Beeldig brave biënnale van Venetië lativisme barst SUSREEHWI NEDERLAND 1 NEDERLAND DUITSLAND DUITSLAND DE STEM EXTRA WOENSDAG 13 JULI 1988 Concurrentie Hollen Beelden De 43e Biënnale van Venetië was een lire op zijn kant. Maar met veel zuchten van verlichting is deze stad tot en met 25 september weer een be trekkelijk wereldpodium voor de beeldende kunst; een tuin der lusten met aardig in het ga reel van de actuele kunstpolitiek lopende kunste naars, die hun wilde haren uit de jaren '60 en '70 verloren zijn. Een mooie brave biënnale, waarop Nederland kwantitatief goed vertegenwoordigd is. Kolen Perestrojka Opsmuk w& //r jul l/£ NIEUWS £HBF wde computer - Banaal 0e nieuwe avonturen v/ Door Henk Egbers Met 45 deelnemende landen is die 43e Biënnale de groot ste biënnale tot heden. In 1895 werd begonnen met 15 deelnemers. Sedert 1920 is Nederland er bijna altijd - en kel in 1942 niet - aanwezig geweest (sedert 1954 in het Rietveld-paviljoen). Op weg naar Jeruzalem pe EO zendt de tweede afk vering uit van 'Op weg nat Jeruzalem', de documentaii serie over de ontstaangc schiedenis van de staat li raëi. Na de verdeling van h< Midden-Oosten koesteren t joodse pioniers de droom oi van Palestina één grote kil lioets te maken. In maart 191 komt aan deze droom plotse ling een einde als Winsto Transjordanië aan emir Al dallab belooft. Na jaren is er nu zelfs weer een nieuw paviljoen in de maak voor Australië. Het sierlijke prefab geval van Italiaanse makelij heeft er iets fris, hoe wel de schilderijen van Arthur Boyd bij de opening nog in weer en wind hingen. Een ander memorabel feit is de aanwezigheid van landen als Argentinië, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Peru, Panama en Ko rea. Ondanks het feit dat ik een collega hoorde zeggen 'dat stelt niets voor, je weet dat een vijf tal landen de dienst uitmaakt', denk ik dat in een verdere toe komst, als men de moed heeft deze vertegenwoordiging ver der uit te bouwen, Venetië wel eens van doorslaggevende be tekenis kan zijn bij het op het verkeerde been zetten van een arrogante en dominante Wes terse kunst. Nu is dat soms al het geval. Heel interessant. Werd de bestuurscrisis bij de biënnale op het nippertje opge lost met de benoeming van Giovanni Caradente als direc teur, de laatste jaren was ook de concurrentie van de Docu- menta in Kassei voelbaar. Ve netië werd daarbij afgeschil derd als een oude-ballentent. De bekende Zwitserse kunst maker Harold Szeemann be dacht in 1980 de Aperto; een po dium voor jonge kunstenaars. Wat heet jong als je het vele epigonisme ziet langs de onge veer 2x1 kilometer strekkende meters kunst. Toch is deze pre sentatie niet alleen overdadig maar toch ook wel indrukwek kend. Jammer dat het gebouw, een oud wapenarsenaal, niet geïntegreerd ligt in de Giardini maar één kilometer er van daan. De biënnale is met deze Aperto veel meer een totaal presentatie geworden, die de vergelijking met Kassei aan kan. Verder stellen zich er alle hotemetoten uit de kunstewe reld ten toon: museumdirec teuren, galeriehouders, kunst handelaars en gerenommeerde artiesten vanuit Amerika tot Japan, van Spanje tot IJsland. Maar ook vanuit Nederland. In een van de chiqueste hotel, Da- nieli, presenteerde minister Brinkman en de zijnen (Rie- senkamp, Van Heusden, Van Tuyl etc.) zich tijdens een goed gelardeerde receptie. Ik denk aan Gullits' Bobo's. Alleen worden voetballers beter afge kocht dan beeldende kunste naars. Natuurlijk zegt WVC- bink Van Heusden, kunst is handel. 'De' Nederlandse ar tiest van de biënnale, de Eind- hovenaar Henk Visch, lijkt er zich toch happy te voelen. Maar wat doet Armando hier in het Venetiaanse struikgewas Het was hollen om in twee da gen de paviljoens, het arsenaal en de expositie van Neder landse sculptuur in het Pallazo Sagredo enigszins in je op te nemen. Voor andere opvallende exposities, zoals die over de Fe- Jasper Johns: Summer heeft Jasper Johns weer van stal gehaald. Een verrassing. Zijn vakmanschap met betrek king tot de banale dingen des levens heeft hij nu omgebogen naar het poëtische. Schilderijen in serieverband (bijvoorbeeld De seizoenen) ontstijgen het rijk der brokstukken naar een nieuwe harmonie. Australië voert zijn 'landgenoot' Arthur Boyd(sedert 1970 in Engeland) op met grote doeken met goed geschilderde maatschappelijke landschappen. Maar wie echt wil zien wat er nu in Australië zelf aan de hand is moet naar de slecht ingerichte expositie met zeventien Australiërs in één van de beide kerken aan het Stephanusplein. Boeiend slecht en onherkenbaar goed. Een proeflokaal voor de Wes terse arrogantie. Oostenrijk brengt in zijn ge renoveerd paviljoen de opruk kende Anzinger. Zijn destruc tieve bezetenheid ten aanzien van het materiaal en het schil dersproces zelf wisselt met een narcistisch behagen, zodat de collectie nogal gespleten is. Sympathiek is het schilder werk van de IJslander Örn, die niciërs en met Veronese, was geen ruimte meer. En dat ter wijl je op de biënnale zelf vaak het gevoel krijgt dat de klok stil staat. Als kunst primair handel wordt zit dat erin. Het gaat dan meestal om dingen, om het behagen, en niet meer om idealen. Kunstenaars gaan dan spotten, relativeren en ha len hun schouders op; niet ten aanzien van de maatschappij, maar ten aanzien van de kunst zelf. Kunst over kunst. Zelfspot met hier en daar hoogstens een knipoog naar de omringende wereld. Als Guillaume Bijl in het Belgisch paviljoen een tuttig droomhuis van keurige bak steen met oubollige inrichting neerzet, neemt hij de midden stand in de maling. Maar in te genstelling met Kassei vorig jaar blijven bijvoorbeeld mul tinationals buiten schot. Het zijn dan ook je sponsors gewor den! In het Griekse paviljoen heeft Vlassis Ganiaris expres sionistische 'decorstukken' op een hoop gegooid en er ver dwaasde mens-poppen bij ge zet. Zoek het maar uitDe ca talogus is prachtig. Op Aperto voerde Rob Scholte uit Neder land het Mens erger je niet- speelbord uit als vloerkleed om over te lopen... De entree is omgevormd in een beeldenpark van gerenom meerde schoonheid: met onder meer een 'geschilderde' Seated Woman in brons van Willem de Koning; een enorm portaal met dramatisch-realistische beel dingen door Paladino en het Rush Hour-monument met zes mannen door Segal, gedreven door een nostalgisch monu- mentalisme. Back tot Venice noemde Chad wiek zijn bronzen paar in een gestyleerd natura lisme. Wind House van Cassar staat haaks op de huisvlijt in repen hout van Cerolli met een enorme Pegasus. Tom Wessel- man reflecteert met een Scrib bled Tulip ironisch op het eco logische elan. De beeldhouwkunst wordt na drukkelijk gepresenteerd (re latief niet in het minst door Ne derland) op deze biënnale. Als het op schilderen aankomt, wordt er veel omgekeken. De Russen hebben hun paviljoen volgestouwd met een retros pectieve van Aristarch Letulov (1882-1943), die alle revolutio naire artistieke bewegingen in Rusland en Europa begin deze eeuw in zich verenigt. Een pe- restroika-inhaalmanoeuvre De Oostduitsers hebben tradi tiegetrouw hun paviljoen weer volgehangen met een 'collec tief' aan schilders die hun doorgaans grote technische vaardigheid in dienst stellen van een soort burgelij k sociaal- realisme. De Westduitser Felix Droesse mag met zijn 'Haus der Waffenlosigkeit' vol meters hoge zwarte knipsels, als gold het een schimmenspel, meer geavanceerd lijken, schijn be driegt hier. Het Westen is overigens veel individualistischer bij zijn pre sentatie. De Verenigde Staten Janez Bernik: schilderij Tony Cragg: Generations dichter bij met zijn staketsels met dierenhuiden. Japan begint zich te ontame- rikaniseren, hoewel de in Duitsland werkende Keiji Uet- matsu op een mooie manier een internationale showtaai spreekt met zijn felkleurige grote Japanse punthoeden op stokken. Shigeo Toya getuigt met zijn merkwaardige houten sculpturen van een symbioti sche relatie met het woud en Katsura Funakoshi verenigt in zijn houten geklede torsen het actuele leven met een buddhis- tische verstilling. De Poolse Gustowska maakte merkwaar dige panelen met menselijke reliëfs, die ze de titel van 'de relativiteit van de gelijkenis' meegaf. De gespleten mens, de gespleten culturen beheersen het totaalbeeld van de biënna le. Daar doet zelfs de trotse Ambiente Italia niets aan. Het hoofdgebouw is hersteld, zodat zelfs de fersco's uit Mussolini's tijd weer te voorschijn zijn ge toverd. De thema-exposities zijn terzijde geschoven en het gastland pakt er weer in uit. Acht buitenlanders die een Henk Visch Don't wait for me in a borrowed home. tijdje in Italië werkten kregen er een plaatsje, zoals onze Jan Dibbets met een visuele spel rond 'The Spoleto Duomo' (waar hij woonde); Lüpertz met sculptuur en schilderijen, hier welbekend; een typische Sol LeWitt-invulling van een zaal en Niki de Saint Phalle, die haar overbekende vormen omzette in een fontein. Ambiente Italia heeft ook on der meer Kounellis, die de cul tuur die hij in brand stak weer tot nieuwe monumentaliteit brengt met de restanten van de brand: zakken met kolen. De serene beelden van Paladino, de sculpturele ideeën van Mo- chetti, de in metaal gestolde schilderingen van Cucchi, de vakman in verf Morlotti, de speelse capriccio's van Chia en vele anderen maken dit Ita liaanse paviljoen tot een hele boeiende verzameling, waarin de verscheurdheid geordend is. Van een verzameling kun je ook spreken bij de Aperto. Kop en staart zijn moeilijk te ont dekken. Saskia Bos uit Neder- - FOTO'S BIËNNALE 01 VEND Nieuwe kans voor Eddie 20.30 Marisol: Picasso land zat in de selectiecommis sie. Dit uit 1980 stammende ini tiatief is groter dan ooit en wil een platform zijn voor jongste ontwikkelingen. Er valt al gauw weer het determinerende begrip 'post-modernisme'. Maar het electisch epigonisme dat hier tentoongesteld wordt laat zich niet bundelen onder die noemer. Opvallend zijn de talrijke in stallaties. De lange straat met 'etalages' bevat bij elkaar zo veel, dat het adembenemend is (meer in fysieke dan psycholo gische zin). Maar juist hier bij de jongeren is het sterkst dat relativerende gevoel ten aan zien van kunst als kunst te proeven. Kunst als puzzel of als braille zoals Barabara Bloom (New York) suggereert bij haar blauwe ruimte met witte zwe vende hoedjes. Veelvuldig komt ook het zich afzetten te gen- of greep proberen te krij gen op de technische wereld tot uitdrukking via situaties met spoelen, lampen etc. Ook de media worden als thema opge pakt. De archeologie als onder werp voor bewustwording of de historische architectuur als produkt om je tegen af te zetten kun je erbij noteren. Al zo vaak gedaan. Er zijn nu ook Russische deel nemers zoals Kopistiasnki die letterlijk de portretkunst aan pakt (de beide beelden komen uit een New Yorkse galerie) of een Eric Bulatov die Gorbats- jovs Perestrojka eert met olie verf. De meeste werken op deze expositie hebben te maken met het doorbreken van clichés en het op zoek zijn naar een nieuwe plaatsbepaling voor de kunst op deze wereld; als het even kan. De Nederlandse deelname aan de biënnale van Venetië bevat drie segmenten. Het Ne derlandse paviljoen presen teert werk van de Brabander Henk Visch. Op de Aperto 88 in L'Arsenate della Republica die Venezia is werk van zes Neder landse kunstenaars te zien .ter wijl in het Pallazo Sagredo ze ven Nederlanders door de Rijksdienst Beeldende Kunst (Gijs van Tuyl) met de spon- sorvlag van Philips in top, als jonge veelbelovende generatie sculpturisten worden voorge steld. Henk Visch (1950) is betrek kelijk snel als beeldend kunste naar op deze uitverkoren plaats terecht gekomen. Hij is begonnen als graficus en teke naar. Dat is nog steeds te zien in verschillende van zijn sculp turen. Bovendien is Visch een liefhebber van het woord, zodat zijn beelden een literaire inslag hebben. De twaalf in het pavil joen geëxposeerde stukken la ten in ieder geval zien hoe di vers zijn manier van werken is. van Rietvelds gebouw en sl eer dan ook wat verweesd Een tentoonstelling die tami lijk vervelend is. Visch' ten zij n minder autonoom alsjj aanvankelijk mogelijk denkt Hij maakt houten beelden door opvallende tournures ont daan worden van hun schijn. De De®118® 'Jl. ,®f. bare natuurlijkheid. Hij maak ""euwe kans voor Eddiedi huisachtige staketsels die zes ?e natuurgebonden lijken. Hij vervaardigt geometri sche vormen waarbij cirkel rechthoeken, kristallen ei worden tot zeer doorzichtig objecten en dan weer tot mom mentale voorwerpen die hl omgeving niet uit de weg ga; Bij een eerste ontmoeting is zeer moeilijk enig verband zien. De sierlijke, speelse engs jaar in Monte Carlo de prij voor het beste script. Eddi Holm is een gevoelige en mu rikaal begaafde jongen Thuis vindt hij geen enkel steun voor zijn aspiraties on iog maar te zwijgen va iefde en geborgenheid. Al Idie zelf de liefde ontdek ijkt bij eindelijk wat mee geluk in zijn leven te krijger bogen vormen hebben wei» Ook met zijn muzikale car relatie met de rechthoekighe: «"S". - I uit. Maar dan slaat het nood; jjJlottoe. Killing cars 20. J 5 De omgeving van het Pak Segredo is mogelijk nog fu ter voor de Nederlandse ex; santen. Niet alleen omdat 1 vloer zo hol en bol staat; bijna alle objecten gelijnl moesten worden, willen ze n wegglijden, maar de calv sche Hollandse sculpturen hoij den het niet uit tegen een i met vijf eeuwen opsmuk; zijn Italiaans. In het Rietvek gebouw zou het een stuk 1 geweest zijn. Prachtig zijno' rigens de twee poortachtigi (You go down in the wood Ij day) van Fortuyn/ O'Brien t ten voor het paleis. Dat draagt elkaar uitstekend. I de gemarmerde vloer van I raid Vlugt integreert zich i en de vergrote snuisterijen v Peer Veeneman redden het* een beetje. Pieter Laurens Mij Niek Kemps en Henk Vis leggen het af tegen het Pala; Maar ook dat is een ervaring. I Tenslotte op de Aperto. Da| moeten Bastiaans, Van meren, Scholte, Fori O'Brien en Puckey het men tegen niet zozeer het s" bouw als wel tegen de ovej daad van collega's. Omdat t telkens in min of meer afges' ten compartimenten gaat dat wel mee. Fortuyn/ O'Bri; doen dat onder meer metl XI-stoelen die culturele va| warring tussen historie en al tueel gebruik willen stichte Rob Scholte verstoort met i Mens-erger-je-niet-kleed ingeroeste clichés en Pucij zette er een installatie neern poppen en spiegels: True Lig! Wie het ziet mag het zeggen. Ij wordt wat afgeknutseld. Soms krijg je het gevoel j de Gouden Handen van Beeldende Kunst te Maar dat gevoel is gi niet representatief. Er is j goeds en moois te zien en i vrede kunt hebben met reactionaire dan is de biën dit jaar weer een ondernemif met toekomst. Over kunst p ten we dan later nog wel eensl i Michael Verhoeven (Di Veisse Rose) is de thrille ng cars'. Jürgen Proch speelt de hoofdrol vai agenieur Ralph Korda, dit neent de auto van de toe komst te hebben gevonden Zijn 'Worldcar' is milieu 'iendelijk en goedkoop enzine komt er niet mee; te pas. Oliemultinatio als vrezen echter eei norme daling van hun om letten, als Korda's auto di narkt zou veroveren. Der Hut des Brigadiers festival i onderdeel van 'Sommer im ZDF' wordt van de Oostduitse filn t Hut des Brigadiers' uit lezonden. Bouwvakarbeide lalf Reider wordt wegen, eerspannig en eigenmach gedrag overgeplaatst nieuwe werkterrein n groot project in Berlijn ook hier krijgt Reider lig problemen. tijn naar puske en Wiske lambone Lyn Chadwick: Back to Venice Veronica In concert 22.55 Superster David Bowie vanavond het middelpur I van de tweede aflevering va I 'Veronica in concert'. Vori ■jaar reisde Bowie met zij 1 'Glass Spider Tour' de werel •ond. Van een van zijn con •erten in Australië werd ee _,v-registratie gemaakt, di vanavond te zien is. In dez show komen zowel oog al [oor niets tekort, want Bowi heeft zich omringd met dan :ers en danseressen, ee ctaculaire decor en vet lichteffecten. Katsura Funakoshi: Sand and City menselijke- en fantasiefiguren overbrengt in landschappen en een kleurgamma, dat een Scan dinavische timbre bezit. Een rasschilder is ook de Joegoslaaf Janez Bernik, die zijn doeken op basis van christelijke the ma's opbouwt met een grote spanning tussen lijn, kleur en open ruimte. Engeland pakt mooi uit met de plasticiteit van de gerenom meerde Tony Cragg. De uitge balanceerde groeperingen van zijn min of meer natuurlijke vormen, torentjes en bieten in brons, hout relativeren de da gelijkse dingen door ze tot my the te herscheppen. Veel ge schreeuw en weinig wol daar entegen in het Israëlisch pavil joen met de banale beelden van Motti Mizrachi en de handar- beidachtige platte beesten in klei van Zadok Ben David. Het Hongaarse paviljoen is sereen door de natuurlijke houtsculp turen van Géza Samu en Imre Bukta in de geest van onze Jo- han Claassen. De Braziliaan Juricia Dorea zit daar nog

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16