DE STEM! Jammer, die ruzie net Rutger Hauer9 lOMERSE AARMODE Hilversum verslaat Tour als vorig jaar 4.295,- AUL VERHOEVEN IS EEN SUCCES IN AMERIKA Jubileumprogramma van 'Met het oog op morgen' Kunstenaars uit 40 landen tonen werk in Venetië aar is vakwerk DINSDAG 28 JUNI 1988 alternatieve irkleuren met of ider permanent villen u gaarne adviseren aalzaak Van Alte PHILIPS CAMCORDER VKR 6851 Hel Amerika Klein wonder Rooie Haan Concert Bruce Springsteen om 19.00 uur Concert George Michael afgelast DIT KEER GEEN CENTRAAL THEMA OP BIENNALE Visch van de TLEFOON 01155-292? technisch advies door goed ;\T de regisseur van de :cesvolste Nederlandse jeelfilms ook in Amerika j doorbreken, had nie- mdinonslandver- icht. Sterker nog, on- nks de massale toeloop films als 'Turks Fruit', letters' en 'Soldaat van anje', werd Paul Ver even hier regelmatig ergesabeld als een op :ope sensatie belust ■reltje. Na de Holly- naller 'Robocop' ;t Verhoeven Neder- id echter niet meer no- ;.Toch geeft de docto- idus wis- en natuur de zich niet over aan [vermaak, hoewel hij idelijke taal spreekt. In les, waar Verhoeven ie nieuwe Amerikaanse lucties aankondigde, idden we een uitgebreid irview met de man die et met modder terug wil oien. Hoewel, die Sonja irend en Adriaan van is deugen van geen kant.- Paul Verhoeven: „In Amerika mag ifc minder seks in mijn films doen dan in Nederland." - FOTO'S GUY VAN GRINSVEN „Adriaan van Dis heeft me verneukt. 'HS-HQ Vooruil: 1x, 3x ;CD-opneemelement Achteruit: 3x 0 lux Stilstaand beeld ruto-focus Auto-witbalans tudio-dubing Auto-diafragma :lektronische 2oeker Datum/tijd High speed Shutter (Back-up) -ade in. Fade out ylotorzoom Zoombereik 6x Johan van de Beek (JoCortenraedt ick you", zegt Verhoeven als ober hem voor de derde keer (eert. De 50-jarige topregis- spreekt net zoals hij filmt: it voor zijn raap. „Fransen ontzettend arrogant, zeker vergelijking met Amerika- merkt hij geïrriteerd op. 'e zitten in een hoek van de ite bar van Cannes, in ho- Majestic. Verhoeven valt op de smokings en avond- letten. Zijn garderobe voor festival bestaat uit een af- issen jeans, een Ameri- werkhemd en een pull- voor het geval het wat ir mocht worden, lijkt niet geïnteresseerd alle glans rond de filmwe- M, bekijkt het zelfs met enige min. 'Gewoon doen' is zijn Jtto en voor de rest interes- trt hem alleen het het eind- oduct dat op het witte doek rschijnt. Paul Verhoeven kwam via n omweg in de filmwereld te- iht Na zijn B-studie in Lei- n verkoos hij de filmacade- e in Amsterdam waarna hij rallende documentaires lakte over het Korps Mari js en NSB-voorman Anton Wrt. Bekendheid kreeg hij teen met de voor Neder- idse begrippen dure tv-serie ions', waarin Rutger Hauer buteerde als ridderheld. be carrières van Verhoeven Hauer zouden elkaar nog malen kruisen. Naam akte het duo vooral met de 'Turks Fruit', die zelfs een r-nominatie voor beste itenlandse film kreeg. Met rolprent leek Verhoeven stiel te hebben gevonden: ibundige seks, romantiek, en dood. Het liep storm in bioscopen, hoewel intellec- Nederland de regisseur 'tetterde en hem vulgariteit sensatiebelustheid verweet. Een stigma dat aan hem zou blijven kleven. „Vooral na Spetters brak de hel los", vertelt Verhoeven als hij eindelijk zijn koffie krijgt. Hij is aanvankelijk op zijn hoede. Maar al snel komen de emoties boven als hij terugdenkt aan de wijze waarop hij in de Neder landse media is behandeld. „Spetters was een grote hit, maar de afbrekende kritiek heeft ons zeker 400.000 tot 500.000 bezoekers gekost. Voor de acteurs en actrices was dat een drama. Het waren allemaal jonge mensen zoals Renee Sou- tendijk en Hans van Tongeren. Ze hadden hun ziel in de film gelegd. In de maanden dat we filmden had ik een vertrou wensrelatie met hen opge bouwd waardoor ik dingen van hen gedaan kreeg die acteurs doorgaans niet een-twee-drie doen. Onze verwachtingen wa ren zeer hooggespannen en dan komt plots die lawine van ver dachtmakingen en verwijten over je heen. Vooral Hans heeft dat volgens mij geestelijk niet kunnen verwerken. Ik zeg niet dat zijn zelfmoord (enige maanden later in Griekenland) daaraan te wijten is, maar het zou er mee te maken kunnen hebben." 'Spetters' was het meest ex treme voorbeeld van Verhoe- vens filmopvattingen. Veel ge weld, seks en gevloek. De jeugd kwam massaal op de film af, maar in de ogen van de kritici was de film een verderfelijk produkt. „Ja, gek. Men vond 't niks. Terwijl volgens mij de film leefde, het ging over échte mensen in situaties zoals die dagelijks voorkomen. Dat ik de dingen scherp stelde, shoc keerde het publiek, en dat was ook de bedoeling. Dat is film." Je werd toen vooral door Sonja Barend fel aangevallen in haar talk-show. Je leek nauwelijks partij te geven. „Het was een ongelijke strijd. Ik verscheen als het ware voor een tribunaal dat bestond uit gekwetste bevolkingsgroepen. Sonja Barend had delegaties van vrouwen, homofielen en invaliden opgetrommeld om te reageren op de film. Ik werd compleet overdonderd, was er niet op berekend dat die men sen zo onredelijk konden zijn. En dat vals kreng zat temidden van dat geschreeuw en getier de boel te regisseren. Ongeloof lijk. Mensen begrijpen absoluut niet hoe moeilijk het is om je eigen werk te verdedigen. Je bent twee jaar lang bezig met zo'n project en als het klaar is probeer je afstand te nemen omdat het zoveel van je geëist heeft. De film is je kind, met alle zwakheden en goede din gen die daarbij horen. En dat wordt dan plost in tien minu ten kapot gemaakt." Barend heeft je nóg een keer gepakt met 'Flesh and Blood' toen ze zei dat het een 'rotfilm' was waar niemand naar mocht gaan kijken. „Toen ben ik woest gewor den. Zoiets kun je toch niet zeg gen? Mensen kunnen zelf toch bepalen wat ze wel of niet wil len zien? Het is typische Hol landse truttigheid om doorlo pend met het vingertje omhoog te lopen en anderen te zeggen wat goed of slecht is. Met Adriaan van Dis heb ik ook zoiets meegemaakt. Hij wilde me in zijn show hebben. Ik weigerde, had geen zin om me voor lui te laten zetten door iemand die in links Nederland kennelijk een hoog aanzien heeft. Maar Van Dis bleef aan dringen. Hij zei dat hij mijn werk enorm bewonderde. Ik zei dat ik dat niet kon geloven. Nee, mijn films waren prach tig, bleef hij zeggen. Ik dacht, als dat zo is, dan word ik in ieder geval fatsoenlijk behan deld in dat programma en kan ik ook mijn zegje doen. Maar eenmaal in de uitzending werd ik weer verneukt. Van Dis is een oneerlijke meneer, hij was er puur op uit om mij te pak ken. Hij ging me wel eens even vertellen hoe je een film moet regisseren. En ik was kwets baar, het ideale slachtoffer." Terugkijkend zegt Verhoeven: „Ik had niet in die program ma's moeten verschijnen, in ieder geval niet zo kort nadat ik de films had gemaakt. Ik ben sowieso niet zo'n prater, ik zeg dingen op een manier die niet iedereen kan waarderen. De calvinistische moraal heeft er in Nederland voor gezorgd dat alles bloedernstig wordt geno men. Dat ik probeer daar op mijn manier tegen aan te trap pen valt slecht." Je positie is inmiddels een stuk comfortabeler gewor den. Hoe kwam je in Ame rika terecht? „Dat is een proces van ja ren geweest. Plotselinge doorbraken bestaan volgens mij niet. Ik had het voordeel dat in 1980 'Soldaat van Oranje' als 'Soldier of Oran ge' uitkwam in Amerika en daar een bescheiden succes werd. Mensen kenden plots mijn naam. Ik kreeg zelfs telefoontjes van Spielberg en Francis Ford Coppola die me uitnodigden om voor hen films te komen maken. Ik kon de overstap zó maken. Maar ik durfde nog niet. In '81 ben ik wel naar Amerika geweest op kosten van Joop van den Ende. Ik had het script voor 'Flesh and Blood' op zak maar niemand was toen geïnteresseerd in een ridderfilm. Dat genre lag er helemaal uit. Pas toen ik 'De Vierde Man', naar het boek van Reve had gemaakt, kwamen opnieuw aanbie dingen. We film lag me wel, had alles wat me interes seerde: religie, seks, dood, hel en verdoemenis. De Amerikanen waren verbijs terd. Terwijl in Holland op nieuw werd gezeurd over het feit dat er te veel grove effecten in de film zouden zitten, vonden de Amerika nen het een 'art-film'. Zo'n films kunnen of willen ze daar kennelijk niet maken. Plots waren ze toch geïnte resseerd in 'Flesh and Blood' en ae gaven me het geld om in Spanje te gaan filmen met Rutger in de hoofdrol". Dat werd een flop. En je kreeg denderende ruzie met Rutger. „De film flopte omdat ze voor Amerikaanse begrip pen te cynisch was. Er zaten geen helden in, het waren allemaal slechterikken. Maar ik blijf het een goede film vinden hoewel het een rotperiode was. Het was mijn eerste grote internatio nale productie. Rutger had al in Amerika gefilmd. Toen hij naar Spanje kwam, kende ik hem niet meer te rug. We hebben altijd goed samengewerkt, maar nu be gon Rutger opeens de grote Hollywood 'big shot' uit te hangen. Hij begon te lullen over zijn samenwerking met Ridley Scott en Sylvester Stallone en zei plotseling dat hij me niet meer vertrouw de. Hij maakte ruzie over elke scene, vond dat ik niet kon regisseren. Het is nooit meer goedgekomen. Vrese lijk jammer, want ik hou van Rutger. Hij is in alle films die ik met hem maakte mijn alter-ego. Ik ken hem door en door. Daarom be grijp ik niet dat hij nu in in terviews leugens over me verkondigt. Hij is helemaal idolaat van Amerika. Ter wijl ik ervan overtuigd ben dat 'Soldaat van Oranje' een veel betere film is dan bij voorbeeld 'Blade Runner'. Wat ook niemand ziet, en waar ik heel trots op ben, is dat de drie jongens uit 'Sol daat' het allemaal hebben fnffiaakt. Jeroen (Krabbé) utger en ook Derek de Lint zijn allemaal goed terecht gekomen in Hollywood. Maar Rutger wil dat niet zien. Hij zwelgt nu in de rol len die hij in Amerika speelt. Het is voor hem een dream die is uitgekomen. Maar hij kan veel meer dan alleen maar de ruige jongen spelen. Ik mis de Rutger van 'Turks Fruit' en 'Soldaat van Oranje'. Daarin liet hij ook zijn kwetsbare kant zien. Die Rutger is voor al tijd weg en dat is ongeloof lijk jammer. We wonen nu op korte afstand van elkaar in Los Angeles maar we ontlopen elkaar. Misschien dat we over een paar jaar lachen om de ruzie en toch nog eens samen een film kunnen maken." Dat je na die periode toch nog aan de slag bent gekomen in Amerika is een klein wonder. „Normaal kun je je in Holly wood geen flop permitteren, dan lig je er direct uit. Maar ik had met 'Flesh and Blood' wel bewezen dat ik een film binnen de afgesproken tijd en vooral binnen het budget kon maken. En daar waren de Amerikanen gevoelig voor. Bovendien von den ze de film technisch goed afgewerkt. Met 'Robocop' kreeg ik een herkansing". Met het gevolg dat je nu een van de meestgevraagde regis seurs bent. „Ja, het kan raar lopen. 'Ro bocop' was niet eens zo'n dure film. Toen ik er aan begon had ik het gevoel dat het een aardig succes zou kunnen worden. Maar dat hij de wereld zou ver overen had ik njeifcdurvën ho pen." En plots was je ook weer de held in Nederland. De critici spraken plotselng over de 'Ver- hoeven-touch' en een prachtige persiflage op de Amerikaanse samenleving. „Ja, ik heb die recensies gele zen en heb er smakelijk om moeten lachen. 'Robocop' is precies zo geworden als het script, en dat had ik niet ge schreven. Ik heb gewoon mijn werk gedaan. Ik had wel een paar ideetjes voor de film. In wilde er bijvoorbeeld meer seks in hebben en had een paar aardige scenes bedacht. Maar de producers zagen dat niet zit ten en ze kwamen er dus niet in." Nu je in Amerika werkt, zul je je obsessie met seks sowieso moeten indammen gezien de preutsheid daar. „Seks is in de Verenigde Sta ten inderdaad veel moeilijker. Daar heerst echt een dubbele moraal. Ik ga nu 'Total Recall' met Arnold Schwarzenegger maken, een science-fiction film van dertig miljoen dollar. Schwarzengger is een aardige vent maar ik zie hem nog niet een neukscene doen. Maar ik zweer je dat ik toch nog een paar pikante dingen in het script zal proberen te smokke len. Dat zal ik nooit kunnen af leren." Kom je nog weieens in Neder land? „Weinig meer. Af en toe om mijn moeder te bezoeken. Die is ook maar alleen." HILVERSUM (ANP) - De NOS-radiorubriek 'Met het Oog op Morgen' zendt morgen een vier uur du rend programma uit ter gelegenheid van het twaalf en een half jarig bestaan. Onder de titel '25 jaar Met het Oog op Mor gen' wordt niet alleen naar het verleden maar ook naar de toekomst ge keken. Tijdens de jubileumuiten- ding van 20.00 tot 24.00 uur op Radio 1 en 2, komen ze ven onderwerpen aan bod: de zachte sector, zelfbe schikkingsrecht over het eigen lichaam, trends, het CDA (opgericht in 1976), sport en limieten, de Tweede Wereldoorlog en de grote mogendheden. Daarnaast in het laatste uur de gebruike lijke rubrieken 'andaag in het nieuws, Den Haag van daag en de krant van mor gen'. Presentatie: Violet Valkenburg, Frits Spits, Wim Bosboom, Arie Kley- wegt, Hanneke Groenteman en Jaap van Meekren. De radiorubriek De Rooie Haan van de VARA zal niet meer terugkeren in zijn oor spronkelijke vorm. De oude bezetting van deze parle mentaire rubriek zag het niet meer zitten en heeft in middels ander werk gezocht. Volgens een woordvoerder van de VARA zal voor het nieuwe seizoen naar een an dere opzet worden gezocht. Het enige wat daarbij tot nu toe vaststaat is de tijd; van 12.00 tot 14.00 uur op Radio 2. Sky Channel, de Britse commerciële satellietzender, gaat de Amerikaanse ver kiezingsdebatten recht streeks uitzenden. Dat zal gebeuren op 19, 20, 21 en 22 juli en 16,17,18 en 19 augus tus, tussen 01.00 en 07.00 uur onze tijd. In juli gaat het om de verkiezingsdebatten van de democraten vanuit At lanta in de Amerikaanse staat Georgia. In augustus is het de beurt aan de republi keinen, vanuit New Orleans in de Amerikaanse staat Louisiana. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De verslaggeving van de Tour de France, door radio, televisie en Teletekst, zal dit jaar niet veel af wijken van de opzet van het vorig jaar. Voor de televisie zijn Jean Nelissen en Mart Smeets ter plekke aanwezig. Op de eerste dag, de nulde etappe, waarin be paald wordt wie de volgende en is er 's avonds tussen 19.00 en dag in de groene en gele trui mag starten, zendt de NOS-tv al vanaf 12.55 uit tot 18.30 uur BREDA - Bruce Springs teen begint vanavond om streeks 19.00 uur zijn con cert. Dtf. WV-theaterbespreekbu- reaus hebben een fout gemaakt bij het bekend maken van de aanvangstijden van de twee Bruce Springsteen-concerten van vanavond en morgenavond in het Rotterdamse Feyenoord- stadion. Bruce Springsteen begint, zoals De Stem enige weken ge leden al meldde, even na zeve nen. De VW's hadden doorge geven dat Springsteen rond 21.00 uur zou beginnen. Zij ba seerden zich daarbij op het ge geven dat er een voorpro gramma zou zijn. Er is echter geen voorprogramma. 20.00 uur een samenvatting. Op de andere dagen begint de televisie op wisselende uren. Dat kan 16.55 uur zijn, maar ook 15.15 uur. De finish vindt meestal voor 18.00 uur plaats, maar als de etappe uitloopt gaat de televisie gewoon door met de verslaggeving van de Tour. Op donderdag 14 juli en maandag 18 juli zijn er recht streekse beelden van de be klimmingen. Op de rustdag, za terdag 16 juli, verzorgt de NOS een eigen reportage. Elke dag wordt van 19.05 tot 19.20 uur een samenvatting gegeven van de verreden etappe. Op zonda gen zijn deze samenvattingen onderdeel van de gebruikelijke uitzendingen van Studio Sport. De Tour heeft op Radio 1 ook nu weer voor elk uur een eigen presentator. Van 15.00 tot 16.00 uur praat Klaas Samplonius de klassieker aan elkaar. Het tweede uur wordt dit werk overgenomen door Koos Poste- ma. Felix Meurders moet tot 18.00 uur de aankomsten ver zorgen. De radioverslaggevers zijn Jorrit Jorritsma, Leo Driessen en Henny Rückert. BREDA - Het concert dat zanger George Michael 15 juli in Rotterdam zou geven, gaat niet door. De zanger heeft een spoedoperatie aan de stembanden moeten on dergaan. George Michael had al een tijdje zangprobleme. Bij onder zoek bleek dat hij een cyste op zijn stembanden had. Die cyste moest met spoed verwijderd worden. Verrvolgens moet George Michael vier weken volstrekte rust houden. Het ziet er niet naar uit dat George Mi chael daarna weer snel zal gaan toeren. Voor het concert dat George Michael in Rotterdam in het Feyenoord-stadion zou geven, zijn inmiddels al 36.000 kaartjes George Michael: stempro blemen - FOTO AP verkocht. Vanaf vandaag tot en met 31 juli kunnen die kaartjes ingewisseld worden bij de voorverkoop-adressen. Variabele High speed shutter Makro instelling 10 lux Insert Max. 4 opname/weergave Review toets 1 Motorzoom 6x Tijd/datum instefling Auto focus ETIE (ANP) - Ruim r derd kunstenaars uit 'n veertig landen uit alle ten van de wereld tonen komende drie maanden 25 september) hun werk de 43ste Biënnale van ;netië, die zondag onder °te belangstelling van de ternationale kunstwereld Slopend. te grootste internationale etende-kunstmanifestatie wereld in het park de Giar- 11 di Castello heeft voor het st sinds 1972 geen centraal ™a, wat de deelnemende l(ien een grote vrijheid heeft rs®aft bij de samenstellin- van hun nationale inzen- 'gen. Veel landen hebben ar gebruik van gemaakt ar flink uit te pakken en in- te maken. te Verenigde Staten kwa- ■1 met niet minder dan Jas- Johns (1930). Er hangen in al 34 schilderijen vanaf 1974 van deze kunstenaar in het paviljoen van dat land op de Biënnale, die een beeld geven van vooral de ontwikkeling van Johns. De vraag is echter of daarmee wordt ingehaakt op de gedachte achter de Biënnale. Deze kunstmanifestatie is be doeld als ontmoetingsplaats van kunst en kunstenaars uit vele landen, met de achterlig gende gedachte daarmee een indruk te geven van de nieuwe ontwikkelingen van de beel dende kunst in deelnemende landen. En hoewel Amerika de wereld kunst van hoge kwali teit laat zien wordt met het werk van Johns, die al in de ja ren zestig bekendheid genoot, die gedachte niet gevolgd. De Sovjetunie komt in haar paviljoen met Aristarch Len- toelov (1882-1943) met 35 schil derijen van 1909 tot 1936, werk dat sterk tijdgebonden is. De vraag in hoeverre de 'glasnost' (openheid) zijn uitwerking heeft gehad op de beeldende kunst in dat land blijft in Ve netië nog onbeantwoord. Ook het werk van de andere Oosteuropese landen op de Biënnale is sterk gedateerd, hoewel in het Hongaarse pavil joen met werk van Imre Bukta, Sandor Pinczehely en Géza Samu wel hier en daar interes sant werk te zien is. De DDR laat één of meer schilderijen zien van maar liefst ruim der tig kunstenaars uit dat land, het grootste aantal van één land op de Biënnale. Kwanti teit en kwaliteit dekken elkaar evenwel niet in het Oostduitse paviljoen. De Bondsrepubliek daarente gen laat verrassend werk zien. Metershoge silhouetten van zwart en wit papier tegen de muren aangeplakt met in het midden van de ruimte een in stallatie van grote en dikke houten balken die rusten op schijven van boomstammen. 'Haus der Waffenlosigkeit - Bundesrepublik Deutschland' heet deze uit 22 werken be staande tentoonstelling van Felix Droese (1950). Vijftien sculptures van Tony Cragg (1949) vormen de inzen ding van Groot-Brittanië op de Biënnale. Met deze tentoonstel ling van een kunstenaar die al een zekere bekendheid geniet, maar overigens wel in het Westduitse Wuppertal woont, speelt dat land duidelijk op veilig, maar verschaft het de bezoeker wel veel kijkplezier. Dat kan niet worden gezegd van Frankrijk dat schilderijen toont van Claude Viallat (1936). Veelzijdig is de expositie van Japan met houten sculptures, tekeningen en schilderijen van Shigeo Teya, installaties van Keji Uematsu en houten beel den van Kantura Funakoshi. Italië, dat het Centrale Pa viljoen weer ter beschikking heeft gekregen, komt met de grootste expositie. Dit land toont het werk van negentien bekende (onder meer Sandro Chia, Enzo Cucchi en Jannis Kounellis) en minder bekende kunstenaars, van schilderijen tot 'alternatieve media' zoals installaties en sculptures. Bo vendien is een deel van het Centrale Paviljoen ingericht met werk van in Italië wer kende buitenlandse kunste naars, zoals onze landgenoot Jan Dibbets, de Duitser Mar kus Lüpertz, de Frangaise Niki de Saint Phalle en de Amerika nen Cy Twombly en Sol Le- Witt. De kleine landen lopen zeker niet mee in de achterste gelede ren van de tweejaarlijkse in ternationale. In het Zwitsers paviljoen toont Markus Raetz zich een veelzijdig kunstenaar die prachtig werk maakt. De Antwerpenaar Guillaume Bijl heeft in het Belgisch paviljoen een huis gebouwd, waarmee hij met ironie naar de kleinburge- lijkheid kijkt. Nederland maakt een zeer goede beurt met Henk Visch in het door Gerrit Rietveld gebouwd pavil joen. Visch, van oorsprong grafi cus en tekenaar, is pas sinds het begin van de jaren tachtig begonnen met het maken van sculptures. Hij toont niet alleen deze tak van kunst in zijn vin gers te hebben maar zich er ook veelzijdig in te kunnen uit drukken: van een mooi bronzen figuur tot abstracte sculptures. Tijdens de drie dagen voorbe- zichting voor pers en mensen uit de wereld van kunst en mu sea zijn er al vele enthousiaste reacties binnengekomen, ver telt Paul Donker Duyvis van de Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK), en naaste medewerker van Gijs van Tuyl, samenstel ler van deze expositie. „Men is vooral onder de indruk van de poëzie van het geheel", voegt hij er aan toe. Visch is ook vertegenwoor digd op de tentoonstelling 'Jonge Nederlandse Beeld houwkunst', samen met For- tuyn/O'Brien, Niek Kemps, Pieter Laurens Mol, Peer Ve neman en Harald Vlugt, in Pa lazzo Sagredo in ean ander deel van Venetië. Daarnaast is het werk van Chris Bastiaans, op nieuw Fortuyn/ O'Brien, Tom Puckey, Rob Scholte en Ton van Summeren te zien op 'Aperto', een expositie van 86 jonge kunstenaars uit 25 lan den in een nabij de Giardini gelegen architectonische aan gepaste touwslagerij van het arsenaal in Venetië. Vele mensen uit de kunstwe reld zijn van mening dat deze Biënnale de beste is sinds ja ren. Toch heeft het maar een haar gescheeld of de tweejaar lijkse internationale beel- dende-kunsttentoonstelling zou helemaal niet zijn doorge gaan. Vorig jaar brak er een conflict uit in de leiding, die leidde tot een scherpe crisis. In februari van dit jaar werd Gio vanni Carandente te elfder ure tot nieuwe directeur benoemd. In de kortst mogelijke tijd van negen maanden is hij er toch in geslaagd een evenement voor te bereiden dat er zijn mag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15