22EEEI1EÜ
Vincent van Gogli in
1990 met 20 miljoen
uitgebreid herdacht
CHUCK BERRY DIT WEEKEND IN AMSTERDAM EN DEN BOSCH
DONDERD,
CHUCK Berry. Aanstekelijke deuntjes uit de
pioniersjaren van de tienermuziek: Johnny B.
Goode, Rock and Roll Music, Sweet Little Six
teen, Carol, Roll Over Beethoven, Reelin' and
Rockin', Memphis Tennessee, Little Queenie, No
Particular Place To Go. De 62-jarige aartsvader
van de rock speelt ze nog steeds.
Verhaaltje
Cabaretprijs
voor Youp
van't Hek
Cistem GIDS 2
20.42
NEDERLAND 3
Cire perdue
Kunst huren
Zomers realisme
Trio
Ontwikkelingen
Wies van Dort
DUITSLAND 2
uske en Wiske:
„Het is belangrijk dat je kunt lezen
en schrijven voordat j e iets serieus
gaat ondernemen
Cyndi Lauper, zangeres..
DE STEM
T2
Rocker van 62 geeft niet op
Door Dirk Vellenga
Vrijdag 15 juli is hij in de Jaap Edenhal in Amsterdam,
zaterdag in de Maaspoort in Den Bosch. Chuck Berry
wordt begeleid door de Engelse band Phoenix.
Een eigen groep heeft hij nooit
gehad. Hij regelt met promo
tors dat er een paar muzikan
ten beschikbaar zijn en dan be
treedt hij het podium om na
een paar minuutjes repeteren
zijn repertoire af te werken.
Voorwaarde is wel dat de
plaatselijke organisator vooraf
zijn gage overhandigt. De geld
honger van Chuck Berry is in
middels legendarisch. „Ik
schrijf songs om in mijn le
vensonderhoud te voorzien",
zei hij eens. „Dat doet idereen,
maar de meeste mensen willen
het niet toegeven. Ik schrijf zo
veel mogelijk op de smaak van
het publiek."
Men zegt dat Berry geen
snars geeft om de nummers, die
door de Beatles en de Stones en
vele anderen enthousiast wer
den nagespeeld. Als je zegt dat
het gitaarintrootje in 'Johnny
B. Goode' een pop-monument
is, zegt hij met een sluw lachje:
„Ach, het komt allemaal ergens
vandaan. Ik heb al die jaren al
gestolen, man."
Chuck Berry is in 1926 in
Saint Louis (Missouri) aan de
Mississippi geboren als Charles
Edward Anderson Berry. Als
28-jarige werd hij door Muddy
Waters geïntroduceerd bij Leo
nard Chess van het (zwarte)
Chess-label. Hij was een laat
bloeier, maar had zoveel muzi
kale ervaring opgedaan dat hij
uitstekend aanvoelde hoe je
succes kon krijgen. Hij was een
neger met een beetje indianen-
bloed, maar was ook goed thuis
in de blanke country and wes-
tern-muziek.
Zijn eerste nummer, 'Maybel-
lene', toonde country-invloe-
den. Leonard Chess was er
maar wat blij mee. Schrijf er
nog maar een paar, zei hij en
Berry ging aan het werk. Hij
schreef teksten over auto's,
dansavondjes, schcol-ellende,
meisjes en tienerliefde. Stop
verschillende elementen in een
kort verhaaltje en je hebt een
onmetelijk publiek, was zijn
devies.
Berry werkte volgens een
vaste formule, maar zijn korte,
ritmische zinnetjes vol herken
bare beelden raakten de juiste
snaren bij de eerste teenager
generatie. Het was slim knut
selwerk en de beginloopjes le
ken op elkaar, maar de jonge
ren snakten ernaar. Het werd
op den duur lopende band-ar
beid en vaak ramde hij er nog
even een paar bluesnum
mertjes uit om een elpee vol te
krijgen ('die bluesjes zijn het
gemakkelijkst'), maar zelfs de
opvullers en B-kantjes bleken
.later onsterfelijk te zijn.
Chuck Berry: in goede staat VUT-leeftijd bereikt
In de zwarte gemeenschap be
keek men de gitaarbewegingen
en de 'duck walk' van Chuck
Berry met enige scepsis. Berry
liet zich op sleeptouw nemen
door de blanke promotor en dj
Alan Freed, die zijn naam even
snel liet noteren als mede
auteur van 'Maybellene'. Berry
zat in het 'blanke circuit',
speelde half-witte muziek en
handelde als een rijke blanke.
Eerst begon hij een kroeg, later
opende hij een pretpark. Zijn
gasten kwamen veelal uit het
blanke deel van Saint Louis.
Toch gingen niet alle deuren
in het blanke Amerika zomaar
open voor Chuck Berry. In
Nashville kwam hij de kleed
kamer niet binnen, omdat men
er daar van overtuigd was dat
de echte meneer Berry blank
was. In zijn 'Johnny B. Goode'
moest hij 'colored boy' veran
deren in 'country boy'.
Chuck Berry vertrouwt nie
mand, hij doet zaken zonder Justitie
manager en schreef zonder
hulp zijn autobiografie, waar
uit blijkt dat hij een keiharde
onderhandelaar is als het om
contracten gaat. Zijn teksten
- FOTODIBA
werden langzamerhand steeds
uitdagender, pesterig bijna. Als
31-jarige schreef hij het opge
wonden 'Sweet little sixteen'
over een bakvisje en in 1972,
toen zijn produktitivteit al
flink gedaald was, maakte hij
een onbeschaamd loflied op
zijn geslachtsdeel: 'My Ding-
A-Ling'.
Sommigen zeggen dat zijn bot
heid een gevolg is van de pro
blemen die Chuck Berry met de
justitie heeft gehad. Als 18-ja-
rige pleegde hij een overval en
verdween hij voor drie jaar in
de cel. In 1963 moest hij nog
eens twee jaar opknappen, na
dat hij een minderjarig meisje
vanuit Illinois had meegeno
men naar zijn club in St. Louis.
Er volgde nog een derde ver
oordeling, wegens belasting
ontduiking moest hij 1979 een
paar maanden brommen en een
reeks benefietconcerten geven
voor behoeftigen.
De rocker van het eerste uur
heeft ondanks alles in goede
staat de VUT-leeftijd bereikt.
In de film 'Hail! Hail! Rock 'n'
Roll' is te zien dat hij het vak
nog steeds beheerst. De film
werd in 1986 opgenomen ter ge
legenheid van de 60e verjaar
dag van Berry in het Fox
Theatre, een oude, protserige
bioscoop in Saint Louis, een on
neembare burcht van burger
lijkheid waaraan hij zich als
kind vergaapt had.
Hij werd begeleid door men
sen als Eric Clapton, Keith Ri
chard en Robert Cray en op de
film is duidelijk te zien, dat
Chuck deze topmusici be
schouwt als een willekeurige
begeleidingsband die op hem
wacht in een zaal in een pro
vinciestadje ergens in Europa.
Als Keith Richard een loopje
net even anders speelt dan
Berry dat zelf 30 jaar gedaan
heeft, wordt deze Stone zonder
pardon terechtgewezen.
Chuck Berry woont nog
steeds in St. Louis, met zijn
gouden platen en de oude Ca
dillacs die hij pas verkoopt als
hij echt oud is geworden en de
fans zich vol verzameldrift
verdringen voor zijn deur. Zijn
nummers hoor je nog elke dag,
in de versie van de meester zelf
of in de uitvoering van Beatles,
Rolling Stones, Linda Ron-
stadt, Emmylou Harris, Dave
Berry, Judas Priest of Ry
Cooder.
DEN HAAG (ANP) - De
Scheveningen Cabaret
Prijs 1988 is toegekend
aan cabaretier Youp van
't Hek voor zijn pro
gramma 'Hond op 't ijs'.
De begeleidersprijs is dit
jaar toegekend aan de
componist-pianist Mar
tin van Dijk. Hij krijgt de
prijs voor zijn begeleidng
van het programma
'Neem je een aapje voor
me mee' van Jenny
Arean en George Groot.
De prijzen zullen op 20 no
vember worden uitgereikt
tijdens het Cabaret Gala in
het Circustheater in Scheve-
Baby's
verwisseld?
Youp van 't Hek
- FOTO RONALD SWEEHINo
ningen, aldus woensdag de
organisatie van het gala.
De jury, onder leiding van
Jurriaan Fransman, zal
daar ook haar rapport be-
kend maken. Eerder ging de
cabaretprijs naar onder an
deren Herman van
Martine Bijl en de
Voorheen Don Qui Shoc
king.
tweede en laatste afleve-
van de dramatische ge-
jiedenis 'Baby's verwis-
d?' speelt 19 jaar later. De
ree meisjes Lee Morrison
Nola Jenkins zijn intussen
„gegroeid tot volwassen
,ngedames. Nola krijgt ge-
eel toevallig een krant on-
>r ogen, waarin haar ge-
ihiedenis wordt verteld. Ze
ordt nieuwsgierig naar 'die
idere ouders' en wil hen
AMSTERDAM (ANP) - Een reeks exposities, de uitgifte
van een catalogus met het karakter van een standaard
werk over de schilder en een goedkoper album, de uitvoe
ring van podiumkunsten, het vertonen van films en een
symposium vormen een greep uit het programma ter her
denking van de honderdste sterfdag van Vincent van Gogh
in 1990.
16.10
The Goldwyn
Follies
dolphe Menjou was voor de
irlog een zeer gewaardeerd
teur. Vanmiddag is hij te
len bij de AVRO in The
oldwyn Follies'. In deze
rerigens rommelige kome-
e speelt hij een beroemde
Improducent, wiens films
et meer zo gewaardeerd
orden. Men vindt zijn ma-
er van filmen te ouderwets
en te onnatuurlijk. Plotseling
jert de producent echter een
elsje kennen, dat uitkomst
oet bieden.
22.10
The war
in Korea
Dit vertelt Frits Becht, alge
meen directeur van de op ini
tiatief van minister Brinkman
van WVC in het leven geroepen
Stichting Vincent van Gogh
1990. Kern van het herden
kingsprogramma is een grote
overzichtstentoonstelling van
150 schilderijen in het Rijks
museum Vincent van Gogh in
Amsterdam en 260 tekeningen
van Van Gogh in het Rijksmu
seum Kröller-Müller in Otter-
lo.
Beide musea hebben al een
rijke collectie van de schilder.
De tentoonstelling zal worden
aangevuld met werk in het be
zit van belangrijke musea uit
alle delen van de wereld zoals
het Metropolitan Museum in
New York, een museum in de
Sovjetunie en Musée d'Orsay in
Parijs.
De grote tentoonstelling zal
bestaan uit werken die Van
Goghs eigen voorkeur hadden
en deze wordt bepaald door een
analyse van de brieven van de
schilder.
Het publiek zal voor het
eerst de mogelijkheid hebben
werk als de Aardappeleters, De
Stoel, Nachtcafé, Starry Night,
het Gele Huis, de Zonnebloe
men- en Boomgaardenreeks, de
Wever, de Berceuse en Arlé-
sienne bij elkaar te zien.
Voor het herdenkingsjaar is
naar schatting van Becht zeker
ongeveer twintig miljoen gul
den nodig. Ongeveer 15 procent
zal van de overheid komen, on
geveer 65 procent uit eigen in
komsten en de resterende 26
procent hoopt hij bij elkaar te
krijgen van het bedrijfsleven
in de vorm van sponsoring.
De eigen inkomsten komen
onder meer uit de verkoop van
affiches, catalogi, souvenirs en
natuurlijk toegangskaartjes
voor de overzichtstentoonstel
ling, die voor elk museum]
apart ongeveer twintig gulden,
kosten.
binnenkort de Olympi-
he Spelen beginnen staat
area hernieuwd in de be-
ngstelling en daarmee te
ns de Koreaanse oorlog,
ver deze oorlog, waarin
stijds ook Nederlander#*-
n rol hebben gespeeld,
«akte de BBC een vierde-
je documentaire. De AVRO
irt vanavond met de eerste
levering van The war in
area'. In de documentaire
ardt de militaire geschiede-
s van de Koreaanse oorlog
150-1953) belicht en mensen
interviewd, die in de ver-
lillende legeronderdelen
chten.
21.21
De uit
daging
Anne van Canneyt: Beel
den in brons, Ebes-Galerij,
Lippenslaan 149, Knokke-
Heist. Open: werkdagen tij
dens kantooruren, op vrije
dagen van 14-18 uur. Tot 4
september.
DE Belgische Elektriciteits
maatschappij houdt nu al ja
ren de traditie hoog werk van
hedendagse Belgische beel
dende kunstenaars voor te
stellen in haar kantoorgebou
wen aan de Lippenslaan te
Knokke-Heist. Deze zomere is
de Vlaamse beeldhouwster
Anne van Canneyt, geboren
te Roesselaere in 1950 en
woonachtig te Brugge, aan de
beurt. Zij ontving haar oplei
ding aan de Academie te Et
terbeek, aan de academie
voor schone Kunsten te Brus
sel, waar Jacques Moeschal
haar leermeester in abstracte
plastiek was, en aan het Insti
tuut Ter Kameren te Brussel,
waar zij vier jaar lang de op
leiding in monumentale
beeldhouwkunst - in steen,
brons, hout - volgde onder
leiding van Rik Poot.
Na afsluiting van deze ge
degen studie werd gaande
weg duidelijk dat voor Anne
van Canneyt brons het meest
effektieve uitdrukkingsmate
riaal zou zijn. Zij beheerst de
techniek van het cire perdue
en giet haar beelden in eigen
werkplaats. Bronzen, gepati-
neerde en in messing, zijn het
derhalve ook die men op deze
expositie ziet.
Haar werk, waarin de mo
tieven mens en dier centraal
staan, draagt een typisch ex
pressionistisch karakter.
Haar vormen zijn hevig, kan
tig en getourmenteerd, verto
nen veel inkervingen en ga
ten, die er toe dienen de ex
pressie te accentueren, wat
niet uitsluit dat Van Canneyt
ook in staat is de volmaakte
rust van b.v. een slapend
paard overtuigend weer te
geven. De nadruk ligt echter
in het algemeen meer op het
dynamische van paarden,
honden, vogels en op de wil
deze dieren in deze wezen en
eigen aard te karakteriseren.
In haar mensfiguren, voor
namelijk koppen, past Van
Canneyt soms een surrealisti
sche vervreemding toe door
een vogelkop toe te voegen
hetgeen onmiddellijk de in
vloed verraadt van de schil
der Jet van Tuerenhout op
haar werk; ook zijn reminis
centies aan de werk zijn van
haar Vlaamse collega Jef
Claerhout menigmaal klaar
blijkelijk. Van Canneyts
plastieken zijn over het ge
heel genomen ietwat onge
lijkmatig van kwaliteit. Daar
tegenover staat dat zij zowel
wat faktuur als visie betreft
ook voltreffers weet te plaat
sen, die een selecterende be
zoeker niet zullen ontgaan.
W.E.
Nieuwe kollektie Arto
theek Breda. De Beyerd,
Boschstraat, Breda. Open:
dinsdag-zondag 10 (zater
dag-zondag 13)-17 uur. Tot
24 juli.
ER zijn maar weinig artike
len die je op proef in huis
kunt krijgen. Wat doe je met
een bankstel dat na een half
jaar niet bevalt Wat doe je
met een schilderij waarop je
na een half jaar uitgekeken
bent Terugbrengen naar de
plaats waar je het leende: de
artotheek. Duur is het niet.
Een jaarabonnement voor
twee kunstwerken tot een
waarde van 1.5000,- of één
van onbeperkte waarde kost
60,-. Je kunt ook 204,- jaar
lijks betalen, waarvan dan
144,- wordt gereserveerd als
spaartegoed.
Watje kunt lenen in de ko
mende tijd hangt momenteel
in drie zalen van De Beyerd
te kijk. Er zitten al heel wat
gele leenstippen op. Wat hier
hangt is gekozen uit het voor
jaarsaanbod van Westbra
bantse en Drentse kunste
naars, terwijl de Westbra
banders ook in Drente mee
konden doen. Nu heb ik me in
het verleden nogal eens afge
vraagd of het aanbod zo mi
nimaal was of dat de selectie
commissie er nogal merk
waardige toetsingsnormen op
nahield. Met de meest
vreemde motiveringen wer
den goede artiesten m.i. naar
huis gestuurd en mensen van
het derde garnituur goed be
vonden. De collectie was dan
ook niet van een buitensporig
goed gehalte.
Wat hier wordt aangebo
den kan veelal de toets der
kritiek doorstaan, al zitten er
de nodige zwakke broeders en
zusters onder. De gemengde
technieken op papier vieren
hoogtijweinig grafiek en
schilderkunst. Ook sculptuur
lijkt geen verhuurbaar pro-
dukt al zijn de stukken van
Rob Brandt, die niet voor de
hand liggen, al weg. Er is veel
werk dat in de verte wenkt
naar een Cobra-achtig uit
gangspunt.
Het toch in opmars verke
rende figuratieve is matig
vertegenwoordigd en als er al
sprake van is dan gaat het
vaak om aftrek-vindende
merkwaardige- en ironische
stukken. Kleine aardige tafe
relen zoals bijvoorbeeld een
Lena Blohmé maakte zijn nog
vrij. Dat geldt ook voor de
goed gewaardeerde 'schriften'
van Harrie de Kroon. De
grappige (niet meer) kar
retjes van Tido Nieboer vin
den wel voerlieden.
Zelf trof me de poging van
Peter Kantelberg om met
Moonlight zichzelf archaisch
te herorienteren. Huub
Leyendeckers heeft er twee
mooie kosmische hoogdruk-
etsen hangen, afgeleid van
zijn monumentale werkstuk
ken op dit gebied. Margriet
Oomen, met organische
houtskool-tekening, Hans
Mutsers met kleurrijke fan
tasieën, werk van Adri de
Fluiter, Peter Oosterbos, Pe
ter Voormey, Dick Fluitsma,
Yvon v.d. Weerd etc... de tijd
heeft hun namen al geijkt. Ga
eens kijken en lenen om uw
huis een andere atmosfeer te
Zomertentoonstelling in
Het Blaauw Laaken, Engs-
traat 14, Heusden aan de
Maas. Open woensdag tot
en met vrijdag van 13.30
tot 18 uur, zaterdag en zon
dag van 13-30 tot 17 uur, tot
en met 4 september.
Zomertentoons tellingen
zijn vaak heel gevarieerd.
Het Blaauw Laaken is een
galerie die zich in schilder
kunstig realisme speciali
seert. Binnen dit kader is
ook hier sprake van een
ruim gevarieerd aanbod
met wisselende kwalitei
ten. Van elf min of meer
bekende in Nederland
werkende kunstenaars is
werk vertegenwoordigd in
diverse stijlen die, welis
waar met de nodige goede
wil, allemaal onder de noe
mer realisme gevangen
kunnen worden.
Naast schilderijen han
gen er pastels en aquarel
len. Aardig is het om in de
betrekkelijk kleine ruimte
van deze nog niet zo lang
bestaande galerie de ver
schillende opvattingen van
realisme broederlijk naast
elkaar te zien hangen.
Enige overeenkomst is dat
het allemaal goed geschil
derd is. Je valt anders bij
deze vorm van fijnschilde
ren wel erg snel door de
mand. Maar waarom
iemand toch zijn tijd ver
doet met het nabootsen
van zeventiende-eeuwse
stillevens en die compleet
met een lijst in stijl, te
koop aanbiedt, is mij een
raadsel of het moet geld
nood zijn.
Het hedendaagse rea
lisme zoals bijvoorbeeld
Frank Premsela dat beoe
fent is beduidend interes
santer. Met zijn strak
blauwe hemels waartegen
een enkele figuur, in dit
geval een mens en op een
ander doek een vogel, met
zijn schaduw wordt afge
zet. Verder zijn het surrea
listische landschappen,
magisch realistische door
kijkjes en prachtige aqua
rellen van echt Hollandse
riviergezichten die deze
kleine tentoonstelling aan
trekkelijk maken.
L.R.
geven.
H.E.
Drie Nederlandse Kun
stenaars. Galerie Van Geyt
Steenstraat 20, Hulst.
Open: werkdagen 9-12 en
14-18 uur, zondagen 14-18
uur, zaterdag tot 17 uur,
dinsdag gesloten. Tot 31
juli.
Na een vrij lange tijd van
onderbreking heeft Galerie
Van Geyt haar tentoonstel
lingsactiviteit hervat met een
expositie van drie Neder
landse kunstenaars: H.J. Slij-
Guido Lippens en Gerard
Verdijk. Noordbrabants Mu
seum, Den Bosch. Open: dins
dag-zondag 10 (zaterdag 11,
zondag 13)-17 uur. Tot 4 sep
tember.
DE ontwikkeling van de
uit Terneuzen stammende
kunstenaar Guido Lippens
is momenteel op deze ex
positie verrassend te vól
gen. Niet veel werk, maar
wel representatief gehaald
uit de eigen collectie van
het museum. Je ziet hoe
een kunstenaar ook maar
een kind van zijn tijd is.
Lippens zat nog in mijn
hoofd als de geometrisch-,
abstract werkende kunste
naar, die zeer rationeel
verfijnde rasters maakte.
Met een uiterste perfectie
werden lijnen en punten in
het vlak gezet; een soort
hersenkunst. Voorbeelden
daarvan zijn te zien.
Daarna zie je deze onbe
weeglijke bewegingen
overgaan in ritmische vor
men waarbij de computer
weer mens wordt. Vervol
gens ontstaan er kleine
olieverven, die behalve een
wat decoratief karakter
ook nog de echo uit de
twintiger jaren verraden.
Daarna is hij - op deze ex-
Werk van Guido Lippens
positie althans - terecht
gekomen op een punt datje
nog van alles kunt ver
wachten van Guido Lip
pens als schilder. Er han
gen enkele werken die het
conflict tussen tekenen en
schilderen laten zien, als
mede het vermoeden dat er
interessante dingen op
komst zijn, want vakman
is hij genoeg.
Bij Gerard Verdijk zijn
gelijksoortige ontwikke
lingen te signaleren al is
zijn beeldtaal eenvoudiger;
minder aan structurele ka
ders gebonden. Wat er in
Den Bosch hangt lijken
meer persoonlijke vinger
oefeningen dan autonome
kunstwerken. H.E.
per, Reinder Homan en Anne
ten Broek.
H.J. Slijper is een, zij het
bejaarde, doch nog springle
vende schilder, die altijd ge
daan heeft alsof in de beel
dende kunst sinds de zeven
tiende eeuw niets gebeurd is.
Hij greep eenvoudig terug op
de oude meesters en hun
schildertrant en behaalde al
dus bij hen, die van een schil
derij nog altijd de precieze af
beelding van de werkelijk
heid verlarigen, een niet on-
aanzinelijk en zeker terecht
verdiend succes. Ook in zijn
hier aanwezige kleine werken
gaat hij consequent op zijn
wég voort in een vijftal stille
vens met vaas en schedel, met
tinnen kannetje en ei, met
zoutvat en lepel, met blaadjes,
schelde en eitjes en een sche
del alleen. Liefdevol waarge
nomen en subliem geschil
derd als ze zijn, stijgen deze
simpele dingen boven hun
louter reële verschijning uit
en vooral in het stilleven met
tinnen kannetje en ei lijkt
Slijper de idee van deze din
gen weergeven te hebben.
Reinder Homan, de etser
uit het Friese Surhuisterveen,
vindt zijn inspiratie als steeds
in het landschap en de hem
omringende natuur. Boom
groepen, dorpen onder de
verschillende belichting en
sfeer der jaargetijden vormen
de thema's van zijn meestal
in zware partijen uitgevoerde
etsen. Dat hij ook de lijn be
heerst blijkt in de speelde
weergave van bijvoorbeeld
enkele aan de hagewinde ge
wijde etsen.
Het is jammer voor de
enige vrouw in dit tentoon
stellingstrio het te moeten
zeggen, mar het werk van ke
ramiste Anne ten Broek, zoals
het zich hier aan ons voor
doet, valt wat magertjes uit.
Ze toont een paar aanminnige
naturalistische schaapjes, een
zak en een doosje met eieren,
die men ook zonder alle aan
gewende keramistische
moeite even goed bij de eerste
de beste levensmiddelenwin
kel kan gaan bekijken. Alleen
een uit klein gevormd, dun
zandkleurig boekje ademt een
sfeer van verfijning en ge
heimzinnigheid en heeft met
banale realiteit niet meer van
doen.
W.E.
Wies van Dort in Pjotr,
Goirkesstraat 78, Tilburg.
Open donderdag van 13-21
uur, vrijdag en zaterdag
van 13-18 uur, tot en met 7
augustus.
Bijna naast het Textielmu
seum is in een historisch
pand, waarin vele textiel
baronnen hebben gehuisd,
deze nieuwe galerie geves
tigd, die wordt geleid door
beeldend kunstenaar Peter
Verbraak. De bedoeling is
om niet een bepaalde stijl
te vertegenwoordigen,
maar om een soort samen
werkingsverband met an
dere galerieën en het Tex
tielmuseum te creëren. Zo
wil Verbraak wanneer bij
voorbeeld in het museum
iemand exposeert, de an
dere aspecten van dienst
kunstenaarschap in Pjotr
naar voren laten komen.
„Steeds meer beeldende
kunstenaars zijn op ver
schillende vlakken van de
kunst werkzaam en het is
goed dat daar de aandacht
op wordt gevestigd", aldus
Verbraak. Naast tentoon
stellingen bezichtigen kunt
u hier ook kunst lenen en
natuurlijk kopen. Er is al
een kleine voorraad aan
wezig.
Wies van Dort uit Breda
werkt ruimtelijk met tex
tiel en schildert. Van beide
technieken toont ze wer
ken. De textiel is in
drukwekkend. Dit zijn
wandobjecten in voorna
melijk zwart wit, met af en
toe een enkel stukje in een
contrastkleur er in ver
werkt. De vormen zijn ab
stract en hebben ergens
wel raakvlakken met her
kenbare zaken, zo is er een
kleine serie op waaiers ge
lijkende objecten.
Wat de textiel zo aan
trekkelijk maakt, zijn de
structuren waarmee Van
Dort de verschillende ma
terialen heeft verwerkt. Ze
werkt veel met plastic, dat
ze dicht op elkaar plooit,
zwart transparant, ge
bruikt om dramatische ef
fecten op te roepen. En
daar slaagt ze dan ook in.
Sommige stukken hebben
bepaald theatrale kwali
teiten zoals de waaier,
waarbij van tussen de aan
elkaar geregen plooisels
als een soort navelstreng,
heel kwetsbaar een dun
koordje naar beneden
kronkelt.
De andere kant van Wies
van Dort komt in de serie
olieverven die ze 'De inte-
rieurtjes' noemde aan bod.
Op een vrolijke en expres
sionistische manier zet ze
met forse streken en in
vooral sprekende kleuren
haar binnenhuistaferelen
op het doek. Veel aandacht
krijgt daarbij het decora
tieve element, waardoor ze
op een ondubbelzinnige
manier verwijst naar het
begin van deze eeuw,
waarin Les Fauves hun
ongebreidelde lust tot de
coratief schilderen in
feestelijke kleuren bot
vierden.
L.R
am Vermeulen presenteert
or de RVU de vierdelige
artdocumentaire 'De uit
ging'. In deze serie wordt
reken naar de mythe rond
perse duursporten. Wat be
lt de mensen bijvoorbeeld
de wielerkoers Luik-Bas-
aken-Luik te rijden? Aan
zware klassieker over
kilometer doen ieder jaar
7000 toerrijders mee.
ligen hebben de avond
'oren pas besloten mee te
n. Is dit wel gezond?
Zuhaus in
fremden Betten
Borgelt schreef de fa-
ieroman, waarop de ZDF-
'Zuhaus in fremden Bet-
is gebaseerd. Twee fami-
ruilen tijdens de vakan
tie van woning. De Kuntners
K Innsbruck trekken in het
is van de leraarsfamilie
glsang op Sylt en omge-
(erd reist het gezin Fugl-
ng naar Innsbruck zonder
taar ontmoet te hebben. In
woning van de Kuntners
ndt de 19-jarige Jens Fugl-
ng een dagboek.
NOS
09.00
slechtrij
13.00 N
slecht! I
15.00-H
de Frai
16.40-11
de Fra
18.30 P
slechth
18.45 S
19.04 S
France
19.25 t
Edmur
der GO'
20.00 J
20.29 1
Meijer!
David i
21.21 B
Serie o
medaill
21.51 Z
van Err
Jeanne
Jackso
(herh.).
22.30 J
22.40 P|
slecht
Httimnm smeiór un neioenwim
«neen luHtmmn rmr tin mgim,
tneens mem minna nmnonnen
aeeetn am nnnn aeie/e.
"Ttvl
Wimbone