Jb 'ER IS NOG ÉÉN HOBBELTJE TE NEMEN IN TERNEUZEN' Mossels zijn in aantocht Klaar voor de Mossel Op 29 juni spettert het geluk u tegemoet. Drie gegadigden voor project Szydlowskiplein Huisvesting hobbel Zorgcentrum Hulst 'Slijtageslag zonder winnaar' DAG ERUIT DE E WORDEN Dusarduijn wint concours AN ACTIEF neleman/ DINSDAG 21 JUNI 1988 DE LOT 10 LIJKÏ EEN SPELLETJE,TOTDAT JE 'M WINT. Buiten kijf bouw/toffen zundert HACK: EIND 1989, BEGIN 1990 IS DE ZAAK GEREALISEERD MINISTERIE STEUNT INITIATIEF: i TERNEUZEN - Als alles meezit is de binnenstad j van Terneuzen eind 1989,1990 verfraaid met een ABC-bouw. Dat wil zeggen dat dan op de kop de Noordstraat Nieuwstraat nieuwe winkels staan I van Albert Heijn, Blokker en C A (ABC). Alternatief Compromis BINNENSCHIPPER BOOIJ KIJKT TERUG OP ACTIE Buitenspel 'WEINIG EN DUUR' 01140-13524. el. 01150-17751. 29 juni is het weer zover: de 4e Mid-Lottotrekking van dit jaar. Naast een ruim gevulde prijzenpot met een hoofdprijs oplopend tot 'n half miljoen, of een ton iri het Cijferspel, maakt u ook kans op de gratis extra hoofdprijs: „Ocqueteau Boxer 44 Speed-toerboot" met 40 pk Yamaha-buitenboordrnotor Compleet geleverd met een speciale trailer voor achter de auto. Lever daarom deze week snel een Mid-Lottofor- mulier in als u deze zomer nog razendsnel over het water wilt scheren. En vergeet vooral niet op 29 juni voor de t.v. plaats te nemen om de trekking te volgen. Voor slechts f 2,40 bent u al in de race. kan de bouw natuurlijk niet worden tegengehouden. Het werkt hooguit wat vertra gend". Als de overeenkomst met Van Vugt een feit is gaat de zaak in de versnelling, zoals Kloos het uitdrukt. De archi tect wordt aan het werk gezet om de nodige tekeningen be- stekklaar te maken en er moet een bouwvergunning worden aangevraagd. Medewerking van de gemeente staat buiten kijf, een voorbe- reidingsbesluit is door de ge meenteraad al genomen. „Het ziet er goed uit", zegt een woordvoerder van de gemeen te. „De procedure vraagt welis waar de nodige tijd, maar niet uitgesloten is dat nog dit jaar met de sloop en vervolgens de bouw begonnen kan worden". Volgens Kloos zal een bouw tijd van een jaar nodig zijn voor de nieuwe aanwinsten van de Scheldestad hun deuren kunnen openen. 5 Noraly of en mooi plaatje et Actief te komen lief koopt u alleen jny, Grundig, at u blijft zeggen: .ange Brugstraat 4 ïreda Tel. 224844 KEUKENS - BADKAMERS - KACHELS TEGELS - BOUWMATERIALEN prinsenstraat 12, tel. 01696-6000 ~Geop. 9.00-18.00 u., zat. 9.00-16.00 u. Vrijd. koopav. DE STEM VANZEELAND I van onze verslaggever AXEL - Het Axels gemeen tebestuur heeft drie se rieuze reacties gekregen op rijn plannen het centrum van Axel, met name het Szydlowskiplein, aantrek- I keiijker te maken. Een ge- kwam met een ma- I quette om zijn plannen te verduidelijken, een tweede had complete tekeningen en een derde zegde toe binnen kort met een afgerond plan te komen. De ingediende plannen gaan nu de ambtelijke molen in, waarna nog diverse gesprek ken zullen volgen. Het is uit eindelijk aan de raad om te be slissen. Volgens burgemeester A. Hack kan eind dit jaar een definitieve belissing genomen worden. „Reken er nog een jaar bij en eind 1989, begin 1990 kan de zaak gerealiseerd zijn". Voor het betrokken gebied is een stedebouwkundig plan ont wikkeld. In die optiek verrijzen aan het plein een supermarkt, diverse kleine winkelbedrijven en een bibliotheek. Daar bo venop moet huisvesting komen voor senioren, zoals Hack het uitdrukt. Daarnaast wordt in de onmiddellijke omgeving wat 'gespeeld' met de parkeerruim te. Op deze stedebouwkundige visie is volgens de burgemees ter door de geïnteresseerden volledig ingespeeld. „Het zijn serieuze offertes die stuk voor stuk goed bekeken moeten worden. Wij kunnen er in ieder geval mee uit de voeten". Hack vindt de reacties niet tegenvallen. „Wij hadden meer mensen aangeschreven en er zijn wat afzeggingen gekomen. Maar als je drie serieuze kan didaten krijgt voort zo'n vrij groot project, waar voor beleg gers toch ook een zeker risico aan verbonden zit, mag je te vreden zijn. Ik geloof erin dat het gerealiseerd gaat worden. Ik ben blij dat ik vlak voor het eind van mijn ambtelijke loop baan hiervoor nog heb kunnen knokken.". ABC wil nog dit jaar bouwen MET groot materieel werden ze gisteren uit de Philippiense bo dem getrokken. De ondergrondse opslagtanks van waaruit ja renlang menig automobilist van 'nafte' werd voorzien, moeten plaats maken voor een monument Een gapend gat bleef over, foto de stem corj. de boer maar eenmaal gevuld en geëgaliseerd krijgt het mosseldorp een aantrekkelijk en historisch verantwoorde entree. Wat Phi lippine betreft mag hij er nu komen. Ze zijn klaar voor de Mos sel. t I MIDDELBURG - De huisvesting van een medisch-sociaal centrum in Hulst, vormt 'de moeilijkste hobbel' bij de voor bereiding van dit project. Niettemin zijn de initiatiefne mers nog altijd optimistisch over de kans van slagen. Het ministerie van WVC heeft aangetoond er brood in te zien door voor een periode van drie jaar geldelijke steun toe te zeggen. WVC ziet Hulst als een van de vier landelijke proefprojecten en wil daarom de coördinatie en evaluatie van het zorgcen trum zo lang bekostigen. Daarop vooruitlopend kan met geld van het ministerie een in terim-manager worden aange steld. WVC bemiddelt boven dien tussen de deelnemers aan het centrum en de ziektekos tenverzekeraars. Belangrijker nog is waar schijnlijk de toezegging uit Den Haag dat er contact zal volgen met de landelijke sanerings commissie, die bijvoorbeeld be kijkt wat er moet gebeuren bij sluiting van ziekenhuizen. Zulke operaties mogen niet te veel verlies opleveren. Volgens directeur F. van Spanje van de provinciale raad voor de volks gezondheid, van het begin af aan betrokken bij het Hulster project, zit 'm daar de kneep. „Het probleem is dat je van het oude Liduina-ziekenhuis maar ongeveer een derde nodig hebt. De vraag is dan: wat ge beurt er met de rest. Vind je daar nog een behoorlijke be stemming voor, en als je zou moeten slopen, drukken de kosten daarvan dan op wat er overblijft? In het laatste geval zou dat op voorhand wel een erg zware belasting van het zorgcentrum zijn," aldus Van Spanje. Gezien de toezeggingen van WVC toonden zowel Van Spanje als gedeputeerde W. Don gisteren in een vergade ring van de raad volksgezond heid toch vertrouwen in een goede afloop. In Den Haag ligt de projectbegroting nu onder de loep. Don: „Maar het is dui delijk dat WVC positief is. En dat is dan vooral ook te danken aan de inzet van de mensen uit de streek zelf. Zonder hen wa ren we niet zover gekomen." TERNEUZEN - De nationale wedvlucht vanuit Sint-Vincent bracht dit jaar 39.302 duiven in concours. Het gros daarvan uiteraard in Zuid met 23.241. Winnaar werd C. Heeren uit Roosendaal. De winnende vo gel werd maandagmorgen om 09.05 uur geklokt, snelheid 1102 meter per minuut. Overwinnaar van het Zeeuwse afdelingsconcours werd G. (Staf) Dusarduijn uit Groede. Hij kon de ringen van de duif om 09.53 uur in de klok draaien, snelheid 998 meter per minuut. De verdere vroegste meldin gen kwamen van: J. em J. Nolet Axel 10.49 uur, 942mpm. H. Vermeulen Schore 11.15 uur, 937mpm. W. Daansen Breskens 10.55 uur, 936mpm. G. van der Heijden Koe wacht 10.57 uur, 930mpm. L. de Bruijn Heikant 11.02 uur, 930mpm. A. de Put ter Cadzand 11.02 uur, 923mpm. Sj. van de Branden Clinge 11.16 uur, 921mpm. Combinatie Van der Pijl-Berrevoets Goes 11.36 uur, 921mpm. L. Schmid Goes 11.43uur, 918mpm. H. Willemse Vogelwaarde 11.22 uur, 917mpm. D. van Bommel Kruiningen 11.44uur, 913mpm. R. Thomaes IJzendijke 11.20 uur, 908mpm. A. Schultz Bruinisse 12.16 uur. 907mpm. E. Vermast Yer- seke 11.57 uur, 905mpm. P. Oele Oude- lande 11.44 uur, 902mpm. A. de Smidt en zoon Sluis 11.40 uur, 884mpm. A. Romeijn Dreischor 12.54 uur, 874mpm. J. van Peenen en zoon Vlissingen 12.32 uur, 862mpm. L. van de Gucht Hulst 12.32 uur, 857mpm. Aan het provin ciale concours werd door 1199 duiven deelgenomen. De wedvlucht die door de slechte weersomstandigheden twee etmalen moest worden uitgesteld ke- nede volgens insiders toch nog een normaal verloop. Van onze verslaggever „Er moet nog één hobbeltje genomen worden", aldus Kloos, hoofd afdeling onroerend goed van C A. Dat Bhobbeltje is een overeenkomst met fotograaf Van Vugt, huurder van een pand in de Noordstraat, dat momenteel al in eigendom is van ABC. pet bewuste pand moet evenals Ihet vroegere hotel Pays Bas, iHobbyhuis Vermast, café Neu- Itraal in de Nieuwstraat en ga rage Visser en drankenhandel iKolijn in de Arsenaalstraat ge sloopt worden om plaats te ma ken voor de nieuwbouw. Ver past heeft inmiddels al bericht dat hij per 1 oktober jwordt geacht met zijn bedrijf |te stoppen. |„Wij hebben Van Vugt een (keurig voorstel gedaan, waarop «ij nog niets gehoord hebben, is alternatieve winkel- mte aangeboden. We hebben geen reactie hierop gekre gen, maar toch hopen we bin- (nenkort de zaak te kunnen af- fonden", zegt Kloos. Van Vugt is iets minder opti- istisch. „Wij zijn er nog lang :t uit", is zijn reactie. Kloos 1 hierop niet ingaan omdat j niet via de krant met Van wil communiceren. On overkomelijk is het probleem s hem niet. „Op termijn Albert Booij: 'Bij veel schippers is er nog een heleboel onrust. Als bepaalde dingen uit de overeenkomst niet gebeuren, barst de bom weer' - foto de stem cor j de boeh bijna driehonderd schepen, hoog opgelopen emoties, de zaak muurvast. De minister kwam zelf de situatie bekijken. „Niemand van de schippers zag daar enig heil in. De Kamer stond achter de minister, dus van de politiek hadden we weinig te verwachten", zegt Albert. Desondanks gingen zes leden van de 'familie Jansen' met haar in gesprek. Langr durige onderhandelingen volgden en tenslotte werd een compromis bereikt. „Maar bij veel schippers is er nog een heleboel onrust. Als be paalde dingen uit de overeenkomst niet gebeu ren, barst de bom weer", waarschuwt Booij. „Ze hebben nu kunnen zien hoe eens schippers het kunnen zijn. Het is een slijtageslag gewor den, die uiteindelijk geen winnaar heeft opge leverd. Granaria is niet blij, de schippers niet en ook de verladers niet. De regering is de grootste verliezer". Terugblikkend zegt hij tenslotte: „We heb ben alles gedaan om dit te voorkomen. Met de minister gesproken, de Tweede Kamer aange schreven, burgemeesters, de minister-presi dent zelf. Je kunt het zo gek niet verzinnen of we hebben het wel geprobeerd. Elke weg heb ben we bewandeld. De strijd is gewonnen, maar we zijn nog niet klaar. Het is in ieder ge val een stap in de goede richting." GOES - Op de dag dat de zomer begint, zijn de mossels in aantocht. Vandaag (dinsdag) mogen de kwekers be ginnen met de aanvoer uit de Waddenzee. Omdat ze nog 'volop in de groei' zijn, verwacht de handel dat de aanvoer maar traag op gang zal komen. Men waagt zich nog niet aan een voor spelling over de kwali teit, maar rekent wel op een kleine hoeveelheid, waardoor de schelpdie ren zeker de eerste maanden voor pittige prijzen van de hand zul len gaan. De consument zal ze ker tot de tweede week van juli moeten wachten voor er mossels verkrijg baar zijn. „Logisch. Ze moeten nou eerst worden aangevoerd en dan moet je toch rekenen op een dag of tien voor het ver wateren. Ook wacht de handel meestal met ze op de markt te brengen tot er een beetje voorraad is opgebouwd," aldus een woordvoerder van de mosselhandel. Traditiegetrouw ver dwijnen in juli en augus tus de meeste mossels over de grens: onze zui derburen zijn nog altijd de grootste mosseleters. „En in Nederland is dat hardnekkige misver stand dat de r in de maand moet zitten, prak tisch niet uit te roeien," zegt de woordvoerder. (ADVERTENTIE) DE binnenschippers contra Granaria en minister N. Smit-Kroes. Negen maanden heeft het geduurd. Albert Booij, schipper van de Nescio en bestuurslid van de On afhankelijke Nederlandse Schippers, was er van begin af aan bij betrokken. Na het akkoord met de minister is de druk een beetje van de ketel. Het is een spannende tijd geweest. „Je denkt aan niets anders meer, je kinderen zie je nauwelijks. Je lijdt ook financiëel ver lies, omdat je steeds in de buurt van Ne derland wil blijven", zegt Booij. „Maar als je moet toezien hoe je rechten met voeten worden getreden, dan zeg je: dit kan gewoon niet!" De schippers zijn toch een beetje recht gedaan. „Maar er is nog niets bereikt. Alles móet nog bereikt worden. In feite heeft de politiek bakzeil gehaald. Verder is het afwachten", aldus de schipper. 1 Ronald Verstraten EVEN terug in Terneuzen, voor hij 's middags weer vanuit Antwerpen vertrekt. Albert Booij 3 ongerust. De aanvankelijke tevredenheid onder de schippers is weer omgeslagen. Ge- nichten gaan dat Granaria van de overheid ®n schadevergoeding krijgt van 100.000 gulden IW jaar. Smit-Kroes heeft dan wel gezegd dat Jet minder zou zijn, maar de schippers denken dat er 'weer een spelletje wordt gespeeld'. »0p zich is het wel bekend dat Granaria een schadevergoeding krijgt. En ook niet onlogisch, het gezig-zag door de overheid. Daar heb- "dn we ook niks op tegen. Maar bij zo'n bedrag, dan vijf jaar lang, denken de schippers na- I f a' gauw: daar koopt Granaria een ~°°t voor en komt dan weer in onze pot roe- j®'- zegt Albert Booij. Het heeft volgens hem maken met het grote wantrouwen van de schippers ten opzichte van Smit-Kroes, bat wantrouwen was er lang. Toen vorig lohK °*e shippers met enig succes begonnen te ODbyen tegen het eigen vervoer door Granaria n zelfs de Rijkshoofdinspecteur wel voor hun 'Sumenten leek te voelen, greep de minister ddjsoonlijk in. Het was het begin van een lange oS zkh al enige tijd daarvóór had aan- wondigd. „Het probleem van het eigen ver- L, r speelde al langer, maar toen nog in het l ei.n- De schippers, de verladers en de over- Waren daarover al in gesprek. We hadden «schillende punten op papier gezet om te s ,n.w®t we ertegen konden doen. Maar de in- "r!iving van Granaria doorkruiste alle ge- I kken. Het overleg was van de baan." schippersbonden gingen in beroep bij de y eersinspectie. Het Algemeen Ver- kichtr ang wer<l geschaad, vonden zij. Een M'ijn uit 1983 was hun voornaamste wapen. Volgens die richtlijn moest bij eigen vervoer het personeel in loondienst zijn. Granaria ging desondanks met particuliere sleepdiensten in zee en hangende het beroep eisten de schippers een schorsing. Die werd verleend, dus Grana ria mocht zolang niet varen. „Toen was het even rustig, maar de situatie was ook behoor lijk gefrusteerd. Het overleg lag volledig stil", weet Booij nog. Er kwam geen uitspraak. Het College van Beroep vond dat de RVI onzorgvuldig gehan deld had. Granaria schreef opnieuw in, maar de minister hield de lippen stijf op elkaar. „Ze liet het afhangen van de onderhandelingen tussen ons en de Eigen Vervoersorganisatie (EVO). Wij zagen dat als chantage. Als we niet 'lief' waren voor de EVO, dan kregen we Gra naria op ons dak." De beslissing kwam toch: Granaria mocht va ren. De schippers verloren twee kort-gedingen, de bonden werden buitenspel gezet. Toen werd de 'familie Jansen' geboren. Een groep schip pers die onder een andere naam-ze heetten allen 'Jansen'-actie voerden, maar persoon lijk buiten schot bleven. De acties volgden elkaar op, werden belang rijk landelijk nieuws. Smit-Kroes zei dat het maar om een 'handjevol' schippers ging. „Ze doet wel vaker ongelukkige uitspraken, maar toen wilden we wel eens laten zien dat de ac ties landelijk ondersteund werden", zegt Al- bert Booij. Het resultaat is bekend: meer dan vijftig schepen blokkeerden het kanaal van Gent naar Terneuzen. De minister kon het niet laten en zei vorige week opnieuw dat het om een 'handjevol' ging. Raddraaiers deze keer. De minister heeft het geweten. Een blokkade van 23-SZ Kijk in de Gouden Gids voor de inleveradressen. If oliën.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 11