Kuiper: zo rauw als een biefstuk Geintje van Teun -PAUL VAN POPPEL NEEMT REVANCHE OP ZICH ZELF Ruzie tussen Van Vliet en Jan Raas DE STEM ENMAKER •Te gaan' Kell> °P liteerd! ERNIEUWD \U VOOR: NREPARATIE N KLEDING EN STOMERIJ SUZUKI de vuist met Lilholt NA VALPARTIJ MET 50,60 COUREURS VETE ROND SUCCESSEN RBOUWINGEN P55 WOENSDAG 6 JULI 1988 TOUR VANDAAG TOUR MORGEN TOUR OP RADIO EN TV tel. 01140-13632 llende soorten lecialiteit! uwe (vernieuwde) zetrolluiken. met afstandbediening en. Zonwering, bedekking, jrvice-dienst. ambert B.V. te ijf Gebr. Smulders ie afwerking. EU'S EXCLUSIEVE MANNENMODE njjeuwstraat 12- Oosterhout - 01620-54242 i.V. Hennie Kuiper wordt na de valpartij weer op gang geholpen. - FOTO ANP Een gelukkige etappe-winnaar Jean-Paul van Poppel (links) met aanzijn zijde gele trui-drager Teun van Vliet. - fotoap heeft gelijk dat we vroeg tempo zijn gaan maken, maar dat was een must. We bemoeiden ons nergens mee, toen de Panaso- nic-renners een hele tijd op kop reden. Toen het laatste kleine gat naar de twee vluchters (He- gems en Abadie - H.G.) niet werd gedicht, dreigde het een puinhoop te worden. Iedereen probeerde achter de Panaso- nic-renners vandaan te demar reren. Als wij het initiatief niet hadden overgenomen, was het gegarandeerd misgegaan". Dat het nu niet verkeerd af liep, kwam mede door de pas sieve houding van de andere ploegen in de finale. Van Pop- pel: „De andere ploegen met sprinters hebben op het laatst alles aan ons overgelaten. Het verraste me niet echt, maar ik snap het ook niet". In de slotfase was Van Pop- pel helemaal op Nijdam aange wezen (Van Poppel: „De rest moest in feite te snel naar ach teren, maar dat was verklaar baar na het vele werk".), die onder meer een tweetal demar rages van Dhaenens beant woordde. Van Poppel: „De eer ste keer gebeurde dat kort voor de laatste bocht. Nijdam kwam vervolgens de bocht niet goed door. Vanuit twintigste positie kwam hij daarna toch nog een keer aan de leiding om mij steun te verlenen". Op ongeveer 400 meter van de streep was de 25-jarige Bilt- hovenaar nog louter op zichzelf aangewezen. Hij richtte zich in de sprint op de achter hem rij dende Vanderaerden. Van Pop pel: „Ik zat voortdurend op hem te letten, want als hij mij voorbij was gegaan, zou het moeilijk voor mij zijn gewor den. Door het in de gaten hou den van Vanderaerden ver raste Hermans mij aan de rechterkant enigszins. Maar door heel hard van achteren te komen, kon ik de spurt toch nog vrij gemakkelijk naar mijn hand zetten". Voor Van Poppel betekent de winst geenszins dat hij op zijn lauweren kan gaan rusten. Van Poppel: „Ik mag met deze zege nog niet tevreden zijn. Zeker niet met zo'n ploeg achter me. Ik zal proberen er nog meer uit te halen. Een voordeel heb ik nu in ieder geval. Ik zit lekker op m'n gemak door dat eerste succes. De grote druk is er af". Van Poppel beoogt uiteraard nog eens toe te slaan in een vlakke etappe, maar de groene trui heeft hij ook weer in het vizier. „Ik wil de groene trui ontzettend graag opnieuw pak ken. Ik ga er helemaal voor rij den ook. Mijn status verplicht me daartoe. Van nu af aan zal ik me daarom ook in de tussen- sprints mengen. De punten die daar te verdienen zijn, tikken tenslotte ook door". Jean-Paul van Poppel: veruit de snelste in Le Mans. - FOTOCORVOS Van onze speciale verslaggever LE MANS - Met volle ma gen kunnen katten en hon den best samen leven. De natuurlijke haat openbaart zich hooguit in een peste rijtje. In de top van de Nederlandse wielersport is het precies zo ge steld. In de euforie rond de gele trui van Teun van Vliet en de etappezege van Jean-Paul van Poppel bleek een jarenlange vete nog altijd levendig. Drie kwartier na afloop van de derde etappe, 213,5 kilometer tussen Nantes en Le Mans, liep Van Vliet langs de auto van ploegleider Jan Raas, die ver heugde over het succes van zijn sprinter. „Hé", schreeuwde de gele-truidrager. Raas keek op en zag Van Vliet twee vingers spreiden voor zijn lippen en er zijn tong doorheen steken. Ver dere uitleg overbodig. Het was zo'n honden-en-katten-treite- rei uit een hele lange reeks. De oorlog Raas-Van Vliet begon drie jaar geleden. Van Vliet zocht een andere ploeg omdat sponsor Verandalux stopte. Hij praatte met ver schillende ploegleiders en te kende uiteindelijk bij Peter Post. Raas voelde zich belazerd. Van Vliet zou hem zijn woord hebben gegeven. Sindsdien hebben de renners van Raas, voor zo ver daartoe in staat, te gen Van Vliet gereden, hetgeen deze beslist enige overwinnin gen heeft gekost. Van Vliet, sterke benen en grote mond, ging de strijd aan. Hij had een slecht begin van het seizoen, kwam in de Tour door de ploe gentijdrit van maandag in het geel nadat hij in de ochtend weer had gebakkeleid met Nico Verhoeven uit de ploeg van Raas. In de gele trui zwol zijn zelf vertrouwen naar grote propor ties. Dat was te zien na 45 kilo meter van de vlakke etappe naar Le Mans, in droog weer met een zacht windje in de rug. Van Vliet stortte zich onver vaard in de eerste ontsnapping van de dag. De Deen Weltz, de Fransen Duclos-Lassalle, La- vainne en Marie, de Belg Wij- nant plus de Nederlanders Lammerts en Maassen ont snapten. Van Vliet imponeerde het Franse publiek door de ver dediging van de gele trui zelf voor zijn rekening te nemen. Bij twee van de drie tussen- sprints pakte hij vier seconden tijdvergoeding en kwam hij steviger op de eerste plaats in het algemeen klassement te staan. Gele-truidrager Teun van Vliet had beslist niet in ge dachten dat aanvallen de beste manier van verdedigen is, toen hij meesprong in een vlucht met zeven andere renners, die leidde tot een maximale voor sprong van 2 minuten en 15 se conden. Van Vliet: „Ik was helemaal niets van plan. Het was louter toeval dat ik er bij zat Er werd op een gegeven moment bijna onophoudelijk gedemarreerd. Steeds sprong Theo de Rooij mee. Ineens kon hij niet meer. Ik keek om en zag verder nie mand van ons die klaar was om mee te springen. Toen heb ik het zelf maar gedaan, zuiver om de ploeg te vertegenwoordi gen." Van Vliet vond het prettig de gele trui te hebben behouden. „Het is een lekker gevoel dat het niet bij een dag is geble ven". De coureur uit Baarle Hertog kwam naast de gele en rode trui gisteren ook nog in het be zit van de trui voor het combi natieklassement, die hij over nam van Steve Bauer. Van Vliet: „Vooraf was mijn wens ooit een keer in de Tour een trui te krijgen. Het maakte mij niet uit welke. En nu heb ik een hele collectie". TELEVISIE Nederland III: 15.15 uur: verslag van de etappe tussen Le Mans en Évreux. Nederland III: 19.00 uur: Stdió Sport met samenvatting Tour de France. BRT II: 15.15 uur: rechtstreeks verslag van Le Mans-Évreux. BRT I: 18.45 uur: samenvatting Tour de F Ra nee. RADIO Radio I: 14.05 uur: Tour de France extra. Radio I: 15.05 uur: Radio Tour de France. BRT 1:13.30 uur: Radio Tour. 0-11144 :en zeldzame uitvoering iaar met een gigantische aar bijvoorbeeld het luxe middenconsole en deding van stoelen en kleurstelling, yift GLS Special Edition, helemaal uitgevoerd in et alleen de carrosserie, iers, deurgrepen, zij- op de achterklep. Wat maken? De wieldoppen? op de flanken? Absoluut, igsarmaturen? ntgrendelaar? Natuurlijk, wit geworden, door al dat wit verblinden. Suzuki-dealer voor een zelf dat de Swift GLS net zo comfortabel, veilig ziet. Dan maakt u direct iel schakelende 5-bak, ip en perfecte wegligging. lift Special Edition met de s-ie met benzine (normaal één van de mooiste proef- 5isteren in de tweede rit op zijn terrein imponeerde de sprinter in de laatste honderden meters op een dusdanige wijze, dat hij zijn derde zege in een Tour-etappe greep. Het ene had zonder meer mig verband met het andere. (an Poppel was namelijk op evanche belust, zeker nadat lij geproefd had dat zijn optre- len op maandagochtend slecht ;evallen was in de ploeg. Van Poppel: „Van Raas zelf leb ik niets gehoord. Via via emam ik echter wel dat hij 'erre van tevreden was. Zelf at ik er ook behoorlijk over in. ik ben toch al verschrikkelijk rveus als het niet loopt, het- n overigens de eerste paar gen van een ronde meestal mij het geval is. Dat min- re rijden wordt nog erger bij enachtig weer. Dan slaat t gelijk op mijn spieren en iers ik tien procent minder, et heeft echter allemaal goed rgewerkt". „Als het zo slecht is gegaan, aan het denken. Je je dan weer eens oed dat je het aan je stand erplicht bent te scoren in deze nde. Dat heeft dan weer tot t je attenter gaat rij- dat opletten heb ik oral in korte etappes nog wel ns problemen. Als je dan van oren zit, is het niks anders dan en en douwen. Daar word echt gek van. Ik rijd liever een. Maar dat houdt gevaren zoals ik maandag heb on- rvonden. Maar al met al mag nu natuurlijk niet moppe- n. Vorig jaar behaalde ik 'jn eerste overwinning pas in achtste etappe". Jean-Paul van Poppel, die in tweemaal triomfeerde en Parijs de groene trui mee ar huis nam, betrok de hele rmatie nadrukkelijk in zijn omf. „Het is voor een groot 1 te danken aan de ploeg, ie heeft verschrikkelijk gere- n. Solleveld en Nijdam wa- n echt fantastisch. Maar ik mag niemand buiten beschou wing laten. Ik ben zo in een ze tel naar de meet gebracht, dat ik het eenvoudig niet meer mocht afgeven". Naderhand noemde Van Poppel Nijdam nog eens een keer apart. „Nijdam was een geweldenaar. Eigenlijk zou je een overwinning in tweeën moeten kunnen kappen. Hij zou eigenlijk een helft moeten hebben". Dezelfde Nijdam, die kilo meters lang aan het hoofd van het peloton sleurde, was direct achter de eindstreep, toen hij nog niet op de hoogte was van de zege van zijn ploeggenoot, slecht te spreken over het teamwerk, dat op de meet be kroond werd. „Een dikke tien kilometer voor de finish kregen we opdracht te gaan rijden. Dat was veel te vroeg. Ik zou alleen de laatste kilometer op kop rij den, maar daar kwam niets van terecht, doordat de mees ten er door zatea Ik kon Van Poppel daardoor ook niet meer zo steunen als gemoeten had". „Ik snap niet dat Jelle zo on zeker kan zijn, terwijl hij in zo'n fantastische vorm ver keerd", verklaarde Ludo Pee tere, die het sein tot tempoma ken had gegeven. „Al had hij in zijn eendje moeten buffelen. Dan was het nog gelukt. Hij an onze speciale verslaggever 'E MANS - Mathieu Her lans heeft de sprintfaam, fe hij dit seizoen voorna- aelijk in Spanje heeft opge duwd, gisteren niet kun- en waarmaken. coureur uit Herewaarden 'erd met ruim verschil verela an door Jean-Paul van Pop el. „Ik heb de fout gemaakt te aan te gaan", verklaarde ie als tweede geëindigde Her ns zijn duidelijke nederlaag. Maar ik blijf zeggen dat het in 'e massasprints tussen Van °PPel, Bontempi en mij zal aan. Ik zit er in elk geval bij P momenten dat ik helemaal le| zo goed rijd. Dat belooft 'at voor het vervolg". Van onze speciale verslaggevers LE MANS - Direct na af loop van de derde etappe van de Ronde van Frank rijk in Le Mans ging Sean Kelly op de vuist met Sören Lilholt. „Als je me nog én keer aan raakt", dreigde de Ier de Deen, „zal ik je echt in elkaar slaan". Met een rechtse hoek sloeg Kelly de zonnebril van Lilholts neus. Woest was de Ier. „Ik had wel dood kunnen zijn", mop perde hij, „in de laatste scherpe bocht zat die Lilholt mij met zijn elleboog in mijn zij te por ren". dank Met veel aan Nijdam jE MANS - Het kan verkeren. In de eerste, vlakke etappe van de Tour moest Jean Paul van Poppel meerdere keren lossen en arriveerde hij met achterstand in Machecoul. Van onze speciale verslaggever LE MANS - Hennie Kuiper komt zijn laatste Tour de France niet meer onge schonden door. Gisteren raakte de 39-jarige Puttenaar op een kleine vijftig kilometer voor de finish bij een massale valpartij betrok ken, waarbij vijftig tot zestig renners op de weg tuimelden of in de sloot doken. Kuiper leverde het een van top tot teen ontvelde linkerkant op. Kuiper, die zich direct na afloop van de etappe liet behandelen in een ziekenhuis: „Het is de schuld van die rot-helikopter dat ik nu zo rauw als een biefstuk ben. Door die helicopter hebben de renners elkaar niet kunnen waarschuwen. Ze remden ineens van voren. Ik remde mee. Plotseling voelde ik iemand in mijn rug duwen. Voor ik het wist, lag ik. En wat denk je, toen kreeg ik die Jurco ook nog over me heen. Weet je wat die weegt? 92 kilo. Krijg dat maar eens bovenop je." Nico Verhoeven, die ook op de grond kwakte („Maar ik heb niks bijzondere, alleen opgezette armen door de brandnetels") weet de omvang van de valpartij eveneens aan de helicopter, van waaruit televisie-opnamen werden gemaakt. Verhoeven: „Ze hebben het wel eens over Italiaanse toestanden, maar hier was het pre cies zo. Iedereen riep al een tijdje: weg met dat ding, voordat we onderuit gingen. Na die valpartij bleef die helikopter boven de slachtoffers hangen. Hebben ze mooie beel den. De renners maakten bijna allemaal ge baren in de hoogte van: nou kun je zien wat er van komt. Het wordt hoog tijd dat ze het verbieden wat die helikopters uitspoken".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 7