BEEN VAN DITSHUYZEN MAG VERDER GAAN MET TV3 Tot nu toe was het een experiment' Bruce Willis, ster van 'Moonlighting', ook privé geen heer De magie van New Orleans ERUCHT IKTEN Lames voor ogramma Aardenburg roerenteller uit auto rugge De luchtige service-ru briek van de NOS op Nederland 3, 'TV3', mag ilijven. Het voortbe- jtaan van het pro gramma dat van 5 april lot eind juni elke avond voor acht uur is uitge zonden, heeft een tijd aan een zijden draad gehangen. Amerika plaat Team Opgaande lijn Te hoog Ijl Madonna Crowded House Djavan pamping Nooitgedacht ingebroken. Men heeft hjl geld ontvreemd alsmede est rij- en kentekenbewijs 6[ cheques. IGROEDE - Op de parkeer, plaats van camping De pj, is ingebroken in een auto van B. uit Zelzate. Men heeft eet toerenteller en een equiiii^, juit de auto gehaald. Een tweede inbraak op ditzelf<je parkeerterrein had plaats in de auto van J. J. uit Hoorn, Men had hier de achterruit i; uitgehaald. Er wordt een ra- diocassette vermist alsmede een koffertje met cassettes. I Bromfietser aangereden CADZAND - Maandagmid- dag is op de kruising Ringdijk en Tienhonderddijk de brom- fietser J. de L. uit Cadzand aangereden door een perso nenauto, bestuurd door D. v uit Helvoirt. Dit gebeurde toen de auto linksaf de Tien- 1 honderddijk wilde oprijden l en geen voorrang aan de bromfietser verleende. i het Brugse Boudewijnparkis loorzien. Enkele maanden gele- in de as gelegd en moesten de linde - dolfijnen het loodje leg. |ige maanden geleden gevangen i tien uur durende vlucht in hel bige attractie die men de talrijke mn rondzwemmende dolfijnen, in dan moet nog even gewacht Inkele jaren 'naar de schoolban- kekt zich/elf in brand enige tijd duurzaam van zijn lex-gade en haar nieuwe vrient rg' pller toen hij zijn voormalige ge dans, en dat verzoek werd inge- ve vriend evenwel te lang, ei risseling en het verhitte drieta genote en vriend naar hun lief- [snoot in zijn eentje in het zijne rit te slapen vulde de ex-echtge- jswapend met een hamer toog hi; van zijn Josianne. Gestommé riend kreeg een klap met de ha le rondgesprenkeld en het huisin ie brandstichter wat stuntelig te Ihzelf in brand. De brandweet en de brandstichter kreeg In een ziekenhuis ligt hij nudt zaak. „Ik weet niet waar het vandaan komt, maar er is hier waanzinnig veel geld Egbert van Hees, tv-reglsseur In Italië DE STEM WOENSDAG 13 JULI 1988 T2 - FOTO VERONICA poor Dirk Vellenga jn oktober gaan we ver ier. De formule blijft ge- iandhaafd, in de aanpak komen wat veranderin- ;en", zegt eindredactrice 'reen van Ditshuyzen op kucht. ,Carl Huybrechts wordt de loofdpresentator en Ischa Heijer krijgt een eigen hoekje. We proberen iete actueler te worden. Verder gaan we weer uit van de regel dat de helft in de studio wordt opgenomen en de helft buiten." Fris, warm, sprankelend en supersnel, waren de termen die in april klonken, toen TV3 van start ging. Het zou iets nieuws worden voor Nederland, ge- bruikers-tv, een soort krant op televisie, tien onderwerpen in 25 minuten. 'Een vrolijk va riété over vrije tijd', elke dag met een ander accent: geld, woord (boeken en kranten), kijk (film, tv), podium (theater, muziek), op stap (tips voor uit gaan) en weekend (interview van Ischa Meijer). (Er zijn zware onderhande lden geweest. Het ging om iet geld, hoewel je natuurlijk nooit weet welke motieven ook een rol speelden bij de 10S-leiding. Het is een dage- jjks programma, dus het kost veel geld, al is het echt niet meer dan bij soortgelijke pro- onden te verbijten.~Mettertijl gramma's. We krijgen nu twee ton per week, voor vijf uitzen- in, te besteden. Er is dus 60.000 afgehaald." heen van Ditshuyzen, maak te van boeiende documentai res over daklozen en psychia- Irische patiënten, was enthou siast begonnen na een maand In Amerika rondgekeken te lebben. Serieus en toch zonder fcs Monsaert van Gent heeft Gentse liederen. aan de armste inwoners van de vee jaar geleden, toen de burger- feesten liet ontvallen dat hij - ge volkszangers. Op de A- i B-zijde een bewerkte versie van et tijdens de Gentse Feesten, die uitkomen. Schonemann doos 200 gr, 4870 di kl. 1 142-157, A 128-147, B 114-11* kl. 2 68. Frambozen doos 200 gr 420 ds, kl. 1 97-135, kl. 2 90. Glen Glova doos 200 gr, 1010 ds, kl. 154-146, B 116, k. 2 63-84. Witte bessen doos 200 gr, 190 ds, kl. 187- 93. Stanza, 70 kg, k. 2 151, A 251 Stanza doos 500 gr, 650 ds, kl. 1 168, B 153. Rotet doos 500 gr, 2150 ds, kl. 1 A 183-189, B 168-m Kruisbes doos 500 gr, 40 ds, kl. 102. Totaal aantal colli 4113 Groenteveiling: Sperciebonö natuur, 1250 kg, k. 1 130-150, kl.J 80-100. AMSTERDAM, 12 juli - Aardap peltermijnmarkt: In Bintje 40 50mm, oogst 1988, werden 22 con tracten verhandeld voor leven april tegen ƒ18,50 tot 18,00 per 1 kg. De stemming was kalm. I Bintje 50mm, oogst 1988, werdei 266 contracten verhandeld vod leverig april bij een prijs vjj hn f33,50 tot f32,60 per 100 kg. J> |0. stemming hier was prijshoudend iloeg van de Vara heeft giste' museum opnamen gemaal" land Museumland'. t Naast het Aardenburg5' - museum worden in het P1^ - gramma het Zeeuws Museu® n in Middelburg, met zijn altaar stenen uit de Romeinse tijde' i- de kostbare wandtapijten e» - een collectie porseleiportm' - poppen en het Maritiem seum in Zierikzee aan de kfl - kers gepresenteerd. it In het programma over d land komen verder Neeffl a Jans en de stormvloedkering n de Oosterschelde aan bod. Ook de Vara-radio bestee aandacht aan de musea in - verschillende Nederlandse p'0. Ireen van Ditshuyzen: „Die menselijke toon vind ik heel belangrijk." FOTO NOB zware pretenties tv maken, dat was de grote uitdaging. Maar TV3 sloeg niet in als een bom. Het viel niet op, vooral omdat Nederland 3 voor de meeste Nederlanders een onbekend gebied bleef. Met de presentatie was het een beetje sukkelen. Stephan Sanders en Moniek van der Vall verdwe nen al spoedig. Ook Eelco Meu- leman ruimt nu het veld. Carl Huybrechts, de blonde belha mel van de BRT, die door zijn sportbazen aan de kant was ge zet bij de BRT, werd binnenge haald. Met hem en met een ge krompen budget gaat Ireen van Ditshuyzen nu verder. Zijn er nu nog redenen om even enthousiast te zijn als in april? „Laat ik het zo zeggen: ik zie het zitten. Als het nog goedko per zou moeten, zou ik waar schijnlijk wel afhaken. Ik heb voor het team gelukkig het een en ander kunnen regelen. De mensen werkten 12 uur per dag en dat maanden aan een stuk. Dat kern je niet blijven doen zonder je plezier te verliezen." Over hoeveel mensen beschikt TV3? „We werken met part-timers. Ik denk dat er zo'n 18 mensen dagelijks aan TV3 werken." Je hebt ooit gezegd dat je re kende op drie miljoen kijkers. „Ik heb toen een hoog getal ge noemd, maar in de zin van: ik hoop dat we drie miljoen kun nen bereiken. De kijkdichtheid ligt lager, maar groeit wel, naar 500.000 en 600.000. En ik denk dat het nog meer kan groeien. Kijk, we zijn in de aanloop van de zomer begon nen en dat is een wat moeilijke periode. Mensen zitten om half acht nog in hun tuintje. Als we in het najaar verder gaan, denk ik dat we in december goed in het zadel zitten." „De laatste weken kwamen er ook steeds meer reacties uit het land. De mensen beginnen te ontdekken dat wij iets voor ze kunnen doen en dat is een heel goed teken. De sportuit- zendigen op Nederland 3 heb ben ook in ons voordeel ge werkt. We hebben daardoor veel meer bekendheid gekre gen." Hoe kijk je terug op de eerste periode? „We hebben het onderschat, ook de NOS. Het is een grote klus om zoiets op te zetten. Het Journaal is ook dagelijks, maar daar werken 100 mensen en alle feiten worden aangeboden. Wij moeten het zelf maken. Toch is er sprake van constante kwali teit. De laatste maanden was er een opgaande lijn en toen bleek dat we ook weer meer steun kregen bij de onderhandelin gen met de NOS. Er is veel bezuinigd en op een gegeven moment dacht ik: als er niet meer inzit dan dit, hoeft het van mij niet meer. Maar gelukkig is genoeg arm slag overgebleven. Tot nu toe is het een experiment geweest, waarvan iedereen veel geleerd heeft. Je moet leren in 4 a 5 mi nuten een onderwerpje te brengen. Carl Huybrechts heeft genoeg ervaring om eventuele problemen op te van gen. Hij gaat hier ook wonen. Dat is ook een flinke steun voor ons. Dan is het niet meer zo dat hij pas 's middags komt bin nenwaaien." Wat vond je zelf een ideale uit zending? „We hebben er een aantal ge had, de laatste veertien dagen, een stuk of vijf, zes. Daarvan dacht ik: dat is het, zo moet het. We hadden bijvoorbeeeld een portretje van een mevrouw die een reisje langs de Rijn maakt. Daartegenover plaatsten we Nina Simone in een foyer, een hele lastige tante. Dat was een leuke tegenstelling. Kleine Bruce Willis en Cybill Shepherd. Carl Huybrechts: hoofdpresentator bij TV3. FOTO NOB mensen met hun kleine geluk tegenover de 'star'. Je ziet dan we allemaal maar gewone mensen zijn. Die menselijke toon vind ik heel belangrijk. Mensen moeten weten dat wij toegankelijk zijn. De spanning tussen de ster en doodgewone mensen, daar gaat het om." Wanneer ging het helemaal mis met een uitzending? „In het begin lag het tempo veel te hoog. Dat kan alleen als je de beste programmamakers hebt. Die zijn er waarschijnlijk alleen in grote landen, maar zoiets gaat niet in Nederland. Daarvoor moeten mensen op geleid worden. Maar het komt wel, we gaan er zeker naar toe." Dit iets geheel nieuws, ook voor jou. Je maakte langere docu mentaires, werk voor de lange adem. „Daar ga ik wel mee door, hoor. Ik maak nu een documentaire over armoede met mijn groep van de BV Dits. Het is een op dracht van WVC naar aanlei ding van mijn programma over de daklozen. Armoede is een heel complex onderwerp, we zijn nu bezig met de research en in december werd er ge draaid. Het wordt een serie in vier afleveringen." Daarmee ml je de zomerpauze? „Nee, ik ga nu eerst fietsen in Ierland, in de regen. In augus tus ga ik weer verder. Ja, dat soort dingen wil ik blijven ma ken. Ik hou me erg bezig met de dingen die mis zijn in de sa menleving. TV3 is iets heel an ders, het is luchtig en gaat over vrije tijd. Die twee kanten hou den elkaar aardig in even wicht." Door Jan Koesen gil; Bruce Willis, de manne- lijke held in de serie jiji 'Moonlighting', is niet de jiji-ii; aardigste figuur. Hij •jijxj maakt het iedereen moei- lijk, ook zijn tegenspeel- li;!;; ster, Cybill Shepherd. ;|i| Maar de dollars blijven binnenstromen, het suc- ces van 'Moonlighting' is gjjjg overweldigend en een hoofdreden daarvoor is ïj:';::': de spitse dialoog. Zijn David Addison is een Kii:': creatie waarmee tallozen zich kunnen verenigen. Op &i;i; parties troeven de heren Si;:; elkaar af met 'addisonis- gij; men,' snedige opmerkingen met cynische ondertoon, i;':;;;; De televisie-verschijning jijijij; heeft veel weg van de ac- jjijij; teur. Drie jaar geleden stond j-jijij: Willis, die de bijnaam Bruno i;.:;:;; heeft, aan een bar cocktails i;:;:;! te vullen en vroeg hij zich af j;j;j;j waar het geld voor de huur jijijij vandaan moest komen. Wil- jijijij lis werd 32 jaar geleden in jijijij New Jersey geboren. Hij :j;j:j;j was als scholier al omhan- g;;;; delbaar. Op zijn dertiende j;j;j;:; werd hij van school getrapt jijijij; omdat hij als een streaker j:'j;j;j; door de straten rende, bloot ;i;j;jj; dus. ;i;i;S Hij kreeg talloze baantjes van vrachtrijder tot bespe ler van een accordeon, werd opgepakt wegens drugsbezit en kreeg een half jaar voor waardelijk, waarna hij zijn leven beterde. Hij verhuisde naar Manhattan in New York, werd instructeur in een fitnessclub en liep ver volgens de deuren plat van de bazen in de showbusi ness. Hij kreeg enkele be scheiden rolletjes en speelde zelfs een keer mee in de con current, 'Miami Vice', maar dit werd geen succes. gjjjj Eindelijk keerde het geluk. SS; Hij ging naar een auditie in jijijij; Los Angeles waar men een gij; tegenspeler voor Madonna jijijij zocht in de film 'Desperately Seeking Susan'. Niemand wilde hem hebben, maar bij die gelegenheid ontmoette Bruce een regisseur van 'Moonlighting' die een speler zocht die tegengas kon ge ven aan de vervaarlijke Cy bill Shepherd. Bruce solliciteerde op zijn onnavolgbare manier, slon zig gekleed, een ringetje in het oor en met een punk- hoofd. Het gezelschap was niet onder de indruk, totdat Willis zijn teksten ging zeg-, gen en men plotseling be greep wat hij met zinnen kon doen. Ook zijn seksuele aantrekkingskracht werd toen herkend. Toen hij te genover Cybill op de set stonden, leek het of de von ken overspatten. Een duo was geboren. Cybills koele schoonheid en fel tempera ment gekoppeld aan Willis' laconieke, onbeschofte en egocentrische uitstraling bleek het helemaal te zijn, Bruce Willes werd een topper en Willis begon zich dienovereenkomstig te ge dragen. Toen tijdens een feesije in zijn nieuwe, ultra sjieke bungalow, de buren verzochten of de muziek wat zachter kon, zei Willis bot weg nee. De politie moest er aan te pas komen. Willis, die kennelijk een stuk in zijn kraag had, ging op de vuist en werd opgebracht naar een politiecel om bij te ko men. Een karakteristieke op merking wordt hem wordt vaak toegedicht. Toen men hem eens zei dat hij aan Humphrey Bogart deed den ken, reageerde hij terstond met het 'addisonisme' dat het andersom was, dat Bo gart hem aan Willis doet denken. Vanavond is Bruce Willis weer te zien in een afleve ring van 'Moonlighting' (Ne derland 2, 20.29 uur). David en Maddie krijgen bezoek van een man die zijn vrouw vermoord en begraven heeft, maar nog steeds door haar wordt opgebeld. NEW ORLEANS heeft in de Amerikaanse muziek altijd een bijzondere plaats ingenomen. Het leek wel of muziekstijlen in New Or leans altijd tot hun uiterste grenzen werden gevoerd. Of het nou om jazz, blues of rhythm blues ging, de New-Orleansinterpretatie van het genre week dras tisch af van de elders heer sende opvattingen. New Orleans was en is een smeltkroes van bevolkings groepen (negers, blanken, in dianen) en talen (Engels, Spaans, Frans). Ook in muzi kaal opzicht is er sprake van aen versmelting. Als je goed luistert, hoor je niet eens zo gek veel verschil tussen de oude streetjazz van New Or leans en de uit dezelfde stad afkomstige, jongere rhythm b'ues. Beide genres hebben net zinderende ritme en de uitbundigheid gemeen. Of het nou gaat om verklankt ver driet of om uitgezongen geluk, in New Orleans wordt steeds de pure emotie weergegeven. Wie het over de rhythm nlues van New Orleans heeft, denkt al gauw aan figuren als rats Domino, Professor Long hair, Mac Rebennack (beter bekend als Dr. John), de Ne ville Brothers, Lee Dorsey en Allen Toussaint. Zij vormen inderdaad de kwalitatief hoogstaande top, maar het is ne top van een ijsberg die al aan zijn zeer brede basis volop fantastische muziek te bieden heeft. Hoe creatief het R B-kli maat in New Orleans en om atreken aan het eind van de laren '50, begin jaren '60 was, wordt duidelijk als je de el- Pees 'We got a party!, the best or Ron Records Volume 1' en q arnival time!, the best of Ric Records Volume 1' beluistert. c Records en Ron Records Waren labels van New Or- leans-producer Joe Ruffino. Hij vernoemde de labels naar zijn zonen Ronald en Richard. Ron Records moest vooral de zwarte R B-kant van de muziek benadrukken, terwijl Ric Records iets meer op ook voor blanken heel acceptabele muziek gericht was. Beide labels gingen ter ziele met het overlijden van Ruf fino in 1962. Een grote catalo gus hebben ze niet opge bouwd. Ron Records bracht het tot een totaal van 28 singles. Ric Records wist in totaal 43 singles en een elpee uit te brengen. Het op deze twee verzame laars uitgebrachte materiaal valt niet op door de hoeveel heid memorabele hits. Enige echte kraker van toen is 'You talk too much' van Joe Jones, terwijl het op 'We got a party!' aanwezige nummer 'Go to the mardi gras' van Professor Longhair tot een van de klas sieke en dus belangrijke stuk ken van de totale New-Or- leansmuziek gerekend moet worden. De verzamelaars bevatten bovendien nauwelijks arties ten die het buiten New Or leans ver geschopt hebben. Chris Kenner is in soul-krin- gen bekend als de originele vertolker van 'Land of a 1000 dances'. De meeste mensen kennen echter alleen de overi gens ijzersterke Wilson Pic- kett-versie van dat nummer. Tommy Ridgley had 'nation wide' enig succes met 'Jam up', maar ook hij moest het daarna afleggen tegen het soulgeweld dat aan het begin van de jaren '60 in Memphis ontwikkeld werd. Grooiste bekende, naast Professor Longhair, is Irma Thomas. Zij zou later nog successen boe ken onder leiding van Allen' Toussaint en Marshall Sehorn en ze is nog altijd actief. Sa men met die andere New Or- leans-veteraan Ernie K. Doe zorgde Irma het afgelopen weekeinde tijdens North Sea Jazz voor een stevige portie R B uit New Orleans. Toch doet het ontbreken van bekende nummers en be kende namen weinig of niets af aan de waarde van deze twee verzamelelpees. Het zijn immers prachtige documenten van een tijd toen met veel lef en visie en met weinig midde len aan de lopende band pla ten gemaakt konden worden. Op deze twee platen hoor je de muziek als het ware verande ren van nog tamelijk traditio nele jaren '50-muziek in een veel gedurfder en losser jaren '60-geluid. Bovenal is het ech ter schitterende, swingende muziek die in zijn ongecom pliceerde puurheid eigenlijk veel meer te bieden heeft dan de voorgekauwde kost die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt. Het archivarisch werk werd dit keer verricht door Rounder Records. Dit Ameri kaanse label heeft uit dezelfde hoek ook nog de platen 'Eddie Bo, check mr. Popeye', 'New Orleans ladies', 'Tommy Ridgley, New Orleans king of stroll' en "Troubles, troubles: New Orleans blues' te bieden. Dergelijke projecten zijn van onschatbare waarde. Niet al leen ontrukken ze muziek aan de vergetelheid bewaren die zodoende voor het nageslacht, ze laten je ook beseffen hoe vergankelijk en tegelijk on vergankelijk muziek kan zijn. Deze platen leren je vooral dat muziek in wezen een hele simpele aangelegenheid is. De mannen en vrouwen van toen in New Orleans hadden niet meer nodig dan een krakke mikkige studio, een paar am per elektrisch versterkte in strumenten en hun stem, want ze bezaten een overvloed aan muzikale magie. Het is juist die magie die je na al die jaren meteen weer pakt en die je mateloos kan boeien. Het is juist die magie die nu maar al te vaak ontbreekt. NEIL Finn is iemand die er doorlopend in slaagt de nodige magie in zijn muziek te stop pen. Met zijn groep Crowded House maakte hij een ijzer- sterke, titelloze debuutelpee. De daarvan afkomstige single 'Don't dream it's over' riep prettige herinneringen op aan 'I got you' en 'Message to my girl' van Split Enz. Dat was niet zo verwonderlijk, want samen met zijn broer Tim was Neil Finn geluidsbepalend in die helaas ter ziele gegane groep. Crowded House is gelukkig springlevend. De nieuwe elpee 'Temple of low men' is bij vla gen zo indrukwekkend dat je niet anders kunt dan spreken van een schitterende plaat. Neil Finn is een uitermate ge talenteerde, zo niet begena digde artiest. Hij speelt heel verdienstelijk gitaar en hij heeft een prachtig weemoedig stemgeluid, maar hij is vooral een buitengewoon componist. De nummers op 'Temple of low men' zijn stuk voor stuk prachtige staalijes van schrij verskunst. De ingrediënten voor die mooie nummers zijn opmerkelijk klein in aantal: een pakkende Beatleske melo die dat op simpele wijze wordt vertolkt, een refrein dat je meteen vastgrijpt en poëti sche, zo nu en dan haast te dere coupletten. Crowded House is een trio en bestaat verder uit drum mer Paul Hester en bassist Crowded House met ge heel rechts de uiterst geta lenteerde Neil Finn. - FOTO CAPITOL Nick Seymour. Die twee spe len een ondergeschikte rol, maar ze spelen die rol wel met verve. Ze geven Neil Finn pre cies die ritmebasis die hij no dig heeft om zijn nummers gloedvol te kunnen vertolken. Daar waar nodig zijn gastmu zikanten ingehuurd. Broer Tim Finn doet de achter grondkoortjes, Richard Thompson zet een prachtige gitaarsolo neer in 'Sister Mad ly', producer Mitchell Froom zorgt voor sfeervol key- boardsspel en Alex Acuna voegt er speelse percussie aan toe. 'Temple of low men' moet het niet hebben van de muzi kale overdaad, maar is juist zo sterk door zijn ingetogen sfeer, zijn enorme diepgang en zijn zeggingskracht. Absoluut hoogtepunt is 'Better be home soon', het laatste nummer van de plaat. Er is de laatste jaren geen nummer geschreven en vertolkt dat op zo'n simpele manier zoveel weet over te brengen. Ik krijg er kippevel van. HET nadeel van een door En gelse en Amerikaanse pro- dukties gedomineerde mu ziekwereld is dat veel platen uit andere windstreken ons niet bereiken. De platenmaat schappijen nemen uit finan ciële overwegingen vaak niet de moeite om die platen hier uit te brengen en bovendien zijn onze oren zo 'verstopt' met obligate pop dat we er nauwelijks open voor staan. Toch is er buiten de platge treden paden veel mooie mu ziek te beluisteren. Neem bij voorbeeld een artiest als Dja van. Deze uit Brazilië afkom stige muzikant is in eigen land, maar ook in Portugal, al jaren 'Top of the bill'. Hier kent vrijwel niemand hem of het zouden de mensen moeten zijn die hem het afgelopen weekeinde op North Sea Jazz aan het werk hebben gezien. De elpee 'Bird of paradise' laat horen dat Djavan beslist de moeite waard is. 'Bird of paradise' moet min of meer Dj a vans introductie in de westerse muziekwereld vor men. Hij heeft in Brazilië al een hele reeks elpees gemaakt en naar verluid zijn die uitste kend. 'Bird of paradise' is dat in zekere opzichten ook. Wie vertrouwd is met het werk van Braziliaanse arties ten als Flora Purim, Airto en Milton Nascimento of wie 'A Brazilian love affair' van George Duke of 'Native dan cer' van Wayne Shorter kent, weet dat de moderne Brazi- laanse muziek muziek is waar de zon en de ontspanning als het ware van af druipen. De Braziliaanse muziek heeft bo vendien vaak ingewikkelde ritmen die aan jazzrock doen denken, maar die wel een stuk 'menselijker' zijn. Een elpee als 'Bird of paradise' iaat der halve virtuositeit gekoppeld aan uitbundigheid horen. Van begin tot einde laat de plaat soepele swing horen die altijd aangenaam en op sommige momenten onweerstaanbaar Met het oog op de westerse markt bevat 'Bird of paradise' drie in het Engels gezongen nummers. Dat had voor mij niet gehoeven. Het zangerige Portugees doet het bij deze muzieksoort veel beter en ik stel me zo voor dat mensen daarvan eerder onder de in druk raken dan van het ietwat gekunstelde Engels. Niettemin moet iedereen die van zonnige muziek houdt be slist naar 'Bird of paradise' gaan luisteren. Ook de lief hebber van verfijnde jazzrock komen met deze plaat aan hun trekken. Groten als George Duke, Greg Phillinganes, Paulinho da Costa, Ron Foster en Nathan East spelen mee en je kunt horen dat ze er veel plezier aan beleefden. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: UB 40, 13 juli in Rotterdam (Ahoy) en 21 juli in Eindhoven (Jubileumhal) Chuck Berry, 16 juli in Den Bosch (Maaspoort) Nick Cave, 17 juli in Utrecht (Ti- voli) Iron Maiden, Helloween, Kiss, Anthrax en David Lee Roth, 4 september in Tilburg (Willem II- stadion) Prince, 17, 18 en 19 augustus in Rotterdam (Feyenoord-stadion) Stevie Ray Vaughan, Louisiana Red, Joe Louis Walker, Meivin Taylor Band, 16 juli in Peer, Bel gië (Bluesfestival) John Lee Hooker, Otis Grand the Dance Kings en Doug Sahm, 17 juli in Peer (Bluesfestival) Thione Seek, S.E. Rogie, David Rudder, Ramiro Naka, 30 juli in Boechout, België (Sfinx-festival) Nusrat Fateh Ali Khan, Ali Far- ka, Everything But The Girl, Al pha Blondy, 31 juli in Boechout (Sfinx-festival) Michael Jackson, 23 augustus in Werchter, België (Festival-ter rein). kaartes voor dat concert zijn nog te koop bij Muziekhandel Spronk aan de Veemarktstraat in Breda. Telefonische inlichtingen over kaartjes voor Michael Jack son: 09-3232343337.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15