Parijs krijgt Asterix- park TOSCA HOOGDUIN: DE BRUINE STEM VAN DE AVRO Robert Palmer is weer helemaal terug -f- 25 Miljoen voor Van Goghs 'Parijse Romans' Ze is de stem van de AVRO. Een bruine stem, een stem gedrenkt in whisky en sigaretterook. Radiovrouw Weekblad Hoorspel Rust OESTEM GIDS 2 NEDERLAND 3 Living Colour Bobby MCFerrin Gregory Abbott ïuske en JViske: iambi one. r DE STEM1 4De microfoon is mijn vriendje' Door Jan Koesen Als ze spreekt, drukken mannen hun oor tegen de radio. Het is niet eens zozeer wat ze zegt. Het is allereerst de klank die er gens doet denken aan Zarah Leander, Hildegard Knef, Mariene Dietrich. be stem van een rijpe vrouw, een troostende vrouw, een vrouw die zegt, heel laat in de nacht, als de dag al doorbreekt, dat het niet zo erg is, jongen, het valt best mee, jongen, hier ben ik toch. Een stem waar soldaten van het Vreemde lingenlegioen in hun woestijn van dromen. Een Stem die goud waard zou zijn op 06-lijnen. Waarbij mannen, in hun auto, 's nachts de ellen dig lange rit die voor hen ligt, vergeten. Pas daarna komt de boodschap. Tosca Hoogduin leeft bij het geluid. „Hallo," zegt ze. „Ik had me jou anders voor gesteld toen ik je hoorde over de telefoon. Blon der". „Hallo," zeg ik. „ik had me jou ook anders voorgesteld. Bruiner". „Dat klopt," zegt ze. „De meeste mannen stellen me groter voor, lang, zwart haar, iets Spaansigs". De microfoon is toch een wonder. Ik praat met haar, in een establissement vlak naast het AVRO-gebouw, waar bruine hanen op het erf stappen en bekende gezichten hun lunch gebrui ken. Ze is hoogblond, blond als de duinen. Haar stem blijft ook in de openlucht dat alt-sax tim bre behouden, maar is nu hoger, minder zwoel. Pas als ik thuis de band afdraai, komt die bruine klank weer naar buiten. Dit neveneffect kan Edison nooit bevroed hebben toen hij de grammofoon uitvond. Tosca Hoogduin is een radiovrouw. De televisie mag haar niet opeisen. Net als Meta de Vries, Violet Falkenburg en Anne van Egmond is Tosca verbonden aan de radio, een enkele flirt met de televisie ten spijt. Ze heeft drie radio programma's: Easy Listening (Radio 2; met Imme Schade van Westrum, maandag en dins dag, 00.02-02.00 uur), Cedéa (Radio 4, woensdag van 18.00-20.00 uur met Pieter Prick) en het nostalgische 'Play it again' (eveneens m'et Imme, zondagavond op radio 2 van 21.00-22.00 uur). Programma's met heimwee, oude jazz, zoetge vooisde klanken. Ze wil weten hoe haar stem bij me overkomt. Ik vertel mijn hierboven weergegeven lyriek. Ze knikt voldaan. „Dat is precies mijn bedoeling. Toch heb ik nooit reacties van enge mannen ge kregen." Tosca heet eindelijk Cateau. „Als je die naam uitspreekt, ervaar ik hem als een pistool schot. Toen ik het voor het zeggen kreeg, heb ik de delen achterstevoren gezet en een klinker veranderd. De meeste mensen zeggen trouwens: Tos". Ze begon als jong meisje bij het toenmalige weekblad 'Wereldkroniek.'. „Ik heb altijd gewe ten dat ik bij een krant wilde werken. Dat ver langen had een aanleiding. Een tante van mij, een huisvrouw uit Delft, schreef, terwijl ze aan het aanrecht stond en drie kinderen verzorgde, twee schokkende jongensboeken waar ik nog steeds een 9 voor geef en een dichtbundel die op op een dikke 6 waardeer. Ze kwam bij ons thuis en zei tegen mij, 'je moet alles wat je denkt, op schrijven.' We woonden in Den Haag en als mijn dat ik naar de AVRO moet rennen om onvoor bereid een tekst in te springen, dan zal ik als de rust zelve overkomen. Dat weet ik. Whisky drink ik trouwens niet, ik drink niet, maar ik rook wel veel sigaretten. Daar kan ik niet van afkomen. In 'Easy Listening' zet ik hem extra aan. En de technicus haalt wat laag naar voren. Voor ik ga draaien, luister ik heel grondig naar de platen. Ik wil precies weten wat er gebeurt. Ik moet weten of applaus op de plaat 5 seconden of 81/2 seconde duurt, want dan hoeft de techni cus niet plotseling te duiken en kan hij rustig de muziek afwikkelen. En als ik zeg, nu komt Os car Peterson, dan moet de plaat niet met een gi taar beginnen, maar met een piano. Mijn stem is mijn instrument. En het publiek stel ik me als een luisteraar voor, niet als stadions vol mensen wat wel het geval is. Ik wil de indruk wekken dat ik gewoon hardop denk. En dat is eigenlijk zo, want zodra ik in de studio ben, voel ik me volmaakt ontspannen. Ik kan moe zijn, chagrij nig, spanningen hebben, maar zodra ik voor die microfoon zit, ben ik volmaakt uitgerust en fit. Muziek werkt voor mij kennelijk therapeutisch. Zelf is mijn muzieksmaak simplistisch. Ik hou van twee soorten, van strijkkwartetten en van jazz in kleine bezetting. Maar ook van Bach. Bach swingt voor mij, Mozart niet. Niet dat ik Mozart niet mooi vind, zeker wel, maar hij swingt niet". Tosca Hoogduin ziet er anders uit dan ze klinkt. - FOTO'I STICHT vader naar de etalages van de Bijenkorf keek, drukte ik mijn neus tegen de ramen van de Haagsche Courant. En ik dacht: 'Eens zal er een stulq'e van mijn hand in staan'. Bij de Wereldkroniek moest ik koffie zetten, broodjes smeren, de bekende hand- en span diensten van een leerling op de redactie, en ik vond dat die krant echt lekker rook. Ik had een speciale taak. Buiten hingen in vitrines foto's die zes maal per dag ververst moesten worden en ik moest de onderschriften maken. Ik heb al tijd wel 45 pennen bij me. En zo werk ik nog steeds: ik schrijf al mijn teksten van tevoren op". Na haar huwelijk bleef Tosca Hoogduin free lance doorwerken. „Ik had een live ziekenpro- gramma waarbij ik gasten ontving die toen nog niet zo beroemd waren: Het Cocktail Trio, Mies Bouwman enzovoort en op een keer belde ik Joop Koopman bij de AVRO hierover op. Hij zei: 'Je hebt een leuke stem. Kom eens langs." Tos- ca's carrière in de ether begon. Ze kreeg een ru briekje, 'Waarheen op vakantie?' en mocht een roddelrubriekje verzorgen (gossip, heet dat te genwoordig). „Daarin vertelde ik opgewekte verhaaltjes over Amerikaanse filmsterren. Bij de Wereldkroniek hadden ze niet veel geld. Ze gaven daarnaast ook 'Cheerio' uit, een blad over filmsterren en daar haalde ik mijn materiaal uit. Toen kreeg ik een achtergrond-programma, en dat heb ik heel slecht gedaan. Ik was totaal mezelf niet. Ik had het vak niet in mijn vingers. Ik deed anderen na. Op een gegeven moment dacht ik: ik moet mezelf zijn, ik moet geen ander imiteren. Ik ben ik, er is er maar een van mij. En sinds die tjd ben ik altijd mezelf gebleven. Het publiek heeft met mij te maken, niet met een imitatie". „Mijn stem is niet helemaal van mij. Ik schijn een enorme rust over te brengen, terwijl ik zelf tamelijk nerveus ben. Ik heb het idee dat mijn stembanden onafhankelijk van de rest van mij werken. Als ik nu opeens de boodschap krijg, Tosca Hoogduin schreef eens een hoorspel. Het ging over twee mensen, in een woning, die niet echt met elkaar praten kunnen. Er staan twee telefoons in huis, boven en beneden. Via die tele foon kunnen ze wel met elkaar contact hebben. „De microfoon is voor mij een vriendje. Het is geen scheerapparaat, niet zomaar een voorwerp, de microfoon doet me iets. In die microfoon kan ik mezelf kwijt. Zo zijn er mensen die datzelfde met een camera hebben, die kunnen flirten met een camera. Die worden fotomodel, of gaan de televisie in. Ik niet, voor mij is het alleen de mi crofoon waar ik wat mee heb. Ik heb aan hoor spelen meegedaan em onveranderlijk kreeg ik de rol van boze dame of hekst. Mannen vinden mijn stem over het algemeen prettig en vrou wen hebben er geen hekel aan. Inderdaad, ik ben de stem van de AVRO. Ik hoef maar een paar seconden te praten en dan denkt niemand dat hij bij een andere omroep zit". „Ik werk graag met jonge mensen, want ik wil de aansluiting met de nieuwe generatie niet verliezen. Ik wil niet verzinken in een tijdperk en Imme en Pieter helpen mij dat ik erbij blijf. Strikt genomen vind ik dat er na de beebop niets belangrijks meer is gebeurd op muzikaal gebied, maar dat is natuurlijk niet zo. Als ik alleen alles zelf samenstel, blijf ik in een kringetje rondlo pen, denk ik dat een synthethiser een brood rooster is. Toch is het raar. Ik ben opgevoed met kerkelijke muziek. Bij mij thuis werd alleen naar muziek geluisterd van Johan de Heer, Feike Asma enzo. Er bestond geen andere mu ziek voor mij. Zo was het, zo hoorde het. Maar op een keer waren mijn ouders niet thuis. En ik zette de radio aan. En ik hoorde Miles Davis. Ik denk: bestaat dit ook?! En toen ben ik als een gek gaan inhalen". De AVRO, zegt Tosca, is altijd goed voor haar geweest. Na een persoonlijke tragedie verloor ze haar stem. Ze zat in de studio en mechanisch sprak ze haar teksten uit. Zonder dat ze het wist, had de AVRO een vervangster klaargezet voor het geval Tosca het niet meer uit kon houden. Na enige tijd toen iets van de pijn verwerkt was, begon Tosca aan stemoefeningen. „En langza merhand begonnen mijn stembanden weer te trillen, zaten ze niet meer vast". LONDEN (AFP/DPA) - Een stilleven van de im pressionistische schilder Vincent van Gogh is maandag op een veiling van Christie's in Londen verkocht voor 7,15 miljoen pond (ruim 25 miljoen j gulden). Het schilderij dat hij in de herfst van 1887 in Parijs1 schilderde in warme geeltinten stelt een verzameling boeken voor. Van Gogh zelf noemde het werk 'Parijse j Romans'. Het werk werd gekocht door een anonieme verza- meiaar die telefonisch aan de veiling meedeed. Voorai werd verwacht dat het doek ongeveer 11 miljoen zou opbrengen. Een schilderij van Claude Monet, 'Het Blauwe Huis', bracht 3,85 miljoen pond op (ruim 13,5 miljoen i gulden), het hoogste bedrag dat ooit voor een werk van deze schilder werd neergeteld. Dit schilderij werd in 1871 door Monet geschilderd tijdens een vakantie in Nederland. De heersers van Hokkaido Lp de hoogte van Wladiwos- «ik ligt Hokkaido, het noor- jjkste eiland van Japan, j winters zijn er Siberisch L'ud, maar desondanks heeft Jjet eiland een schitterende Luna- Kraanvogels komen in overvloed voor, maar j,k rode vossen, die in dit ge- |bied ongestoord hun gang nen gaan. De film 'De ersers van Hokkaido' bij |je EO geeft een impresssie van de natuur op het eiland, get leven van de vossen gent daarbij als leidraad. 32ïhob M9.00 Countdown Albert Uderzo (midden) met zijn Asterix en Obelix. - fotqii] Door Bob van Huët PLAILLY - In de aanstaande concurrentieslag met colle; Mickey Mouse, die in 1991 aan de oostkant van Parijs ovel een 'Eurodisneyland' zal beschikken heeft de Franse stri| held Astérix alvast twee jaar voorsprong genomen. Volgend voorjaar wordt in de jaar lang is de haalbaarheii bossen bij Plailly, 38 kilometer ten noorden van de Franse hoofdstad aan de snelweg A 1, een groot 'Astérix-park' ge opend. Met dit volgens de Franse pro motors „voorlopig grootste 'thema-park' van Europa" is een investering gemoeid van liefst 450 miljoen gulden. De in ternationaal bekende Astérix en zijn makker Obelix moeten op den duur een dikke twee miljoen bezoekers per jaar trekken die Frankrijk een paar honderd miljoen aan deviezen zullen bezorgen. Enorme vrachtwagens en bulldozers schuiven door het bos van Plailly. Het toekom stige onderkomen van het Gal lische sterretje ligt op steen worp afstand van Ermenonvil- le, waar de nog altijd druk be zochte graftombe van Jean- Jacques Rousseau staat. Net als eertijds de grote schrijver-filo- soof wordt de kleine Astérix veel gelezen. Sinds 1959 zijn 28 avonturen verschenen in veer tig talen (een 29e is in de maak voor de opening van het park die samenvalt met de dertigste verjaarjaar van de held). De totale oplage grenst inmiddels aan de 200 miljoen stripboeken. Een onderzoek van het bu reau SOFRES wees onlangs uit dat Astérix in Frankrijk de po pulairste stripfiguur is. Kuifje, Mickey Mouse, Lucky Luke en Donald laat hij ver achter zich. „Al met al een solide basis voor een park", vindt financiëel-di- recteur Olivier de Hen. Twee van het project onderzocht Conclusie van De Hen kan niet stuk. Er is geen enki risico". De werkzaamheden vorderd gestaag. De entree, de antiel straat 'Via Antiqua' (waar oi dermeer een handelaar tweedehands strijdwagens zal komen) heeft al aardig vori#1 gekregen. Net als het 20 leurgestelde fans die irge Michaels optreden in Kuip niet zien doorgaan ien een beetje troost vin bij 'Countdown'. Van- ivond presenteert Veronica special over het 25-jarige fenomeen. Door middel la'n interviews, beelden van ive-optredens en clips wordt m beeld van zijn stormach- [ge carrière gegeven. Het icces begon reeds met de :p 'Wham!'. George Mi- lel scoorde samen met An- Irew Ridgeley hit na hit. Uit leze periode zijn clips te zien ran 'Young guns', "Wake me fore you go-go', The edge if heaven', 'Careless whisper' in 'A different corner'. Twee |aar geleden ging George Mi- iael op de solo-toer. Van lummers als 'Faith', 'Father igure' en zijn nieuwste igle 'Monkey' worden live- ipnamen uitgezonden. Van iet laatste nummer is boven ton een clip te zien. ij de NOS begint een serie rogramma's over vogels plaatsen tellende Dolfinariui U^en, getiteld 'Vogels kij- dat uiteraard 'het grootste! en °P woensdag'. Van de in Europa' moet worden. Centra» B'aaj t'en afleveringen zijn tussen alle attracties ligt ht r drie door de NOS zelf ge uit de albums bekende 'Galli laa'tt 'n samenwerking met sche dorp'. De hutten van all e Vogelbescherming. De an- helden zijn er op ware groot! ere rijn vogelfilms van de nagebouwd, tot en met d ®C en de Engelse vogelbe- 'boomwoning' van de vet schrikkelijke zanger Assurat cetourix. Het dorp is al bijn klaar. „Ik weet precies waar ieder een woont", zegt tekenaar Al bert Uderzo, die de internatio nale pers rondleidt voor eerste kennismaking. „Het aar. dige van dit park is het een iherming, waarbij in het ommentaar een relatie ordt gelegd met de Neder- indse situatie. 'P het Holland Festival anste de Canadese dans- trale thema, namelijk de avo» roep Lalala Human Steps turen van Astérix. Alles is te rug te vinden. Van het R» meinse kampement en de pira tratie van dit optreden, ten tot de arena's en de vei jew Demons' is het laatste schillende huizen uit de dm rerk van de choreograaf van Astérix bezochte landen. N« nog geen Nederlandse molffl Misschien dat Astérix in langs zal gaan". Aandeelhoi toezicht op de werkzaamheden „Ik wil dat het er perfect uil ziet. Dit park moet een interna Astérix Robert Palmer is een man met smaak. Of het nou gaat om de kleding die hij draagt, de muziek waar van hij zich bedient of de vormgeving die hij aan bijvoorbeeld platenhoezen en video's laat geven, stee vast is er sprake van een stijlvol geheel. Niet zelden is Robert Palmer daarbij een trendsetter en be dient hij zich van vormen (zo wel in muziek als in verschij ning) die pas veel later ingang vinden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld David Bowie moet Robert Palmer het niet hebben van opzichtige verto ningen of pompeuze muziek, maar van kwaliteit. Soms is dat kwaliteit die zich pas na verloop van tijd ontvouwt, maar heel vaak gaat het om meteen hoorbare, maar amper te definiëren meeslependheid. De nieuwe Robert Palmer- elpee 'Heavy nova' vormt daarop geen uitzondering. Vanaf het eerste nummer, de nieuwe single 'Simply irresis tible', wordt er heel meesle pend gemusiceerd en gezon gen op die typische Robert Palmer-manier. Verschil met vorige platen is dat de elek tronica naar de achtergrond is gedrongen en er meer plaats is voor 'traditionele' vormen als rhythm blues, country, reg gae en recht-toe-recht-aan- rock. Genoemde typische Robert Palmer-manier maakt op het eerste gehoor een indruk van opzettelijke achteloosheid of slordigheid. In eerste instantie klinkt het alsof Robert het al lemaal niet zo belangrijk vindt. De schijn bedriegt ech ter. Het schijnbaar oppervlak kige stemgeluid heeft bij na dere beluistering een intensi teit die op den duur onont koombaar is. Het is die inten siteit die op het oor simpele nummers als 'Some guys have all the luck' en 'Addicted to lo ve' op den duur zo ijzersterk maakte. Op 'Heavy nova' is die ver scholen kracht voortdurend aanwezig. Of Robert Palmer zich nu bezighoudt met mo dern eigen werk of met klas siekers zoals het Peggy Lee- nummer 'It could happen to you', er wordt steeds op het scherpst van de snede gemusi ceerd. Daartoe maakt Robert Palmer gebruik van de dien sten van muzikanten als ex- Bandleden Rick Danko en Garth Hudson, Hall Oates- bassist T. Bone Wolk en de Braziliaanse wonder-percus- sionist Dom Um Romao. 'Heavy nova' is zonder twij fel Robert Palmers sterkste elpee sinds jaren. Palmer slaagt er een aantal keren in de losse sfeer van een elpee als 'Double fun' terug te pakken en in compositorisch opzicht overtreft hij die inmiddels tien jaar oude plaat ruim schoots. Robert Palmer is he lemaal terug en daar mogen we best blij mee zijn. NP SP! AA! EINDREDACTIE WIM VAN LEEST DE opmerkelijkste plaat die ik in tijden gehoord heb, is onge twijfeld 'Truth and soul' van het Amerikaanse gezelschap Fishbone. Fishbone laat op die elpee een uiterst merkwaar dige mengeling horen van heavy gitaar-muziek a la Jimi Hendrix, lichtvoetige ska en soul, rhythm blues, funk en moderne zwarte muziekvor men als rap. Ik beschik niet over nadere informatie omtrent Fishbone, maar "Truth and soul' is een plaat die eigenlijk voor zich zelf spreekt. Hij staat vol energieke muziek, er wordt perfect gespeeld en zeer ge dreven gezongen. Op sommige momenten doet Fishbone den ken aan Grand Funk of Rare Earth. Grote pluspunt is wel dat Fishbone zichzelf lang niet zo serieus neemt als genoemde bands. 'Truth and soul' bruist zodoende van het hoorbare spelplezier, maar bevat niet temin pittige kost. Een num mer als 'Pouring rain' bij voorbeeld is heavy Zappa- achtige muziek met nave nante tekst. 'Truth and soul' is een plaat die ik je van harte aanbeveel, al was het alleen al om eens te laten horen dat je niet per se lang haar hoeft te hebben en moet gillen om ruige muziek te maken. OOK lekker ruig, maar wel licht een tikkeltje plichtmati ger klinkt de groep Living Co lour op de elpee 'Vivid'. Living colour is een zwarte band die tamelijk blanke rock laat ho ren. Zo nu en dan zijn er over eenkomsten met de vroegere Mother's Finest. Mick Jagger vond Living Colour zo belangwekkend dat hij besloot om twee nummers van 'Vivid' te produceren. Bo vendien zingt Mick in het koortje mee in twee nummers. Ander opvallend ingrediënt van deze 'Vivid' is het Talking Heads-nummer 'Memories can't wait'. Via het arrange ment is dat nummer overigens aardig ingekapseld in de Li- ving-Coloursound dus echt opvallen doet het niet. In zekere zin is Living Co lour te beschouwen als de zwarte tegenhanger van de Red Hot Chili Peppers. Het grote verschil is dat Living Colour gaat rocken, daar waar de Peppers funky gaan klin ken. 'Vivid' is een sterke plaat. De gelijkvormigheid van het materiaal lijkt me echter op den duur vervelend worden. Wie echter zijn platencollectie wil uitbreiden met een dave rende plaat en zich er niet om bekommert of die plaat over een tijdje nog relevant is, die moet niet aarzelen en deze 'Vivid' aanschaffen. DE stem is een prachtig in strument, sprak Bobby McFerrin en hij maakte een elpee die louter vocale gelui den bevat. 'Simple pleasures', de elpee in kwestie, laat horen hoe goed Bobby McFerrin di verse instrumenten en ritmes met zijn stem kan nadoen. Hij heeft die geluiden een voor een, track voor track opgeno men en zo een complete sound gecreëerd, alsof er een hele band zit te spelen. Alles wat je hoort is echter de menselijke stem. Je moet er maar tijd voor en zin in hebben. Als luisteraar onderga je 'Simple pleasures' zo nu en dan als uiterst humo ristisch zo niet lachwekkend. Ik slaag er maar half in dit soort muziek op zijn waarde te schatten. Te vaak moet ik denken aan The Temple City Kazoo Orchestra en de onver getelijke verkrachting van Led Zeppelins 'Whole lotta lo ve' per kazoo-fluitje. McFer- Gregory Abbott: volstrekt gezichtsloze muziek. - fotocbs rin stort zich op 'Simple plea sures' op 'Drive my car' van The Beatles, de klassieker 'Suzie Q' en 'Sunshine of your love' van The Cream, inclusief gitaar-solo. Echt je blijft erin. GREGORY Abbott had in 1986 alom succes met het nummer 'Shake you down'. Dat num mer liet zwoele soul horen die een Beetje op de manier van Marvin Gaye werd vertolkt. Gregory Abbotts naar zijn single vernoemde elpee be vatte veel soortgelijk mate riaal en was bij vlagen best aardig. In zijn verschijning maakte Gregory de indruk een levensgenieter te zijn. Een hele pientere nog wel, want hij bezit een universitaire graad in zowel Engels als in psychologie. Til prove it to you' is de titel van Gregory's tweede el pee. Die plaat valt me eerlijk gezegd niet mee. Gregory Ab bott is niet zozeer een een dagsvlieg als wel een artiest die eigenlijk maar een kunstje kent en die dat kunstje tot vervelens toe zal herhalen als hij de kans krijgt. Wat mij be treft is die 'vervelingsgrens' met Til prove it to you' al ruimschoots bereikt. Gregory probeert krampachtig het toe vallig onstane succesgeluid van 'Shake you down' te her vinden, maar zonder resul taat. Zodoende levert 'I'll prove it to you' volstrekt ge zichtsloze muziek op. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Sting, Los Lobos, John Hiatt Bryan Adams, Ziggy Marley 10.000 Maniacs, INXS en Carntél 2 juli in Torhout en 3 juli fo Werchter. Burning Spear, 1 juli in Tilburg (Noorderligt) INXS, 30 juni in Rotterdam (Ahoy) UB 40, 13 juli in Rotterdam (Ahoy) en 21 juli in Eindhoven (Jubileumhal) Chuck Berry, 16 juli in Den Bosch (Maaspoort) Nick Cave, 17 juli in Utrecht (Ti- voli) Iron Maiden, Helloween, Kiss Anthrax en David Lee Roth, 4 september in Tilburg (Willem II' stadion) 19.25 Vogels kijken op woensdag 20.30 New Demons et ballet 'New Demons'. De !0S presenteert een tv-regi- alala Human Steps, idouard Lock. De Canadees oelt zich bijzonder aange- volgend avontuur eens bij okken tot'heavy metal'. Uit *t ballet spreekt eenzelfde der Uderzo houdt persoonlijl eftigheid als 'Human Sex', 'aarmee de groep drie jaar eleden op het Holland Fetsi- al te zien was. Lock schrijft tionale status krijgen, net al 2jngt teksten in li. ijn producties. °IT£/ER 15

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18