iVRO-SPECIAL 'WEST GOES WEST' VANAVOND OP TV Kunstwerk Charley Toorop gestolen IYNAX Van Abbe toont zijn collectie in Nimes fcrogramma en kijk: waan Me bal bevroren lijken, |eld het portret-prograi verbaasd at door welkelv levenkan redden. In zo zouden we nog we al tien programma's), eer interessants overcfc ?n is. ies ten aanzien van aut< ■chscherpsteltalsuw nkzij een autofocus-vla ;en op u at, de autofocui bij. Berekent de snelheit tijdverschil (dus rukt en het moment da In genoemd. Evenals een 1ILVERSUM - De AVRO-special 'West goes 'est' telt behalve Aruba en Albert West nog drie oofdrolspelers: Bryan Hyland, Tony Christie en elen Shapiro. Stoppen Een zelfdenkende flitser, jjden tot 1/4000 seconded nauwelijks nog te extreem gemakkelijk en het zo. klinkt het als de droom aaf. Dat is het dan ook. linolta Dynax 7000i. intelligente autofocus ïem. Legende Placido Domingo gaat Jeugdopera leiden TIJDENS EK-VOETBALFINALE Drie miljoen Mensenspel Op papier Briketten Van zessen klaar Ongecompliceerd ^■vorhaacH af Hmr I Ik Selo°f «iet meer dat rook roll je ^wigen. DE STEM' Vlbert en z'n reddende engel iijr onze rtv-redactie rie collega-artiesten die een rol hebben gespeeld in de nderwerp voortdurenc jrrière van de Nederlandse zanger. Bryan Hyland kan elfs zonder overdrijving Alberts reddende engel worden ffloemd. izamenlijk tekenen ze voor lberts nieuwe lp, die dan ook eel toepasselijk 'West and iends' heet. Dat geldt vooral voor Bryan Hyland. Albert: „Het is altijd ijn hartewens geweest Bryan lyland ooit eens te ontmoe- s" Albert heeft daar alle re- a voor. Het is namelijk deze Imerikaanse zanger wiens iedje 'Ginny come lately' het jren van zijn Brabantse col- ga volledig veranderde. ijbert West: „In 1971 zag ik de tavbiz absoluut niet meer zit- Ik was gestopt met The luffles en had twee geflopte #b-singles gemaakt. Ik voelde Bewerkelijk aan het einde van m'n Latijn. Ik verborg me voor en iedereen en wilde stop en met mijn carrière als pro- ssioneel zanger. Ik had zelfs il gesolliciteerd op aan kan- torbaantje bij een goede mend van me. Wat moest ik? Jliemand zag mij nog zitten als anger, dacht ik. Ik voelde me super-down." Alberts manager vroeg hem aier geen bestaand liedje was iat hij graag op de plaat wilde uiten. Albert wist er wel een: ïinny come lately', een liedje tan Bryan Hyland, dat hij naar fn eigen zeggen al als jochie m een jaar of twaalf op de wc at te zingen en dat hij 'mach tig'vond. laten zetten. Jan Vis, mijn ma nager, was de enige die er in geloofde dat ik opnieuw een hit van dat liedje zou kunnen ma ken. Bryan had er in het begin van de jaren zestig al mee aan de top gestaan." Het kwam er dus toch van. Albert: „Toen de opnamedag daar was, zong ik echt met een gevoel van ik geef alles wat ik in me heb, want als dit niet lukt sta ik hierna nooit meer achter de microfoon..." Dat moet hebben geholpen. Van de single met Alberts versie van 'Ginny come lately' werden zo'n drie miljoen exemplaren verkocht. Geen wonder dat het kantoor baantje niet doorging. Bryan Hyland scoorde in de jaren zestig grote hits met lied jes als 'Sealed with a kiss'; 'Itsy bitsy teeny weeny yellow pol- kadot bikini', dat nu door Al bert opnieuw op single is uitge bracht; 'Gypsy woman' en 'Ginny come lately'. BRUSSEL (ANP) - De beroemde Spaanse bariton Placido Domingo krijgt de artistieke leiding over de Europese Jeugdopera. Dat is in Brussel bekendgemaakt. De Europese Jeugdopera is opgericht op initiatief van het Euro pese Parlement. Binnenkort beginnen in alle twaalf EG-landen audities voor de 160 beschikbare plaatsen. Op 21 mei volgend jaar vindt de eerste voorstelling plaats in de Venetiaanse operazaal La Fenice. OTTERLOO (ANP) - Uit het rijksmuseum Kröller- Müller in Otterloo is zater dagmiddag een schilderij van Charley Toorop ver dwenen. Volgens een woordvoerder van de politie in Ede is het doek (62 x 43 centimeter) gestolen tij dens de voetbalwedstrijd tus sen Nederland en de Sovjet unie. De waarde van het werk (een zelfportret) is ongeveer 40.000 gulden. Volgens de politie is het nog niet geheel duidelijk hoe het schilderij is ontvreemd. Wel staat vast dat onbekenden het doek hebben losgeknipt van een stalen draad waaraan het was bevestigd. Volgens de Edese politie wijst niets erop dat bewakers van het museum tijdens de diefstal naar de fina lewedstrijd van het Europees Kampioenschap voetbal zaten te kijken. „Maar vooralsnog sluiten we niets uit", aldus de woordvoerder. Volgens een woordvoerster van het ministerie van WVC is er geen enkel verband tussen de diefstal en de voetbalwed strijd. „De bewaking in het museum was zaterdagmiddag net zo adequaat als anders", al dus de woordvoerster. Het ge stolen werk dateert uit 1934. WVC heeft nog geen idee waarom de onbekenden juist het doek van Toorop hebben meegenomen. In de zaal waar uit het werk is meegenomen, hing ook een schilderij van Van Gogh. lOOOi Albert: „Geen hond durfde het tan mij dat liedje op de plaat te Albert: „Voor mij was hij een held, een levende legende. Jan Vis zorgde er voor dat ik hem afgelopen najaar voor het eerst in levende lijve kon ontmoeten. Jan speurde hem na ruim an derhalve maand telefoneren op via een theateragent in New York. Die wist te vertellen dat Bryan nog af en toe in Amerika optrad, samen met een andere beroemdheid uit de jaren zes tig, Bobby Vee." Bryan is nu 42 jaar, een paar jaar ouder dan Albert West. „Toen we elkaar in oktober de Albert West met zijn reddende engel Bryan Hyland. hand schudden, bleken we het onmiddellijk uitstekend met elkaar te kunnen vinden", ver telt Albert. „In de kortste keren maakten we plannen samen een paar duetten op te nemen." Helen Shapiro schittert in de AVRO-special omdat Albert haar de beste zangeres van de jaren zestig vindt. „Ze was mijn grote vrouwelijke idool." Tot Alberts genoegen bleek Helen zijn naam te kennen. Ze treedt nogal eens in België op, evenals Albert. Vandaar. De samenwerking krijgt overi gens nog een staartje: Helen komt naar Nederland om hier een nieuwe lp op te nemen. Ook aan die lp zal een grote naam van toen deelnemen: Georgie Fame. Met Tony Christie heeft Al- bert West ook al een bijzondere binding. Tony's hit 'Amarillo' was het eerste liedje waarmee Albert optrad. Toen gebeurde dat 'met trillende knietjes', zo als hij heel eerlijk toegeeft. Maar dat hoeft niet meer. Het liedje staat immers al zo'n 25 jaar op zijn repertoire, want zijn fans blijven er om vragen. Zijn nieuwe lp is de opvolger van 'Hammond and West' en loopt vooruit op zijn jubileum. Albert: „Volgend jaar, 31 augustis 1989 om precies te zijn, vier ik mijn zilveren jubileum. Dat heb ik vooral te danken aan mensen als Jan Vis èn aan mijn fans, die al die jaren in mij zijn blijven geloven." En aan Bryan Hyland en z'n hit, natuurlijk. Albert: „Stel je voor dat ik vanaf 1971 achter een bureautje in een of ander kantoor had moeten zitten. Met een stijf witte boord en een stropdas rond m'n nek. Ja chef, nee chef.Ik droom er wel eens over. Nachtmerries zijn dat! Ik ben een gelukkig mens, dat besef ik me maar al te goed!" EINDHOVEN (ANP) - Het Stedelijk Van Abbe-museum in Eindhoven presenteert de komende maanden een belang rijk deel van zijn collectie in het Museum voor Heden daagse Kunst in het Franse Nimes, het Musée d'Art Con temporain. Een woordvoerder van het museum heeft dit meegedeeld. De collectie is in twee delen te zien. Het eerste deel omvat de klas sieke modernen, onder wie Picasso, Mondriaan en Chagall, tot en met de zogenaamde minimal art. Dit deel van de tentoonstelling is gedurende de zomermaanden te zien. In het najaar is er in het Franse museum het tweede deel van de collectie te zien, vanaf de minimal art tot en met heden. In het Van Abbe-museum zelf is van 10 juli tot en met 21 augus tus een selectie te zien uit de eigen collectie, waarbij de nadruk ligt op de recente aanwinsten. BV.ZONNEBAAN39.3606CH MAARSSENBROEK. TEL 030 436644 1UM.STENENBRUGU5 117,2200 ANTWERPEN, TEL 03/2356400 Mensbeeld door Coleta Vel- derman en Dick Fluitsma. TB-galerie, Nijverheidsweg 33, Etten-Leur. Open: maan dag-zaterdag 10-17 uur. Tot 13 augustus. Beide kunstenaars uit Breda worden geobsedeerd door de mens; zijn interacties met zijn omgeving en zichzelf. Ze doen dat op vakkundige manier, met een wat ironische onder toon en een grote constand- heid; de verschuivingen in hun werk gaan zeer geleide lijk en bijna onopgemerkt. De tekeningen van Coleta Velderman groeiden vanuit een sterk illustratief karakter naar een bijna monumentale, symbolische geladen, teken stijl. De verbaliteit van de ti tels, die steeds slaan op men sen met bepaalde negatieve en positieve houdingen ten aanzien van het leven, worden vaak letterlijk omgezet in te kentaal. Het lieflijke in de be wegingen heeft plaats ge maakt voor een zekere hoe kigheid, waarbij de pastelach tige kleuren de kritiek op menselijk gedrag acceptabel houdt. De gesloten vormen in het witte vlak roepen reminis centies op aan beeldhouw werk. Mooi. Dick Fluitsma tekent ook. Nog soberder dan voorheen. Met enkele zwarte lijnen lacht hij om de mens via zijn car toonachtige tekeningen. Op vallend is de manier waarop hij daarbij in het vlak signe ring en titel laat meespelen. Zijn bekende grote houten heelden, die groeien uit stam men, blijven komen vanuit die merkwaardige ironische te derheid/meewarigheid met de mens. Fluitsma heeft een heel eigen plasticiteit ontwikkeld, die iets archaisch heeft. Dat gevoel krijg je ook sterk bij 4in kleine keramische stu dies, die niet alleen direct uit de hand geboren lijken, maar ook het gevoel oproepen te be horen tot oude opgegraven be schavingen. Een mooie expo sitie. Tekening van Coleta Velderman. bijna wit te laten. De bladen waarin ze deze manier van werken toepaste, zijn het meest persoonlijke. LIA ROOSE Wim Geeven, installatie, Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. Presentatie 1 juli 20 uur en verder 2 en 3 juli 14-18 uur. Wim Geeven (1949 Dordrecht, St. Joost 1976) uit Veldhoven voelt zich gedurende zijn drie weken werken in Lokaal 01 als kunstenaar op een ander been gezet, waardoor deze ruimte voor hem zeer zinvol was. „Het was Wim Geeven die zich afvroeg of hij mate riaal waarmee in tekeningen schijnbaar massaloze lijnen worden getrokken om aldus tweedimensionale beelden te verkrijgen, rechtstreeks zou kunnen gebruiken voor drie dimensionale beelden", meldt Brief 888 van Lokaal 01. Hij ging daarbij uit van het aloude tekenmateriaal kool. Deze is terug te vinden in de briketten waarmee hij zijn atelier stookt. Hiermee groeide een omgekeerd werk proces tijdens zijn experi ment. Hij bouwde uiteindelijk een ruitpatroon in briketten, dat tweederde deel van de vloer bedekt en laat met houtskool dat uitgangspunt als het ware reflecteren op de muur. In plaats van tekenen en daarna bouwen, tekende hij nu na het construeren. Voor hem zijn het raamvormen, die hem als het ware een nieuw zicht geven op zijn bestaan als artiest. Mij doet het wat den ken aan Kounellis die op de Biennale van Venetië met zakken kolen niet meer, zoals voorheen, de afbraak en de ondergang 'viert' van een klassieke cultuur, maar met de oergrondstof van de brand (kool) tot nieuwe monumenta liteit komt. Hoewel het op de eerste plaats om processen met de kunstenaar gaat, is dit gegeven in Lokaal 01 ook inte ressant voor de kijker, die daarbij zijn eigen fantasie in vult. H.E. Groepsexpositie. Stalker. Kloosterlaan 138, Breda. Open: donderdag-zondag 13- 17 uur. Tot 12 juli. Zes kunstenaars presenteren hier tekeningen, schilderijen en 'beelden'. Harrie de Kroon laat hier enkele van zijn inkt- tekeningen zien, die hij elders al met zoveel succes toonde. Schrijfsels met de kwast, die veel suggereren en laten ver onderstellen; die behagen en tegelijk epateren. Marius Boender brengt een 'Ode aan de Chaos' met een gepolijst stenen teken waarin materiële tegenstellingen zijn opgeno men. Rick Koren die eerder in Stalker te zien was heeft met 'Sad Song' een mooi tolachtig houten object geleverd. Ook Peter Koene heeft eerder in Stalker zijn kunnen getoond. Nu doet hij dat met een aantal witte objecten tegen een witte muur; een soort Nul-situatie waarbij het licht de vormge ver wordt. Schilderijen van Joost ten Hengel tenderen naar doorsneden constructi vistische figuraties, die nogal braafjes lijken. Het titelloze schilderij van Jaap de Vries is bij nader inzien spannender. Stalker heeft met deze groepstentoonstelling een di vergerende collectie werk stukken bijeengebracht, die aardig uitlicht wat er op dit moment op gebied van de beeldende kunst zoal aan de hand is, H.E. Deze maquette van het Griekse Olym- pia is gemaakt door studenten Archeolo gie van de universiteit van Amsterdam. Ze maakt deel uit van de tentoonstelling 'Om de eer' in het Allard Pierson Mu seum, Oude Turfmarkt, Amsterdam. Ze bevat de historie van de Olympische spe len zoals die in het Griekse Olympia werden gehouden vanaf 776 voor Chris tus, terwijl de lijn naar het heden wordt doorgetrokken. Belangrijke voorwerpen uit musea als het Louvre te Parijs, Antik- museum in Berlijn, Brits Museum in Londen, Musea voor Kunst en Geschiede nis in Brussel en het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden lichten historisch de verschillende takken van sport uit, ter wijl hedendaagse attributen (onder meer van de Spelen in Amsterdam in 1928), vanaf de reeks spelen sedert 1896 in Athe ne, het beeld compleet maken. De aula van het museum is omgebouwd tot 'sta dion' en daar wordt een speciale video film vertoond. Studenten van de Amster damse Hogeschool voor Kunsten laten met schilderingen zien hoe de oudheid de actuele beeldende kunst op dit gebied kan inspireren. Er is een aardig boek werkje bij verschenen. Tot 3 september, dinsdag-zondag 10 (zaterdag/zondag 13)- 17 uur. Suse Jacobs, aquarellen. Ga lerie Kersten, Elfhuizen 1, Geertruidenberg. Open woensdag en donderdag 10- 17.30 u„ vrijdag 10-20 u., zater dag 10-16 u., zondag 14-16 u., t/m 15 juli. Suse Jacobs is beginnend aquarelliste. Ze heeft als kun stenares ternauwernood een verleden. Na haar opleiding aan St. Joost waar ze zich in keramiek had gespecialiseerd, moest zij om den brode een to taal ander vak gaan uitoefe nen. In deze drukke periode bleek de keramiek te om slachtig en zo ruilde zij klei voor etsnaald. Maar omdat ze voor etszuren overgevoelig bleek, moest ze ook deze tech niek laten voor wat het was. Het bloed kruipt evenwel waar het niet gaan kan. Om toch haar creatievce kriebels kwijt te kunnen, zoals ze dat zelf zegt, zocht ze haar toe vlucht tot de volkomen onge vaarlijke en zeer directe tech niek van het waterverven. Daarvan is nu een selectie uit een periode van drie jaar te zien. Het is ongecompliceerd fris werk, waaruit een gevoel van appreciatie vor de gewone dingen spreekt. Ze heeft een losse hand van schilderen en haar stillevens krijgen vooral door deze soepele manier van werken hun charme. Ap peltjes zitten lekker in de kleur en de tulpen hangen heel blommig en overdadig in hun vazen. Het is allemaal be paald niet wereldschokkend maar wel aangenaam voor het oog. De techniek is nog niet echt uitgebuit. Hier en daar echter is waar te nemen dat de oude truc van het chairos- curo-effect Suse Jacobs aan spreekt: ze creëert een per spectivische suggestie door op de voorgrond de dingen stevig in de kleur te zetten en op de achtergrond bepaalde plekken Anja van Oosterhout, teke- nigen en schilderijen. Het Kijkhuis, Heuvel 23 A Ooster hout. Open dinsdag tot en met vrijdag van 10.00-12.00 uur en van 14.00-17.00 uur, vrijdag van 19.00-21.00 uur en zondag van 14-17 uur. Tot en met 8 juli De tekens die Anjo van Oos terhout op papier zet, zijn ge voed door haar onderbewust zijn. Nu gebeurt dat in feite wel bij iedereen, maar bij deze jonge kunstenares uit Ooster hout is het een heel bewust gebruikt proces. Ze laat haar hand leiden door niet nader te duiden processen in haar geest. Pas als het allemaal op getekend is, gaat ze zoeken naar een aanknopingspunt in de vormgeving, van waaruit ze dan de inhoudelijkheid ver klaart. Zo kwam ze tot het schilderen van offertafels; grote, voornamelijk grijze monumentale vormen, waarin ze met brede kwast door over schilderingen andere kleur nuances aanbrengt. De vor men zijn monumentaal, zo ze nog vorm te noemen zijn. Vaak echter oogt een schilde rij meer als een abstracte op bouw van rechthoekige kleur vlakken, dan een tafelachtige vorm. Picturaal gezien is het de soberheid van vorm en kleur die dit werk interessant maakt. Eigenschappen die ook buiten de grenzen erkend zijn, want op een tentoonstelling in Bulgarije waarvoor ze was uitgenodigd, is er van staats wege een werk van haar aan gekocht. Een verheugende zaak, omdat daaruit blijkt dat in het oostblok wel degelijk artistieke belangstelling voor westerse kunst bestaat. Want, met de beste wil van de we reld is dit werk van Anjo van Oosterhout, dat zó op intuïtie berust, niet in te passen in het partijpolitieke raamwerk al daar. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23