'Mensen met een iploma kunnen aak niet spelen' PW ULEM BREUKER, WINNAAR INTERNATIONALE JAZZ-PRUS: NOS vijf avonden in teken van aids [Als er iets mis gaat iet de muziek, hebben re altijd elkaar nog' WOENSDAG 6 JULI 1988 [STERDAM (ANP) - [k ben in elk geval rouw aan m'n eigen iekte", zegt rietblazer, rkestleider en compo nist Willem Breuker 1) op de vraag of hij ichzelf ziet als jazz- luzikant. Volle huizen Subsidies Overheid FILM EN TELEVISIE-SERIE Serieus Ambassadeur 1ARBARA EN PAT MCDONALD DOEN ALS TIMBUK-3 ALLES SAMEN Essentie Samen Cassettes Magie eraf ïwkunde 4A dip[w nek, J. Michielsen e: Temeuzen; A. Kmslag; M, Muld Ing: W. AndrieJ [R Geers, Spui; hielen en W. Vogej_ J M. de Jager, Bi^l Looze, IJzendijke; d| aamslag; N. Steij^ ïwkunde 4B dipi^i iruijne, Temeuzen; jl i, Koewacht; J. H* J •1; A. van Kamp L. Keulers, Oostbuj fer, Biervliet; J. Sn E. van Steen, Waterl Verklaring: P. Cal A. Hamelink, Hu I, Vogelwaarde, chniek 4 diploma: M P. Atwell, D. Margjff irre, J. de Putter, J. t. Wevers, Terneu :k, St-Jansteen; E. L Sturm, Zaamslag; j Veegen, Hulst; J. a is van Gent. Verkil i Mul en E. Steijaertf M. de Munter, Axel ministratieve Basting, Breskens; Heyens, P. de Jongi aert, Hulst; R Bleije; kil; E. de Block, M, vi r. van de Walle, Clin Philippine; H. de Kwacht; V. Dellaert, tj.| P. Dieleman, Hoek; ager, M. van Kampi ere, M. Meijer en W (leuzen; E. de Gardeij] i Hee, Oostburg; W.J loosterzande; P. KniJ r- Moorthamer, Axel; s fn en L. Zegers, Zaam ik, Sas van Gent. |ke richting: P. Win jostburg. lële richting: H. er, M. Bax, J. den HÏJ a Koek, D. de Koning, j e, M. Loof, F. Ruijto nan en D. van der Welf! Jneuzen; M. de Bl« amen; C. de Boel] le; A. Bosland, Hulst; C Broeke en R. Schotman A. Gijsel, Vogelwaard i Ham en R Sol, Spui; 1 1, Sluiskil; C. Matl' (ie; C. Neve, Klooster t meer sen, Sas van Genll iaatsrichting: D. Boehl teen; T. Boksic, Y. Heni En, M. Pey, H. de Putt legange, C. Zegers en li Temeuzen; M. van de N. Dees, Sluiskil; P. i Schoondijke; P. de Jai Indijke; S. Joosse, Philip| Kwint en J. de Reu, f it; P. Pauwels, Eede; I ir, Zaamslag. hting: N. van den Ame* >urg; F. Buys, Temeua qk, Westdorpe; L. Con Lamswaarde; J. Ku lg. NGEN - Gemeentelijd „Die verslagen van Jan Cottaar zijn voor iij onvergetelijk. Wielrennen was toen nóg populairder dan nu Willlbrord Frequln, tv-maker DE STEM T2 ROTECHNIEK/ENER- EK: W. Bekkers,! I, M. Boone, W. van 1. Fraanje, M. Geljon, 1 VI. Goudzwaard, M. vsj an, O. Houtepen, J. leijzer, E. Lansen, W. ie, J. Looy, C. Meijer, E. Plasschaert, R. de Rui rerhage, M. Vertriest, J.i van 't Westeinde. K. M. van den Berge, J. schaart, B. Boudens, R Brasser, I. Filius, 1 W. van der Kerk, E. ïldegem, R van Mooleal E. Nuyts, R Polder cke, F. Reijerse, W. 1 A. de Smit, M. Smits,'; L. Visscher, A. Water •mer, M. Westveer, R. Zu R Zwier, C. den Hout1" TROTECHNIEK/ENER-I "CHNIEK BT: J. Boeije.J R Denayere, M. van van Dijk, M. Goedhart,!] iese, A. Hoondert, D. Leijte, T. Louwerse, nan, G. Nieuwenhuijze, I 5, M. Ribbens, R. Slootvr irm, R. Teijsse, M. de Wa trotechniek/elek] ÏIKA: R. de Block, L. Blo pt, R. Damen, A. Flikwe tke, P. Francke, J. Goffau, E. Griep, E. Har hdriks, A. van den Hoek,* nge, J. Joosse, S. Kasse,] s, J. Koole, O. Lansu, aers, E. Nannings, J. I B. Simpelaar, M. Slo R Steerenberg, R van c J. Witte, J. Zandee. iSINGEN - MTS. vkunde: F. van de Br> eijmel, Breskens ;T. de 1 Schoondijke. Weg- en 1 iuwkunde: J. Hamelij no kens; J. van der Slik vliet. Werktuigbouwk n Rijen, IJzendijke. Ww iouwkunde bt: W. burg. jSSINGEN - HEAO. -ij(«economie: E. Leenhoi 3, E. van Waes, Aardenbui akker, M. van de Mark, te, B. Bouterse, Temeuzen;] pelaar, Kloosterzande. Or lieel-economischT. Cotf reskens; E. van HommeHJ burg. Economisch-jurid'" Jen Deurwaarder, Zaam Oostburg; A. broek, G. Wieles, Temeu atteeuw, Hoek. HAAG - HTS-bouwk erkhout, Westdorpe. LST - School voor MDGO -zorging: Anja van Deurs Jansteen; Sonja van Ai« neuzen. Agogisch wö. ja Blansjaar, Sas van Gent TTERDAM - Erasmus U| siteit. Poet-doctorale g accountant: drs. W. Man| ;skens. [fiettemin is aan de grote tiotor achter het Willem reuker Kollektief de |ird-prijs 1988 toegekend, internationale jazzprijs m het North Sea Jazz stival. Deze prijs gaat aar muzikanten die zich i de jazzwereld op bijzon- ere wijze hebben onder leiden. Reuker voelt zich wel gevleid et de prijs. „Ik ben in goed elschap dit jaar met die bijs. De andere Bird-winnaars |n toch mensen die iets voor- llen in de geschiedenis van jazz-muziek. Dat is wel aar- ja". Breuker wijst erop dat in de afgelopen twintig jaar ft hij bezig is met professio- el muziek maken al een hele eks prijzen kreeg. Zoals de sel Ilcken Prijs in 1970 voor meest veelbelovende jonge nusicus, het Gouden Kalf or filmmuziek en een Edison. Jet tien man sterke WiUem euker Kollektief, door som gen verguisd maar door ve- i de hemel ingeprezen, tim- |ert sinds 1972 aan de weg. Het én van de weinige orkesten ft zichzelf bedruipt, maar arvoor moet het wel de grens er. [„We geven zo'n 100 concerten r jaar, waarvan 40 in Neder- hd. Zo waren we dit jaar op 1 huari in Keulen in de Phil- nonie voor een nieuwj aars- ncert. Daar zaten allemaal rige mensen in driedelige pakken. Er stond op het affiche dat er een Gerschwin-concert werd gegeven. We hebben ook Gerschwin gespeeld maar óok dingen van mij, met strijkers erbij. Het eerste kwartier wis ten die mensen echt niet waar het over ging. Die dachten dat ze in de maling werden geno men. Maar toen het ijs eenmaal gebroken was, gaven al die keurige mensen, een paar dui zend, een staande ovatie". Behalve in de Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Italië en Scandinavië toert het Kollek tief elke twee jaar een maand door de Verenigde Staten. Breuker: „Het trekt ongeloof lijk volle huizen. Het is aUeen jammer dat onze platendistri- butie daar gebrekkig is, waar door het erg moeilijk is onze platen te krijgen. Maar we hebben toch wel in al die jaren een naam opgebouwd". Over de mentaliteit in Ne derland ten opzichte van jazz muziek is Breuker slecht te spreken. „In dit land hebben wij een jazz-politie van mensen die het woord jazz claimen. Waar niemand aan mag ko men. Die hebben echt nog zoiets van: jazz is onze muziek. Dat is dan de muziek die loopt tot midden jaren '60 en alles wat daarna gebeurt is, dat kan niet meer. Dat is eigenlijk heel merkwaardig. Je mag jazz van mij ook pampus of pietje puk noemen, het zal me een zorg zijn. Maar er moet wel muziek worden gemaakt". Breuker kan zich ook nog steeds opwinden over Neder landse bebop- en dixieland- muzikanten als Frans Eisen en Ferdinand Povel die enkele ja ren geleden erover klaagden dat het grootste deel van de subsidies verdween naar de Stichting Jazz en Geïmprovi seerde Muziek in Nederland (SJIN), terwijl er voor de zoge noemde traditionele jazz wei nig meer over bleef. Breuker, destijds voorzitter van de SJIN: „Dat was een ab solute leugen. Dat was totaal misgerekend. Wij hebben een rapport laten uitgaan en ge woon bewezen met de cijfers in de boeken, dat het grootste ge deelte van wat wij uitgaven aan aanvullende subsidies voor muzikanten, naar de sector mainstream en bebop ging. Het was helemaal niet zo dat de avant-garde of de Amster damse maffia zoals het dan al tijd genoemd wordt met het grote geld ging strijken. Abso luut niet." De overheid weet volgens Breuker niets van jazzmuziek. „Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen, ze kunnen er ook geen diploma in halen. Ik bedoel, het is muziek die je niet kunt leren; je kunt het of je kunt het niet. Iemand kan op een clarinet of een viool iets leren spelen, als je maar hard genoeg studeert. En dan kan het nog krakke mikkig zijn, maar je kan iemand met noten nog iets aan z'n verstand peuteren. Maar er zijn fantastische klassieke mu zikanten, die echt de sterren van de hemel spelen, maar die geen drie maten kunnen im proviseren. Dat slaat nergens op." Hoewel er de laatste jaren veel jonge jazz-muzikanten van de conservatoria afkomen heeft Breuker geen hoge pet op van de jazz-opleidingen. „Er worden steeds meer mensen losgelaten uit die kindermu- ziek-gevangenis. Er is natuur lijk een potentieel van mensen dat er aanleg toe heeft. Als je die een opleiding biedt, kun je je beter in die muziek bekwa men. Maar mensen die een di ploma hebben zijn vaak nog Door Jan Koesen HILVERSUM - Liefst vijf maal besteedt de NOS in de maand juli aandacht in fictievorm aan Aids. 'Sweet as you are' is een televisiefilm van 70 minuten, gemaakt door de BBC. Hij wordt vanavond om 20.30 uur op Ne derland 3 uitgezonden. Voorts brengt de NOS vier we ken lang op de zondagavond, te beginnen op 10 juli, een serie, getiteld 'Intiem Contact,' van telkens 50 mi nuten. Willem Breuker: „Onze informatie over jazz-muziek loopt via het Willem Duys en Pim Ja cobs-circuit. Die bron is natuurlijk erg gebrekkig." - fotoanp zeer krakkemikkige muzikan ten, valt mij op. Die absoluut niet kunnen spelen. Die zijn dan opgeleid tot leraar, dus die kunnen daar weer verder de boel in de maling nemen." Is er verschil in waardering tussen Nederlands en buiten lands publiek? Breuker: „Het Nederlandse publiek is over het algemeen vrij blasé. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ze vinden er niet veel aan, of ze gaan zo ontzettend uit hun bol dat je moet oppassen dat ze je niet aanvallen. Ik denk dat er in het buitenland toch een an der soort van waardering is voor de dingen die je doet. Een andere benadering; de mensen gaan echt een avond uit. Maar ik mag absoluut niet klagen, want ik organiseer al 13 jaar na de kerstdagen een eigen festi val 'Klap op de vuurpijl'. Daar is het altijd hardstikke vol met serieus luisterende mensen". „Maar we zijn erg slecht ge ïnformeerd in Nederland. We hebben nauwelijks enige eer bied voor wat we zelf doen. Dat is treurig. Onze informatie over muziek loopt via het Wil lem Duys/Pim Jacobs-circuit. Dat is onze informatiebron. Die is natuurlijk heel erg gebrek kig. Bovendien, wat hebben wij op school geleerd, wat weten wij van onze eigen cultuur, van onze schilders, van onze com ponisten? Toch helemaal niks." Volgens Breuker zijn er eigen lijk maar een paar muzikanten die zich ambassadeur kunnen noemen voor Nederland in het buitenland. „Daar behoor ik dan zelf ook toe. En het Con certgebouworkest en nog een paar mensen. Ik moet zeggen dat ik er uitsluitend uit erva ring zo sceptisch tegenaan kijk." „Je ziet dat ik daarom de no dige initiatieven genomen heb om een klimaat te scheppen, waardoor ik zelf goed kan wer ken. We hebben een studio waar we dag en nacht kunnen repeteren, een bus voor veertig personen waar we mee rijden en een secretaresse. Een pla tenmaatschappij (bvHaast) waarmee ik platen uitbreng van mezelf en van andere men sen uit Nederland. Inmiddels zo'n 75 platen en drie CD's. Je kan er geen salaris mee beta len, maar het kan zich bedrui pen door de verkopen. Met de winsten daaruit kan ik projec ten van andere Nederlanders die wat minder aan de bak zijn doen." Deze merkwaardige opeen hoping van een thema waarvan tallozen niets wil len weten is bewuste poli tiek van de NOS die minder gaat streven naar eenmalige uitzendingen, maar de voor keur geeft aan 'clusters'; se ries dus. De twee Aids-program- ma's zijn integer gemaakt. Er wordt overtuigend in ge speeld. Er is geen sprake van sensatie en vals sentiment. Eigenlijk is het doodzonde dat beide programma's in de zomer worden gebracht als er zo weinig kijken. 'Sweet as you are' en 'Intiem Con tact' hebben veel gemeen. In beide gevallen gaat het over een man, echtgenoot en va der, die een buitenechtelijke verhouding met een vrouw heeft gehad. In 'Sweet as you are' is de man seroposi tief bevonden, maar hij ver keert niet in direct gevaar. Bij de serie is de man wel ten dode opgeschreven. He- tero-aids dus. In 'Sweet as you are' van de BBC zet regisseuse An gela Pope de acteurs Mi randa Richardson en Liam Neeson tegenover elkaar. Neeson is een lector aan de universiteit, die tijdens een college een briefje krijgt toegespeeld van een voor malige studente, waarmee hij een kortstondige verhou ding heeft gehad, die uit sluitend op lust is gebaseerd. Ze raadt hem aan zich op aids te laten onderzoeken. Als de docent te horen krijgt dat hij besmet is ge raakt met het virus, biecht hij zijn vrouw alles op. Ze reageert zeer gekwetst. Pas later gaat ze begrijpen dat de inzet toch veel hoger is dan overspel. In de vierdelige serie 'In tiem Contact' speelt de bui tenwereld een grote rol. De man (Daniel Massey) is een geslaagd zakenman die op eens op het golfveld in elk aar zakt. Hij blijkt met aids besmet te zijn en heeft nog een half jaar te leven. Hij heeft de ziekte opgelopen tijdens een zakenreis met mede-directeuren, die uit liep op een dubieus feestje met eallgirls. Maar hij is de enige die besmet is geraakt. Zijn vrouw (een prachtige rol van Claire Bloom) kan meer begrip opbrengen dan de vrouw uit 'Sweet as you are.' Maar het gezin wordt totaal ontwricht. De zoon, die zich een glanzende car rière in het bankwezen had gedacht, keert zijn vader aanvankelijk de rug toe. Zijn bedrijf laat hem vallen als een baksteen. Hij wordt zelfs van het terrein verwij derd waarbij de portiers uit angst voor besmetting handschoenen aanhebben. Dan gaat deze serie ver der waar de bovengenoemde film ophoudt. Het gezin her enigt zich en trekt ten strijde tegen de maatschap pij die vol wrede vooroorde len zit. Scene uit de serie 'In tiem Contact': Een direc teur, die aan aids lijdt, wordt met geweld afge voerd van zijn eigen be drijf door portiers met handschoenen aan. - foto nob idstrijden gehouden was n 32 personen deelnam tslag heren: 1. R. Sr ntwerpen; 2. F. van de C ele, St.-Laurens; 3. C. St Is, Temeuzen. Dames: I eieman, 2. F. Stoffels, 3. •ouw Waelhout, aUen euzen. ETANQUE - Op recreatj antrum De Braakman an petanquewedstrijdenj ouden waaraan 48 per selnamen. Uitslag; 1. J. oushij, Gent; 2. J. van inde, Temeuzen; 3. F. aert, Gent; 4. S. de Maes.S jnandsberg; 5. W. Libr tent. ...j. or Wim van Leest chtparen die samen in en bandje gaan spelen of feen muzikaal duo vormen, rijn in de popmuziek geen litzondering, maar lang naken ze het meestal niet. i, Ashford Simpson Boen het al heel lang heel sped, maar Tina Turner en pher reikten pas naar de Wereldroem, nadat ze zich ran hun respectievelijke ehtelieden, Ike en Sonny 'adden laten scheiden. pt en Barbara K McDonald, pas Timbuk-3, laten zich "W het 'paaronvriendelijke' naat van de popmuziek Bet weerhouden. „Samenle- |en is ook een risico. Ik geloof pet dat het veel uitmaakt of binnen een relatie nu een of Wee personen muziek maken. F familie zal in beide geval- Bn even instabiel zijn, mis- ™ien is het op onze manier pfs wel beter, want zo kun je Jkaar in de gaten houden", fdus Pat. 1 Als Timbuk-3 trekken Pat P Barbara getweeën door puziekland en verrassen daar penigeen met hun opmerke- Jjke muziek. Onlangs ver heen de tweede elpee 'Eden l!?3! nadat een dikke ander- pif jaar geleden de prachtige pbuutelpee 'Greetings from prnbuk-3' verscheen. Op die frste elpee stond meteen ook fn enorme Amerikaanse hit: opmerkelijke 'The futu- f s so bright (i got to wear oes)'. 'Eden Alley' is een geworden van een dus- uge kwaliteit dat er in mu zikaal opzicht nauwelijks iets te wensen valt. Timbuk-3 laat muziek ho ren die een prettige menge ling is van folk, rhythm blues, country en rock. On langs waren Pat en Barbara in ons land voor een paar con certen. Bij die gelegenheid sprak ik met hen. Jullie nieuwe plaat is een tik keltje anders, moderner zou ik zeggen. Pat; „We hadden dit keer veel meer tijd om op te ne men. De eerste plaat moest heel vlug. We hebben ook veel geleerd sindsdien. We weten nu hoe we de technologie moeten benutten, dus dat hoor je in de sound. We hebben niet idee gehad van: het moet mo derner. Het is gewoon ge beurd. Er zit twee jaar ver schil tussen en dat kun je ho ren". Barbara: „We hebben eigenlijk vooral veel ervaring opgedaaa We hebben onze in strumenten beter leren be heersen. We zijn kortom ge woon beter geworden". Wat deed jullie ertoe beslui ten om als duo muziek te ma ken, waarom staat er geen band achter jullie? Pat: „Barbara en ik geloven in dezelfde dingen. We wer ken goed samen en we kun nen binnen onze muziek com municeren als het ware. We hebben vroeger wel met groe pen gewerkt, maar dan merk je toch dat er met een band minder gedaan kan worden dan wanneer je met zijn tweeën bent. Barbara en ik kunnen zeggen: laten we dit of dat doen en dan wordt het gedaan, terwijl je met een Timbuk-3: „In een band kun je even werken met een paar ontevreden gezichten, maar wij moeten zien dat we samen tevreden blijven". - fotocb band op zulke momenten eerst een discussie krijgt over het al dan niet die stap zetten. We kunnen met zijn tweeën snel besluit nemen, zowel mu zikaal als privé. Wij tweeën kunnen meer geregeld krijgen op een snelle manier. We ru- zieën wel eens hoor, maar er is gelukkig nooit een meer derheidsbesluit. We zijn of het erover eens en dan doen we het, of we zijn het niet eens en dan doen we het niet. In een band kun je even werken met een paar ontevreden gezich ten, maar wij moeten zien dat we samen tevreden blijven". Wat mij opvalt aan de muziek van Timbuk-3 is de simpel heid. Het is alsof jullie vooral de essentie van muziek willen overbrengen? Pat: „Da's nou toevallig dat je dat zegt. Voor we Timbuk-3 begonnen hadden we een band die we The Essentials noemden. Wat we nu doen is wat we toen wilden laten ho ren, maar waar we toen met een stel mensen niet in slaag den. Want iedereen wilde veel spelen dus de essentie werd ondergesneeuwd. Simpelheid is geen kwestie van veel men sen die hun muzikale virtuo siteit laten horen. Barbara en ik proberen de songs over te brengen, de muziek goed te laten voelen. Het moet voor ons goed voelen, da's alles". Volgens mij heb je dan ook minder woorden nodig om je teksten te schrijven? Pat: „Vroeger schreef ik liedjes met vijf of zes couplet ten. Dat was waarschijnlijk de invloed van iemand als Bob Dylan, hij deed immers niets anders. Ik heb een jaar in Nashville gezeten, daar nummers geschreven en ge probeerd ze gepubliceerd te krijgen. In die tijd heb ik ge leerd dat je niet echt zoveel woorden nodig hebt om dat gene te vertellen dat je wilt vertellen. Je probeert ieder woord belangrijk te maken. Elke noot trouwens ook. Elk deeltje moet een belangrijke rol spelen in een nummer. Dat leerde ik in Nashville. Veel mensen daar schrijven uiterst simpele country liedjes. Het topppunt van simpelheid lijkt dat, maar het is heel leer zaam". Die 'Eden Alley' die jullie op de nieuwe elpee bezingen, is dat een plaats waar je naar terugverlangt? Pat: „Nee hoor, 'Eden Alley' is hier en nu voor ons. Ik heb geen heimwee naar vroeger, zelfs niet naar mijn jeugd. Nostalgie is een hang naar simpelheid toen alles makke lijker te begrijpen was. Ik wil vooruit, ik wil niet terug, want eigenlijk was het alle maal niet zo leuk toen. Als mensen met weemoed terug denken aan vroeger, komt dat omdat hun geheugen hen be dot. Nostalgie verlamt men sen, kneust ze. Wij zijn op zoek naar een thuis, maar het is geen thuis dat we al eens bezocht hebben. Het is een thuis dat we zullen maken, dat we zelf moeten creëren, als het kan nu of anders in de toekomst". PK AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Waarom zijn jullie samen in de muziek gegaan? Barbara: "Ik denk dat het komt, omdat we samen van dezelfde dingen houden, zo wel in het dagelijkse leven als in de muziek. We zijn allebei gek van muziek, houden er wat dat betreft dezelfde ideeën op na. We hebben ons leven min of meer toegewijd aan die ideeën aan die liedjes, maken samen nieuwe din gen". Pat: „We leefden al samen voor we samen muziek gingen maken, maar muziek bracht ons eigenlijk samen, ook al gingen we pas vijf jaar later spelen". De pophistorie wijst uit dat echtparen in de popmuziek geen lang leven beschoren is. Pat: „Samenleven is ook een risico. Ik denk daar niet zo over. Ik geloof niet dat het veel uitmaakt of er in een re latie een of twee personen muziek maken. De famlie zal in beide gevallen even insta biel zijn, misschien is het zo zelfs wel beter, want zo kun je elkaar in de gaten houden. Nu ben je tenminste niet geschei den van elkaar en is er min der kans op oneerlijkheid of op het uit elkaar groeien. We zijn zo vaak samen dat onze relatie erdoor ontwikkelt". Barbara: „We houden van elkaar en we houden van onze muziek, in die volgorde. Als er iets mis gaat met de muziek dan hebben we altijd onze liefde voor elkaar nog". Zou jullie muziek zonder die liefde mogelijk zijn? Pat: „Niets is mogelijk zon der liefde, hooguit de dood. Love may not make the world go round, but it makes the ride a lot more fun.Wat we gedaan hebben, komt voort uit die liefde. We proberen hetgeen we doen zo goed mo gelijk te doen". Is er een verandering in Ame rika in de muziek? Een paar jaar geleden zou jullie muziek amper een kans hebben ge kregen. Pat: „We zouden onze eigen plaat toch wel gemaakt heb ben. We waren al druk bezig met het maken van cassettes van onze concerten. Die cas settes verkochten we dan la ter weer. Dat ging prima, dat hadden we nog wel even vol gehouden.We speelden gratis in cafés en bars en we trokken steeds veel mensen. Die men sen luisterden met veel be langstelling naar onze liedjes. Als we hits van anderen had den gespeeld, geloof ik niet dat ze zich zo goed vermaakt zouden hebben. Als je in een luidruchtige bar mensen kimt boeien, dan moet je het ook op platen kunnen. Het valt niet mee het goed op de plaat te krijgen, maar als dat lukt dan is daar publiek voor". Wat mij hier opvalt is dat vooral oudere jongeren op jullie muziek vallen. Pat: „We hebben in Ame rika allerlei leeftijdsgroepen als fans, van tien tot vijftig. Ik zou niet graag muziek maken die op een bepaalde groep ge richt is, of het nou politiek, re ligie, rijkdom of leeftijd is. Muziek moet mensen, ver schillende mensen, samen brengen. Ik hou ervan om veel verschillende mensen bij elk aar te zien. Ik hou niet van identieke figuren. Dat is niet opwindend. Als je bij de men sen binnenin zou kunnen ko men, als mensen elkaar ac cepteren en losser worden dan doet het uiterlijk er niet zo veel toe. achter de muzikale voldoening is het gevoel datje op de een of andere manier een plaats binnengaat die an ders gesloten blijft. Het is alsof je een muur slecht bij je luisteraar". Vinden jullie het eigenlijk moeilijk om over muziek te praten? Pat: „Ik besef dat we over muziek moeten praten. Het is nodig voor de promotie. Het is niet pijnlijk of zo, op voor waarde dat er communicatie is. Maar hoe meer je over mu ziek praat hoe meer de magie er vanaf gaat. Je zit jezelf al pratend te definiëren en in die poging om de menselijke nieuwsgierigheid te bevredi gen geef je misschien wel te veel weg". Laatste vraag dan maar. Wat maakt een nummer goed? Pat: „Ik weet het niet. Mis schien moet ik me nu wel blootgeven. Een nummer moet me pakken zonder dat ik uit kan leggen waarom. Ieder groots nummer heeft iets dat niet onder woorden te bren gen is. Het is iets waar je over struikelt, onvermijdelijk, maar heel graag eigenlijk". De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: UB 40, 13 juli in Rotterdam (Ahoy) en 21 juli in Eindhoven (Jubileumhal) Chuck Berry, 16 juli in Den Bosch (Maaspoort) Nick Cave, 17 juli in Utrecht (Ti- voli) Iron Maiden, Helloween, Kiss, Anthrax en David Lee Roth, 4 september in Tilburg (Willem II- stadion)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17