DE STEM
Troma films: leve de wansmaak
HOE TWEE YAT,F,-STUDENTEN EEN FILMIMPERIUM OPBOUWDEN
Lawrence of Arabia
terug in Filmzomer
Harde actie
in 'Blue
Jean Cop'
Spanning en gekte in Filmhuis Breda
Kitsch kan, zeker als het om films gaat, heel on
derhoudend zijn. Dankzij commerciële satelliet
zenders als 'Sky Channel' en 'Super Channel', die
zo goedkoop mogelijk programmeren, krijgen we
regelmatig Amerikaanse B-films uit de jaren
veertig en vijftig voorgeschoteld die soms zó
schaamteloos slecht zijn dat het ware meester
werken worden. Amerikanen hebben daar mooie
(en nauwelijks te vertalen) termen voor: 'cult
bad' of 'crapola'.
Ongelooflijk
Jatwerk
Horror
,ij 40-jarig jubilei
)VER WAT de Wereldr
«rste veertig jaar van
teeft gebracht, dat echt h»
pflRTEM EXTRA
eiitraal Comité-li
arja van der Vet
00K IN DE BIOSCOOP
T2
Door Johan van de Beek
dere. En konsekwent slecht uit
gevoerd, slecht geacteerd,
slecht getruceerd, onlogisch ge
monteerd en opgehangen aan
een scenario met gaten zo groot
dat er een truck door kan rij
den.
Troma-baas Michael Herz ci
teert de welwillende recensies
met zichtbaar genoegen. „We
hebben ze, ik moet zeggen met
enige voldoening, bijna alle
maal zien ondergaan", zegt
Herz. De ontstaansgeschiedenis
van Troma en de daarop vol
gende succes-story is bijna nog
ongelooflijker dan menig sce
nario dat Herz en zijn vriend
Lloyd Kauffman (de president
van Troma) in de afgelopen ja
ren bedachten.
„Lloyd en ik kenden elkaar
van onze studententijd op Yale.
Ik studeerde politieke weten
schappen, Lloyd Chinese cul
tuur. Twee absoluut essentiële
studies wil je het maken in de
filmbusiness", grinnikt Herz.
Na te zijn afgestudeerd verlo
ren de twee elkaar uit het oog.
„In 1974 zag ik Lloyd als acteur
in de film 'Cry Uncle' van John
Avildsen. Ik nam contact met
hem op en hoorde dat hij geld
in die film had gestoken en er
een aardige cent mee had ver
diend. Ik besloot op dat mo
ment dat ik ook filmproducer
wilde worden. En we richtten
samen Troma op".
Troma ontstond op een mo
ment dat wereldwijd de grote
bioscopen zich opsplitsten in
meerdere kleine zalen (het zo
geheten 'multi-plexing') waar
door een tekort aan films ont
stond. De grote maatschappijen
stortten zich op miljoenenpro
ducties maar 'kleine' commer
ciële films werden nauwelijks
meer gemaakt terwijl er ge
noeg doeken waren om ze op te
vertonen.
De New Yorkse filmmaat
schappij Troma maakt sinds
enige jaren weer dit soort
films, met het subtiele verschil
dat de wansmaak er opzéttelijk
en met groot enthousiasme in
wordt verwerkt. Wat ooit be
gon als een uit de hand gelopen
studentengrap groeide tot een
filmimperium dat per jaar
twaalf nieuwe films uitbrengt
die, vooral via de video, gretig
aftrek vinden.
De firma, die een kantoor en
studio heeft in New York's
'Hell's kitchen', slaagt er stee
vast in ongekende dieptepun
ten te bereiken met B-films als
'Surf Nazi's Must Die', 'The To
xic Avenger', 'Fat Guy Goes
Nutzoid' en 'Class of Nuke 'em
High'. Of moeten we spreken
van C-films?
In veel opzichten is 'The To
xic Avenger', in Nederland op
video verkrijgbaar, de ultieme
Troma-film. Het verhaal, voor
zover er sprake is van een ver
haal, draait om de schlemiel
Meivin die in een fitness-cen
trum als schoonmaker werkt.
Hij wordt doorlopend gepest en
vernederd. Op een gegeven mo
ment wordt het Meivin teveel
en stort hij zich van de tweede
verdieping van de club uit het
raam. Hij heeft het geluk dat
net onder het raam een vracht
wagen met chemisch afval
staat geparkeerd.
Meivin valt in een vat met
een weerzinwekkende substan
tie en verandert vervolgens in
een 150 kilo zware, half tot ont
binding overgaande body-buil-
der die het stadje (Tromaville
geheten) in recordtempo en op
zeer brute wijze van alle mis
dadigers en corrupte politici
ontdoet.
Wie van het het lachen en gru
welen is bekomen, kan vervol
gens constateren dat de film
aan elkaar hangt van scenes
die gejat zijn uit: 'Halloween',
'The Shining', 'Enter the Dra
gon', 'An American Werewolf,
'The China Sydrome', 'Dirty
Harry', 'Deathwish' en vele an-
Vice-president Michael Herz van Troma Inc.
met onze films".
,Ik hoop niet dat we prijzen zullen winnen
- FOTO GUY VAN GRINSVEN
„American International Pic
tures stopte helaas ook met het
maken van mijn favoriete
films, zoals horror en science
fiction. We zagen een gat in de
markt en doken erin. We
maakten extreme 'low-budget'
films. Lloyd had daar een fijne
neus voor. In die tijd werd hij
door grote filmmaatschappijen
ingehuurd om hen geld te be
sparen. Hij was een genie in het
vinden van lokaties. De meeste
films werden namelijk in pe
perdure studio's opgenomen.
Lloyds specialiteit was het zoe
ken van alternatieven voor de
studio's en daarmee spaarde hij
vaak miljoenen uit. Diezelfde
techniek pastten we met
Troma natuurlijk ook toe. Veel
geld uitgeven aan een film past
niet, zeker niet in een tijd dat
de wereld andere problemen
heeft die ook veel geld eisen".
Wat kostte een Troma-film in
die tijd?
„Meestal rond de 250.000 dollar
of minder. De acteurs haalden
we van straat. Voor één dag fil
men was het salaris een Troma
t-shirt of een fles after-shave
(Aroma du Troma: the smell of
De films die we tegen
woordig maken, zoals de 'Toxic
Avenger II', zijn weliswaar iets
duurder maar vergeleken met
een doorsnee Hollywood-film
nog altijd spotgoedkoop. We
zullen dat ook blijven volhou
den.
We maken drie films per
jaar, financieren er een stel en
kopen ongeveer zes films per
jaar op die binnen de Troma -
filosofie vallen. Het belangrijk
ste is echter dat we onze eigen
distributie doen. Als we dat uit
handen zouden hebben gegeven
bestonden we niet meer. Het is
voor een onafhankelijke firma
extreem moeilijk om films
kwijt te raken aan theaters,
maar het is ons gelukt. We heb
ben onlangs een nieuw contract
met de Benelux afgesloten
waardoor we onze films daar
ook kwijt kunnen raken".
Hoe kom je aan die waanzin
nige ideeën?
„Het begint vaak met een arti
kel in een krant. Een échte ge
beurtenis die we extreem ver
simpelen en op een komische
wijze interpreteren. De 'Toxic
Avenger' was oorspronkelijk
gebaseerd op een artikel over
gifbelten waar illegaal che
misch afval werd gestort. Je
kunt veel leren door gewoon de
krant te lezen.
Twee jaar geleden presen
teerden we in Cannes een film
die 'Nuke 'em High' heette over
een highschool die vlakbij een
kerncentrale was gebouwd,
waardoor de leerlingen radio
actief werden. De dag dat we
de film presenteerden aan de
pers deed zich de ramp in
Tsjernobyl voor. Mensen zeg
gen wel eens: kunst imiteert
het leven, maar bij Troma heb
ben we ervaren dat dat het net
andersom is. We maken nu een
film over Wereldoorlog III, dus
dan weet je het wel".
Opvallend is dat jullie films zo
bloederig zijn. Er wordt ont
stellend veel gemoord.
„Ik vind dat onze films, in te
genstelling tot veel andere, een
goede moraal hebben. Het
goede overwint bij ons altijd.
Je zult in een Troma-film bij
voorbeeld nooit zien dat geweld
of het gebruik van drugs als
iets goeds wordt voorgesteld.
Zoiets wordt in de films afgrij
selijk afgestraft. Daarom zijn
onze films optimistisch".
'Is het niet zo dat veel van jullie
films leuk zijn omdat er zo
slecht in geacteerd wordt?
„Tja, Troma heeft nu eenmaal
de gave om uit de enorme poel
van talent in New York steeds
weer de minst geschikten te
plukken. Nee, serieus. Er zitten
veel Broadway-figuren bij, se
rieuze acteurs die bij ons een
kans krijgen. Kevin Kostner
van 'The Untouchables' debu
teerde in de Troma-film 'Sizzle
Beach USA'. En Vincent D'O-
nofrio van 'Full Metal Jackett'
speelde eerst bij ons 'Tammy
the Wonder Tarantula'. Begin
nende acteurs spelen graag in
onze films omdat we ze meer
betalen dan ze kunnen verdie
nen als ober, serveerster of
taxi-chauffeur.
Een hoofdrolspeler vangt on
geveer 5000 dollar. En als we
een massa-scene doen met bij
voorbeeld 500 mensen, dat no
digen we gewoon de inwoners
van het dorp uit waar we fil
men en vragen ze of ze in een
film willen spelen. Naturlijk
wil iedereen dat. Als beloning
geven we ze een Troma-t-shirt.
Voorts zijn we gespecialiseerd
in het casten van familieleden
van beroemdheden. We hebben
nu films op de plank liggen met
Michael Jacksons broer Marlon
en de broer van Michael
Douglas".
Die waarschijnlijk niet kunnen
acteren
„Nee. Maar dat is niet belang
rijk. Bekende of goede acteurs
in een film garanderen ook
geen succes. Kijk maar naar
Stallone, die heeft ook diverse
flops gemaakt. Mensen zijn
denk ik wel geïnteresseerd in
een film met de broer van Mar
lon Jackson. En als ze de film
eenmaal hebben gezien, zijn ze
verslaafd aan Troma".
Heb je enig idee wie naar jullie
films kijkt?
„Ik weet niet precies. Het meest
loyale publiek zit tussen de zes
tien en dertig jaar denk ik. Ze
hebben de eerste Troma-films
gezien en blijven ons trouw. Nu
merken we dat ook ouderen
kijken. Dat komt waarschijn
lijk door de video-rage. De kin
deren nemen de films mee naar
huis waardoor de ouders ze ook
onder ogen krijgen. Ze staan in
de keuken en horen in de ka
mer die verschrikkelijke gelui
den. Ze willen vervolgens we
ten wat zoonlief heeft gehuurd.
En dan zien ze de 'Toxic Aven
ger' en zijn ze verkocht. De 'To
xic Avenger' maakten we oor
spronkelijk voor een publiek
dat mentaal acht jaar oud was.
Nu maken we films voor tien
jarigen, dus we maken echt
vooruitgang".
Betekent die ontwikkeling dat
Troma binnen een paar jaar
een Oscar wint?
„God nee, ik hoop het niet. Dat
zou échte horror zijn. Daarom
hebben we nu 'Toxic Avenger
II' gemaakt. Meivin de schoon
maak] ongen heeft al het kwaad
in Tromaville opgeruimd en is
werkloos geworden. Gelukkig
hebben we in de eerste film
niet gerept over Melvin's va
der. En aangezien Troma net
een contract met Japan had af
gesloten voor de distributie van
films konden we daar voor een
prikje filmen. Dus laten we
Meivin naar Japan gaan waar
hij zijn vader gaat zoeken die
als soemo-worstelaar werkt.
Daarna keert hij terug naar
Tromaville waar, gelukkig
voor ons, de bandietenbende
Apocalypse Inc. een nieuwe
chemische fabriek heeft ge
bouwd die de boel verziekt. Dus
kan hij weer aan de slag. Je
denkt toch niet dat we daar een
prijs mee zullen winnen? Dat
zou ons imago danig aantas
ten".
Van onze filmredactie
VOOR de liefhebbers van
het harde actiewerk is 'Blue
Jean Cop' wellicht een aan
trekkelijke film. Hij is ge
maakt door regisseur James
Glickenhaus, die eerder met
'The Exterminator' naam
maakte.
Om een degelijk scenario
maakt Hollywood zich tegen
woordig in dit soort exploita
tiefilms niet druk meer. Als de
actiemomenten maar goed uit
de verf komen dan is het allang
goed. Zi*wordt in 'Blue Jean
Cap'.rffar het toch vooral om
de saEet- en moordpartijen
draait, nog gauw even een ro
mance ingelast om het verhaal
wat kracht bij te zetten.
De titel heeft betrekking op
een corrupte politieman die
zich chic kleedt met het geld
dat hij aan de misdaad ver
dient. Zo'n type draagt geen
vale jeans, maar dure op maat
gesneden spijkerbroeken. Zo'n
man wordt in deze film neerge
schoten door een zwarte drugs
handelaar, die blijft beweren
dat hij uit zelfverdediging
heeft gehandeld.
Sam Elliott speelt een inte
gere, oudere politieman in slor
dige uitmonstering, die samen
met een al even rechtschapen
advocaathet zaakje verder uit
zoekt. Zij krijgen aan de
DE komende week draait in de Bredase Cinésol-bioscoop
dagelijks een andere (oudere) kwaliteitsfilm in het kader
van de Filmzomer '88. Tot half augustus.
Vanavond: 'True Stories' van
David Byrne. Het banale leven
in een plaatsje in Texas uitver
groot tot iets extreems. Ver
haalloze collage van beeld en
geluid, gebaseerd op berichten
uit de roddelpers.
Zaterdagavond: 'Agnes of
God' van Norman Jewison.
Naar het toneelstuk van John
Pielmeyer over een jonge non
(Meg Tilly), die in het geheim
in een klooster een kind heeft
gebaard en gedood. Zij houdt
het op een 'onbevlekte ontvan
genis' maar een vrouwelijke
psychiater (Jane Fonda) ont
dekt jeugdtrauma's bij het
Mr. Nicky, de gevaarlijke
tegenstander van politieman
Sam Elliott in 'Blue Jean
Cop'.
- FOTOVESTRON PICTURES
zwarte drugsbaron Mr. Nicky
een gevaarlijke tegenstander.
Om hem in de gevangenis te
krijgen, is moeilijk, want hij
haalt zo een miljoen dollar uit
zijn zak om op borgtocht vrij te
worden gelaten.
De actie is met medewerking
van een stuntteam prima in
beeld gebracht en de locatie is
fraai, maar het duurt erg lang
eer je weet waar het nu eigen
lijk over gaat. Wat er daarna
precies aan de hand is, schijnt
ook van minder belang.
'Blue Jean Cop' draait in Casino
3 in Breda.
Van onze filmredactie
VANDAAG en morgen (zater
dag) vertoont Filmhuis Con
cordia in Breda nog Hitch
cock's spannende thriller 'Ver
tigo' uit 1958. Fascinerende
film met James Stewart als een
aan hoogtevrees lijdende poli
tieman, die geobsedeerd wordt
door een geheimzinnige vrouw
(Kim Novak), die hem in adem
benemende situaties brengt.
Hij ziet haar voor zijn ogen van
een toren springen, maar ont
moet haar daarna - hoewel hij
haar dood waant - opnieuw. Er
is sprake van een gecompli
ceerde moordintrige waarbij
een zogenaamde dubbelgang
ster wordt opgevoerd die in
werkelijkheid dezelfde is als de
vrouw die ogenschijnlijk zelf
moord pleegde. Een van de
meesterwerken van Hitchcock.
Op 25, 26 en 27 juli: 'Eraser-
head' van David Lynch (Blue
Velvet) uit 1978. Bovennatuur
lijke en nachtmerrie-achtige
scènes in een bizar verhaal
over een zombie-achtige mis
lukkeling, zijn spastische
vriendin en hun monsterach
tige kind. Alledaagse werke
lijkheid en gruwelijke fantasie
lopen wonderlijk door elkaar
in een combinatie van horror
film en komedie. Inmiddels be
schouwen sommigen de film
als artistiek meesterwerk.
Op 28, 29 en 30 juli: 'One
flew over the cuckoo's nest'
van Milos Forman. Veelvuldig
hervertoonde Oscar-winnaar
die op luchtige wijze het on
menselijke systeem binnen een
psychiatrische kliniek op de
korrel neemt. Met Jack Nichol
son als een rebellerende patiënt
die zijn mede-patiënten tot lu
diek verzet inspireert.
Deze drie films worden ver
toond in het kader van het
filmzomerprogramma 'Mad,
mad summer' in de Brabantse
filmhuizen (tot eind augustus).
•meisje. Anne Bancroft is de
wereldse moeder-overste.
Zondag: 'La Traviata' van
Franco Zeffirelli uit 1982.
Schitterende verfilming van de
romantische opera van Verdi
met Teresa Stratas als de dood
zieke courtisane Violetta en
Placido Domingo als haar grote
liefde. Sublieme enscènering en
decoratie. Met het Metropolitan
Orchestra onder leiding van
James Levine.
Maandag: 'Tess' van Roman
Polanski. Mooie, romantische
en gedetailleerde verfilming
van de 19e eeuwse roman van
Thomas Hardy. Met Nastassia
Kinski als een ongelukkig
meisje van adellijke afkomst.
Dinsdag: 'Lawrence of Ara
bia' van David Lean uit 1962.
Traag maar grootscheeps spek
takel met Peter O'Toole als de
geheimzinnige avonturier T.E.
Lawrence. Met o.a. Omar Scha-
rif, Alec Guiness, Anthony
Quinn, Claude Rains en José
Ferrer.
Woensdag: 'Een maand later'
van Nouchka van Brakel. Aar
dige, niet erg geloofwaardige
komedie met Mo"hique van der
Ven als een alternatieve meid
en Renée Soutendijk als een
chique, getrouwde vrouw, die
van rol wisselen.
Donderdag: 'Cosi come sei'
van Alberto Lattuada uit 1978.
Met Marcello Mastroianni als
een architect van middelbare
leeftijd die zich in avontuur
met jong meisje (Nastassia
Kinski) strot.
ZATERDAG
Coalminer's daughter (USA 1980, Ned. 1,15.30 uur). Het)®
vensverhaal van de country- en westernzangeres Lote,
Lynn, verfilmd door Michael Apted. Sissy Spacek kreeg
A man for all seasons (Engeland 1966, Ned. 1, 19.18 uur het 40 jaar g
Verfilming van toneelstuk over het conflict tussen Herifir, VeEGldraad Van Kerke
VIII en Sir Thomas More. Robert Shaw en Paul Scofieldi trohpi irHo in Amc+c
met vijf Oscars bekroonde film van Fred Zinneman. jat &c
Starting over (USA 1979, Ned. 2, 22.30 uur). Romanti&jj laad Van Kerken deze
komedie met Burt Reynolds als een gescheiden man, dieee 40-i arig bestaa
voorzichtige lerares ontmoet. Zijn ex-vrouw duikt echteroi j a
Met Candice Bergen en Jill Clayburgh. jganiseren aan in Qe
The laughing policeman (USA 1974, Ned. 2, 00.20 uur).] i() en ZOndag 21 aUgUStl
San Francisco zoeken twee politiemannen de moorden^ uoptrnkkpn prnminp
van buspassagiers. Walter Matthau en Bruce Dern in verfi 8t&c 1,1 wixrvcu.
ming vanSjöwaiien wahiöö. mder meer koningin
In this our life (USA 1942, Ned. 3, 20.30 uur). Drama va i„ctrn Hf» hui Hi a a oopr,
John Huston met Bette Davis in de rol van een niets om 7
ziende jongedame. Drie dagen voor haar huwelijk gaat ze] |e Wereldraad en Zij n jj
met de man van haar zus vandoor. jujlir-) Potter Over hef
Coogan's bluff (USA 1967, Did. 1,23.50 uur). Sheriff Cooga a uj r
uit Arizona komt in New York een arrestant ophalen. Ég OfikomSl Van Qe Were!
Eastwood in zijn eerste film onder Don Siegel.
The devil's daffodil (W.-Duitsland 1961, Did. 2, 23.45™*, - oinHc 1Q7*
Edgar Wallace-thriller, waarin Scotland Yard te make Mieniteveiu, SlllUb l9/«.
krijgt met lijken, die onder de narcissen worden bedolva Centraal Comité.
Met Joachim Fuchsberger.
It happened at the world's fair (USA 1962, Did. 3 WDF
15.50 uur). Elvis-musical, die zich op de Wereldtentoonstel
ling in Seattle afspeelt. Film van Norman Taurog.
Avanti, Avanti! (USA 1972, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Brai
miljonairszoon ontdekt dat overleden vader een vrient
had. Dan ontmoet hij de dochter van de vriendin. Jack Lu
mon in komedie van Billy Wilder.
Artists and models abroad (USA 1938, België 1,16.00 um
loor JanBouwmans
Een muzikale damesgroep met Jack Benny als manag jee Maija van der Veen-.'
komt in Parijs in de problemen. Komedie van Mitchell Lej (J0jqken
De Wereldraad heeft de kerk
raeht. In allerlei geloofskwesf
eter gaan begrijpen. Op spr
ijk nou eens hoe het vroegeij
ZONDAG
Jet pilot (USA 1957, Did. 1,23.35 uur). In Alaska komt Rusjl
sche straaljager met de beeldschone pilote Janet Leigh uiti
lucht vallen. Spionagekomedie met John Wayne.
Quo vadis (USA 1951, Did. 2,21.40 uur). Spektakelfilm ovi angen trouwde met een kathi
de christenvervolgingen in het Rome van keizer Nero. i jut. En minstens ZO erg waren
Robert Taylor, Deborah Kerr en Peter Ustinov. uwelijken. Nu is er meer dat
The big sleep (USA 1946, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Befaaire cheidt."
Raymond Chandler-verfilming met Humphrey Bogartal
privé-detective Philip Marlowe en Lauren Bacall. a(Ten °P het cont°
The trip to Bountiful (USA 1985, België 1, 20.40 uur). Es an Wereldraad moet wor-
weduwe besluit terug te keren naar haar geboorteplaai en geschreven of dat het alle-
Filmdebuut van Peter Masterson met Geraldine Page (Os laa w
car\ Is de toenadering tussen de
erken de voorbije tientallen
iren al in de lucht hing, dan
MAANDAG eeft de Wereldraad die in elk
The hurricane (USA 1937, Ned. 2,16.05 uur). Het idyllisdi !Val zichtbaar en leesbaar ge
leven op een Zuidzee-eiland tegenover dat van de westen laakt. Daar is mevr. Van der
wereld. Film van John Ford met knallende orkaaneffecteiv een heel stellig in.
Continental divide (USA 1981, Ned. 2,20.30 uur). Eentekii De tweede grote verdienste
tische journalist wordt naar de Rocky Mountains gestuut an (je Wereldraad is dat hij
John Belushi en Blair Brown in romantische komedie va et verband tussen het geloof
Michael Apted. maatschappelijke en poli-
Skammen (Zweden 1968, Did. 1,23.00 uur). Max von Sydo eke verantwoordelijkheid be
en Liv Ullmann als echtpaar, dat de burgeroorlog op b ust heeft gemaakt. Dat is de
vasteland ontvlucht. Ingmar Bergmans poging tot symbt 'ereldraad door lidkerken
lisch politiek engagement. et altijd in dank afgenomen.
Mysterious Mr. Moto (USA 1938, Did. 2, 17.35 uur). Pek et name het programma tot
Lorre als de Amerikaanse detective Mr. Moto, die infiltreei strijding van het racisme,
in het hoofdkwartier van een misdadigersbende. aarvoor in 1970 een speciaal'
Saus toit ui loi (Frankrijk 1985, België 1, 21.05 uur). Es mds werd ingesteld, riep
jonge zwerfster vriest dood. Regisseuse Agnes Varda ree* eerstanden op en bezorgde de
strueert haar tragische leven. Wereldraad zelfs bittere ver-
ijten. Volstrekt ten onrechte,
DINSDAG !gt ds. Van der Veen.
Lovely to look at (USA 1952, Ned. 2,16.37 uur). Drie vrien ,nrnnfri
den denken van hun Broadway-show rond te kunnen krj ui Uil KJ
gen, als zij een geërfde boetiek in Parijs verkopen. Metra hoeft evenmjn te pemzen
Kathryn Grayson en Howard Keel ,k de wat de toekomst
^-S^mmdcrO^wandtW.-Dmtsiand 1950,DA Wereldraad zou moeten
20.15 uur). Een verloofd stel wil zonder gids een gevaarlijl .en Er li t altjjd de
berghelling beklimmen. Dokter Hans Albers kan dat mi (rklaring van Toronto uit
150: de Wereldraad is geen su-
srkerk. Verklaringen van de
WOENSDAG iad hebben alleen hun eigen
Prognoza pogody (Polen 1982, Did. 2, 23.10 uur). De beffl wicht, ze verplichten de lid-
ners van bejaardentehuis krijgen te maken met wintel "tan niet. Maar de eenheid
dood.Sociale parabel met politieke achtergrond van Anta lu toch ook zichtbaarder moe-
Krauze. !n worden in structuren. Ik
Ma nuit chez Maud (Frankrijk 1969, Did. 3 WDF, 2!) 'b het gevoel dat de Wereld
uur). Eric Rohmers bekendste 'morele vertelling' over a na de Assemblee van
katholieke ingenieur, die tijdens de mis meisje van zijn dri snberra in 1990 wat over die
men ziet. Met Jean-Louis Trintignant en Frangoise Fabiat ^blijvendheid heen zou moe-
Man without a star (USA 1955, België 1,20.10 uur). Oude' n komen. Op dat punt zou ik
cowboy en een weggelopen jongen gaan op een ranch wa e' een doorbraak willen
ken, waarvan de eigenaar een vrouw blijkt te zijn. Westei 5P-"
van King Vidor met Kirk Douglas. t)s. Van der Veen, gerefer
eerd predikante en in het da
nAAmFDnA/» !li^kse leven geestelijk ver
DONDERDAG irgster in het Rotterdamse
Mi manda Picone (Italië 1984, Did. 3 WDF, 20.00 uur)J irpleegtehuis De Rustenburg
man helpt een wanhopige vrouw om haar echtgenoot te vï Sinds 1975 jid van Ce£'
den. Ze weet echter niet dat hij lid is van de misdaadorgai aaj Comité van de Wereld-
satie Camorra. ad. Dit comité is het orgaan,
it de Wereldraad bestuurt
ssen twee Assemblees in. De
isemblee (algemene vergade-
P6) is het wetgevende orgaan,
fct voor een periode van zeven
het te voeren beleid vast-
fit. Dat beleid wordt uitge-
'Summerschool' van Carl Reiner blijft in Casino 2 inBfl*?^ door het Uitvoerend Co-
WT
ar
ge
zii
V6
de
gej_
mf
ve
dé
Kc
he
da. Simpele tienerkomedie over een groepje middelfc
v*c*. utiiciav/iiituic uvci ccn gxwepje iiiiuvze."»- -o— www
scholieren dat zich in de zomervakantie moet voorbereid "'eden in Genève. Over het
op een herexamen. Met bescheiden grappen en grollen
een dito romance tussen docent en lerares.
'Crocodile Dundee 2' gaat door in Casino 1 in Breda, City
in Roosendaal en Luxor in Terneuzen. Met Paul Hogam
de Australische 'cowboy' in een voorspelbare komedie.
'Honneponnetje' van Ruud van Hemert is geprolongeerd
Grand Theater in Breda, Centraal 1 in Geertruidenbei nS, stelt het werk van de staf
City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De K ®tUeel bij of geeft aan de
ning van Engeland in Hulst. Grappige actiekomedie n r'°ering van de Assembleeb-
Nada van Nie als een naïef meisje dat uit het nonnenkloosl feeuwe impulsen. Het
in het verdorven Amsterdam terecht komt, op zoek naab a'e Comité telt 150 leden,
liefde. ervan komen uit Neder-
'Ironweed' van Hector Babenco draait weer in Cinésoll li' hehalve ds. Van der
Breda. Gekunsteld drama met Meryl Streep en Jack Niet* ^"Schenkeveld de vroegere
son als twee aan lager wal geraakte alcoholisten. In dezelf "ans-generaal van de Ne-
bioscoop draait in enkele matinees de Nederlandse jeu® andse Hervormde Kerk, ds.
film 'Pinkeltje'.
'Three men and a baby' met o.a. Tom Selleck gaat )Q Irp-pL-ari
door in Mignon in Breda en Centraal 2 in Geertruidenberf ".en
'Can't buy me love', de tienerfilm, blijft nog in Cinés in0 1988 zijn meer dan 300
1 in Breda en De Koning van Engeïand in Huist ristelijke kerken lid van de
'Police Academy 5' draait door m Casino 4 in Breda, O» ereldraad. Een geschakeerd
m'actueel 2 in Bergen op Zoom, City 3 in Roosendaal enl telschap van orthodoxe ker-
Koning van Engeland in Hulst. l, anpltea,™
De aardige Disney-produktie 'Benji' is in Casino Breda i te soorten protestantse ker"
De Kornng van Engeland te zien. Speelfilm rond een n (lutheranen, methodisten,
'Hamburger Hill', de Vietnam-film van John Irvin, draa tteterkerkerf61^miShankp
in Roxy 2 in Bergen op Zoom. te AfrikamSe kerken) De
'Overboard' met Goldie Hawn als rijke dame die haar( ge die
heugen verliest en keihard moet werken, draait in tholieke Kerk" zeut mm
m'actueel 3 in Bergen op Zoom. De anti-apartheidsfilm '0 n der Veen mUp Hi»
Freedom' kan nog bekeken worden in Cinem'actueel 1 aak bliikt al «nol „™,r mr"
Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. tie vatbaar Want zoot zo
Mickey Rourke is in de thriller 'A Prayer Before Dying indruk dat allo niót rJLne
zien in Luxor in Terneuzen. Diane Keaton dat alle met rooms-
vrouw die moeder wordt in 'Babyboom', te
Nobelaer in Ette-Leur.
'té met zijn ongeveer 300
'rloop van die uitvoering
ordt jaarlijks rapport uitge-
acht aan het Centraal Comi-
4at gemiddeld één keer per
)r bijeenkomt. Het Centrale
Wuté controleert de voort-