DE STEM
Rijke tafels van de 17e eeuw
PW
•PR
Goed nieuws van reggae-veteranen Isaacs en Rodney
OPMERKELIJKE TENTOONSTELLING IN DELFT
Verzekeringsagenten
op het speurderspad
3-D komt terug voor
bioscoop en televisie
Huub Bals
organisator
filmfestival
overleden
WOENSDAG 20 JULI I
NEDERLANDERS zitten bij voorkeur met open
venster om met hun interieur te pronken. We
snoeven graag met dingen, want pronkhaantjes
zijn we van nature niet. Pronken met dingen, met
cultuurvoorwerpen, deden we ook op schilderij
en. Er is zelfs een uniek en typisch Nederlands,
maar internationaal vermaard, genre uit ont
staan: de 17e eeuwse pronkstillevens. Voor het
eerst zij ze als genre overvloedig in een expositie
bijeengebracht in Het Prinsenhof in Delft.
Bruiklenen
Stillevens
Goede sier
Oude recepten
Topstukken
Ike Turner een
jaar in de cel
Profeet
ROBERT WAGNER IN 'LIME STREET'
bestem
GIDS 2 WOE
■JEDERLAND 2
NEDERLAND 3
Maruschka
DUITSLAND 3
T2
Door Henk Egbers
Het museum bestaat als zoda- tie gehad. De speciale studie in
nig veertig jaar in dit aloude
historische gebouw, waarin
onze vader des vaderlands neer
werd geschoten. Conservator
Ineke Spaander kreeg drie jaar
geleden toen zij in dit museum
voorwerpen zag staan, die ook
op schilderijen voorkomen, het
idee om het pronkstilleven tot
onderwerp van een jubileum
tentoonstelling te maken.
Ze vond het Fogg Art Museum
in Cambridge (Massachusetts)
en het Kimbell Art Museum, te
Fort Worth (Texas) bereid mee
te doen. Dit had ook een prak
tisch doel: het loskrijgen van
bruiklenen uit Amerika. Voor
deze tentoonstelling werden
bovendien schilderijen geleend
bij musea en particulieren in
Denemarken, Frankrijk, Oost
en West-Duitsland, Engeland,
Hongarije, Zwitserland en
uiteraard uit Nederland zelf.
Edgar Peters Bowron van het
Fogg Art Museum, in Delft
aanwezig, vertelt dat zijn mu
seum in Amerika veel aan
dacht heeft voor de 17e eeuw in
Nederland, nogal wat uitwis
selt met ons en specialisten
kent op het gebied van Rem
brandt, Hals en Ruysdael.
Maar het was met name dr.
Sam Segal, die het plan uit
werkte en een 270 pagina's tel
lende catalogus maakte met
een uitvoerige wetenschappe
lijke onderbouwing. Jammer
dat deze alleen Engelstalig is;
er is zelfs geen Nederlandse sa
menvatting. Segal maakte eer
der soortgelijke thema-ten-
toonstellingen: een met bloe
men (onder andere te zien ge
weest in het Noordbrabantse
Museum) en een met fruit.
Bloemen en fruit komen er nu
ook aan te pas, maar primair
gaat het om cultuurvoorwer
pen zoals mooie schalen, roe
mers, porselein etcetera.
Segal zegt dat stillevens in het
algemeen te zelden aan de orde
komen. Ze worden als saai er
varen. De laatste tien jaar is er
sprake van een opleving.
Pronkstillevens hebben nog
nooit een afzonderlijke exposi-
relatie met deze tentoonstelling
heeft weer nieuwe inzichten en
- toeschrijvingen opgeleverd.
In het verleden lag bij dit
genre de nadruk op het vani-
tas-aspect (de ij delheid des le
vens), nu is veel meer gelet op
de tegenstelling goed en
kwaad, alsmede op de matig
heid (de gulden middenweg),
die op de schilderijen op een
studieuze manier in elkaar zijn
gezet. Daarbij speelt de symbo
liek een grote rol. Deze is niet
altijd duidelijk en vaak poly
interpretabel. Het gaat vaak
over geestelijke maaltijden,
waarbij een druif soms op
Christus slaat, een perzik op
een vrouw, een vlinder op vrij
heid en een appel op het aardse
paradijs. Op twee plaatsen in
het museum zijn twee van die
stillevens met de voorwerpen
uit die tijd gereconstrueerd tot
etalages zoals de kunstenaars
die vermoedelijk zelf hebben
gebouwd om te schilderen.
Het water loopt je in de mond
op deze expositie. De schilde
rijen bevatten voor het meren
deel rijkelijk gedekte tafels uit
de zeventiende, dus Gouden
Eeuw, Dat was de tijd dat wij -
althans een relatief klein deel
van onze natie - goede sier be
gonnen te maken met 'onze' ko-
lonieën. De Oost- en Westindi-
sche compagnie voerden tropi
sche vruchten aan en maakten
met de koloniale waren veel
geld, waarmee de rijke kooplie
den onder meer in Duitsland,
Italië en China kostbaar tafel
gerei kochten. En ze wilden het
weten ook. Kunstenaars legden
goed betaald - het stilleven
werd gewaardeerd - de rijke
disch vast. De tentoonstelling
kreeg dan ook als titel mee 'De
rijkdom verbeeld' (A prospe
rous past). Dat American Ex
presse nu deze onderneming
sponsort betekent dat alles in
stijl blijft.
Op de schilderijen staan inte
ressante en kostbare schalen,
kannen, glazen, vazen, kande
laars en dergelijke, die nu in
Clara Peeters (1583-1657): paneel 45.5x33.5 cm. Afkomstig uit een privécollectie in Ameri
ka. - foto stedelijk museum delft
musea worden bewaard. Segal
en de zijnen maken er een hele
studie van om door vergelij
kende studies dat te ontdekken.
De gedekte tafels bevatten ver
der nogal wat vissoorten (er is
een zaal met veel kreeften),
fruit, brood, kaas, wild, gebak
(fruittaarten e.d.), schelpen en
bloemen. Er zijn mensen die
aan de hand van deze schilde
rijen oude recepten proberen
op te sporen. De kunstenaars
ging het er op de eerste plaats
om hun vakmanschap te de
monstreren. Gemaniëreerd of
schijnbaar achteloos werden de
voorwerpen en etenswaren ge
rangschikt onder een bepaalde
lichtval.
In Delft zijn, als het op schilde
ren aankomt, topstukken uit de
historie van dit genre bijeenge
bracht. Floris van Dijck, Nico-
laes Gillis, Osias Beert, Jan
Brueghel, Balthasar van de
Ast, Pieter Claes, Willem Claes
Heda, Jan Davidsz de Heem,
Abraham van Beyeren, Willem
Kalf, Clara Peeters, Johannes
Goedaert, Francois Ryckhals
zijn wat namen uit deze collec
tie. Middelburg was een van de
centra met de namen van Bal-
thaser van der Ast. Adriaen
Coorte, Johannes Goedaert en
Francois Ryckhals.
Er is verschil in kwaliteit, in
opvatting, penseelvoering etc. -
daarover geeft de catalogus
zeer veel informatie - maar er
werd door allen vaktechnisch
erg bekwaam geschilderd. Ver
der is er veel te speculeren over
de zinnebeeldige betekenis van
de afbeeldingen, die gemaakt
werden met de bijbel, Cats'
Zinne- en minnebeelden of
Coornherts' Zedekunst, dat is
Wellevenskunst... ernaast. Ook
daarover is in de catalogus het
nodige te vinden. Een opmer
kelijke expositie.
De Rijkdom Verbeeld. Het Prin
senhof te Delft. Open: zondag en
maandag 13-17 uur en dinsdag-za
terdag 10-17 uur. Tot 5 september.
Catalogus f 79,50.
ROTTERDAM (ANP) - De
stuwende en inspirerende
kracht achter het Filmfesti
val Rotterdam, Huub Bals,
is vorige week woensdag op
51-jarige leeftijd overleden.
Bals overleeed als gevolg
van een hartaanval. Maan
dag is hij in besloten kring
begraven, zo heeft directeur
Rottenberg van het Film
festival Rotterdam bekend
gemaakt.
Bals was vanaf het begin van
de jaren zeventig in de Neder
landse filmwereld een bekende
verschijning bij het opzetten
van circuits om artistiek waar-
devole films een kans op verto
ning te geven. Het ging daarbij
om films die via de normale
commerciële kanalen nauwe
lijks kans kregen. In verband
daarmee richtte Bals in 1972
Film International op, dat de
vertoning van dit soort films
verzorgde.
De laatste jaren was Bals
vooral bekend als de stuwende
kracht achter het Fimfestival
Rotterdam. In januari zou het
18de festival door hem gepre
senteerd worden. Het ligt in de
bedoeling van festival-direc
teur Rottenberg om het eerst
volgende festival in ieder geval
voor een groot deel te laten
verlopen volgens de plannen
die Bals al ontwikkeld had.
LOS ANGELES (REUTER)
- Rockmusicus Ike Turner,
de ex-man van zangeres
Tina Turner, is maandag tot
een jaar gevangenisstraf
veroordeeld wegens het be
zit van cocaine.
De rechter achtte bewezen dat
de 55-jarige Turner, die na het
betalen van een borgsom van
3.000 gulden sinds vorig jaar
augustus vrij was, cocaine en
een pijp in zijn auto gehad had.
Na het uitspreken van het von
nis is hij terstond in verzekerde
bewaring geplaatst.
In maart had hij een boete
van 1.000 gulden en vijf jaar
proeftijd gekregen nadat hij
bekend had dat hij in 1985 te
recht was opgepakt wegens het
bezit van cocaine.
Winston Rodney (Burning Spear). FOTO DE STEM
ROSE LOKHOFF
Door Rosé Lokhoff
'Cooler than de rest, better
than te best.' Van valse be
scheidenheid heeft Gregory
Isaacs nooit echt veel last ge
had. Maar dat hij die stelling
op zijn elpee 'Watchman of
the city' ook waarmaakt, is
teveel gezegd. Het is geen
slechte elpee en er is ook heel
hard aan gewerkt, maar mis
schien wel een beetje te hard.
Dat is jammer, want 'the cool
ruler' van weleer heeft beter
verdiend op zijn moeilijke
weg terug naar erkenning.
Bovendien heeft Isaacs al die
toeters en bellen helemaal
niet nodig. Dat bewijst hij met
het lekkere 'This woman of
mine' en 'Promise land'. Ook
'You give me the yerk' klinkt
goed. In ieder geval niet zo af
getrokken als de titel doet
vermoeden.
De songs zijn niet van de
constante kwaliteit die Isaacs
enkele jaren geleden nog le
verde. De hoes van 'Watch
man' staat weliswaar vol
klinkende namen, maar zijn
oude vertrouwde begelei
dingsband Roots Radics wist
wel hoe stem en tekst beter tot
hun recht kunnen komen. Ook
het gebruiken van meer stu
dio's dan Marley's Tuff Gong,
waar Isaacs vaste klant was,
is niet bevorderlijk voor de
kwaliteit. Zeker niet als daar
ook nog eens Aquarius bijzit.
Uit die studio is volgens ken
ners nog nooit wat goeds ge-
▲AR
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
komen; zeker geen reggae.
Gelukkig maar dat Isaacs
ook nog een andere elpee/cd
heeft volgemaakt: 'Come
along'. De produktie heeft hij
dit keer overgelaten aan King
Jammy, maar zoals dat bij
reggae nu eenmaal is: de pro
ducer is alleen maar geld
schieter en dat heeft helemaal
niets met kwaliteit te maken.
Het kan er wel op wijzen dat
Gregory 'Coke' Isaacs even
zonder poen zit, want bijna al
zijn andere elpees heeft hij
zelf geproduceerd.
'Come along' heeft duide
lijk minder gekost dan
'Watchman', maar is wel
stukken beter. De meester
toont zich weer een first class
lover en geeft tevens het ad
vies mee eens goed om ons
heen te kijken. We zullen dan
zien dat er meer zijn die de
zelfde neus voor coke hebben.
„Ik ben niet de enige", vertelt
hij.
Er zit een beetje een waar
schuwing in, maar tevens is
het een teken dat Gregory op
de weg terug is. De goede deze
keer. Het vrolijke intro van
'Cur few', de prettige afdronk
van 'Sip of wine' en hier en
daar zowaar een koortje zor
gen voor een constantere
kwaliteit. Op de hoes is een
vergissing gemaakt wat be
treft de a- en b-side. Dat
wordt provisorisch rechtgezet
met twee stickertjes die erop
zijn geplakt. Onnodig, want
eigenlijk zijn het twee a-kan-
ten.
Terug van weggeweest dus,
die Isaacs. Voor Winston Rod
ney, die onlangs 'Mistress
Music' uitbracht, geldt dat
niet. Burning Spear is name
lijk nooit weggeweest. Ook
deze elpee is weer van een ni
veau dat van hem mag wor
den verwacht. De liefde voor
Afrika en Marcus Garvey, de
profeet van de rastafari's, is
er nog steeds; de begelei
dingsgroep verandert niet
veel; Tuff Gong blijft de stu
dio en Rodney schrijft nog
steeds alle muziek en tekst.
Ook de produktie is in eigen
handen, want via zijn vele
bv'tjes stroomt hier de poen
nog volop.
Wel nieuw is de vrolijkheid
die ervan afstraalt. Het lijkt
erop dat de oude Winston ver
liefd is. De titelsong wijst na
tuurlijk al in die richting,
maar ook 'Woman I love you'
en 'Say you are in love'. Bo
vendien schreeuwt hij 'Fly me
to the moon' en dat terwijl hij
vroeger toch echt niet veel
verder wilde dan Afrika.
Tenslotte wil hij ook kinde
ren nog eens vertellen dat niet
alle vaders vaders zijn, maar
'Your mother is your mother'.
Een beelje 'shame and scan
dal in the family' dus eigen
lijk, of wat minder gedateerd:
'Oh Anny I'm not your daddy'.
Beelje flauw die vergelijking,
maar dat is het nummer 'Tell
the Children' ook.
Vrolijk en verliefd, met ook
nog een stukje 'Love Garvey',
dat is Mistress Music. Ook nog
veelzeggend is dat oude mak
kers als Bobby Ellis hun par
tijtje niet meer meeblazen.
Sax, trompet en trombone zijn
deze keer in handen van da
mes.
De twee veteranen Isaacs
en Burning Spear kunnen nog
wel even doorgaan. Het zijn
toch al interessante tijden
voor reggae-liefhebbers. Steel
Pulse, Alpha Blondy, Ziggy
Marley en niet te vergeten
Ruudje Gullit komen op de
hitlijsten en steeds meer reg-
gae-clips verschijnen op tele
visie. De lieve Michael Wil
liams doet wat dat betreft
goed werk met zijn Soul in the
City op Sky. Wordt het toch
nog gezellig.
Si:;: Door Mart van der Sanden
i|| HILVERSUM - Lime Street is typisch een serie y^
Veronica. In deze Amerikaanse detectiveserie, waar
l|i| van vanavond de introductiefilm (de pilot) wordt aj)
M gezonden, zitten veel actie, stuntwerk, jet-setperilj
len, onderkoelde humor en vleugjes romantiek.
iijiiS vendien wordt Lime Street gedragen door een i,
roemd tv-acteur, Robert Wagner, die we in Nederlai
!;:i al kennen van series als 'De dief van Washington',
jijijij: 'Hart to Hart' (met Stephanie Powers).
In Lime Street, waarvan
Veronica 7 afleveringen
heeft gekocht, speelt Wag-
ner de bemiddelde, galante
•jijj: Amerikaan James Greyson
Culver, eigenaar van een
paardenfokkerij in Virginia,
die als detective in dienst is
jvijj van een van de grootste ver-
i;i;S zekeringsmaatschappijen
i-i-jii ter wereld. Die maatschap-
pij is gevestigd in Lime
jijiïj: Street in Londen, vandaar
de titel. Als partner heeft
Culver de wat weke, half-
aristocratische Brit Edward
Wingate, een oude studiege-
noot van Culver, die ver-
ij:;:;:: knocht is aan zijn avontuur-
lijke vrijgezellenbestaan.
I;!;!;!; Wingate wordt gespeeld
door John Standing.
Het tweetal Culver-Win-
gate wordt door de verzeke-
ringsmaatschappij de we-
reld ingestuurd om allerlei
minder fris ruikende zaak-
j es op te lossen. In de pilot-
film komen ze terecht in een
mediterraan vorstendom,
dat sterke gelijkenis ver-
i&l toont met Monte Carlo. Het
ij;;;;;; plaatselijke vorstenhuis
ijl;:;;; heeft een lang lopende ver-
zekering afgesloten en de
zoon van de regerende prins
Sj;;; is onder raadselachtige om-
:j:j;j; standigheden omgekomen
>;l;j;: bij een vliegtuigongeluk.
gS; Culver en Wingate mogen
ij;;;;;; uitzoeken wat er nu precies
M aan de hand is.
21.25
Terugkeer van
de zeeotter
js je zeeotter tot de be-
lermde diersoorten be-
rt, keert het dier weer
igzaam langs de Noorda-
rikaanse westkust terug.
»wei de jacht op zijn pels
bet verleden behoort, be
ent de vervuiling van het
'ter een nieuwe bedreiging
jr de zeeotter. De Cana-
documentaire 'De terug
van de zeeotter" Iaat
boe de zeeotter zich in
ren houdt.
Veronica
In concert
ster Billy Joel gaf vorig
ir een aantal concerten in
en schreef daarmee
.Jedenis. Zijn optreden
Robert Wagner als A Leningrad werd door de
mes Greyson Culver i iatstelevisie uitgezonden.
'Lime Street'. - foto vei» it was de eerste keer, dat
n niet-Russische artiest in
lijk sprake van een aansl» Sovjet-Unie op de televi-
op de prinses, maar de wt i te z'en was.'Veronica in
tie blijft natuurlijk u? ncert' zendt dit concert in
eens schromelijk in gebrek live-registratie uit. In
Culver ontfermt zich overï Uly Joel live from Lenin-
koninklijke schoonhei hrengt de Amerikaan
neemt haar zelfs mee ns a selectie van zijn grootste
zijn huis in Virginia. Dt 'te-
volgt een staaltje van t
Culi
(20.29
Roffels voor
Rhodesië
Ze komen terecht in een om
geving waarin James Bond
zich zeer op zijn gemak zou
voelen. Luxe jachten omzo
men de havenkades en
champagnefeesten met
vuurwerk verjagen de ver
veling van de nachtelijke
uren. Er is een mooie prin
ses, die na de dood van haar
broer troonopvolgster is ge
worden en die meteen een
verpletterende indruk
maakt op Culver. Dat is
geen wonder als je bedenkt
dat de prinses wordt ge
speeld door onze landgenote
Maruschka Detmers, die
overigens wel eens betere
acteerprestaties heeft gele
verd.
Als het vuurwerk tijdens
een van de parties wat uit de
hand loopt en er in plaats
van een Chinese vuurpijl
een heus raketje op de boot
met feestvierders landt, is
Leiden in last. Er is duide-
nant seksisme, als
zich in een halve-1
(alleen Maruschka Del
ligt onder de lakens)
met moeite de prinses
het lijf kan houden. V(
haar uitspraak 'Je kunt al
met me doen wat je
jaagt de kijker het plaat
vervangend-schaamrood
de kaken.
Uiteindelijk weten Culi
en Wingate via het
van een duistere oliehai
laar de zaak tot klaarheid!
brengen en het kwade,
nius achter de aanslagen
ontmaskeren.
'Lime Street' is f
amusement, gemnaakt
Robert Wagners i
maatschappij 'R.J. prodi
tions'. Actiescènes in
brandend vliegtuigje
een spectaculaire ontsi
ping wisselen ontroei
bedoelde familietafei
van Culver met zijn
dochtertjes af. Er is gebi
gemaakt van de beprc
formule om twee volkom
aan elkaar tegengestelde
guren samen een efficiënt
doortastend speurdersduo
laten vormen. Er zitten i
nische dialogen in en de
halen steunen op het dw de Eric Bohmer-cyclus
prikken van leugen en tenteert het WDF 'La col-
drog, waarbij het nod; tioneuse', een van Romers
stuntwerk is te zien. Wagn s morele vertellingen'. Een
slaat zich door de serie h# ge kunsthandelaar heeft
als de koele charmeur, h in een huis aan de Ri-
NOS presenteert de En-
tv-film 'Roffels voor
ïodesië'. Op het tv-festival
i Monte Carlo kreeg deze
j(C-productie de prijs van
"internationale kritiek. Bo-
ndien mocht hoofdrolspe-
Colin Blakely voor zijn
bl een Zilveren Nymf in
(vangst nemen. 'Roffels
|or Rhodesië' is het verhaal
i het echtpaar George en
irah, dat bijna hun hele le-
in Rhodesië heeft ge-
ond. George is voorman in
i fabriek. Ze hebben twee
s, van wie er een om het
yen komt tijdens de strijd
l de macht tussen blank en
art.
liir .is
tegelijkertijd een bn
huisvader is, een rol die
van hem gewend zijn
Door Jan Koesen
Weer doet de derde dimensie haar intrede op het schenj
Na enkele flops op het bioscoopdoek is nu de televisies
de beurt. Al veertig jaar probeert de techniek echte die|
aan te brengen bij beelden. Enkele vernuftige oplossing! i tv/' I,
werden bedacht en in de praktijk gebracht, maar comi* j uoH(i Gfl yy ISKd
cieel haalde 3-D weinig uit, omdat het publiek er geen:
in had om met een raar brilletje op de neus te kijken. 3
was duur en onhandig en vergde voor de theaters een du!
bele investering.
22.30
Die
Sammlerln
e geïnstalleerd voor een
itige vakantie. In het huis
inen nog twee mensen: Da-
:1 en Haydée. Het meisje
:ngt iedere avond een an-
re man mee naar huis. Mo
il gezien heeft Adrien daar
sts tegen, maar hij vindt
een verstoring van zijn
Om van haar ver
wond te blijven schuift hij
ar Daniel toe. Adrien
rkt echter, dat hij jaloers
rdt.
EO
13.00 I
slecht1
15.30 1
hond 1
17.05
kleutel
17.30
18.30 1
Nelsoii
19.00 J
19.18 i
tennis!
19.45 1
20.55 S
21.25 1
otter, J
21.55 1
Johan.
wijnsti
22.30 i
22.40-2
(herh.i
Deze maal is 3-D serieus uit op
het grote geld. Dezer weken
wordt de populaire serie
'Moonlighting' in Amerika
voorzien van een reclamespot
van 60 seconden met 3-D
waarin de geneugten van Coca
Cola worden uitgedrukt. De
technieken zijn splinternieuw,
maar een brilletje is nog nodig.
Diegenen die het ding afzetten,
krijgen een gewoon televisie
beeld te zien, dus geen rare
dubbele lijnen in groen en rood.
Zo'n veertig jaar geleden
was de horrorfilm 'De man met
de wassen beelden' het proef
konijn voor 3-D. Het was een
fantastisch schouwspel. Je
kreeg bij het betreden van de
bioscoop een brilletje aange
reikt met een rood en een groen
glas.
Bij enkele andere films is het
procédé ook toegepast, maar
het publiek viel er niet voor en
dat was het einde van een mooi
experiment.
Enkele jaren geleden pro
beerde Universal om het afge
dankte genre nieuw leven in te
blazen. De haaienfilm Jaws-3
werd met 3-D verrijkt. Ook
was er een film over een
schoonheidswedstrijd waarbij
dieptewerking natuurlijk nooit
weg is en nu heeft de miljar
dengigant Coca Cola er brood
in gezien.
De nieuwe technologie is
ontwikkeld door Nuoptix Asso
ciates in Los Angeles. Dit pro
ces vergt meer film en ook de
montage is anders, maar in we
zen is 3-D op deze manier
erg veel duurder. Het drii
mensionele beeld van nu is
beter dan het wat platte cot
sen-werk van vroeger.
Grootste struikelblok was1
dusver niet de techniek,
de distributie. Coca Cola
het fors aan. Er worden 40
joen brillen gemaakt en via;
250.000 verkooppunten van
gazeuesefabriek, waaronder!
restaurants van McDoni'
gaat het nieuwe produkt
wereld in. De kosten bedraj
een kwartje, maar Coca Cols
zo genereus dat het br®
voor niets ter beschikk
wordt gesteld.
3-D lijkt nu toch serieus
worden. Bij het befaamde M
sachusetts Institute of Teek
logy's Media Lab, zijn wek,
schappers bezig met de ontt
keling van een nieuwe
mensionele techniek, w
geen brillen nodig zijn. In'
geland is een bedrijf, Asp®
naamd, bezig met een eau*
met een speciale sluiter W8
door het niet meer nodig is
met twee camera's en proj»
ren tegelijk te werken.
Toshiba heeft zelfs al
D videorecorder uitgebi»
Deze camera heeft twee M
verbonden aan twee CD b®
sensoren die tijdens het afsi
len de beelden combiner®
een geheel. Deze zelf gen®
3-D kan op een gewone
sietoestel worden afgesp* 1
maar een brilletje is nodig
de derde dimensie te betref
Idmbone