BEEN VAN DITSHUYZEN MAG VERDER GAAN MET TV3
Tot nu toe was het een experiment'
Bruce Willis, ster
van 'Moonlighting',
ook privé geen heer
De magie van New Orleans
ERUCHT
IKTEN
Lames voor
ogramma
Aardenburg
roerenteller uit auto
rugge
De luchtige service-ru
briek van de NOS op
Nederland 3, 'TV3', mag
ilijven. Het voortbe-
jtaan van het pro
gramma dat van 5 april
lot eind juni elke avond
voor acht uur is uitge
zonden, heeft een tijd
aan een zijden draad
gehangen.
Amerika
plaat
Team
Opgaande lijn
Te hoog
Ijl Madonna
Crowded House
Djavan
pamping Nooitgedacht
ingebroken. Men heeft hjl
geld ontvreemd alsmede est
rij- en kentekenbewijs 6[
cheques.
IGROEDE - Op de parkeer,
plaats van camping De pj,
is ingebroken in een auto van
B. uit Zelzate. Men heeft eet
toerenteller en een equiiii^,
juit de auto gehaald. Een
tweede inbraak op ditzelf<je
parkeerterrein had plaats in
de auto van J. J. uit Hoorn,
Men had hier de achterruit
i; uitgehaald. Er wordt een ra-
diocassette vermist alsmede
een koffertje met cassettes.
I Bromfietser
aangereden
CADZAND - Maandagmid-
dag is op de kruising Ringdijk
en Tienhonderddijk de brom-
fietser J. de L. uit Cadzand
aangereden door een perso
nenauto, bestuurd door D. v
uit Helvoirt. Dit gebeurde
toen de auto linksaf de Tien-
1 honderddijk wilde oprijden
l en geen voorrang aan de
bromfietser verleende.
i het Brugse Boudewijnparkis
loorzien. Enkele maanden gele-
in de as gelegd en moesten de
linde - dolfijnen het loodje leg.
|ige maanden geleden gevangen
i tien uur durende vlucht in hel
bige attractie die men de talrijke
mn rondzwemmende dolfijnen,
in dan moet nog even gewacht
Inkele jaren 'naar de schoolban-
kekt zich/elf in brand
enige tijd duurzaam van zijn
lex-gade en haar nieuwe vrient
rg'
pller toen hij zijn voormalige ge
dans, en dat verzoek werd inge-
ve vriend evenwel te lang, ei
risseling en het verhitte drieta
genote en vriend naar hun lief-
[snoot in zijn eentje in het zijne
rit te slapen vulde de ex-echtge-
jswapend met een hamer toog hi;
van zijn Josianne. Gestommé
riend kreeg een klap met de ha
le rondgesprenkeld en het huisin
ie brandstichter wat stuntelig te
Ihzelf in brand. De brandweet
en de brandstichter kreeg
In een ziekenhuis ligt hij nudt
zaak.
„Ik weet niet waar het vandaan komt,
maar er is hier waanzinnig veel geld
Egbert van Hees, tv-reglsseur In Italië
DE STEM
WOENSDAG 13 JULI 1988
T2
- FOTO VERONICA
poor Dirk Vellenga
jn oktober gaan we ver
ier. De formule blijft ge-
iandhaafd, in de aanpak
komen wat veranderin-
;en", zegt eindredactrice
'reen van Ditshuyzen op
kucht.
,Carl Huybrechts wordt de
loofdpresentator en Ischa
Heijer krijgt een eigen hoekje.
We proberen iete actueler te
worden. Verder gaan we weer
uit van de regel dat de helft in
de studio wordt opgenomen en
de helft buiten."
Fris, warm, sprankelend en
supersnel, waren de termen die
in april klonken, toen TV3 van
start ging. Het zou iets nieuws
worden voor Nederland, ge-
bruikers-tv, een soort krant op
televisie, tien onderwerpen
in 25 minuten. 'Een vrolijk va
riété over vrije tijd', elke dag
met een ander accent: geld,
woord (boeken en kranten),
kijk (film, tv), podium (theater,
muziek), op stap (tips voor uit
gaan) en weekend (interview
van Ischa Meijer).
(Er zijn zware onderhande
lden geweest. Het ging om
iet geld, hoewel je natuurlijk
nooit weet welke motieven ook
een rol speelden bij de
10S-leiding. Het is een dage-
jjks programma, dus het kost
veel geld, al is het echt niet
meer dan bij soortgelijke pro-
onden te verbijten.~Mettertijl gramma's. We krijgen nu twee
ton per week, voor vijf uitzen-
in, te besteden. Er is dus
60.000 afgehaald."
heen van Ditshuyzen, maak
te van boeiende documentai
res over daklozen en psychia-
Irische patiënten, was enthou
siast begonnen na een maand
In Amerika rondgekeken te
lebben. Serieus en toch zonder
fcs Monsaert van Gent heeft
Gentse liederen.
aan de armste inwoners van de
vee jaar geleden, toen de burger-
feesten liet ontvallen dat hij -
ge volkszangers. Op de A-
i B-zijde een bewerkte versie van
et tijdens de Gentse Feesten, die
uitkomen.
Schonemann doos 200 gr, 4870 di
kl. 1 142-157, A 128-147, B 114-11*
kl. 2 68. Frambozen doos 200 gr
420 ds, kl. 1 97-135, kl. 2 90. Glen
Glova doos 200 gr, 1010 ds, kl.
154-146, B 116, k. 2 63-84. Witte
bessen doos 200 gr, 190 ds, kl. 187-
93. Stanza, 70 kg, k. 2 151, A 251
Stanza doos 500 gr, 650 ds, kl. 1
168, B 153. Rotet doos 500 gr, 2150
ds, kl. 1 A 183-189, B 168-m
Kruisbes doos 500 gr, 40 ds, kl.
102. Totaal aantal colli 4113
Groenteveiling: Sperciebonö
natuur, 1250 kg, k. 1 130-150, kl.J
80-100.
AMSTERDAM, 12 juli - Aardap
peltermijnmarkt: In Bintje 40
50mm, oogst 1988, werden 22 con
tracten verhandeld voor leven
april tegen ƒ18,50 tot 18,00 per 1
kg. De stemming was kalm. I
Bintje 50mm, oogst 1988, werdei
266 contracten verhandeld vod
leverig april bij een prijs vjj
hn f33,50 tot f32,60 per 100 kg. J>
|0. stemming hier was prijshoudend
iloeg van de Vara heeft giste'
museum opnamen gemaal"
land Museumland'.
t Naast het Aardenburg5'
- museum worden in het P1^
- gramma het Zeeuws Museu®
n in Middelburg, met zijn altaar
stenen uit de Romeinse tijde'
i- de kostbare wandtapijten e»
- een collectie porseleiportm'
- poppen en het Maritiem
seum in Zierikzee aan de kfl
- kers gepresenteerd.
it In het programma over
d land komen verder Neeffl
a Jans en de stormvloedkering
n de Oosterschelde aan bod.
Ook de Vara-radio bestee
aandacht aan de musea in
- verschillende Nederlandse p'0.
Ireen van Ditshuyzen: „Die menselijke toon vind ik heel belangrijk."
FOTO NOB
zware pretenties tv maken, dat
was de grote uitdaging.
Maar TV3 sloeg niet in als
een bom. Het viel niet op,
vooral omdat Nederland 3 voor
de meeste Nederlanders een
onbekend gebied bleef. Met de
presentatie was het een beetje
sukkelen. Stephan Sanders en
Moniek van der Vall verdwe
nen al spoedig. Ook Eelco Meu-
leman ruimt nu het veld. Carl
Huybrechts, de blonde belha
mel van de BRT, die door zijn
sportbazen aan de kant was ge
zet bij de BRT, werd binnenge
haald. Met hem en met een ge
krompen budget gaat Ireen van
Ditshuyzen nu verder.
Zijn er nu nog redenen om even
enthousiast te zijn als in april?
„Laat ik het zo zeggen: ik zie
het zitten. Als het nog goedko
per zou moeten, zou ik waar
schijnlijk wel afhaken. Ik heb
voor het team gelukkig het een
en ander kunnen regelen. De
mensen werkten 12 uur per dag
en dat maanden aan een stuk.
Dat kern je niet blijven doen
zonder je plezier te verliezen."
Over hoeveel mensen beschikt
TV3?
„We werken met part-timers.
Ik denk dat er zo'n 18 mensen
dagelijks aan TV3 werken."
Je hebt ooit gezegd dat je re
kende op drie miljoen kijkers.
„Ik heb toen een hoog getal ge
noemd, maar in de zin van: ik
hoop dat we drie miljoen kun
nen bereiken. De kijkdichtheid
ligt lager, maar groeit wel,
naar 500.000 en 600.000. En ik
denk dat het nog meer kan
groeien. Kijk, we zijn in de
aanloop van de zomer begon
nen en dat is een wat moeilijke
periode. Mensen zitten om half
acht nog in hun tuintje. Als we
in het najaar verder gaan, denk
ik dat we in december goed in
het zadel zitten."
„De laatste weken kwamen
er ook steeds meer reacties uit
het land. De mensen beginnen
te ontdekken dat wij iets voor
ze kunnen doen en dat is een
heel goed teken. De sportuit-
zendigen op Nederland 3 heb
ben ook in ons voordeel ge
werkt. We hebben daardoor
veel meer bekendheid gekre
gen."
Hoe kijk je terug op de eerste
periode?
„We hebben het onderschat,
ook de NOS. Het is een grote
klus om zoiets op te zetten. Het
Journaal is ook dagelijks, maar
daar werken 100 mensen en alle
feiten worden aangeboden. Wij
moeten het zelf maken. Toch is
er sprake van constante kwali
teit. De laatste maanden was er
een opgaande lijn en toen bleek
dat we ook weer meer steun
kregen bij de onderhandelin
gen met de NOS.
Er is veel bezuinigd en op
een gegeven moment dacht ik:
als er niet meer inzit dan dit,
hoeft het van mij niet meer.
Maar gelukkig is genoeg arm
slag overgebleven. Tot nu toe is
het een experiment geweest,
waarvan iedereen veel geleerd
heeft. Je moet leren in 4 a 5 mi
nuten een onderwerpje te
brengen. Carl Huybrechts
heeft genoeg ervaring om
eventuele problemen op te van
gen. Hij gaat hier ook wonen.
Dat is ook een flinke steun voor
ons. Dan is het niet meer zo dat
hij pas 's middags komt bin
nenwaaien."
Wat vond je zelf een ideale uit
zending?
„We hebben er een aantal ge
had, de laatste veertien dagen,
een stuk of vijf, zes. Daarvan
dacht ik: dat is het, zo moet het.
We hadden bijvoorbeeeld een
portretje van een mevrouw die
een reisje langs de Rijn maakt.
Daartegenover plaatsten we
Nina Simone in een foyer, een
hele lastige tante. Dat was een
leuke tegenstelling. Kleine
Bruce Willis en Cybill Shepherd.
Carl Huybrechts: hoofdpresentator bij TV3.
FOTO NOB
mensen met hun kleine geluk
tegenover de 'star'. Je ziet dan
we allemaal maar gewone
mensen zijn. Die menselijke
toon vind ik heel belangrijk.
Mensen moeten weten dat wij
toegankelijk zijn. De spanning
tussen de ster en doodgewone
mensen, daar gaat het om."
Wanneer ging het helemaal mis
met een uitzending?
„In het begin lag het tempo
veel te hoog. Dat kan alleen als
je de beste programmamakers
hebt. Die zijn er waarschijnlijk
alleen in grote landen, maar
zoiets gaat niet in Nederland.
Daarvoor moeten mensen op
geleid worden. Maar het komt
wel, we gaan er zeker naar
toe."
Dit iets geheel nieuws, ook voor
jou. Je maakte langere docu
mentaires, werk voor de lange
adem.
„Daar ga ik wel mee door, hoor.
Ik maak nu een documentaire
over armoede met mijn groep
van de BV Dits. Het is een op
dracht van WVC naar aanlei
ding van mijn programma over
de daklozen. Armoede is een
heel complex onderwerp, we
zijn nu bezig met de research
en in december werd er ge
draaid. Het wordt een serie in
vier afleveringen."
Daarmee ml je de zomerpauze?
„Nee, ik ga nu eerst fietsen in
Ierland, in de regen. In augus
tus ga ik weer verder. Ja, dat
soort dingen wil ik blijven ma
ken. Ik hou me erg bezig met de
dingen die mis zijn in de sa
menleving. TV3 is iets heel an
ders, het is luchtig en gaat over
vrije tijd. Die twee kanten hou
den elkaar aardig in even
wicht."
Door Jan Koesen
gil; Bruce Willis, de manne-
lijke held in de serie
jiji 'Moonlighting', is niet de
jiji-ii; aardigste figuur. Hij
•jijxj maakt het iedereen moei-
lijk, ook zijn tegenspeel-
li;!;; ster, Cybill Shepherd.
;|i| Maar de dollars blijven
binnenstromen, het suc-
ces van 'Moonlighting' is
gjjjg overweldigend en een
hoofdreden daarvoor is
ïj:';::': de spitse dialoog.
Zijn David Addison is een
Kii:': creatie waarmee tallozen
zich kunnen verenigen. Op
&i;i; parties troeven de heren
Si;:; elkaar af met 'addisonis-
gij; men,' snedige opmerkingen
met cynische ondertoon,
i;':;;;; De televisie-verschijning
jijijij; heeft veel weg van de ac-
jjijij; teur. Drie jaar geleden stond
j-jijij: Willis, die de bijnaam Bruno
i;.:;:;; heeft, aan een bar cocktails
i;:;:;! te vullen en vroeg hij zich af
j;j;j;j waar het geld voor de huur
jijijij vandaan moest komen. Wil-
jijijij lis werd 32 jaar geleden in
jijijij New Jersey geboren. Hij
:j;j:j;j was als scholier al omhan-
g;;;; delbaar. Op zijn dertiende
j;j;j;:; werd hij van school getrapt
jijijij; omdat hij als een streaker
j:'j;j;j; door de straten rende, bloot
;i;j;jj; dus.
;i;i;S Hij kreeg talloze baantjes
van vrachtrijder tot bespe
ler van een accordeon, werd
opgepakt wegens drugsbezit
en kreeg een half jaar voor
waardelijk, waarna hij zijn
leven beterde. Hij verhuisde
naar Manhattan in New
York, werd instructeur in
een fitnessclub en liep ver
volgens de deuren plat van
de bazen in de showbusi
ness. Hij kreeg enkele be
scheiden rolletjes en speelde
zelfs een keer mee in de con
current, 'Miami Vice', maar
dit werd geen succes.
gjjjj Eindelijk keerde het geluk.
SS; Hij ging naar een auditie in
jijijij; Los Angeles waar men een
gij; tegenspeler voor Madonna
jijijij zocht in de film 'Desperately
Seeking Susan'. Niemand
wilde hem hebben, maar bij
die gelegenheid ontmoette
Bruce een regisseur van
'Moonlighting' die een speler
zocht die tegengas kon ge
ven aan de vervaarlijke Cy
bill Shepherd.
Bruce solliciteerde op zijn
onnavolgbare manier, slon
zig gekleed, een ringetje in
het oor en met een punk-
hoofd. Het gezelschap was
niet onder de indruk, totdat
Willis zijn teksten ging zeg-,
gen en men plotseling be
greep wat hij met zinnen
kon doen. Ook zijn seksuele
aantrekkingskracht werd
toen herkend. Toen hij te
genover Cybill op de set
stonden, leek het of de von
ken overspatten. Een duo
was geboren. Cybills koele
schoonheid en fel tempera
ment gekoppeld aan Willis'
laconieke, onbeschofte en
egocentrische uitstraling
bleek het helemaal te zijn,
Bruce Willes werd een
topper en Willis begon zich
dienovereenkomstig te ge
dragen. Toen tijdens een
feesije in zijn nieuwe, ultra
sjieke bungalow, de buren
verzochten of de muziek wat
zachter kon, zei Willis bot
weg nee. De politie moest er
aan te pas komen. Willis, die
kennelijk een stuk in zijn
kraag had, ging op de vuist
en werd opgebracht naar
een politiecel om bij te ko
men.
Een karakteristieke op
merking wordt hem wordt
vaak toegedicht. Toen men
hem eens zei dat hij aan
Humphrey Bogart deed den
ken, reageerde hij terstond
met het 'addisonisme' dat
het andersom was, dat Bo
gart hem aan Willis doet
denken.
Vanavond is Bruce Willis
weer te zien in een afleve
ring van 'Moonlighting' (Ne
derland 2, 20.29 uur). David
en Maddie krijgen bezoek
van een man die zijn vrouw
vermoord en begraven
heeft, maar nog steeds door
haar wordt opgebeld.
NEW ORLEANS heeft in
de Amerikaanse muziek
altijd een bijzondere plaats
ingenomen. Het leek wel of
muziekstijlen in New Or
leans altijd tot hun uiterste
grenzen werden gevoerd.
Of het nou om jazz, blues
of rhythm blues ging, de
New-Orleansinterpretatie
van het genre week dras
tisch af van de elders heer
sende opvattingen.
New Orleans was en is een
smeltkroes van bevolkings
groepen (negers, blanken, in
dianen) en talen (Engels,
Spaans, Frans). Ook in muzi
kaal opzicht is er sprake van
aen versmelting. Als je goed
luistert, hoor je niet eens zo
gek veel verschil tussen de
oude streetjazz van New Or
leans en de uit dezelfde stad
afkomstige, jongere rhythm
b'ues. Beide genres hebben
net zinderende ritme en de
uitbundigheid gemeen. Of het
nou gaat om verklankt ver
driet of om uitgezongen geluk,
in New Orleans wordt steeds
de pure emotie weergegeven.
Wie het over de rhythm
nlues van New Orleans heeft,
denkt al gauw aan figuren als
rats Domino, Professor Long
hair, Mac Rebennack (beter
bekend als Dr. John), de Ne
ville Brothers, Lee Dorsey en
Allen Toussaint. Zij vormen
inderdaad de kwalitatief
hoogstaande top, maar het is
ne top van een ijsberg die al
aan zijn zeer brede basis volop
fantastische muziek te bieden
heeft.
Hoe creatief het R B-kli
maat in New Orleans en om
atreken aan het eind van de
laren '50, begin jaren '60 was,
wordt duidelijk als je de el-
Pees 'We got a party!, the best
or Ron Records Volume 1' en
q arnival time!, the best of Ric
Records Volume 1' beluistert.
c Records en Ron Records
Waren labels van New Or-
leans-producer Joe Ruffino.
Hij vernoemde de labels naar
zijn zonen Ronald en Richard.
Ron Records moest vooral de
zwarte R B-kant van de
muziek benadrukken, terwijl
Ric Records iets meer op ook
voor blanken heel acceptabele
muziek gericht was.
Beide labels gingen ter ziele
met het overlijden van Ruf
fino in 1962. Een grote catalo
gus hebben ze niet opge
bouwd. Ron Records bracht
het tot een totaal van 28
singles. Ric Records wist in
totaal 43 singles en een elpee
uit te brengen.
Het op deze twee verzame
laars uitgebrachte materiaal
valt niet op door de hoeveel
heid memorabele hits. Enige
echte kraker van toen is 'You
talk too much' van Joe Jones,
terwijl het op 'We got a party!'
aanwezige nummer 'Go to the
mardi gras' van Professor
Longhair tot een van de klas
sieke en dus belangrijke stuk
ken van de totale New-Or-
leansmuziek gerekend moet
worden.
De verzamelaars bevatten
bovendien nauwelijks arties
ten die het buiten New Or
leans ver geschopt hebben.
Chris Kenner is in soul-krin-
gen bekend als de originele
vertolker van 'Land of a 1000
dances'. De meeste mensen
kennen echter alleen de overi
gens ijzersterke Wilson Pic-
kett-versie van dat nummer.
Tommy Ridgley had 'nation
wide' enig succes met 'Jam
up', maar ook hij moest het
daarna afleggen tegen het
soulgeweld dat aan het begin
van de jaren '60 in Memphis
ontwikkeld werd. Grooiste
bekende, naast Professor
Longhair, is Irma Thomas. Zij
zou later nog successen boe
ken onder leiding van Allen'
Toussaint en Marshall Sehorn
en ze is nog altijd actief. Sa
men met die andere New Or-
leans-veteraan Ernie K. Doe
zorgde Irma het afgelopen
weekeinde tijdens North Sea
Jazz voor een stevige portie R
B uit New Orleans.
Toch doet het ontbreken
van bekende nummers en be
kende namen weinig of niets
af aan de waarde van deze
twee verzamelelpees. Het zijn
immers prachtige documenten
van een tijd toen met veel lef
en visie en met weinig midde
len aan de lopende band pla
ten gemaakt konden worden.
Op deze twee platen hoor je de
muziek als het ware verande
ren van nog tamelijk traditio
nele jaren '50-muziek in een
veel gedurfder en losser jaren
'60-geluid. Bovenal is het ech
ter schitterende, swingende
muziek die in zijn ongecom
pliceerde puurheid eigenlijk
veel meer te bieden heeft dan
de voorgekauwde kost die je
tegenwoordig voorgeschoteld
krijgt.
Het archivarisch werk
werd dit keer verricht door
Rounder Records. Dit Ameri
kaanse label heeft uit dezelfde
hoek ook nog de platen 'Eddie
Bo, check mr. Popeye', 'New
Orleans ladies', 'Tommy
Ridgley, New Orleans king of
stroll' en "Troubles, troubles:
New Orleans blues' te bieden.
Dergelijke projecten zijn van
onschatbare waarde. Niet al
leen ontrukken ze muziek aan
de vergetelheid bewaren die
zodoende voor het nageslacht,
ze laten je ook beseffen hoe
vergankelijk en tegelijk on
vergankelijk muziek kan zijn.
Deze platen leren je vooral
dat muziek in wezen een hele
simpele aangelegenheid is. De
mannen en vrouwen van toen
in New Orleans hadden niet
meer nodig dan een krakke
mikkige studio, een paar am
per elektrisch versterkte in
strumenten en hun stem, want
ze bezaten een overvloed aan
muzikale magie. Het is juist
die magie die je na al die jaren
meteen weer pakt en die je
mateloos kan boeien. Het is
juist die magie die nu maar al
te vaak ontbreekt.
NEIL Finn is iemand die er
doorlopend in slaagt de nodige
magie in zijn muziek te stop
pen. Met zijn groep Crowded
House maakte hij een ijzer-
sterke, titelloze debuutelpee.
De daarvan afkomstige single
'Don't dream it's over' riep
prettige herinneringen op aan
'I got you' en 'Message to my
girl' van Split Enz. Dat was
niet zo verwonderlijk, want
samen met zijn broer Tim was
Neil Finn geluidsbepalend in
die helaas ter ziele gegane
groep.
Crowded House is gelukkig
springlevend. De nieuwe elpee
'Temple of low men' is bij vla
gen zo indrukwekkend dat je
niet anders kunt dan spreken
van een schitterende plaat.
Neil Finn is een uitermate ge
talenteerde, zo niet begena
digde artiest. Hij speelt heel
verdienstelijk gitaar en hij
heeft een prachtig weemoedig
stemgeluid, maar hij is vooral
een buitengewoon componist.
De nummers op 'Temple of
low men' zijn stuk voor stuk
prachtige staalijes van schrij
verskunst. De ingrediënten
voor die mooie nummers zijn
opmerkelijk klein in aantal:
een pakkende Beatleske melo
die dat op simpele wijze wordt
vertolkt, een refrein dat je
meteen vastgrijpt en poëti
sche, zo nu en dan haast te
dere coupletten.
Crowded House is een trio
en bestaat verder uit drum
mer Paul Hester en bassist
Crowded House met ge
heel rechts de uiterst geta
lenteerde Neil Finn.
- FOTO CAPITOL
Nick Seymour. Die twee spe
len een ondergeschikte rol,
maar ze spelen die rol wel met
verve. Ze geven Neil Finn pre
cies die ritmebasis die hij no
dig heeft om zijn nummers
gloedvol te kunnen vertolken.
Daar waar nodig zijn gastmu
zikanten ingehuurd. Broer
Tim Finn doet de achter
grondkoortjes, Richard
Thompson zet een prachtige
gitaarsolo neer in 'Sister Mad
ly', producer Mitchell Froom
zorgt voor sfeervol key-
boardsspel en Alex Acuna
voegt er speelse percussie aan
toe.
'Temple of low men' moet
het niet hebben van de muzi
kale overdaad, maar is juist zo
sterk door zijn ingetogen
sfeer, zijn enorme diepgang en
zijn zeggingskracht. Absoluut
hoogtepunt is 'Better be home
soon', het laatste nummer van
de plaat. Er is de laatste jaren
geen nummer geschreven en
vertolkt dat op zo'n simpele
manier zoveel weet over te
brengen. Ik krijg er kippevel
van.
HET nadeel van een door En
gelse en Amerikaanse pro-
dukties gedomineerde mu
ziekwereld is dat veel platen
uit andere windstreken ons
niet bereiken. De platenmaat
schappijen nemen uit finan
ciële overwegingen vaak niet
de moeite om die platen hier
uit te brengen en bovendien
zijn onze oren zo 'verstopt'
met obligate pop dat we er
nauwelijks open voor staan.
Toch is er buiten de platge
treden paden veel mooie mu
ziek te beluisteren. Neem bij
voorbeeld een artiest als Dja
van. Deze uit Brazilië afkom
stige muzikant is in eigen
land, maar ook in Portugal, al
jaren 'Top of the bill'. Hier
kent vrijwel niemand hem of
het zouden de mensen moeten
zijn die hem het afgelopen
weekeinde op North Sea Jazz
aan het werk hebben gezien.
De elpee 'Bird of paradise'
laat horen dat Djavan beslist
de moeite waard is. 'Bird of
paradise' moet min of meer
Dj a vans introductie in de
westerse muziekwereld vor
men. Hij heeft in Brazilië al
een hele reeks elpees gemaakt
en naar verluid zijn die uitste
kend. 'Bird of paradise' is dat
in zekere opzichten ook.
Wie vertrouwd is met het
werk van Braziliaanse arties
ten als Flora Purim, Airto en
Milton Nascimento of wie 'A
Brazilian love affair' van
George Duke of 'Native dan
cer' van Wayne Shorter kent,
weet dat de moderne Brazi-
laanse muziek muziek is waar
de zon en de ontspanning als
het ware van af druipen. De
Braziliaanse muziek heeft bo
vendien vaak ingewikkelde
ritmen die aan jazzrock doen
denken, maar die wel een stuk
'menselijker' zijn. Een elpee
als 'Bird of paradise' iaat der
halve virtuositeit gekoppeld
aan uitbundigheid horen. Van
begin tot einde laat de plaat
soepele swing horen die altijd
aangenaam en op sommige
momenten onweerstaanbaar
Met het oog op de westerse
markt bevat 'Bird of paradise'
drie in het Engels gezongen
nummers. Dat had voor mij
niet gehoeven. Het zangerige
Portugees doet het bij deze
muzieksoort veel beter en ik
stel me zo voor dat mensen
daarvan eerder onder de in
druk raken dan van het ietwat
gekunstelde Engels.
Niettemin moet iedereen die
van zonnige muziek houdt be
slist naar 'Bird of paradise'
gaan luisteren. Ook de lief
hebber van verfijnde jazzrock
komen met deze plaat aan hun
trekken. Groten als George
Duke, Greg Phillinganes,
Paulinho da Costa, Ron Foster
en Nathan East spelen mee en
je kunt horen dat ze er veel
plezier aan beleefden.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
UB 40, 13 juli in Rotterdam
(Ahoy) en 21 juli in Eindhoven
(Jubileumhal)
Chuck Berry, 16 juli in Den Bosch
(Maaspoort)
Nick Cave, 17 juli in Utrecht (Ti-
voli)
Iron Maiden, Helloween, Kiss,
Anthrax en David Lee Roth, 4
september in Tilburg (Willem II-
stadion)
Prince, 17, 18 en 19 augustus in
Rotterdam (Feyenoord-stadion)
Stevie Ray Vaughan, Louisiana
Red, Joe Louis Walker, Meivin
Taylor Band, 16 juli in Peer, Bel
gië (Bluesfestival)
John Lee Hooker, Otis Grand
the Dance Kings en Doug Sahm,
17 juli in Peer (Bluesfestival)
Thione Seek, S.E. Rogie, David
Rudder, Ramiro Naka, 30 juli in
Boechout, België (Sfinx-festival)
Nusrat Fateh Ali Khan, Ali Far-
ka, Everything But The Girl, Al
pha Blondy, 31 juli in Boechout
(Sfinx-festival)
Michael Jackson, 23 augustus in
Werchter, België (Festival-ter
rein). kaartes voor dat concert
zijn nog te koop bij Muziekhandel
Spronk aan de Veemarktstraat in
Breda. Telefonische inlichtingen
over kaartjes voor Michael Jack
son: 09-3232343337.