DE STEM 'Er was zelfs een Russische punker' Don Johnson was ooit een clochard in Hollywood Zes ontwerpen voor Architectuurinstituut NEDERLANDSE BAND LAAT MOSKOVIETEN SWINGEN DINSDAG 19 JULI T2 „HET WAS een geweldige ervaring. Ik wil direct weer terug. Die Sovjets zijn een geweldig pu bliek. Wat een verschil met Nederland". Status Theater Uitzinnig Aangeschoten 'MIAMI VICE' IN VIERDE SEIZOEN Ideaal pK STEM GIDS 2 [NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 Suske en Wiske: „D BOEIENDE EXPOSITIE IN MUSEUM BOYMANS IN ROTTERDAM Musempark Speels Kerkachtig Hamb one Door Peter Vierenhalm Deze enthousiaste woorden zijn van Rob Smits, de uit Oosterhout afkomstige drummer van de Amsterdamse waveband Slauerhoff. Een dikke week terug maakten de vijf leden van Slauerhoff en de band Jump Dickie Jump een rondgang door Moskou. Alleen het Rode Plein was verboden gebied voor de jongens, want in die bewuste week triomfeerde Michaïl Gorbatsjov op de negentiende partij conferentie. Het Rode Plein mocht in die periode alleen door conferen tieleden betreden worden. De gewone Moskoviet werd door de militia (politie) van het Plein gehouden. Voor Slauerhoff maakte dat niet veel uit. De band was niet voor de partij conferentie geko men, maar om twee keer op te treden in het Olympyskaja, de theaterzaal van het Olympi sche dorp waar vaker popop tredens worden gegeven. Slauerhoff is één van de eer ste Nederlandse bands die een muzikale voet op Russische bo dem mocht zetten. Vorig jaar maakte oud-winnaar van de Grote Prijs van Nederland 'Vijf slag 1 Wijd' een trip naar Rusland en via de mengtechni- cus van deze band werd Slauerhoff in contact gebracht met het cultureel reisbureau Circ (Russisch voor circus), dat onder meer reizen en optredens voor Nederlandse bands in de Sovjetunie verzorgt. Circ werkt nauw samen met het Moskouse Rocklaboratorium, een soort Stichting Pop. Drummer Rob Smits: „Niet elke band kan zo'n trip naar Moskou maken. Je moet als band wel enige status hebben. Circ vond ons in ieder geval goed genoeg om ons te laten gaan. Later is daar Jump Dic kie Jump bijgekomen. Het geld werd gedeeltelijk door de Stichting Pop betaald. De rest namen wij voor onze reke ning". De reis naar Moskou verliep volgens schema. De bands wer den ondergebracht in het grote Salyut hotel aan de rand van Moskou en er was een busje be schikbaar voor vervoer van het materiaal en de bandleden. Slauerhoff plofte 's avonds moe van de reis in de hotelka mer neer. De eerste verrassing diende zich aan. Oud-Teterin- genaar en gitarist Dirk de Vries: „Het Rocklaboratorium zou voor de publiciteit van onze optredens zorgen. Dat hebben ze goed gedaan. We zetten de tv op de hotelkamer aan en zagen tot onze verrassing dat de staatstelevisie de Slauerhoff- clip Under the Volcano ver toonde. Daar keken we wel even van op". Een dag later mocht Slauerhoff in de theaterzaal van het Olympische dorp laten zien wat het waard was. „Het was een echt theater met een po dium en duizend zitplaatsen. Het ademde een beetje de sfeer uit van Tuschinski in Amster dam", vertelt De Vries. „De eerste avond was het theater niet helemaal vol. Rocklabora torium had voor deze avond maar zevenhonderd kaarten vrijgegeven. Maar op de tweede avond was de zaal afge laden". „Er trad naast Slauerhoff en Jump Dickie Jump de Russi sche band Va Bank op. Deze groep beet de spits af", zegt Smits. „Het gekke was dat Va Bank haast geen bijval kreeg, terwijl ze toch leuke muziek maakten. Wij kregen veel meer applaus, maar dan op een ma nier die je niet verwacht. Het publiek lijkt vastgeplakt in de stoelen. Heb je een nummer ge speeld dan barst er een fana tiek handgeklap uit, maar de mensen blijven wel zitten. Daaraan kun je zien dat de Russen nog een echt theater volk zijn. Het fenomeen pop concerten is nog vrij vreemd voor hen". „Halverwege het optreden kreeg onze zanger Rogier een deel van het publiek op de stoe- Swingende mensen tijdens het tweede concert van Slauerhoff in het Olympyskaja. - foto's slauerhoff len, maar het ging moeizaam", vervolgt Smits. „De Russen zijn bang om te provoceren. Ze heb ben dan wel wat meer vrijheid gekregen, maar de angst voor het systeem zit er nog zeker in, de glasnost en perestrojka ten spijt". „Op de tweede avond ging het al een stuk beter. Zanger Ro gier provoceerde het publiek. 'Je moet voor jezelf opkomen', zei hij in een mengelmoesje van Russisch en Engels. Een deel van het publiek vond dat ge weldig, de anderen waardeer den zoiets provocerends niet. We kregen in ieder geval een kwart van het uitzinnige pu bliek op het podium. De meeste mensen in de zaal stonden nu wel te swingen. De militia hield beide avonden wel alles in de gaten, maar greep geen enkele keer in". Drummer Smits genoot van het enthousiaste publiek: „In Nederland treden we met wis selend succes op. Sommige za len spelen we plat, maar er ko men gemiddeld nooit meer dan 150 man naar onze concerten. Wat we in Moskou meemaak- Op tape ten vergeten we nooit meer. Na afloop kwamen de mensen uit zinnig op ons af, een heksenke tel. Het is trouwens een heel gemeleerd publiek. Er zijn der tigers en veertigers bij, mensen van onze leeftijd en heel veel kinderen. Het grappige is, dat er veel gezinnetjes komen kij ken, pa, ma en de drie kinde ren. Er was ook een Russische punker. Binnen liep hij te pronken met zijn kuif, maar vlak voordat hij het theater wilde verlaten, trok hij snel een kapje over het hoofd. Provoce ren in de zaal mag, maar daar buiten blijkbaar niet". Slauerhoff poseert met twee Russische kinderen. Op de achtergrond het Kremlin (Dirk de Vries derde van rechts en Rob Smits voor). Rob Smits vindt niet dat de Sovjets nog achterlijk zijn op het gebied van de popmuziek. „Achterlijk niet nee, maar ze lopen wel achter. De Russische popgeschiedenis is nog maar een paar jaar oud. Ze hebben dus nog veel in te halen. Een kleine groep mensen weet bijna alles over de popmuziek en kan meepraten over Michael Jack son of de Talking Heads. Het gros weet dat niet. Maar het is ook moeilijk om aan platen te komen. De muziek wordt voor namelijk op tape gekopiëerd". „Het materiaal waarover Russische bands spelen is van middelmatige kwaliteit. De meeste versterkers zijn van Tesla, een Oostduits fabri kaat", vervolgt Smits. „Aan westers materiaal is wel te ko men, maar dat moet betaald worden met dollars. De Russi sche band Va Bank speelt met zelfvervaardigde gitaren. De drummer maakt zelf zijn stok ken. Snaren zijn in Rusland haast niet te krijgen. Dirk gaf een setje weg aan de gitarist van Va Bank. De jongen was als een kind zo blij. We hebben ook een Fender gitaarband weggegeven. De Sovjets zijn helemaal weg van dit gitaar- merk. Als je volgens hen een Fender hebt, kan je gitaarspe len". Slauerhoff ging ook op huis bezoek bij de gitarist Oleg van de hardrockband Monte Cristo. Dirk de Vries: „Monte Cristo speelt vaak in stadions waar gemiddeld zo'n vijftienduizend mensen op af komen. Oleg is beroeps. Sinds 1985 is het woord artiest niet vies meer. Van het verdiende geld kan Oleg en zijn vriendin Ludmilla, die tevens manager van de groep is, aar dig rondkomen". „We hebben bij Oleg en Lud milla nog naar de EK-finale Nederland-Rusland gekeken, in kleur. Ludmilla was vorig jaar in Nederland op vakantie, in de Katjeskelder bij Ooster hout notabene en had meteen maar een kleurentelevisie en videorecorder gekocht. Ze deed ook inkopen voor de band bij een Bredase muziekzaak. Lud milla heeft connecties in Ne derland en dan kan je als Sov jetburger vrij eenvoudig op va kantie in West-Europa". „De wedstrijd deed de Russen niet veel. De meesten bleven na afloop binnen", vertelt De Vries. „We zijn, behoorlijk aangeschoten dankzij de vod- ka, naar buiten gegaan en zwalkten 'dwa-noel' (2-0) roe pend door de haast lege stra ten". Volgens Dirk de Vries is de Sovjetunie daadwerkelijk aan het veranderen. „Je hebt nu een straat in Moskou waar kunstenaars hun waar aan prijzen. Vier jaar geleden was zoiets nog onmogelijk. Ook als westerling word je minder ge controleerd. Je mag overal fo to's maken of filmen. De KGB hield ons alleen tijdens de con certen goed in de gaten. De mi litia is ook menselijker gewor den, althans zo lijkt het. We hebben 's-nachts gezwommen in de fontein van de Lenin-uni- versiteit. De militia kwam wel even kijken, gaf ons een groet en verdween. Op de laatste dag zagen we dat de militia ook anders te werk gaat. Vlak bij het Rode Plein zagen we een opstootje. De politie hield een man aan, die een kleine verkeersovertre ding had begaan. Het liep een beetje uit de hand. De man gaf een agent een klap en werd vervolgens de politieauto inge slagen. Een omstander vertelde ons dat de gearresteerde min stens twaalf jaar werkkamp krijgt. Dat is de keerzijde van de medaille". Slauerhoff wil graag terug naar de Sovjetunie, maar kreeg wel een tegenslag te incasseren. Rob Smits: „Na het tweede concert waren enkele spullen gestolen, onder meer speciale effecten voor de gitaren en snoeren. Ach, nu beschikt in ieder geval één Russische groep over goede spullen". Don Johnson en zijn vriendin Patty d'Arbanvil- le. fotoap Door Jan Koesen Er zijn nogal wat detective-duo's op de buis, maar de populairste is het tweetal uit 'Miami Vi ce': Don Johnson en Philip Michael Thomas. De serie heeft fans over de gehele wereld. En zonder Thomas te kort te doen, moet gesteld worden dat Don Johnson de absolute ster van de serie is. Een uitstekend acteur, een boeiende zanger, een man met een veelbewo gen leven achter zich, iemand die uit de goot krabbelde en naar de sterren reikte. Johnson heeft 'presence'. Als hij op het scherm verschijnt, staat daar iemand, met niemand te verwisselen. Elk gebaar, zijn gezicht, de bewegingen van zijn lichaam en niet te verge ten zijn hese stem maken hem tot een acteur die bij zijn leven al een legende is. In Amerika beleeft 'Miami Vice' al zijn vierde seizoen. En de se rie staat onveranderlijk hoog in de top genoteerd. Rond Johnson is een cir cus op gang gekomen dat zijn weerga niet kent. Want een topacteur trekt een serie en lokt daarmee de adverteerders, waar door de serie weer op een goede plek komt te staan en de populariteit nog meer toeneemt. Een vi cieuze cirkel van succes, die ook kan omkeren. Johnson is een ideale ac teur voor regisseur en producer. Hij werkt als een gek en weerstaat alle valkuilen van het star dom. Hij is stipt op tijd, heeft geen prima donna allures en levert degelijk werk af. Eens was er een tijd dat Johnson van alles zoop, spoot en slikte, dat hij met gaten in zijn ge heugen op de vreemdste plaatsen wakker werd. Hij was een zwerver ge worden, een van de vele clochards rond Holly wood, een man die het ge had had, die afgeschre ven was. Een mislukke ling die een snelle, walge lijk dood beschoren leek. Hollywood is meedogen loos in dat soort zaken. Zwakkelingen worden afgeschoten. Maar puttend uit on verwachte krachten kwam Don overeind. Hij mag ten voorbeeld wor den gesteld in alle afkick centra en tehuizen voor alcoholisten. Redding is mogelijk, ook voor junks en verslaafden. Johnson is zelfs zo ver teruggeko men zonder halleluja maar met wilskracht van zijn dwaalwegen, dat hij de nicotine heeft afge schaft. Hoewel de wereld aan zijn voeten ligt, taalt hij niet meer naar de vleespotten. Zijn belang rijkste bezorgdheid geldt nu zijn zoon Jesse. Moe der is de actrice Patti D'Arbanville, Dons 'beste vriend' tegenwoordig en bekend uit het liedje van Cat Stevens. Onlangs speelde hij mee in een televisie-film (The Long Hot Summer) met een ster uit een an dere topper: Cybill She- pard, de lady uit 'Moon lighting'. Hieruit blijkt eens te meer dat er on danks het kolossale aan bod toch weinig acteurs zijn die werkelijk sterren kunnen zijn. En dat pro ducers de kassa's horen rinkelen als ze enkele toppers bij elkaar kunnen voegen. Hier en nu ncrv's 'Hier en nu' brengt vanavond evenals de NOS verslag uit van de Democra tische Conventie te Atlanta, op deze partijbijeenkomst kiezen de Amerikaanse de mocraten hun kandidaten voor de aanstaande presi dentsverkiezingen in novem- Na in de voorronden Al O0je en Jesse Jackson te hebbben verslagen krijgt Mi- cliael Dukakis thans zijn of ficiële benoeming als demo cratisch kandidaat voor het presidentsschap. jn The Betty 22.40J Ford Story Het leven van presidents vrouwen is geen lolletje. Dat blijkt weer eens uit de tv- filni The Betty Ford story', die de TROS op het scherm brengt. Betty Ford, echtge note van Gerald Ford, werd in 1974 First Lady van Ame rika. Ze had grote moeite met baar rol van presidentsvrou- ne. In het boek The times of By life' schreef Betty Ford over haar problemen: haar borstkanker en haar versla ving aan alcohol en drugs. Op deze gegevens is de tv- film gebaseerd. De bekende actrice Gena Rowlands speelt op overtuigende wijze de titelrol. Ze kreeg er de hoogste tv-onderscheiding voor, de Emmy Award. 23.00 Fridolins Heimkehr Richard Blanks trilogie over kelner Fridolin wordt van avond besloten met 'Frido- i Heimkehr'. In de eerste twee delen, waarvan vorige week een herhaling te zien was, ontvluchtte Fridolin de wereld en leefde lange tijd in de woestijn. Thans keert hij terug in een veranderde we reld. Het vroegere Grandho- tel Esplanade is in een snel- buffet veranderd. Het dage lijkse leven blijkt doordrenkt van technische snufjes. Fri dolin wil graag weten, hoe alles werkt, maar zijn han digheid laat te wensen over. 22.40 Reise ohne Auftrag De ZDF-serie 'Das kleine Fernsehspiel' presenteert "Reise ohne Auftrag' van Friedemann Schulz. De film is een vervolg op zijn debuut 'Die Tod in der Waschstras- se'. Opnieuw portretteert Schulz mensen, die in het le ven aan het kortste eind trekken, maar daarentegen wel aan levenservaring en zelfkennis winnen. Zo'n iemand is ook grafoloog Leo Schneewind, een perfectio nist in zijn vak. 21. 17 Door Henk Egbers MUSEUM Boymans-Van Beuningen in Rotterdam heeft tot eind augustus zijn toekomstige overbuur, het Nederlandse Architec tuur Instituut, in huis. Zes architecten kregen, in de vorm van een meervou dige opdracht, de kans om met bouwtekeningen en maquettes te laten zien hoe in hun visie dit bouw werk in Rotterdam er in 1992 moet staan. De opdrachtgever staat voor een moeilijke keuze. Het pu bliek krijgt hier via een voor beeldig ingerichte expositie niet alleen inzicht in uiteenlo pende ideeën in de actuele ar chitectuur, maar ziet ook al op kleine schaal hoe straks het nieuwe instituut pu blieksgericht zal werken. De architectuur is in bewe ging. Daarvan getuigen niet alleen deze ontwerpen, maar ook de publieke- en politieke belangstelling neemt toe. Niet minder dan 850 mensen moes ten bj de opening van deze tentoonstelling anderhalf uur wachten op het liefst twee ministers - Brinkman en Nij- pels die met een plotseling ingelaste kabinetszitting za ten. Het kabinet bereidt een architectuurnota voor, zo lie ten zij weten. Eén ton is er beschikbaar voor de Europese architec tuurwedstrijd 'Europa-pro ject'. Veertien miljoen ligt er voor de kale bouw van het Architectuurinstituut; wat overigens niet zo veel is. In 1955 zijn de eerste plannen ontstaan voor dit instituut; er worden dus nu knopen door gehakt. Rotterdam heeft binnen zijn nieuwe binnenstadsplan (met ondermeer een spoortunnel onder de stad) een museum park gepland. Dat wordt sa men met museum Boymans gevormd door een Kunsthal (te bouwen door Rem Kool haas) en het Architectuurin stituut. Dat instituut (het woord 'museum' is verlaten) heeft als leus; 'verbindt de rijke bronnen van de geschie denis met het avontuur van hedendaagse en toekomstige ontwerpopgaven'. Het instituut zal daartoe uit drie elementen worden samengesteld: een schatka mer (het verwerven, behoed zaam beheren en ontsluiten van archieven en collecties); een studeervertrek (het onaf hankelijk onderzoeken, inter preteren en opiniëren) en een feestzaal (het beeldend pre senteren, het publiceren en ter discussie stellen van ar chitectuur, stedebouw en landschapsarchitectuur, ste debouw en landschapsarchi tectuur). Het totale netto-vloerop pervlak van het gebouw gaat ongeveer 8000 vierkante me ter bevatten. Een stuurgroep onder leiding van Jo Tum- mers heeft dit bedacht en zes architecten uitgenodigd om daarvoor een gebouw te ont werpen. Die groep treedt nu terug voor een bestuur onder leiding van jhr drs P. Bee- laerts van Blokland, dat een ontwerp moet kiezen. Een be oordelingscommissie onder voorzitterschap van ir J. Pee reboom Voller verleent daar bij assistentie. Jo Coenen uit Eindhoven ont wierp het meest speelse ge bouw met duidelijke horizon tale en vertikale geledingen rond een grote vijver. Wisse- lend materiaalgebruik en een opvallend accent op het ad ministratieve gebouw op 'hoge poten', alsmede een lieve 'omarming' van het to taal door het archiefgebouw zijn daarbij tekenend. Coe nen, enfant terrible in de ar chitectuurwereld, heeft onder meer naam gemaakt met zijn ontwerpen voor bibliotheek en museum te Heerlen en het bestuurshuis in Delft. Het koppel Jan Benthem- Mels Crouwel uit Amsterdam (de jongste deelnemers) zijn echte technocraten, die met architectuur omgaan als de jeugd met technische bouw dozen. Wie het douane-em placement Hazeldonk bekijkt krijgt een goede indruk. De functionele bouwdelen zijn onder en boven de grond ver nuftig in elkaar gestoken. Via een vliesgevel blijft alles heel doorzichtig, terwijl een grote modulaire overkapping alles bijeen houdt. Krijg je bij Coe nen nog het gevoel dat de massa's onder meer rekening houden met het nabijgelegen Boymans, dit ontwerp is een zelfstandige grootheid dat door een schijnbare beschei denheid zich in de omgeving invoegt. Hubert-Jan Henket uit Box tel, die naam begon te maken met zijn Barth-lijstenfabriek in Boxtel, hanteert als for mule 'het vernuftige humane ontwerp'. Het gebouw heeft iets kerkachtigs. Twee blok ken (respectievelijk diensten en archief) lopen taps in de richting van een soort absis (discussieruimte), met daar tussen een schip als studie- en .entreelokaliteiten. Rem Koolhaas ontwierp een gebaar met lef. Met zijn ontwerpen voor het Neder landse Danstheater en het stadhuis te Den Haag maakte hij onder meer de laatste ja ren naam. Hij heeft ongetwij feld invloed ondergaan van de Memphis-architectuur, het décorachtige grootstedelijke gebaar, dat als totaliteit epa- teert, maar op zijn onderde len donders goed in de gaten gehouden moet worden. De relatie met de omgeving be staat vooral door via het kan telende driehoekige dak te Het ontwerp van Jo Coenen. spelen met de schaal ervan. De hellende zwarte kubus daarin doet dat ook, terwijl je die tevens als een soort beeld- rijm met de Boymans-toren kunt ervaren. Binnen dat ge baar ontwierp hij als het ware een tweede museum met functionele ruimten, dat door de driehoek overhuifd wordt. Wim Quist, die de laatste jaren op Rotterdam zijn stempel wist te drukken (Ma ritiem museum, schouwburg, Willemswerf kantoor en eer der o.a. de Berenplaat) le verde zijn ontwerp op maat af. Zeer doordachte maatver houdingen in relatie met de omliggende bebouwing resul teren in een platte en een hoge 'doos' met de bekende monotone raamgeledingen. Het klopt allemaal zo mooi; iedere verrassing ontbreekt; de indrukwekkende lijn, die het Willemswerf kantoor (oersaai) boven zichzelf uit heft tot iets kenmerkends, ontbreekt hier. Luigi Snozzi, de vreemde eend in de bijt, maakte een verrassend ontwerp. Deze Zwitser is zeer afwijkend van de rest. Zijn halfcirkelvor mige ontwerp heeft iets van een klassieke tempel en lijkt haaks te staan op de stede- bouwkundige omgeving. Mooi gebouw Maar hier Een van de kenmerken van zijn architectuur is integratie door tegenstelling Het mate riaalgebruik (baksteen, 'ver- putzen', natuursteen, water) legt daarbij vooral verbin dingen. Inhoudelijk klopt het allemaal ook prima op het eerste gezicht. Een ontwerp waarmee, naar ik hoop, het bestuur het goed moeilijk zal krijgen, al ligt Koolhaas - mede omdat hij ook de nabijgelegen kunsthal zal realiseren - waarschijnlijk wel vooraan De frivolen, mochten die in het bestuur zitten, zullen ge porteerd zijn voor Coenen, denk ik. Het bezoekende volk mag ook zijn stem laten ho ren, al zal hier de 'vox populi' niet de 'vox dei' zijn, maar je kunt er een prijsje mee ver dienen als je laat weten wat jouw favoriete ontwerp is. Als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in archi tectuur, stedelijke vormge ving e.d. moet je wel in Boy mans gaan kijken, want er is daar met de architectuur wat aan de hand. Een beter begin kan het Architectuurinstituut zich niet denken. ■ft (tl co} dat Hf hallucinaties heb, Mrouv. film hunt (((fen hoeveel 'hfeld ik in \lk ia! eens kijken, r, <nyn'norlemonee bib, kan de loot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18