Greep naar zege mislukt steeds
Klassiekers met
ploegen van acht
GELOOF IN MEZELF IS HELFT VAN DE OVERWINNING'
Eddy Planckaert: 'Hij is de snelste'
Fignon pessimist
over verder
verloop van Tour
1
DE STEM
gert-jan theunisse heeft flink de pest in
concurrentie vol ontzag voor jean-paul van poppel
Teun van
Vliet
heeft nog
veel pijn
morzine®*!—1
GEMEEN 63
E KOOP AANGEBODEN
Bergklassement
Rooks
VOOR EEN
MAATJE MEEB
TOUR OP RADIO EN TV
TOUR VANDAAG
V IAAAAAaIAAA IEBAAA
TOURMORGEN
MORZINE/
Bootg u L'ALPE-JHUEZ
A55
SCHANDALIG! Goedkoop <]jB
sandalen! Van 69,- v<xx
49,- nü 24,-. Bij van Haren!
Dat BELOOFT wat! Die LOAF.
ERS bij van Haren! Van ƒ119.
poor 99,- Nü 49,-
PRIMA NAAR UW ZIN! Ztfn
mocassin! Van 129,- voor
I 99,- Nü 49,- Bij van Haren!!
HET HAZENPAD!!! kiest u het
voordeligst op de sportschoe
nen van Van Haren van 39,
voor/ 34,-nü/ 16,-!
i ZO'N MUIL!!! Voor maar/ 9,-bij
Van Haren
I WOONRUIMTE aangeb. Flat-
jes van 69,- voor 29,90 nü
14,90!!! Bij van Haren!!!
STUNT!!! STUNT!!! STUNT®
Van Haren geeft al z'n afgepr,
schoenen bijna GRATIS weg!!!
VERGISSING??? Nee 1
ECHT WAAR!!! Van Haren ver
koopt schoenen van 50,- nü
voor maar 12,50!!!
Zw. afgepr. DAMESSCHOEN
zoekt lieftal. voetje om samen
een nieuwe levensweg te door
lopen. Reacties onder. Br. nr.
000333 van dit blad.
Jong AANTREKKELIJK voelje
zkt stoere bergschoen (liefst
van Haren) voor vakantie in
Oostenrijk. Br.nr. 30000 dit blad
GOOI MAAR WEG! Die oude
schoenen! Want van Haren
ruimt ongelooflijk voordelig op!
MUILTJE! Ik heb je zo gemist!!!
Veter.
Vetertje! Ik wil je nooit meer
zien! Muil.
PUMPS voor PUIKE PRIJZEN
in vele kleur. leer. Bij van
Haren!!!
REKEN MAAR NA!!! Afgepr.
schoenen van 69,95 voor
35,-. NU slechts 17,50111 Bij
van Haren!
VERLOREN!!! Een dames
schoen maat 36. Glas. Merk
van Haren. Bel: 001-12345 vra
gen naar de heer Prins.
Jong AANTREKKELIJK voetje
zkt stoere bergschoen (liefst
van Haren) voor vakantie in
Oostenrijk. Br.nr. 30000 dit blad.
<S^>- //o cr
Nieuwstraat 12 - Oosterhout - 01620-54242
T26
Van onze speciale verslaggever
BESANCON - Gert-Jan
Theunisse was gisteren in
de finale van de tiende
etappe bijzonder actief.
Tot tweemaal toe sprong hij uit
het peloton weg, maar beide
teren werd hij teruggepakt.
Het is niet makkelijk om in
'finale weg te komen, van-
ge de hoge snelheid. Je moet
jan al 65 kilometer in het uur
hjden. Maar het is wel de
moeite van het proberen
waard. Je moet net het geluk
hebben, dat er even twijfel in
het peloton ontstaat. Dat was
nu jammer genoeg niet het ge
val. Daar kwam nog bij dat die
eikels van een Claveyrolat en
Leclerq, met wie ik de laatste
keer weg was, niet overnamen.
Op die manier red je het na
tuurlijk nooit".
Gevraagd van Haren MOCAS
SINS. Bel: 333-222222 (vragen
naar Hyawata!)
REKEN MAAR NA!!! Afgepr.
t van £69,95 voor
Theunisse had zwaar de pest
in dat hij er niet in was ge
slaagd een slag te slaan, voor
namelijk omdat de PDM-ploeg
een succes hard nodig heeft.
„We zitten echt tegen een over
winning aan te hikken. Als die
er eenmaal is, bolt het vanzelf
beter. Nu komt er steeds op
nieuw een domper op de sfeer".
De langharige PDM-renner
viel gisteren overigens ook op,
omdat hij op het enige obstakel
van betekenis, de Ballon de
Servance (tweede categorie)
voor het peloton boven kwam.
„Ik sprong uit de grote groep
weg om punten te pakken voor
het bergklassement", vertelde
de Oostbrabander. „Ik vond het
zonde om die te laten liggen.
Met een beetje geluk, terecht
komen in een goede ontsnap
ping in een van de eerste berg
ritten, kun je zomaar in de
bergtnii komen. Zoals ik me nu
voel, denk ik trouwens dat ik
sowieso een rol van betekenis
kan spelen in de cols".
Ploegmaat Steven Rooks ves
tigde tijdens de tiende etappe
ook even de aandacht op zich.
Dat was tijdens de beklimming
van de Ballon de Servance. Sa
men met Millar passeerde hij
de top met een voorsprong van
50 seconden op het peloton, dat
ook nog vooraf gegaan werd
door Roux en Theunisse.
Rooks: „Millar maakte het
tempo. Ik ben in zijn wiel mee
gegaan om me te testen. Niet
meer en niet minder. Het was
veel te vroeg om in de aanval te
gaan".
Gert-Jan Theunisse: „Onze
ploeg zit dicht tegen over
winning aan, maar het gaat
steeds weer mis".
foto de stem/ren steffen
Van onze speciale verslaggever
BESANCON - De eendaagse klassieke wedstrijden worden
volgend jaar met ploegen van acht renners verreden.
Het is onwaarschijnlijk dat de prof sectie van de wereldwielren-
unie dit voorstel van de ploegleiders zal afwijzen.
De suggestie werd tijdens de Ronde van Frankrijk aangedra
gen in een bespreking met voorzitter Hein Verbruggen. Er waren
dit jaar, vooral bij Milaan-San Remo, verschillende problemen,
omdat de FICP het aantal deelnemers beperkte tot 200.
Voortaan worden de twintig beste ploegen uit het FlCP-klasse-
ment toegelaten in de klassiekers. De veertig overige plaatsen
mogen door de organisatoren worden opgevuld met nationale
ploegen.
Verbruggen nam nog een aantal voorstellen van de ploegleiders
mee naar huis. Zo willen de formaties die renners naar elders zien
vertrekken, voor een jaar de punten van die renner behouden.
Zijn nieuwe ploeg krijgt die punten eveneens.
De ploegen willen verplicht worden twee weken van tevoren
hun renners te selecteren voor bepaalde wedstrijden.
Van Poppel superman
door
Hein Groothuis
BESANCON - Jean-Paul van Poppel superman.
Wie nu nog twijfels heeft over wie de sterkste
sprinter is uit het profpeloton, moet zich na laten
kijken.
Twee keer een massaspurt in de Tour en tweemaal een
ongenaakbare Van Poppel. Duidelijker bewijzen kunnen
niet worden aangedragen.
groene trui. Bij zijn tweede op
treden in de Grande Bouclé
overtuigt hij echter nog meer.
Ploegleider Jan Raas: „Zijn
vooruitgang dit jaar is dat hij
meer leiding aan de ploeg geeft.
Als hij roept, kunnen de ande
ren nog iets meer. En dat is
weer van nut voor hem".
Waar Van Poppel in deze
Tour ook baat bij heeft gehad,
is de vloed van publiciteit rond
Mathieu Hermans na diens zes
etappe-zeges in de Ronde van
Spanje. Nico Verhoeven, zijn
maatje: „Al die publiciteit rond
Hermans, door wie hij nog
nooit geklopt is, heeft Jean-
Paul enorm geprikkeld. Ik ken
hem daar goed genoeg voor. Hij
zegt er niks over, maar bewijst
het met doen".
Dat doen heeft de concurren
tie schrik ingeboezemd. Zoda
nig zelfs, dat de andere ploegen
met een sprinter eigenlijk alles
overlaten aan de Superconfex-
formatie. Zoals gisteren, toen
Eddy Planckaerts ADR-equipe
alleen even onder in de beugel
ging, toen Van Poppel er na de
beklimming van de Ballon de
Servance niet van voren bij zat.
Frans Maassen: „Ze hoopten
kennelijk Van Poppel definitief
kwijt te raken, maar die zat er
al gauw weer bij. Als ze Van
Poppel alleen maar zien, schij-
ten ze al in hun broek".
De ploeg van Raas moest gis
teren weer goed aan de bak om
de kansen van Van Poppel
overeind te houden. Van dik
veertig kilometer voor het
einde werd jacht gemaakt op
de al na 57 kilometer ontsnapte
Sergeant, Lavainne, Ghirotto
en Esnault, van wie de laatste
in zijn eentje het langst stand
hield. „Als je weet dat je een
man hebt, die het kan afmaken,
kan een ploeg als blok heel
wat", aldus ploegleider Raas.
„Bovendien weten ze dat er op
de streep weer een autootje
staat te wachten."
In feite moesten de helpers
I*I*|
[•I*l
n-Paul van Poppel, die in
|Le Mans zijn eerste echte
Isprintles gaf, na al een massa-
I spurt voor een derde plaats in
zijn voordeel te hebben be-
1 slécht, toonde zich gisteren in
IBesangon andermaal superieur
(aanzijn rivalen.
Dat gebeurde op een wijze,
I die groot respect afdwong,
j Want hij kwam in de laatste
I honderdvijftig meter helemaal
f buitenom aan de réchterkant,
1 bij niemand uit het wiel dus.
I Een ander feit dat zijn presta-
I tie veel cachet gaf, was dat de
[Bilthovenaar het in de laatste
1 kilometers helemaal in zijn
I eentje moest opknappen. Frans
I Maassen, de laatste helper van
I Van Poppel: „Als hij had verlo-
I ren, had niemand iets mogen
I zeggen. Zonder steun op het
1st ben je normaal in kans-
positie. Dat hij het heeft
I gered, is een teken dat hij abso
luut de snelste is".
Jüan-Paul van Poppel laat,
[bescheiden als hij is, zoiets
~"aag een ander zeggen, maar
j is er zelf ook van overtuigd.
|Na enig aandringen geeft hij
bet prijs. „Ik heb het idee dat ik
1 momenteel niet te kloppen ben
en dat is al de helft van de
loverwinning. Het enige waar je
Ivoor moet zorgen is niet te zelf
verzekerd te worden, want het
I blijft vechten voor elke meter".
I De Bilthovenaar won vorig
iJaar bij zijn debuut in de Tour
I °°b twee etappes en tevens de
Jean-Paul van Poppel na afloop van de etappe in Besangcon: „Zo dat is de tweede".
- foto cor vos
van Van Poppel te vroeg begin
nen om het pad voor de super
sprinter te effenen. Verhoeven:
„Als wij langer hadden blijven
kijken, dan waren die gasten zo
een paar minuten weggereden,
want de rest prakkizeerde er
niet over te koersen. We had
den gehoopt het tot in de laat
ste tien kilometer te kunnen
volhouden, maar dat lukte niet,
doordat er op een gegeven
ogenblik voortdurend gede
marreerd werd. Vijf man van
ons waren in eigenlijk een te
vroeg stadium uitgepierd".
„Dat kon ook niet anders",
zei Van Poppel. „Die gasten
hadden zich uitgesloofd tot en
met. Bovendien stond de wind
ook meestal nog hard op kop".
Van Poppel hield Nijdam en
Maassen, die zich tot de finale
hadden moeten sparen, als se
condanten over. Van Poppel:
„Nijdam heeft verschillende
gaten dichtgereden en op het
laatst ging hij nog met een
groepje mee. Vijf kilometer
voor de streep werd hij terug
gepakt en toen was het ver met
HIER VINDT U DE
MODE TINEKE ZAKEN
Breda, Halstraat 27. 211396
Eda, De Wiek 7. 16244
Eindhovan, Aalsterweg 50. 12043
Emman, Hoofdstraat 133. 17782
Hilvaraum, Vaartweg 8. 18263
Maartanadljk, Dierenriem 7. 138'
Rotterdam, Nw Binnenweg 5.436
Utrecht, St Jacobsstraat 209. 34
Venlo, Konmginnesingel 79. 5109^
Zwolle, Korte Smeden 8. 218501
Van onze speciale verslaggever
BESANCON - Na zijn
tweede overwinning bogen
tegenstanders eerbiedig
het hoofd. Jean-Paul van
p°ppel werd in Besancon
gekroond tot koning der
sprinters.
»®j is de snelste van alle
maal", erkende groene-trui-
?rager Eddy Planckaert. „Hij
's een fietslengte sneller dan
;™e anderen", zag Frank Hos-
Guido Bontempi, de versla-
|jetl buffel, had er geen woor-
i een voor. De Italiaan moest
aftreden. Hij was zo woest
over de nieuwe nederlaag te
gen de Nederlander, dat hij
niet eens met zijn ploegleider
wilde praten, laat staan met
de pers.
Vorig jaar debuteerde
Jean-Paul van Poppel in de
Tour met twee etappezeges in
massasprints. Hij bracht ook
de groene trui in Parijs, een
overwaehte prestatie, al kreeg
hij ook enkele nederlagen te
slikken. „Hoe hij won was
simpelweg grandioos", ver
telde getuige Hoste. „Bon
tempi ging aan op tweehon
derd meter voor de eind
streep. Normaal is het dan ge
beurd. De rest rijdt dan nog
mee voor de tweede plaats. Nu
reageerde Planckaert goed. In
dat kleine stukje pakte Van
Poppel eerst Planckaert en
vervolgens ook nog Bontempi.
Zeldzaam".
Van Poppel had het moei
lijk gehad in de sprint. „Het
was een verschrikking. Links
en rechts werden kwakken
uitgedeeld. Het waren ge
vaarlijke toestanden. Geluk
kig is het goed afgelopen. Ik
ben blij dat ik nu weer een
sprint heb gewonnen waar
Bontempi aan deelnam. Nu
heb ik ze allemaal te pakken
gehad".
Wat is het geheim achter
Van Poppels succes? De oude
Belg Ludo Peeters had een
aardige these: „Voor de Tour
werd Van Poppel vergeleken
met Mathieu Hermans. De
mensen gingen zich afvragen
wie er sneller was. Dat heeft
Jean-Paul vreselijk geïrri
teerd".
Hoste: „Van Poppel is drie
fietslengten sneller dan de
rest. In onze ploeg rijdt Planc
kaert heel sterk. Hij is kans
loos omdat hij puntjes zoekt
bij de tussensprint. Van Pop
pel zie je de hele dag op de
vijftigste plaats rijden. Daar
waar geen zuchtje wind
komt".
-Overleg onderweg tussen groene trui-drager Eddy
Planckaert rechtsen Eric Vanderaerden. - f
Indien hij zich goed door de
bergetappes sleept, kan Van
Poppel een aanval doen op het
Nederlands record van drie
etappezeges in een ronde. Dit
staat op naam van Joop Zoe
temelk (1976) en zijn ploeglei
der Jan Raas (1978 en 1980).
hem gebeurd. Ik was blij dat ik
Maassen nog overhield als toe
verlaat. Hij kwam precies op
het goede moment aan kop, op
een klimmetje, een ideale
plaats om te demarreren. Door
dat Frans het tempo hoog hield,
gebeurde er niets".
In de laatste kilometers ver
keerde Van Poppel in zijn up
pie, maar hij manoeuvreerde
zich bekwaam door de proble
men heen. Met zelfs nog het ge
bruik van de remmen op enkele
honderden meters van de meet.
Van Poppel: „Ik reed achter
Dominguez, die in het wiel van
Bontempi zat. Op ongeveer 250
meter voor de streep reed Do
minguez tegen het achterwiel
van Bontempi. Hij remde met
een, waarna ik hetzelfde moest
doen. Ik moest daardoor hele
maal opnieuw op gang komen,
maar dat ging goed. Op 150 me
ter voor het einde ging ik naar
buiten en kwam gemakkelijk
over Bontempi heen".
Het gaf Van Poppel, die bij
zijn overwinning in Le Mans
niet met Bontempi hoefde af te
rekenen, extra voldoening dat
de Italiaan op de tweede plaats
was geëindigd. „Het is nu een
maal zo dat Bontempi nog
steeds heer en meester in de
sprint is. Ik beschouw hem ook
nog steeds als mijn grootste
concurrent".
Van Poppel, die zich bij na
der inzien niet heeft ingezet
voor de groene trui („Het
sprinten onderweg zou me een
etappe-overwinning hebben
kunnen kosten".), wacht nog
een aantal vlakke etappes,
maar hij wenst zich niet al bij
voorbaat blij te maken over de
mogelijkheden die nog resten.
Van Poppel: „Het zou best eens
zo kunnen zijn dat het volgende
week moeilijker wordt te win
nen dan in de aanloop naar de
bergen. De laatste week zitten
de meesten een beetje op hun
tandvlees en dan laten ze denk
ik makkelijker groepjes lopen
dan tot nu toe het geval is ge
weest".
Ploegleider Raas wenste ook
niet vooruit te blikken. „Laten
we eerst de bergen maar eens
afwachten. Daar ben ik toch
een beetje bang voor. De jon
gens hebben zo veel gegeven,
dat het nog moeilijk gaat wor
den".
Laurent Fignon lijkt voor het vertrek van de
Tour-etappe van gisteren de zegen te vragen aan
de plaatselijke pastoor van Belfort. - fotocorvos
Van onze speciale verslaggever
BESANCON - Laurent Fignon is de tiende
etappe van de Tour de France uiterst moeizaam
doorgekomen.
De Parijzenaar mocht op doktersadvies onderweg niet
eten. Hij voelde zich uitermate zwak.
Fignon slikte voor de start wel medicijnen om de
restanten van een lintworm uit zijn lichaam te verwij
deren. Zondag had hij anderhalve meter van de para
siet afgescheiden, maar niet de kop.
Na de vrijwel vlakke etappe tussen Belfort en Besa
ncon zei Fignon: „Ik zie het somber in voor de ko
mende bergetappes. Ik ga het in elk geval proberen. Ik
geef niet op voor ik twintig minuten achterstand heb.
Ik sta nu op 3.30, ik heb nog altijd kans de Tour te win
nen".
Vandaag gaan de 190 renners de Alpen in. De eerste
bergetappe gaat over 232 kilometer van Besancon naar
Morzine met in de finale de beklimming van de Pas de
Morgins en de Col du Corbier.
Van onze sportredactie
BAARLE-HERTOG - Teun
van Vliet zal zich vandaag
(woensdag) in Breda bij zijn
internist melden voor me
disch onderzoek.
Van Vliet, die na zijn opgave
wegens maagklachten in de
Tour de France inmiddels thuis
in Baarle-Hertog terugkeerde,
vertelde gisteren dat hij nog
veel pijn leed.
„Ik zal blij zijn als de dokter
me kan vertellen wat er eigen
lijk met mijn lijf aan de hand
is", aldus een teneergeslagen
Van Vliet, die eerder dit sei
zoen al kampte met een zware
rugblessure en darmklachten,
waarvoor hij tien dagen in het
ziekenhuis moest worden opge
nomen.
TELEVISIE
Nederland III: 15.25 uur:
rechtstreeks verslag van de
finale van de rit tussen Be
sancon en Morzine.
Nederland III: 19.00 uur: sa
menvatting Tour de France.
BRT II: 15.25 uur: recht
streekse reportage van de
rit Besancon-Morzine.
BRT I: 18.35 uur: samenvat
ting Tour de France.
RADIO
Radio I: 14.05 uur: Tour de
France extra.
Radio I: 15.05 uur: Radio
Tour de France.
BRT I: 13.30 uur: Radio
Tour.
Besan^on-Morzine 232 kilometer
^Abondancin*#"
Corbier£fOT&MontheyJ
V. 'PAS Dt
li
Morzine-Alped'Huez
227 kilometer
Chatillonh
ClusesH
SallanchesL
Megève^j Pont d'Arbon
Albertville
tUi'lhiJi V
ITUFTIFTOI xnuocLcme
La Chambre
d'Oisans"»