DE STEM 4 Weinig plaats voor ons soort artiesten' ;ten iens c1troën JESBETH LIST LEIDT DE NEDERLANDSE PLOEG VOOR KNOKKE Miljonair na 'lm Westen nichts Neues' Zes ontwerpen voor architectuurmuseum Perpekt verzorgt service bedrijf voor theaterleven \PPOR 1 W. DE BLOCK Geldkwestie Knokke rechtstreeks op de Belgische tv Theaterpubliek Kasteel ERICH MARIA REMARQUE NEGENTIG JAAR GELEDEN GEBOREN Vertaling Afgewezen Begin Knokke Kruiwagen jngifte ;UZEN - J. van de G, It Terneuzen deed gisteren de gemeentepolitie in zijn oonplaats aangifte van' iefstal van een aantal giro taalkaarten en cheques, j iet bijbehorende pasjes. DJ efstal moet op 28 juni zijn| ;epleegd. iiefstal jsCHOONDIJKE - In Schoon J ijke is uit een schuur bij i voning van JH. gereed.j chap gestolen. De waard* van het gestolene is 600. gaat om schaven en electri| sche machines. Slip OOSTBURG - Op de Scherp, bierseweg is een auto, be-l stuurd door EA. uit Oost- burg, tijdens een fikse regen- bui geslipt. De auto kwam fc gen een hek en de gevel va. een vakantiewoning tot stil stand. 270, kl2 04 260, 06 240, 08 60-100, 40. Bospeen natuur: kil 70-t Rabarber: kil 35, kl2 31-38. Spit kool: kil A 37-38, B 25-28. Snijt nen glas: kil 460-480, kl2 KR 2„, Sperciebonen glas: kil 290. Spet. ciebonen natuur: kil 320-31" Tuinbonen: kil 117. Prei: k]2 48-109. Savooie kool groen: kil 20-22. Kroten bos: kil A 76, kI2 f Uien kg: kil 80 96, Ml 44-78,1 Ml 70. Bosuitjes: kil 11-. Erwten: kil 220. Vroege aardap pelen: kil 80 72-78, DR 31-41, K' 88-102, MI 47-63, kl2 80 79, DR KR 60-109, MI 53. Totaal aant colli 3337. AMSTERDAM, 4 juli - Aardap- peltermijnmarkt: In bintje mm, oogst 1988, werden 4 contrcten verhandeld voor levt ring april bij een prijs van 34,11 tot ƒ31,50 per 100 kg. De stem ming was vast an r- |n; fn- Duim-van Waesberghe, mevr van Sorgen, mevr. Blankaer mevr. Posthuma, mevr. Hut dersmarck, mevr. Harthoorn. Computergebruik: mevt Adriaanse, mevr. Bendelet mevr. Fokke, mevr. Van de Har. mevr. Hespe, mevr. Humat mevr. Ibarra, mevr. Kas, mev; Schipper, mevr. Van de Schtx mevr. Van Toren, mevr. Verli den, mevr. Visser, mevr. Lalot een verklaring kregen me<" Wattel en mevr. Schuur. Programmeren/systeembeheer: V TJ jfifilo 'S mevr. Vogel, mevr. Withage mevr. Roboeys-Freling, Pieterse-van Rooijen, mevr. KtJ merling-Montagne, mevr. PI mevr. Costongs, mevr. Lai mevr. Hogenes, mevr. Visser; i verklaring ontvangt mevr. Ha mevr. Van Biemen, mevr. Vijl huizen-Gij sen, mevr. Visse j mevr. Kortsmit tk, id hm ten de tng en fd- gse ken het mz, de uw, me- rliet de Procesoperator: mevr. Sandci» mevr. Sparidaens, mevr. V»J Weizen, mevr. Hulsbos, mw Wisse. mevr. Trotsenburg. directeuren in Zeeuwse! Vlaanderen. Bedolven onder cadeausi bloemen was er na het officia gedeelte een receptie, waarlj! lange rijen ontstonden om r vertrekkenden en hun echtj notes de hand te schudden. f der de vele aanwezigen wa Oostburg's loco-burgeme H. Thomaes, ins pec trice het beroepsonderwijs H. Dellen, en naast velen uit 1 West-Zeeuws-Vlaamse ond^ wijsveld ook tal van oud-la lingen van de vroegere hui houdschool in IJzendijke eni technische school in Oostbuif die sinds vorig jaar zijn samd gegaan met de huishoudschoj uit Schoondijke in de scholej gemeenschap Oostdijke. (ADVERTENTIE) Autobedrijf Tivoliweg - Hulst Tel. 01140-12058 nnen bijna sheid aanse diepe esteit /allen Som- Ie ij- i van n niet ist on- en hinese ,„Ik laat mij door Bontempi niet afbluf fen Zonodig ga ik even aan zijn broek han- genDat verwachten vedetten nooit11 Mathleu Hermans, wielrenner DINSDAG 5 JULI 1988 T2 jarenlang was ze niet op de buis. Althans niet op de [Nederlandse. Bij de BRT [was ze recentelijk nog te [zien in een hommagepro gramma, opgedragen aan I Ramses Shaffy. Maar deze week kan rustig als Lies- [beth List Week worden [uitgeroepen. Vanavond le- [vert ze een muzikale bij - [drage aan de TROS 'Way [of life show'. Donderdag avond herhaalt de AVRO ILiesbeth's 'Show van de (maand' en vrijdagavond voert La List rechtstreeks op de Nederlandse en Bel gische buis vanuit Knokke ie Nederlandse ploeg aan. jiesbeth List leeft nog, ook „iilversum heeft dat plot seling ontdekt. Liesbeth List: „Je ervaring wordt een steun voor de nieuwe mensen.foto anp Door Tom Smeets Ik heb een wandeli door Aardenburg gemaal en ben er stil van geworden] Wat een verrukkelijk ge| zicht, dit oude stadje getooid als een schone jonge vrouw] bevallig gekleed in groen alle kleuren bloemen. Lane vol diffuus gefilterd licht e« stil als in een kathedraa'| Overal in de tuintjes voor huizen, waarvan bij vele de scheidingshekjes door bewoners verwijderd zij' één grote kleurenprach'J Heerlijk! Dan de zéér vele woninj gen en winkels met hi bloembakken vol geraj niums, lobelias en vlijtif Hesjes, een genot om naar kijken. Als u straks nog vo bent van al het 'adembene mende' wat u in uw vakar tie gezien hebt, maak eens een kuiertje door 'ademgevende' bloemenst Aardenburg. U zult er st van worden. Een duizend® jaren 'oude dame' in het zit van de eeuwige jeugd! Aardenburg S. van Jelgershuis Niet alleen op de buis, ook op platengebied is het de laatste paren stil geweest rond Lies- eth List. „Er is sprake van een hele nieuwe stroming", zegt ze. |,,Je kunt alleen maar platen naken als je wordt gepromoot door de radio. Als de mensen daar je niet draaien, dan koopt het publiek jouw plaat niet, omdat het niet weet dat die er ■Cortom: in de platenzaak en in de televisiestudio heerste er fetilte rond haar. En elders? Liesbeth: „Ik treed in een eigen heaterprogramma op, daar en ik in januari mee begonnen en dat gaat door tot mei vol gend jaar. Ik ben gelukkig niet hankelijk van platen." Dat is ze trouwens nooit ge weest. Liesbeth: „Ik ben in 1965 het theater gaan staan en ik heb geen jaar overgeslagen. Nu 1 23 jaar lang, dus ik heb niet klagea Het is alleen leuker 5 je wel een plaat kunt vast- eggen met je liederen, zeker hls zo'n plaat het goed zou PC^n. •-rlï-.pvnrvf .fT ïetzelfde geldt voor televisie, luchter constateert ze: „Er is geinig plaats voor ons soort ;iesten. De tijd schrijft voor at men graag Engelstalig wil horen. Bovendien is de tijd van de grote shows over, omdat het oveel geld kost. Daarom laat Be televisie ook rustig de pla- 'enmaatschappijen betalen om en artiest op televisie te krij- en. Want de televisie heeft elf geen geld.En zo hangt pet allemaal samen." Ze benadrukt het nog eens: Televisie is een kwestie van eld. De grote gemene deler pjkt niet naar zo'n programma i dus zijn de kijkcijfers laag daarmee is de cirkel weer ond. Een programma maken foor een minderheid is te duur l daarom komt mijn soort re- ertoire nauwelijks of niet aan Door Gerard van Herpen l„DIT BOEK wil noch een laanklacht noch een beken tenis zijn. Het wil alleen pen poging wagen, verslag Juit te brengen over een ge neratie, die door de oorlog vernield werd, ook als ze aan zijn granaten wist te ontkomen". Het die verantwoording pre- [senteerde Erich Maria Re- narque zestig jaar geleden, in .928, zijn boek 'lm Westen nichts Neues', dat de wereld tien jaar na de eerste wereld oorlog een gruwelijk beeld voorhield van een oorlog zoals he door soldaten was onder daan Het was een oorlogsro man zonder heldendaden, die iet verslagen Duitsland trof jajs een mokerslag, maar die ■niettemin al binnen een half paar een oplage bereikte van een half miljoen exemplaren verkoop van Tm Westen nichts Neues' liep in 1978 op ot een recordhoogte van 8% mifioen verkochte boeken, inch Maria Remarque werd jileen al door dit boek vele malen miljonair, maar al dat Seld heeft hem toch niet de er kenning bezorgd waar hij in ijn leven vurig naar heeft «'gezien. De meeste critici «even hem een schrijver van tweede garnituur noemen m de nazi's verbrandden in zijn boeken en ontnamen m 'n 1938 zijn Duits staats burgerschap. Na de oorlog is Remarque De Belgische tv brengt het Star festival Knokke-Heist 1988 de hele week recht streeks op het scherm, steeds van 21.10 tot 23 uur. Van avond is de eerste uitzending. De TROS zal deze zomer zes uitzendingen op het scherm brengen naar aanleiding van het Star Festival, dat van daag in Knokke van start gaat. De eerste uitzending bij de TROS is vrijdagavond, het moment dat de Nederlandse ploeg het Casino van de Bel gische badplaats betreedt. De prestaties van de andere lan den worden op een later tijd stip in het dinsdagmiddag programma op de buis ge- 'De Meisjes'. bracht. De opzet van dit jaar is dat jong talent wordt aangevoerd door een ervaren ster. Wat Nederland betreft gaat het om de close-harmony-groep De Meisjes en zanger Peter Douglas, die Knokke zal aangrijpen om van zijn Sinatra-image - opgedaan in KRO's 'Soundmixahow',kdie hij vorig jaar won - af te ko- mencDe muzikale lektet^ isSn h&rrden van Jan Rietman. De overige deelnemende landen zijn België, Engeland, Duitsland en Frankrijk. De respectievelijke sterren zijn Ada- rao, Wall Street Crash, Peter Kraus en Nicole Croisille. Zater dagavond worden de prijzen bekend gemaakt. In de interna tionalejury zit namens Nederland Tonny Eyk. Zou er ooit weer een opleving komen? Liesbeth: „De natuur wet is: actie is reactie. Het moet een keer komen, echt. Ik weet alleen niet wanneer. Ik heb in mijn show een lied en daar komt de zin in voor je komt back van comeback naar come back tot in het Rosa Spier'. Dat is het antwoord. Je bent of ja ren niet op het scherm, of iedereen krijgt het idee van 'zeg, List leeft nog'. Ik heb net voor Veronica 'Klasgenoten' gedaan. Dat wordt in oktober uitgezonden, maar is nu al op genomen. De AVRO zegt 'kom we zenden haar nog eens uit en de TROS neemt me mee naar Knokke. PlotseUng een hausse! En misschien zeggen ze wel: 'Wat ziet die er nog goed uit'. Maar dan hoor je weer een tijd niets." Volgens haar zijn de enige Nederlandstalige artiesten die zich goed kunnen handhaven Herman van Veen en Robert Long ('Die heeft verkocht als broodjes'). Maar ze klaagt niet, want de zalen zitten bij haar niet leeg. „Nee, er is gelukkig altijd een theaterpubliek. Het is minder dan het televisiepubliek. Dat is massaal. De miljoenen mensen die iedere dag naar de televisie' kijken, of de paar honderddui zend over het hele land die naar het theater gaan.Over het algemeen loopt de belang stelling wel iets terug, maar ik persoonlijk mag niet klagen." Dat doet ze dus ook maar niet. „Ik ben een theaterartiest en ik heb het genoegen gehad heel veel platen te verkopen. Maar die tijd is over." Ze zegt die laatste zin met grote stellig heid, met een extra accent op elk woord. Dan: „Het is geleidelijk ge- gaaa Ik heb een periode gehad van elk jaar een gouden lp en zelfs twee platina's en dan langzaam gaat het over. Na de laatste gouden lp, ergens 1975, ik weet het al niet eens meer precies, heb ik nog wel platen gemaakt die aardig liepen, maar niet meer goud werden en dat liep door tot het gewoon te kostbaar werd." Plannen voor een nieuwe plaat bestaan er niet. Nog sterker: ze staat niet eens onder kontrakt van een platenmaatschappij. Een wonderlijk fenomeen voor iemand die ooit een parade paardje was van de Philips- platenclub, die op dat moment 'heel' Nederland onder kon trakt had. Het uitkomen van een nieuwe List-lp was een grootse happening, waarvoor in de Verenigde Staten blijven wonen. Hij trouwde met de bekende filmster Paulette Goddard, die na de dood van haar man in 1970 het Remar- que-archief afstond aan de stad Osnabrück. Die stad heeft daar verder nooit iets mee gedaan. Omdat er in 1945 geen officiéél eerherstel kwam vanuit zijn vroegere vaderland, liet hij zich in Amerika definitief naturali seren en hij heeft nooit meer een stap in zijn vroegere va derland gezet. Bij de uitgeweken Duitse en Oostenrijkse schrijvers waren er schrille contrasten als het ging om financiële inkomsten. Exil-letterkundigen zoals Vicki Baum, Carl Zuckmayr (Der Hauptman von Köpe- nick) en Remarque behoorden tot de weinige gefortuneerde emigrantea Thomas Mann, Tucholsky, Stefan Zweig, Jo seph Roth en Franz Werfel moesten artikelen schrijven om in het leven te blijven. Re marque, die er van droomde eens de üteraire wereldfaam van Thomas Mann te mogen verwerven, verbleef in dure buitens en in luxueuze hotels in Amerika en Zwitserland, maar hij hielp de exil-schrij- vers toch ook wel met finan ciële bijdragen. Zestig jaar geleden bezorgde het boek van Remarque de mensheid een dreun die zo hard aan kwam, dat iedereen dacht dat oorlog in Europa nu toch wel een voorbij ver schijnsel zou zijn. Elf jaar la ter stonden de Duitsers en de Fransen al weer tegenover elkaar, aan het zelfde weste lijke front, aan het begin van een nieuwe en een nog meer verwoestende wereldoorlog. De gruwelijke boodschap van de Duitser Remarque was wel gelezen, maar klaarblijkelijk niet verstaan. Erich Maria Remarque, die volgens Goebbels niet eens Remark maar Kramer heette, kwam op 22 juni 1898, negen tig jaar geleden dus, in Osna brück ter wereld. Hij was net zestien toen de wereldoorlog uitbrak en zeventien toen zijn hele klas, daartoe opgepord door nationalistische leraren, zich spontaan meldde voor het front. Remarque beschrijft in zijn oorlogsboek op heel aangrij pende wijze hoe schoolkinde ren in scholen en kazernes worden gedrild door leraren of korporaals, veel onder scheid is er niet, die Himmel- stosz of Kantorek heetten. Franz Kemmerich is negen- tieneneenhalf jaar oud, hij is een bedplassertje. Door de pesterige korporaal is nóg een bedplasser gevonden. De ene week wordt Kemmerich onder gelegd en de volgende week de andere. Zo hoopt de militaire discipline de kinderen voor hun zwakte te straffen. Kem merich redt het, hij wordt le vensgevaarlijk gewond. Re marque schrijft: „Daar ligt hij nu, waarom toch? Je zou de hele wereld langs dit bed wil len laten lopen en zeggen: „Dit is Franz Kemmerich, hij is ne- gentieneneenhalf jaar oud, hij wil niet dood; laat hem niet doodgaan"! 'Van het westelijk front geen nieuws' werd ook in Neder land gretig gelezen. Uit mijn Nederlands exemplaar, dat uit 1968 dateert, blijkt dat het boek toen al zijn 21-ste druk beleefde. De schrijfster Annie Salomons vertaalde het boek in het Nederlands. Een grof karwei voor een zo gevoelige vrouw. Vandaar misschien dat zij het militaire Duitse militaire bevel,'Aufstehen' wel heel vriendelijk vertaalt als 'Rijzen'. Wonderlijk eigenlijk dat de officiële kritiek deze oorlogs roman, die geen roman is en die ook eigenlijk de betiteling 'oorlogsroman' niet verdient, nooit tot het handboek van de Duitse letterkunde heeft toe gelaten. Ik ken geen indrin gender geschreven boek over de oorlog en nog nooit heeft een boek mij zo sterk en zo suggestief het gevoel gegeven dat ik mij, al lezend, midden in het frontgebied bevond. In de kritieken zijn er later wel verwijzingen, zoals die van 'De Duitse Hemingway', maar echte literaire erken ning verwierf Remarque met dit meesterwerk toch nooit. Het vervolg op dit boek 'Der Weg zurück' en zijn andere boeken 'Are de Triomphe, 'Liebe deinen Nachsten' en 'Die Nacht von Lissabon' be zorgden de wereldberoemde Remarque een grote schare le zers, maar geen grote literaire roem. De Duitse uitgever Fischer zal zich in 1928 waarschijnlijk wel de haren uit het hoofd hebben getrokken, want hij was de uitgever die het boek als eer ste in handen kreeg en die het als eerste afwees. Lector Soschka van uitgeverij Ull- stein had het boek 's nachts in een ruk uitgelezen. „Ik heb niet geslapen", zei hij 's mor- zonder moeite een compleet kasteel werd afgehuurd, waar vervolgens een groot gezel schap luisterrijk werd ont haald. Is dat frustrerend? Liesbeth: „Nee hoor, ik ben geen plate- nartiest. Ik ben er niet van af hankelijk. Je hebt zangers en zangeressen die als ze geen hit hebben weg zijn, kapot zijn. Bij mij is het andersom. Ik ben in het theater begonnen en daar blijf ik. Dus het maakt me niet zo veel uit." Ze ergert zich er wel aan dat de televisie zo weinig doet. „We hebben zo vreselijk veel goede artiesten. Procents-gewijs heb ben we in Nederland meer top artiesten dan in Frankrijk en Duitsland, terwijl daar zestig miljoen mensen wonen. Bij de BRT hebben ze een serie als 'Hommage aan...'. Als ze dat «fcr UTRECHT (ANP) - Zes architecten hebben een voor lopig ontwerp gemaakt voor het Nederlands Architec tuurinstituut (Architectuurmuseum) dat schuin te genover het Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam zal komen. De ontwerpen van Jo Coerien Eindhoven, Jen Benthem/Mels Crouwel te Amster dam, Hubert-Jan Henket uit Boxtel, Rem Koolhaas/ OMA te Rotterdam, Wim Quist te Rotterdam en Luigi Snozzi uit Locarno (Zwitserland) zullen van 9 juli tot en met 29 augustus te zien zijn in het Boymansmu- seum. bij ons eens zouden doen: Freek de Jonge, Willeke Alberti, Her man van Veen, wat zou dat niet een prachtige serie zijn. Maar ja, het geld hè..." Dat is een van de voordelen van Knokke. Het lijkt wel alsof geld daar geen rol speelt. Wat het songfestival betreft, ze gaat niet voor het eerst naar de Bel gische badplaats. Al in 1965 ging ze met een ploeg, waarin verder onder meer Greetje Kauffeld zal. Die ploeg onder leiding van Lou van Rees won. Liesbeth: „Dat was het begin van mijn carrière. Tien jaar la ter was ik er weer, om het fes tival nieuw leven in te blazen. Omdat het wat verwaterd was, hadden ze een nieuwe formule bedacht. Nu is het weer zo ver. Ik heb iets met Knokke.Ik ben daar ook heel graag. Ik heb het sentiment van 'daar startte mijn carriere' en bovendien houd ik erg van België. Ze zijn daar erg chanson-minded, meer dan in Nederland." Het organiserende Casino en de BRT gaan al een jaar van te voren op zoek naar jong talent dat in opkomst is. De deelne mers stonden daardoor al vast toen ze werd uitgenodigd als 'ploegleidster' op te treden. Wat is haar inbreng? „Ik denk de bezieling. Je ervaring wordt een steun voor die nieuwe mensen, die het voor het eerst doen. We hebben het echt professioneel aangepakt. We hebben gerepeteerd en gaan dat nog doen. Ik kan stil letjes in een hoekje gaan zitten en kijken en dan stiekem zeg gen "je moet het zus doen of je moet het zo doen'. Dat is mijn taak. Op de avond zelf presen teer ik het en na de pauze neem ik het zelf over." Een festival als dit juicht ze zonder meer toe. „Dat er gele genheid is voor nieuwe talen ten om zich te laten zien. Want als ze slagen, hebben ze meteen die bekende kruiwagen die wij nu eenmaal nodig hebben. Ik heb het gemerkt, dus ik spreek uit ervaring." En ook als je niet wint, kun je volgens Liesbeth altijd nog op vallen. „Je moet altijd zorgen dat je opvalt. Toen ik de eerste keer in Knokke optrad, was ik nog alleen in Amsterdam be kend, niet landelijk. Dankzij Knokke zagen alle huiskamers me. Dat heeft zeker geholpen. Iedereen wist vanaf dat mo ment om wie het ging." gj;i; Aan de hand van deze ont- werpen zal een definitieve architectenkeuze worden gemaakt. Dit heeft drs. H. Andersson, die de overheid als projectleider heeft aan- gewezen, gisteren meege- :;S: deeld. gg|i Minister Brinkman van WVC en minister Nijpels Hg; van volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zul- ivK len de tentoonstelUong vrij- Sgi: dag openen. SS De ontwerpopdracht is S;S begin 1988 verleend door een stuurgroep die de Stichting SS Nederlands Instituut voor Architecteuur en Stedebouw SS heeft voorbereid. In het in- stituut zullen drie instellin- SS gen opgaan: Nederlands Do- SS cumentatiecentrum voor de SS Bouwkunst (NDB), Stichting Sis Wonen en Stichting Archi- SS tec tuur Museum (SAM). Het handelt hier om een SS zogenoemde meervoudige opdracht. Dat houdt in een SS procedure, volgens regels van de Bond van Neder- SS landse Architecten (BNA), SS om tot een architectenkeuze SS: te komen. Anders dan bij een prijsvraag treedt bij ;SS zo'n opdracht geen jury op ;SS die een winnaar aanwijst. SS De opdrachtgever maakt Si zelf een keuze. Wel is er een Si onafhankelijke beoorde- SSg: lingscommissie die aan de SS; opdrachtgever rapport uit- SS brengt over de resultaten zonder een rangorde aan te iS wijzen. Hierin hebben zit- iS ting A. Bodon, architect, ir. iS D. Dicke,. hoogleraar civiele Si techniek, drs. R. de Leeuw, SSS directeur Van Goghmuseum ij:;:;;: Amsterdam en ir. J.D. Pee- SS reboom Voller, architect en voorzitter. :SS Aan het tot standkomen van -nq 9b**»WS c-1" lOJ&iï de definitieve plannen voor het Architectuurmuseum is heel wat touwtrekken tus sen vooral Amsterdam en Rotterdam voorafgegaan. Amsterdam vond dat zo'n museum het best de Beurs van Berlage gevestigd kon worden met het oog op de rijke architectonische tradi tie van de stad. Ook enkele in Amsterdam gevestigde instellingen, waaronder de Stichting Wonen en het Ne derlands Documentatiecen trum voor de Bouwkunst, gaven de voorkeur aan de hoofdstad. Minister Brinkman hakte ten slotte de knoop door met zijn beslissing dat het Ar chitectuurinstituut in Rot terdam moest komen. Met de instellingen die daar aan vankelijk tegen waren, werd het compromis bereikt dat voor het museum een nieuw pand zou worden opgericht. Ook Amsterdam heeft zich uiteindelijk bij de beslissing neergelegd en de Beurs van Berlage een andere culturele bestemming gegeven, onder meer als huisvesting voor het Nederlands Philharmo- nisch Orkest r De totale kosten voor de bouw van het instituut in Rotterdam zullen 22 miljoen gulden bedragen. De minis teries van WVC en volks huisvesting en ruimtelijke ordening zullen hiervan ieder de helft voor hun reke ning nemen. De architecten hebben de opdracht gekregen een ont werp te maken voor een be drag van 14 miljoen voor de kale bouw. De rest van het bedrag zal onder meer wor den gebruikt voor inrichting en interieur. SJ'IiusjI 79t bsus; -■■■ 33 'J& ais: Erich Maria Remarque, 'door onzin en roddel omgeven'. - foto archief de stem gens tegen zijn directeur. „Als U het boek niet uitgeeft, doe ik het zelf". Ullstein bracht het boek op de markt en verkocht meteen al drie miljoen exemplaren. Tucholsky en Stefan Zweig prezen het boek en Walter von Molo hield de Duitsers voor dat dit boek door iedere Duit ser zou moeten worden gele zen. De soldaten, die hun huis genoten nooit iets over hun frontervaringen wilden ver tellen, herkenden er direct hun eigen belevenissen in. Zij HAARLEM (ANP) - De technische theatergroep Perspekt uit Haarlem wordt een servicebedrijf vooronder meer het Nederlandse theaterleven. Onder de naam Perspekt Stu dio's zet de groep zijn bestaan voort. Hiertoe is besloten na dat in opdracht van het miniserie van cultuur de mogelijk heden waren bekeken waardoor de groep binnen drie jaar op eigen benen kan staan. In augustus vorig jaar adviseerde de Raad voor de Kunst negatief over de technische theatergroep. De subsidie zoü moeten worden ingetrokken, waar theatermakers, bestuurders en politici het niet mee eens bleken te zijn. In ieder geval mochten de in twintig jaar opgebouwde kennis, ervaring en materialen niet verloren gaaa Onderzoekers ginnen daarop na hoe Perspekt kan worden ver zelfstandigd. De voornaamste conclusie is dat Perspekt dan niet meer als theatergezelschap eigen produkties uitbrengt, maar wordt omgebouwd tot servicebedrijf. Het ministerie zal financieel helpen. Over steun van de gemeente Haarlem wordt nog onder handeld, aldus Perspekt. velde Franse soldaat kon klaarblijkelijk nog altijd niet door de na-oorlogse beugel. De nazi's waren zo gebeten op Remarque dat ze zelfs zijn fa milie vervolgden. Zijn zuster werd in 1943 door de beruchte Freisler ter dood veroordeeld en met de valbijl onthoofd. In zijn emigrantenroman 'Die Nacht von Lissabon' noemt Remarque zijn ge- boortstad met name. In Tm Westen nichts Neues' valt die stad gemakkelijk te herken nen in de beschrijving van de frontsoldaat die op verlof mag. De Dörenberg heet dan weliswaar Dollenberg en er is een Bremerstrasze in die stad. In de Zevener Zeitung van 22 juni vind ik zowaar een herdenkinsartikel over Re marque. Dat artikel meldt de uitgave van zijn complete werk in 1991, een uitgave van Tm Westen nichts Neues' met toelichting en nawoord, ver schijnt als Paperback bij Til- man Westphalen en bij de universiteit van Osnabrück wordt een Remarque-mani- festatie gehouden met ten toonstellingen, een sympo sium en met film- en theate ropvoeringen van Remarques werk. „De door onzin en rod del omgeven schrijver ver dient een nuchter en eerlijk eerherstel", menen de initia tiefnemers. Het is een laat eerherstel bij de viering van zijn negentig ste geboortedag. De eerzuch tige jongen uit Osnabrück heeft het zelf niet meer mogen beleven. konden blijven zwijgen, om dat zij voortaan een waar heidsgetrouw getuigenis bij de hand hadden. Het boek is in 1930 al in Ame rika verfilmd. De film werd een enorm succes, behalve in Duitsland. Goebbels verza melde zijn bruine horde en forceerde een protestdemon stratie tegen de vertoning. Na de oorlog is dfe film nog eens op de Duitse televisie ver toond. De beelden waarin Re marque vertelt over de ver broedering met de gesneu-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17