'We zijn veel flitsender geworden' Van Beatrix tot Bartali, van Oranje tot gele trui BRT wil journaal) kwartier vroege Star-festival Knokki weinig nieuw talen jjgEajni jQ!Q2B2EBii Winnaars stripboeken Kleine Moeite-puzzel MARLIES CORDIA BEKROOND VOOR SERIE KLASSIEKE HOORSPELEN BH'Mirir I'll bestem gids 2 Actief Brochures Prijzig Toneelbestand MARTIN ROS: 160 MAN IS WEL GENOEG VOOR DE TOUR DE FRANCE Bekoorlijk Campionissimo Ruig type Oranjegevoel NEDERLAND 3 DUITSLAND 2 Sculpturen Van Serra in Van Abbe Onderbezetting muske en Wiske„De O ,Ik vind een goede boekhandel op loopafstand een wezenlijke voorwaarde voor een gelukkig bestaan." Dr.L. de Jong, historicus DE STEM T2 Door Jan Koesen HILVERSUM - Het toneel bevindt zich tussen je oren. Liefhebbers vergelijken het met kamermuziek. Hoewel uitgebeend tot op het bot, is het hoorspel nog niet dood. Dezer dagen ontving de TROS de Zilveren Reiss-micro- foon van radiokritici voor haar klassieke hoorspelen. „Ik ben Miss Hoorspel," zegt Marlies Cordia, dramaturge bij de TROS. Met Radio 4-regis- seur Joop de Vries begon zij enkele jaren geleden aan een reeks van klassieke hoorspelen, die duizenden reacties oplever den. Zelfs de schrijvers van het oorspronkelijke boek toonden zich tevreden. Velen denken nog in de sfeer van de Jaren Vijftig, toen het hoorspel populair was, zegt Marlies. Paul van Vlaanderen ligt met zijn Ina in bed. Een oli fant stampt op eer grintpad. „Word wakker, Paul." - „Ina kindje, wat is er?" - „Er is een man op het dak, Paul." De oli fant verbrijzelt nu een potten bakkerij. „Ik hoor niets, kind je." - „Maar luister dan toch, Paul." Welke veertiger heeft niet met het hoorspel een 'Sprong in het heelal' gemaakt. „Orders zijn orders, en orders dienen opgevolgd te worden", zegt de robot op de Maan in een tijd toen geluk nog heel gewoon was. Marlies Cordia is de geestelijke moeder van het klassieke hoor spel. „Het hoorspel is mijn oude liefde. Ik voel me opgenomen door een hoorspel. Ik ga er he lemaal in op. Ik kan zelfs woest worden, en gaan slaan als het erg spannend is." Het hoorspel is geen uitgekleed televisiespel, het is geen buis zonder beeld. De stemmen vanuit de luid spreker staan het publiek toe zelf van alles in te vullen. Je kunt je eigen wezens, je eigen decor, erbij verzinnen. Het is een intieme, actieve kunst vorm, hoog in ere gehouden door onder meer Engeland en Duitsland, maar bij ons ver guisd en verraden sinds de op komst van de televisie. „Maar wij hebben dan ook nauwelijks een theatercul tuur," zegt Marlies. Zij startte in 1983 met Joop de Vries het klassieke hoorspel. „We gaan uit van oorspronkelijk Neder landstalig werk. We kunnen ten eerste opdrachten geven om een hoorspel te schrijven. En dat loopt nu als een trein. Maar we kunnen ook bewerkingen maken van romans." De TROS begon met 'Eline Vere' van Couperus, 3 afleve ringen van anderhalf uur. „Dat sloeg in als een bom. Wij wer den er door overdonderd." De TROS liet het niet alleen bij geluid, maar verstrekte ook op verzoek uitgebreide brochures over schrijver en werk. „We kregen wanhopige telefoontjes van scholieren die een week voor een eindexamen zaten en hun lijst nog niet gelezen ha- den." Marlies en de haren kozen niet het gemakkelijkste werk uit. Het Bittere Kruid (Margo Minco), De Droomkoningin (Maarten 't Hart), Het Stenen Bruidsbed (Harry Mulisch), Nooit meer Slapen (W.F.Her mans), De Trein der Traagheid (Johan Daisne), De komst van Joachim Stiller (Hubert Lampo), De Druivenplukkers (A.den Doolaard) en niet te vergeten het major opus: de achtdelige Anton Wachter-cy clus naar de gelijknamige ro mans van Simon Vestdijk „Ook de schrijvers vonden het prachtig wat wij van hun Marlies Cordia, de stille kracht achter de bekroonde klassieke hoorspel-series van de TROS foto t sticht boek gemaakt hadden. Margo Minco heeft zich demonstratief achter onze bewerking van haar 'Bittere Kruid' gesteld en distantieerde zich van de film van dat boek De weduwe Vest dijk vond het eerst malligheid, maar is nu zeer enthousiast." De klassieke hoorspelen wer den op een onmogelijk uur uit gezonden, zondagavond laat op de voor velen nog onontdekte zender Radio 4. Toch trokken de luisterspelen gemiddeld 20 tot 30.000 luisteraars en kwa men er duizenden, veelal posi tieve, reacties binnen. Een hoorspel maken is een prijzige affaire. Een aflevering kost al gauw 50 mille, waar een ge woon radio-uur ongeveer 6 mille vergt. Toen Hilversum in paniek geraakte na verre gaande bezuinigingen, werd vlot het mes in het hoorspel ge zet, behalve bij de TROS. „We zijn gewoon stug door blijven gaan. De Anton Wach ter-cyclus heeft alles bij elkaar wel 4 ton gekost. In Duitsland is het hoorspel een levende kunstvorm die voorkritieken krijgt en aandacht in de kran ten. Maar bij ons denkt men nog altijd nostalgisch over een hoorspel. Het hoorspel is echter mee-geëvolueerd met de tijd. Alleen al de overgang van mono naar stereo betekende een wereld van verschil, plus de elektronica. De speelstijl is veranderd. We zijn veel flitsen der geworden. We buiten bij voorbeeld die stereo uit en la ten iemand lopen van micro foon naar microfoon om een ruimtelijker effect te krijgen. Ze zitten niet meer als vroeger stil rond een tafel met de mi crofoon voor de neus iets voor te lezen." In 1986 werd de hoorspelkern, waar nog zes oudgedienden bij zaten, opgeheven. Ook het Hoorspelbureau, dat alles coör dineerde, werd aanvankelijk afgevoerd, maar is weer terug gekomen. De acteurs haalt Marlies Coria nu uit het toneel bestand. „Ik vergeet de hoor spelkern niet, maar probeer mezelf op het puntje te houden door jonge mensen erbij te ha len. De acteurs vinden het enig. Onze Anne Wil Blankers is er verzot op. Pleuni Touw acht er zich niet te goed voor. Ik krijg nooit nee te horen als ik hen vraag. MARTIN Ros, historicus, uitgever en schrijver, vorige week te zien in RUR. Heen en weer geslingerd tussen diverse liefdes: de fiets en de Oranjes, zijn boeken en fors uitgevallen gehaktballen. Jaren geleden keek hij prinses Beatrix in de ogen en werd smoorverliefd op haar. Een echt goed boek over de Oranjes is nooit geschreven, klaagt hij. Maar eens zal dat boek er komen. Maar voorlopig staat er weer een boek over wielren nen op stapel en is hij bezig aan een kaleidoscopisch beeld van de vooravond van onze eeuw: het fin de siè cle. Door Tony Mulders HIJ heeft twee linnen bood schappentassen vol boeken meegebracht. Vóór hij zit, heeft hij al verteld dat hij zich op een in wielerboeken gespecialiseerde beurs in Val- kens waard voor vijfhonderd gulden aan onweerstaanbaar drukwerk heeft aangeschaft. De volgende seconde vliegt een aardige opmerking over prins Hendrik door het lo kaal. Hij vertelt smakelijk over het onrecht, eeuwen geleden het volk aangedaan door een Oranje. Dan leest hij met be wogen stem en brede gebaren voor uit een droevig Vlaams boekje, 'De verloofde van de wielrenner', dat gelukkig goed afloopt. Martin Ros leeft in dubbel tempo. Hij is meer dan een omgevallen boekenkast, deze doctorandus in de geschiede nis, die zichzelf zonder enige gêne het klopppende hart van de Arbeiderspers noemt. Geen intellectueel, die wel willend het wielervolkje ga deslaat, maar een man die ooit zelf de Ronde van Uit hoorn won. Die Sloan's mas sage-olie op zijn eigen benen heeft gevoeld. Die weet wat afzien is en die zich van zij n wielerescapades meer nog dan dorst de verschrikkelijke altijd knagende honger her innert. En die zich, gezien zijn lichaamsbouw, een geboren klimmer acht. Een gesprek met hem is even uitputtend als amusant. Mar tin Ros flitst van Ueatrix naar Bartali, van de stadhou der-koning naar wielren nerskwalen, van koningen op de troon naar keizers op de pedalen. Twee uitersten, in barokke, weelderige bewoor dingen bijeengebracht. „Ik ben verliefd geworden op Beatrix, toen ik moest wach ten voor een overweg. Ik was misschien een jaar of twaalf en had mijn eerste wrakke racefiets. Naast me stopte een hof auto met de prinsesjes achterin. Beatrix glimlachte met in haar blik iets van: had ik die fiets maar en jij een plaats in deze auto. Beatrix is een leeftijdgenote van me en ik vind haar nog altijd zeer bekoorlijk en lieftallig." Dan maakt hij een kleine sprong: van de royalty naar zijn royalties. Vorig jaar kwam zijn wielerboek 'Hel denlevens' uit. Dertigduizend exemplaren zijn er van ver kocht, een naar Nederlandse maatstaven opzienbarend aantal. In het boek koppelt hij zijn katholieke jeugd en zijn eigen verrichtingen op de fiets ('Wielrennen is een katho lieke sport') aan meesterlijke verhalen over de grootste renners van deze eeuw. Een ontroerend boek, uitbundig van stijl als de schrijver. Zijn liefde voor de wielrensport en zijn verafgoding van de kam pioenen spat van elke bladzij de. Hoogtepunt is het verhaal grootheden als Hein van Bre- nen en Jan Nolte en Gerrit Voorting. Aan Gerrit Schulte, de 'f ou pédalant' die eens Coppi versloeg en wereld kampioen der achtervolgers werd, heeft Ros al een apart boekje gewijd. Martin Ros: „Wielrennen is een katholieke sport." fotoarchief de stem over Fausto Coppi, de myste rieuze campionissimo uit de j aren veertig en vij ftig, de elegantste en getalenteerdste van alle Italiaanse coureurs. Met enorme versnellingen martelde hij het peloton. Hij hield er een verborgen liefde leven op na met zijn Witte Dame, waarvan de paus per soonlij k schande sprak. Ook Coppi's eeuwige rivaal komt aan bod: de vrome, gezagsge trouwe Gino Bartali. We lezen over Ferdinand Kü- bler, de nerveuze furie, en diens landgenoot, de mooie Hugo Koblet. En over de knoestige Bretonse legende Jean Robic, de dwerg met het uiterlijk van Popeye maar de beste Tourklimmer aller tij den. En dan Jacques Anque- til, die zo hard fietste dat de Maserati Gran Turismo van Jean Bobet (broer van de grote Louison) hem niet kon bijhouden. Eddy Merckx, de grootste van de Flandriens, maar ook de saaiste. En Kelly, de koele, aërodynamische kampioen. Zij spuiten voor bij met hun angsten, hun zweet, hun eenzaamheid, hun klasse. 'Hollandse Heldenlevens en Vlaamse Volksverhalen' is in de pen. Daarin gaat Martin Ros de Van Est-dynastie op voeren en de even vermaarde Wagtmans-dynastie. En Ook op historisch gebied heeft Ros zijn helden. Lumey bijvoorbeeld, die meer dan 400 j aar geleden zo roemloos aan zijn eind kwam, terwijl hij toch bijna onze eerste stadhouder was geworden. En prins Maurits, die in het La tijn duizelingwekkende ge sprekken kon voeren met theologen, terwijl hij een uit gesproken ruig type was, een veldheer met een massa mat tresses en onwettige nakome lingen. „In Nederland kan geschied schrijving blijkbaar niet sa mengaan met smeuiïge (en juiste) bijzonderheden. Moet je in Engeland komen. Als je daar naar een biografie vraagt, kun je kiezen. Zelfs over stadhouder Willem III en Mary, die dit jaar zo in de belangstelling staan, is geen behoorlijk boek geschreven. De landgoederen, de fraaie interieurs, de tuinen en schil derijen krijgen alle aandacht. Terwijl er over Willem zelf toch heel wat te vertellen valt. Hij was een figuur van Europese betekenis, maar met hem is wel de neergang van Oranje begonnen. Neder land, dat in zijn tijd ander half miljoen inwoners telde, heeft hij armlastig achterge laten. Engeland, indertijd een tweederangsmacht, heeft hij de grote wereld ingeslingerd. De stadhouder - koning Wil lem III was een melancholi sche, ziekelijke figuur, die maar een meter vijftig lang was en kinderklompvoeten had. Hij droeg altijd speciale laarzen. En hij zat ondanks zijn aambeien altijd te paard om zij n geringe lengte te ver bergen. Hij verbood de katho lieken in Engeland een paard te bezitten of te berijden, waarmee hij de mildheid van zijn voorganger Jacobus te niet deed. Een Franse historicus, Saint - Simon, heeft zijn sterfbed be schreven. Toen hij dood lag te gaan en een horde dominees om hem heen stond te wach ten op een godvruchtige op merking, vroeg hij alleen maar heel cynisch of zijn ast matische hoest nog te horen was." Er volgt een verhaaltje over de 'Prince Citron', de Neder landse kroonprins Willem, die eigenlijk koning Willem III moest opvolgen, maar vóór zijn dood op te jeugdige leef tijd de Parijse bordelen on veilig maakte, verkleed als citroen en zittend op een tamme krokodil. En over de actuele bijnaam van onze huidige kroonprins, de 'prins coureur'. Toch is het Oranjegevoel wat hem betreft, een prima uit vinding. „Oranje heeft Ne derland gemaakt, dat is een onweerlegbaar feit. Met Wil- helmina begon de opwaartse beweging van Oranje weer. In benarde tijden heeft het volk zich altijd om Oranje ge schaard. Dan sluit het 'grauw' zich aaneen. Dat hebben we ook weer een beetje gezien bij het EK Voetbal. Aan de grachten in Amsterdam ston den heus geen rijke stinkerds uit Wassenaar. Hoe zit het dan met het Oran jegevoel bij de Tour de Fran ce? „Heel eenvoudig. Weg met de fabrieksploegen, er moet weer een nationale ploeg ko men." Er zijn nog meer hartewen- sen. „Net als vroeger moeten er weer vier bergetappes van 280 km per stuk achter elkaar komen. Dan kun je tenminste afstand maken. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat secondenwerk. En zoveel deelnemers maken de zaak er ook niet overzichtelijker op. Laten we zeggen dat er 160 man wel genoeg is voor de Tour." Het witte raadsel Ook schrijvers werken graag mee. Het is een proeftuin voor hen. Harold Pinter leerde dia logen schrijven toen hij hoor spelen maakte, Heinrich Böll en Friedrich Dürenmatt heb ben het genre ook nooit ver smaad. Het hoorspel ten dode gedoemd? Ik geloof er geen donder van. Ik geloof steeds meer in de combinatie van hoorspel met brochures en cas settes op aanvraag. Een hoor spel is heerlijk in de auto, in je walkman, als je 's avonds in je bed ligt. Het hoorspel is veel in dringender dan tv. Een Bühne-acteur probeert met zijn uiterlijk het innerlijk gestalte te geven. Een hoorspel acteur probeert met zijn inner lijk - zijn stem bedoel ik - het uiterlijk zichtbaar te makea Als hoorspelacteur kun je niet foezelen. Je hoort het meteen als het niet echt is. Bij mij is veredeld voorlezen niet moge lijk. Er is een studie gemaakt over het hoorspel, door Ineke Bulte uit Nijmegen. Maar zij is alleen van de tekst uitgegegaan en dat is net zoiets als een mu ziekuitvoering beoordelen aan de hand van de partituur. Dat is niet voldoende. Het hoorspel heeft meer dimensies. Het is to neel dat zich tussen je oren be vindt. Maar we denken altijd aan die Jaren Vijftig terug, toen we met natte haartjes en de pyjama aan bij de radio za ten toen alles nog goed en ge lukkig was. Toen we op op- klapbedden onder de lakens luisterdea Een collega van mij heeft eens het hoorspel verge leken met een soort van ka mermuziek." Plannen? „Jazeker. Publiek Geheim van Bernlef, een El- schot-weekend met onder meer Lijmen en Het Been, we maken 4 uitzendingen naar boeken van Slauerhoff, we gaan De Kleine Johannes van Frederik van Eeden doen en De Scharla ken Stad van Hella Haasse. Te veel om op te noemen." NCRV besluit het Franse inkwartet met de span ende psychologische thriller Iet witte raadsel'. De direc- ur van een groot concern ■aat met zijn vrouw, haar roer en een gemeenschap- ■liike vriend op winter- (ortvakantie. Op de eerste 0nd van hun verblijf speelt .t viertal een soort detec- e-spel. De directeur ont- lt dat hij OP de hoogte is »n zijn vrouws verhouding iet hun vriend. De Nederlandse deelnemers in Knokke, De Meisje, - foto» en Peter Douglas: geen prijs Van onze verslaggever KNOKKE - De Eurovi sie-tune werd iedere keer wel gespeeld voordat de uitzending van het tweede Starfastival Knokke-Heist afgelopen week de lucht inging, maar dat was wat pre tentieus. Alleen de TROS zond de avond (vrijdag) uit waarop de Neder landse ploeg aantrad. Alle andere ploegen, Bel gië, Frankrijk, Duitsland en Engeland zagen hun prestaties alleen uitge zonden via BRT II. Of het Star-festival ooit zal doorbreken als een spraak makend Europees muzikaal gebeuren is de vraag. De formule lijkt goed: voor de pauze jong talent uit een be paald land en na de pauze de 'ploegleiding', die als Star aantreedt. Hoewel, 'ploeglei ding'. Als een bepaalde ve dette de namen van het jong talent nog van een spiek briefje moet aflezen vraagt 'men zich terecht af hoe een keuze van het jong talent tot stand komt. Maar jong talent blijkt dun gezaaid. Wie tegen woordig in artiestenland een beetje boven de middelmaat uitsteekt is al lang en breed ontdekt door ervaren scouts en zit al snel in het circuit. Dat geldt onder meer voor 22.40 Derrick 20.29 Van gewest tot gewest L de aflevering 'Moorddro- ïen' krijgt Derrick met een de winnende groep The Ij Mr vreemde zaak te maken, rer Sax, een kwartet sai jjn hulp wordt ingeroepen foonspelende Engelse mj pschycholoog dr. Pfei- jes. Him act is goed en dej a> een bekende van Derrick, wonnen prijs staat buit 'feifer heeft een patiënt, die kijf. Maar de meisjes hebl* fods zijn vrouw bij een ver- al optredens op de belas eersongeluk om het leven rijkste Engelse podiu Wam in zijn dromen wraak achter de rug en habt* eemt en mensen vermoordt, zelfs in 1986 al een eigent nu is Pfeier bang, dat zijn programmaatje bij de BJ gtiënt zijn dromen zal Dus wat is "jong talent'?, ,aarmaken. De persprijs dit jaar voor de Belgische 'Air«l kaan' David Linx, een jij gen boordevol talent daarmee werd de wedstrl een herhaling van vu jaar: hoofdprijs (een b IOS' regionale nieuwsru- miljoen frank en een a riek 'Van gewest tot gewest' duur juweel) voor Engels iresenteert vanavond onder en de persprijs (een kw neer een reportage over het milj oen frank) voor België anovaren op de Twentse Wat de Nederlandse dei )inkel. Er is een rapport ver- name betreft, De Meisj chenen, waarin gesteld brachten een sprankelen rordt dat het kanovaren show, die echter wat de tel oor teveel onrust zorgt in de betreft aan veel Belgis «tuur. Voor het tweede on- toeschouwers (en de isle lerwerp ging de redactie nationale jury) voorbijgii aar het Bulthuismuseum in Peter Douglas (vorig ji /eeuwarden. Mevrouw^ dr. winnaar van de He» 4- Bulthuis heeft thuis in de Huisman-show met zijni roning van haar vader Nan- natra-impressie) verbaas jng Hendrik Bulthuis een ook in Knokke het publi auseum met werk van zijn met de natuurgetrouwe! iand. De collectie omvat natra-toon. Liesbeth List, loutsnijwerk, scheepsmodel- Nederlandse vedette, kit au en het werfje van Buit- het festival-publiek iuis. plat. De voetval die zij vcj hen maakte, en die ei] neerkwam dat men haat) België beter waardi dan in Nederland, was eens nodig geweest. 21.06 Mozarts viool concerten Van onze correspondent BRUSSEL - De Raad van Beheer van de BRT in Belj| overweegt sterk om het dagelijkse TV-journaal een kwa tier te vervroegen: van kwart voor acht naar half acht.B vendien wordt het half elf-journaal op BRT-1 fors uit} breid. ip de resterende dinsdagen juli zal de NOS drie van de if vioolconcerten uitzen den, die Mozart tussen 1773 1775 componeerde. Ze vorden uitgevoerd door de Viener Philharmoniker on der leiding van Nikolaus Jarnoncourt met Gidon Kre- ner als solist. De in Riga ge- oren meesterviolist speelt ie concerten op zijn Stradi varius uit 1734. 2.10 Ingmar Bergman Met die maatregelen hoopt de BRT-leiding de toenemende concurrentie op de buis in België beter aan te kunnen. Door alle twee de netten al om acht uur 'vrij' te maken voor speelfilms en andere verstrooiende programma's, zou de BRT er meer Vlaamse kijkers van kunnen weerhou den over te schakelen op de talrijke buitenlandse zenders in 's werelds dichtstbekabelde land. Niet alleen de RTBF (Wallonië, twee netten) en RTL-tv (Luxemburg), maar ook de Franse, Westduitse en Britse zendgemachtigden zijn nu voor de BRT een geduchte concurrent. Zij stoppen tradi- EINDHOVEN (ANP) - 'Tien beelden voor het Van Abbe' is de titel van de tentoon stelling van grote, stalen sculpturen van de beroemde Amerikaanse kunstenaar Richard Serra (49), die van 4 september tot en met 30 ok tober in het Van Abbemu- seum in Eindhoven te zien is. Met het oog op de inrichting van de tentoonstelling zal het museum al vanaf 15 augustus gesloten zijn. tiegetrouw veel ontspan in hun programma-aanbod De BRT-Journaalredai die al jaren met een chroi sche onderbezetting kam) was aanvankelijk niet erg genomen met de plannen de hogere leiding. Het Journaal gaat nu samen' len met dat van de Wai collega's van RTBF, door belangrijke studiogasl uit bijvoorbeeld de politii wereld niet meer van de naar de andere studio k lopen voor een kort, streeks Journaal-gesprek Bovendien was de redai bang dat nog meer dringi nieuwsfeiten en politieke klaringen die in de vooravi loskomen, het eerste Journal niet halen. Nu al staat i i uiterst kleine Journaal-pte vaak bloot aan forse kriti( omdat zij nieuwsfeiten tijdig beschikbaar zijn, pi een volgende uitzending tof 'meenemen'. De BRT-leiding, die september de knoop definitt doorhakt, hoopt echter die bezwaren tegemoet kunnen komen door uitbi ding van de Journaalredai en door begin volgend Ji alle Journaal-redactei die nu hun berichten nog teren aan stenotypistes, personal computer ter schikking te stellen. Het veij vroegde Journaal en het uil gebreider half elf-Joi zouden eind oktober al ft intrede moeten doen. twee dagen wordt de rote Zweedse regisseur Ing- ïar Bergman 70 jaar. Ter ere van dit heuglijke feit is le ARD al enkele weken ge len begonnen met een serie zijn vroege films uit te enden. Het ZDF schaart zich de viering met een twee- lelig portret van de Zweedse (unstenaar. Vijf jaar geleden Bergman afscheid van jn publiek. 09.C sle 13.0 sle 15 del 18.3 sle 18.4 M z'n slim hetzettde dromen bewijst dat we jdi/slte er jenden zijn. H'tr is het beuus dat vernet oed ben One cutis i met Oedroomd heb- Oeie donders van- bottels fiets its ran 1otti eerste ontmoetif V ■/onze V/T DOOR een vervelende fout zijn zaterdag j.l. de namen wegge' len van de kinderen die een stripboek naar keuze hadden ge* nen met 'De kleine moeite'-prijsvraag. Dat spijt ons zeer. Hier volgen alsnog de namen van de winnaars: Heidi Schalk, Zwaantjesweg 2 in Galder Carrie Verkooijen, Noordenbos 19 in Geertruidenberg Han Platteeuw, Gerberalaan 32 in Hoek De winnaars krijgen hun prijs zo snel mogelijk thuisgestuurd-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 12