Gezinsraad: Voorzichtig met geboortetechnieken Kabinet Lubbers valt in zijn eigen zwaard ÓPERATII even UITBLAZEN Regeringsleiders wacht een weinig spectaculaire EG-top Zon in 't water REGELS VOOR ONNATUURLIJK OUDERSCHAP NIET GEMAKKELIJK TE GEVEN IN HANNOVER ZULLEN GEEN ECHTE KNOPEN WORDEN DOORGEHAKT 7 IJl IDESTEMCa Groen licht vc DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 25 JUN11988 pESTEM BINNEN WIM KOCK KNVB-circuit Carnavalisten _DESTEM_ Ik JÉ DEN HAAG (ANP) - huurwoningen moeten gen hun huis te kopen. Zi de woning vijf jaar hebbt Kooprecht IN EEN doorgaans re genachtig land als Ne derland blijft het moei lijk de zon in het water te moeten zien schijnen. De duurste Ray Ban helpt er niet aan. Vaag herinner ik me een vliegreisje van wij len premier Den Uyl waar toen vooral De Telegraaf zich hevig over opwond. Nu is pre mier Lubbers met wat makkers uit kabinet en parlement per luchtmacht-Friendship naar Hamburg geweest en ook nu is voor velen het land weer even te klein. Het argument van de premier, dat die vliegtuigen toch moeten vliegen en de vlie gers hun vlieguren moeten ma ken, ligt zo voor de hand dat het van de tafel wordt geveegd. Toch is het waar, het is alleen geen goed argument. Eén krant brengt in zijn commentaar een nuancering aan die bij nadere beschouwing ook al merkwaardig is. Van de premier en de staatssecretaris voor sportzaken, zo heet het, is aan te nemen dat zij in functie naar Hamburg vlogen, maar al die andere kamerleden hadden daar qualitate qua niets te zoe ken. Dat waren slechts snoe- preizigers en 'klapvliegers'. Als de premier of andere le den van de regering ergens heen moeten -qualitate qua dan - staat hen zo nodig en zo mogeüjke dit soort vervoer ter beschikking. De luchtmacht heeft in het Friendship-squa dron twee passagierstoestellen. VIP-kisten worden die ge noemd, ter onderscheiding van de overige Troopships, vliegtui gen waarmee vracht en troepen worden vervoerd. De troepen - soms zitten er ook generaals, aalmoezeniers, journalisten, ka merleden en diplomaten tussen - zitten dan op smalle, onge makkelijke canvasbankjes, in lange rijen naast elkaar, met de ruggen naar de raampjes ge keerd en tegen spanten, dozen en andere uitsteeksels gedrukt. Eventueel, als er ook nog zeer officieel moet worden gearri veerd op een buitenlands vlieg veld, staat de regerings-Fel- lowship de premier ter beschik king. De eerdergenoemde krant ging er dus vanuit dat de pre mier en meneer Dees terecht het KLu-vliegtuig naar Ham burg hadden genomen. De an deren echter zaten er ten on réchte in en zouden dus hun trip alsnog moeten betalen, meende de commentaarschrij ver. Dat lijkt me onzin. Als voor iemand het argument géldt dat hbtVliegtuig' toch moest vliegen dan is het wel voor de snoepreizende, 'klap- vliegende' kamerleden en staatssecretarissen. Had de Friendship soms grotendeels leeg, met alleen Lubbers en Dees erin, naar Hamburg moe ten vliegen? Wat lag meer voor de hand, nu die kist toch vloog, de anders leeg gebleven stoelen te vullen met liefhebbers? En waar anders hadden die lief hebbers moeten worden ge zocht? Mogen die hardploete- rende politici ook eens een mazzeltje hebben? Want meer is het toch niet: een mazzeltje op uw en mijn kosten, al mer ken we er gelukkig niets van. Waar ik me meer aan erger is de KNVB. Die bebrilde offi cial bijvoorbeeld, die deze week zonder een spoor van verlegen heid, laat staan schaamte, voor de televisie verklaarde dat alle 3200 kaarten - of hoeveel het er ook geweest mogen zijn - waar over de voetbalbond beschikte voor de voetbalfinale, zaterdag in München, 'in het KNVB-cir cuit' zouden büjven. Nu vor men 3200 kaartjes in verhou ding tot de publieke vraag er naar inderdaad niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat, maar het was de arro gante toon van vanzelfspre kendheid waarop de man ze opeiste voor zichzelf en zijn ge- blazerde kompanen. En dan dat circuit van 3200 man, daar keek ik ook wel van op. 3200 officials en sponsors! Dat biedt nog mooie vooruit zichten voor de skyboxen-indu- strie. Dat wordt me straks wat in het stadion. Welgevulde he ren met welgevulde zakken in welgevulde skyboxen. Mét riant uitzicht op lege betonnen tribunes, want Jan de Voetbal liefhebber weet al lang wat hij aan de KNVB heeft en als hij het nog niet tot zich door had willen laten dringen dan heeft die KNVB-hooligan op de tele visie het wel in zijn harde kop gehamerd. In mijn tweede column over Portsmouth, eerder deze week, had ik het over 'carnavalisten' die kinderen in de koepel van hun tank lieten zakken. Dat moest natuurlijk 'cavaleristen' zijn. Sommige lezers, die cava leristen blijkbaar niet zo hoog hebben zitten, vonden het wel een leuke Freudiaanse verschrij ving. Dat was het echter niet. De oorzaak van de verschrij ving lag veel meer voor de hand en was ook nog gemakkelijk te achterhalen: het woord carna val had tijdens het schrijven van de bewuste passage mij wel degelijk door het hoofd, ge speeld, namelijk toen ik een zin eerder had moeten nadenken over 'hoe ik de betreffende ge beurtenis zou omschrijven. Een van de woorden die daarvoor in aanmerking kwamen was 'car naval', maar dat wilde ik ver mijden omdat het nadere uitleg zou behoeven, zo midden in de zomer, en daar was geen ruimte voor. Ik koos ten slotte voor een indirecte beschrijving waarin achtereenvolgens de woorden 'taptoe', 'park' en 'kermisterrein' de aard van de gebeurtenis terloops aanduid den. Officieel heette die Carni val and Tattoo. Het woord car naval lag derhalve nog vlak voor het loketje toen ik een zin later om cavaleristen kwam. De gelijkenis deed de rest. I IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIh- Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda ep Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand, 71,85 per kwartaal of J 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, j 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen 7 Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlf rolotioc Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan van de Ven DE Nederlandse Gezins raad is voor een voorzich tig hanteren van geboorte technieken. De raad be pleit eerst een onderzoek in te stellen naar gevoelens van de onbekende vader of moeder en de belevingswe reld van het kind. Vervol gens zou de wetgever moe ten proberen een afgewo gen stelsel van regels sa men te stellen. De Gezinsraad stelt overigens in een rapport, met de lange naam 'Recht op afstammings- voorlichting, moderne voort plantingstechnieken en het belang van het kind', dat het verschrikkelijk moeilijk is om, rekening houdend met het belang van alle betrokke nen, een bevredigende wetge ving tot stand te brengen. Nog afgezien van de wil van christendemocratische politici om zich voor wette lijke voorschriften in te zetten - de christelijke leer verzet zich tegen onnatuurlijk ouderschap - kunnen de be langen van betrokkenen te genstrijdig zijn. Toch vraagt de samenle ving om meer duidelijkheid over het afstammingsrecht. Rechterlijke uitspraken op grond van het Europese Ver drag voor de Rechten van de Mens, de nagenoeg enige vooruitstrevende handleiding voor rechtzoekenden, lijken de belangen van het kind te stellen boven die van de vader als hij niet met moeder en kind onder één dak woont. In geval van draagmoederschap zijn de belangen van het kind niet ondergeschikt aan die van de draagmoeder. De Gezinsraad past zich bij deze praktijk aan, maar dringt toch aan op een bezin ning. Tot nu toe is immers nauwelijks aandacht besteed aan de sociaal-psychologische effecten van geboortetechnie ken op kinderen, ouders, do noren en draagmoeders. Daaraan verwant zijn onder zoeken naar: bezwaren van donoren tegen een registratie systeem, de praktijk van kunstmatige voortplanting, de wenselijkheid van richtlij nen voor artsen, hulpverle ners, medische beroepsuitoe fening. De techniek holde door, ter wijl de mens zijn gevoelsleven nog niet had aangepast. Vraag zal zijn of het über haupt mogelijk is gevoelens op dat punt te laten evolue ren. Of de wortels van het be staan zo onaantastbaar zijn, dat het mensdom nooit of slechts met heel intensieve begeleiding in staat zal zijn een evenwichtig gevoelsleven te ontwikkelen met betrek king tot het zijn van een kunstmatig kind, het hebben van een kind zonder het ouderschap uit te oefenen. Door de roes van nieuwe praktijken dringen al wel sig nalen heen van betrokkenen. Kinderen, die - eenmaal tot volwassenheid gerijpt - op zoek gaan naar een onbe kende vader. Donoren, die de konsekwenties van hun zaad niet willen dragen. Draag moeders met spijt van afspra ken, wanhopig vechtend om een kind niet te hoeven af staan. Natuurlijke banden zijn zo sterk en diepworte- lend, dat op dit moment de be langen van elke betrokkene nogal door elkaar lopen. Niemand houdt zich al be zig met de vraag wat de we tenschap moet doen als blijkt, dat sociaal-psychologische factoren zich keren tegen de techniek. Opwerping van die vraag loopt weliswaar vooruit op het gewenste onderzoek, maar denken aan de uiteinde- lije konsekwenties bepaalt mede de vaart achter het ont wikkelen van regels. De so- ciaal-psychologie zou de grenzen van het aanvaard bare kunnen aangeven: voor iedereen, de meesten. De kracht van bloedbanden kan uitbreiding van de techniek overschrijden. Behoort voor een enkeling dan algemene wetgeving te worden ontwor pen? Vandaag de dag breekt men zich nog het hoofd over de rechtspositie van de donor bij kunstmatige inseminatie, de rechten van het kind dat de bron van zijn ontstaan wil kennen. De Nederlandse Ge zinsraad merkt in het rapport over afstammingsvoorlich- ting op: 'Gebleken is, dat de discussie rond afstammings- voorlichting zich nagenoeg centreert rond de donor wiens anonimiteit een recht op af- stammingsvoorlichting zou uitsluiten'. Hoe gevoelig en niet louter technisch de voortplanting is, blijkt uit het vervolg: 'Anoni miteit zou gerechtvaardigd zijn omdat een donor geen en kele verantwoordelijkheid voor het kind draagt noch be hoeft te dragen'. Een derge lijke opvatting gaat er echter aan voorbij dat ieder individu die bijdraagt tot het ontstaan van menselijk leven uit dien hoofde een verantwoordelijk heid draagt, waarbij de aard en de mate van die verant woordelijkheid afhankelijk is van de relatie die de betrok kene heeft ten opzichte van het kind'. Absolute bescherming van de donor wordt dus uitgeslo ten, mede in het belang van het kind dat zijn vader wil kennen. Tegenover een onver schillige donor kan een nieuwsgierig kind staan. De Gezinsraad schrijft: 'Een re gistratiesysteem (van dono ren) zoals voorgesteld door de Gezondheidsraad moet se rieus worden overwogen'. Een voor bijna niemand toeganke lijk systeem, maar op verzoek van het volwassen kind in te zien. Een conditie, waarvan de aspirant donor op de hoogte dient te zijn. In de drang om de techniek boven het gevoel te stellen zouden medische hulpverle ners tot het mengen van zaad kunnen overgaan. Tegen deze mogelijke versluiering van afkomst ter bescherming van donoren neemt de Gezinsraad bij voorbaat stelling: 'Ge bruik van sperma van ver schillende donoren gedurende een cyclus van inseminaties wordt ontoelaatbaar geacht, evenals het mengen van sperma ten behoeve van een inseminatie'. De belangen van de donor kunnen op één manier wor den veiliggesteld: 'De relatie donor-kind rechtvaardigt het uitsluiten van eventuele ver. mogensrechtelijke en familie, rechtelijke konsekwenties voor donor en kind'. Komt het kind na het bereiken van de volwassenheid toch in contact met de man, die het zaad voor zijn bestaan leverde, dan staat de donor twee wegen open: afwijzing en aanvaar, ding van het kind. De techniek is nog tekort in praktijk gebracht om de ge- volgen van afwijzing op la- tere leeftijd te overzien. Wel weten we, dat kinderen van bevrijders gedurende een deel van hun leven zijn gekweld door de vraag wie hun ver wekker is geweest. Of zij nu zijn opgevoed met of zonder stiefvader, op zeker moment dringt de onbekende vader op de voorgrond. En de teleur stelling is groot wanneer deze niets van het onbekende kind wil weten. Zoals gezegd, de Neder landse Gezinsraad gaat om zichtig met de problematiek van geboortetechnieken om, Teveel laat zich nog niet door gronden. Beperkt voorstel lingsvermogen dwingt be- trokkenen vooral geen over haaste stappen te zetten, Nieuwe of veranderde wetge ving: om beschadiging van individuen te voorkomen mo gen gevoelens niet uit het oog worden verloren. Door Frans Boogaard „EINDELIJK kunnen de rege ringsleiders zich weer eens gaan bezighouden met zaken op hun eigen niveau. Grote lijnen uitzet ten, impulsen geven en dossiers die feitelijk niet voor hen be stemd zijn, aan hun ministers overlaten. Precies zoals het hoort". Met die verzuchting geven nogal wat diplomaten in Brussel de laatste da gen aan wat hun verwachtingen zijn van de Europese top van regerings leiders, maandag en dinsdag in Han nover. Een 'low-profile'-top ver wachten zij, waarop de twaalf rege ringsleiders en de Franse president Mitterrand tevreden zullen terug blikken en hoopvol zullen vooruit zien. En waarop over geen enkele kwestie echt knopen moeten worden doorgehakt. Het Westduitse EG-voorzitter- schap, dat naar vast Europees ge bruik per 1 juli naar de alfabetisch volgende lidstaat overgaat, is in feite een onverwacht succes geworden. De tussentijdse top in Brussel, begin fe bruari dit jaar, was al een prima start. Tegen alle voorspellingen in wist de Westduitse Bondskanselier Kohl daar de regeringsleiders tot een ak koord te bewegen over het toen net één jaar oude 'drieluik-Delors'; het pakket voorstellen waarmee de dy namische voorzitter van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EG, de richting aangaf voor een aantal ingrijpende veranderin gen binnen de gemeenschap. Op zijn voorstel besloten de rege ringsleiders tot indrukwekkende be sparingen op de landbouwuitgaven. Tegelijk werden de eigen middelen van de EG belangrijk verhoogd en werden de structuurfondsen verdub beld. De armere EG-landen kregen daardoor de mogelijkheid hun ach tergebleven economieën versneld tot ontwikkeling te brengen. En de ge meenschap als geheel kreeg meer tijd zich op haar werkelijke hoofddoel te concentreren: het tot stand brengen van één gemeenschappelijke binnen markt in 1992. SSJfflJSfiB# Even leek het daarbij te blijven, maar in de 'vakraden' ging het werk gewoon door. En juist de afgelopen weken slaagde Kohl erin zijn voor zitterschap nog wat extra glans te verlenen. De EG-ministers van Fi nanciën werden het eens over een vrijere kapitaalmarkt, die voor acht van de twaalf landen al over twee jaar realiteit zal zijn. De landbouw ministers werden het eens over een prijzenpakket, dat onder het door de 1 Helmuth Kohl...extra glans... - FOTO AP regeringsleiders aangegeven plafond van 63 miljard gulden blijft. De verkeersministers liberaliseer den de transportmarkt. Er kwam een wederzijdse erkenning van diplo ma's. En over het magische jaartal 1992, waarin het ene Europa een feit moet zijn, wordt de laatste tijd meer gesproken dan wie ook had voorzien. Nog steeds moet Europa de komende vier jaar meer werk verzetten dan het de afgelopen dertig jaar heeft ge daan. Maar in de euforie die zich nu van 'Brussel' meester heeft gemaakt, is niemand geneigd daar nog heel zwaar aan te tillen. In de Europese stroomversnelling die nu waarneembaar is, kunnen de regeringsleiders het zich volgende week inderdaad permitteren tevre den terug te blikken en hoopvol vooruit te zien. Een echte agenda is er niet, maar op een paar hoofdpun ten - de interne markt, de monetaire en sociale eenwording - willen de re geringsleiders nieuwe doelstellingen formuleren. Zeker de sociale eenwording - de onderlinge afstemming van sociale zekerheid en andere werknemers rechten - is tot nu toe verwaarloosd. De Grieken, die per 1 juli het EG- voorzitterschap van Bonn overne men, willen daar het komende half jaar een 'topic' van maken, en Delors heeft er zich op een recent congres van de Europese vakbeweging in Stockholm toe verbonden daar aan mee te werken." „De top moet daar een impuls aan geven. Wij als Commissie zullen op dat punt de regeringsleiders een po litieke belofte vragen", aldus de Commissievoorzitter. Eenzelfde sig naal, aldus Delors, zal op monetair vlak nodig zijn. De gedachte aan één centrale Europese bank, meer ter aanvulling op dan ter vervanging van de bestaande nationale banken, is het laatste halfjaar veelvuldig op gedoken. Net als de belastingharmonisatie, waarop de EG-ministers van Finan ciën nu al een paar maal hun tanden hebben stukgebeten, is dit onder werp nog verre van beslissingsrijp, maar wil het ooit wat worden dan zal er op zijn minst gestudeerd moeten worden. De regeringsleiders zouden kunnen aangeven wie dat moeten gaan doen en met welk mandaat. Op de buitenlands-politieke agenda figureren twee onderwerpen: eventuele verdere stappen van de EG tegen het apartheidsbewind in Pre toria, met als aanleiding de voorge nomen executie van de 'zes van Sharpeville', en een hulpplan van buitenland-commissaris Cheysson voor Afghanistan. De Franse oud-minister van-Bui tenlandse Zaken wil voor dat land een bedrag vrijmaken vaii 300 mil joen Ecu (bijna 700 miljoen gulden), een geste die in elk geval Engeland en Nederland 'nogal voorbarig' vin den. Tenslotte, maar dat is helemaal een formaliteit, zullen de regerings leiders zich moeten uitspreken over de opvolging van Delors per 1 ja nuari 1989. Dat agendapunt wordt het kortste van al, want van de man die eindelijk weer vaart in Europa bracht, wordt het aanblijven door niemand betwist. Door Max de Bok TOEN Lubbers nu bijna vijf-en-een-half jaar gele den aan de macht kwam, werd hij nog gezien als een wat wollige prater. Een in ventief politicus, die voor elk probleem wel vijf ver schillende oplossingen kon bedenken, maar het wat moeilijk had met het be antwoorden van de vraag welke oplossing de voor keur verdiende. Dat beeld veranderde snel. Lubbers plaatste zich aan het hoofd van een kabinet dat al spoedig het stempel no-non- sense verwierf en het beeld van Rotterdamse zakelijkheid ging vertonen. Een strak re geerakkoord diende de mana gers als spoorboekje. Bezuini gen, korten, bevriezen was de opdracht. Waar het spoorboekje te kort schoot in exactheid wer den nieuwe dienstregelingen ontworpen (de kwestie van de kernraketten), waar delen van de regeringscoalitie te veel eigen initiatief toonden, werden ze hardhandig tot de orde geroepen (de toenmalige VVD-fractieleider Nijpels en de euthanasie-wetgeving). De wijziging van het sociale ze kerheidsstelsel werd ondanks heftig maatschappelijk verzet doorgevoerd. Niet de uitkomst van de brede maatschap- peljke discussie, maar 'Tsjer- nobyl' hield de coalitie op het allerlaatste moment af van de bouw van nieuwe kerncentra les. Al op de helft van zijn eer ste regeerperiode stelde Lub bers vasf dat er zich een ver schuiving voordeed van no- nonsense naar een zekere mildheid. „We moeten wel doorgaan met het beleid maar het heeft iets minder provoce- rends en hards in zich". Veel kwam daar niet van terecht. Lubbers ging zijn tweede periode in met een weinig minder gedetailleerd regeerakkoord een nauwe lijks vernieuwde ploeg. De 'zekere mildheid' bleef uit, het no nonsense-karakter kreeg wel een deuk. Nu, op de helft van zijn tweede periode, ver-s toont het kabinet slijtage, is de Schwung eruit, maken de doeners een vermoeide in druk, gaat het bezuinigen ook aan hun kant meer en meer van au. Het was tijdens de alge mene politieke beschouwin gen van oktober 1986 dat de premier werd uitgenodigd nu eens duidelijk te maken van uit welke visie op de samenle ving zijn kabinet aan het werk was. De premier ging er in eerste en tweede instantie niet op in. Hij beperkte zich tot een droog, technisch ver haal over het beleid. Een maatschappelij k-ideologisch debat ging hij uit de weg want het is wel „boeiend voor de discussie, maar het brengt ons land niet verder. Nodig is een nuchter orde op zaken stellen. Geen politisering, dat zaait maar verdeeldheid". Pas toen hij er door de oppositie en de GPV'er Schutte bijna toe werd geprest, viste hij een kort voordien in Brugge uit gesproken rede uit zijn tas en begon de kern ervan verveeld en merkbaar geïrriteerd af te raffelen. Waarom dit alles opge haald Omdat in dit licht het jong ste interview van de premier opmerkelijk is. In de CDA- krant van deze week beklaagt Lubbers zich over de relatie tussen kabinet en parlement. Hij heeft daar het afgelopen jaar weinig vreugde aan be leefd. Hoe heeft het parlement de premier die vreugde ont houden? Lubbers' antwoord: „Wat vroeger bijkomstigheden wa ren, is nu zo langzamerhand hoofdzaak geworden. Met an dere woorden: een deel-aspect van de relatie parlement-ka- binet is de boventoon gaan voeren. Er is een interessante ontwikkeling gaande. Een ontwikkeling die nog niet zo veel de aandacht heeft ge trokken. En dat is dat de poli tiek - het parlement ook - zich in toenemende mate is gaan bezig houden met manage ment, veel meer dan met poli tieke vraagstukken. Vroeger voerden we vaak scherpe dis cussies over kernwapens, euthanasie, gelijke behande ling, financieringstekort, ver- mogenaanwasdeling en noem maar op. Dat lijkt steeds min der voor te komen. Soms denk ik wel eens: zijn er nog wel politieke meningsverschillen? Het gevolg is wel dat het ac cent in de parlementaire dis cussie zich verlegt naar pro blemen die we vroeger tech niek noemden". Als voorbeeld neemt de premier de paspoortenquête die maandag begint. Hij noemt het 'opvallend' dat ook in die zaak de management- kant voorop staat. „Concen treren we ons niet teveel op Haagse problemen. Ik heb niet de indruk dat er in ons land veel mensen van wakker liggen dat het nieuwe pas poort wat later wordt inge voerd". Heeft Lubbers niet een beetje gelijk? Het is waar, dat de Kamer zich meer dan voorheen bezig houdt met de bestuurlijke kanten van het regeringsbeleid. Dat heeft ze ker te maken met het feit dat allerlei problemen die om een oplossing vragen zich minder makkelijk dan vroeger laten reguleren. De samenleving is complexer geworden, de tech nologische ontwikkelingen spreken een danig woordje mee, het bestuurlijk proces heeft zich daaraan noodge dwongen moeten aanpassen, besluitvormning loopt over meer schijven. Logisch uit vloeisel is dat de controle rende instantie meer dan voorheen kijkt naar de be heerskant van het bestuurlijk proces. Hoezeer dat nodig is is gebleken uit bijvoorbeeld het RSV-debacle, de bestuurlijke chaos rond de invoering van de studiefinanciering, de tra gikomedie rond het paspoort. Maar er is meer. De stijl van politiek bedrijven, die door Lubbers en de zijnen is geïntroduceerd - no nonsense, maatschappelijke problemen op een managersmanier be naderen, een sterke nadruk op de boekhouding - heeft het politieke debat gefrustreerd. Lubbers valt in zijn eigen zwaard wanneer hij er zich over beklaagt dat het poli tieke debat uit is. De manager klaagt dat anderen zich met het management willen be moeien, er zich althans een oordeel over aanmatigen. Lubbers moet in de eerste plaats bij zichzelf te rade gaan om een antwoord te vin den op de door hem zelf opge worpen vraag of er nog wel politieke meningsverschillen zijn. Die vraag is een retorische. Lubbers kent de politieke me ningsverschillen natuurljk best. Ze zijn er. De vraag of je door moet gaan met bezuini gen of dat je de investeringen een extra impuls moet geven, is zo'n politiek meningsver schil. Zoals ook de vraag of je de meevallers in de belasting sfeer moet uitdelen of dat je dat geld moet gebruiken om verdere bezuinigingen op voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg te voor komen. Lubbers :...kentering... Dat zijn essentiële vragen die vanuit een opvatting over de inrichting van onze samen leving beantwoord moeten worden. Maar als ze worden gesteld, slaan de verantwoor delijken het regeerakkoord op en stellen vast dat het moet zoals het daar geschreven staat en dat het dus niet an ders kan. Het politieke debat is gefrustreerd omdat het ka binet en de in strakke regeer akkoorden gevangen rege ringsfracties de sterke nei ging hebben het uit de weg te gaan. Hun 'closed shop' ver draagt het niet dat politieke meningsverschillen worden uitgevochten. Daarom staat 'Den Haag' in de ogen van veel mensen voor: niet willen luisteren naar wat in de maatschappij leeft, de eigen zin doordrukken ondanks welgemeende waarschuwin gen uit de samenleving. Die stijl van politiek bedrijven is op deze plaats eerder aange- FOTO JOHANVANGURP duid met de term: arrogantie van de macht. Het was die arrogantie, dat zich opknopen aan het no nonsense stempel die Lubbers brachten tot zijn uitspraken in 1986. Toen vond hij dat poli tisering maar verdeeldheid zaait. Nu klaagt hij dat politi sering - want wat is het hel der maken en uitvechten van politieke meningsverschillen anders? - ontbreekt. Er zit kennelijk een kente ring in de opvattingen van de premier over de wijze waarop politiek zou moeten worden bedreven. Gevreesd moet ech ter worden, dat die kentering niet geconcretiseerd zal wor den in de praktijk van het be leid van alle dag. Want daar voor is de ploeg rond de pre mier te uitgeblust. Een nieu we, frisse, meer politieke be nadering van de problemen van de samenleving valt van Lubbers II niet meer te ver wachten. yan onze Haagse redactie pEN HAAG - Minister Brir geeft van zijn begroting geld tórs van Justitie en Binnen 0m via een aantal projecten t aanslagen op de lichamelij van homoseksuelen wordt pat zal onder meer moeten vo< geb LJav z#cU «1CCI IIIWICH 5 gerichter en intensiever politie VVI Op die manier denkt de VV mer per jaar zo'n 20.000 won lier eigendom te laten overg rijk 500 miljoen gulden op. Geld dat gebruikt moet worden voor zaken als onderhoud van (vaar)wegen, het opruimen van gifgronden en het opheffen van het cellentekort. Vorig jaar zijn slechts dui zend goedkope huurwoningen overgedragen aan de bewoner. In de jaren daarvoor is dat nooit meer geweest dan 5.000. De WD wijt dat aan de hou ding van corporaties en ge meenten die soms „als een broedse kip" op hun woningbe stand zitten. Daarom moet het kooprecht wettelijk worden verankerd. Bewoners van huurwoningen die in particu lier bezit zijn moeten een wet telijk 'voorkooprecht' krijgen. Als de eigenaar de woning wil verkopen, moet de zittende huurder de gelegenheid krijgen die bij voorrang over te nemen. De WD wil het kooprecht toe kennen aan huurders met een bescheiden belastbaar inkomen van rond 51-duizend gulden per jaar. De koopprijs is in het WD-plan gesteld op twee derde van de getaxeerde marktwaarde in bewoonde staat. De prijs mag nooit lager zijn dan de waarde waarvoor het huis bij de corporatie in de boeken staat, om te voorkomen dat de woningbouwverenigin gen en gemeenten verliezen lij den. Om praktische redenen gaat de WD ervan uit dat de ver koopoperatie alleen betrekking heeft op de eengezinswoningen van voor 1975. Dat zijn er 735- duizend in totaal. Als gedu rende tien jaar jaarlijks 20- duizend van die woningen worden verkocht, kan er vol gens de WD niet worden ge sproken van een 'uitverkoop' van de voorraad huurwonin gen. MINISTER SMIT-KROES van Ve ke, koppige en bravourachtlge donder dreigt, pleegt zij als een Toen de binnenschipperskwest zij de steven. Toen zij een paar en met een 'geheim document' van 'voornemens om zijn koers cument was en nog minder spr aan CDA-kant. De minister loopt volgende w schijnlijk opnieuw tegen een net Westerschelde Oeververbinding ren in de financiële en politieke met veel irritaties. Eind 1982 leek "en en kruiken. De toenmalige r Jng waren het met Zeeland een ding. Een paar details moesten zou het volgende kabinet snel k de no-nonsense brak aan. Het vond de oeverbinding te duur er zich nooit erg enthousiast voot "aardje: eerst de Randstadfiles 'den aanpakken. Pas toen cons met particulier geld te financiere Toch bleef de minister talmen uzie over ,-|e parage van het i Hijoen gulden op te hoesten, 'eren. Later kon het ook wel va aar na het bijna-akkoord van Vs 'at geregeld. Todat minister Smi van Ruding slechts 28 miljoen m H®t CDA (met premier Lubber vasthoudende Huib Eversdijk) "au eri willen volgende week va "a 30 miljoen. De PvdA wil dat c oevindt zij zich nog niet geheel De WOV moet er snel komer vaarom er zoveel problemen wt jcnave van twee biljoen gulds Triljoen gulden kost. En d |9® termijn duurder dan zijn d Lange tijd was de verbindi Zeeuws belang. Nu de t etngeland met het continent uuing op die tunnel voor Rotte ",aal belang. De WOV is in de 'asbelang'. Waarom dan toe Jolige? Rekeningen vereffent itLiu en v'ce versa? Zeeland v ke mist, maar een duidelijk g

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2