IMANAGER
'Beoordelingsfout gemaakt'
STEVEN ROOKS LEGT ZICH BIJ NEDERLAAG NEER
5
Hennie Kuiper twijfelt over ploegleiderschap
Geluk bij het
ongeluk
van anderen
Als leasen je Hef'8-"
maar
DE STEM
srverhuur
ÏIDINGEN
PIET VAN DER KRUYS:
iND-WOUW
'ET
IP:
idag 18 juli
idag 25 juli
van 13.00
uur
/ij kunnen bijna
lalles en iedereen
/an containers
Ivoorzien!
GUZET-NEIGE - Steven Rooks erkende gisteren
na zijn nederlaag tegen Pedro Delgado vol be
wondering het meesterschap van de Spaanse
gele-trui-drager.
MAANDAG 18 JULI 1988
MASSIMO CHIROTTO:
Vliegreis als cadeau voor Piet Boot
Delgado naar
'Acht van Chaanr
TOUR VANDAAG
TOUR OP RADIO EN TV
ferde lid
naamd Kruisland-Wouvi
jgustus 1988 in het kan-
aan 36, 4872 XE Etten-
10 tot 16.00 uur voor een
i van tijdelijk gebruik,*
tikel 190, derde lid.
11 190, derde lid bedoelde
jgustus 1988) kan iedere
tegen het ontwerp-p|ail
nmissie indienen (adres:
^1 Autoleasing
LCCl9v Autoverhuur
T11
«Hnlral
neutrum
oostburg
150-13881
Ter neuzen
sheer wordt binnen iedere
gespecialiseerde functie,
■n magazijn worden steeds
Logisch, gezien het
fn een optimaal magazijn-
anager krijgt daarom
elijkheden, waardoor een
|isch goed onderbouwde-
j Magazijnmanager biedt
pte inzichten met een sterk
ervaren magazijnmanager
|s nog verder geholpen,
lie leiding - willen - geven
jgazijnen biedt deze cursus
ie- en theoretische kennis,
rialiseerde éénjarige cursus
nde onderwerpen be-
e, leidinggeven, logistiek.
Amsterdam, Eindhoven
en Zwolle,
tember en januari.
er informatie de bon op
en in een envelop zonder
aar: ISW/Opleidingen,
1120,2300 VB Leiden.
overde opleiding
LEIDEN. TELEFOON 071-25 85 85.
Ginnekenweg 21Breda. Telefoon: 076 - 222100
Een geëmotioneerde Johnny Krijnen (links) zoekt troost bij Piet van der Kruys nadat het
tweetal uit de uit de bocht gevlogen auto was gekropen. - foto cor vos
Vervolg van pagina 1
Stevenhaagen zou mis
schien goed een filmscena
rio kunnen schrijven. Hij
overdreef tenminste tot en
met of weet niet goed wat
hij precies heeft gezien.
Piet van der Kruys, die als
chauffeur van de tweede
ploegleiderswagen fungeerde,
verklaarde namelijk zelf dat
het er aanzienlijk minder sen
sationeel aan toegegaan was.
Van der Kruys: „We zijn hele
maal niet door de lucht gevlo
gen. Toen we van de weg af
raakten, zijn we 25 meter
schuin naar beneden gereden
over de grond, totdat we tegen
een boom tot stilstand kwa
men. Dat was echt alles. Ge
lukkig maar, want anders was
het denk ik niet zo goed afgelo
pen".
Op de plaats waar het onge
luk gebeurde, was in het geheel
geen sprake van een scherpe
bocht. Stevenhaagen veronder
stelde dat het voortkwam uit
de toestand van het wegdek:
„Het was een flauwe bocht,
maar die lag helemaal vol met
gesmolten asfalt. De zon had
het wegdek helemaal zacht ge
maakt. De auto moet op die
plek geslipt zijn".
Dat het misging, zoekt Van
der Kruys echter in de eerste
plaats bij zichzelf. „Hoe het al
lemaal precies in zijn werk ge
gaan is, weet ik ook niet, maar
wel weet ik dat ik een beoorde
lingsfout heb gemaakt. Ik
remde royaal voor die bocht,
zeker vijftig meter. Deson
danks gingen we op een gege
ven ogenblik rechtdoor. Ach
teraf denk ik dat ik gas bij had
moeten geven. Dan had ik de
wagen zo door die bocht ge
trokken".
De ontdane Stevenhaagen
'Pedro Delgado super
Gezeten op een bed in de van alle gemakken voorziene
bus van PDM, stelde Rooks, die zijn tweede plaats be
hield, maar zijn achterstand op de nummer een met 41
seconden zag oplopen tot 3 minuten en 28 seconden: „Del
gado is op dit moment super.
In wezen hoeft hij helemaal
niet aan te vallen. De trui ver
dedigen was voldoende voor
hem. Het tekent hem dat hij
zich niet daartoe heeft beperkt.
Als hij zo fietst, verdient hij het
de Tour te winnen".
Rooks zelf voelde zich niet zo
ed als tijdens zijn triomf
tocht naar Alpe d'Huez en de
daarop volgende tijdrit van
Grenoble naar Villard-de-
Lans. Rooks: „Een rustdag ligt
mij altijd slecht. Ik raak er
door uit mijn ritme. Ik had nu
weer net zulke rare benen als
naar Morzine in de eerste Al
penrit. Dat komt gewoon door
dat ik een dag niet in de bergen
heb gereden".
Bij de Noordhollander
speelde ook mee dat hij de ber
gen van gisteren niet kende.
„Tot een paar kilometer voor
de streep maakte het niet zo
veel uit, want tot dan ging het
berg op tamelijk geleidelijk.
Het verraste me onaangenaam
dat het die laatste kilometers
zo steil was. Morgen kan zoiets
me niet overkomen. Die bergen
hen ik allemaal".
Rooks had het in de laatste
twee kilometer moeilijk. „Dat
laatste stuk was het echt stam
pen. Ik had ook een beetje
moeite met ademhalen. Ik denk
dat dat door de hitte kwam".
De PDM-kopman probeerde
m het geheel niet Delgado te
volgen, toen de Spanjaard uit
Hjn groepje demarreerde.
Hooks: „Ik ben gewoon in mijn
eigen tempo verder gegaan. Als
'k was meegesproneen. had ik
misschien kunnen aanklam
pen, maar dan was ik een kilo
meter verder misschien ont
ploft. En dan hadden de gevol
gen groot kunnen zijn. Mis
schien had ik dan wel een paar
minuten verloren. Ik hoefde
trouwens ook al niet zo nodig,
omdat bijna alle andere man
nen voor het klassement bleven
zitten".
Wie wel in het spoor Van
Delgado meeging, was Gert-
Jan Theunisse. Ongeveer 800
meter voor de finish was de
Oostbrabander evenwel niet
meer in staat Delgado te vol
gen. „Ik was opnieuw heel
goed", stelde de langharige
renner, die in zijn vrije tijd
bijna voortdurend een walk
man op het hoofd heeft om
naar zijn favoriete muziek te
luisteren. „Daarom was het
voor mij vanzelfsprekend dat
ik zijn demarrage beantwoord
de. Zoals Delgado in de laatste
kilometer van mij weg ging,
was niet normaal meer. Ik blies
mezelf volledig op. Maar het
Steven Rooks (links) en een drinkende Gert-Jan Theunisse,
niet meer konden volgen.
was toch weer een goed teken
dat ik als enige hem een beetje
kon volgen".
Delgado deed in de finale
wat de PDM-renners van plan
waren geweest. Theunisse:
„Wij hadden tevoren afgespro
ken te demarreren. Niet te
vroeg, omdat we anders het
zelfde effect zouden kunnen
krijgen als met Delgado vorig
jaar. Van heel dat plannetje
kwam echter niets terecht, om
dat Delgado veel te goed reed.
Zijn ploeg controleerde de
wedstrijd trouwens steeds
ijzersterk. Bijna voortdurend
zaten er twee man van Rey
nolds op kop. Die Colombiaan,
Omar Hernandez, reed berg op
precies zo op kop dat niemand
kon wegspringen. Boyer pro
beerde het een keer. Maar die
klapte na 100 meter al in elk
aar".
De grootste zorg van Theu
nisse is de dag van vandaag.
„Ik leef echt van dag tot dag. Ik
GUZET NEIGE - Aan het begin van
de laatste Tour-week gonst het in de
karavaan van de transfergeruchten.
De belangrijkste zijn:
de Ier Sean Kelly, de nummer een in
het wereldklassement, zou komend sei
zoen een andere sponsor moeten zoeken.
Want KAS stapt wellicht uit de wieler
sport.
Hennie Kuiper twijfelt of hij volgend
seizoen het ploegleiderschap van de
nieuwe Duitse formatie Stinnes-Bau-
markt aanvaardt. Of dat hij zelf nog een
jaar in het peloton blijft fietsen.
de Franse sponsor RMO heeft wegens
de slechte resultaten in de Tour aange
kondigd de helft van zijn renners op
straat te zetten. Maar verhoogt wel het
budget.
Veertien Russen versterken komend
seizoen het profpeloton. Ze vestigen zich
waarschijnlijk voor een aantal maanden
jh Italië of Liechtenstein.
Toshiba, de sponsor van Jean-Fra-
n?ois Bernard, gaat ondanks het falen
van de kopman, nog een jaar door in de
wielersport.
de Colombiaanse ploeg Café de Colom
bia maakt inderdaad ernst met het aan
trekken van Europese knechten voor
Luis Herrera. Als eerste heeft de Frans
man Bernard Richard (Fagor) een con
tract getekend.
Ferrys keert als sponsor terug in de
wielersport. De Spaanse hemdenfabri
kant trad eerder als sponsor op van een
ploeg waarbij Perez-Frances als kop
man fungeerde. De leider van de forma
tie is in 1989 Anselmo Fuerte, die nu nog
voor de rijwielfabrikant BH uitkomt.
„Ik weet het echt nog niet", zegt Hen
nie Kuiper, „ik twijfel nog steeds. Na de
Tour neem ik m'n beslissing". Al ge
ruime tijd is bekend dat de Duitse firma
Stinnes-Baumarkt hem als ploegleider
wil contracteren. Kuiper (39) „De
meeste oudere renners verlangen naar
het einde van hun loopbaan. Het gekke is
dat ik niet dat gevoel heb. Ik wil eigen
lijk graag nog een jaar doorgaan. Maar
ik besef tegelijk dat hier een mooie kans
ligt op een andere loopbaan. Ooit zal ik
met fietsen moeten stoppen. Ik kan ech
ter heel moeilijk aan het idee wennen".
De tijd dringt echter voor Hennie Kui
per. „Er zal snel gehandeld moeten wor
den, anders is er geen renner meer te
krijgen. Het is nu al zo problematisch.
Want als ik het doe, wil ik wel zelf de
renners kiezen. Beginnelingen in het
vak, die ik kan opleiden. Ik heb altijd al
graag met jeugd willen werken".
Het zou de bedoeling zijn dat Kuiper
acht jonge profs aantrekt en dat deze de
butanten worden gecompleteerd door
vijf ervaren renners. Kuiper: „Ik moet
realist zijn. Het einde van mijn carrière
komt in zicht. Dit is in elk geval mijn
laatste Tour en misschien ook wel m'n
laatste seizoen". Ploegleider Willy Teir-
linck heeft Kuiper inmiddels al een con
tract (als wielrenner) voor 1989 aangebo
den.
Als Kuiper besluit wielrenner te blij
ven trekt de nieuwe Duitse ploeg waar
schijnlijk Klaus-Peter Thaler aan. De
ex-wereldkampioen veldrijden wordt
trouwens ook genoemd als nieuwe
ploegleider van Fagor, het team waar
voor Stephen Roche tot 1992 zal rijden.
hoop dat ik morgen ook goed
mee kan. Heb je een slechte dag
in zo'n etappe, dan ben je hele
maal weg".
Peter Stevenhaagen was gis
teren de derde coureur van
PDM, die in de frontlinie
streed. De Haarlemmer was,
doordat hij betrokken was bij
een lange vlucht van de veer
tien man sterke kopgroep, zelfs
de beste Nederlander met een
zesde plaats.
Stevenhaagen: „Ik zat bij de
goede ontsnapping, doordat ik
een paar mannetjes speciaal in
de gaten hield. Dat waren Ré-
gis Clere en Mare Sergeant. Ik
wist dat die zouden proberen
een rit te winnen. Dus sprong
ik mee, toen Clere er vandoor
ging, nadat het even stil was
gevallen na een demarrage van
Chozas. Het kostte me wel
moeite mee te gaan, want op
dat moment zat ik echt op m'n
tandvlees".
Hoewel hij, evenals Arnaud,
Marie en Ghirotto, niet op kop
kwam, was Stevenhaagen niet
bij machte adequaat te reage
ren, toen de kopgroep op de Col
d'Agnes uiteenviel. „Toen ze
demarreerden op die eerste
berg had ik hele slechte poten.
Ik had net wat gehad tegen de
kramp en dan gaat de kracht er
toch vanaf. Ik ben in mijn
eigen tempo verder gegaan. Na
een tijdje ging het steeds beter.
Ik heb nog een paar renners in
gehaald, die eerder bij mij weg
waren gereden. Het is jammer
dat ik niet voor de etappe-zege
heb kunnen meedoen, maar
voor het algemeen ploe-
genklassement is het in ieder
geval een goede zaak geweest
dat ik er vooraan bij zat.
hebben de eerste plaats
steviger in handen".
stopte niet bij de plaats van het
ongeluk, maar liet zich wel op
de hoogte brengen van de ge
volgen. Stevenhaagen: „Ik
vroeg een motoragent me in te
seinen zodra hij iets wist. Want
ik dacht: stel je voor. Het ergste
had aan de hand kunnen zijn.
Ik hoorde echter al snel dat ze
niets bijzonders hadden".
Saillant detail bij het voor
val was dat Piet van der Kruys
nog maar enkele dagen geleden
snoefde dat de renners gemak
kelijk met de auto bij te houden
zijn tijdens de afdaling. Adrie
van der Poel waarschuwde de
Oostbrabander toen meteen:
„Wacht maar eens tot we in de
Pyreneeën zijn, dan beleef je
wel wat anders".
In de eerste de beste afdaling
van een Pyreneeën-col, een
heel steile ook nog, ondervon
den Van der Kruys en Krijnen
het aan den lijve.
Massimo Chirotto wordt na de finish opgevangen
door een verzorger. - fotoanp
GUZET-NEIGE - Massimo Ghirotto heeft zich niet
echt verkneukeld over zijn overwinning in de veer
tiende etappe van de Ronde van Frankrijk.
Driehonderd meter voor de eindstreep wist hij zich versla
gen door Philippe Bouvatier en Robert Millar. De Frans
man en de Schot sprintten rechtdoor waar zij linksaf
moesten slaan. Ghirotto greep zijn kans.
„Pech voor die twee, geluk voor mij", zei de Italiaan.
„Dit soort zaken gebeurt in de wielersport".
Massimo Ghirotto, 27 jaar, uit Padua vond in Guzet-
Neige het geluk van zijn leven. In de Tour behaalde hij zijn
zevende overwinning in zes seizoenen als beroepsrenner.
In het normale wielerleven is hij een simpele knecht,
meestal de voorbereider van Guido Bontempi's sprint. In
de eerste Pyreneeën-etappe van de Tour had hij een vrije
rol. De kopmannen Zimmermann en Visentini waren uit
geschakeld voor een hoge klassering, Bontempi kon toch
niet winnen. Vandaar dat Ghirotto mocht meespringen in
de vroege ontsnapping, waaruit hij wonderbaarlijk als
etappewinnaar tevoorschijn kwam.
Erelijst van Massimo Ghirotto:
prof debuut in 1983;
eerste zege in 1986: de tiende etappe van de Ronde van Zwitser
land;
1987 4 overwinningen: Trofeo Matteotti, Coppa Placci, Trofeo
Baracchi (met Leali) en criterium Longarone;
1988: criterium Larciano en 14de etappe Ronde van Frankrijk.
Van onze speciale verslaggever
GUZET-NEIGE - Piet Boot kreeg zaterdag een origineel verjaar
dagscadeau van Panasonic-ploegleider Peter Post.
De Prinsenbeekse verzorger mocht de verplaatsing naar Toulouse
met het vliegtuig maken, waarmee ook alle coureurs werden ver
voerd.
Het scheelde Boot een zeer irritante reis per auto, want de vol
gers die de autoweg namen, zaten urenlang in files. De autoweg
zat propvol, doordat veel mensen onderweg waren naar hun va
kantiebestemming.
die Pedro Delgado in de laatste twee kilometer naar de streep
- foto ap
GUZET-NEIGE - Een dag na
afloop van de Ronde van
Frankrijk zal Pedro Delgado in
Nederland te bewonderen zijn.
De Spanjaard tekende inmid
dels enige contracten. Het eer
ste optreden is volgende week
maandag in Boxmeer. Twee
dagen daarna - woensdag 27
juli - vertrekt de Spanjaard in
de 'Acht van Chaam'.
Ook de organisatie van de
'Draai van de Kaai', op maan
dag 1 augustus in Roosendaal
onderneemt actie om Delgado
aan het vertrek te krijgen.
Saint-Girons-Luz-Ardiden
187.5 kilometer
TELEVISIE
Nederland III: 12.00 uur: recht
streeks verslag van de beklimming
van de Col de Peyressourde.
Nederland III: 14.00 uur: recht
streekse reportage van de beklim
ming van de Col de Tourmalet en
de aankomst bergop in Luz Ardi-
den.
Nederland III: 19.00 uur: samen
vatting Tour de France.
BRT II: 12.00 uur: verslag van de
beklimming van de Col de Peyres
sourde.
BRT II: 14.00 uur: reportage van de
beklimming van de Tourmalet en
de aankomst in Luz Ardiden.
BRTI 18.35 uur: samenvatting
Tour de France.
RADIO
Radio I: 14.05 uur: Tour de France
extra.
Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de
France.
BRT 1:13.30 uur: Radio Tour.
BBBOBi
■nHHa
Een controlerende Pedro Delgado (links) met aan zijn zijde
Steve Bauer. - fotoap