Greep naar zege mislukt steeds Klassiekers met ploegen van acht GELOOF IN MEZELF IS HELFT VAN DE OVERWINNING' Eddy Planckaert: 'Hij is de snelste' Fignon pessimist over verder verloop van Tour 1 DE STEM gert-jan theunisse heeft flink de pest in concurrentie vol ontzag voor jean-paul van poppel Teun van Vliet heeft nog veel pijn morzine®*!—1 GEMEEN 63 E KOOP AANGEBODEN Bergklassement Rooks VOOR EEN MAATJE MEEB TOUR OP RADIO EN TV TOUR VANDAAG V IAAAAAaIAAA IEBAAA TOURMORGEN MORZINE/ Bootg u L'ALPE-JHUEZ A55 SCHANDALIG! Goedkoop <]jB sandalen! Van 69,- v<xx 49,- nü 24,-. Bij van Haren! Dat BELOOFT wat! Die LOAF. ERS bij van Haren! Van ƒ119. poor 99,- Nü 49,- PRIMA NAAR UW ZIN! Ztfn mocassin! Van 129,- voor I 99,- Nü 49,- Bij van Haren!! HET HAZENPAD!!! kiest u het voordeligst op de sportschoe nen van Van Haren van 39, voor/ 34,-nü/ 16,-! i ZO'N MUIL!!! Voor maar/ 9,-bij Van Haren I WOONRUIMTE aangeb. Flat- jes van 69,- voor 29,90 nü 14,90!!! Bij van Haren!!! STUNT!!! STUNT!!! STUNT® Van Haren geeft al z'n afgepr, schoenen bijna GRATIS weg!!! VERGISSING??? Nee 1 ECHT WAAR!!! Van Haren ver koopt schoenen van 50,- nü voor maar 12,50!!! Zw. afgepr. DAMESSCHOEN zoekt lieftal. voetje om samen een nieuwe levensweg te door lopen. Reacties onder. Br. nr. 000333 van dit blad. Jong AANTREKKELIJK voelje zkt stoere bergschoen (liefst van Haren) voor vakantie in Oostenrijk. Br.nr. 30000 dit blad GOOI MAAR WEG! Die oude schoenen! Want van Haren ruimt ongelooflijk voordelig op! MUILTJE! Ik heb je zo gemist!!! Veter. Vetertje! Ik wil je nooit meer zien! Muil. PUMPS voor PUIKE PRIJZEN in vele kleur. leer. Bij van Haren!!! REKEN MAAR NA!!! Afgepr. schoenen van 69,95 voor 35,-. NU slechts 17,50111 Bij van Haren! VERLOREN!!! Een dames schoen maat 36. Glas. Merk van Haren. Bel: 001-12345 vra gen naar de heer Prins. Jong AANTREKKELIJK voetje zkt stoere bergschoen (liefst van Haren) voor vakantie in Oostenrijk. Br.nr. 30000 dit blad. <S^>- //o cr Nieuwstraat 12 - Oosterhout - 01620-54242 T26 Van onze speciale verslaggever BESANCON - Gert-Jan Theunisse was gisteren in de finale van de tiende etappe bijzonder actief. Tot tweemaal toe sprong hij uit het peloton weg, maar beide teren werd hij teruggepakt. Het is niet makkelijk om in 'finale weg te komen, van- ge de hoge snelheid. Je moet jan al 65 kilometer in het uur hjden. Maar het is wel de moeite van het proberen waard. Je moet net het geluk hebben, dat er even twijfel in het peloton ontstaat. Dat was nu jammer genoeg niet het ge val. Daar kwam nog bij dat die eikels van een Claveyrolat en Leclerq, met wie ik de laatste keer weg was, niet overnamen. Op die manier red je het na tuurlijk nooit". Gevraagd van Haren MOCAS SINS. Bel: 333-222222 (vragen naar Hyawata!) REKEN MAAR NA!!! Afgepr. t van £69,95 voor Theunisse had zwaar de pest in dat hij er niet in was ge slaagd een slag te slaan, voor namelijk omdat de PDM-ploeg een succes hard nodig heeft. „We zitten echt tegen een over winning aan te hikken. Als die er eenmaal is, bolt het vanzelf beter. Nu komt er steeds op nieuw een domper op de sfeer". De langharige PDM-renner viel gisteren overigens ook op, omdat hij op het enige obstakel van betekenis, de Ballon de Servance (tweede categorie) voor het peloton boven kwam. „Ik sprong uit de grote groep weg om punten te pakken voor het bergklassement", vertelde de Oostbrabander. „Ik vond het zonde om die te laten liggen. Met een beetje geluk, terecht komen in een goede ontsnap ping in een van de eerste berg ritten, kun je zomaar in de bergtnii komen. Zoals ik me nu voel, denk ik trouwens dat ik sowieso een rol van betekenis kan spelen in de cols". Ploegmaat Steven Rooks ves tigde tijdens de tiende etappe ook even de aandacht op zich. Dat was tijdens de beklimming van de Ballon de Servance. Sa men met Millar passeerde hij de top met een voorsprong van 50 seconden op het peloton, dat ook nog vooraf gegaan werd door Roux en Theunisse. Rooks: „Millar maakte het tempo. Ik ben in zijn wiel mee gegaan om me te testen. Niet meer en niet minder. Het was veel te vroeg om in de aanval te gaan". Gert-Jan Theunisse: „Onze ploeg zit dicht tegen over winning aan, maar het gaat steeds weer mis". foto de stem/ren steffen Van onze speciale verslaggever BESANCON - De eendaagse klassieke wedstrijden worden volgend jaar met ploegen van acht renners verreden. Het is onwaarschijnlijk dat de prof sectie van de wereldwielren- unie dit voorstel van de ploegleiders zal afwijzen. De suggestie werd tijdens de Ronde van Frankrijk aangedra gen in een bespreking met voorzitter Hein Verbruggen. Er waren dit jaar, vooral bij Milaan-San Remo, verschillende problemen, omdat de FICP het aantal deelnemers beperkte tot 200. Voortaan worden de twintig beste ploegen uit het FlCP-klasse- ment toegelaten in de klassiekers. De veertig overige plaatsen mogen door de organisatoren worden opgevuld met nationale ploegen. Verbruggen nam nog een aantal voorstellen van de ploegleiders mee naar huis. Zo willen de formaties die renners naar elders zien vertrekken, voor een jaar de punten van die renner behouden. Zijn nieuwe ploeg krijgt die punten eveneens. De ploegen willen verplicht worden twee weken van tevoren hun renners te selecteren voor bepaalde wedstrijden. Van Poppel superman door Hein Groothuis BESANCON - Jean-Paul van Poppel superman. Wie nu nog twijfels heeft over wie de sterkste sprinter is uit het profpeloton, moet zich na laten kijken. Twee keer een massaspurt in de Tour en tweemaal een ongenaakbare Van Poppel. Duidelijker bewijzen kunnen niet worden aangedragen. groene trui. Bij zijn tweede op treden in de Grande Bouclé overtuigt hij echter nog meer. Ploegleider Jan Raas: „Zijn vooruitgang dit jaar is dat hij meer leiding aan de ploeg geeft. Als hij roept, kunnen de ande ren nog iets meer. En dat is weer van nut voor hem". Waar Van Poppel in deze Tour ook baat bij heeft gehad, is de vloed van publiciteit rond Mathieu Hermans na diens zes etappe-zeges in de Ronde van Spanje. Nico Verhoeven, zijn maatje: „Al die publiciteit rond Hermans, door wie hij nog nooit geklopt is, heeft Jean- Paul enorm geprikkeld. Ik ken hem daar goed genoeg voor. Hij zegt er niks over, maar bewijst het met doen". Dat doen heeft de concurren tie schrik ingeboezemd. Zoda nig zelfs, dat de andere ploegen met een sprinter eigenlijk alles overlaten aan de Superconfex- formatie. Zoals gisteren, toen Eddy Planckaerts ADR-equipe alleen even onder in de beugel ging, toen Van Poppel er na de beklimming van de Ballon de Servance niet van voren bij zat. Frans Maassen: „Ze hoopten kennelijk Van Poppel definitief kwijt te raken, maar die zat er al gauw weer bij. Als ze Van Poppel alleen maar zien, schij- ten ze al in hun broek". De ploeg van Raas moest gis teren weer goed aan de bak om de kansen van Van Poppel overeind te houden. Van dik veertig kilometer voor het einde werd jacht gemaakt op de al na 57 kilometer ontsnapte Sergeant, Lavainne, Ghirotto en Esnault, van wie de laatste in zijn eentje het langst stand hield. „Als je weet dat je een man hebt, die het kan afmaken, kan een ploeg als blok heel wat", aldus ploegleider Raas. „Bovendien weten ze dat er op de streep weer een autootje staat te wachten." In feite moesten de helpers I*I*| [•I*l n-Paul van Poppel, die in |Le Mans zijn eerste echte Isprintles gaf, na al een massa- I spurt voor een derde plaats in zijn voordeel te hebben be- 1 slécht, toonde zich gisteren in IBesangon andermaal superieur (aanzijn rivalen. Dat gebeurde op een wijze, I die groot respect afdwong, j Want hij kwam in de laatste I honderdvijftig meter helemaal f buitenom aan de réchterkant, 1 bij niemand uit het wiel dus. I Een ander feit dat zijn presta- I tie veel cachet gaf, was dat de [Bilthovenaar het in de laatste 1 kilometers helemaal in zijn I eentje moest opknappen. Frans I Maassen, de laatste helper van I Van Poppel: „Als hij had verlo- I ren, had niemand iets mogen I zeggen. Zonder steun op het 1st ben je normaal in kans- positie. Dat hij het heeft I gered, is een teken dat hij abso luut de snelste is". Jüan-Paul van Poppel laat, [bescheiden als hij is, zoiets ~"aag een ander zeggen, maar j is er zelf ook van overtuigd. |Na enig aandringen geeft hij bet prijs. „Ik heb het idee dat ik 1 momenteel niet te kloppen ben en dat is al de helft van de loverwinning. Het enige waar je Ivoor moet zorgen is niet te zelf verzekerd te worden, want het I blijft vechten voor elke meter". I De Bilthovenaar won vorig iJaar bij zijn debuut in de Tour I °°b twee etappes en tevens de Jean-Paul van Poppel na afloop van de etappe in Besangcon: „Zo dat is de tweede". - foto cor vos van Van Poppel te vroeg begin nen om het pad voor de super sprinter te effenen. Verhoeven: „Als wij langer hadden blijven kijken, dan waren die gasten zo een paar minuten weggereden, want de rest prakkizeerde er niet over te koersen. We had den gehoopt het tot in de laat ste tien kilometer te kunnen volhouden, maar dat lukte niet, doordat er op een gegeven ogenblik voortdurend gede marreerd werd. Vijf man van ons waren in eigenlijk een te vroeg stadium uitgepierd". „Dat kon ook niet anders", zei Van Poppel. „Die gasten hadden zich uitgesloofd tot en met. Bovendien stond de wind ook meestal nog hard op kop". Van Poppel hield Nijdam en Maassen, die zich tot de finale hadden moeten sparen, als se condanten over. Van Poppel: „Nijdam heeft verschillende gaten dichtgereden en op het laatst ging hij nog met een groepje mee. Vijf kilometer voor de streep werd hij terug gepakt en toen was het ver met HIER VINDT U DE MODE TINEKE ZAKEN Breda, Halstraat 27. 211396 Eda, De Wiek 7. 16244 Eindhovan, Aalsterweg 50. 12043 Emman, Hoofdstraat 133. 17782 Hilvaraum, Vaartweg 8. 18263 Maartanadljk, Dierenriem 7. 138' Rotterdam, Nw Binnenweg 5.436 Utrecht, St Jacobsstraat 209. 34 Venlo, Konmginnesingel 79. 5109^ Zwolle, Korte Smeden 8. 218501 Van onze speciale verslaggever BESANCON - Na zijn tweede overwinning bogen tegenstanders eerbiedig het hoofd. Jean-Paul van p°ppel werd in Besancon gekroond tot koning der sprinters. »®j is de snelste van alle maal", erkende groene-trui- ?rager Eddy Planckaert. „Hij 's een fietslengte sneller dan ;™e anderen", zag Frank Hos- Guido Bontempi, de versla- |jetl buffel, had er geen woor- i een voor. De Italiaan moest aftreden. Hij was zo woest over de nieuwe nederlaag te gen de Nederlander, dat hij niet eens met zijn ploegleider wilde praten, laat staan met de pers. Vorig jaar debuteerde Jean-Paul van Poppel in de Tour met twee etappezeges in massasprints. Hij bracht ook de groene trui in Parijs, een overwaehte prestatie, al kreeg hij ook enkele nederlagen te slikken. „Hoe hij won was simpelweg grandioos", ver telde getuige Hoste. „Bon tempi ging aan op tweehon derd meter voor de eind streep. Normaal is het dan ge beurd. De rest rijdt dan nog mee voor de tweede plaats. Nu reageerde Planckaert goed. In dat kleine stukje pakte Van Poppel eerst Planckaert en vervolgens ook nog Bontempi. Zeldzaam". Van Poppel had het moei lijk gehad in de sprint. „Het was een verschrikking. Links en rechts werden kwakken uitgedeeld. Het waren ge vaarlijke toestanden. Geluk kig is het goed afgelopen. Ik ben blij dat ik nu weer een sprint heb gewonnen waar Bontempi aan deelnam. Nu heb ik ze allemaal te pakken gehad". Wat is het geheim achter Van Poppels succes? De oude Belg Ludo Peeters had een aardige these: „Voor de Tour werd Van Poppel vergeleken met Mathieu Hermans. De mensen gingen zich afvragen wie er sneller was. Dat heeft Jean-Paul vreselijk geïrri teerd". Hoste: „Van Poppel is drie fietslengten sneller dan de rest. In onze ploeg rijdt Planc kaert heel sterk. Hij is kans loos omdat hij puntjes zoekt bij de tussensprint. Van Pop pel zie je de hele dag op de vijftigste plaats rijden. Daar waar geen zuchtje wind komt". -Overleg onderweg tussen groene trui-drager Eddy Planckaert rechtsen Eric Vanderaerden. - f Indien hij zich goed door de bergetappes sleept, kan Van Poppel een aanval doen op het Nederlands record van drie etappezeges in een ronde. Dit staat op naam van Joop Zoe temelk (1976) en zijn ploeglei der Jan Raas (1978 en 1980). hem gebeurd. Ik was blij dat ik Maassen nog overhield als toe verlaat. Hij kwam precies op het goede moment aan kop, op een klimmetje, een ideale plaats om te demarreren. Door dat Frans het tempo hoog hield, gebeurde er niets". In de laatste kilometers ver keerde Van Poppel in zijn up pie, maar hij manoeuvreerde zich bekwaam door de proble men heen. Met zelfs nog het ge bruik van de remmen op enkele honderden meters van de meet. Van Poppel: „Ik reed achter Dominguez, die in het wiel van Bontempi zat. Op ongeveer 250 meter voor de streep reed Do minguez tegen het achterwiel van Bontempi. Hij remde met een, waarna ik hetzelfde moest doen. Ik moest daardoor hele maal opnieuw op gang komen, maar dat ging goed. Op 150 me ter voor het einde ging ik naar buiten en kwam gemakkelijk over Bontempi heen". Het gaf Van Poppel, die bij zijn overwinning in Le Mans niet met Bontempi hoefde af te rekenen, extra voldoening dat de Italiaan op de tweede plaats was geëindigd. „Het is nu een maal zo dat Bontempi nog steeds heer en meester in de sprint is. Ik beschouw hem ook nog steeds als mijn grootste concurrent". Van Poppel, die zich bij na der inzien niet heeft ingezet voor de groene trui („Het sprinten onderweg zou me een etappe-overwinning hebben kunnen kosten".), wacht nog een aantal vlakke etappes, maar hij wenst zich niet al bij voorbaat blij te maken over de mogelijkheden die nog resten. Van Poppel: „Het zou best eens zo kunnen zijn dat het volgende week moeilijker wordt te win nen dan in de aanloop naar de bergen. De laatste week zitten de meesten een beetje op hun tandvlees en dan laten ze denk ik makkelijker groepjes lopen dan tot nu toe het geval is ge weest". Ploegleider Raas wenste ook niet vooruit te blikken. „Laten we eerst de bergen maar eens afwachten. Daar ben ik toch een beetje bang voor. De jon gens hebben zo veel gegeven, dat het nog moeilijk gaat wor den". Laurent Fignon lijkt voor het vertrek van de Tour-etappe van gisteren de zegen te vragen aan de plaatselijke pastoor van Belfort. - fotocorvos Van onze speciale verslaggever BESANCON - Laurent Fignon is de tiende etappe van de Tour de France uiterst moeizaam doorgekomen. De Parijzenaar mocht op doktersadvies onderweg niet eten. Hij voelde zich uitermate zwak. Fignon slikte voor de start wel medicijnen om de restanten van een lintworm uit zijn lichaam te verwij deren. Zondag had hij anderhalve meter van de para siet afgescheiden, maar niet de kop. Na de vrijwel vlakke etappe tussen Belfort en Besa ncon zei Fignon: „Ik zie het somber in voor de ko mende bergetappes. Ik ga het in elk geval proberen. Ik geef niet op voor ik twintig minuten achterstand heb. Ik sta nu op 3.30, ik heb nog altijd kans de Tour te win nen". Vandaag gaan de 190 renners de Alpen in. De eerste bergetappe gaat over 232 kilometer van Besancon naar Morzine met in de finale de beklimming van de Pas de Morgins en de Col du Corbier. Van onze sportredactie BAARLE-HERTOG - Teun van Vliet zal zich vandaag (woensdag) in Breda bij zijn internist melden voor me disch onderzoek. Van Vliet, die na zijn opgave wegens maagklachten in de Tour de France inmiddels thuis in Baarle-Hertog terugkeerde, vertelde gisteren dat hij nog veel pijn leed. „Ik zal blij zijn als de dokter me kan vertellen wat er eigen lijk met mijn lijf aan de hand is", aldus een teneergeslagen Van Vliet, die eerder dit sei zoen al kampte met een zware rugblessure en darmklachten, waarvoor hij tien dagen in het ziekenhuis moest worden opge nomen. TELEVISIE Nederland III: 15.25 uur: rechtstreeks verslag van de finale van de rit tussen Be sancon en Morzine. Nederland III: 19.00 uur: sa menvatting Tour de France. BRT II: 15.25 uur: recht streekse reportage van de rit Besancon-Morzine. BRT I: 18.35 uur: samenvat ting Tour de France. RADIO Radio I: 14.05 uur: Tour de France extra. Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de France. BRT I: 13.30 uur: Radio Tour. Besan^on-Morzine 232 kilometer ^Abondancin*#" Corbier£fOT&MontheyJ V. 'PAS Dt li Morzine-Alped'Huez 227 kilometer Chatillonh ClusesH SallanchesL Megève^j Pont d'Arbon Albertville tUi'lhiJi V ITUFTIFTOI xnuocLcme La Chambre d'Oisans"»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 7