'Perestrojka is als make-up, hij verdwijnt weer' BLOEIEND TREFPUNT WERELDGODSDIENSTEN IN NIJMEGEN 'Wij zijn allen de bloemen van één tuin A ill we Stakingen bi Gorbatsjov i IRA zet tt STORT IN H TSJECHISCHE VLUCHTELING BLUFT PESSIMISTISCH NEGEN MILITAIR] DE STEM EXTRA DONDERDAG 14 JUL11988 Zware arbeid Revolutie Meer behoefte Platform nfiSTEM BUITENU T48 Onlangs was hij op bezoek bij een bevriend echtpaar uit West-Zeeuwsch-Vlaanderen. Samen met zijn vrouw, af komstig uit Tsjechoslowakije. Hij is politiek vluchteling en woont nu in de Verenigde Staten, in Chicago. Vier jaar geleden keerde hij zijn geboorteland de rug toe. Met pijn in het hart. Nu kijkt hij argwanend naar de ontwikkelin gen in zijn land. Naar de pogingen van de Russische par tijleider Gorbatsjov om de landen achter het ijzeren gor dijn dichter bij het westen te brengen. Glasnost en pere strojka. Twintig jaar na de Praagse Lente; na het afzet ten van Alexander Dubceck die begin dit jaar om politiek eerherstel vroeg maar bot ving bij de autoriteiten. Hij, de Tsjechische vluchteling, is pessimistisch. „Er verandert niets. Gorbatsjov? Nee, ook hij verandert niets. Char- ta'77? Nee, dat helpt ook niet". Door Romain van Damme Hij is bang. Geen naam in de krant. Als de fotograaf langs komt, schrikt hij. In het Tsjechisch overlegt hij kort met zijn vrouw. „Nee, liever geen foto's". Duizend maal excuses. Ze vragen om begrip. In hun geboorteland, Tsjechoslowakije, woont nog familie. Hen mag niets overkomen. „Dat is emotionele chantage. Toch ben ik voor de autoritei ten maar een kleine vis. Op po litiek gebied beteken ik niets. Was dat wel het geval geweest, had ik hier met jou niet zitten praten". Aanvankelijk is voorzichtig heid troef. Later zegt hij dat hij eigenlijk alleen maar had wil len praten over Nederland. Wat hij van dit land vindt, van de mentaliteit hier. „Maar ik ben zeer openhartig geweest. Ik heb je verteld wat ik denk, hoe ik me voel. Daarom vraag ik je steeds mijn naam niet te noe men, geen foto's. Je weet maar nooit". Vier jaar geleden vluchtte hij. Het was zijn tweede po ging. De eerste keer mislukte de vlucht. Dat leverde hem twee maanden gevangenis op. „Nee, lichamelijk geweld is er nooit gebruikt. Ik ben nooit be dreigd. Geen enkele poging om me te slaan of te schoppen. Wel gebruikten ze, zeg maar, pschychologische middelen. Ze probeerden je uit je slaap te houden. Werd er bijvoorbeeld plotseling gewerkt met een drilboor. Tussen de gevangene en de advocaat is vrijwel geen contact. Mijn advocaat was bang om naar de gevangenis te komen. De angst is in de lucht, dat voel je, je kunt niemand vertrouwen". Hij had politieke problemen, maar geeft toe dat hij niet uit louter politieke overwegingen gevlucht is. „Nee, want dan zou ik je wat voorliegen. Het ging ook om geld. Ik vertel je het verhaal. Ik mocht naar de Ver enigde Staten. Zonder mijn ge zin, alleen. Een maand mocht ik daar blijven. Ik wilde langer blijven en liet dat de autoritei ten weten. Ik zette door, liet mijn wil zien. Wat IK wilde, was belangrijk". Hij kreeg het voor elkaar. Een jaar in de Verenigde Staten waar hij een universitarie stu die volgde. Eenmaal terug in zijn geboorteland, ging het mis. Dat was in 1980. „Voor mijn vertrek naar de Verenigde Sta ten deed ik kantoorwerk, ad ministratief werk. Toen ik na dat jaar terugkeerde, moest ik plotseling lichamelijk zware arbeid verrichten. Kijk, ieder land heeft mensen voor zware arbeid nodig. Niet iedereen wil dat doen, maar het is een na tuurlijk proces. Het heeft te maken met intelligentie". „Maar andere zaken spelen ook mee. Je voelt dat, als je je niet houdt aan het systeem, ga je naar beneden. Ik dus ook. Van kantoorwerk naar zware arbeid. Dat kan. Je hebt ook twee contracten. Voor bepaalde en onbepaalde tijd, maar zij kunnen ingrijpen. De macht is aan hen". Twee jaar schikte hij zich in zijn lot. Deed hij dat zware werk. Toen rijpte het idee, vluchten. Over de manier waarop hij Tsjechoslowakije verliet, vertelt hij niets. Geen woord. De vlucht voerde hem en zijn vrouw naar Joegoslavië. Een hachelijke onderneming. Zeker voor hem. Zijn vrouw kan altijd vertellen dat zij ge dwongen werd mee te gaan („Ik alleen ben verantwoorde lijk"). Vier maanden verbleven ze in Joegoslavië waar ze ge holpen werden door een orga nisatie voor vluchtelingen. „Toen konden we naar de Ver enigde Staten. Een nieuw leven beginnen. Maar het was een verschrikkelijke tijd. De zoet ste dromen gaan over je oude land. Je hebt minimaal een jaar nodig om dat te vergeten. Mijn vrouw lag 's nachts in bed te roepen. Nachtmerries, ze pakken me weer. Dat laat je zo moeilijk los. Het doet pijn, tel kens weer. Ik heb nog contact met mijn familie daar. Als we schrijven of bellen hebben we het over koetjes en kalfjes. Nee, nooit over het systeem en de politiek. Toen wij besloten te vluchten wist niemand iets. Geen mens. We hebben nie mand dag gezegd". Tsjechoslowakije twintig jaar na de Praagse Lente. Hij twijfelt. Vertelt dat hij niet zo veel afweet van de huidige si tuatie in zijn land. Af en toe hoort hij eens wat van landge noten die hun land bezocht hebben. Dat kan hij trouwens ook, hij is inwoner van de Ver enigde Staten. Maar hij gaat (nog) niet terug. „Mischien la ter, als ik oud ben. Misschien ga ik dan eens kijken". Westerlingen die de laatste maanden het land van de nieuwe leider Jakes bezochten, vertellen bij terugkeer dat het land apathie uitademt. 'Er ge beurt niets'. De mensen die zich Russische tanks in het cen trum van Praag. Het Russi sche ingrijpen maakte op 20 augustxis 1968 een abrupt einde aan de Praagse Lente. Veel Tsjechen zijn die trau matische ervaring nog altijd niet te hemen. FOTO'S ARCHIEF DE STEM twintig jaar geleden inzetten voor de Praagse Lente zijn nu melkboer, kelner of glazenwas ser. Het verhaal dat net verteld is. Hou je je niet aan het sys teem, ga je naar beneden. Overal achter het ijzeren gor dijn lijkt de dooi in te treden. Behalve in Tsjechoslowakije waar leider Jakes toch pleitte voor een toenadering tussen Oost en West. Maar waar ook de politie vredesactivitisten die een conferentie van de Tsje- choslowaakse mensenrechten beweging Charta'77 bezochten, zonder pardon het land uitzet ten. Over Charta'77 zegt hij weinig. Wel dat hun invloed niet zo groot is. „Ik zou dat niet kun nen, lid zijn van die beweging. Maar ik ken ze te weinig om er goed over te kunnen oordelen". Toch weer die voorzichtigheid. Maar ook de felheid als hem gevraagd wordt welk systeem hem het beste lijkt. „Ik moet toegeven dat de so ciale zekerheid in de Oostblok landen groot is. In Amerika waar ik nu woon, is de strijd om het behoud, om te leven, veel harder. De strijd om de dollar. Immigranten die Ame rika binnen komen, denken dat ze het goud van de straat kun nen oprapen. Dat is dus een pijnlijke vergissing. Ze moeten keihard werken om te overle ven. In de communistische lan den ligt dat anders. Daar is al les gelijk, dat moeten ze van zich afschudden". Communisme is een systeem. Er is genoeg geld, maar je kunt niet alles kopen. Kapitalisme is, nooit genoeg geld voor al die dingen die je kunt kopen. Ik denk dat het Westeuropese sys teem het beste systeem is. Nee, niet het Amerikaanse systeem. Als je geld hebt, is Amerika mooi, een goed land. Als je geen geld hebt, ben je nergens. Geen dollars? Vergeet het maar, lig je zo in de goot. Hier, in West europa, worden de zwakkeren beschermd. Men komt op voor de mensen die het zelf niet kunnen opbrengen. Ik voel me trouwens Europeaan. Ik ben een Europeaan. Dat voel ik zo. Zeker nu ik in Nederland ben. Toen ik Tsjechoslowakije ver liet, dat moment, brak er iets in me. Maar ik blijf Europeaan". Hij zwijgt, staart voor zich uit. Zijn vrouw zegt bijna niets. Af en toe praat ze met hem in het Tsjechisch. Als de naam Gor batsjov valt, er gesproken wordt over perestrojka en glas nost, wordt hij niet echt en thousiast. Fel klinkt het: „Zon der revolutie, zoals in 1917, zal er niets veranderen. Gorbats jov? Nee, ook hij verandert KRIJG JE geheid een spraakver warring als joden, moslims, katho lieken, protestanten, hindoeïsten, boeddhisten, baha'is, soefi's en theo sofen met elkaar gaan praten over religieuze onderwerpen Waar met zulke multi-godsdienstige bijeen komsten in Nederland werd begon nen, heeft men het nooit erg lang volgehouden. Zo niet in Nijmegen. Daar komt zo'n bont gezelschap nu al gedurende anderhalf jaar bijeen. Gemiddeld één keer per twee maan den. En zoveel is zeker, na de zomer vakantieperiode wordt de draad weer opgepakt. Een unicum. Door Jan Bouwmans EEN WARME zondagmiddag in mei, het eerste echt warme weekend van het jaar. In de tuin van het baha'i- conferentieoord De Poort, gelegen in de bosrijke omgeving van Groesbeek en eertijds het buitenverblijf van het Nijmeegse jezuïetenklooster, hebben mensen onder schaduwrijke bomen een kring gevormd. Een stuk of vijftien, allemaal uit Nijme gen of naaste omgeving. „Er zijn deze keer nogal wat afmeldingen om dezelfde reden als waarom wij nu heerlijk buiten zitten", meldt gepreksleider C. Hamburger, in het dagelijks leven huisarts te Nijmegen. Hij ziet ook enkele nieuwe gezichten. Dus stellen de aanwezigen eerst zichzelf, maar vooral hun religieuze achtergrond, aan elkaar voor, op het rijtje af. „Ik was Nederlands hervormd, ben nu lid van de soefi-beweging, maar ook erg op andere godsdiensten georiënteerd". „Ik ben katholiek en voel mij thuis in de Acht-Mei-Beweging". „Ik was van huis uit hervormd, maar ben nu algemeen religieus, theosoof". „Ik ben gereformeerd, maar erg voor oecumene zoals Samen op Weg". „Ik was van huis uit katholiek, maar nu baha'i". „Ik ben van joodse afkomst, in de oorlog H. van der Voort hervormd opgevoed en nu baha'i". „Ik ben katholiek, maar ik ben ervan overtuigd dat de waarheid heel veel kan ten heeft en dat elke religieuze groepering een kant belicht. In de veelheid moeten we de eenheid zoeken". „Ik ben joods en lid van het Humanis tisch Verbond". „Ik was vroeger Nederlands hervormd, nu ben ik zoekende." „Ik ben Nederlands hervormd opgevoed, nu niets meer en ook niet zoekende. Ik ben met mijn vrouw meegekomen om eens te luisteren." De boeddhistische inbreng ontbreekt niet, maar is deze keer schriftelijk verzekerd. De hindoes zijn afwezig, evenals de mos lims. Het gespreksonderwerp is deze keer de schepping. Hoe wordt daar vanuit de verschillende godsdiensten tegenaan ge keken en hoe gaan ze ermee om. Het wordt geen gesprek van deskundigen on der elkaar, omdat niemand „deskundig" is. Men kent vaak de details ook niet van de officiële leer van zijn of haar gods dienst. Dat doet er ook niet toe. De aanwe zigen spreken voor zichzelf, ze putten uit hun persoonlijke geloofsbeleving. Men komt zoveel mogelijk elke keer op een an dere plaats bijeen. Men is al eens in de moskee geweest, de gereformeerde Mara- nathakerk, het hindoecentrum Djoti en het baha'i-conferentieoord De Poort. De behoefte aan interreligieuze ontmoe tingen en verkenningen neemt toe. Het toegenomen multiraciale karakter van de samenleving is daar niet vreemd aan. De islam bijvoorbeeld is de derde grootste godsdienst geworden en die was dertig jaar geleden amper in ons land aanwezig. Initiatieven voor ontmoetingen van volge lingen van de diverse wereldgodsdiensten zijn in verschillende plaatsen genomen, maar bleken tot nu toe geen lang leven be schoren. Dat de ontmoetingen in Nijme gen al anderhalf jaar standhouden, is daarom vrij uniek. „Er zit wel wat verloop in de deelne mers", vertellen de heren C. Hamburger en tekenleraar H. van der Voort, „maar de gelederen dunnen niet uit. Elke keer zijn er wel tussen de twintig en dertig mensen aanwezig". Beide heren zijn overgegaan naar het baha'i-geloof, dat zijn bakermat heeft in Perzië (Iran) en waar het nu grote vervolging te verduren heeft. In Nijmegen is een kleine baha'i-gemeenschap. Daar werd het idee voor de interreligieuze ont moetingen geboren toen werd nagedacht over wat men ter gelegenheid van de we reldreligiedag 1987 zou kunnen doen. „Wij hebben toen de andere religies op wereldreligiedag - dat was 10 januari vo rig jaar - uitgenodigd op de Goffertboer- derij. We hebben toen een diaserie laten zien over een nieuwe baha'i-tempel in In dia". Dat was het begin. De uitnodigingen werden overigens niet officieel aan kerk genootschappen gericht. De baha'is keken rond in hun eigen kennissenkring en die kennissen op hun beurt ook weer. Zo gaat het ook nu nog met nieuwe belangstellen den: van horen zeggen weten ze van de ontmoetingen af. Van het begin af aan wilde de Nijmeegse baha'is het echter niet bij een eenmalige gebeuren laten blijven. Zat daar een bepaalde bedoeling achter? Beschouwde men het als mogelijkheid om meer aan de weg te timmeren, om meer bekendheid te geven aan de tamelijk on bekende baha'i-religie, die wereldwijd 5 a 6 miljoen aanhangers telt? Was zendings drang de drijfveer? „Absoluut niet", zeggen de heren Ham burger en Van der Voort. Hamburger ver volgens: „Natuurlijk proberen ook de ba ha'is bekendheid aan hun geloof te geven. Maar de baha'is kennen een totaal nieuw principe. Voor ons zijn alle godsdiensten principieel gelijkwaardig. De meeste godsdiensten hebben van hun stichter de opdracht meegekregen het geloof te ver spreiden. Door een aantal godsdiensten is die opdracht opgevat als een plicht tot zending, mensen bekeren, heilige oorlog zelfs. Voor baha'is is zending of zieltjes winnen uitgesloten. Onze stichter, Ba- ha'a'llah, heeft gezegd dat alle godsdien sten met elkaar moeten verkeren in een geest van vriendschap en wederzijds be grip. In het besef, dat alle godsdiensten putten uit dezelfde bron. 'Wij zijn allen de bloemen van één tuin', zo heeft hij het uit gedrukt. Vanuit dat principe werken ba ha'is voor religieuze verdraagzaamheid en vrijheid van godsdienst." De religieuze opdracht tot bevordering van wederszijds begrip en de eenwording van de mensheid vanuit principiële ge lijkwaardigheid is de inspiratie van de Nijmeegse baha'igemeenschap geweest om zich in te spannen voor interreligieuze ontmoetingen. „In het verleden", zegt Hamburger, „hebben religies de anderen nogal eens veroordeeld en gedacht dat ze zelf superieur waren, in het bezit van de enige waarheid. Door gebrek aan commu nicatie ontstonden vooroordelen en mis verstanden tussen de grote godsdiensten". De vooroordelen en misverstanden be perkten zich niet tot het godsdienstige ter rein. Ze vraten verder door en brachten verdeelheid en tegenstellingen tussen mensen en volken. „Maar als je naar de oorspronkelijke geschriften en ideeën van de stichters kijkt", zegt de heer Van der Voort, dan is er nauwelijks verschik. Al thans, ze streven allen hetzelfde doel na. In alle godsdiensten geldt: hebt uw naaste lief als u zelf en doe een ander niet aan wat u zelf niet aangedaan wilt worden. Dat lees je in de bijbel, in de koran, in de geschriften van Baha'a'llah." Op die eerste ontmoeting, wereldreligie dag 1987, waren een stuk of veertig men sen aanwezig. Een clubje van de Ontmoe- tingskerk, een clubje van de katholieke studentenkerk, een groepje moslims met hun imman, leden van de joodse en hin doegemeenschap. „De basis is sindsdien dezelfde gebleven", vertellen beide ba ha'is. „Het aantal bezoekers is vrij con- C. Hamburger - FOTO'S DE GELDERLANDER/JAN VAN LEEUWEN. stant. Het ligt normaal tussen de 30 en 40. We hebben een vaste kern van 10 a 15 mensen". Negen bijeenkomsten zijn er sinds we reldreligiedag 1987 geweest. „We hebben geen discussies", zegt Hamburger, „ieder luistert naar wat de ander te vertellen heeft." Van der Voort vult aan: „Luisteren is het belangrijkste; proberen wat van elkaar op te steken. Ieder vertelt wat hij of zij over het onderwerp vanuit zijn of haar religieuze achtergrond denkt. Geen welles-nietes gedoe, geen pogingen om elkaar te overuigen van het eigen gelijk. Wel vragen om verduidelijking, als we iets niet begrijpen. We hebben dat gehad met het boeddhisme, dat was grandioos." Hamburger weer: „Wat vooral verrassend is, is de ontdekking van de grote overeen komsten, de essentie die gelijk is. Alleen de tradities verschillen." Precies in deze methode van luisteren, niet discussiëren om de ander te overtui gen maar vragen om verduidelijking, ligt wellicht het geheim dat de interreligieuze ontmoetingen in Nijmegen nu al ander half jaar standhouden. Negen zijn er in tussen geweest. Onderwerpen die aan bod zijn geweest: gebed en medidatie, leven na de dood, het godsbeeld, de heilige ge schriften, schepping, de profeet (hoe ziejil de stichter van je godsdienst). „Over hel leven na de dood", herinnert de heer Vail der Voort zich, „kwamen de moslims md| verhalen die wij nog nooit hadden hoord." In de zomer ligt de zaak even stil. Dij najaar gaan ze weer door. Hoe sterk aclH ten de heren Hamburger en Van der Vooril de levensvatbaarheid voor de verdere taj komst? Zijn er na negen bijeenkomst»] soms toch tekenen van vermoeidheid oj enige bloedarmoede? „Wat nu gebeurt, ij een aanzet, een aftasten en verkennen, f moet nog veel gebeuren voordat ech verbondenheid ontstaat. Maar het is ooij een geschiedenis van eeuwen, waarin ij godsdiensten geïsoleerd van elkaar zijn geweest. Dat doorbreek je niet even] Het grootste verschil zie je tussen M| christendom en de islam. De enige manie om deze ontmoetingen te continueren is ij hoop dat er vriendschapsbanden door ont-I staan. Als het alleen een intelletueel ff\ beuren blijft, bloedt het dood. De bahé'i willen best een tijd lang de kar trekke We hopen wel dat anderen er ook echtkej lang aan gaan hechten." Godsdienst is volgens Hamburger en der Voort een heel belangrijke, zo niet' belangrijkste factor die aan de basis lil van eenheid in de samenleving. Met l*j vordering van het begrip tussen godsdie" j sten wordt aan de gehele mensheid dienst bewezen. Kan dat ook niet op1 schaal als van de regio Nijmegen een va tere vorm krijgen voor de toekoirij voortbouwend op de interreligieuze onjj moetingen van nu? Iets in de geest van ij plaatselijke Raad van Kerken, mail waarin dan voor alle religies plaats Hamburger: „Ik heb wel eens gedacht aü oprichting van een soort platform, maar een 'raad van religies'. Het zouj gek zijn als dat zou kunnen. De metlw moet echter hetzelfde blijven." Het idee is er, maar meer ook nog ni" Wat wel vast staat, is een groot congres? 8 en 9 oktober in De Poort over het ondej werp 'de multi-ethnische samenleving fj Nederland en de religieuze tolerantie', verdraagzaamheid is bepaald niet al' De baha'is nemen ook geen genoegen r weinig. „Wij willen met elkaar verke in volkomen harmonie. Ik ben beter jij of jij bent de beste....onze geloofsdir sie is volkomen afwezigheid van macht Door Entile Calon ANTWERPEN - Nog steec rond de stortplaats aan Antwerpse havengenbied. Hoewel het gemeentebestuur vorige week weet dat op het te; is, is nog geen enkele voorzorg geen waarschuwingsbordje is i niets. Al die hervormingen, dij veranderen, betekenen niets". Na een korte stilte maakt W een vergelijking met make-J „Een vrouw maakt zich mooi| met make-up. Dat duurt e Dan is die make-up weer Begrijp je. Ze, de Russen, wij ten niet wat ze doen moeter.f Vergeet niet dat China metj kijkt. Het machtige buurland Wat doen de Chinese leidersj Perestrojka, de economist hervormingen. Prachtig, maij Gorbatsjov vergeet dat je mee] nodig hebt dan technologisch] kennis om een land vrij te mi j ken. Niemand weet hoe moet. De Russen kunnen nietil anders dan dit systeem verdij digen. Als je de waarheid ver f telt, klopt er niets van. je het niet. En revolutie is mogelijk. Dus verdwijnt stratj die make-up weer". Tsjechoslowakije, zijn la Er gebeurt niets, zeggen del zoekers. Alles is er, de Tsjeche en Slowaken komen niets kort. „Het leven gaat daar ge| woon door. Er is eten, je studeren, je kunt sporten. Nieti| aan de hand. In de periode sen '50 en '55 was er terreur] Twintig jaar geleden was er dj Praagse Lente. Nu is er bene] ting. Het kan hen niets mee schelen. Nu is het, ik wil levei overleven. Laat me met Laat het zo maar. Dus vera dert er niets". Terwijl volgens de milieupartij Agalev daar toch een grote hoeveelheid dioxine is te vin den. Zo veel zelfs dat de gifaf faire in de Volgermeerpolder bij Amsterdam vergeleken bij deze zaak in het niet verdwijnt. In de Volgermeer was de concentratie dioxine 2 micro gram per kg. Een dusdanig hoge concentratie dat niemand zonder beschermende kleding het gebied mocht betreden. In Antwerpen, waar volgens Aga lev de concentratie 21 mg per kg is, liggen er echter lege broodzakjes naast de hoop zand aan de Noorderlaan waaronder 2000 ton met dioxine besmet materiaal ligt. En nog geen 100 meter van die stort staan doua neloodsen en lossen en laden chauffeurs hun vrachtwagens. Het gemeentebestuur zit aardig in haar maag met de af faire. Want naast de 2000 ton midden in het havengebied ligt er ook nog eens 8000 ton met dioxine verontreinigd mate riaal op de gemeentelijke stort plaats Hooge Maey. Waar pre cies weet niemand want een deugdelijke boekhouding is nooit bijgehouden. Het gemeentebestuur zal nu de dag dat de affaire begon wel I vervloeken. Niet voor niets I weigerde gsteren schepen J. Devroe elk commentaar nadat hij een da{ eerder nog beves- tigd had dat er dioxine gevon den was. „Maar dat hij maar een scheurtje in het folie had kunnen ontdekken", terwijl I gisteren iuidelijk bleek dat het folie op rele plaatsen verrot en W AESCHAU SZCZECIN (RTR/ het bezoek van Sovjet-leider M Poolse havenstad Szczecin zijn Iresteerd en hebben arbeiders in Wola het werk neergelegd. lit is in kringen van de verbo- ji len vakbond Solidariteit ver- lomen. Op de derde dag van diens izoek aan Palen bezocht Gor batsjov de siheepswerf Adolf Warski in Szizecin, met de Le- nin-scheepswerf in Gdansk in 1980 de bakemat van Solidari- [teit. Voor he begin van Gor- batsjovs rondrit door de stad arresteerde db politie zes leden van de illegafe pacifistische or- [ganisatie 'Vrijheid en Vrede', aldus een wowdvoerder. De activisten wilden langs de kant van de veg met spandoe ken hun tevredenheid kenbaar te maken oTer de terugtrek king van de sovjet-troepen uit Afghanistanen Moskou oproe pen de in Poen gelegerde Sov- let-militairei eveneens terug r te halen. In Polen ziin 150.000 man Sovjettroepen gelegerd. Van onze vrslaggever DUISBUiG/MAAS TRICHT- Het Ierse Repu- bnekeine Leger (IRA) heeft zich veantwoordelijk ge steld vexr de bomaanslag op een kazrne van het Britse leger ii Duisburg, gister morgen Bij de aanslag raakter negen Britse mili tairen Icht gewond. W* w'l dat de Britten uit Nocd-Ierland verdwijnen - eiste de aanslag op in een eommuuqué dat werd uitgege- en dor het Ierse Republie- KeinseBureau in Dublin en dat was odertekend door P. O'N- Viaditzelfde kanaal en on- uer dzelfde naam eiste de or- 6 in mei Jongstleden de aitwoordelijkheid op voor nfj:oordaanslagen in Roer- hu ®n Nieuw-Bergen, waar- vLfl® Britse soldaten om het leve kwamen. mü\Bundes Kriminaal Ambt tuq^! m Wiesbaden zoekt in- na5 an Sele BMW met Sft kenteken. Kort na Verü g werd op onge- Du<;hi^n Zonieter van de truiiio kazerne een pa- - ee, van de P°litie met Mor af "egeweer beschoten B/lw mzittenden van de gele "i D

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4