S ZUN OVERTUIGD NA ANTWOORD VAN SMIT KROES
ibank
ASSENFARRIEI
DORSSELAER
Minder ongevallen
bij NSM in Sluiskil
£RS
met de bus mee
Iedere dag vier keer langs de campings
STOP BRONZE SHOWROOMI
ZMF weinig gelukkig met saneringsbeleid provincie
jonenvervoer
tingverlening
üvervoer
3P-SLIDEI
antelschuifdak i|
perfecte technii
Foutje in ZWN-folder
ran LlUlvo 1 minder kosten
BEDRUVEN VERPLICHTEN ONDERZOEK TE DOEN NAAR VERONTREINIGING
WOENSDAG 6 JULI 1988
VEILIGHEIDS-ACTIEPLAN
TERMIJN 2 JAAR
Indere termijnen
l RENDEMENT
EN EXPLOITATIE MIJ|
9750 AB HAREN
EN AUTOZEILE
Oesterziekte in
Oosterschelde
'G-steun voor
bedrijven
Signalen
Onderzoek
BADLUN VAN DE ZWN VOLGT DE WEST-ZEEUWS-VLAAMSE KUST
Mie Toyota modellen in voorraad!
Steeds grote Keus uit 100 „First Class" occasions
r\ All CT Meer klasse
"Speelhuislaan 156a Breda 076-712000
Stationstraat 12 Rijen 01612-3655
DE STEM
VAN ZEELAND
lestbaar roestvrij edelstaal.
Jende
rem. 0),
/an onze verslaggever
30ES TERNEUZEN - De
jeeuwse Milieufederatie
ZMF) vindt dat het provin-
jebestuur moet kiezen voor
ien rigoreuze en snelle aan
tak van de bodemsanering
lij bestaande bedrijfster-
■ein. Het tempo waarin dit
ot nu toe gebeurd is, ligt
/olgens de ZMF veel te laag.
)e milieu-activisten menen
lat Gedeputeerde Staten (GS)
7PP AM iP het gebied van de Meids-
Z-LLLrAI Ni intwikkeling naar een meer
ierantwoorde aanpak van mi-
ieuproblemen.
„Het gebrek aan financiële
liddelen mag en kan niet
(leeds als excuus gelden," be-
ladrukt de federatie in een re-
JTEERDE STATEN
MZEELAND,
i aan het bepaalde in artikel 16vl
!ervoer bekend, dat zij in hun verd
)88, onder nr. 630/85/99, 2e aijf
at en verkeer, hebben besloten ai
|V„ Berlaersstraat 7 te Koewacht]
Vestkade 106A te Sas van Gent,
voor het verrichten van taxiven
ip. 9 auto's.
vergunningen liggen gedurende I
andmaking tijdens kantooruren vJ
r inzage ter provinciale griffie l
raat 42 te Middelburg (kamer B214
5001.4330 la middelburg, tel. 01180-31011
actie op het ontwerppro
gramma bodemsanering 1989.
Weinig gelukkig is de ZMF
met het voornemen van de pro
vincie om de vervuilde stort
plaatsen Van Splunder en De
Bokx op de Axelse Vlakte niet
op te ruimen, maar alleen na
een saneringsonderzoek te iso
leren van de omgeving. „Uit
milieu-oogpunt is verwijdering
veel aantrekkelijker dan isola
tie," stelt de organisatie.
Het Havenschap Temeuzen
heeft overigens recentelijk
plannen gelanceerd voor have-
naanleg en industriële ontwik
keling van de Axelse Vlakte.
Hierbij werd afgezien van een
noordelijke ontwikkelingsva-
riant, omdat hierbij de twee
belten zouden moeten verdwij
nen, hetgeen extra kosten zou
opleveren. De ontwikkeling
van een zuidelijke ontwikke
lingsvariant, waarvoor het Ha
venschap de voorkeur heeft
uitgesproken, zal volgens de
ZMF een zware aantasting be
tekenen van het open land
bouwgebied en de omgeving
van Westdorpe.
De milieufederatie vindt dan
ook dat 'gezocht moet worden
naar een definitieve oplossing
voor de stortplaatsen, waar
door - als het daarvan moet ko
men-industrieontwikkeling in
de noordelijke hoek van de
Axelse Vlakte.' „Eventueel kan
voor de financiering naar beide
betrokken belangen gekeken
worden," legt de ZMF GS voor.
Verzocht wordt, met het oog op
de wens van het havenschap
om snel met de ontwikkeling
van het gebied te beginnen, om
op korte termijn de voorge
stelde oplossing te onder
zoeken.
De milieufederatie vindt het
onbegrijpelijk dat de provincie
de afgelopen jaren in een aan
tal gevallen heeft afgezien van
onderzoek van vrijwel zeker
vervuilde stortplaatsen als die
op bedrijfsterreinen lagen en
de bedrijven in kwestie niet
wilde meewerken aan het on
derzoek.
Een dergelijke houding heeft
volgens de milieuorganisatie
direct tot gevolg dat bedrijven
eerder zullen aarzelen om mee
te werken aan onderzoek naar
voor hen zelf onbekende, maar
mogelijk wel aanwezige bo
demverontreiniging, waarvan
ook nog eens hoge sanerings-
kosten het gevolg zullen ziin.
„Niettemin zijn er legio aan
wijzingen dat het verleden
flink wat erfenissen heeft na
gelaten, terwijl de veroorza
kers, als zij nog steeds hun be
drijf voeren, aanzienlijk mak
kelijker aan te spreken zijn
dan achteraf," benadrukt de
ZMF. Voorgesteld wordt dan
ook dat bedrijven verplicht
moeten worden gesteld om zelf
geregeld onderzoek te doen
naar de vervuilingstoestand
van de bedrijfsterreinen. De
rapportage moet dan worden
afgeleverd bij de vergunning
verleners.
Zeeland krijgt zijn VOW'
Van onze verslaggever
SLUISKIL - Bij de Nederlandse Stikstofmaat
schappij (NSM) in Sluiskil wordt de laatste jaren
veiliger gewerkt. Het aantal ongevallen met
langdurig ziekteverzuim tot gevolg, is sterk af
genomen. Dit blijkt uit het ongevallen-overzicht
dat de NSM deze maand in het bedrijfsorgaan
heeft afgedrukt.
In het eerste half jaar
van 1986 gebeurde er op
de fabrieksterreinen nog
acht bedrijfsongevallen,
de eerste helft van dit
jaar zijn dat er twee.
Het aantal geregi
streerde ongevallen ziet
de leiding echter nog
maar als een topje van de
ijsberg. Het komt nog
veel te vaak voor dat er
incidenten zijn waarbij
werknemers letsel oplo
pen. De leiding vindt ook
dat er nog teveel onvei
lige handelingen worden
verricht.
Werken bij de NSM
moet veiliger, meent de
directie. Om die reden
start het bedrijf in de
tweede helft van dit jaar
met een veiligheidsactie
plan. Het personeel
wordt daar middels fol
ders en bijeenkomsten op
attent gemaakt.
Een van de acties
waarmee de NSM onvei
lige handelingen en si
tuaties wil opsporen is
zijn de rondjes door het
bedrijf door mensen van
de Veilgheidsdienst, een
vertegenwoordiger van
de afdeling die wordt be
zichtigd en een lid van de
Veiligheid-Gezondheid
en Welzijn commissie
(VGW). Daarmee is in
middels al gestart.
Het vervolg daarop
zijn de rondjes op mana
gementniveau. Daarbij
wordt met name gelet op
het gebruik van de per
soonlijke bescherming
middelen en het naleven
van de veiligheidsin
structies. Tevens wordt
de algemene veiligheid in
een afdeling bekeken en
worden leidinggevenden
getest op hun kennis van
de veiligheidsinstructies
in de afdeling.
INTEREST
CL MIDDELBURG - Zeeland krijgt zijn
laste Oeververbinding (VOW). Daarvan zijn GS
Ën Zeeland overtuigd nu minister N. Smit-
oes van Verkeer en Waterstaat de helft wil
leebetalen aan de verdere afwikkeling van de
10W plannen.
De minister deed gisteren die toezegging in een reactie op
Ije boze brief van GS, begin juni, waarin het college haar
poudt aan de belofte jaarlijks maximaal dertig miljoen
ilden waardevast voor de VOW op tafel te leggen.
Tel. (091) 77 57 55
5 - Tel. (03) 776 69 01
srversing op maat
>asto Top-Slider kunt u altijd een optimale v
het autointerieur. Men kan het dak traploos o|
en daarna openschuiven boven het autodak. Zelf}]
nidden van de royale dakopening!
aarbij blijft de deksel in iedere stand veilig en s
efixeerd. Webasto Top-Slider Is robuust gecon
ueerd volgens een basisconcept dat reeds jarenlang
wordt toegepast in de automobielindustrie. W(
to Top-Slider past probleemloos zonder In
pende aanpassingen in vrijwel alle autotyptnl
BEDRIJF
ifl 12
DUKE - Tel. 01176-1660
jelden bij een
rend goed binnen
d: vast en zeker
informatie aan:
Telefoon 01140-12838
i naden gelast. Alle soorten zeildoek,
astic-katoendoek, plastic-nylondoek.
n verschillende kleuren.
jde fournituren.
Het Zeeuwse college 'herinner
de' haar aan die belofte omdat
tijdens een spreekbeurt in
hei in Goes had gezegd daar-
|ran af te willen zien omdat mi-
ster Ruding haar niet meer
limte wilde geven dan een
Rijksbijdrage van 28 miljoen
ilden.
YERSEKE (ANP) - Bij
oesters in oesterperce
len in de Oosterschelde
is opnieuw de oester
ziekte Bonamia Ostrea
vastgesteld. Het virus
waarmee de oesters
zijn besmet is niet ge
vaarlijk voor de mens,
maar de oesters gaan
er op den duur aan
dood.
Het ministerie van land
bouw en visserij heeft de
vissers van wie de perce
len zijn besmet opdracht
gegeven de oesters op te
vissen. Probleem voor de
vissers is dat er momen
teel nauwelijks oesters
worden gegeten, omdat
deze vol zaad zitten.
De oesterziekte heeft al
eerder de oesterteelt lam
gelegd. Vorig jaar heeft
het ministerie bij wijze
van proef voor het eerst
weer ongeveer tien perce
len vrijgegeven voor de
oesterteelt. Eind maart,
begin april zijn in die per
celen oesters uitgezet. De
oesters in vijf van de per
celen zijn op het virus on-
i derzocht.
Uit het onderzoek is ge
bleken dat drie percelen
licht en één ernstig met
het virus zijn besmet,
j Omdat de incubatietijd
i voor het virus drie maan-
I den bedraagt, wordt niet
uitgesloten geacht dat ook
andere percelen zijn be-
I smet met de ziekte.
•USSEL - De Europese
immissie heeft gisteren
'iij acht miljoen gulden
schikbaar gesteld voor in
lal 26 Nederlandse be-
'jven in de landbouw en
sserijwaarbij een visver-
irkend bedrijf in Yerseke.
Oommissie heeft ook nog
t u ne 263 ton beschikbaar
■j™ voor vijf vlasverwer-
we bedrijven in Koewacht
sint Jansteen. Deze bedrijf-
zijn bezig hun produktie-
ces te verbeteren.
'otaal heeft de Europese
pnnssie uit het Landbouw
citatie- en Garantiefonds
3,1 miljard gulden be-
ii/in31 f^steld voor meer
,.J® Projecten in alle twaalf
idstaten.
In de brief komt ze ook daar op
terug met de eerder aan de
Tweede Kamer gedane mede
deling dat ze Zeeland toch het
volle pond wil geven. „Ik ben
bereid zonodig het maximum
in te zetten", schriift ze.
Dit gebaar en het eerder
door Smit-Kroes aangegeven
tijdpad waarbinnen de voorbe
reidingen voor de aanleg van
de VOW moeten zijn afgerond
zijn voor GS het keiharde be
wijs dat de VOW er komt. Pro
vinciale Staten kunnen op 18
augustus dan ook een voorstel
van GS tegemoet zien om twee
miljoen gulden uit te trekken
voor nadere onderzoeken en
procedurele stappen zoals de
concessieonderhandelingen,
milieu-effectrapportage en de
tracénota.
„Als de minister nu zelf al geld
op tafel gaat leggen betekent
dat dat de VOW niet meer kan
stuk lopen op de financiën. Dat
doet ze niet voor niets. Voor ons
is dat de aanleiding er nu zelf
geld in te gaan stoppen. We
hebben altijd gezegd dat we
eerst duidelijke signalen van
uit Den Haag wilden hebben.
Welnu, de brief van Smit-
Kroes geeft ons de overtuiging
om de volgende stappen te
gaan nemen. De VOW staat
weer op de rails, we gaan
door", reageerde VOW gedepu
teerde R. Barbé gisteren ver
heugd op het Haagse geluid.
Een teken is voor Barbé ook
dat in de brief met geen woord
meer wordt gerept over de
rijksbijdrage van 28 miljoen
gulden die de minister, daartoe
aangezet door minister Ruding
van financiën, in mei als laat
ste bod aan Zeeland deed. „Dat
bedrag is blijkbaar dan toch
van tafel. Dat is een groot
winstpunt", aldus een opge
wekte Barbé.
Van de twee miljoen gulden die
GS voorlopig willen uittrekken
zijn 1,6 miljoen gulden nodig
voor een extern onderzoek en
vier ton om het project vanuit
het provinciehuis te begeleiden.
De concessie-onderhandelin
gen kunnen volgens Barbé in
november al zijn afgerond. De
procedures rond de tracékeuze
en de milieu-effectrapportage
kunnen in het voorjaar van
volgend jaar gereed zijn.
„Dat zijn alle kosten tot en
met de inspraak over de tracé
keuze. Daarna zullen er weer
begeleidings-kosten zijn", al
dus de gedeputeerde die eerder
tot aan het eind van de bouw
een bedrag van tussen de twee
en vier miljoen gulden noemde
voor allerlei procedures en on
derzoeken.
De staten krijgen in augus
tus naast het voorstel van GS
om alvast twee miljoen voor de
VOW uit te trekken tevens een
beeld van hoe het VOW project
vanuit het provinciehuis wordt
begeleid. „Dan zullen we laten
zien hoe we het varkentje den
ken te gaan wassen".
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24U
25
26
27
28
29
30
10 11 12 13
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
'Iedere rit is rendabel als er negen passagiers instappen',
zegt buschauffeur Jaap Jansens
Bij camping Panneschuur stappen vier toeristen in
- FOTO'S DE STEM COR J. DE 80ER
BUSLIJN 14 van de ZWN,
de badlijn, is bezig aan
zijn tweede week. Een
initiatief van enkele re-
creatie-ondernemers en
de gemeente Oostburg die
zich bundelden in een
stichting. Aanvankelijk
was het de bedoeling
langs de West-Zeeuws-
Vlaamse kust een treintje
te laten rijden. De buson
derneming ZWN stak
daar echter een stokje
voor (concurrentie).
Overleg tussen de ZWN
en stichting leidde wel tot
uitbreiding van lijn 14 die
tot 2 september iedere
dag een twee-uursdienst
langs de kust onderhoudt.
Vanuit Retranchement
vertrekt de eerste bus om
10.30 uur.
Door Romain van Damme
NIET SLECHT voor de
maandagochtend. Vijftien
passagiers op het traject tus
sen Retranchement en de
veerhaven van Breskens.
„Iedere rit is rendabel als er
negen passagiers instappen",
zegt buschauffeur Jaap Jan
sens.
Daar zag het die maandag
ochtend aanvankelijk niet
naar uit. Kond half elf is het
bij de bushalte op de markt in
Retranchement stil. Als Jaap
de bus stopt, stapt alleen uw
verslaggever in. Het is de eer
ste keer dat Jaap dit seizoen
De ZWN heeft de introductie van Badlijn 14 uitvoerig
bekendgemaakt door het verspreiden van veertiendui
zend groenkleurige folders. Hierin staan de mogelijkhe
den en bestemmingen van de Badlijn opgesomd.
Op de achterzijde van de folder wordt ook gewezen
op de mogelijkheden die andere buslijnen bieden. Tot
ontsteltenis van de VW Oostburg stond daar echter te
lezen dat men met lijn 2,3 of 4 naar Oostburg kon, waar
op donderdag de weekmarkt en koopavond worden ge
houden. Sinds jaar en dag vinden die evenementen ech
ter op de woensdag plaats.
De ZWN, afdeling Marketing, trok na eeri telefoontje
van VW-voorzitter R. van der Helm snel het boe
tekleed aan. „Fout", zo werd geconcludeerd. Ijlings
werd een nieuwe folder samengesteld en naar de druk
ker gebracht. Oplage: veertienduizend stuks. De rayon
leider van de ZWN krijgt opdracht de verbetering af te
geven op alle plaatsen waar hij de groene folder heeft
achtergelaten. Vanaf donderdag is die verbeterde ver
sie beschikbaar.
Bij camping Groede wacht een meisje op de bws wacht met een folder in de hand
het traject rijdt. Vorig jaar
reed de bus alleen op zater
dag. Veel te weinig oordeel
den recreatie-ondernemers
en de gemeente Oostburg die
zich al geruime tijd sterk
maakten voor een goede ver
binding langs de kust.
Daarom namen ze zitting in
een stichting die tot doel heeft
de kustlijn te promoten.
„We wilden een treintje laten
rijden", zegt P. de Keuninck,
voorzitter van de stichting.
„Dat lukte dus niet. Na over
leg met de ZWN kwam dit uit
de bus. We hopen dat het
doeltreffend is. In september
gaan we de zaak eens rustig
bekijken. Ais het een succes is
kunnen we volgend seizoen
misschien wat extra's doen
voor de campinggasten, bij
voorbeeld werken met kor
tingen".
Richting camping 'Wildhof'
is het stil op de weg. Een cas
settebandje draait. „Ding-
dong. Welkom in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen",
klinkt het door de dan nog
lege bus. Voor iedere halte
plaats krijgen de passagiers
informatie over de streek.
„Rechts van u ziet u het ont
wateringskanaal dat het
overtollige water uit de pol
ders naar de zee transpor
teert"
Bij 'De Wildhof' kunnen we
doorrijden. Er staat niemand.
„Een miljoen Nederlanders ep
vakantie. Nou, daar merken
we hier weinig van", zegt
Jaap die het cassettebandje
weer laat draaien. Op weg
naar hotel Noordzee waar het
bordje bushalte eenzaam en
verlaten aan het begin van de
boulevard staat. „Het is nog
vroeg", zegt de chauffeur.
„Misschien is er vanmiddag
meer belangstelling".
Hij moet nog wennen aan het
bandje. Op het juiste moment
aan- en uitzetten. Maar op
het goede moment vertelt de
stem dat er op het strand van
Cadzand-Bad jaarlijks dui
zenden haaietanden aanspoe-
lea Ook in Cadzand-Bad
kunnen de deuren van de bus
dicht blijven. Niemand.
Dat verandert als we cam
ping Welgelegen naderen.
Uitgerekend bij de voordeur
van stichtingsvoorzitter P. de
Keuninck worden die dag de
eerste strippenkaarten afge
stempeld. Vijf passagiers
stappen in. Zij worden met
een geïnformeerd over de véle
mogelijkheden die de ge
meente Oostburg biedt. Langs
de Zwarte Polder, 59 hectare
groot en een eldorado voor de
natuurliefhebber, rijden we
naar camping 'Panneschuur'.
Daar stappen vier toeristen
in.
Jaap stuurt de bus naar
camping Zonneweelde. Van
daaruit zijn de andere cam
pings in Nieuwvliet-Bad en
Nieuwvliet-Dorp goed be
reikbaar. Althans, dat meldt
de plezierig klinkende stem
die toebehoort aan een van de
gidsen van de stichting Pro
motie Zeeuwsch-Vlaanderen.
Bij Zonneweelde staan vier
toeristen te wachten. Ze moe
ten naar Breskens. Vorige
week al reden ze eens mee
met de bus. „Een prima ini
tiatief. Op deze manier zijn
veel plaatsen aan de kust
goed bereikbaar".
Dat is de bedoeling. „Met de
bus omzeil je tijdens de top
drukte de parkeerpoblemen.
Op verzoek stopt de bus op de
belangrijkste plaatsen langs
de kust zegt De Keuninck
die optimistisch is over het
welslagen van het experi
ment. „We willen de lijn iets
langer maken. Vanaf de vis
sershaven in Breskens tot het
centrum in Sluis. De ZWN
zegt dat het fysiek niet haal
baar is. Maar we laten dat
idee zeker niet los".
Op weg naar Groede zet
Jaap iets te laat het casette-
bandje aan. Het verhaal over
de Groedse Duinhes wordt
verteld bij camping 'Groede'
waar een meisje op de bus
wacht, folder in de hand. De
stichting heeft op alle cam
pings en bij belangrijke pun
ten folders met informatie
over de lijn verspreid. Daarin
staat dus ook te lezen dat de
Veerhaven van Breskens be
reikt wordt via camping Na
poleonhoeve en camping Zee
bad.
Dat levert nog een passagier
op. Meer dan genoeg om deze
rit rendabel te maken. Gerou
tineerd parkeert Jaap de bus
op het plein, het eindpunt. De
rit van Retranchement naar
de Veerhaven vergt veertig
minuten. „Nee, het valt niet
tegen. Straks begint de bouw
vak. Dan wordt het zeker
drukker. Bovendien is deze
lijn pas nieuw", zegt Jaap die
een paar minuten later al
weer twee passagiers voor de
rit terug naar Retranchement
kan begroeten. Of hij langs de
Napoleonhoeve rijdt, vragen
ze. „Natuurlijk", antwoordt
Jaap die voor alle zekerheid
nog eens controleert of het
casettebandje er goed inzit.