Kuiper: zo rauw als een biefstuk
Geintje van Teun
-PAUL VAN POPPEL NEEMT
REVANCHE OP ZICH ZELF
Ruzie tussen Van
Vliet en Jan Raas
DE STEM
ENMAKER
•Te
gaan' Kell> °P
liteerd!
ERNIEUWD
\U VOOR:
NREPARATIE
N KLEDING
EN STOMERIJ
SUZUKI
de vuist
met Lilholt
NA VALPARTIJ MET 50,60 COUREURS
VETE ROND SUCCESSEN
RBOUWINGEN
P55
WOENSDAG 6 JULI 1988
TOUR VANDAAG
TOUR MORGEN
TOUR OP RADIO EN TV
tel. 01140-13632
llende soorten
lecialiteit!
uwe (vernieuwde)
zetrolluiken.
met afstandbediening
en. Zonwering,
bedekking,
jrvice-dienst.
ambert B.V. te
ijf Gebr. Smulders
ie afwerking.
EU'S EXCLUSIEVE MANNENMODE
njjeuwstraat 12- Oosterhout - 01620-54242
i.V.
Hennie Kuiper wordt na de valpartij weer op gang geholpen.
- FOTO ANP
Een gelukkige etappe-winnaar Jean-Paul van Poppel (links) met aanzijn zijde gele trui-drager Teun van Vliet. - fotoap
heeft gelijk dat we vroeg tempo
zijn gaan maken, maar dat was
een must. We bemoeiden ons
nergens mee, toen de Panaso-
nic-renners een hele tijd op kop
reden. Toen het laatste kleine
gat naar de twee vluchters (He-
gems en Abadie - H.G.) niet
werd gedicht, dreigde het een
puinhoop te worden. Iedereen
probeerde achter de Panaso-
nic-renners vandaan te demar
reren. Als wij het initiatief niet
hadden overgenomen, was het
gegarandeerd misgegaan".
Dat het nu niet verkeerd af
liep, kwam mede door de pas
sieve houding van de andere
ploegen in de finale. Van Pop-
pel: „De andere ploegen met
sprinters hebben op het laatst
alles aan ons overgelaten. Het
verraste me niet echt, maar ik
snap het ook niet".
In de slotfase was Van Pop-
pel helemaal op Nijdam aange
wezen (Van Poppel: „De rest
moest in feite te snel naar ach
teren, maar dat was verklaar
baar na het vele werk".), die
onder meer een tweetal demar
rages van Dhaenens beant
woordde. Van Poppel: „De eer
ste keer gebeurde dat kort voor
de laatste bocht. Nijdam kwam
vervolgens de bocht niet goed
door. Vanuit twintigste positie
kwam hij daarna toch nog een
keer aan de leiding om mij
steun te verlenen".
Op ongeveer 400 meter van
de streep was de 25-jarige Bilt-
hovenaar nog louter op zichzelf
aangewezen. Hij richtte zich in
de sprint op de achter hem rij
dende Vanderaerden. Van Pop
pel: „Ik zat voortdurend op
hem te letten, want als hij mij
voorbij was gegaan, zou het
moeilijk voor mij zijn gewor
den. Door het in de gaten hou
den van Vanderaerden ver
raste Hermans mij aan de
rechterkant enigszins. Maar
door heel hard van achteren te
komen, kon ik de spurt toch
nog vrij gemakkelijk naar mijn
hand zetten".
Voor Van Poppel betekent de
winst geenszins dat hij op zijn
lauweren kan gaan rusten. Van
Poppel: „Ik mag met deze zege
nog niet tevreden zijn. Zeker
niet met zo'n ploeg achter me.
Ik zal proberen er nog meer uit
te halen. Een voordeel heb ik
nu in ieder geval. Ik zit lekker
op m'n gemak door dat eerste
succes. De grote druk is er af".
Van Poppel beoogt uiteraard
nog eens toe te slaan in een
vlakke etappe, maar de groene
trui heeft hij ook weer in het
vizier. „Ik wil de groene trui
ontzettend graag opnieuw pak
ken. Ik ga er helemaal voor rij
den ook. Mijn status verplicht
me daartoe. Van nu af aan zal
ik me daarom ook in de tussen-
sprints mengen. De punten die
daar te verdienen zijn, tikken
tenslotte ook door".
Jean-Paul van Poppel: veruit de snelste in Le Mans.
- FOTOCORVOS
Van onze
speciale verslaggever
LE MANS - Met volle ma
gen kunnen katten en hon
den best samen leven. De
natuurlijke haat openbaart
zich hooguit in een peste
rijtje.
In de top van de Nederlandse
wielersport is het precies zo ge
steld. In de euforie rond de gele
trui van Teun van Vliet en de
etappezege van Jean-Paul van
Poppel bleek een jarenlange
vete nog altijd levendig.
Drie kwartier na afloop van
de derde etappe, 213,5 kilometer
tussen Nantes en Le Mans, liep
Van Vliet langs de auto van
ploegleider Jan Raas, die ver
heugde over het succes van zijn
sprinter. „Hé", schreeuwde de
gele-truidrager. Raas keek op
en zag Van Vliet twee vingers
spreiden voor zijn lippen en er
zijn tong doorheen steken. Ver
dere uitleg overbodig. Het was
zo'n honden-en-katten-treite-
rei uit een hele lange reeks.
De oorlog Raas-Van Vliet
begon drie jaar geleden. Van
Vliet zocht een andere ploeg
omdat sponsor Verandalux
stopte. Hij praatte met ver
schillende ploegleiders en te
kende uiteindelijk bij Peter
Post. Raas voelde zich belazerd.
Van Vliet zou hem zijn woord
hebben gegeven. Sindsdien
hebben de renners van Raas,
voor zo ver daartoe in staat, te
gen Van Vliet gereden, hetgeen
deze beslist enige overwinnin
gen heeft gekost. Van Vliet,
sterke benen en grote mond,
ging de strijd aan. Hij had een
slecht begin van het seizoen,
kwam in de Tour door de ploe
gentijdrit van maandag in het
geel nadat hij in de ochtend
weer had gebakkeleid met Nico
Verhoeven uit de ploeg van
Raas.
In de gele trui zwol zijn zelf
vertrouwen naar grote propor
ties. Dat was te zien na 45 kilo
meter van de vlakke etappe
naar Le Mans, in droog weer
met een zacht windje in de rug.
Van Vliet stortte zich onver
vaard in de eerste ontsnapping
van de dag. De Deen Weltz, de
Fransen Duclos-Lassalle, La-
vainne en Marie, de Belg Wij-
nant plus de Nederlanders
Lammerts en Maassen ont
snapten. Van Vliet imponeerde
het Franse publiek door de ver
dediging van de gele trui zelf
voor zijn rekening te nemen.
Bij twee van de drie tussen-
sprints pakte hij vier seconden
tijdvergoeding en kwam hij
steviger op de eerste plaats in
het algemeen klassement te
staan.
Gele-truidrager Teun van
Vliet had beslist niet in ge
dachten dat aanvallen de beste
manier van verdedigen is, toen
hij meesprong in een vlucht
met zeven andere renners, die
leidde tot een maximale voor
sprong van 2 minuten en 15 se
conden.
Van Vliet: „Ik was helemaal
niets van plan. Het was louter
toeval dat ik er bij zat Er werd
op een gegeven moment bijna
onophoudelijk gedemarreerd.
Steeds sprong Theo de Rooij
mee. Ineens kon hij niet meer.
Ik keek om en zag verder nie
mand van ons die klaar was om
mee te springen. Toen heb ik
het zelf maar gedaan, zuiver
om de ploeg te vertegenwoordi
gen."
Van Vliet vond het prettig de
gele trui te hebben behouden.
„Het is een lekker gevoel dat
het niet bij een dag is geble
ven".
De coureur uit Baarle Hertog
kwam naast de gele en rode
trui gisteren ook nog in het be
zit van de trui voor het combi
natieklassement, die hij over
nam van Steve Bauer. Van
Vliet: „Vooraf was mijn wens
ooit een keer in de Tour een
trui te krijgen. Het maakte mij
niet uit welke. En nu heb ik een
hele collectie".
TELEVISIE
Nederland III: 15.15 uur: verslag
van de etappe tussen Le Mans en
Évreux.
Nederland III: 19.00 uur: Stdió
Sport met samenvatting Tour de
France.
BRT II: 15.15 uur: rechtstreeks
verslag van Le Mans-Évreux.
BRT I: 18.45 uur: samenvatting
Tour de F Ra nee.
RADIO
Radio I: 14.05 uur: Tour de
France extra.
Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de
France.
BRT 1:13.30 uur: Radio Tour.
0-11144
:en zeldzame uitvoering
iaar met een gigantische
aar bijvoorbeeld het
luxe middenconsole en
deding van stoelen en
kleurstelling,
yift GLS Special Edition,
helemaal uitgevoerd in
et alleen de carrosserie,
iers, deurgrepen, zij-
op de achterklep. Wat
maken? De wieldoppen?
op de flanken? Absoluut,
igsarmaturen?
ntgrendelaar? Natuurlijk,
wit geworden,
door al dat wit verblinden.
Suzuki-dealer voor een
zelf dat de Swift GLS
net zo comfortabel, veilig
ziet. Dan maakt u direct
iel schakelende 5-bak,
ip en perfecte wegligging.
lift Special Edition met de
s-ie met benzine (normaal
één van de mooiste proef-
5isteren in de tweede rit op zijn terrein imponeerde de
sprinter in de laatste honderden meters op een dusdanige
wijze, dat hij zijn derde zege in een Tour-etappe greep.
Het ene had zonder meer
mig verband met het andere.
(an Poppel was namelijk op
evanche belust, zeker nadat
lij geproefd had dat zijn optre-
len op maandagochtend slecht
;evallen was in de ploeg.
Van Poppel: „Van Raas zelf
leb ik niets gehoord. Via via
emam ik echter wel dat hij
'erre van tevreden was. Zelf
at ik er ook behoorlijk over in.
ik ben toch al verschrikkelijk
rveus als het niet loopt, het-
n overigens de eerste paar
gen van een ronde meestal
mij het geval is. Dat min-
re rijden wordt nog erger bij
enachtig weer. Dan slaat
t gelijk op mijn spieren en
iers ik tien procent minder,
et heeft echter allemaal goed
rgewerkt".
„Als het zo slecht is gegaan,
aan het denken. Je
je dan weer eens
oed dat je het aan je stand
erplicht bent te scoren in deze
nde. Dat heeft dan weer tot
t je attenter gaat rij-
dat opletten heb ik
oral in korte etappes nog wel
ns problemen. Als je dan van
oren zit, is het niks anders dan
en en douwen. Daar word
echt gek van. Ik rijd liever
een. Maar dat houdt gevaren
zoals ik maandag heb on-
rvonden. Maar al met al mag
nu natuurlijk niet moppe-
n. Vorig jaar behaalde ik
'jn eerste overwinning pas in
achtste etappe".
Jean-Paul van Poppel, die in
tweemaal triomfeerde en
Parijs de groene trui mee
ar huis nam, betrok de hele
rmatie nadrukkelijk in zijn
omf. „Het is voor een groot
1 te danken aan de ploeg,
ie heeft verschrikkelijk gere-
n. Solleveld en Nijdam wa-
n echt fantastisch. Maar ik
mag niemand buiten beschou
wing laten. Ik ben zo in een ze
tel naar de meet gebracht, dat
ik het eenvoudig niet meer
mocht afgeven".
Naderhand noemde Van
Poppel Nijdam nog eens een
keer apart. „Nijdam was een
geweldenaar. Eigenlijk zou je
een overwinning in tweeën
moeten kunnen kappen. Hij
zou eigenlijk een helft moeten
hebben".
Dezelfde Nijdam, die kilo
meters lang aan het hoofd van
het peloton sleurde, was direct
achter de eindstreep, toen hij
nog niet op de hoogte was van
de zege van zijn ploeggenoot,
slecht te spreken over het
teamwerk, dat op de meet be
kroond werd. „Een dikke tien
kilometer voor de finish kregen
we opdracht te gaan rijden. Dat
was veel te vroeg. Ik zou alleen
de laatste kilometer op kop rij
den, maar daar kwam niets
van terecht, doordat de mees
ten er door zatea Ik kon Van
Poppel daardoor ook niet meer
zo steunen als gemoeten had".
„Ik snap niet dat Jelle zo on
zeker kan zijn, terwijl hij in
zo'n fantastische vorm ver
keerd", verklaarde Ludo Pee
tere, die het sein tot tempoma
ken had gegeven. „Al had hij in
zijn eendje moeten buffelen.
Dan was het nog gelukt. Hij
an onze speciale verslaggever
'E MANS - Mathieu Her
lans heeft de sprintfaam,
fe hij dit seizoen voorna-
aelijk in Spanje heeft opge
duwd, gisteren niet kun-
en waarmaken.
coureur uit Herewaarden
'erd met ruim verschil verela
an door Jean-Paul van Pop
el.
„Ik heb de fout gemaakt te
aan te gaan", verklaarde
ie als tweede geëindigde Her
ns zijn duidelijke nederlaag.
Maar ik blijf zeggen dat het in
'e massasprints tussen Van
°PPel, Bontempi en mij zal
aan. Ik zit er in elk geval bij
P momenten dat ik helemaal
le| zo goed rijd. Dat belooft
'at voor het vervolg".
Van onze speciale verslaggevers
LE MANS - Direct na af
loop van de derde etappe
van de Ronde van Frank
rijk in Le Mans ging Sean
Kelly op de vuist met Sören
Lilholt.
„Als je me nog én keer aan
raakt", dreigde de Ier de Deen,
„zal ik je echt in elkaar slaan".
Met een rechtse hoek sloeg
Kelly de zonnebril van Lilholts
neus. Woest was de Ier. „Ik had
wel dood kunnen zijn", mop
perde hij, „in de laatste scherpe
bocht zat die Lilholt mij met
zijn elleboog in mijn zij te por
ren".
dank
Met veel
aan Nijdam
jE MANS - Het kan verkeren. In de eerste,
vlakke etappe van de Tour moest Jean Paul van
Poppel meerdere keren lossen en arriveerde hij
met achterstand in Machecoul.
Van onze speciale verslaggever
LE MANS - Hennie Kuiper komt zijn
laatste Tour de France niet meer onge
schonden door.
Gisteren raakte de 39-jarige Puttenaar
op een kleine vijftig kilometer voor de
finish bij een massale valpartij betrok
ken, waarbij vijftig tot zestig renners op
de weg tuimelden of in de sloot doken.
Kuiper leverde het een van top tot teen
ontvelde linkerkant op.
Kuiper, die zich direct na afloop van de
etappe liet behandelen in een ziekenhuis:
„Het is de schuld van die rot-helikopter dat
ik nu zo rauw als een biefstuk ben. Door die
helicopter hebben de renners elkaar niet
kunnen waarschuwen. Ze remden ineens van
voren. Ik remde mee. Plotseling voelde ik
iemand in mijn rug duwen. Voor ik het wist,
lag ik. En wat denk je, toen kreeg ik die Jurco
ook nog over me heen. Weet je wat die weegt?
92 kilo. Krijg dat maar eens bovenop je."
Nico Verhoeven, die ook op de grond
kwakte („Maar ik heb niks bijzondere, alleen
opgezette armen door de brandnetels") weet
de omvang van de valpartij eveneens aan de
helicopter, van waaruit televisie-opnamen
werden gemaakt.
Verhoeven: „Ze hebben het wel eens over
Italiaanse toestanden, maar hier was het pre
cies zo. Iedereen riep al een tijdje: weg met
dat ding, voordat we onderuit gingen. Na die
valpartij bleef die helikopter boven de
slachtoffers hangen. Hebben ze mooie beel
den. De renners maakten bijna allemaal ge
baren in de hoogte van: nou kun je zien wat
er van komt. Het wordt hoog tijd dat ze het
verbieden wat die helikopters uitspoken".