even. UITBLAZEN Islam in 2000 tweede godsdienst in Verenigde Staten s Edward Koch: onstuitbare burgemeester van New York ECONOMISCE Politiek Den Haag maakte 'zorgzaam' en 'bezuinigen' tot synoniemen DE STEM COD Vrij voor Vi dubbeltje 1 r DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 20 JUL11988 DE STEM pE STEM BINNENL DEN HAAG (ANP) - De die zich verzet tegen over trekken van buitenlands! houdt met name grote J in Nederland te investerer Standpunt nvestering Het belang va DE mulders hebben bij heel wat lezers herinneringen opge roepen. Uit de brieven die daarover binnenkwamen blijkt dat er verschillende versies zijn van het liedje dat gezongen werd om de, inmiddels aan een draad vastgebonden, meikever aan te moedigen op te vliegen. De ver sie die wij zongen heeft vorige week al in deze kolom gestaan: Mulderke, mulderke tel d'oew geld en ga dan nog eens vliegen. Van ene Van Driel (zonder voorletter ondertekend) uit Oosterhout kreeg ik nog een aanvulling op deze regel: Agge dan nie vliegen wilt, breng oe bij de mussen. Voor dit dreigement zal zelfs de meest eigenwijze mulder wel gezwicht zijn. Cees van Gurp, een van onze weermannen, kent weer een heel ander liedje: Mulderke, mulderke korendief, gaat eens vliegen asjeblief en als je niet vliegt dan roep in de van je een, twee, driel Op de plaats van de puntjes moet een woord staan dat Van Gurp zich met de beste wil van de wereld niet meer kan herin neren. Wie van de lezers kan hem eraan helpen? Volgens Van Gurp werden in zijn jeugdkring ook andere benamingen gebruikt. De wit bestoven mulder werd, net als elders, 'bakker' genoemd, maar was hij wat kleiner uitgevallen dan heette de kever een 'bak kersknecht'. Een heel mooi diep-bruin exemplaar - die wa ren zeldzaam, schrijft hij - werd koning of koningin ge noemd. Van Gurp bracht zijn jeugd door in Zevenbergen. J.M. Onderdelinden beleefde zijn jeugd in het Utrechtse en het is wel aardig kennis te ne men van de namen die daar aan meikevers werden gegeven. De verzamelnaam was mole naar, maar ze werden ook wel gouwe torren genoemd. Dat was overigens ook de benaming van uitgekauwde pruimtabak die lollige opa's hun kleinkinderen in de hand moffelden als was het een presentje. Ook Onder delinden spreekt van 'junike- vers', waar hij blijkbaar de iets later komende, donkerbruine kevers bedoelt, die elders pater- kes of kapucijnen heetten. In het Utrechtse werden ze kozak ken genoemd. De kozakken wa ren schaarser dan de molenaars of mulders. Ik ben nu geneigd aan te nemen dat de Van Dale enigszins overdrijft als 'hij zegt dat de junikevers 'fnaar half zo groot' zijn als meikevers en dat kozakken, kapucijnen en pater- kes inderdaad junikevers zijn, zoals H. Oerlemans uit Don- genvaart al eerder schreef. Van mijn moeder, die uit Baarle-Nassau komt, heb ik in middels de bevestiging gekre gen dat daar vroeger een mul der inderdaad een kieting werd genoemd. Ing. A.J. Bode uit Breda had gevraagd of iemand dat woord ook kende. Kieting is wel een heel vreemd woord dat, zo op het oog tenminste, geen enkel aanknopingspunt biedt wat betreft betekenis en herkomst. Het zou natuurlijk uit het Vlaams kunnen komen, maar ook in het Zuidneder- WIMKOCK lands woordenboek kan ik geen woord vinden dat er ook maar enigszins op lijkt. Ik hoop dat er onder de lezers mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen. G.A. Klaassen is zo vriende lijk mij met behulp van een schematisch schetsje duidelijk te maken hoe mulders paarden. Ze haakten hun gebogen ach tereinden in elkaar, de 'koppen' in tegengestelde richting en de dekschilden naar buiten ge richt. Of ik me dat niet kan her inneren, vraagt Klaassen. Nee, ik geloof het niet. Ik denk dat ik daar toen niet zo op lette. Mulders vangen was meestal jongenswerk. Meisjes hadden al gauw medelijden met de van hun vrijheid beroofde mulders. Tekenend is de vol gende anecdote, opgeschreven door C. Wick-Thijssen uit Ul- venhout: „Op een dag vroeg een jongen mij of ik mulders van hem wilde kopen. Hij had ze in een cacaobus met gaatjes in het deksel zitten en ik voel nog mijn afgrijzen toen hij die bus opende en ik die massa over en door elkaar kruipende kevers zag. Ik wilde ze koste wat kost vrijlaten. Voor een dubbeltje mocht ik ze allemaal hebben, maar dan moest hij de bus de volgende dag wel terug hebben. Huilend kwam ik bij mijn moeder aan die, niet opge wassen tegen zoveel verdriet, mij een dubbeltje gaf zodat ik de mulders kon vrijkopen, 's Avonds in de schemering zet ten we de bus buiten onder de beukenhaag en de mulders die het overleefd hadden konden de vrijheid kiezen. De andere dag kwam de jongen om zijn lege bus en wie schetst mijn verbijstering toen bleek dat hij vijf vriendjes bij zich had, allemaal met een bus tjokvol mulders die ik voor een dubbeltje kon kopen. Dat ging mijn moeder te ver en die koop is helaas niet doorgegaan. Mijn natuurlievende daad van de vo rige dag had dus averechts ge werkt. Ik vraag me wel eens af of er ooit een manier van na tuurbescherming zal worden gevonden die het wint van het geld", zo besluit C. Wick-Thijs- sen haar anecdote. Tot slot nog iets anders: in Westbrabantse dialecten wordt de 'h' aan het begin van een woord weggelaten. In plaats daarvan krijgen woorden die met en klinker beginnen een 'h' cadeau. Ing. Bode stuurde me een versje dat deze gewoonte demonstreert: Er zat een ondje in een okje op een oopje ooi ap zei 't ondje en hop was 't ooi. Wie wil reageren (schrifte lijk graag!) is welkom. Even Uitblazen, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllfi: Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640:36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen7 Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek, 230301584 - Rabo rek. 101053738. DE GODSDIENSTIGE cultuur van de Verenigde Staten kan niet meer als 'joods-christelijk' worden aangeduid, maar moet 'j oods-christelij k-islami- tisch' worden genoemd. De Islam is in dat land im mers sterk in opmars. Volgens deskundigen zal de Islam tegen het j aar 2000 meer aanhangers hebben dan het jodendom, met ongeveer zes miljoen aanhangers op dit moment de tweede godsdienst in de Verenigde Staten. Overigens lopen de schat tingen over het aantal isla mieten in de Verenigde Staten uiteen. Vertegenwoordigers van islamitische organisaties spreken van acht miljoen moslims, maar wetenschap pelijke onderzoekers achten dit getal sterk overdreven. De historicus en Islam-des- kundige Yvonne Haddad hield het onlangs tijdens een conferentie in de universiteit van Massachusetts op 4,5 mil joen mensen. Dit aantal stijgt, doordat islamitische gezinnen over het algemeen veel kinde ren hebben en ruim tien pro cent van de immigranten moslim is. Bovendien hebben tienduizenden christenen zich tot de Islam bekeerd. De geschiedenis van de Is lam in de Verenigde Staten Louis Farrakhan, leider van de militante moslims in de VS. - foto ap Mohammed Mehdi, secretaris van de Nationale Raad van de Islam. -fotoap begon in de zestiende eeuw met de komst van slaven uit West-Afrika. Daar kwamen tegen het einde van de negen tiende eeuw immigranten uit islamitische landen in Azië bij. In de Verenigde Staten ge boren zwarten maken onge veer een kwart van het totaal aantal moslims uit. Zij zijn echter meestal niet in islami tische gemeenten georgani seerd. De grootste zwarte isla mitische vereniging is de 'Amerikaanse moslimzen ding' die in 1930 onder een an dere naam en met een natio nalistische ideologie werd op gericht. Intussen heeft de ver eniging afstand genomen van haar anti-blanke houding en erkenning gekregen in de in ternationale islamitische we reld. Een andere organisatie met ongeveer 10.000 leden is de mi litante 'Natie van de Islam' die met haar nationalistische boodschap vooral arme zwar ten aantrekt. In 1984 onder steunde deze organisatie de presidentscampagne van ds. Jesse Jackson. Maar Jackson had daar weinig baat bij. Hij - moest zich onder druk van andere leiders van de Demo cratische Partij openlijk dis tantiëren van de leider van de 'Natie van de Islam', Louis Farrakhan, nadat deze anti semitische uitspraken had ge daan. In Jacksons campagne van dit jaar heeft de organisatie geen rol gespeeld. Zij heeft voorts opzien gebaard door haar acties tegen het drugsge bruik in de zwarte getto's. Le den van 'Natie van de Islam' hebben daarbij meer succes gehad dan de politie. Volgens Mohammed Mehdi, algemeen-secretaris van de 'Nationale Raad van de Islam' is de Islam voor vele Ameri kanen aantrekkelijk, omdat zij een 'voor alle mensen ge lijke boodschap' heeft. On danks de gangbare mening over de onderdrukking van de vrouw in de Islam voelen vooral vrouwen zich tot deze godsdienst aangetrokken, al dus Mehdi. Vrouwen denken naar zijn idee 'veiliger' te zijn in de Islam met zijn vaste re gels dan in een wereld waarin zij voortdurend met seksisme worden geconfronteerd. Islamitische geestelijken melden vaak gevallen van discriminatie van moslims in de Verenigde Staten. Vele Amerikanen leggen een ver band tussen Islam en terroris me. Ook zouden vele moslims in gewetensnood raken, om dat zij hun godsdienstige plichten, zoals het vasten tij dens de Ramadan, moeilijk kunnen combineren met hun werk. De moslims proberen de laatste tijd politieke invloed te verwerven. Een actiecomité ter bescherming van de rech ten van de islamtische bur gers, dat begin dit jaar in Los Angeles werd opgericht, stelt zich mede ten doel invloed uit te oefenen op het beleid van de Amerikaanse regering in het Midden-Oosten. Het comi té hoopt dat binnen vier jaar moslims worden gekozen in het Congress. In de gemeen ten, vooral in wijken met veel zwarten, hebben de moslims nu al veel invloed. (EPD) Staatssecretaris Dick Dees. - foto johan van gurp For Door Jo Wijnen VORIG JAAR augustus kreeg de 63-jarige burge meester van New York, Edward (Ed) Koch, een lichte hartaanval. De he vig geschrokken Koch zette zich onverwijld aan de voorbereiding van zijn begrafenis. Die moest plaatsvinden een grote sy nagoge. Zijn vriend, kardi naal John O'Connor van New York, moest de lij krede houden. En op zijn grafsteen diende de vol gende tekst te worden ge beiteld: „Hij was zeer trots op zijn joods geloof. Hij verdedigde New York door dik en dun. Hij hield vurig van de Newyorkers". Ed Koch knapte evenwel op en de spreekwoordelijke energie kreeg opnieuw bezit van de tomeloze vrijgezel die ooit heeft gezegd dat hij het liefst 'burgemeester voor het leven' van het vrijwel onmo gelijk te besturen New York zou zijn. Edward Koch is een weinig conventioneel man. Hij wordt zelden gezien in zijn colbert jasje, maar daarentegen heel vaak in zijn hemdsmouwen. Hij is een begenadigd spreker die er niet voor schuwt zo nu en dan een grote mond op te zetten, te bluffen, te snauwen en te keer te gaan als een dok werker. Hij kan mateloos charmant zijn en hij is een perfect gastheer. Diep in Ed ward Koch schuilt zowel een begaafd bestuurder als een politiek straatvechter. In 1977 veroverde Koch het burgemeesterschap van een failliete stad. New York zat volkomen aan de grond. De democratische kandi daat Koch werd met een grote meerderheid gekozen en wierp zich met een verbluf fende energie op de schier on oplosbare problemen van de miljoenenstad. Het hielp. Koch saneerde de schulden en tilde de stad op nieuw op tot het glorieuze ni veau van de jaren dertig en vijftig. Sindsdien wordt er in New York koortsachtig ge bouwd. De ene wolkenkrab ber na de andere verrijst. De steden die er op uit waren New York van haar financiële suprematie te beroven, moes ten in Edward Koch hun meerdere erkennen. Koch is nu in zijn derde ambtstermijn. Hij creëerde 400.000 nieuwe banen, maakte zijn stad opnieuw tot hoofd stad van de wereld en deed er intussen alles aan om de stad ook tot de hoofdstad van de Schone Kunsten te maken. Sinds 1977 beleven de project ontwikkelaars In New York gouden tijden. Op dit ogenblik is de stad o.m. doende met het vernieuwen van het ge hele gebied rond Times Squa re; een miljarden verslin dende onderneming die een fraai geschikte ruiker van wolkenkrabbers, kantoorgi ganten, hotels en theaters moet opleveren. De Newyorkers wisten het werk van Edward Koch op waarde te schatten. In 1985 werd hij voor zijn derde ambtstermijn gekozen met maar liefst 76 procent van de stemmen. De conclusie leek onontkoombaar: het wonder van het moderne New York is wellicht het wonder van bur gemeester Koch zelf. Wie mocht denken dat de onstuitbare burgemeester zijn bemoeienissen wenst te be perken tot New York zelf, vergist zich. Koch laat zich zo nu en dan in de landelijke po litiek horen. Hij bezocht Mid- den-Amerika en liet er een spoor van hoogst controver siële uitspraken na. Hij rept zo nu en dan in krachtige be woordingen over het Midden- Oosten, de joodse zaak en Ro nald Reagan. En zijn politieke tegenstanders - zo heeft de zwarte presidentskandidaat Jesse Jackson moeten ervaren - kunnen door Koch worden geruïneerd. Toch verkeert Edward Koch, zijn bestuurlijke suc cessen ten spijt, in grote moei lijkheden. Zij populariteit loopt hard achteruit. New York mag dat een rijke en succesvolle stad zijn, het is ook een overbevolkte, vuile, criminele, onwerkbare, moei lijke en dure stad. De verkrot ting van hele stadsdelen grijpt met een verbijsterende snelheid om zich heen. De wo ningnood is onoplosbaar groot. Koch' derde ambtster mijn kon wel eens het poli tieke Waterloo van de be gaafde burgemeester worden. Vorig jaar werd de stad op geschrikt door een lange reeks corruptieschandalen, veroor zaakt door hoge stedelijke functionarissen. Er volgden meer dan 150 veroordelingen van naaste medewerkers van de burgemeester. Een rechter, een congreslid en een handvol stedelijke politici werden door de gebeurtenissen in de af grond gestort. De schandalen bereikten hun hoogtepunt toen Koch' boezemvriend Do nald Manes - de grote man van de wijk Queens - zelf moord pleegde. De zwarte krant 'Amster dam News' laat sindsdien geen gelegenheid voorbij gaan om het aftreden van Koch te eisen. De burgemees ter heeft de zwarte bevolking van zich vervreemd. En de niet van wraakgierigheid ge speende Koch verwoestte dan ook de presidentiële cam pagne van Jesse Jackson met uitspraken die miljoenen zwarten hem nooit zullen ver geven. Koch koos de zijde van Albert Gore die prompt door de burgemeesterlij ke omhel zing werd verstikt en die in New York zo'n smadelijke ne derlaag leed dat hij zijn kan sen voor de democratische presidentskandidatuur in één slag verspeelde. New York is een weerbar stige en nauwelijks te bestu ren stad en het zou te ver gaan juist Koch de schuld te geven van de zich al maar op stapelende problemen. Inte gendeel, Koch doet er alles aan die problemen te lijf te gaan, maar hij stuit - behalve op zijn persoonlijke eigenge reidheid - op onwil, gebrek aan geld en politieke tegen werking. Menig ander be stuurder zou in een stad als New York allang het moede hoofd in de schoot hebben ge legd. Van de 7,3 miljoen inwo ners leven er 1,8 miljoen op of onder de armoedegrens met een jaarinkomen van 10.500 dollar voor een gezin van vier personen. De stad heeft 50.000 daklozen, waarvan ongeveer de helft is ondergebracht in 'hotels'. Dat drukt genadeloos op de begroting van de stad die dan ook toenemende te korten vertoont. Het mag dan ook buitenge woon navrant heten dat New York tegelijkertijd de ver gaarbak van ongelooflijke rijkdommen is. De speculan ten komen er royaal aan hun trekken. Zij zorgen ervoor dat twee-slaapkamer-apparte- menten op Manhattan moei teloos voor anderhalf miljoen dollar van de hand gaan en dat duizenden bedrijven per maand 120 dollar neertellen' voor een vierkante meter kantoorruimte. De afgelopen decennia is de bevolkingssamenstelling in de vijf grote wijken van de stad - Manhattan, Bronx, Queens, Brooklyn en Staten Island - drastisch veranderd. Nog maar 40 procent van de bevol king is blank. In de zwarte getto's zijn moord en doodslag aan de orde van de dag. Het drugsprobleem heeft rampza lige proporties aangenomen. Het zijn die problemen die de derde ambtstermijn van Edward Koch zwaar belasten. Critici van de bevlogen bur- Ed Koch, burgemeester van New York. FOTOAP gemeester zeggen dat Koch j New York heeft uitgeleverd aan de politiek carrièrema kers en de projectontwikke laars. Hoe het ook zijde tunnels van New York lekken en de bruggen roesten door. Jaar lijks gaan 39.000 banen verlo ren omdat bedrijven niet lan ger in de overbevolkte, peper dure en onleefbare stad willen blijven en hun heil elders zoe ken. Het Newyorkse onder wijssysteem staat op de rand van de afgrond. De schoolge bouwen verkrotten. Van de 900000 studenten die de open bare scholen bezoeken loopt een derde voor het eindexa men weg. Het weekblad Time om schreef New York niet geheel ten onrechte als „een bruids taart in de etalage van een bakkerijveel schitterend sui ker aan de buitenkant, maar een kern van karton binnen in". Of Edward Koch zijn zwaar gehavend blazoen nog kan op poetsen voor de burgemees tersverkiezingen van het vol gend jaar, is daarom zeer de vraag. Edward Koch is een om streden man geworden. Maar of de stad opnieuw de merk waardige combinatie van straatvechter, duizendpoot, financieel genie, politiek pro feet en verbaal fenomeen kan vinden die bovendien de hardheid en de energie kan opbrengen om zich staande te houden, is aan twijfel onder hevig. In New York kan een burgemeester niet anders dan omstreden zijn en wisselt zijn bestuurlijke fortuin soms met de dag. Edward Koch zal er alles aan toen om de tegenslagen die hij moet verduren te bo ven te komen. Want zijn graf schrift klopt: hij houdt als geen ander van New York en de Newyorkers, en hij is nog steeds de meest fervente ver dediger van een stad die nog slechts uit tegenstellingen en ongerijmdheden bestaat. Misschien dat de Newyor kers zich dat voor ogen hou den als ze het volgend jaar ter stembus gaan. De zaak van Edward Koch is nog niet ver loren. Deze kritiek levert drs. F. voor Buitenlandse Investerin; Economische Zaken, in het w( de werkgeversorganisatie VN ,In de Japanse cultuur zijn de jverheid en de top van het be drijfsleven nauw met elkaar rerbonden. Het is moeilijk - zo liet onmogelijk - Japanners >rvan te overtuigen dat de si- uatie hier anders is. Men be- ichouwt Nederland als 'the tingdom of Philips' en men is lang dat deze onderneming een voor hen negatieve invloed leeft op het beleid van de Ne derlandse regering. Daardoor lijn we al enkele investerings- irojecten uit Japan misgelo- ien", aldus Migchelbrink viens dienst zich bezighoudt net het aantrekken van bui- enlandse investeerders. lij zegt zich het standpunt van 'hilips - dat voor niet Euro- >ese bedrijven dezelfde regels noeten gelden als voor Euro pe omdat anders sprake is 'an concurrentievervalsing - wel te kunnen voorstellen, naar de praktijk is volgens iligchelbrink anders. „De ïuropese overheden tasten wel iegelijk fors in de beurs om liet-Europese en Europese in- 'esteerders te lokken. Hoewel ye deze vorm van competitie iever niet hebben, kan Neder- and niet aan de kant blijven itaan", aldus de ambtenaar. Ie concurrentie voor Neder- andse bedrijven wordt er vol- jens hem immers niet minder im als een Japans bedrijf zich, n plaats van in Nederland, in ielgië of Ierland vestigt. „Ons and laat zich dan wel een forse nvestering en een flinke portie werkgelegenheid ontsnappen". In een reactie zegt Philips in iet blad dat zij al jaren waar- chuwt tegen de ongebreidelde DE ZORG in en van de Sa menleving heeft een enorme politieke weerklank gekregen. Vooral in het CDA zijn vu rige profeten van de Zorg zame Samenleving opge staan. Het lijkt wel een nieuw Ethisch Reveil. Maar het begrip heeft ook zware slagschaduwen ge kregen. Meestal werd het een synoniem voor stelsel herziening, voor bikkel harde bezuinigingen om dat (CDA-minister Brink man van WVC) 'de verzor gingsstaat failliet is'. Redeneringen waar de burger het ijskoud van krijgt. Socio loog prof. Schuyt: „Het beleid van WVC over de laatste ja ren laat een verweesde sa menleving achter." Neem ook CDA-fractieleider Bert de Vries, die de samenleving vol zorgzaamheid wil masseren: „De burgers zijn gewend aan en verwend met veel en vaak peperdure voorzieningen. Een oncontroleerbaar, ongeremd uitdijend geheel van gesubsi dieerde voorzieningen en pro fessionals." Ons niveau van voorzieningen zou in vergelij king met de ons omringende landen 'te hoog' zijn. Dus werd bezuinigen ver taald in Zorgzame Samenle ving, en andersom. Een den ken in uitersten, met de 'onbe taalbare' en 'luxe' verzor gingsstaat als spookbeeld. Zorgzaamheid op bevel? De politiek nam na een tijdje weer afstand van dat 'zorgzame'. Het werd Verant woordelijke Samenleving, omdat de politici er anders niet mee uit de voeten kun nen. Want, orakelde CDA- voorman Bert de Vries, 'zorg zaam lijkt een oproep om lief te zijn voor elkaar'. Volgens hem is dat zorgzaam een term die buiten de politieke sfeer valt. Dat zegt veel over die politiek, en over de sfeer van DOOR RINZE BRANDSMA De Vries. CDA-ideoloog drs.A.Oostlander is het met De Vries niet eens, 'een over- reactie'. Hij vindt het begrip zorgzaam juist heel waarde vol. Prof. Galjaard vraagt zich af, of het wel goed is dat de politiek zich zo meester heeft gemaakt van de Zorgzame Samenleving. Of via de media en, natuurlijk, via je eigen ge zin, je kinderen, het onder wijs, de zorgzaamheid niet veel beter gepredikt en ge praktiseerd kan worden. Zorgzaamheid ligt dicht naast je deur. Door de politieke 'zorgza me' manipulatie en propa ganda is voor veel mensen, binnen en buiten het CDA, het begrip Zorgzame Samenle ving heel negatief geworden, cynisch, bijna verdacht en riekend naar verarming en valse nostalgie. Veel sociale denkers noemen het triest, dat met Zorgzame Samenleving slechts bezuinigen bedoeld wordt. Dat het verworden is tot een dekmantel voor rechts beleid. Drs. Oostlander erkent dat: „Ik kan me voorstellen dat Van Mierlo zei, zeg toch ge woon dat je wilt bezuinigen als je dat bedoelt. Je moet niet te pas en te onpas over mooie idealen roepen." Nogmaals: het zorgzame dat wij graag in onze samen leving (terug) willen is te waardevol om dat uitsluitend te verstaan als bezuinigen en afknijpen. Galjaard: „Ik ben daar het bangst voor, dat politieke partijen en de overheid het begrip zorgzaam vertalen in geld. Zo wordt het een mate rieel begrip en dat mag het niet worden. Een verarming is dat." Prof. Galjaard ziet het in de geest van de oprukkende verzakelijking: „Die man met dat koffertje en dat kekke pak die op weg is om alles in geld te zien en overal geld uit te slaan." Bereik je een zorgzame sa menleving door de dwang van bezuinigingen alleen? GSD- directeur Jan de Boer: „Niet door alleen maar steeds te roepen van 'de mensen gaan weer voor elkaar zorgen'. In gebiedende zin, het móet." Onder de noemer van Zorg zame Samenleving wordt al veel bezuinigd. Neem de geestelijke gezondheidszorg. Die wordt te duur, horen we steeds. De collectieve voorzie ningen moeten drastisch te ruggesnoeid, vrijwilligers en familie moeten meer taken op zich nemen. Dat is zorgzaam. Daar zit veel waars en waardevols in. Maar intussen krijgen groepsleiders alleen nog tijd voor de meest ele mentaire verzorging. Alle franje die daar het leven wat kleurde wordt weggeknipt. Gehandicapten zijn in toene mende mate veroordeeld tot binnen zitten. Voor uitjes en individuele aandacht en warmte is minder tijd. Perso- neelgebrek leidde al tot het in bad verdrinken van een geestelijk gehandicapte. De inspectie voor de geestelijke volksgezondheid sprak on langs van verwaarlozing, als gevolg van de bezuinigingen: 'funest'. Ook het speciaal onderwijs voor de kwetsbaren en kans armen wordt gevoelig beknot Ouders vragen zich angstig af: moeten we en kunnen we die zorg dan overlaten aan vrijwilligers? Is de Zorgzame Samenleving ook daarop het antwoord? En is onze samen leving dan al (nog) zo doortin- teld van zorgzaamheid dat ze de gevolgen van die bezuini gingen aan kan? Dit is de tweede aflevering van een serie over de 'Zorgzame Sa menleving'. Horgen rol va» het vrijwilligerswerk. MINISTER-PRESIDENT Lubbers aken Van den Broek verdienen Ic de afgelopen drie dagen in Israë Niet dat er concrete resultaten >ok niet in de lijn der verwachting: 39 meer in de dialoog die tussen d eden en de vertegenwoordigers levoerd. Aan het bezoek van Lubbers e 'oor Israël veel waarde gehecht, an een bevriende natie ook nog i. oor Israël zeer belangrijke EG - S|der die Israël bezocht sinds de P Het zou le ver gaan om te bewi cntste december in een totaal po: enter wel zo dat het diplomatieke ang van de Palestijnse opstand a «noren is gegaan. Het is Israël dat onder een spe 9t - wel wat waard om iets aan di "deren. Het is niet onlogisch da on den Broek als welkome geleg et waarom van het Israëlische har lij hebben in de Nederlandse rnhi a,s,anc|elijke toehoorders g oblemen waarmee Israël worstel' *en' echter niet dat Nederlam o het Israëlische optreden in i ■obers heeft zijn gastheer Sharr erlandse standpunt duidelijk gi erkende grenzen zou Israël bei p recht op zelfbeschikking te e ,rernier Shamir en de Israëlische on hP cie °ProeP van Lubbers c V9 net verst getuige zijn uitsprai en gebruiken, dan zullen ze mei ioi-q eerste conclusie zou kunner s niet in vruchtbare aarde, maa -woestijn zijn gevallen, arri z,ou ephter van ongewenst fei nekkigë houding van Israël nrl J= niet opgeven om de situatie inl rr,®Ln 0m Pie reden heeft het wel degelijk nut gehad.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2