Kritiek Post
op John Talen
MACHT VLOEIDE UIT BENEN VAN ERIK BREUKINK
Ploeg Raas:
vreugde
en verdriet
/Js leasen je Hefis
DE STEM
Boete
voor
Fignon
Strenge regels
Gölz houdt
zenuwen
in bedwang
We in Tour-
^ravaan
NANCY - De teleurstelling was op z'n gezicht af
te lezen. Niet eens omdat hij 23 seconden verloren
had.
Fietsen met
zestien
versnellingen
MAANDAG 11 JULI 1988
JELLE NUDAJH UIT HET GEEL
TOUR VANDAAG
TOUR MORGEN
TOUR OP RADIO EN TV
T50 i.'
liefst zit hij in zijn oldj
'X. Zwevend boven Neds
id. Genietend van de stjj
I hem heen.
I.Je hoort wel een ger
har je hebt geen motor,
[hoort is veel natuurliji
It mijn oldtimer heb je rnf
is dan met een modei
.'eefvliegtuig. Dat is logis^
e techniek staat niet stil. jjj
hteriaal waarvan de kist,
Smaakt worden, is nu ve
jhter. En neem de instrum;
!n. Vijftien jaar geleden
ikkelde men een akoesti„,_
ïelheidsmeter. Hoe harder j I
liegt, hoe hoger de toon. Als;
at gewend bent, hoef je tijde'
Et vliegen niet constant op,
ïeter te kijken. In de w{
;rijdvliegtuigen zit nu al
omputertje dat precies
itrekenen hoe de laatste
lucht voor de landing het
igezet kan worden"
lang is hij niet. Een parachi
(3 niet aan boord. Dat is
/erplicht als je met de kist
[stunten. „Wel ben ik bij si.,
veer gespannen. Maar dat
en normale reactie. Als je j
.■en hevige bui terecht koi
wordt het zicht slechter,
noet je dan voor de volle hi
derd procent concentreren,
moet trouwens altijd oplel
Er zeker voor zorgen dat je vi
-doende snelheid hebt. Snelh;
is praktisch nooit gevaarli,
Met mijn oldtimer kan ik jj
halen, een ASW-15 voor w
strijden kan wel 250 aan.
mag niet minder dan 50 per
[vliegen, anders krijg ik nu
lijkheden. Maar dat uitlei
is veel te technisch. Er ge
ren trouwens weinig ongel
ken. Je moet je wel houden
de regels. En die regels zijn
Nederland streng. Dat
ook wel, want het lucht—
boven Nederland zit goedvof
Les geven doet hij niet.
wordt hij regelmatig aa
klampt en bestookt met tail
vragen op de basis in Woei
drecht. „Ik heb nog hobbi
Het wordt te druk anders. Mi
vrouw wil me wel eens thi
zien. Overigens werd in de
ginperiode van het zweefv!
gen al snel duidelijk dat zwe
vliegen een zeer goede op]
ding is. In België en Engel;
is er een cadetten-zweefvlii
opleiding. Er zijn zweefvliei
die nu instructeur zijn in
leger. Of gezagvoerder
KLM. Ook van onze club.
zijn er zelfs die in Am;
werken. Logisch. Een z\
vlieger leert heel zuiver vl
gen. Iedere verkeerde be
ging, verkeerde coördinatie
tekent verlies".
Hij bladert de plakboeken
Honderden föto's geven
goed beeld van vijftig ji
zweefvliegen. Dick Wol ten
een echte liefhebber. Na de»
logsjaren was hij een vas
mensen die de Rotterdai
zweefvliegclub heroprichtte.
„Toen hebben we veel sr
gedaan met de WBAC. We
den niets, die samenwerl
duurde ongeveer zeven j]
Onze club in Woensdra
heeft nu honderd leden,
denk dat er in Nederland ons
veer 5000 zweefvliegers zijn
het duur is? Ja, je kunt heta
tuurlijk zo duur maken als
wilt, maar voor 1000 gulden]
jaar kun je aardig zweefvl
gen. Als je zelf een modi
Bp zweefvliegtuig wil aanschaf!
ben je wel 80.000 a 90.000 gul:
(e kwijt. Het is maar wat je 1
'j>e Ik ben al tevreden als ik n
mijn oldtimer lekker in
lucht hang. Een retourtje 1
i„ ken, daar eens naar toe vlies
,n heerlijk op het gemak. Daatl
ven in die lucht zweven,J"'
zo onvoorstelbaar mooi".
i«««»
Ginnekenweg 21Breda. Telefoon: 076 -222100
T11
V-
Van onze speciale verslaggever
REIMS - Peter Post verraste gistermorgen de volgers in de
Tourkaravaan met nogal harde kritiek op John Talen.
Misschien behoort hij wel tot de groep die niet slaagt als be
roepsrenner".
Deze uitspraak stond haaks op de lof, die Post in het voorjaar
Talen toezwaaide. In de klassiekers was hij een toonbeeld van
toewijding, doorzettingsvermogen en opofferingsgezindheid.
Na de eerste week van de Tour zei Post: „Ik heb hem gevraagd
of hij de Tour wilde rijden. Dat wilde hij, dus verwachtte ik ook
dat hij goed zou presteren, dat hij fit en gemotiveerd aan de start
zou staan".
John Talen lijkt enigszins verdwaald geraakt. Hij weet niet
goed waar hij aan toe is, of hij ooit zal doorbreken bij de profs na
een sterk optreden bij de amateurs. Hij bevindt zich op het ogen
blik in het beslissende tweede jaar. Voor de Tour klaagde hij over
pijn in de rug.
Post: „Ik kan in de Tour geen zieke renners gebruiken. We heb
ben hem voor de Tour speciaal laten onderzoeken. Hij bleek niets
aan zijn rug te mankeren".
Repliek van John Talen: „Ik ben ook fit. Ik mis alleen een
beetje macht in de benen. In de finales van de etapps heb ik niets
te zoeken. Daarom rijd ik de laatste kilometers rustig naar de
eindstreep".
NANCY -
De wedstrijd-
commissaris
sen in de
Ronde van
Frankrijk
hebben zon
dag Laurent
Fignon een
boete opge
legd van 1000
francs, 350
gulden.
De Parijze-
naar gooide
tijdens de
achtste etappe
zijn drinkbus
met opzet in
het gezicht
van een foto
graaf op de
motor, (zie fo
to)
- foto cor vos
Steekje laten vallen
Van onze
speciale verslaggever
NANCY - In tegenstel
ling tot zijn voorganger
in het weekeinde Vale-
rio Tebaldi had de win
naar van de achtste
Tour-etappe heel wat
overwinningen op zijn
naam staan.
Rolf Gölz won in april dit
jaar nog de Waalse Pijl.
De 25-jarige Westduitser
is de oogappel van Jan
Raas. Een groot talent, dat
alleen tegen heeft dat hij
zijn zenuwen moeilijk de
baas kan.
In de finale van de
achtste Touretappe was
Gölz koelbloedig. Omdat
gele-truidrager Jelle Nij-
dam op achterstand lag,
moest hij verdedigend rij
den en kon hij toeslaan in
de sprint Vorig jaar al
boekte Gölz een etappe
zege in de Tour. In hevig
onweer won hij te Blag-
nae de sprint van een kop-
groepje, dat een kwartier
voorsprong had.
De Westduitser maakte
in 1985 zijn debuut bij de
profs aan de zijde van de
Italiaan Beppe Saronni.
Hij won direct de Ruta del
Sol. Al gauw kwam het tot
een conflict. Gölz moest
altijd knecht spelen en
mocht zelden nog voor
eigen kans rijden. De
Westduitser heeft de
overstap naar Raas nooit
betreurd. In anderhalf
jaar won hij twee klassie
kers en twee Tour-etap-
De erelijst van Rolf Gölz:
«85:6 overwinningen, waar
op Ruta del Sol en kam-
ÏÏnscllaP Bondsrepubliek;
«86:4 overwinningen, waar-
I Ronde van Campanië;
*887: 15 overwinningen,
waarbij Kampioenschap van
«inch en Tour-etappe;
1988:8 overwinningen: eerste
etappe Ronde van Valencia,
weede etappe Baskenland,
Waalse Pijl, eerste en vijfde
etappe plus eindklassement
™nde van Asturië, Wijn-
route in Neustadt, achtste
etappe Ronde van Frankrijk.
Wi
lan onze speciale verslaggever
pANCY - in de Tour de
panee-karavaan is zondag
rr> dode gevallen,
pul Plcard, een van de uitzet-
lii\Van Parkoers, raakte
Ia j ''Prangen van de pijlen
Ien de negende etappe betrok-
f,n "ij een verkeersongeval.
Ï'J werd zwaar gewond over-
1 wacht naar het ziekenhuis
F straatsburg, waar hij enige
r later overleed.
Erik Breukink maakte zich zichtbaar zorgen omdat hij
zo'n slechte dag had doorgemaakt. Z'n ogen stonden som
ber. Hij sprak met zachte stem.
Maar het was een gevaarlijke
situatie".
Was het de warmte? Breu
kink haalde z'n schouders op.
„Ik heb een foutje gemaakt.
Vlak voor de laatste helling
was er nog een sprint. Ze reden
op een smalle weg als gekken
door het dorpje Mazieres. Ik
verzeilde halverwege in het pe
loton. En toen was het met me
gebeurd".
Drie renners, de Rus Janusz
Kuum, de Fransman Eric
Boyer en de Italiaan Gianni
Bugno begonnen met geringe
voorsprong aan de klim van
een kilometer. Achter hen
plaatste Luis Herrera zich op
kop en danste op de pedalen
naar de top van de Cöte de
Chavigny. Een aantal favorie
ten ging in het wiel van de Co
lombiaan mee. Achter hen viel
de breuk. En weg waren ze:
Herrera, Bernard, Mottet, Kel
ly, Delgado, Gölz, Pensee, Vi-
sentini, Alcala, Mare Madiot,
De Wilde, Bugno, Kuum,
Boyer, Leclercq en Bauer. De
laatste moest 13 seconden over
bruggen om Jelle Nijdam z'n
gele trui af te pakken. Het luk
te.
In een lange sprint versloeg
Rolf Gölz, die als eerste door de
laatste bocht vloog, heel ver
rassend De Wilde, Bugno en
Kelly. Het werd de derde etap
pezege voor de ploeg van Su-
perConfex.
In de afdaling naar Nancy,
waar Kelly en de zijnen met de
grote versnelling naar beneden
gingen, kon Luis Herrera zich
in het ziedende tempo aan de
staart van de kopgroep hand
haven. Hij werd er net niet af
gereden. Het was na z'n goede
tijdrit een nieuw bewijs dat de
Colombiaan veel heeft bijge
leerd. Hij is niet langer het een
zijdig uitgeruste klimmertje
dat alleen maar bergop kan
presteren. Hij beheerst ook an
dere facetten van de wedstrijd.
Twee dagen voordat de Alpen
bereikt worden, heeft Herrera
minder dan 3 1/2 minuut verlo
ren. En dat in een heel snelle
wedstrijd die tot nog toe met
een gemiddelde van 43 km en
379 meter gereden wordt.
DRie-en-een-halve minuut is
niets vergeleken met andere
jaren toen de Colombiaan in de
vlakke aanloop compleet in de
vernieling werd gereden.
Het vorig jaar telde Herrera
in Bordeaux aan de voet van de
eerste cols liefst 16 minuten
achterstand. In Parijs had hij
echter zeven minuten terugge
wonnen op de favorieten. Her
rera dwingt bij de Europeanen
dan ook met de dag meer res
pect af. In de eerste week van
de Tour is er veel gelachen om
de Colombianen, die er om be
kend staan dat ze slecht kun
nen sturen. Als er een valpartij
was, riep het peloton in koor:
„Colombia, Colombia!". Her
rera reageerde daar woedend
op. Op weg naar Parijs zal dit
peloton het lachen nog ver
gaan.
Eigenlijk zou hij het liefst met
een naar z'n hotel zijn gereden.
Hij wilde de vraag ontlopen
waarom hij op de laatste hel
ling niet mee was toen onder
impuls van Herrera het peloton
in vijf stukken explodeerde. En
een groep van zestien zich met
snelheid van negentig kilome
ter per uur in de afdaling naar
Nancy stortte.
„Ik zag ze natuurlijk wegrij
den. Ik was te laat. Zat te ver
van achteren. Het lint brak en
ik kon er niet meer bijkomen.
In de afdaling reden we er met
man en macht achter. Maar we
wonnen geen centimeter. Wat
wil je? Dat we 100 per uur rij
den? Er zijn grenzen".
De gepolijste stylist van de
eerste Tour-week was de man
met de hamer tegengekomen.
„Je hebt een steekje laten val
len, maar het geeft niet",
troostte Peter Post. Hij gaf z'n
kopman een vriendschappelijk
tikje op de schouder. Maar
Breukink reageerde nauwe
lijks. „23 Seconden is niet veel",
vervolgde Post, „maar je ziet
wel dat je elke dag moet oplet
ten".
Na de Ronde van Italië werd
de Zwitser Urs Zimmermann
gevraagd de kanshebbers voor
de Tour op een rijtje te zetten.
Hij sprak niet over Erik Breu
kink. Waarom niet? „Hij rijdt
formidabel als het koud is",
meende Zimmermann. „Op de
Passo di Gavia was hij in de
sneeuw groots. Als het echt
warm wordt, zal Breukink
minder goed presteren".
Was het toeval dat juist gis
teren het weer omsloeg en de
warmte z'n intrede deed in de
Tour? Sinds de start hadden de
renners in de regen en bij koel
weer gefietst. In Reims stond
gisterochtend de zon al hoog
aan de hemel en de tempera
tuur liep voor het middaguur al
op tot boven twintig graden. In
de namiddag werd het echt
warm met temperaturen tot
bijna 30 graden.
Johan Lammerts merkte on
derweg als een der eersten dat
Erik Breukink problemen had.
„Half koers brak het peloton in
twee stukken. Tachtig man re
den van ons weg. Ineens zag ik
tot mijn verbazing Erik Breu
kink naast mij rijden. Hij had
geluk dat enkele kilometers la
ter alles weer samen kwam.
Van onze
speciale verslaggever
NANCY - De techniek
staat voor niets. Voor het
eerst in de Tour is een
ploeg met fietsen versche
nen waarop zestien ver
snellingen zijn gemon
teerd.
De equipe van Jean-Franpois
Bernard heeft op het achter
wiel een 'pion' met acht kam-
wieltjes. Met de twee kam
wielen bij de trapas kunnen
op die manier zestien versnel
lingen worden gekozen.
In de vlakke etappes rijden
de renners met 53 en 42 x 12
tot en met 19. In de bergen
met 53 en 39 vooraan.
In de eerste Tour hadden
de renners nog geen versnel
ling. Daarna kwam het ach-
terwiel met twee kamwielen
in de mode. Aan de voet van
een berg stapten de renners
af, draaiden hun achterwiel
om en begonnen de beklim
ming met het bergtand-
wieltje.
Vlak na de tweede wereld
oorlog waren de modernste
racefietsen gemonteerd met
één kamwiel voor en drie
achter. De techniek in de rij
wielindustrie is nog steeds in
volle ontwikkeling, getuige de
blok van acht op het achter
wiel van de Toshiba's.
De Tour heeft nu ook z'n
eigen bakkerij, 's Morgens
voor de start wordt er een
soort VIP-dorp opgebouwd,
waar pers en genodigden
plaats kunnen nemen bij een
kopje koffie uit Colombia en
met croissants van een bak
ker uit Parijs. Het is niet zo
maar een bakker. Maar een
keten van bakkerijen met een
omzet van 4 miljard francs.
Deze bakker in het groot
heeft nu 4 ton uitgetrokken
om elke morgen de belang
rijke mensen in de ronde een
ontbijt te bezorgen in het
VIP-dorp. Een paar dagen
geleden liep het echter mis.
Want in het plaatsje Neuf-
ehatel was nergens een plek
te vinden waarop het om
vangrijke VIP-dorp kon wor
den opgebouwd. Daar stond
de bakker met duizenden
croissants. Het vee in de om
geving heeft die dag extra
bijvoeding gekregen.
NANCY - Vreugde en verdriet lagen gisteren voor de
ploeg Raas pal naast elkaar.
Er werd getreurd om het
verlies van de gele trui van
Jelle Nijdam en gefeest van
wege het feit dat de West
duitser Rolf Gölz na de
etappe-zeges van Van Pop-
pel en Nijdam de derde
winst binnenhaalde.
Jelle Nijdam was uiter
aard de man die sip keek.
„Ik vind het heel mooi dat
Gölz heeft gewonnen, maar
ik zou het nog leuker gevon
den hebben als ik de trui
had gehouden", aldus de
Zundertenaar, die sneuvelde
op het laatste bergje, de Cöte
de Chavigny, die slechts de
vierde categorie had meege
kregen, maar knap lastig
was. Nijdam: „Ik had ge
hoopt mee te kunnen, maar
dat zat er niet in. Dat bergje
was iets te veel van het
goede voor mij".
Na de top van het 380 me
ter hoge colletje viel er in de
resterende 26 kilometer
eigenlijk niets meer goed te
maken, omdat bijna de hele
ploeg op haar wenkbrauwen
zat. Gerrit Solleveld: „Za
terdag zijn we de bijna de
hele dag in de achtervolging
geweest op Tebaldi en Casa-
do. Dat heeft ons zoveel
krachten gekost, dat we nu
in de finale niets meer
waard waren".
De ploeg van Raas had in
derdaad zaterdag lang jacht
gemaakt op de al vroeg ont
snapte Italiaan en Frans
man, maar was nooit tot het
uiterste gegaan, om niet de
kans te lopen en de gele trui
kwijt te raken en haast de
etappe-overwinning te grij
pen. Raas: „Als de ploeg al
les had gegeven en die twee
had teruggepakt, had je een
heel andere finale gekregen
en had alles kunnen mis
gaan, omdat het dan bij ons
op nog maar enkele jongens
zou zijn aangekomen en er
zonder twijfel aan de lo
pende band zou zijn gede
marreerd."
Raas, die zaterdag priori
teit gaf aan het veilig stellen
van de gele trui boven het
uitspelen van Van Poppel
(„Jelle verdiende dat, omdat
hij zo hard heeft gewerkt
om in het bezit van het geel
te komen"), streefde ook gis
teren naar handhaving van
Nijdams leiderspositie. Toen
het op niets uitliep (Nijdam,
die zaterdag acht bonifica
tieseconden veroverde en
gisteren twee, kwam uitein
delijk elf seconden te kort
om Bauer voor te blijven),
had Raas evenwel nog
iemand achter de hand om
succes af te dwingen. Dat
was Rolf Gölz.
Het had echter nogal wat
voeten in de aarde, voordat
Gölz, die een vrije rol had en
voor niemand hoefde te
werken, aan het front ver
scheen. Gerrit Solleveld: „Ik
zei op een gegeven ogenblik
tegen hem dat dat laatste
bergje echt iets voor hem
was. Hij begon meteen te
klagen. „Ik ben kapot, ik ben
kapot", riep hij steeds
maar".
En toen bet bewuste col
letje opdoemde, bevond Gölz
zich nog steeds achterin het
grote veld. Solleveld: „Pee
tere heeft toen tegen Jakobs
gezegd dat hij Gölz moest
gaan zoeken. Toen Gölz naar
voren was gebracht, schold
iedereen hem verrot. Hij
heeft dat kennelijk nodig".
De winnaar van de
Waalse Pijl, die vorig jaar in
de helse etappe naar Blag-
nac zegevierde, toen de ren
ners na een hoosbui tot hun
knieën door het water moes
ten fietsen, kweet zich in de
finale uitstekend van zijn
taak. Hij haalde tot twee
maal toe Steve Bauer terug
en reageerde ook op elke an
dere demarrage. Gölz: „Ik
heb er alles aan gedaan om
het tempo in de kopgroep zo
langzaam mogelijk te hou
den, in de hoop dat Nijdam
nog zou kunnen terugko
men. Alleen in de laatste ki
lometer heb ik aan mijn
eigen kansen gedacht. Het
was een kwestie van het
goede wiel kiezen. Nou dat
was niet zo moeilijk. Ik wist
dat De Wilde de snelste was.
Ik heb tot het laatst gewacht
en ben toen over hem heen
gegaan."
Gölz won gedecideerd.
Niet zo bevreemdend, want
hij heeft inmiddels een re
putatie opgebouwd als het
aankomt op het finishen met
een kleine groep. „Dan kan
ik het, omdat dat me ligt.
Een massaspurt zal echter
nooit wat voor mij worden.
Aan dat gewring zal ik nooit
wennen. Daar moet ik niets
van hebben".
„Het zou mij niet verwon
deren als Gölz ook nog hoog
in het algemeen klassement
eindigt", verkondigde Su-
perconfex' assistent-ploeg
leider Hilaire van der
Schueren. „Als hij net zo
goed omhoog gaat als in de
Ronde van Asturië, moet dat
mogelijk zijn."
Nancy-Straatsburg 160.5 kilometer Belfort-Besangon 149.5 kilometer
-*eF~
Rolf Gölz uit de ploeg van Jan Raas versloeg in Nancy in de eindsprint verrassend De Wil
de, Bugno en Kelly. fotoanp
TELEVISIE
Nederland III: 16.25 uur: recht
streeks verslag van de finale van
de etappe Nancy-Straatsburg.
Nederland III: 19.00 uur: samen
vatting Tour de France.
BRT II: 16.25 uur rechtstreekse re
portage van de rit tussen Nancy en
Straatsburg.
BRT I: 18.35 uur: samenvatting
Tour de France.
RADIO
Radio I: 14.05 uur: Tour de France
extra.
Radio I: 15.02 uur: Radio Tour de
France.
BRT 1:13.30 uur: Radio Tour.