IRK
'Doodjammer dat ik geel niet heb gepakt'
HET ZIT ME MEE DE LAATSTE TIJD'
Hampsten wacht op de bergen
i
'Ik voel me als
een onbewoonbaar
verklaarde woning'
DE STEM
B. V.
ERIK BREUKINK NA INDIVIDUELE TIJDRIT
R '88
GERRIE KNETEMANN:
Stevenhaagen vraagt
om openbare toiletten
A;- 2 O M E R O P R U I M I N G
T26
JNFUCIUS
i [Scheidegger
TL
treepje
ZATERDAG 9 JULI 1988
WASQUEHAL - Minuten lang snakte Jelle Nij
dam op zijn fiets naar adem, met beide benen aan
de grond en hangend over het stuur.
AMERIKAAN HEEFT MOEILIJKE EERSTE DAGEN ACHTER DE RUG
Cees Priem op
bezoek bij
Tour-directie
TOUR VANDAAG
TOUR OP RADIO EN TV
TOUR MORGEN
3
"MULT?"
IARMACOM
ae vacant van
jecten en van plan-
beleid en -beheer;
Bssen;
erende persoon
kan voor dit moment
<imum salaris van
et maximum van
feel uitmaken van
gemeente Breda
ties tussen mannen
jkkelijk verzocht te
nen worden
atuur en Landschap,
Personeelszaken
(076) 65 53 50.
augustus hun reac-
de Milieudienst,
der vermelding van
i in een open
Van onze speciale verslaggever
j-jein Groothuis
vVASQUEHAL - Voor Erik
Breukink betekende het
geenszins een opluchting
§at hij naast de gele trui
had gegrepen.
pe coureur uit Bergen op
Eoom die gisteren voor de start
[van dé tijdrit favoriet was voor
de voorlopige eerste plaats in
het algemeen klassement: „Ik
And het echt doodjammer dat
ik me niet in het geel heb kun-
~en rijden. De druk had ik
eraag op de koop toegenomen.
Er kan wel gezegd worden dat
ik een Tour-favoriet ben en dat
mijn tijd nog wel komt, maar je
ziet het wel aan Lubberding.
Die heeft ook tien jaar moeten
wachten op het geel".
Over zijn verrichting in de
tijdrit, waarin hij als 24ste ein
digde, was de Panasonic-ren-
ner wel content. „Gezien de
omstandigheden heb ik een
goede tijdrit gereden. Ik had
het parkoers verkend. Toen
kon ik de 12 gebruiken. In de
tijdrit heb ik die versnelling
echter niet een keer kunnen
draaien".
Steven Rooks, de hoop van
de PDM-ploeg voor het alge
meen klassement, kwam uit op
een teleurstellende 71ste plaats.
„De eerste 30,35 kilometer ging
het voortreffelijk", aldus de
renner uit Warmenhuizen,
„maar op het laatst begon ik
wat te zweven. Toen leek het
wel een beetje op de vogeltjes
dans. Maar ja, je hebt goede en
slechte dagen. Ik wanhoop niet.
De Tour duurt nog lang".
Gerrit Solleveld, die 's och
tends reed, verraste met een
vijfde plaats in de rit tegen het
uurwerk. De tempobeul uit De
Lier werd gestimuleerd door
het feit dat hij kort voor Fig-
non moest rijden. Solleveld. „Ik
wist niet dat hij kort na mij
aan de bak moest, maar ik
kreeg het in de gaten, toen ik
hem bij de start zag rondrijden.
Ik wilde niet dat hij me voorbij
zou gaan en heb daarom alles
gegeven. Ik had het parkoers
helemaal niet verkend, maar
desondanks ging het goed.
Voorde bochten lette ik goed op
de motoren. De rest ging eigen
lijk vanzelf. Ik heb steeds 54x13
gereden en af en toe de 12 ge
bruikt als het pal voor de wind
was. Ik heb geen inzinking ge
had. Het is toch mooi eens zo
kort te eindigen in een tijdrit,
maar ik begrijp natuurlijk ook
wel dat het beeld vertekend is".
Peter Stevenhaagen, die een
zekere faam als tijdrijder heeft
opgebouwd, kon zich gisteren
niet meten met de. beste ren
ners. Hij werd slechts 23ste.
„De laatste tien kilometer ging
het kloten. Tien kilometer voor
de streep was er een scherpe
bocht naar links. Ik herkende
het te laat, waardoor ik sterk
moest afremmen. Nadat ik op
nieuw had moeten aanzetten,
draaide het helemaal niet
meer. Toen was het een en al
hobbelen".
Erik Breukink moest zich
tevreden blijven stellen met
de witte trui van het jonge-
renklassement. - fotoanp
Nijdam slaat weer toe
Sfa een tijdje vroeg assistent-ploegleider Hilaire van der
ichueren van Superconfex voorzichtig: „Gaat het weer
en beetje".
„Drinken", was het korte
intwoord dat hij kreeg van de
lundertenaar, die bij het spre
ien in dezelfde houding bleef,
in paar slokken mineraalwa-
ir leken hem er helemaal bo-
'enop te krijgen, want hij gaf
n eerste reactie in een radio-
icrofoon.
Meteen na beëindiging van
iet mini-vraaggesprek hing de
'estbrabander echter nog eens
in poos over zijn racekarretje,
et gaf aan hoe diep de 'oer-
ens' was gegaan bij het vero-
reren van de gele trui.
Zittend in de bestelbus van
ijn ploeg werd Nijdam meege-
leeld dat hij het leiderstricot
lad bemachtigd. „Mooi", was
iet enige dat de pupil van Jan
tas aanvankelijk uitbracht,
iter voegde hij er aan toe:
et zit me wel mee de laatste
d". En: „Ik had gedacht dat
pas in het weekeinde in aan-
lerking zou kunnen komen
'oor de gele trui".
Nijdam, die na zijn etappe-
iverwinning in Liévin (eergis-
Ten) een tweede grote slag
iloeg, leverde op het 52 kilome-
:r lange traject tussen Liévin
in Wasquehal een topprestatie,
"ie met wat meer geluk (als de
ind niet was afgenomen) mo-
lelijk zelfs een tweede zege had
en betekenen. Ploegleider
an Raas: „Nijdam reed echt
lormidabel. En dan te beden-
en dat het de eerste keer was
lat hij in een lange tijdrit vol-
It ging. Ik durf te beweren dat
ij nog veel meer kan. Hij is al-
:n wel eens moeilijk te moti-
'eren voor wedstrijden die hij
ankan".
Tijdritspecialisten plegen
ieestal het parkoers grondig
verkennen, voordat zij aan
:n rit tegen het uurwerk be-
innen. Jelle Nijdam oordeelde
isterochtend dat dat voor hem
liet nodig was.
Nijdam: „In de eerste plaats
ras er weinig tijd voor. Dan
lad ik al voor half elf op het
arkoers moeten zijn. Boven-
ien had ik dan de hele dag een
Ketje moeten rondhangen. Dat
■ag ik niet zitten. Ik heb wel de
Kiste kilometers vanaf de
start gereden om te weten
welke versnellingen ik moest
gebruiken. Ik vind het ook niet
zo'n noodzaak om het parkoers
van een grote tijdrit te bekij
ken. Voor een proloog ligt dat
anders, want daarin moet je in
elke bocht winst zien te pak
ken".
Nijdam vertrok niet op een
schema. „Het was alleen een
zaak van zo hard mogelijk
gaan. Ik ben bijna voluit ver
trokken en heb daarna gepro
beerd het zo lang mogelijk vol
te houden".
De Zundertenaar vertrok in
derdaad als een razende, het
geen tot gevolg had dat hij een
betere eerste tussentijd (na 15
kilometer) had dan winnaar
Sean Yates, die 's ochtends ge
jaagd door de wind een voor
iedereen onbereikbare tijd
neerzette. Bij bijna windstil
weer moest Nijdam vervolgens
inleveren ten opzichte van de
Brit. Nijdam: „Ik kreeg de ver
schillen met Yates door. Het
was aardig om te weten, maar
ik had er niet veel aan. Je kunt
nu eenmaal niet harder dan zo
hard mogelijk".
Jan Raas was het al snel dui
delijk dat de prestatie van
Yates niet te overtreffen zou
zijn. „De omstandigheden wa
ren te zeer in het nadeel van
Jelle. Ik heb echter wel de hele
tijdrit gedacht dat het geel er in
zat".
Het leidèrstricot, dat Nijdam
in bezit kreeg door de Canadees
Steve Bauer een seconde voor
te blijven in het algemeen klas
sement, kwam op het laatst al
leen in gevaar, doordat de Zun-
Uitgeput drinkt Jelle Nijdam wat water. Het zou een hele
kon uitbrengen.
dertenaar een taxatiefout
maakte, waardoor hij de laat
ste bocht uitzeilde. Nijdam:
„Voor mijn gevoel gingen de
motoren, die voor mij reden,
vol door die bocht. Ik ging er
daarom vanuit dat het een
flauwe bocht was. Ik gokte
daarom nog op alles in die
bocht. Ik kwam er bedrogen
mee uit, want ik moest in de
remmen en vloog er deson
danks nog uit". „Dat heeft Jelle
zeker tien seconden gekost",
verklaarde Jan Raas. „Hij
moest helemaal opnieuw aan
zetten".
Mede doordat hij nog terug
in zijn ritme moest komen, wa
ren de laatste honderden me
ters uitermate zwaar voor de
Westbrabander. „Ik heb die
laatste 300 meter werkelijk al
les gegeven. Ik zat helemaal
dood. Maar het is de moeite
waard geweest".
Met het dubbele succes van
Nijdam (etappe-zege en gele
trui), die vorig jaar na de pro
loog in West-Berlijn het geel
ook kreeg omgehangen, en de
ritwinst van Van Poppel heeft
de ploeg van Jan Raas al drie
keer vol in de roos geschoten.
„Onze Tour is nu al ge
slaagd", aldus de Zeeuwse
ploegleider. „Het gaat onver
wacht goed. Ik dacht dat wij in
een mindere conditie zouden
zijn dan vorig jaar. De indica
tie was er. In de voorbereiding
presteerden we deze keer na
melijk minder. In 1987 wonnen
we drie etappes in de Midi Li
bre en de Ronde van Zweden.
Dit jaar wonnen we slechts een
rit in de Ronde van Zweden.
Daar komt nog eens bij dat
Peeters ziek werd voor het Bel
gisch kampioenschap en Gölz
ziek van de Ronde van Zweden
naar huis ging. Alles bij elkaar
genomen, is het me daarom al
les meegevallen. Ik denk dat de
jongens zich opgetrokken heb
ben aan de prestaties van de
ploeg van Post in deze ronde.
Een kwestie van gezonde riva
liteit".
Van onze speciale verslaggever
WASQUEHAL - Andy Hampsten
gedroeg zich in de eerste week van
de Tour de France zo discreet, dat
■1 ln T startvolgorde voor de tijd
je Liévin-Wasquehal werd verge-
De Amerikaan boekte nochtans amper
arie weken geleden de beste prestatie
van het wielerseizoen. Hij won de Giro
Qitalia na een heroisch gevecht met
Erik Breukink.
Hampsten was gelijk groot kansheb
ber voor de Tour, zijn hoofdobjectief
oor dit seizoen. De viering van zijn
verwmning in Giro deed zijn voorbe-
icung op de Tour grotendeels misluk-
„In Amerika stond er altijd wel
iemand voor de deur. Van de televisie, of
zo maar vrienden. Ik kon daardoor wei
nig op de fiets zitten. Zo bekeken ben ik
slecht geprepareerd aan de start van de
Tour verschenen", aldus de Amerikaan
in Wasquehal.
Hampsten zag ook positieve kanten
aan de festiviteiten in Boulder, Colora
do. „Mentaal was die belangstelling een
enorme oppepper. Een bewijs dat mijn
prestatie in de Giro iets betekende voor
al die mensen. Trouwens, wat is er
mooier dan praten, eten en drinken tus
sen al je vrienden".
De drie minuten achterstand hebben
Hampstens zelfvertrouwen niet aange
tast. „De Tour wordt in de bergen be
slist. In het hooggebergte kan ik toe
slaan. Mijn instelling was ook helemaal
gericht op het tweede gedeelte. Ik heb
overigens respect voor Erik Breukink,
mijn rivaal uit de Giro. Zijn ploeg heeft
hem in een ideale positie gemanoeu
vreerd zonder dat hij zich zelf diep
hoefde te gaan. Erik zal tot het einde
blijven meedoen. Net als in de Giro en ik
zie Zimmermann ook weer ver komen.
De eerste drie van Giro eindigen zeker
bij de eerste vijf in de Tour".
Na afloop van de tijdrit tussen Liévin
en Wasquehal had Hampsten het toch
even te kwaad. Hij wist niet te profite
ren van de gunstige omstandigheden,
waaronder hij zijn 52 kilometer mocht
rijden. Hampsten presteerde het slechtst
van alle kanshebbers: 1.06.00. Hij wei
gerde ook maar enig commentaar te ge
ven. Hij had geluk, de schade viel hard
mee tegenover Mottet, Bernard, Kelly
en Breukink voor wie de wind niet in de
rug wilde waaien.
Van onze
speciale verslaggever
WASQUEHAL - Zijn
dertiende en laatste
Tour de France heeft
de zeer bijgelovige
Gerrie Knetemann on
geluk gebracht.
Gisteren viel hij met een
gebroken sleutelbeen uit,
nadat hij nog vijftien ki
lometer van de tijdrit
had gereden.
Donderdag na zijn val
in de zesde etappe ver
moedde de Huyberge-
naar al dat zijn sleutel
been gebroken was. 's
Avonds in het ziekenhuis
kreeg Knetemann een
bevestiging, toen er rönt
genfoto's wapen geno
men. Knetemann: „Mijn
linkersleuteibeen is op
dezelfde plaats gebroken
als in maart, toen ik in de
Driedaagse van de Panne
onderuit ging. Het bot is
niet helemaal van elkaar,
maar aan een kant zit
een scheur".
Knetemann, die don
derdag de vijfde etappe
zonder problemen had
voltooid, nadat hij pillen
van de Tour-arts had ge
kregen, begon eergister
avond goed last van zijn
blessure te krijgen. Ka
mergenoot Adrie van der
- fotoanp
Poel: „Op een gegeven
moment hoorde ik hem
kermen in bed".
Ondanks de pijn be
sloot Knetemann met een
schouder, die goed inge-
taped was, toch te star
ten. PDM's PR-man Har-
rie Jansen zei wel te we
ten waarom Knetemann
onbegonnen werk oppak
te. Jansen: „Dat houdt
verband met de Giro.
Daar is een aantal ren
ners volgens hem te snel
afgestapt. Hij heeft nu
een voorbeeld willen zijn
voor de jongeren".
Na vijftien kilometer
stapte Knetemann van de
fiets, om zich bij de finish
bij zijn overgekomen
wouw Greet te voegen.
Op de motorkap van een
verzorgerswagen maakte
hij een wat aangeslagen
indruk.
„Het is een triest af
scheid", verkondigde De
Kneet. „Ik voel me net
een onbewoonbaar ver
klaarde woning. Het
wordt alweer uithuilen
en opnieuw beginnen. Zo
langzamerhand word ik
een soort Heintje Davids.
Ik moet er eens over den
ken of ik volgend jaar
weer ga koersen. Twee
gebroken sleutelbenen in
een jaar zetten je toch
aan het denken".
tijd duren alvorens hij na de tijdrit weer zijn eerste woorden
- foto cor vos
Jelle Nijdam geconcentreerd op weg tijdens de tijdrit van
gisteren. - fotoanp
Van onze speciale verslaggever
WASQUEHAL - Peter Stevenhaagen kreeg donder
dag een boete van 375 frank, omdat hij zich misdra
gen had tegenover het publiek.
Die misdraging bleek te bestaan uit het urineren langs de
weg.
Stevenhaagen: „Ik moest plassen en heb netjes gewacht
tot ik de bebouwde kom van een dorp uit was. Als dat ook
al niet meer mag, dan moeten ze maar openbare toiletten
langs de route zetten".
Van onze speciale verslaggever
WASQUEHAL - Cees
Priem, ploegleider van
TVM, heeft zich gisteren in
de tijdrit van Liévin naar
Wasquehal bij de Tour-ka
ravaan gevoegd.
De Nederlander heeft met de
directie van de ronde overleg
gevoerd over deelneming van
zijn formatie aan de Ronde van
Frankrijk in het volgende sei
zoen. TVM werd dit jaar niet
toegelaten.
De kans dat Priem met zijn
renners in het seizoen 1989 wel
naar de Tour kan, lijkt nu vrij
groot. De Tour-directie heeft
als belangrijkste voorwaarde
gesteld, dat TVM in dat geval
ook zal deelnemen aan andere
wedstrijden die onder haar
verantwoordelijkheid vallen,
de Ronde van de Oise, de Ronde
van de Europese Gemeenschap
en het Criterium International.
Priem is bereid aan deze voor
waarden te voldoen.
Wasquehal-Reims 225.5 kilometer
-«sF
ZATERDAG
TELEVISIE
Nederland III: 16.30 uur:
rechtstreeks verslag van de
etappe tussen Wasquehal en
Reims.
Nederlands III: 19.00 uur:
samenvatting Tour de
France.
Nederland III: 22.25 uur:
Studio Sport.
BRT II: 16.30 uur: recht
streekse reportage Wasque
hal-Reims.
BRT I: 18.45 uur: samenvat
ting Tour de France.
RADIO
Radio I: 15.05 uur: Radio
Tour de France.
BRT I: 13.05 uur: Radio
Tour.
ZONDAG
TELEVISIE
Nederland III: 15.55 uur:
Studio Sport met Tour de
France en basketbal.
Nederland III: 19.00 uur:
Studio Sport.
BRT I: 16.00 uur: recht
streeks verslag van de
etappe tussen Reims en
Nancy.
BRT 1:18.30 uur: samenvat
ting Tour de France.
RADIO
Radio I: 14.02 uur: Radio
Tour de France.
BRT I: 13.15 uur: Radio
Tour.
Reims-Nancy 219 kilometer
Cysomgkgi
St-Amand- i*
les-Eai
Valencien stL V
ABohain-en-
Vermandois
7
A
A
Crecy-sur-Serre
Cemyen-Laonnais
Fismes^**®
Sarcy^y^e
K IaaaaaaIaaa IISIaaa
BS5Z3
.„o* nriTTmn?
-ö$\
K IAVWAIaaA IBAAA-A^/