IMANAGER 'Beoordelingsfout gemaakt' STEVEN ROOKS LEGT ZICH BIJ NEDERLAAG NEER 5 Hennie Kuiper twijfelt over ploegleiderschap Geluk bij het ongeluk van anderen Als leasen je Hef'8-" maar DE STEM srverhuur ÏIDINGEN PIET VAN DER KRUYS: iND-WOUW 'ET IP: idag 18 juli idag 25 juli van 13.00 uur /ij kunnen bijna lalles en iedereen /an containers Ivoorzien! GUZET-NEIGE - Steven Rooks erkende gisteren na zijn nederlaag tegen Pedro Delgado vol be wondering het meesterschap van de Spaanse gele-trui-drager. MAANDAG 18 JULI 1988 MASSIMO CHIROTTO: Vliegreis als cadeau voor Piet Boot Delgado naar 'Acht van Chaanr TOUR VANDAAG TOUR OP RADIO EN TV ferde lid naamd Kruisland-Wouvi jgustus 1988 in het kan- aan 36, 4872 XE Etten- 10 tot 16.00 uur voor een i van tijdelijk gebruik,* tikel 190, derde lid. 11 190, derde lid bedoelde jgustus 1988) kan iedere tegen het ontwerp-p|ail nmissie indienen (adres: ^1 Autoleasing LCCl9v Autoverhuur T11 «Hnlral neutrum oostburg 150-13881 Ter neuzen sheer wordt binnen iedere gespecialiseerde functie, ■n magazijn worden steeds Logisch, gezien het fn een optimaal magazijn- anager krijgt daarom elijkheden, waardoor een |isch goed onderbouwde- j Magazijnmanager biedt pte inzichten met een sterk ervaren magazijnmanager |s nog verder geholpen, lie leiding - willen - geven jgazijnen biedt deze cursus ie- en theoretische kennis, rialiseerde éénjarige cursus nde onderwerpen be- e, leidinggeven, logistiek. Amsterdam, Eindhoven en Zwolle, tember en januari. er informatie de bon op en in een envelop zonder aar: ISW/Opleidingen, 1120,2300 VB Leiden. overde opleiding LEIDEN. TELEFOON 071-25 85 85. Ginnekenweg 21Breda. Telefoon: 076 - 222100 Een geëmotioneerde Johnny Krijnen (links) zoekt troost bij Piet van der Kruys nadat het tweetal uit de uit de bocht gevlogen auto was gekropen. - foto cor vos Vervolg van pagina 1 Stevenhaagen zou mis schien goed een filmscena rio kunnen schrijven. Hij overdreef tenminste tot en met of weet niet goed wat hij precies heeft gezien. Piet van der Kruys, die als chauffeur van de tweede ploegleiderswagen fungeerde, verklaarde namelijk zelf dat het er aanzienlijk minder sen sationeel aan toegegaan was. Van der Kruys: „We zijn hele maal niet door de lucht gevlo gen. Toen we van de weg af raakten, zijn we 25 meter schuin naar beneden gereden over de grond, totdat we tegen een boom tot stilstand kwa men. Dat was echt alles. Ge lukkig maar, want anders was het denk ik niet zo goed afgelo pen". Op de plaats waar het onge luk gebeurde, was in het geheel geen sprake van een scherpe bocht. Stevenhaagen veronder stelde dat het voortkwam uit de toestand van het wegdek: „Het was een flauwe bocht, maar die lag helemaal vol met gesmolten asfalt. De zon had het wegdek helemaal zacht ge maakt. De auto moet op die plek geslipt zijn". Dat het misging, zoekt Van der Kruys echter in de eerste plaats bij zichzelf. „Hoe het al lemaal precies in zijn werk ge gaan is, weet ik ook niet, maar wel weet ik dat ik een beoorde lingsfout heb gemaakt. Ik remde royaal voor die bocht, zeker vijftig meter. Deson danks gingen we op een gege ven ogenblik rechtdoor. Ach teraf denk ik dat ik gas bij had moeten geven. Dan had ik de wagen zo door die bocht ge trokken". De ontdane Stevenhaagen 'Pedro Delgado super Gezeten op een bed in de van alle gemakken voorziene bus van PDM, stelde Rooks, die zijn tweede plaats be hield, maar zijn achterstand op de nummer een met 41 seconden zag oplopen tot 3 minuten en 28 seconden: „Del gado is op dit moment super. In wezen hoeft hij helemaal niet aan te vallen. De trui ver dedigen was voldoende voor hem. Het tekent hem dat hij zich niet daartoe heeft beperkt. Als hij zo fietst, verdient hij het de Tour te winnen". Rooks zelf voelde zich niet zo ed als tijdens zijn triomf tocht naar Alpe d'Huez en de daarop volgende tijdrit van Grenoble naar Villard-de- Lans. Rooks: „Een rustdag ligt mij altijd slecht. Ik raak er door uit mijn ritme. Ik had nu weer net zulke rare benen als naar Morzine in de eerste Al penrit. Dat komt gewoon door dat ik een dag niet in de bergen heb gereden". Bij de Noordhollander speelde ook mee dat hij de ber gen van gisteren niet kende. „Tot een paar kilometer voor de streep maakte het niet zo veel uit, want tot dan ging het berg op tamelijk geleidelijk. Het verraste me onaangenaam dat het die laatste kilometers zo steil was. Morgen kan zoiets me niet overkomen. Die bergen hen ik allemaal". Rooks had het in de laatste twee kilometer moeilijk. „Dat laatste stuk was het echt stam pen. Ik had ook een beetje moeite met ademhalen. Ik denk dat dat door de hitte kwam". De PDM-kopman probeerde m het geheel niet Delgado te volgen, toen de Spanjaard uit Hjn groepje demarreerde. Hooks: „Ik ben gewoon in mijn eigen tempo verder gegaan. Als 'k was meegesproneen. had ik misschien kunnen aanklam pen, maar dan was ik een kilo meter verder misschien ont ploft. En dan hadden de gevol gen groot kunnen zijn. Mis schien had ik dan wel een paar minuten verloren. Ik hoefde trouwens ook al niet zo nodig, omdat bijna alle andere man nen voor het klassement bleven zitten". Wie wel in het spoor Van Delgado meeging, was Gert- Jan Theunisse. Ongeveer 800 meter voor de finish was de Oostbrabander evenwel niet meer in staat Delgado te vol gen. „Ik was opnieuw heel goed", stelde de langharige renner, die in zijn vrije tijd bijna voortdurend een walk man op het hoofd heeft om naar zijn favoriete muziek te luisteren. „Daarom was het voor mij vanzelfsprekend dat ik zijn demarrage beantwoord de. Zoals Delgado in de laatste kilometer van mij weg ging, was niet normaal meer. Ik blies mezelf volledig op. Maar het Steven Rooks (links) en een drinkende Gert-Jan Theunisse, niet meer konden volgen. was toch weer een goed teken dat ik als enige hem een beetje kon volgen". Delgado deed in de finale wat de PDM-renners van plan waren geweest. Theunisse: „Wij hadden tevoren afgespro ken te demarreren. Niet te vroeg, omdat we anders het zelfde effect zouden kunnen krijgen als met Delgado vorig jaar. Van heel dat plannetje kwam echter niets terecht, om dat Delgado veel te goed reed. Zijn ploeg controleerde de wedstrijd trouwens steeds ijzersterk. Bijna voortdurend zaten er twee man van Rey nolds op kop. Die Colombiaan, Omar Hernandez, reed berg op precies zo op kop dat niemand kon wegspringen. Boyer pro beerde het een keer. Maar die klapte na 100 meter al in elk aar". De grootste zorg van Theu nisse is de dag van vandaag. „Ik leef echt van dag tot dag. Ik GUZET NEIGE - Aan het begin van de laatste Tour-week gonst het in de karavaan van de transfergeruchten. De belangrijkste zijn: de Ier Sean Kelly, de nummer een in het wereldklassement, zou komend sei zoen een andere sponsor moeten zoeken. Want KAS stapt wellicht uit de wieler sport. Hennie Kuiper twijfelt of hij volgend seizoen het ploegleiderschap van de nieuwe Duitse formatie Stinnes-Bau- markt aanvaardt. Of dat hij zelf nog een jaar in het peloton blijft fietsen. de Franse sponsor RMO heeft wegens de slechte resultaten in de Tour aange kondigd de helft van zijn renners op straat te zetten. Maar verhoogt wel het budget. Veertien Russen versterken komend seizoen het profpeloton. Ze vestigen zich waarschijnlijk voor een aantal maanden jh Italië of Liechtenstein. Toshiba, de sponsor van Jean-Fra- n?ois Bernard, gaat ondanks het falen van de kopman, nog een jaar door in de wielersport. de Colombiaanse ploeg Café de Colom bia maakt inderdaad ernst met het aan trekken van Europese knechten voor Luis Herrera. Als eerste heeft de Frans man Bernard Richard (Fagor) een con tract getekend. Ferrys keert als sponsor terug in de wielersport. De Spaanse hemdenfabri kant trad eerder als sponsor op van een ploeg waarbij Perez-Frances als kop man fungeerde. De leider van de forma tie is in 1989 Anselmo Fuerte, die nu nog voor de rijwielfabrikant BH uitkomt. „Ik weet het echt nog niet", zegt Hen nie Kuiper, „ik twijfel nog steeds. Na de Tour neem ik m'n beslissing". Al ge ruime tijd is bekend dat de Duitse firma Stinnes-Baumarkt hem als ploegleider wil contracteren. Kuiper (39) „De meeste oudere renners verlangen naar het einde van hun loopbaan. Het gekke is dat ik niet dat gevoel heb. Ik wil eigen lijk graag nog een jaar doorgaan. Maar ik besef tegelijk dat hier een mooie kans ligt op een andere loopbaan. Ooit zal ik met fietsen moeten stoppen. Ik kan ech ter heel moeilijk aan het idee wennen". De tijd dringt echter voor Hennie Kui per. „Er zal snel gehandeld moeten wor den, anders is er geen renner meer te krijgen. Het is nu al zo problematisch. Want als ik het doe, wil ik wel zelf de renners kiezen. Beginnelingen in het vak, die ik kan opleiden. Ik heb altijd al graag met jeugd willen werken". Het zou de bedoeling zijn dat Kuiper acht jonge profs aantrekt en dat deze de butanten worden gecompleteerd door vijf ervaren renners. Kuiper: „Ik moet realist zijn. Het einde van mijn carrière komt in zicht. Dit is in elk geval mijn laatste Tour en misschien ook wel m'n laatste seizoen". Ploegleider Willy Teir- linck heeft Kuiper inmiddels al een con tract (als wielrenner) voor 1989 aangebo den. Als Kuiper besluit wielrenner te blij ven trekt de nieuwe Duitse ploeg waar schijnlijk Klaus-Peter Thaler aan. De ex-wereldkampioen veldrijden wordt trouwens ook genoemd als nieuwe ploegleider van Fagor, het team waar voor Stephen Roche tot 1992 zal rijden. hoop dat ik morgen ook goed mee kan. Heb je een slechte dag in zo'n etappe, dan ben je hele maal weg". Peter Stevenhaagen was gis teren de derde coureur van PDM, die in de frontlinie streed. De Haarlemmer was, doordat hij betrokken was bij een lange vlucht van de veer tien man sterke kopgroep, zelfs de beste Nederlander met een zesde plaats. Stevenhaagen: „Ik zat bij de goede ontsnapping, doordat ik een paar mannetjes speciaal in de gaten hield. Dat waren Ré- gis Clere en Mare Sergeant. Ik wist dat die zouden proberen een rit te winnen. Dus sprong ik mee, toen Clere er vandoor ging, nadat het even stil was gevallen na een demarrage van Chozas. Het kostte me wel moeite mee te gaan, want op dat moment zat ik echt op m'n tandvlees". Hoewel hij, evenals Arnaud, Marie en Ghirotto, niet op kop kwam, was Stevenhaagen niet bij machte adequaat te reage ren, toen de kopgroep op de Col d'Agnes uiteenviel. „Toen ze demarreerden op die eerste berg had ik hele slechte poten. Ik had net wat gehad tegen de kramp en dan gaat de kracht er toch vanaf. Ik ben in mijn eigen tempo verder gegaan. Na een tijdje ging het steeds beter. Ik heb nog een paar renners in gehaald, die eerder bij mij weg waren gereden. Het is jammer dat ik niet voor de etappe-zege heb kunnen meedoen, maar voor het algemeen ploe- genklassement is het in ieder geval een goede zaak geweest dat ik er vooraan bij zat. hebben de eerste plaats steviger in handen". stopte niet bij de plaats van het ongeluk, maar liet zich wel op de hoogte brengen van de ge volgen. Stevenhaagen: „Ik vroeg een motoragent me in te seinen zodra hij iets wist. Want ik dacht: stel je voor. Het ergste had aan de hand kunnen zijn. Ik hoorde echter al snel dat ze niets bijzonders hadden". Saillant detail bij het voor val was dat Piet van der Kruys nog maar enkele dagen geleden snoefde dat de renners gemak kelijk met de auto bij te houden zijn tijdens de afdaling. Adrie van der Poel waarschuwde de Oostbrabander toen meteen: „Wacht maar eens tot we in de Pyreneeën zijn, dan beleef je wel wat anders". In de eerste de beste afdaling van een Pyreneeën-col, een heel steile ook nog, ondervon den Van der Kruys en Krijnen het aan den lijve. Massimo Chirotto wordt na de finish opgevangen door een verzorger. - fotoanp GUZET-NEIGE - Massimo Ghirotto heeft zich niet echt verkneukeld over zijn overwinning in de veer tiende etappe van de Ronde van Frankrijk. Driehonderd meter voor de eindstreep wist hij zich versla gen door Philippe Bouvatier en Robert Millar. De Frans man en de Schot sprintten rechtdoor waar zij linksaf moesten slaan. Ghirotto greep zijn kans. „Pech voor die twee, geluk voor mij", zei de Italiaan. „Dit soort zaken gebeurt in de wielersport". Massimo Ghirotto, 27 jaar, uit Padua vond in Guzet- Neige het geluk van zijn leven. In de Tour behaalde hij zijn zevende overwinning in zes seizoenen als beroepsrenner. In het normale wielerleven is hij een simpele knecht, meestal de voorbereider van Guido Bontempi's sprint. In de eerste Pyreneeën-etappe van de Tour had hij een vrije rol. De kopmannen Zimmermann en Visentini waren uit geschakeld voor een hoge klassering, Bontempi kon toch niet winnen. Vandaar dat Ghirotto mocht meespringen in de vroege ontsnapping, waaruit hij wonderbaarlijk als etappewinnaar tevoorschijn kwam. Erelijst van Massimo Ghirotto: prof debuut in 1983; eerste zege in 1986: de tiende etappe van de Ronde van Zwitser land; 1987 4 overwinningen: Trofeo Matteotti, Coppa Placci, Trofeo Baracchi (met Leali) en criterium Longarone; 1988: criterium Larciano en 14de etappe Ronde van Frankrijk. Van onze speciale verslaggever GUZET-NEIGE - Piet Boot kreeg zaterdag een origineel verjaar dagscadeau van Panasonic-ploegleider Peter Post. De Prinsenbeekse verzorger mocht de verplaatsing naar Toulouse met het vliegtuig maken, waarmee ook alle coureurs werden ver voerd. Het scheelde Boot een zeer irritante reis per auto, want de vol gers die de autoweg namen, zaten urenlang in files. De autoweg zat propvol, doordat veel mensen onderweg waren naar hun va kantiebestemming. die Pedro Delgado in de laatste twee kilometer naar de streep - foto ap GUZET-NEIGE - Een dag na afloop van de Ronde van Frankrijk zal Pedro Delgado in Nederland te bewonderen zijn. De Spanjaard tekende inmid dels enige contracten. Het eer ste optreden is volgende week maandag in Boxmeer. Twee dagen daarna - woensdag 27 juli - vertrekt de Spanjaard in de 'Acht van Chaam'. Ook de organisatie van de 'Draai van de Kaai', op maan dag 1 augustus in Roosendaal onderneemt actie om Delgado aan het vertrek te krijgen. Saint-Girons-Luz-Ardiden 187.5 kilometer TELEVISIE Nederland III: 12.00 uur: recht streeks verslag van de beklimming van de Col de Peyressourde. Nederland III: 14.00 uur: recht streekse reportage van de beklim ming van de Col de Tourmalet en de aankomst bergop in Luz Ardi- den. Nederland III: 19.00 uur: samen vatting Tour de France. BRT II: 12.00 uur: verslag van de beklimming van de Col de Peyres sourde. BRT II: 14.00 uur: reportage van de beklimming van de Tourmalet en de aankomst in Luz Ardiden. BRTI 18.35 uur: samenvatting Tour de France. RADIO Radio I: 14.05 uur: Tour de France extra. Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de France. BRT 1:13.30 uur: Radio Tour. BBBOBi ■nHHa Een controlerende Pedro Delgado (links) met aan zijn zijde Steve Bauer. - fotoap

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9