarde hij vaak miljoenen uit. Diezelfde techniek pastten we met Troma natuurlijk ook toe. Veel geld uitgeven aan een film past niet, zeker niet in een tijd dat de wereld andere problemen heeft die ook veel geld eisen". Wat kostte een Troma-film in die tijd? „Meestal rond de 250.000 dollar of minder. De acteurs haalden we van straat. Voor één dag fil men was het salaris een Troma t-shirt of een fles after-shave (Aroma du Troma: the smell of De films die we tegen woordig maken, zoals de 'Toxic Avenger II', zijn weliswaar iets duurder maar vergeleken met een doorsnee Hollywood-film nog altijd spotgoedkoop. We zullen dat ook blijven volhou den. We maken drie films per jaar, financieren er een stel en kopen ongeveer zes films per jaar op die binnen de Troma - filosofie vallen. Het belangrijk ste is echter dat we onze eigen distributie doen. Als we dat uit handen zouden hebben gegeven bestonden we niet meer. Het is voor een onafhankelijke firma extreem moeilijk om films kwijt te raken aan theaters, maar het is ons gelukt. We heb ben onlangs een nieuw contract met de Benelux afgesloten waardoor we onze films daar ook kwijt kunnen raken". Hoe kom je aan die waanzin nige ideeën? „Het begint vaak met een arti kel in een krant. Een échte ge beurtenis die we extreem ver simpelen en op een komische wijze interpreteren. De 'Toxic Avenger' was oorspronkelijk gebaseerd op een artikel over gifbelten waar illegaal che misch afval werd gestort. Je kunt veel leren door gewoon de krant te lezen. Twee jaar geleden presen teerden we in Cannes een film die 'Nuke 'em High' heette over een highschool die vlakbij een kerncentrale was gebouwd, waardoor de leerlingen radio actief werden. De dag dat we de film presenteerden aan de pers deed zich de ramp in Tsjernobyl voor. Mensen zeg gen wel eens: kunst imiteert het leven, maar bij Troma heb ben we ervaren dat dat het net andersom is. We maken nu een film over Wereldoorlog III, dus dan weet je het wel". Opvallend is dat jullie films zo bloederig zijn. Er wordt ont stellend veel gemoord. „Ik vind dat onze films, in te genstelling tot veel andere, een goede moraal hebben. Het goede overwint bij ons altijd. Je zult in een Troma-film bij voorbeeld nooit zien dat geweld of het gebruik van drugs als iets goeds wordt voorgesteld. Zoiets wordt in de films afgrij selijk afgestraft. Daarom zijn onze films optimistisch". 'Is het niet zo dat veel van jullie films leuk zijn omdat er zo slecht in geacteerd wordt? „Tja, Troma heeft nu eenmaal de gave om uit de enorme poel van talent in New York steeds weer de minst geschikten te plukken. Nee, serieus. Er zitten veel Broadway-figuren bij, se rieuze acteurs die bij ons een kans krijgen. Kevin Kostner van 'The Untouchables' debu teerde in de Troma-film 'Sizzle Beach USA'. En Vincent D'O- nofrio van 'Full Metal Jackett' speelde eerst bij ons 'Tammy the Wonder Tarantula'. Begin nende acteurs spelen graag in onze films omdat we ze meer betalen dan ze kunnen verdie nen als ober, serveerster of taxi-chauffeur. Een hoofdrolspeler vangt on geveer 5000 dollar. En als we een massa-scene doen met bij voorbeeld 500 mensen, dat no digen we gewoon de inwoners van het dorp uit waar we fil men en vragen ze of ze in een film willen spelen. Naturlijk wil iedereen dat. Als beloning geven we ze een Troma-t-shirt. Voorts zijn we gespecialiseerd in het casten van familieleden van beroemdheden. We hebben nu films op de plank liggen met Michael Jacksons broer Marlon en de broer van Michael Douglas". Die waarschijnlijk niet kunnen acteren „Nee. Maar dat is niet belang rijk. Bekende of goede acteurs in een film garanderen ook geen succes. Kijk maar naar Stallone, die heeft ook diverse flops gemaakt. Mensen zijn denk ik wel geïnteresseerd in een film met de broer van Mar lon Jackson. En als ze de film eenmaal hebben gezien, zijn ze verslaafd aan Troma". Heb je enig idee wie naar jullie films kijkt? „Ik weet niet precies. Het meest loyale publiek zit tussen de zes tien en dertig jaar denk ik. Ze hebben de eerste Troma-films gezien en blijven ons trouw. Nu merken we dat ook ouderen kijken. Dat komt waarschijn lijk door de video-rage. De kin deren nemen de films mee naar huis waardoor de ouders ze ook onder ogen krijgen. Ze staan in de keuken en horen in de ka mer die verschrikkelijke gelui den. Ze willen vervolgens we ten wat zoonlief heeft gehuurd. En dan zien ze de 'Toxic Aven ger' en zijn ze verkocht. De 'To xic Avenger' maakten we oor spronkelijk voor een publiek dat mentaal acht jaar oud was. Nu maken we films voor tien jarigen, dus we maken echt vooruitgang". Betekent die ontwikkeling dat Troma binnen een paar jaar een Oscar wint? „God nee, ik hoop het niet. Dat zou échte horror zijn. Daarom hebben we nu 'Toxic Avenger II' gemaakt. Meivin de schoon maak] ongen heeft al het kwaad in Tromaville opgeruimd en is werkloos geworden. Gelukkig hebben we in de eerste film niet gerept over Melvin's va der. En aangezien Troma net een contract met Japan had af gesloten voor de distributie van films konden we daar voor een prikje filmen. Dus laten we Meivin naar Japan gaan waar hij zijn vader gaat zoeken die als soemo-worstelaar werkt. Daarna keert hij terug naar Tromaville waar, gelukkig voor ons, de bandietenbende Apocalypse Inc. een nieuwe chemische fabriek heeft ge bouwd die de boel verziekt. Dus kan hij weer aan de slag. Je denkt toch niet dat we daar een prijs mee zullen winnen? Dat zou ons imago danig aantas ten". Van onze filmredactie VOOR de liefhebbers van het harde actiewerk is 'Blue Jean Cop' wellicht een aan trekkelijke film. Hij is ge maakt door regisseur James Glickenhaus, die eerder met 'The Exterminator' naam maakte. Om een degelijk scenario maakt Hollywood zich tegen woordig in dit soort exploita tiefilms niet druk meer. Als de actiemomenten maar goed uit de verf komen dan is het allang goed. Zi*wordt in 'Blue Jean Cap'.rffar het toch vooral om de saEet- en moordpartijen draait, nog gauw even een ro mance ingelast om het verhaal wat kracht bij te zetten. De titel heeft betrekking op een corrupte politieman die zich chic kleedt met het geld dat hij aan de misdaad ver dient. Zo'n type draagt geen vale jeans, maar dure op maat gesneden spijkerbroeken. Zo'n man wordt in deze film neerge schoten door een zwarte drugs handelaar, die blijft beweren dat hij uit zelfverdediging heeft gehandeld. Sam Elliott speelt een inte gere, oudere politieman in slor dige uitmonstering, die samen met een al even rechtschapen advocaathet zaakje verder uit zoekt. Zij krijgen aan de DE komende week draait in de Bredase Cinésol-bioscoop dagelijks een andere (oudere) kwaliteitsfilm in het kader van de Filmzomer '88. Tot half augustus. Vanavond: 'True Stories' van David Byrne. Het banale leven in een plaatsje in Texas uitver groot tot iets extreems. Ver haalloze collage van beeld en geluid, gebaseerd op berichten uit de roddelpers. Zaterdagavond: 'Agnes of God' van Norman Jewison. Naar het toneelstuk van John Pielmeyer over een jonge non (Meg Tilly), die in het geheim in een klooster een kind heeft gebaard en gedood. Zij houdt het op een 'onbevlekte ontvan genis' maar een vrouwelijke psychiater (Jane Fonda) ont dekt jeugdtrauma's bij het Mr. Nicky, de gevaarlijke tegenstander van politieman Sam Elliott in 'Blue Jean Cop'. - FOTOVESTRON PICTURES zwarte drugsbaron Mr. Nicky een gevaarlijke tegenstander. Om hem in de gevangenis te krijgen, is moeilijk, want hij haalt zo een miljoen dollar uit zijn zak om op borgtocht vrij te worden gelaten. De actie is met medewerking van een stuntteam prima in beeld gebracht en de locatie is fraai, maar het duurt erg lang eer je weet waar het nu eigen lijk over gaat. Wat er daarna precies aan de hand is, schijnt ook van minder belang. 'Blue Jean Cop' draait in Casino 3 in Breda. Van onze filmredactie VANDAAG en morgen (zater dag) vertoont Filmhuis Con cordia in Breda nog Hitch cock's spannende thriller 'Ver tigo' uit 1958. Fascinerende film met James Stewart als een aan hoogtevrees lijdende poli tieman, die geobsedeerd wordt door een geheimzinnige vrouw (Kim Novak), die hem in adem benemende situaties brengt. Hij ziet haar voor zijn ogen van een toren springen, maar ont moet haar daarna - hoewel hij haar dood waant - opnieuw. Er is sprake van een gecompli ceerde moordintrige waarbij een zogenaamde dubbelgang ster wordt opgevoerd die in werkelijkheid dezelfde is als de vrouw die ogenschijnlijk zelf moord pleegde. Een van de meesterwerken van Hitchcock. Op 25, 26 en 27 juli: 'Eraser- head' van David Lynch (Blue Velvet) uit 1978. Bovennatuur lijke en nachtmerrie-achtige scènes in een bizar verhaal over een zombie-achtige mis lukkeling, zijn spastische vriendin en hun monsterach tige kind. Alledaagse werke lijkheid en gruwelijke fantasie lopen wonderlijk door elkaar in een combinatie van horror film en komedie. Inmiddels be schouwen sommigen de film als artistiek meesterwerk. Op 28, 29 en 30 juli: 'One flew over the cuckoo's nest' van Milos Forman. Veelvuldig hervertoonde Oscar-winnaar die op luchtige wijze het on menselijke systeem binnen een psychiatrische kliniek op de korrel neemt. Met Jack Nichol son als een rebellerende patiënt die zijn mede-patiënten tot lu diek verzet inspireert. Deze drie films worden ver toond in het kader van het filmzomerprogramma 'Mad, mad summer' in de Brabantse filmhuizen (tot eind augustus). •meisje. Anne Bancroft is de wereldse moeder-overste. Zondag: 'La Traviata' van Franco Zeffirelli uit 1982. Schitterende verfilming van de romantische opera van Verdi met Teresa Stratas als de dood zieke courtisane Violetta en Placido Domingo als haar grote liefde. Sublieme enscènering en decoratie. Met het Metropolitan Orchestra onder leiding van James Levine. Maandag: 'Tess' van Roman Polanski. Mooie, romantische en gedetailleerde verfilming van de 19e eeuwse roman van Thomas Hardy. Met Nastassia Kinski als een ongelukkig meisje van adellijke afkomst. Dinsdag: 'Lawrence of Ara bia' van David Lean uit 1962. Traag maar grootscheeps spek takel met Peter O'Toole als de geheimzinnige avonturier T.E. Lawrence. Met o.a. Omar Scha- rif, Alec Guiness, Anthony Quinn, Claude Rains en José Ferrer. Woensdag: 'Een maand later' van Nouchka van Brakel. Aar dige, niet erg geloofwaardige komedie met Mo"hique van der Ven als een alternatieve meid en Renée Soutendijk als een chique, getrouwde vrouw, die van rol wisselen. Donderdag: 'Cosi come sei' van Alberto Lattuada uit 1978. Met Marcello Mastroianni als een architect van middelbare leeftijd die zich in avontuur met jong meisje (Nastassia Kinski) strot. ZATERDAG Coalminer's daughter (USA 1980, Ned. 1,15.30 uur). Het)® vensverhaal van de country- en westernzangeres Lote, Lynn, verfilmd door Michael Apted. Sissy Spacek kreeg A man for all seasons (Engeland 1966, Ned. 1, 19.18 uur het 40 jaar g Verfilming van toneelstuk over het conflict tussen Herifir, VeEGldraad Van Kerke VIII en Sir Thomas More. Robert Shaw en Paul Scofieldi trohpi irHo in Amc+c met vijf Oscars bekroonde film van Fred Zinneman. jat &c Starting over (USA 1979, Ned. 2, 22.30 uur). Romanti&jj laad Van Kerken deze komedie met Burt Reynolds als een gescheiden man, dieee 40-i arig bestaa voorzichtige lerares ontmoet. Zijn ex-vrouw duikt echteroi j a Met Candice Bergen en Jill Clayburgh. jganiseren aan in Qe The laughing policeman (USA 1974, Ned. 2, 00.20 uur).] i() en ZOndag 21 aUgUStl San Francisco zoeken twee politiemannen de moorden^ uoptrnkkpn prnminp van buspassagiers. Walter Matthau en Bruce Dern in verfi 8t&c 1,1 wixrvcu. ming vanSjöwaiien wahiöö. mder meer koningin In this our life (USA 1942, Ned. 3, 20.30 uur). Drama va i„ctrn Hf» hui Hi a a oopr, John Huston met Bette Davis in de rol van een niets om 7 ziende jongedame. Drie dagen voor haar huwelijk gaat ze] |e Wereldraad en Zij n jj met de man van haar zus vandoor. jujlir-) Potter Over hef Coogan's bluff (USA 1967, Did. 1,23.50 uur). Sheriff Cooga a uj r uit Arizona komt in New York een arrestant ophalen. Ég OfikomSl Van Qe Were! Eastwood in zijn eerste film onder Don Siegel. The devil's daffodil (W.-Duitsland 1961, Did. 2, 23.45™*, - oinHc 1Q7* Edgar Wallace-thriller, waarin Scotland Yard te make Mieniteveiu, SlllUb l9/«. krijgt met lijken, die onder de narcissen worden bedolva Centraal Comité. Met Joachim Fuchsberger. It happened at the world's fair (USA 1962, Did. 3 WDF 15.50 uur). Elvis-musical, die zich op de Wereldtentoonstel ling in Seattle afspeelt. Film van Norman Taurog. Avanti, Avanti! (USA 1972, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Brai miljonairszoon ontdekt dat overleden vader een vrient had. Dan ontmoet hij de dochter van de vriendin. Jack Lu mon in komedie van Billy Wilder. Artists and models abroad (USA 1938, België 1,16.00 um loor JanBouwmans Een muzikale damesgroep met Jack Benny als manag jee Maija van der Veen-.' komt in Parijs in de problemen. Komedie van Mitchell Lej (J0jqken De Wereldraad heeft de kerk raeht. In allerlei geloofskwesf eter gaan begrijpen. Op spr ijk nou eens hoe het vroegeij ZONDAG Jet pilot (USA 1957, Did. 1,23.35 uur). In Alaska komt Rusjl sche straaljager met de beeldschone pilote Janet Leigh uiti lucht vallen. Spionagekomedie met John Wayne. Quo vadis (USA 1951, Did. 2,21.40 uur). Spektakelfilm ovi angen trouwde met een kathi de christenvervolgingen in het Rome van keizer Nero. i jut. En minstens ZO erg waren Robert Taylor, Deborah Kerr en Peter Ustinov. uwelijken. Nu is er meer dat The big sleep (USA 1946, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Befaaire cheidt." Raymond Chandler-verfilming met Humphrey Bogartal privé-detective Philip Marlowe en Lauren Bacall. a(Ten °P het cont° The trip to Bountiful (USA 1985, België 1, 20.40 uur). Es an Wereldraad moet wor- weduwe besluit terug te keren naar haar geboorteplaai en geschreven of dat het alle- Filmdebuut van Peter Masterson met Geraldine Page (Os laa w car\ Is de toenadering tussen de erken de voorbije tientallen iren al in de lucht hing, dan MAANDAG eeft de Wereldraad die in elk The hurricane (USA 1937, Ned. 2,16.05 uur). Het idyllisdi !Val zichtbaar en leesbaar ge leven op een Zuidzee-eiland tegenover dat van de westen laakt. Daar is mevr. Van der wereld. Film van John Ford met knallende orkaaneffecteiv een heel stellig in. Continental divide (USA 1981, Ned. 2,20.30 uur). Eentekii De tweede grote verdienste tische journalist wordt naar de Rocky Mountains gestuut an (je Wereldraad is dat hij John Belushi en Blair Brown in romantische komedie va et verband tussen het geloof Michael Apted. maatschappelijke en poli- Skammen (Zweden 1968, Did. 1,23.00 uur). Max von Sydo eke verantwoordelijkheid be en Liv Ullmann als echtpaar, dat de burgeroorlog op b ust heeft gemaakt. Dat is de vasteland ontvlucht. Ingmar Bergmans poging tot symbt 'ereldraad door lidkerken lisch politiek engagement. et altijd in dank afgenomen. Mysterious Mr. Moto (USA 1938, Did. 2, 17.35 uur). Pek et name het programma tot Lorre als de Amerikaanse detective Mr. Moto, die infiltreei strijding van het racisme, in het hoofdkwartier van een misdadigersbende. aarvoor in 1970 een speciaal' Saus toit ui loi (Frankrijk 1985, België 1, 21.05 uur). Es mds werd ingesteld, riep jonge zwerfster vriest dood. Regisseuse Agnes Varda ree* eerstanden op en bezorgde de strueert haar tragische leven. Wereldraad zelfs bittere ver- ijten. Volstrekt ten onrechte, DINSDAG !gt ds. Van der Veen. Lovely to look at (USA 1952, Ned. 2,16.37 uur). Drie vrien ,nrnnfri den denken van hun Broadway-show rond te kunnen krj ui Uil KJ gen, als zij een geërfde boetiek in Parijs verkopen. Metra hoeft evenmjn te pemzen Kathryn Grayson en Howard Keel ,k de wat de toekomst ^-S^mmdcrO^wandtW.-Dmtsiand 1950,DA Wereldraad zou moeten 20.15 uur). Een verloofd stel wil zonder gids een gevaarlijl .en Er li t altjjd de berghelling beklimmen. Dokter Hans Albers kan dat mi (rklaring van Toronto uit 150: de Wereldraad is geen su- srkerk. Verklaringen van de WOENSDAG iad hebben alleen hun eigen Prognoza pogody (Polen 1982, Did. 2, 23.10 uur). De beffl wicht, ze verplichten de lid- ners van bejaardentehuis krijgen te maken met wintel "tan niet. Maar de eenheid dood.Sociale parabel met politieke achtergrond van Anta lu toch ook zichtbaarder moe- Krauze. !n worden in structuren. Ik Ma nuit chez Maud (Frankrijk 1969, Did. 3 WDF, 2!) 'b het gevoel dat de Wereld uur). Eric Rohmers bekendste 'morele vertelling' over a na de Assemblee van katholieke ingenieur, die tijdens de mis meisje van zijn dri snberra in 1990 wat over die men ziet. Met Jean-Louis Trintignant en Frangoise Fabiat ^blijvendheid heen zou moe- Man without a star (USA 1955, België 1,20.10 uur). Oude' n komen. Op dat punt zou ik cowboy en een weggelopen jongen gaan op een ranch wa e' een doorbraak willen ken, waarvan de eigenaar een vrouw blijkt te zijn. Westei 5P-" van King Vidor met Kirk Douglas. t)s. Van der Veen, gerefer eerd predikante en in het da nAAmFDnA/» !li^kse leven geestelijk ver DONDERDAG irgster in het Rotterdamse Mi manda Picone (Italië 1984, Did. 3 WDF, 20.00 uur)J irpleegtehuis De Rustenburg man helpt een wanhopige vrouw om haar echtgenoot te vï Sinds 1975 jid van Ce£' den. Ze weet echter niet dat hij lid is van de misdaadorgai aaj Comité van de Wereld- satie Camorra. ad. Dit comité is het orgaan, it de Wereldraad bestuurt ssen twee Assemblees in. De isemblee (algemene vergade- P6) is het wetgevende orgaan, fct voor een periode van zeven het te voeren beleid vast- fit. Dat beleid wordt uitge- 'Summerschool' van Carl Reiner blijft in Casino 2 inBfl*?^ door het Uitvoerend Co- WT ar ge zii V6 de gej_ mf ve dé Kc he da. Simpele tienerkomedie over een groepje middelfc v*c*. utiiciav/iiituic uvci ccn gxwepje iiiiuvze."»- -o— www scholieren dat zich in de zomervakantie moet voorbereid "'eden in Genève. Over het op een herexamen. Met bescheiden grappen en grollen een dito romance tussen docent en lerares. 'Crocodile Dundee 2' gaat door in Casino 1 in Breda, City in Roosendaal en Luxor in Terneuzen. Met Paul Hogam de Australische 'cowboy' in een voorspelbare komedie. 'Honneponnetje' van Ruud van Hemert is geprolongeerd Grand Theater in Breda, Centraal 1 in Geertruidenbei nS, stelt het werk van de staf City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De K ®tUeel bij of geeft aan de ning van Engeland in Hulst. Grappige actiekomedie n r'°ering van de Assembleeb- Nada van Nie als een naïef meisje dat uit het nonnenkloosl feeuwe impulsen. Het in het verdorven Amsterdam terecht komt, op zoek naab a'e Comité telt 150 leden, liefde. ervan komen uit Neder- 'Ironweed' van Hector Babenco draait weer in Cinésoll li' hehalve ds. Van der Breda. Gekunsteld drama met Meryl Streep en Jack Niet* ^"Schenkeveld de vroegere son als twee aan lager wal geraakte alcoholisten. In dezelf "ans-generaal van de Ne- bioscoop draait in enkele matinees de Nederlandse jeu® andse Hervormde Kerk, ds. film 'Pinkeltje'. 'Three men and a baby' met o.a. Tom Selleck gaat )Q Irp-pL-ari door in Mignon in Breda en Centraal 2 in Geertruidenberf ".en 'Can't buy me love', de tienerfilm, blijft nog in Cinés in0 1988 zijn meer dan 300 1 in Breda en De Koning van Engeïand in Huist ristelijke kerken lid van de 'Police Academy 5' draait door m Casino 4 in Breda, O» ereldraad. Een geschakeerd m'actueel 2 in Bergen op Zoom, City 3 in Roosendaal enl telschap van orthodoxe ker- Koning van Engeland in Hulst. l, anpltea,™ De aardige Disney-produktie 'Benji' is in Casino Breda i te soorten protestantse ker" De Kornng van Engeland te zien. Speelfilm rond een n (lutheranen, methodisten, 'Hamburger Hill', de Vietnam-film van John Irvin, draa tteterkerkerf61^miShankp in Roxy 2 in Bergen op Zoom. te AfrikamSe kerken) De 'Overboard' met Goldie Hawn als rijke dame die haar( ge die heugen verliest en keihard moet werken, draait in tholieke Kerk" zeut mm m'actueel 3 in Bergen op Zoom. De anti-apartheidsfilm '0 n der Veen mUp Hi» Freedom' kan nog bekeken worden in Cinem'actueel 1 aak bliikt al «nol „™,r mr" Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. tie vatbaar Want zoot zo Mickey Rourke is in de thriller 'A Prayer Before Dying indruk dat allo niót rJLne zien in Luxor in Terneuzen. Diane Keaton dat alle met rooms- vrouw die moeder wordt in 'Babyboom', te Nobelaer in Ette-Leur. 'té met zijn ongeveer 300 'rloop van die uitvoering ordt jaarlijks rapport uitge- acht aan het Centraal Comi- 4at gemiddeld één keer per )r bijeenkomt. Het Centrale Wuté controleert de voort-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14