S ZUN OVERTUIGD NA ANTWOORD VAN SMIT KROES ibank ASSENFARRIEI DORSSELAER Minder ongevallen bij NSM in Sluiskil £RS met de bus mee Iedere dag vier keer langs de campings STOP BRONZE SHOWROOMI ZMF weinig gelukkig met saneringsbeleid provincie jonenvervoer tingverlening üvervoer 3P-SLIDEI antelschuifdak i| perfecte technii Foutje in ZWN-folder ran LlUlvo 1 minder kosten BEDRUVEN VERPLICHTEN ONDERZOEK TE DOEN NAAR VERONTREINIGING WOENSDAG 6 JULI 1988 VEILIGHEIDS-ACTIEPLAN TERMIJN 2 JAAR Indere termijnen l RENDEMENT EN EXPLOITATIE MIJ| 9750 AB HAREN EN AUTOZEILE Oesterziekte in Oosterschelde 'G-steun voor bedrijven Signalen Onderzoek BADLUN VAN DE ZWN VOLGT DE WEST-ZEEUWS-VLAAMSE KUST Mie Toyota modellen in voorraad! Steeds grote Keus uit 100 „First Class" occasions r\ All CT Meer klasse "Speelhuislaan 156a Breda 076-712000 Stationstraat 12 Rijen 01612-3655 DE STEM VAN ZEELAND lestbaar roestvrij edelstaal. Jende rem. 0), /an onze verslaggever 30ES TERNEUZEN - De jeeuwse Milieufederatie ZMF) vindt dat het provin- jebestuur moet kiezen voor ien rigoreuze en snelle aan tak van de bodemsanering lij bestaande bedrijfster- ■ein. Het tempo waarin dit ot nu toe gebeurd is, ligt /olgens de ZMF veel te laag. )e milieu-activisten menen lat Gedeputeerde Staten (GS) 7PP AM iP het gebied van de Meids- Z-LLLrAI Ni intwikkeling naar een meer ierantwoorde aanpak van mi- ieuproblemen. „Het gebrek aan financiële liddelen mag en kan niet (leeds als excuus gelden," be- ladrukt de federatie in een re- JTEERDE STATEN MZEELAND, i aan het bepaalde in artikel 16vl !ervoer bekend, dat zij in hun verd )88, onder nr. 630/85/99, 2e aijf at en verkeer, hebben besloten ai |V„ Berlaersstraat 7 te Koewacht] Vestkade 106A te Sas van Gent, voor het verrichten van taxiven ip. 9 auto's. vergunningen liggen gedurende I andmaking tijdens kantooruren vJ r inzage ter provinciale griffie l raat 42 te Middelburg (kamer B214 5001.4330 la middelburg, tel. 01180-31011 actie op het ontwerppro gramma bodemsanering 1989. Weinig gelukkig is de ZMF met het voornemen van de pro vincie om de vervuilde stort plaatsen Van Splunder en De Bokx op de Axelse Vlakte niet op te ruimen, maar alleen na een saneringsonderzoek te iso leren van de omgeving. „Uit milieu-oogpunt is verwijdering veel aantrekkelijker dan isola tie," stelt de organisatie. Het Havenschap Temeuzen heeft overigens recentelijk plannen gelanceerd voor have- naanleg en industriële ontwik keling van de Axelse Vlakte. Hierbij werd afgezien van een noordelijke ontwikkelingsva- riant, omdat hierbij de twee belten zouden moeten verdwij nen, hetgeen extra kosten zou opleveren. De ontwikkeling van een zuidelijke ontwikke lingsvariant, waarvoor het Ha venschap de voorkeur heeft uitgesproken, zal volgens de ZMF een zware aantasting be tekenen van het open land bouwgebied en de omgeving van Westdorpe. De milieufederatie vindt dan ook dat 'gezocht moet worden naar een definitieve oplossing voor de stortplaatsen, waar door - als het daarvan moet ko men-industrieontwikkeling in de noordelijke hoek van de Axelse Vlakte.' „Eventueel kan voor de financiering naar beide betrokken belangen gekeken worden," legt de ZMF GS voor. Verzocht wordt, met het oog op de wens van het havenschap om snel met de ontwikkeling van het gebied te beginnen, om op korte termijn de voorge stelde oplossing te onder zoeken. De milieufederatie vindt het onbegrijpelijk dat de provincie de afgelopen jaren in een aan tal gevallen heeft afgezien van onderzoek van vrijwel zeker vervuilde stortplaatsen als die op bedrijfsterreinen lagen en de bedrijven in kwestie niet wilde meewerken aan het on derzoek. Een dergelijke houding heeft volgens de milieuorganisatie direct tot gevolg dat bedrijven eerder zullen aarzelen om mee te werken aan onderzoek naar voor hen zelf onbekende, maar mogelijk wel aanwezige bo demverontreiniging, waarvan ook nog eens hoge sanerings- kosten het gevolg zullen ziin. „Niettemin zijn er legio aan wijzingen dat het verleden flink wat erfenissen heeft na gelaten, terwijl de veroorza kers, als zij nog steeds hun be drijf voeren, aanzienlijk mak kelijker aan te spreken zijn dan achteraf," benadrukt de ZMF. Voorgesteld wordt dan ook dat bedrijven verplicht moeten worden gesteld om zelf geregeld onderzoek te doen naar de vervuilingstoestand van de bedrijfsterreinen. De rapportage moet dan worden afgeleverd bij de vergunning verleners. Zeeland krijgt zijn VOW' Van onze verslaggever SLUISKIL - Bij de Nederlandse Stikstofmaat schappij (NSM) in Sluiskil wordt de laatste jaren veiliger gewerkt. Het aantal ongevallen met langdurig ziekteverzuim tot gevolg, is sterk af genomen. Dit blijkt uit het ongevallen-overzicht dat de NSM deze maand in het bedrijfsorgaan heeft afgedrukt. In het eerste half jaar van 1986 gebeurde er op de fabrieksterreinen nog acht bedrijfsongevallen, de eerste helft van dit jaar zijn dat er twee. Het aantal geregi streerde ongevallen ziet de leiding echter nog maar als een topje van de ijsberg. Het komt nog veel te vaak voor dat er incidenten zijn waarbij werknemers letsel oplo pen. De leiding vindt ook dat er nog teveel onvei lige handelingen worden verricht. Werken bij de NSM moet veiliger, meent de directie. Om die reden start het bedrijf in de tweede helft van dit jaar met een veiligheidsactie plan. Het personeel wordt daar middels fol ders en bijeenkomsten op attent gemaakt. Een van de acties waarmee de NSM onvei lige handelingen en si tuaties wil opsporen is zijn de rondjes door het bedrijf door mensen van de Veilgheidsdienst, een vertegenwoordiger van de afdeling die wordt be zichtigd en een lid van de Veiligheid-Gezondheid en Welzijn commissie (VGW). Daarmee is in middels al gestart. Het vervolg daarop zijn de rondjes op mana gementniveau. Daarbij wordt met name gelet op het gebruik van de per soonlijke bescherming middelen en het naleven van de veiligheidsin structies. Tevens wordt de algemene veiligheid in een afdeling bekeken en worden leidinggevenden getest op hun kennis van de veiligheidsinstructies in de afdeling. INTEREST CL MIDDELBURG - Zeeland krijgt zijn laste Oeververbinding (VOW). Daarvan zijn GS Ën Zeeland overtuigd nu minister N. Smit- oes van Verkeer en Waterstaat de helft wil leebetalen aan de verdere afwikkeling van de 10W plannen. De minister deed gisteren die toezegging in een reactie op Ije boze brief van GS, begin juni, waarin het college haar poudt aan de belofte jaarlijks maximaal dertig miljoen ilden waardevast voor de VOW op tafel te leggen. Tel. (091) 77 57 55 5 - Tel. (03) 776 69 01 srversing op maat >asto Top-Slider kunt u altijd een optimale v het autointerieur. Men kan het dak traploos o| en daarna openschuiven boven het autodak. Zelf}] nidden van de royale dakopening! aarbij blijft de deksel in iedere stand veilig en s efixeerd. Webasto Top-Slider Is robuust gecon ueerd volgens een basisconcept dat reeds jarenlang wordt toegepast in de automobielindustrie. W( to Top-Slider past probleemloos zonder In pende aanpassingen in vrijwel alle autotyptnl BEDRIJF ifl 12 DUKE - Tel. 01176-1660 jelden bij een rend goed binnen d: vast en zeker informatie aan: Telefoon 01140-12838 i naden gelast. Alle soorten zeildoek, astic-katoendoek, plastic-nylondoek. n verschillende kleuren. jde fournituren. Het Zeeuwse college 'herinner de' haar aan die belofte omdat tijdens een spreekbeurt in hei in Goes had gezegd daar- |ran af te willen zien omdat mi- ster Ruding haar niet meer limte wilde geven dan een Rijksbijdrage van 28 miljoen ilden. YERSEKE (ANP) - Bij oesters in oesterperce len in de Oosterschelde is opnieuw de oester ziekte Bonamia Ostrea vastgesteld. Het virus waarmee de oesters zijn besmet is niet ge vaarlijk voor de mens, maar de oesters gaan er op den duur aan dood. Het ministerie van land bouw en visserij heeft de vissers van wie de perce len zijn besmet opdracht gegeven de oesters op te vissen. Probleem voor de vissers is dat er momen teel nauwelijks oesters worden gegeten, omdat deze vol zaad zitten. De oesterziekte heeft al eerder de oesterteelt lam gelegd. Vorig jaar heeft het ministerie bij wijze van proef voor het eerst weer ongeveer tien perce len vrijgegeven voor de oesterteelt. Eind maart, begin april zijn in die per celen oesters uitgezet. De oesters in vijf van de per celen zijn op het virus on- i derzocht. Uit het onderzoek is ge bleken dat drie percelen licht en één ernstig met het virus zijn besmet, j Omdat de incubatietijd i voor het virus drie maan- I den bedraagt, wordt niet uitgesloten geacht dat ook andere percelen zijn be- I smet met de ziekte. •USSEL - De Europese immissie heeft gisteren 'iij acht miljoen gulden schikbaar gesteld voor in lal 26 Nederlandse be- 'jven in de landbouw en sserijwaarbij een visver- irkend bedrijf in Yerseke. Oommissie heeft ook nog t u ne 263 ton beschikbaar ■j™ voor vijf vlasverwer- we bedrijven in Koewacht sint Jansteen. Deze bedrijf- zijn bezig hun produktie- ces te verbeteren. 'otaal heeft de Europese pnnssie uit het Landbouw citatie- en Garantiefonds 3,1 miljard gulden be- ii/in31 f^steld voor meer ,.J® Projecten in alle twaalf idstaten. In de brief komt ze ook daar op terug met de eerder aan de Tweede Kamer gedane mede deling dat ze Zeeland toch het volle pond wil geven. „Ik ben bereid zonodig het maximum in te zetten", schriift ze. Dit gebaar en het eerder door Smit-Kroes aangegeven tijdpad waarbinnen de voorbe reidingen voor de aanleg van de VOW moeten zijn afgerond zijn voor GS het keiharde be wijs dat de VOW er komt. Pro vinciale Staten kunnen op 18 augustus dan ook een voorstel van GS tegemoet zien om twee miljoen gulden uit te trekken voor nadere onderzoeken en procedurele stappen zoals de concessieonderhandelingen, milieu-effectrapportage en de tracénota. „Als de minister nu zelf al geld op tafel gaat leggen betekent dat dat de VOW niet meer kan stuk lopen op de financiën. Dat doet ze niet voor niets. Voor ons is dat de aanleiding er nu zelf geld in te gaan stoppen. We hebben altijd gezegd dat we eerst duidelijke signalen van uit Den Haag wilden hebben. Welnu, de brief van Smit- Kroes geeft ons de overtuiging om de volgende stappen te gaan nemen. De VOW staat weer op de rails, we gaan door", reageerde VOW gedepu teerde R. Barbé gisteren ver heugd op het Haagse geluid. Een teken is voor Barbé ook dat in de brief met geen woord meer wordt gerept over de rijksbijdrage van 28 miljoen gulden die de minister, daartoe aangezet door minister Ruding van financiën, in mei als laat ste bod aan Zeeland deed. „Dat bedrag is blijkbaar dan toch van tafel. Dat is een groot winstpunt", aldus een opge wekte Barbé. Van de twee miljoen gulden die GS voorlopig willen uittrekken zijn 1,6 miljoen gulden nodig voor een extern onderzoek en vier ton om het project vanuit het provinciehuis te begeleiden. De concessie-onderhandelin gen kunnen volgens Barbé in november al zijn afgerond. De procedures rond de tracékeuze en de milieu-effectrapportage kunnen in het voorjaar van volgend jaar gereed zijn. „Dat zijn alle kosten tot en met de inspraak over de tracé keuze. Daarna zullen er weer begeleidings-kosten zijn", al dus de gedeputeerde die eerder tot aan het eind van de bouw een bedrag van tussen de twee en vier miljoen gulden noemde voor allerlei procedures en on derzoeken. De staten krijgen in augus tus naast het voorstel van GS om alvast twee miljoen voor de VOW uit te trekken tevens een beeld van hoe het VOW project vanuit het provinciehuis wordt begeleid. „Dan zullen we laten zien hoe we het varkentje den ken te gaan wassen". 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24U 25 26 27 28 29 30 10 11 12 13 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 'Iedere rit is rendabel als er negen passagiers instappen', zegt buschauffeur Jaap Jansens Bij camping Panneschuur stappen vier toeristen in - FOTO'S DE STEM COR J. DE 80ER BUSLIJN 14 van de ZWN, de badlijn, is bezig aan zijn tweede week. Een initiatief van enkele re- creatie-ondernemers en de gemeente Oostburg die zich bundelden in een stichting. Aanvankelijk was het de bedoeling langs de West-Zeeuws- Vlaamse kust een treintje te laten rijden. De buson derneming ZWN stak daar echter een stokje voor (concurrentie). Overleg tussen de ZWN en stichting leidde wel tot uitbreiding van lijn 14 die tot 2 september iedere dag een twee-uursdienst langs de kust onderhoudt. Vanuit Retranchement vertrekt de eerste bus om 10.30 uur. Door Romain van Damme NIET SLECHT voor de maandagochtend. Vijftien passagiers op het traject tus sen Retranchement en de veerhaven van Breskens. „Iedere rit is rendabel als er negen passagiers instappen", zegt buschauffeur Jaap Jan sens. Daar zag het die maandag ochtend aanvankelijk niet naar uit. Kond half elf is het bij de bushalte op de markt in Retranchement stil. Als Jaap de bus stopt, stapt alleen uw verslaggever in. Het is de eer ste keer dat Jaap dit seizoen De ZWN heeft de introductie van Badlijn 14 uitvoerig bekendgemaakt door het verspreiden van veertiendui zend groenkleurige folders. Hierin staan de mogelijkhe den en bestemmingen van de Badlijn opgesomd. Op de achterzijde van de folder wordt ook gewezen op de mogelijkheden die andere buslijnen bieden. Tot ontsteltenis van de VW Oostburg stond daar echter te lezen dat men met lijn 2,3 of 4 naar Oostburg kon, waar op donderdag de weekmarkt en koopavond worden ge houden. Sinds jaar en dag vinden die evenementen ech ter op de woensdag plaats. De ZWN, afdeling Marketing, trok na eeri telefoontje van VW-voorzitter R. van der Helm snel het boe tekleed aan. „Fout", zo werd geconcludeerd. Ijlings werd een nieuwe folder samengesteld en naar de druk ker gebracht. Oplage: veertienduizend stuks. De rayon leider van de ZWN krijgt opdracht de verbetering af te geven op alle plaatsen waar hij de groene folder heeft achtergelaten. Vanaf donderdag is die verbeterde ver sie beschikbaar. Bij camping Groede wacht een meisje op de bws wacht met een folder in de hand het traject rijdt. Vorig jaar reed de bus alleen op zater dag. Veel te weinig oordeel den recreatie-ondernemers en de gemeente Oostburg die zich al geruime tijd sterk maakten voor een goede ver binding langs de kust. Daarom namen ze zitting in een stichting die tot doel heeft de kustlijn te promoten. „We wilden een treintje laten rijden", zegt P. de Keuninck, voorzitter van de stichting. „Dat lukte dus niet. Na over leg met de ZWN kwam dit uit de bus. We hopen dat het doeltreffend is. In september gaan we de zaak eens rustig bekijken. Ais het een succes is kunnen we volgend seizoen misschien wat extra's doen voor de campinggasten, bij voorbeeld werken met kor tingen". Richting camping 'Wildhof' is het stil op de weg. Een cas settebandje draait. „Ding- dong. Welkom in West- Zeeuwsch-Vlaanderen", klinkt het door de dan nog lege bus. Voor iedere halte plaats krijgen de passagiers informatie over de streek. „Rechts van u ziet u het ont wateringskanaal dat het overtollige water uit de pol ders naar de zee transpor teert" Bij 'De Wildhof' kunnen we doorrijden. Er staat niemand. „Een miljoen Nederlanders ep vakantie. Nou, daar merken we hier weinig van", zegt Jaap die het cassettebandje weer laat draaien. Op weg naar hotel Noordzee waar het bordje bushalte eenzaam en verlaten aan het begin van de boulevard staat. „Het is nog vroeg", zegt de chauffeur. „Misschien is er vanmiddag meer belangstelling". Hij moet nog wennen aan het bandje. Op het juiste moment aan- en uitzetten. Maar op het goede moment vertelt de stem dat er op het strand van Cadzand-Bad jaarlijks dui zenden haaietanden aanspoe- lea Ook in Cadzand-Bad kunnen de deuren van de bus dicht blijven. Niemand. Dat verandert als we cam ping Welgelegen naderen. Uitgerekend bij de voordeur van stichtingsvoorzitter P. de Keuninck worden die dag de eerste strippenkaarten afge stempeld. Vijf passagiers stappen in. Zij worden met een geïnformeerd over de véle mogelijkheden die de ge meente Oostburg biedt. Langs de Zwarte Polder, 59 hectare groot en een eldorado voor de natuurliefhebber, rijden we naar camping 'Panneschuur'. Daar stappen vier toeristen in. Jaap stuurt de bus naar camping Zonneweelde. Van daaruit zijn de andere cam pings in Nieuwvliet-Bad en Nieuwvliet-Dorp goed be reikbaar. Althans, dat meldt de plezierig klinkende stem die toebehoort aan een van de gidsen van de stichting Pro motie Zeeuwsch-Vlaanderen. Bij Zonneweelde staan vier toeristen te wachten. Ze moe ten naar Breskens. Vorige week al reden ze eens mee met de bus. „Een prima ini tiatief. Op deze manier zijn veel plaatsen aan de kust goed bereikbaar". Dat is de bedoeling. „Met de bus omzeil je tijdens de top drukte de parkeerpoblemen. Op verzoek stopt de bus op de belangrijkste plaatsen langs de kust zegt De Keuninck die optimistisch is over het welslagen van het experi ment. „We willen de lijn iets langer maken. Vanaf de vis sershaven in Breskens tot het centrum in Sluis. De ZWN zegt dat het fysiek niet haal baar is. Maar we laten dat idee zeker niet los". Op weg naar Groede zet Jaap iets te laat het casette- bandje aan. Het verhaal over de Groedse Duinhes wordt verteld bij camping 'Groede' waar een meisje op de bus wacht, folder in de hand. De stichting heeft op alle cam pings en bij belangrijke pun ten folders met informatie over de lijn verspreid. Daarin staat dus ook te lezen dat de Veerhaven van Breskens be reikt wordt via camping Na poleonhoeve en camping Zee bad. Dat levert nog een passagier op. Meer dan genoeg om deze rit rendabel te maken. Gerou tineerd parkeert Jaap de bus op het plein, het eindpunt. De rit van Retranchement naar de Veerhaven vergt veertig minuten. „Nee, het valt niet tegen. Straks begint de bouw vak. Dan wordt het zeker drukker. Bovendien is deze lijn pas nieuw", zegt Jaap die een paar minuten later al weer twee passagiers voor de rit terug naar Retranchement kan begroeten. Of hij langs de Napoleonhoeve rijdt, vragen ze. „Natuurlijk", antwoordt Jaap die voor alle zekerheid nog eens controleert of het casettebandje er goed inzit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 11