iVRO-SPECIAL 'WEST GOES WEST' VANAVOND OP TV
Kunstwerk Charley
Toorop gestolen
IYNAX
Van Abbe toont zijn
collectie in Nimes
fcrogramma en kijk: waan
Me bal bevroren lijken,
|eld het portret-prograi
verbaasd at door welkelv levenkan redden.
In zo zouden we nog we
al tien programma's),
eer interessants overcfc
?n is.
ies ten aanzien van aut<
■chscherpsteltalsuw
nkzij een autofocus-vla
;en op u at, de autofocui
bij. Berekent de snelheit
tijdverschil (dus
rukt en het moment da
In genoemd. Evenals een
1ILVERSUM - De AVRO-special 'West goes
'est' telt behalve Aruba en Albert West nog drie
oofdrolspelers: Bryan Hyland, Tony Christie en
elen Shapiro.
Stoppen
Een zelfdenkende flitser,
jjden tot 1/4000 seconded
nauwelijks nog te
extreem gemakkelijk en
het zo.
klinkt het als de droom
aaf. Dat is het dan ook.
linolta Dynax 7000i.
intelligente autofocus
ïem.
Legende
Placido Domingo gaat Jeugdopera leiden
TIJDENS EK-VOETBALFINALE
Drie miljoen
Mensenspel
Op papier
Briketten
Van zessen klaar
Ongecompliceerd
^■vorhaacH af Hmr I Ik Selo°f «iet meer dat rook roll je
^wigen.
DE STEM'
Vlbert en z'n reddende engel
iijr onze rtv-redactie
rie collega-artiesten die een rol hebben gespeeld in de
nderwerp voortdurenc jrrière van de Nederlandse zanger. Bryan Hyland kan
elfs zonder overdrijving Alberts reddende engel worden
ffloemd.
izamenlijk tekenen ze voor
lberts nieuwe lp, die dan ook
eel toepasselijk 'West and
iends' heet.
Dat geldt vooral voor Bryan
Hyland. Albert: „Het is altijd
ijn hartewens geweest Bryan
lyland ooit eens te ontmoe-
s" Albert heeft daar alle re-
a voor. Het is namelijk deze
Imerikaanse zanger wiens
iedje 'Ginny come lately' het
jren van zijn Brabantse col-
ga volledig veranderde.
ijbert West: „In 1971 zag ik de
tavbiz absoluut niet meer zit-
Ik was gestopt met The
luffles en had twee geflopte
#b-singles gemaakt. Ik voelde
Bewerkelijk aan het einde van
m'n Latijn. Ik verborg me voor
en iedereen en wilde stop
en met mijn carrière als pro-
ssioneel zanger. Ik had zelfs
il gesolliciteerd op aan kan-
torbaantje bij een goede
mend van me. Wat moest ik?
Jliemand zag mij nog zitten als
anger, dacht ik. Ik voelde me
super-down."
Alberts manager vroeg hem
aier geen bestaand liedje was
iat hij graag op de plaat wilde
uiten. Albert wist er wel een:
ïinny come lately', een liedje
tan Bryan Hyland, dat hij naar
fn eigen zeggen al als jochie
m een jaar of twaalf op de wc
at te zingen en dat hij 'mach
tig'vond.
laten zetten. Jan Vis, mijn ma
nager, was de enige die er in
geloofde dat ik opnieuw een hit
van dat liedje zou kunnen ma
ken. Bryan had er in het begin
van de jaren zestig al mee aan
de top gestaan."
Het kwam er dus toch van.
Albert: „Toen de opnamedag
daar was, zong ik echt met een
gevoel van ik geef alles wat ik
in me heb, want als dit niet lukt
sta ik hierna nooit meer achter
de microfoon..." Dat moet
hebben geholpen. Van de single
met Alberts versie van 'Ginny
come lately' werden zo'n drie
miljoen exemplaren verkocht.
Geen wonder dat het kantoor
baantje niet doorging.
Bryan Hyland scoorde in de
jaren zestig grote hits met lied
jes als 'Sealed with a kiss'; 'Itsy
bitsy teeny weeny yellow pol-
kadot bikini', dat nu door Al
bert opnieuw op single is uitge
bracht; 'Gypsy woman' en
'Ginny come lately'.
BRUSSEL (ANP) - De beroemde Spaanse bariton Placido
Domingo krijgt de artistieke leiding over de Europese
Jeugdopera. Dat is in Brussel bekendgemaakt.
De Europese Jeugdopera is opgericht op initiatief van het Euro
pese Parlement. Binnenkort beginnen in alle twaalf EG-landen
audities voor de 160 beschikbare plaatsen. Op 21 mei volgend jaar
vindt de eerste voorstelling plaats in de Venetiaanse operazaal La
Fenice.
OTTERLOO (ANP) - Uit
het rijksmuseum Kröller-
Müller in Otterloo is zater
dagmiddag een schilderij
van Charley Toorop ver
dwenen.
Volgens een woordvoerder van
de politie in Ede is het doek (62
x 43 centimeter) gestolen tij
dens de voetbalwedstrijd tus
sen Nederland en de Sovjet
unie. De waarde van het werk
(een zelfportret) is ongeveer
40.000 gulden.
Volgens de politie is het nog
niet geheel duidelijk hoe het
schilderij is ontvreemd. Wel
staat vast dat onbekenden het
doek hebben losgeknipt van
een stalen draad waaraan het
was bevestigd. Volgens de
Edese politie wijst niets erop
dat bewakers van het museum
tijdens de diefstal naar de fina
lewedstrijd van het Europees
Kampioenschap voetbal zaten
te kijken. „Maar vooralsnog
sluiten we niets uit", aldus de
woordvoerder.
Volgens een woordvoerster
van het ministerie van WVC is
er geen enkel verband tussen
de diefstal en de voetbalwed
strijd. „De bewaking in het
museum was zaterdagmiddag
net zo adequaat als anders", al
dus de woordvoerster. Het ge
stolen werk dateert uit 1934.
WVC heeft nog geen idee
waarom de onbekenden juist
het doek van Toorop hebben
meegenomen. In de zaal waar
uit het werk is meegenomen,
hing ook een schilderij van Van
Gogh.
lOOOi
Albert: „Geen hond durfde het
tan mij dat liedje op de plaat te
Albert: „Voor mij was hij een
held, een levende legende. Jan
Vis zorgde er voor dat ik hem
afgelopen najaar voor het eerst
in levende lijve kon ontmoeten.
Jan speurde hem na ruim an
derhalve maand telefoneren op
via een theateragent in New
York. Die wist te vertellen dat
Bryan nog af en toe in Amerika
optrad, samen met een andere
beroemdheid uit de jaren zes
tig, Bobby Vee."
Bryan is nu 42 jaar, een paar
jaar ouder dan Albert West.
„Toen we elkaar in oktober de
Albert West met zijn reddende engel Bryan Hyland.
hand schudden, bleken we het
onmiddellijk uitstekend met
elkaar te kunnen vinden", ver
telt Albert. „In de kortste keren
maakten we plannen samen
een paar duetten op te nemen."
Helen Shapiro schittert in de
AVRO-special omdat Albert
haar de beste zangeres van de
jaren zestig vindt. „Ze was
mijn grote vrouwelijke idool."
Tot Alberts genoegen bleek
Helen zijn naam te kennen. Ze
treedt nogal eens in België op,
evenals Albert. Vandaar.
De samenwerking krijgt overi
gens nog een staartje: Helen
komt naar Nederland om hier
een nieuwe lp op te nemen. Ook
aan die lp zal een grote naam
van toen deelnemen: Georgie
Fame.
Met Tony Christie heeft Al-
bert West ook al een bijzondere
binding. Tony's hit 'Amarillo'
was het eerste liedje waarmee
Albert optrad. Toen gebeurde
dat 'met trillende knietjes', zo
als hij heel eerlijk toegeeft.
Maar dat hoeft niet meer. Het
liedje staat immers al zo'n 25
jaar op zijn repertoire, want
zijn fans blijven er om vragen.
Zijn nieuwe lp is de opvolger
van 'Hammond and West' en
loopt vooruit op zijn jubileum.
Albert: „Volgend jaar, 31
augustis 1989 om precies te zijn,
vier ik mijn zilveren jubileum.
Dat heb ik vooral te danken
aan mensen als Jan Vis èn aan
mijn fans, die al die jaren in
mij zijn blijven geloven."
En aan Bryan Hyland en z'n
hit, natuurlijk. Albert: „Stel je
voor dat ik vanaf 1971 achter
een bureautje in een of ander
kantoor had moeten zitten. Met
een stijf witte boord en een
stropdas rond m'n nek. Ja chef,
nee chef.Ik droom er wel
eens over. Nachtmerries zijn
dat! Ik ben een gelukkig mens,
dat besef ik me maar al te
goed!"
EINDHOVEN (ANP) - Het Stedelijk Van Abbe-museum in
Eindhoven presenteert de komende maanden een belang
rijk deel van zijn collectie in het Museum voor Heden
daagse Kunst in het Franse Nimes, het Musée d'Art Con
temporain. Een woordvoerder van het museum heeft dit
meegedeeld.
De collectie is in twee delen te zien. Het eerste deel omvat de klas
sieke modernen, onder wie Picasso, Mondriaan en Chagall, tot en
met de zogenaamde minimal art. Dit deel van de tentoonstelling is
gedurende de zomermaanden te zien. In het najaar is er in het
Franse museum het tweede deel van de collectie te zien, vanaf de
minimal art tot en met heden.
In het Van Abbe-museum zelf is van 10 juli tot en met 21 augus
tus een selectie te zien uit de eigen collectie, waarbij de nadruk
ligt op de recente aanwinsten.
BV.ZONNEBAAN39.3606CH MAARSSENBROEK. TEL 030 436644
1UM.STENENBRUGU5 117,2200 ANTWERPEN, TEL 03/2356400
Mensbeeld door Coleta Vel-
derman en Dick Fluitsma.
TB-galerie, Nijverheidsweg
33, Etten-Leur. Open: maan
dag-zaterdag 10-17 uur. Tot 13
augustus.
Beide kunstenaars uit Breda
worden geobsedeerd door de
mens; zijn interacties met zijn
omgeving en zichzelf. Ze doen
dat op vakkundige manier,
met een wat ironische onder
toon en een grote constand-
heid; de verschuivingen in
hun werk gaan zeer geleide
lijk en bijna onopgemerkt.
De tekeningen van Coleta
Velderman groeiden vanuit
een sterk illustratief karakter
naar een bijna monumentale,
symbolische geladen, teken
stijl. De verbaliteit van de ti
tels, die steeds slaan op men
sen met bepaalde negatieve
en positieve houdingen ten
aanzien van het leven, worden
vaak letterlijk omgezet in te
kentaal. Het lieflijke in de be
wegingen heeft plaats ge
maakt voor een zekere hoe
kigheid, waarbij de pastelach
tige kleuren de kritiek op
menselijk gedrag acceptabel
houdt. De gesloten vormen in
het witte vlak roepen reminis
centies op aan beeldhouw
werk. Mooi.
Dick Fluitsma tekent ook.
Nog soberder dan voorheen.
Met enkele zwarte lijnen lacht
hij om de mens via zijn car
toonachtige tekeningen. Op
vallend is de manier waarop
hij daarbij in het vlak signe
ring en titel laat meespelen.
Zijn bekende grote houten
heelden, die groeien uit stam
men, blijven komen vanuit die
merkwaardige ironische te
derheid/meewarigheid met de
mens. Fluitsma heeft een heel
eigen plasticiteit ontwikkeld,
die iets archaisch heeft. Dat
gevoel krijg je ook sterk bij
4in kleine keramische stu
dies, die niet alleen direct uit
de hand geboren lijken, maar
ook het gevoel oproepen te be
horen tot oude opgegraven be
schavingen. Een mooie expo
sitie.
Tekening van Coleta Velderman.
bijna wit te laten. De bladen
waarin ze deze manier van
werken toepaste, zijn het
meest persoonlijke.
LIA ROOSE
Wim Geeven, installatie,
Lokaal 01, Kloosterlaan 138,
Breda. Presentatie 1 juli 20
uur en verder 2 en 3 juli 14-18
uur.
Wim Geeven (1949 Dordrecht,
St. Joost 1976) uit Veldhoven
voelt zich gedurende zijn drie
weken werken in Lokaal 01
als kunstenaar op een ander
been gezet, waardoor deze
ruimte voor hem zeer zinvol
was. „Het was Wim Geeven
die zich afvroeg of hij mate
riaal waarmee in tekeningen
schijnbaar massaloze lijnen
worden getrokken om aldus
tweedimensionale beelden te
verkrijgen, rechtstreeks zou
kunnen gebruiken voor drie
dimensionale beelden", meldt
Brief 888 van Lokaal 01. Hij
ging daarbij uit van het
aloude tekenmateriaal kool.
Deze is terug te vinden in de
briketten waarmee hij zijn
atelier stookt. Hiermee
groeide een omgekeerd werk
proces tijdens zijn experi
ment. Hij bouwde uiteindelijk
een ruitpatroon in briketten,
dat tweederde deel van de
vloer bedekt en laat met
houtskool dat uitgangspunt
als het ware reflecteren op de
muur.
In plaats van tekenen en
daarna bouwen, tekende hij
nu na het construeren. Voor
hem zijn het raamvormen, die
hem als het ware een nieuw
zicht geven op zijn bestaan als
artiest. Mij doet het wat den
ken aan Kounellis die op de
Biennale van Venetië met
zakken kolen niet meer, zoals
voorheen, de afbraak en de
ondergang 'viert' van een
klassieke cultuur, maar met
de oergrondstof van de brand
(kool) tot nieuwe monumenta
liteit komt. Hoewel het op de
eerste plaats om processen
met de kunstenaar gaat, is dit
gegeven in Lokaal 01 ook inte
ressant voor de kijker, die
daarbij zijn eigen fantasie in
vult.
H.E.
Groepsexpositie. Stalker.
Kloosterlaan 138, Breda.
Open: donderdag-zondag 13-
17 uur. Tot 12 juli.
Zes kunstenaars presenteren
hier tekeningen, schilderijen
en 'beelden'. Harrie de Kroon
laat hier enkele van zijn inkt-
tekeningen zien, die hij elders
al met zoveel succes toonde.
Schrijfsels met de kwast, die
veel suggereren en laten ver
onderstellen; die behagen en
tegelijk epateren. Marius
Boender brengt een 'Ode aan
de Chaos' met een gepolijst
stenen teken waarin materiële
tegenstellingen zijn opgeno
men. Rick Koren die eerder in
Stalker te zien was heeft met
'Sad Song' een mooi tolachtig
houten object geleverd. Ook
Peter Koene heeft eerder in
Stalker zijn kunnen getoond.
Nu doet hij dat met een aantal
witte objecten tegen een witte
muur; een soort Nul-situatie
waarbij het licht de vormge
ver wordt. Schilderijen van
Joost ten Hengel tenderen
naar doorsneden constructi
vistische figuraties, die nogal
braafjes lijken. Het titelloze
schilderij van Jaap de Vries is
bij nader inzien spannender.
Stalker heeft met deze
groepstentoonstelling een di
vergerende collectie werk
stukken bijeengebracht, die
aardig uitlicht wat er op dit
moment op gebied van de
beeldende kunst zoal aan de
hand is,
H.E.
Deze maquette van het Griekse Olym-
pia is gemaakt door studenten Archeolo
gie van de universiteit van Amsterdam.
Ze maakt deel uit van de tentoonstelling
'Om de eer' in het Allard Pierson Mu
seum, Oude Turfmarkt, Amsterdam. Ze
bevat de historie van de Olympische spe
len zoals die in het Griekse Olympia
werden gehouden vanaf 776 voor Chris
tus, terwijl de lijn naar het heden wordt
doorgetrokken. Belangrijke voorwerpen
uit musea als het Louvre te Parijs, Antik-
museum in Berlijn, Brits Museum in
Londen, Musea voor Kunst en Geschiede
nis in Brussel en het Rijksmuseum voor
Oudheden in Leiden lichten historisch de
verschillende takken van sport uit, ter
wijl hedendaagse attributen (onder meer
van de Spelen in Amsterdam in 1928),
vanaf de reeks spelen sedert 1896 in Athe
ne, het beeld compleet maken. De aula
van het museum is omgebouwd tot 'sta
dion' en daar wordt een speciale video
film vertoond. Studenten van de Amster
damse Hogeschool voor Kunsten laten
met schilderingen zien hoe de oudheid de
actuele beeldende kunst op dit gebied
kan inspireren. Er is een aardig boek
werkje bij verschenen. Tot 3 september,
dinsdag-zondag 10 (zaterdag/zondag 13)-
17 uur.
Suse Jacobs, aquarellen. Ga
lerie Kersten, Elfhuizen 1,
Geertruidenberg. Open
woensdag en donderdag 10-
17.30 u„ vrijdag 10-20 u., zater
dag 10-16 u., zondag 14-16 u.,
t/m 15 juli.
Suse Jacobs is beginnend
aquarelliste. Ze heeft als kun
stenares ternauwernood een
verleden. Na haar opleiding
aan St. Joost waar ze zich in
keramiek had gespecialiseerd,
moest zij om den brode een to
taal ander vak gaan uitoefe
nen. In deze drukke periode
bleek de keramiek te om
slachtig en zo ruilde zij klei
voor etsnaald. Maar omdat ze
voor etszuren overgevoelig
bleek, moest ze ook deze tech
niek laten voor wat het was.
Het bloed kruipt evenwel
waar het niet gaan kan. Om
toch haar creatievce kriebels
kwijt te kunnen, zoals ze dat
zelf zegt, zocht ze haar toe
vlucht tot de volkomen onge
vaarlijke en zeer directe tech
niek van het waterverven.
Daarvan is nu een selectie uit
een periode van drie jaar te
zien.
Het is ongecompliceerd fris
werk, waaruit een gevoel van
appreciatie vor de gewone
dingen spreekt. Ze heeft een
losse hand van schilderen en
haar stillevens krijgen vooral
door deze soepele manier van
werken hun charme. Ap
peltjes zitten lekker in de
kleur en de tulpen hangen
heel blommig en overdadig in
hun vazen. Het is allemaal be
paald niet wereldschokkend
maar wel aangenaam voor het
oog. De techniek is nog niet
echt uitgebuit. Hier en daar
echter is waar te nemen dat de
oude truc van het chairos-
curo-effect Suse Jacobs aan
spreekt: ze creëert een per
spectivische suggestie door op
de voorgrond de dingen stevig
in de kleur te zetten en op de
achtergrond bepaalde plekken
Anja van Oosterhout, teke-
nigen en schilderijen. Het
Kijkhuis, Heuvel 23 A Ooster
hout. Open dinsdag tot en met
vrijdag van 10.00-12.00 uur en
van 14.00-17.00 uur, vrijdag
van 19.00-21.00 uur en zondag
van 14-17 uur. Tot en met 8
juli
De tekens die Anjo van Oos
terhout op papier zet, zijn ge
voed door haar onderbewust
zijn. Nu gebeurt dat in feite
wel bij iedereen, maar bij deze
jonge kunstenares uit Ooster
hout is het een heel bewust
gebruikt proces. Ze laat haar
hand leiden door niet nader te
duiden processen in haar
geest. Pas als het allemaal op
getekend is, gaat ze zoeken
naar een aanknopingspunt in
de vormgeving, van waaruit
ze dan de inhoudelijkheid ver
klaart. Zo kwam ze tot het
schilderen van offertafels;
grote, voornamelijk grijze
monumentale vormen, waarin
ze met brede kwast door over
schilderingen andere kleur
nuances aanbrengt. De vor
men zijn monumentaal, zo ze
nog vorm te noemen zijn.
Vaak echter oogt een schilde
rij meer als een abstracte op
bouw van rechthoekige kleur
vlakken, dan een tafelachtige
vorm.
Picturaal gezien is het de
soberheid van vorm en kleur
die dit werk interessant
maakt. Eigenschappen die ook
buiten de grenzen erkend zijn,
want op een tentoonstelling in
Bulgarije waarvoor ze was
uitgenodigd, is er van staats
wege een werk van haar aan
gekocht. Een verheugende
zaak, omdat daaruit blijkt dat
in het oostblok wel degelijk
artistieke belangstelling voor
westerse kunst bestaat. Want,
met de beste wil van de we
reld is dit werk van Anjo van
Oosterhout, dat zó op intuïtie
berust, niet in te passen in het
partijpolitieke raamwerk al
daar.
L.R.