Ruim drie ton voor de schoentjes van Judy Garland GEDRAMATISEERDE DOCUMENTAIRE OVER MOORDEN IN ATLANTA f Wat kunstenaars in de Bijbel zien /eg 1 Hulst Burt Lancaster speelt Italiaanse kardinaal Reuze Bingo bejaarden- schieting KLEINTJE VIENT BESPEELT L.. NAAR HET Alarm Plannen Onverschillig DONDERDAG 23 JUNI 1988 DELIG KENNIS! JUMMERS 4(\* 'OOR MAAR lv' Zomeren met kunst Afgestudeerd Nieuwe Appels „Toptennissers arriveren tegenwoordig in strech limousines met hun coach, hun psychiaterhun oudershun agent en hun lij fwacht Gerald Williams, tennls-presentator BBC DE STEM "aoc BnjeC'^n> Koele killer of zondebok in guldens. ing de voorraad strekt. et maandag geopend, sdag gesloten. Door Dirk Vellenga Calvin Levels speelt de rol van Wayne Williams, de gezette, arrogante jongeman, die wordt be schuldigd van een reeks kindermoorden in de zwarte stad Atlanta in de Amerikaanse staat Georgia. Hollywood-routiniers Jason Robards en Martin Sheen I spelen zijn advocaat en mede-verdediger en Rip Torn is je openbare aanklager. De ondertoon van 'The Atlanta I Child Murder', de documen- taire die de TROS in twee delen 'uitzendt (vrijdag en zaterdag), I is duidelijk. De politie en het stadsbestuur faalden en lieten I Atlanta lange tijd leven in vol- ledige paniek. Is Wayne Wil- ims de ware schuldige of is j slechts de zondebok, die de 1 overheid nodig had om de IJ blunders af te dekken? De gedramatiseerde docu mentaire die John Erman in 94 maakte, voorziet het pro- s tegen Wayne Williams van I grote vraagtekens en lijkt af en toe wat al te simpel te spelen op het sentiment van 'die j ongen is onschuldig!' De zwarte auteur James Baldwin maakt in zijn 'Het bewijs der dingen die luien niet ziet' een opermerking over scenarioschrijver Abby |Mann: „In de zaak tegen Wayne Williams zit zo'n enorm 'gat dat de onmiskenbaar wak- jkere Abby Mann er met een van zijn vele tanks doorheen ris." «r- net en te I te lun ad it] e tie? ong -30 aar P9 Zat. 25-6 café Sleepboot Kieldrecht, begin 20.C" do. 23-6 in café Molenhof te Kloosterzaf bfgon jn ju]j 1979 en tot mei de. Aanvang 13.30 uur. Een nieuw pluspunt in reclame: Het plaatsen van KLEINTJE vormt een zenlijke bijdrage tot realiseren van uw TIENDUIZENDEN lezem Films over schokkende ge- jbeurtenissen in de Ameri kaanse samenleving zijn popu lair. In de afgelopen weken heeft de Nederlandse tv nog in drama-vorm aandacht besteed de bikkelharde strijd tus- •n Robert Kennedy en vak- Ibondsleider Jimmy Hoffa en het proces tegen Lee Harvey Oswald. De mini-serie over de [Atlanta-moorden toont de zwakke plekken in de Ameri- rechtsgang, maar laat |aan het eind gemengde gevoe lens achter. De werkelijkheid is reel gecompliceerder dan de :hermutselingen in de recht- mk, die door Abby Mann en John Erman in beeld zijn ge bracht. De reeks moorden in Atlanta werden 28 lijken aange troffen. De slachtoffers waren over het algemeen jongens tus sen 7 en 16 jaar, maar er waren twee meisjes bij en twee volwassenen, die geestelijk on volwaardig werden genoemd. In geen van de gevallen was sprake van seksueel geweld. Op 21 juni 1981 werd Wayne Williams gearresteerd. Hij bleef tot zijn veroordeling uiterst koel en hooghartig en ontkende elke schuld. Steeds had de politie gezocht naar een Rambo-achtig type, een losgeslagen Vietnam-vete- raan. Velen geloofden in weer zinwekkende acties van de Ku Klux Klan. De zwarte bewo ners van de arme South Side van Atlanta sloegen na maan den van wurgende spanning alarm, beklaagden zich bij het (eveneens zwarte) stadsbestuur en ondernamen zelf speurac ties. De vraag werd gesteld of de laksheid van de overheid een gevolg was van een racisti sche mentaliteit. Het ging om zwarte kinderen uit gebroken gezinnen, die vaak over straat zwerven. Waarom zou men zich daarover druk maken? Atlanta, tot dan toe een stad van twee miljoen inwoners (70 zwart), die in betrekkelijke rust groeide. Het Cola Cola-im perium zetelt er en in het cen trum waren slanke, glazen to rens verschenen, waar miljar den omgingen. Deze stad heeft het te druk om te haten, werd gezegd. Maar in 1979 was At lanta opeens de misdadigste stad van de VS. Toen de moor den voor de zoveelste maal de voorpagina's vulden, kwam de regering in Washington over de brug. Reagan stelde anderhalf miljoen dollar beschikbaar voor het onderzoek. Er kwam een speciaal politieteam van 100 man, dat werd bijgestaan door 40 man van de FBI. Een maand voor zijn defini tieve arrestatie werd Wayne Williams door de politie gesig naleerd op een brug over de Chattahoochee-rivier. Er werd een lijk in het water geworpen en kort daarop startte een auto. Wayne Williams blijft volkomen onaangedaan onder de beschuldigingen. Hij wordt be schouwd als de man die in Atlanta 28 moorden heeft gepleegd. Over hem gaat de mini-serie die de TROS vrijdag en zaterdag uitzendt. - fotoap Williams wed aangehouden, maar zijn auto werd niet gron dig onderzocht. Hij deed ver ontwaardigd en de politie liet hem gaan. Pas twee dagen la ter werd hij thuis ondervraagd. Hij had alle tijd sporen uit te wissen. De politie schaduwde Williams twee weken lang intensief, zelfs uit de lucht. Hij werd gearresteerd. Drie mensen hadden hem met het laatste slachtoffer gezien en de groene textielvezels die de politie had gevonden, zouden afkomstig zijn van het tapijt in het huis waar Wayne met zijn ouders woonde. Getuigen van de moorden of het dumpen van de lichamen konden niet gevon den worden. Williams werd even losgela ten en verklaarde op een pers conferentie ijzig kalm dat hij onschuldig was. Later zou hij in de gevangenis tegen een ver slaggever zeggen: „Ze moesten toch een rechtvaardiging vin den voor al het geld dat het on derzoek heeft gekost. Ik voel me een zondebok." De houding van de verdachte stelde de justitie voor grote raadsels. Niets bracht hem uit zijn evenwicht. Hij was het enige kind van Homer en Faye Williams en werd vreselijk verwend. 'Het wonderkind' noemden zijn ouders hem. Hij knutselde heel jong een radio zender in elkaar en als tiener had hij in de kelder van het huis zij eigen radiostation. Wayne interviewde zelfs bur gemeester Andrew Young, die onder de indruk was van zijn intelligentie. Later werd hij free lance pers fotograaf en talentenjager. Hij deelde formulieren uit bij scho len en zocht jongens om een muziekgroep te vormen die het succes van de Jackson Five (met Michael Jackson) zou overtreffen. Volgens zijn om geving zat hij vol grote plan nen, die alleen in zijn hoofd reëel waren. Zijn ouders be handelde hij als ondergeschikte schepsels. Toch zouden zijn va der en moeder tijdens het pro ces alles doen om hun zoon vrij te pleiten. Ze stonden zelfs niet toe dat de politie tijdens het huisonderzoek gebruik maakte van hun stopcontacten. Door de gebrekkige bewijs voering en de onverzettelijke houding van de verdachte liep het proces dood, maar aan het eind werd toch het 'schuldig' uitgesproken: Williams kreeg maal levenslang. „De man is misschien schuldig", zegt de in middels overleden schrijver James Baldwin. „Maar ik ruik lont. Men kan net zo min bewe ren dat zijn schuld is bewezen als aangetoond is dat er na zijn arrestaie geen moorden meer gepleegd zijn." James Baldwin constateert in zijn boek over de moorden in Atlanta dat de sfeer van paniek en machteloosheid niet in 1979 is ontstaan, maar al een hele tijd bestond. In het zwarte getto zitten de zwarte bewo ners in de val, hun leven is per definitie onveilig. De blanke machthebbers in Amerika heb ben altijd onverschillig gestaan tegenover de ellende in de zwarte steden. Baldwin gelooft dat men al te snel tevreden is met 'één ge stoord individu' om aan te to nen dat hier sprake is van een tragische uitzondering. Hij noemt dat 'de laksheid van deze tijd'. De oorzaken zitten veel dieper. Na de arrestatie keerde de onverschilligheid weer terug, maar bleven de treurige omstandigheden in Atlanta bestaan. Ook Baldwin kwam niet tot een definitieve conslusie. Zijn veronderstelling is dat Wayne Williams een 'door en door luie jongen' is, die in blinde arro gantie iedereen denkt te kun nen manipuleren zoals hij zijn ouders manipuleert. Hij is te indolent om zoveel moorden te kunnen plegen, aldus Baldwin. Voor hem zijn andere mensen nauwelijks reëel en daarom is hij onschuldig. Maar de theorie van Baldwin kan ook tot een andere conclusie leiden: men sen zijn voor Williams geen reële wezens van vlees en bloed en daarom kan hij ze zo ge makkelijk ombrengen. De vra gen blijven, ook na het zien van 'The Atlanta Child Murders' (Paniek in Atlanta). De uitzen dingen zijn vrijdag om 22.40 uur en zaterdag om 00.20 uur op Nederland 2. MILAAN (ANP-CIC) - De 75-jarige Ameri kaanse filmacteur Burt Lancaster, een Siciliaanse prins in Luchino Visconti's 'II Gattopardo' uit 1963, speelt nu een kardi naal in een televisie film waarvoor op het ogenblik opnamen worden gemaakt in Milaan. In een verfilming in op dracht van de RAI, de Italiaanse radio- en tele visiemaatschappij, van Alessandro Manzoni's 'I promessi sposi', is Lan caster kardinaal Fede- rigo Borromeo en speelt hij voor het eerst een kerkelijke hoogwaardig heidsbekleder. In Milaan heeft de ac teur een bezoek gebracht aan de aartsbisschop, kardinaal Carlo Maria Martini S.J., waarna hij zich door een monseig neur uit diens omgeving gedurende twee uur liet uitleggen hoe het leven van een echte kardinaal verloopt. Met toestem ming van kardinaal Martini mag een televi sieploeg voor het eerst in de dom de beroemde scène uit I promessi sposi opnemen waarin kardi naal Federigo Borromeo - in het Engels - vanaf de ,1 Burt Lancaster. - foto anp preekstoel van de heilige kardinaal-aartsbisschop Carolus Borromaeus (1538-1584) tot de Mila nese bevolking preekt over de heersende pest. Lancaster is zelf ag nost, maar hij heeft met geestdrift archiefmate riaal over San Carlo Bor romeo gelezen, wiens le vensvreugde, menselijk heid en liefde voor de naaste veel indruk op hem hebben gemaakt. NSW YORK (AP) - Een paar rode schoentjes, waarop de Amerikaanse kinderster Judy Garland in 1939 in de film 'The Wizard of Oz' de Yellow Brick Road afhuppelde, heb ben bij het veilighuis Christie's in New York een bedrag van 165.000 dollar (ruim 325.000 gulden) opgebracht. De schoentjes maakten deel uit van een partij memorabilia uit de film- en artiestenwereld, die bij Christie's onder de hamer kwam. Een ander opmerkelijk stuk waren 96 kleurendia's van Marilyn Monroe, die van haar waren genomen in 1945, toen het latere sex-symbool nog ge woon Norma Jean Dougherty heette. De fotograaf was een zekere William Carroll uit Los Angeles, die eigenaar was van een ontwikkelcentrale; de dia's zijn gebruikt om reclame-foto's mee te maken, die hij ophing in zijn winkel. Van deze reclame foto's is er niet een meer over. Die dia's werden verkocht in 16 nummers; het duurste num mer, een groep van acht dia's, toont La Monroe, gezeten op een steen aan het strand, ge kleed in witte shorts en een rood met wit gestreept T-shirt. De dia's brachten in totaal 53.955 dollar (ruim 106.000 gul den) op. Andere opmerkelijke vei lingstukken waren een legeru niform van Elvis Presley uit de film 'G.I. Blues' voor 12.100 dol lar (bijna 24.000 gulden); een brief, een ansichtkaart en een foto van Norma Jean Doug herty (M. Monroe) aan Janiece Wright voor 8.250 dollar (ruim 16.000 gulden); een collectie van 14 litho's door wijlen John Len- non, voorstellende zijn huwe lijk en huwelijksreis met Yoko Ono, voor 6.600 dollar (13.000 gulden); een fotostudie van Marily Monroe door Cecil Beaton voor 2.090 dollar (ruim 4.000 gulden); en een paar zwarte western-laarzen, ver sierd met een zilveren concert vleugel, die waren gemaakt voor Liberace, voor 1.045 dollar (ruim 2.000 gulden). jaar is MusicMaker een begrip111 [wereld. Een zeer informatief iedereen die zich - als amateur ional - met muziek bezig houdt- iker is nu vernieuwd. ;en verbeterde vormgeving, metf uik en een nieuwe indeling, is I" zichtelijker, mooier en ■den. Het is meer dan ooit de i voor de muzikant. mieren kennis maken met ik of boekhandel lopen en voor ner kopen, n met 06-0224222 i dan opgeven proefabonnement en ontvangt j De Bijbel. Galerie Hiisstege, Verwerstraat Den Bosch. Open: dinsdag-zondag 11 (zon dag 13)-17 uur. Tot 15 juli. De bijbel als inspiratiebron voor beeldende kunst heeft in de loop der eeuwen religieuze en kerkelijke kunst opgeleverd. Bij de deva luatie van 'de' kerk werden de vervaardigers van religieuze gebruikskunst werkloos. Reli gieuze kunst - al of niet door de bijbel geïn spireerd - is altijd blijven bestaan. Feit is dat de laatste decennia exposities met een uitge sproken religieus/godsdienstig/bijbels ka rakter niet meer in het dagelijkse kunstver- haal voorkwamen. Brengt deze tentoonstel ling daarin verandering Deze galerie heeft het de laatste jaren tot haar gewoonte gemaakt in de zomer een the matentoonstelling te organiseren. Darvoor werd nu de bijbel van de plank gehaald. De meeste van de 35 deelnemende kunstenaars hebben duidelijk geput uit hun schoolherin nering in relatie met de bijbelse geschiedenis; de voor de hand liggende thema's uit Genesis, Exocus of Hooglied en Apocalyps. Inhoudelijk leverde dat geen verrassingen op. En artis tiek De deelnemers horen tot doorgaans hun alreeds bekende niveau. Er is een thelogi- sche- en een anecdotische uitschieter. Tineke van Veen heeft van de Trinitas (Drieëne god) even eenvoudig als mooi granieten sym bol gemaakt en Henk Alders associeerde het Avondmaal met twee stripachtige figuren in multiplex; een niet-onaardige ontmythologi- seringsvorm. De bronzen beelden van Tjikkie Kreuger ?'in met hun fraaie sobere expressie niet af hankelijk van namen als Mozes en Salomé. Maar de kitsch van Don Clarke (drieluik met tobias) doet denken aan de slappe kerkelijke kunst van weleer. Pablo Rueda Lara slaagt er "tet zijn kwaadaardige soortgelijke beelden van keramiek veel beter in deze dienstbaar te jmiken aan een actuele getuigenis. Ru van Jtossem lijkt met zijn kleuretsen op het thema e vijfde dag' nieuwe wegen op te gaan, maar nivelleert tegelijk het verschil tussen etsen en schilderen. De paneeltjes van Ma rianne Aartsen treffen door hun naïeve warmte; heel mooi. Jan Dijker zet zijn hang Jaar monumentale plasticiteit, vroeger zo «aak in kerkdeuren, ramen en muren krach- tot uitdrukking gebracht, om in een ac- cryl, die daraan herinnert. De stenen tafelen zijn door Sam Parabirsingh, met een duide lijke etstechniek, uitgeleverd aan de kijker met zijn eigen geboden. In de afdeling plas tieken zijn zeker memorabel het grote schild dat Thea Houben maakte op basis van de Apocalyps, de bronzen Exodus van Edith De Willebois en de bronzen 'Apple' op een per- spex-zuil naar aanleiding van het Hooglied. Er is op deze tentoonstelling nogal wat te zien. Maar ze is eerder een nabloei van wat er deze eeuw al eerder op dit gebied vertoond is dan de opmaat voor een vernieuwende herle ving. H.E. Groepssalon. De Verbeelding, Klokken- straat 12, Baarle-Nassau/Hertog. Open: dins dag-vrijdag 13.30-18.00 en zaterdag en zondag 10-17 uur. Tot 27 juni. Deze tentoonstelling heeft het karakter van een gezellige zomerse kunstmarkt. Een 'salon' aan de wand en verder overal opslag van werk dat als kunstuitleen wordt aangeboden (o.a. van Baeyens, Daniels, Eikenaar, Hooi- meier, Poell, Snoeren, Terwindt, Van Zum- meren). Huren met kooptegoed uit de vaste stock van de galerie. In de salon hebben zich onder meer ge nesteld Willy van Beek met landschappelijke blauwe aquarellen, die veel overlaten aan de fantasie van de kijker, terwijl Paul Beckers met zijn zeefdrukken landschappen in één tint een tedere typering geeft. De bekende monumentale doeken van Eikenaar en Ch. Molenkamp zijn in deze galerie allang thuis. De prachtige structuren van de door Veerle Rooms in zeedruk en litho uitgevoerde muren vielen me op. Echte schilders ontmoet je er ook in Rob Kars en Margriet de Bruin. Bruno van Dijck toont een paar goede tekeningen met een fraaie architectuur. Dat is een greep uit het aanbod, dat je de gelegenheid biedt om eens wat te grasduinen in actuele kunstuitin gen. Deze galerie is goede tegenhanger tegen de zogenaamde kunsttentoonstellingen in dit grensdorp, die in de weekends lijsten, met iets erin, leveren bij het groene of rode bankstel. Mensen met echte smaak gaan naar De Ver beelding. H.E. 'J Henk Alders: DasAbendmahl (220x125 cm) Afstudeerwerk van de TE- HATEX, Tongerloohuis, Mo lenstraat 2, Roosendaal. Open dagelijks van 14.00 tot 17.00 uur, t/m 3 juli. De TEHATEX in Tilburg is geen opleiding voor aan staande vrije kunstenaars. Het werk van deze acht afge studeerde dames is juist daarom verrassend. Zoals in positieve als in negatieve zin. Het werk van wat ik gemaks halve maar met de 'schil derklas' samenvat is veelbelo vend. Wat hier hangt is de zuiver experimentele fase ontstegen en heeft een eigen signatuur. De ruimtelijke vormgeving, door twee men sen vertegenwoordigd, ziet er ook goed uit maar is wat min der uitgesproken. De keramiek komt helaas niet uit boven het niveau van de ervaren maar niet zo geïn spireerde amateur, met ka bouterhuisjes van Ellis Veld en zandkleurige uit platen op gebouwde vormen van Anke Rooyakkers. Van de schilders zijn Doremieke Schop en An- nalies Nijenhuis het meest uitgesproken en karaktervol. Beiden werkten op papier. Schop schildert in forse kleu ren grote abstracte land schappelijke taferelen met ruimtelijke sfeer. Ze weet, door spaarzaam gebruik van sterke kleurcontrasten, dra matische effecten te bereiken. Nijenhuis weet sfeer te maken door heer impressies van sta tions het karakter van een stilleven te geven. Van trein en mens geeft ze op haar grote bladen alleen die details weer, die ze nodig had om de compo sitie aantrekkelijk te maken en de inhoud voldoende over te laten komen. Chris Broerse maakte enorme pastellen en hele kleine etsjes. De pastellen zijn een soort doorlooptekening van organische groeisels en bouwsels, die allemaal in elk aar grijpen en waar toch een duidelijke ordening in zit, die onder meer veroorzaakt wordt door de zachte, zo niet wat flauwe kleurkeuze. Pien Lurinks' zwart-wit tekenin gen, die geïnspireerd zijn op muziek en theater, hebben door het uitsluitend in rondin gen tekenen een sterk decora tieve inslag. De vormvarian ten, die Marietta van de Sande té* op de verschijningsvorm van spelletjes maakte, zijn fraai, koel en ingenieus. Enkele van de op de drie hoek gebaseerde marmer-me talen opbjecten van Hilde He geman komen boven het aca demische vormzoeken uit. L.R. Nieuw werk van Karei Ap pel. Galerie Guy Pieters, Kustlaan 317, Knokke-HeisL Open: alle dagen van 14.00- 18.00 uur behalve op di. en wo. Tot 4 juli a.s. Bij Galerie Guy Pieters te Knokke-Heist toont de in de loop der jaren tot een inter nationale vedette geworden Karei Appel nieuw werk. Be ter zou het zijn van recent werk te spreken, want tot op heden is er bij deze Cobra voorman meer sprake ge weest van veranderingen in materiaal en technieken dan van een vernieuwing van binnenuit, die aldus de term nieuw werk zouden recht vaardigen. Ook in zijn recente schilde rijen, waarvan vele op groot formaat, toont Appel zich een rasschilder, die zwelgt in de verf materie met zijn volle kleuren en virtuoos en uiterst dynamisch zijn penseel voert. Een man, die met zijn penseel het doek op de huid zit, ver vuld van een niet te stuiten 'joie de peintre'. Nog altijd is zijn visie primitivistisch en aan de kindertekening ge schoold en zo reageert hij op zijn omgeving en onze tijd. Wat geven zijn schilderijen te zien? Minnende paren, verteken de, grijnzende koppen, vlie gende vogels en mensen, soms ook alleen maar kleur-or- gieën, waarin iedere figuratie zoek is: het bekende Appel repertoire, waarbij - en dat is niet verwonderlijk bij een zo overvloedige produktie als waartoe deze schilder onver minderd in staat blijkt - nogal eens het een en ander in het louter schilderkunstige gebaar blijft steken, in een Cobra-retoriek die bij alle schijn - sterkte slap, mono toon en vervelend werkt. Maar daar is dan opeens een serie schilderijen van een oude vrouw met een hondje aan de lijn dat niet alleen qua techniek, maar ook qua visie een werkelijke emotie los maakt, die er ook bij de schil der aan ten grondslag lag of daar zijn schilderijen be staande uit op bruin ribbel karton geplakte handge schepte witte papieren waarop een rustiger, minder op het theatrale bedachte hand eenvoudige verstilde composities van landschap pen, menselijke figuren of dieren aanbracht die niet 'slaan', niet overweldigen, maar aanspreken. Waarmee gezegd wil zijn dat de artis tieke vulkaan die Karei Ap pel, inmiddels over de zestig, nog altijd is, een enorme massa gloeiend magma op- spuwt waaruit men het meest betekenende en waardevolste zelf terdege moet selecteren... W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21