Jb
'ER IS NOG ÉÉN HOBBELTJE TE NEMEN IN TERNEUZEN'
Mossels zijn
in aantocht
Klaar voor de Mossel
Op 29 juni
spettert het geluk
u tegemoet.
Drie gegadigden voor project Szydlowskiplein
Huisvesting hobbel
Zorgcentrum Hulst
'Slijtageslag zonder winnaar'
DAG
ERUIT DE
E WORDEN
Dusarduijn wint concours
AN ACTIEF
neleman/
DINSDAG 21 JUNI 1988
DE LOT 10 LIJKÏ EEN SPELLETJE,TOTDAT JE 'M WINT.
Buiten kijf
bouw/toffen zundert
HACK: EIND 1989, BEGIN 1990 IS DE ZAAK GEREALISEERD
MINISTERIE STEUNT INITIATIEF:
i TERNEUZEN - Als alles meezit is de binnenstad
j van Terneuzen eind 1989,1990 verfraaid met een
ABC-bouw. Dat wil zeggen dat dan op de kop de
Noordstraat Nieuwstraat nieuwe winkels staan
I van Albert Heijn, Blokker en C A (ABC).
Alternatief
Compromis
BINNENSCHIPPER BOOIJ KIJKT TERUG OP ACTIE
Buitenspel
'WEINIG EN DUUR'
01140-13524.
el. 01150-17751.
29 juni is het weer zover: de 4e Mid-Lottotrekking
van dit jaar. Naast een ruim gevulde prijzenpot met een
hoofdprijs oplopend tot 'n half miljoen, of een ton iri het
Cijferspel, maakt u ook kans op de gratis extra hoofdprijs:
„Ocqueteau Boxer 44 Speed-toerboot" met 40 pk
Yamaha-buitenboordrnotor Compleet geleverd met een
speciale trailer voor achter de auto.
Lever daarom deze week snel een Mid-Lottofor-
mulier in als u deze zomer nog razendsnel over het water
wilt scheren. En vergeet vooral niet op 29 juni voor de t.v.
plaats te nemen om de trekking te volgen. Voor slechts
f 2,40 bent u al in de race.
kan de bouw natuurlijk niet
worden tegengehouden. Het
werkt hooguit wat vertra
gend".
Als de overeenkomst met
Van Vugt een feit is gaat de
zaak in de versnelling, zoals
Kloos het uitdrukt. De archi
tect wordt aan het werk gezet
om de nodige tekeningen be-
stekklaar te maken en er moet
een bouwvergunning worden
aangevraagd.
Medewerking van de gemeente
staat buiten kijf, een voorbe-
reidingsbesluit is door de ge
meenteraad al genomen. „Het
ziet er goed uit", zegt een
woordvoerder van de gemeen
te. „De procedure vraagt welis
waar de nodige tijd, maar niet
uitgesloten is dat nog dit jaar
met de sloop en vervolgens de
bouw begonnen kan worden".
Volgens Kloos zal een bouw
tijd van een jaar nodig zijn
voor de nieuwe aanwinsten
van de Scheldestad hun deuren
kunnen openen.
5 Noraly of
en mooi plaatje
et Actief te komen
lief koopt u alleen
jny, Grundig,
at u blijft zeggen:
.ange Brugstraat 4
ïreda
Tel. 224844
KEUKENS - BADKAMERS - KACHELS
TEGELS - BOUWMATERIALEN
prinsenstraat 12, tel. 01696-6000
~Geop. 9.00-18.00 u., zat. 9.00-16.00 u. Vrijd. koopav.
DE STEM
VANZEELAND
I van onze verslaggever
AXEL - Het Axels gemeen
tebestuur heeft drie se
rieuze reacties gekregen op
rijn plannen het centrum
van Axel, met name het
Szydlowskiplein, aantrek-
I keiijker te maken. Een ge-
kwam met een ma-
I quette om zijn plannen te
verduidelijken, een tweede
had complete tekeningen en
een derde zegde toe binnen
kort met een afgerond plan
te komen.
De ingediende plannen gaan nu
de ambtelijke molen in,
waarna nog diverse gesprek
ken zullen volgen. Het is uit
eindelijk aan de raad om te be
slissen. Volgens burgemeester
A. Hack kan eind dit jaar een
definitieve belissing genomen
worden. „Reken er nog een jaar
bij en eind 1989, begin 1990 kan
de zaak gerealiseerd zijn".
Voor het betrokken gebied is
een stedebouwkundig plan ont
wikkeld. In die optiek verrijzen
aan het plein een supermarkt,
diverse kleine winkelbedrijven
en een bibliotheek. Daar bo
venop moet huisvesting komen
voor senioren, zoals Hack het
uitdrukt. Daarnaast wordt in
de onmiddellijke omgeving wat
'gespeeld' met de parkeerruim
te.
Op deze stedebouwkundige
visie is volgens de burgemees
ter door de geïnteresseerden
volledig ingespeeld. „Het zijn
serieuze offertes die stuk voor
stuk goed bekeken moeten
worden. Wij kunnen er in ieder
geval mee uit de voeten".
Hack vindt de reacties niet
tegenvallen. „Wij hadden meer
mensen aangeschreven en er
zijn wat afzeggingen gekomen.
Maar als je drie serieuze kan
didaten krijgt voort zo'n vrij
groot project, waar voor beleg
gers toch ook een zeker risico
aan verbonden zit, mag je te
vreden zijn. Ik geloof erin dat
het gerealiseerd gaat worden.
Ik ben blij dat ik vlak voor het
eind van mijn ambtelijke loop
baan hiervoor nog heb kunnen
knokken.".
ABC wil nog dit jaar bouwen
MET groot materieel werden ze gisteren uit de Philippiense bo
dem getrokken. De ondergrondse opslagtanks van waaruit ja
renlang menig automobilist van 'nafte' werd voorzien, moeten
plaats maken voor een monument Een gapend gat bleef over,
foto de stem corj. de boer
maar eenmaal gevuld en geëgaliseerd krijgt het mosseldorp
een aantrekkelijk en historisch verantwoorde entree. Wat Phi
lippine betreft mag hij er nu komen. Ze zijn klaar voor de Mos
sel.
t I
MIDDELBURG - De huisvesting van een medisch-sociaal
centrum in Hulst, vormt 'de moeilijkste hobbel' bij de voor
bereiding van dit project. Niettemin zijn de initiatiefne
mers nog altijd optimistisch over de kans van slagen. Het
ministerie van WVC heeft aangetoond er brood in te zien
door voor een periode van drie jaar geldelijke steun toe te
zeggen.
WVC ziet Hulst als een van de
vier landelijke proefprojecten
en wil daarom de coördinatie
en evaluatie van het zorgcen
trum zo lang bekostigen.
Daarop vooruitlopend kan met
geld van het ministerie een in
terim-manager worden aange
steld. WVC bemiddelt boven
dien tussen de deelnemers aan
het centrum en de ziektekos
tenverzekeraars.
Belangrijker nog is waar
schijnlijk de toezegging uit Den
Haag dat er contact zal volgen
met de landelijke sanerings
commissie, die bijvoorbeeld be
kijkt wat er moet gebeuren bij
sluiting van ziekenhuizen.
Zulke operaties mogen niet te
veel verlies opleveren. Volgens
directeur F. van Spanje van de
provinciale raad voor de volks
gezondheid, van het begin af
aan betrokken bij het Hulster
project, zit 'm daar de kneep.
„Het probleem is dat je van
het oude Liduina-ziekenhuis
maar ongeveer een derde nodig
hebt. De vraag is dan: wat ge
beurt er met de rest. Vind je
daar nog een behoorlijke be
stemming voor, en als je zou
moeten slopen, drukken de
kosten daarvan dan op wat er
overblijft? In het laatste geval
zou dat op voorhand wel een
erg zware belasting van het
zorgcentrum zijn," aldus Van
Spanje.
Gezien de toezeggingen van
WVC toonden zowel Van
Spanje als gedeputeerde W.
Don gisteren in een vergade
ring van de raad volksgezond
heid toch vertrouwen in een
goede afloop. In Den Haag ligt
de projectbegroting nu onder
de loep. Don: „Maar het is dui
delijk dat WVC positief is. En
dat is dan vooral ook te danken
aan de inzet van de mensen uit
de streek zelf. Zonder hen wa
ren we niet zover gekomen."
TERNEUZEN - De nationale
wedvlucht vanuit Sint-Vincent
bracht dit jaar 39.302 duiven in
concours. Het gros daarvan
uiteraard in Zuid met 23.241.
Winnaar werd C. Heeren uit
Roosendaal. De winnende vo
gel werd maandagmorgen om
09.05 uur geklokt, snelheid 1102
meter per minuut.
Overwinnaar van het
Zeeuwse afdelingsconcours
werd G. (Staf) Dusarduijn uit
Groede. Hij kon de ringen van
de duif om 09.53 uur in de klok
draaien, snelheid 998 meter per
minuut.
De verdere vroegste meldin
gen kwamen van:
J. em J. Nolet Axel 10.49 uur, 942mpm.
H. Vermeulen Schore 11.15 uur,
937mpm. W. Daansen Breskens 10.55
uur, 936mpm. G. van der Heijden Koe
wacht 10.57 uur, 930mpm. L. de Bruijn
Heikant 11.02 uur, 930mpm. A. de Put
ter Cadzand 11.02 uur, 923mpm. Sj. van
de Branden Clinge 11.16 uur, 921mpm.
Combinatie Van der Pijl-Berrevoets
Goes 11.36 uur, 921mpm. L. Schmid
Goes 11.43uur, 918mpm. H. Willemse
Vogelwaarde 11.22 uur, 917mpm. D.
van Bommel Kruiningen 11.44uur,
913mpm. R. Thomaes IJzendijke 11.20
uur, 908mpm. A. Schultz Bruinisse
12.16 uur. 907mpm. E. Vermast Yer-
seke 11.57 uur, 905mpm. P. Oele Oude-
lande 11.44 uur, 902mpm. A. de Smidt
en zoon Sluis 11.40 uur, 884mpm. A.
Romeijn Dreischor 12.54 uur, 874mpm.
J. van Peenen en zoon Vlissingen 12.32
uur, 862mpm. L. van de Gucht Hulst
12.32 uur, 857mpm. Aan het provin
ciale concours werd door 1199 duiven
deelgenomen. De wedvlucht die door
de slechte weersomstandigheden twee
etmalen moest worden uitgesteld ke-
nede volgens insiders toch nog een
normaal verloop.
Van onze verslaggever
„Er moet nog één hobbeltje genomen worden", aldus
Kloos, hoofd afdeling onroerend goed van C A. Dat
Bhobbeltje is een overeenkomst met fotograaf Van Vugt,
huurder van een pand in de Noordstraat, dat momenteel
al in eigendom is van ABC.
pet bewuste pand moet evenals
Ihet vroegere hotel Pays Bas,
iHobbyhuis Vermast, café Neu-
Itraal in de Nieuwstraat en ga
rage Visser en drankenhandel
iKolijn in de Arsenaalstraat ge
sloopt worden om plaats te ma
ken voor de nieuwbouw. Ver
past heeft inmiddels al bericht
dat hij per 1 oktober
jwordt geacht met zijn bedrijf
|te stoppen.
|„Wij hebben Van Vugt een
(keurig voorstel gedaan, waarop
«ij nog niets gehoord hebben,
is alternatieve winkel-
mte aangeboden. We hebben
geen reactie hierop gekre
gen, maar toch hopen we bin-
(nenkort de zaak te kunnen af-
fonden", zegt Kloos.
Van Vugt is iets minder opti-
istisch. „Wij zijn er nog lang
:t uit", is zijn reactie. Kloos
1 hierop niet ingaan omdat
j niet via de krant met Van
wil communiceren. On
overkomelijk is het probleem
s hem niet. „Op termijn
Albert Booij: 'Bij veel schippers is er nog een heleboel onrust. Als bepaalde dingen uit
de overeenkomst niet gebeuren, barst de bom weer' - foto de stem cor j de boeh
bijna driehonderd schepen, hoog opgelopen
emoties, de zaak muurvast.
De minister kwam zelf de situatie bekijken.
„Niemand van de schippers zag daar enig heil
in. De Kamer stond achter de minister, dus van
de politiek hadden we weinig te verwachten",
zegt Albert. Desondanks gingen zes leden van
de 'familie Jansen' met haar in gesprek. Langr
durige onderhandelingen volgden en tenslotte
werd een compromis bereikt. „Maar bij veel
schippers is er nog een heleboel onrust. Als be
paalde dingen uit de overeenkomst niet gebeu
ren, barst de bom weer", waarschuwt Booij.
„Ze hebben nu kunnen zien hoe eens schippers
het kunnen zijn. Het is een slijtageslag gewor
den, die uiteindelijk geen winnaar heeft opge
leverd. Granaria is niet blij, de schippers niet
en ook de verladers niet. De regering is de
grootste verliezer".
Terugblikkend zegt hij tenslotte: „We heb
ben alles gedaan om dit te voorkomen. Met de
minister gesproken, de Tweede Kamer aange
schreven, burgemeesters, de minister-presi
dent zelf. Je kunt het zo gek niet verzinnen of
we hebben het wel geprobeerd. Elke weg heb
ben we bewandeld. De strijd is gewonnen,
maar we zijn nog niet klaar. Het is in ieder ge
val een stap in de goede richting."
GOES - Op de dag dat
de zomer begint, zijn
de mossels in aantocht.
Vandaag (dinsdag)
mogen de kwekers be
ginnen met de aanvoer
uit de Waddenzee.
Omdat ze nog 'volop in de
groei' zijn, verwacht de
handel dat de aanvoer
maar traag op gang zal
komen. Men waagt zich
nog niet aan een voor
spelling over de kwali
teit, maar rekent wel op
een kleine hoeveelheid,
waardoor de schelpdie
ren zeker de eerste
maanden voor pittige
prijzen van de hand zul
len gaan.
De consument zal ze
ker tot de tweede week
van juli moeten wachten
voor er mossels verkrijg
baar zijn. „Logisch. Ze
moeten nou eerst worden
aangevoerd en dan moet
je toch rekenen op een
dag of tien voor het ver
wateren. Ook wacht de
handel meestal met ze op
de markt te brengen tot
er een beetje voorraad is
opgebouwd," aldus een
woordvoerder van de
mosselhandel.
Traditiegetrouw ver
dwijnen in juli en augus
tus de meeste mossels
over de grens: onze zui
derburen zijn nog altijd
de grootste mosseleters.
„En in Nederland is dat
hardnekkige misver
stand dat de r in de
maand moet zitten, prak
tisch niet uit te roeien,"
zegt de woordvoerder.
(ADVERTENTIE)
DE binnenschippers contra Granaria en
minister N. Smit-Kroes. Negen maanden
heeft het geduurd. Albert Booij, schipper
van de Nescio en bestuurslid van de On
afhankelijke Nederlandse Schippers,
was er van begin af aan bij betrokken.
Na het akkoord met de minister is de
druk een beetje van de ketel. Het is een
spannende tijd geweest. „Je denkt aan
niets anders meer, je kinderen zie je
nauwelijks. Je lijdt ook financiëel ver
lies, omdat je steeds in de buurt van Ne
derland wil blijven", zegt Booij. „Maar
als je moet toezien hoe je rechten met
voeten worden getreden, dan zeg je: dit
kan gewoon niet!"
De schippers zijn toch een beetje recht
gedaan. „Maar er is nog niets bereikt.
Alles móet nog bereikt worden. In feite
heeft de politiek bakzeil gehaald. Verder
is het afwachten", aldus de schipper.
1 Ronald Verstraten
EVEN terug in Terneuzen, voor hij 's middags
weer vanuit Antwerpen vertrekt. Albert Booij
3 ongerust. De aanvankelijke tevredenheid
onder de schippers is weer omgeslagen. Ge-
nichten gaan dat Granaria van de overheid
®n schadevergoeding krijgt van 100.000 gulden
IW jaar. Smit-Kroes heeft dan wel gezegd dat
Jet minder zou zijn, maar de schippers denken
dat er 'weer een spelletje wordt gespeeld'.
»0p zich is het wel bekend dat Granaria een
schadevergoeding krijgt. En ook niet onlogisch,
het gezig-zag door de overheid. Daar heb-
"dn we ook niks op tegen. Maar bij zo'n bedrag,
dan vijf jaar lang, denken de schippers na-
I f a' gauw: daar koopt Granaria een
~°°t voor en komt dan weer in onze pot roe-
j®'- zegt Albert Booij. Het heeft volgens hem
maken met het grote wantrouwen van de
schippers ten opzichte van Smit-Kroes,
bat wantrouwen was er lang. Toen vorig
lohK °*e shippers met enig succes begonnen te
ODbyen tegen het eigen vervoer door Granaria
n zelfs de Rijkshoofdinspecteur wel voor hun
'Sumenten leek te voelen, greep de minister
ddjsoonlijk in. Het was het begin van een lange
oS zkh al enige tijd daarvóór had aan-
wondigd. „Het probleem van het eigen ver-
L, r speelde al langer, maar toen nog in het
l ei.n- De schippers, de verladers en de over-
Waren daarover al in gesprek. We hadden
«schillende punten op papier gezet om te
s ,n.w®t we ertegen konden doen. Maar de in-
"r!iving van Granaria doorkruiste alle ge-
I kken. Het overleg was van de baan."
schippersbonden gingen in beroep bij de
y eersinspectie. Het Algemeen Ver-
kichtr ang wer<l geschaad, vonden zij. Een
M'ijn uit 1983 was hun voornaamste wapen.
Volgens die richtlijn moest bij eigen vervoer
het personeel in loondienst zijn. Granaria ging
desondanks met particuliere sleepdiensten in
zee en hangende het beroep eisten de schippers
een schorsing. Die werd verleend, dus Grana
ria mocht zolang niet varen. „Toen was het
even rustig, maar de situatie was ook behoor
lijk gefrusteerd. Het overleg lag volledig stil",
weet Booij nog.
Er kwam geen uitspraak. Het College van
Beroep vond dat de RVI onzorgvuldig gehan
deld had. Granaria schreef opnieuw in, maar
de minister hield de lippen stijf op elkaar. „Ze
liet het afhangen van de onderhandelingen
tussen ons en de Eigen Vervoersorganisatie
(EVO). Wij zagen dat als chantage. Als we niet
'lief' waren voor de EVO, dan kregen we Gra
naria op ons dak."
De beslissing kwam toch: Granaria mocht va
ren. De schippers verloren twee kort-gedingen,
de bonden werden buitenspel gezet. Toen werd
de 'familie Jansen' geboren. Een groep schip
pers die onder een andere naam-ze heetten
allen 'Jansen'-actie voerden, maar persoon
lijk buiten schot bleven.
De acties volgden elkaar op, werden belang
rijk landelijk nieuws. Smit-Kroes zei dat het
maar om een 'handjevol' schippers ging. „Ze
doet wel vaker ongelukkige uitspraken, maar
toen wilden we wel eens laten zien dat de ac
ties landelijk ondersteund werden", zegt Al-
bert Booij. Het resultaat is bekend: meer dan
vijftig schepen blokkeerden het kanaal van
Gent naar Terneuzen. De minister kon het niet
laten en zei vorige week opnieuw dat het om
een 'handjevol' ging. Raddraaiers deze keer. De
minister heeft het geweten. Een blokkade van
23-SZ
Kijk in de Gouden Gids voor de inleveradressen.
If oliën.