IRK 'Doodjammer dat ik geel niet heb gepakt' HET ZIT ME MEE DE LAATSTE TIJD' Hampsten wacht op de bergen i 'Ik voel me als een onbewoonbaar verklaarde woning' DE STEM B. V. ERIK BREUKINK NA INDIVIDUELE TIJDRIT R '88 GERRIE KNETEMANN: Stevenhaagen vraagt om openbare toiletten A;- 2 O M E R O P R U I M I N G T26 JNFUCIUS i [Scheidegger TL treepje ZATERDAG 9 JULI 1988 WASQUEHAL - Minuten lang snakte Jelle Nij dam op zijn fiets naar adem, met beide benen aan de grond en hangend over het stuur. AMERIKAAN HEEFT MOEILIJKE EERSTE DAGEN ACHTER DE RUG Cees Priem op bezoek bij Tour-directie TOUR VANDAAG TOUR OP RADIO EN TV TOUR MORGEN 3 "MULT?" IARMACOM ae vacant van jecten en van plan- beleid en -beheer; Bssen; erende persoon kan voor dit moment <imum salaris van et maximum van feel uitmaken van gemeente Breda ties tussen mannen jkkelijk verzocht te nen worden atuur en Landschap, Personeelszaken (076) 65 53 50. augustus hun reac- de Milieudienst, der vermelding van i in een open Van onze speciale verslaggever j-jein Groothuis vVASQUEHAL - Voor Erik Breukink betekende het geenszins een opluchting §at hij naast de gele trui had gegrepen. pe coureur uit Bergen op Eoom die gisteren voor de start [van dé tijdrit favoriet was voor de voorlopige eerste plaats in het algemeen klassement: „Ik And het echt doodjammer dat ik me niet in het geel heb kun- ~en rijden. De druk had ik eraag op de koop toegenomen. Er kan wel gezegd worden dat ik een Tour-favoriet ben en dat mijn tijd nog wel komt, maar je ziet het wel aan Lubberding. Die heeft ook tien jaar moeten wachten op het geel". Over zijn verrichting in de tijdrit, waarin hij als 24ste ein digde, was de Panasonic-ren- ner wel content. „Gezien de omstandigheden heb ik een goede tijdrit gereden. Ik had het parkoers verkend. Toen kon ik de 12 gebruiken. In de tijdrit heb ik die versnelling echter niet een keer kunnen draaien". Steven Rooks, de hoop van de PDM-ploeg voor het alge meen klassement, kwam uit op een teleurstellende 71ste plaats. „De eerste 30,35 kilometer ging het voortreffelijk", aldus de renner uit Warmenhuizen, „maar op het laatst begon ik wat te zweven. Toen leek het wel een beetje op de vogeltjes dans. Maar ja, je hebt goede en slechte dagen. Ik wanhoop niet. De Tour duurt nog lang". Gerrit Solleveld, die 's och tends reed, verraste met een vijfde plaats in de rit tegen het uurwerk. De tempobeul uit De Lier werd gestimuleerd door het feit dat hij kort voor Fig- non moest rijden. Solleveld. „Ik wist niet dat hij kort na mij aan de bak moest, maar ik kreeg het in de gaten, toen ik hem bij de start zag rondrijden. Ik wilde niet dat hij me voorbij zou gaan en heb daarom alles gegeven. Ik had het parkoers helemaal niet verkend, maar desondanks ging het goed. Voorde bochten lette ik goed op de motoren. De rest ging eigen lijk vanzelf. Ik heb steeds 54x13 gereden en af en toe de 12 ge bruikt als het pal voor de wind was. Ik heb geen inzinking ge had. Het is toch mooi eens zo kort te eindigen in een tijdrit, maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat het beeld vertekend is". Peter Stevenhaagen, die een zekere faam als tijdrijder heeft opgebouwd, kon zich gisteren niet meten met de. beste ren ners. Hij werd slechts 23ste. „De laatste tien kilometer ging het kloten. Tien kilometer voor de streep was er een scherpe bocht naar links. Ik herkende het te laat, waardoor ik sterk moest afremmen. Nadat ik op nieuw had moeten aanzetten, draaide het helemaal niet meer. Toen was het een en al hobbelen". Erik Breukink moest zich tevreden blijven stellen met de witte trui van het jonge- renklassement. - fotoanp Nijdam slaat weer toe Sfa een tijdje vroeg assistent-ploegleider Hilaire van der ichueren van Superconfex voorzichtig: „Gaat het weer en beetje". „Drinken", was het korte intwoord dat hij kreeg van de lundertenaar, die bij het spre ien in dezelfde houding bleef, in paar slokken mineraalwa- ir leken hem er helemaal bo- 'enop te krijgen, want hij gaf n eerste reactie in een radio- icrofoon. Meteen na beëindiging van iet mini-vraaggesprek hing de 'estbrabander echter nog eens in poos over zijn racekarretje, et gaf aan hoe diep de 'oer- ens' was gegaan bij het vero- reren van de gele trui. Zittend in de bestelbus van ijn ploeg werd Nijdam meege- leeld dat hij het leiderstricot lad bemachtigd. „Mooi", was iet enige dat de pupil van Jan tas aanvankelijk uitbracht, iter voegde hij er aan toe: et zit me wel mee de laatste d". En: „Ik had gedacht dat pas in het weekeinde in aan- lerking zou kunnen komen 'oor de gele trui". Nijdam, die na zijn etappe- iverwinning in Liévin (eergis- Ten) een tweede grote slag iloeg, leverde op het 52 kilome- :r lange traject tussen Liévin in Wasquehal een topprestatie, "ie met wat meer geluk (als de ind niet was afgenomen) mo- lelijk zelfs een tweede zege had en betekenen. Ploegleider an Raas: „Nijdam reed echt lormidabel. En dan te beden- en dat het de eerste keer was lat hij in een lange tijdrit vol- It ging. Ik durf te beweren dat ij nog veel meer kan. Hij is al- :n wel eens moeilijk te moti- 'eren voor wedstrijden die hij ankan". Tijdritspecialisten plegen ieestal het parkoers grondig verkennen, voordat zij aan :n rit tegen het uurwerk be- innen. Jelle Nijdam oordeelde isterochtend dat dat voor hem liet nodig was. Nijdam: „In de eerste plaats ras er weinig tijd voor. Dan lad ik al voor half elf op het arkoers moeten zijn. Boven- ien had ik dan de hele dag een Ketje moeten rondhangen. Dat ■ag ik niet zitten. Ik heb wel de Kiste kilometers vanaf de start gereden om te weten welke versnellingen ik moest gebruiken. Ik vind het ook niet zo'n noodzaak om het parkoers van een grote tijdrit te bekij ken. Voor een proloog ligt dat anders, want daarin moet je in elke bocht winst zien te pak ken". Nijdam vertrok niet op een schema. „Het was alleen een zaak van zo hard mogelijk gaan. Ik ben bijna voluit ver trokken en heb daarna gepro beerd het zo lang mogelijk vol te houden". De Zundertenaar vertrok in derdaad als een razende, het geen tot gevolg had dat hij een betere eerste tussentijd (na 15 kilometer) had dan winnaar Sean Yates, die 's ochtends ge jaagd door de wind een voor iedereen onbereikbare tijd neerzette. Bij bijna windstil weer moest Nijdam vervolgens inleveren ten opzichte van de Brit. Nijdam: „Ik kreeg de ver schillen met Yates door. Het was aardig om te weten, maar ik had er niet veel aan. Je kunt nu eenmaal niet harder dan zo hard mogelijk". Jan Raas was het al snel dui delijk dat de prestatie van Yates niet te overtreffen zou zijn. „De omstandigheden wa ren te zeer in het nadeel van Jelle. Ik heb echter wel de hele tijdrit gedacht dat het geel er in zat". Het leidèrstricot, dat Nijdam in bezit kreeg door de Canadees Steve Bauer een seconde voor te blijven in het algemeen klas sement, kwam op het laatst al leen in gevaar, doordat de Zun- Uitgeput drinkt Jelle Nijdam wat water. Het zou een hele kon uitbrengen. dertenaar een taxatiefout maakte, waardoor hij de laat ste bocht uitzeilde. Nijdam: „Voor mijn gevoel gingen de motoren, die voor mij reden, vol door die bocht. Ik ging er daarom vanuit dat het een flauwe bocht was. Ik gokte daarom nog op alles in die bocht. Ik kwam er bedrogen mee uit, want ik moest in de remmen en vloog er deson danks nog uit". „Dat heeft Jelle zeker tien seconden gekost", verklaarde Jan Raas. „Hij moest helemaal opnieuw aan zetten". Mede doordat hij nog terug in zijn ritme moest komen, wa ren de laatste honderden me ters uitermate zwaar voor de Westbrabander. „Ik heb die laatste 300 meter werkelijk al les gegeven. Ik zat helemaal dood. Maar het is de moeite waard geweest". Met het dubbele succes van Nijdam (etappe-zege en gele trui), die vorig jaar na de pro loog in West-Berlijn het geel ook kreeg omgehangen, en de ritwinst van Van Poppel heeft de ploeg van Jan Raas al drie keer vol in de roos geschoten. „Onze Tour is nu al ge slaagd", aldus de Zeeuwse ploegleider. „Het gaat onver wacht goed. Ik dacht dat wij in een mindere conditie zouden zijn dan vorig jaar. De indica tie was er. In de voorbereiding presteerden we deze keer na melijk minder. In 1987 wonnen we drie etappes in de Midi Li bre en de Ronde van Zweden. Dit jaar wonnen we slechts een rit in de Ronde van Zweden. Daar komt nog eens bij dat Peeters ziek werd voor het Bel gisch kampioenschap en Gölz ziek van de Ronde van Zweden naar huis ging. Alles bij elkaar genomen, is het me daarom al les meegevallen. Ik denk dat de jongens zich opgetrokken heb ben aan de prestaties van de ploeg van Post in deze ronde. Een kwestie van gezonde riva liteit". Van onze speciale verslaggever WASQUEHAL - Andy Hampsten gedroeg zich in de eerste week van de Tour de France zo discreet, dat ■1 ln T startvolgorde voor de tijd je Liévin-Wasquehal werd verge- De Amerikaan boekte nochtans amper arie weken geleden de beste prestatie van het wielerseizoen. Hij won de Giro Qitalia na een heroisch gevecht met Erik Breukink. Hampsten was gelijk groot kansheb ber voor de Tour, zijn hoofdobjectief oor dit seizoen. De viering van zijn verwmning in Giro deed zijn voorbe- icung op de Tour grotendeels misluk- „In Amerika stond er altijd wel iemand voor de deur. Van de televisie, of zo maar vrienden. Ik kon daardoor wei nig op de fiets zitten. Zo bekeken ben ik slecht geprepareerd aan de start van de Tour verschenen", aldus de Amerikaan in Wasquehal. Hampsten zag ook positieve kanten aan de festiviteiten in Boulder, Colora do. „Mentaal was die belangstelling een enorme oppepper. Een bewijs dat mijn prestatie in de Giro iets betekende voor al die mensen. Trouwens, wat is er mooier dan praten, eten en drinken tus sen al je vrienden". De drie minuten achterstand hebben Hampstens zelfvertrouwen niet aange tast. „De Tour wordt in de bergen be slist. In het hooggebergte kan ik toe slaan. Mijn instelling was ook helemaal gericht op het tweede gedeelte. Ik heb overigens respect voor Erik Breukink, mijn rivaal uit de Giro. Zijn ploeg heeft hem in een ideale positie gemanoeu vreerd zonder dat hij zich zelf diep hoefde te gaan. Erik zal tot het einde blijven meedoen. Net als in de Giro en ik zie Zimmermann ook weer ver komen. De eerste drie van Giro eindigen zeker bij de eerste vijf in de Tour". Na afloop van de tijdrit tussen Liévin en Wasquehal had Hampsten het toch even te kwaad. Hij wist niet te profite ren van de gunstige omstandigheden, waaronder hij zijn 52 kilometer mocht rijden. Hampsten presteerde het slechtst van alle kanshebbers: 1.06.00. Hij wei gerde ook maar enig commentaar te ge ven. Hij had geluk, de schade viel hard mee tegenover Mottet, Bernard, Kelly en Breukink voor wie de wind niet in de rug wilde waaien. Van onze speciale verslaggever WASQUEHAL - Zijn dertiende en laatste Tour de France heeft de zeer bijgelovige Gerrie Knetemann on geluk gebracht. Gisteren viel hij met een gebroken sleutelbeen uit, nadat hij nog vijftien ki lometer van de tijdrit had gereden. Donderdag na zijn val in de zesde etappe ver moedde de Huyberge- naar al dat zijn sleutel been gebroken was. 's Avonds in het ziekenhuis kreeg Knetemann een bevestiging, toen er rönt genfoto's wapen geno men. Knetemann: „Mijn linkersleuteibeen is op dezelfde plaats gebroken als in maart, toen ik in de Driedaagse van de Panne onderuit ging. Het bot is niet helemaal van elkaar, maar aan een kant zit een scheur". Knetemann, die don derdag de vijfde etappe zonder problemen had voltooid, nadat hij pillen van de Tour-arts had ge kregen, begon eergister avond goed last van zijn blessure te krijgen. Ka mergenoot Adrie van der - fotoanp Poel: „Op een gegeven moment hoorde ik hem kermen in bed". Ondanks de pijn be sloot Knetemann met een schouder, die goed inge- taped was, toch te star ten. PDM's PR-man Har- rie Jansen zei wel te we ten waarom Knetemann onbegonnen werk oppak te. Jansen: „Dat houdt verband met de Giro. Daar is een aantal ren ners volgens hem te snel afgestapt. Hij heeft nu een voorbeeld willen zijn voor de jongeren". Na vijftien kilometer stapte Knetemann van de fiets, om zich bij de finish bij zijn overgekomen wouw Greet te voegen. Op de motorkap van een verzorgerswagen maakte hij een wat aangeslagen indruk. „Het is een triest af scheid", verkondigde De Kneet. „Ik voel me net een onbewoonbaar ver klaarde woning. Het wordt alweer uithuilen en opnieuw beginnen. Zo langzamerhand word ik een soort Heintje Davids. Ik moet er eens over den ken of ik volgend jaar weer ga koersen. Twee gebroken sleutelbenen in een jaar zetten je toch aan het denken". tijd duren alvorens hij na de tijdrit weer zijn eerste woorden - foto cor vos Jelle Nijdam geconcentreerd op weg tijdens de tijdrit van gisteren. - fotoanp Van onze speciale verslaggever WASQUEHAL - Peter Stevenhaagen kreeg donder dag een boete van 375 frank, omdat hij zich misdra gen had tegenover het publiek. Die misdraging bleek te bestaan uit het urineren langs de weg. Stevenhaagen: „Ik moest plassen en heb netjes gewacht tot ik de bebouwde kom van een dorp uit was. Als dat ook al niet meer mag, dan moeten ze maar openbare toiletten langs de route zetten". Van onze speciale verslaggever WASQUEHAL - Cees Priem, ploegleider van TVM, heeft zich gisteren in de tijdrit van Liévin naar Wasquehal bij de Tour-ka ravaan gevoegd. De Nederlander heeft met de directie van de ronde overleg gevoerd over deelneming van zijn formatie aan de Ronde van Frankrijk in het volgende sei zoen. TVM werd dit jaar niet toegelaten. De kans dat Priem met zijn renners in het seizoen 1989 wel naar de Tour kan, lijkt nu vrij groot. De Tour-directie heeft als belangrijkste voorwaarde gesteld, dat TVM in dat geval ook zal deelnemen aan andere wedstrijden die onder haar verantwoordelijkheid vallen, de Ronde van de Oise, de Ronde van de Europese Gemeenschap en het Criterium International. Priem is bereid aan deze voor waarden te voldoen. Wasquehal-Reims 225.5 kilometer -«sF ZATERDAG TELEVISIE Nederland III: 16.30 uur: rechtstreeks verslag van de etappe tussen Wasquehal en Reims. Nederlands III: 19.00 uur: samenvatting Tour de France. Nederland III: 22.25 uur: Studio Sport. BRT II: 16.30 uur: recht streekse reportage Wasque hal-Reims. BRT I: 18.45 uur: samenvat ting Tour de France. RADIO Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de France. BRT I: 13.05 uur: Radio Tour. ZONDAG TELEVISIE Nederland III: 15.55 uur: Studio Sport met Tour de France en basketbal. Nederland III: 19.00 uur: Studio Sport. BRT I: 16.00 uur: recht streeks verslag van de etappe tussen Reims en Nancy. BRT 1:18.30 uur: samenvat ting Tour de France. RADIO Radio I: 14.02 uur: Radio Tour de France. BRT I: 13.15 uur: Radio Tour. Reims-Nancy 219 kilometer Cysomgkgi St-Amand- i* les-Eai Valencien stL V ABohain-en- Vermandois 7 A A Crecy-sur-Serre Cemyen-Laonnais Fismes^**® Sarcy^y^e K IaaaaaaIaaa IISIaaa BS5Z3 .„o* nriTTmn? -ö$\ K IAVWAIaaA IBAAA-A^/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9