ANITY OYER HAAR LOOPBAAN NA PRINCE Alsnog proces Lee Harvey Oswald Kritische reportage KRO over Oostenrijk ilist/ grammeur Kees in de kleedkamer HTS DOOI t be- bon 01606-3830. rminal Moerdijk B.V. fcans IVO HOGE VUGT ATECHESE ANDELSKENNIS Preuts Image Prince Seks FASCINERENDE TV-RECONSTRUCTIE BOEIT UREN LANG Vérité i>allon. ZATERDAG 18 JUNI 1988 Intellectuelen Antisemitisme KS ■ibun ?q¥ Alle economische modellen wijzen in de richting van instabiliteitEn wat zie je? Dat de economie er weer bovenop komt Prof.J. Pen, econoom DE STEM Ik blijf jullie shockeren' lzorgde een aantal jaren geleden voor een we- eldwij de schok toen ze als primadonna van het oplenomeen Prince in een video-clip verscheen die 0g steeds als uiterst gewaagd wordt gezien (en aarom ook nog maar zelden wordt vertoond). Haar «am: Vanity ('IJdelheid'). Slechts in lingerie ge leed bezong ze in het door sommigen als obsceen «titelde lied 'Nasty Girl' de lof op de seksueel ac- jeve vrouw. fesong werd een wereldhit. En dameszaken werden be- jormd door jonge meisjes die ook jarretels, netnylons en fcrdeltjes wilden dragen. Met het verbreken van de Ltstochtelijke liefdesverhouding met Prince leek het er [enop alsof Vanity even snel zou verdwijnen als ze ge lomen was. Maar niets bleek minder waar. 'De zwarte inter', zoals ze zichzelf graag noemt, startte een solo- [uziekcarrière en speelde een aantal opmerkelijke rol- n in speelfilms. anders en weet precies waar ze mee bezig is. Jonge meisjes kunnen naar Vanity kijken als een symbool, een meisje dat al haar dromen heeft verwezen lijkt. Vanity kan anderen hel pen hun talenten helemaal uit te buiten en door de glamour heen te kijken. Te veel mensen zijn bang, durven zich niet te uiten en blijven in hun schulp zitten". S O IM E E L al Moerdijk B.V. (ATM) derneming van een groei- e multinational. ind met uitbreidingen op inistratieve informatiesys- oeken wij: 36 RPG-II I 2 jaar S/36 ervaring. aten met FINAD/36 kennis I n de voorkeur. gevestigd op het fRIETERREIN MOERDIJK. lat vanzelfsprekend in over- de functie en uw ervaring, >regeling van kracht. verzocht hun schriftelijke :n aan: an der Knaap over de functie kunt u ver- P. Verhulsdonk, tel. O10- iorJohanvandeBeek [iJoCortenraedt Kzie er goed uit in lingerie, [aar in kleren vind ik mezelf [genlijk seksiër." De Portori- jarse Vanity (net 30 gewor- jsi pikt aarzelend de mais- Irrels uit de salade die ze Tijgt voorgeschoteld. Kreeft is 'gelijk haar favoriete voedsel, [aar och, ze zeurt er niet over. inity heeft haar hoofd om leid met een soort Bedoeïe- m-doek. Ze is geheel in het ■art gekleed, inclusief lange mdschoenen. Ze heeft een tachtig exotisch gelaat dat iuwelijks make-up behoeft, pdanks haar mysterieuze uit- ssing is ze opvallend vrien- [lijk en openhartig, inity weet dat velen haar nog s zien als de zingende sek- s van de inmiddels opgehe- fi meidengroep Vanity Six. I benadrukt dat ze een se- luze en hardwerkende vrouw „Ik sta elke dag zowat om p uur op. Hoe ouder ik word, emeer ik wil. Dit is een be- grijk jaar voor mij. Ik ga piter elkaar drie films doen, is een nieuwe solo-elpee, larwil ik alle aandacht en [daan besteden. Vroeger deed alles tegelijk, zonder me vol- inde te concentreren. Nu heb iwatmeer geduld. Ik heb ge- H van de fouten die ik vroe- p heb gemaakt". jannes presenteerde Vanity 'Action Jackson', irin ze samen met Carl lathers (bekend van de Roc- ffilms) de hoofdrol speelt. 'nity ziet er niet uit als een pe om zonder handschoenen p te pakken. Maar ze is een fnbmatie van verschillende .fsoonlij kheden en af en toe it ze er zélf moeilij kheden welke rol ze nu speelt. Jheeteigenlijk Deniece. Va- 7 is niet alleen mijn arties- iaam, het is ook een heel »e persoon. Als ik thuis mijn kleren uittrek en in Pouwe jeans stap, dan ben ik ™Ke. Vanity zou dat nooit T Deniece knapt het huis |prutst wat in haar eentje, 'dt zelfs van poetsen. Ze "t en rookt. Ze is onzeker ^zichzelf. Vanity is mijn an- ik'. Zij loopt anders, praat e stichting katholiek mavo raagt voor de r.-k. mavo rsstraat 8 te Breda, .988 4 tot 10 lessen 25 lessen r 1988 23 lessen directeur, de heer P.A.M- afoon (school) 076-873234 3. het bestuur voornoemd, j/a postbus 3399, 4800 DJ rift dient gezonden te won eur van de school). Dat laatste valt Vanity zeker niet te verwijten. Om te begin nen heeft ze altijd de draak ge stoken met de Amerikaanse preutsheid. Ze trad op in linge rie ('Dat was een idee van Prince') en poseerde voor Play boy„Ze hadden oude foto's van me die ik niet mooi vond. Ik wist dat ze die zouden publi ceren, als ik zelf geen nieuwe liet maken. Ik koos ervoor de eer aan mezelf te laten en die naaktfoto's te maken die ik mooi vond". Vanity heeft nooit ergens spijt van gehad. Ook niet van haar rollen in '52 Pick-Up' en 'Miami Vice', waarin ze hoertjes speel de. „Och, natuurlijk krijg je commentaar, zeker in Ameri ka. Het deert me niet. Mensen die doorlopend zeuren over seksuele moraal en over de vraag wat een vrouw wel en niet hoort te doen, zitten vol gens mij zelf seksueel heel moeilijk in elkaar. Het is hun probleem, niet het mijne. Om het ij s te breken op een filmset riep ik altijd op de eerste draaidag: allemaal de kleren uit, dan kunnen we elkaar be ter leren kennen. Niemand durfde natuurlijk, behalve ik. Maar die periode is voorbij. Het was een tijd waar ik trots op ben. Nu wil ik op andere ma nieren laten zien wat ik kan". Vanity: „Tk ben jullie stoutste droom." FOTO GUY VAN GRINSVEN Vanity praat langzaam. Trekt veel gekke bekken, steekt haar tong uit en maakt sissende ge luiden als ze nadenkt over een vraag. Zal ze ooit loskomen van haar seksbom-image? „Ik denk dat het me zo lang heeft gefas cineerd, omdat ik pas op mijn achttiende werd ontmaagd. Daarna had ik het gevoel iets te moeten inhalen. En dat heb ik dus gedaan. Maar de laatste ze ven maanden leef ik celibatair omdat ik alle energie nodig heb voor mijn carrière." Die carrière schijnt enorm be langrijk voor je te zijn. Nooit overwogen om te trouwen, of kinderen te nemen? „O zeker, dat komt ook nog. Ik hou veel van baby's. Misschien adopteer ik ze wel. Maar ik wil zoveel. Volgens mij is er een tijd voor alles. Je moet het wil len. Ik ben bijvoorbeeld ook al vier j aar niet meer gaan stap pen of in een discotheek ge weest. Die energie kan ik nu kwijt als ik op het podium sta of acteer. Dan voer ik mijn eigen show op". Vanity groeide op in een gezin met acht meisjes. Haar ouders waren niet getrouwd. Als klein kind werkte ze al op de vuilnis belt die haar vader beheerde. „Ik ben nooit bang geweest om vuile handen te krijgen. Ik heb nooit anders gekend. Daarom ben ik zo onafhankelijk gewor den. Dat is uiteindelijk ook de oorzaak geworden van de breuk met Prince". De voormalige hofdame van 'His Royal Badness' heeft nooit veel willen zeggen over haar relatie met Prince. Maar ze is nu 'in the mood' en geeft een verrassende kijk achter de schermen. Ze gaat er eens goed voor zitten en steekt een sigaret op. „Ik probeerde al tien jaar lang tevergeefs aan de slag te komen als zangeres, toen ik hem ontmoette. Zijn eerste vraag was: wil je met me mee naar de badkamer. Dat gebeurde dus. Als we naar elkaar keken, dachten we al leen maar aan erotiek. De film 'Purple Rain' is helemaal aan mij opgedragen. Het is één brok seks. Ik geloof dat we té intens verliefd op elkaar wa ren. Het was mooi en op een be paalde manier ook gruwelijk. We verlamden elkaar." Vanity klinkt niet verbitterd. Ze loopt nog steeds over van bewondering voor Prince. „Hij was als een vader voor me. Hij ving me op toen ik nog van niks wist en hardde me, zodat ik de wereld in kon stappen. Prince weet precies hoe je je moet ver dedigen en je doel moet berei ken. Ik zie hem nog steeds graag. Hij is ongelooflijk mooi. Maar ik ben niet j aloers, dat is een gevoel dat in mijn reper toire niet voorkomt. Ik weet wat ik heb gehad en wat ik waard ben. Dus is er ook geen reden om j aloers te zij n op Ap- polonia (een andere Latijnse schoonheid, die Vanity opvolg de). Maar hoeveel ik ook van iemand houd, ik hecht aan mijn eigen leven en na een tijdje ben ik liever alleen. Het vertrek van Vanity uit de stal van Prince ging met nogal wat rumoer gepaard. Een tijd lang spraken de twee niet meer met elkaar. „Nee, we bestook ten elkaar zelfs met advocaten. Stom is dat, als je zó intens met iemand geleefd hebt. Totdat ik werd gevraagd om op televisie de Music Awards uit te delen. Ik had daar niet zoveel zin in, maar toen ik hoorde dat Prince de grote winnaar was gewor den, heb ik het gedaan. Hij was stomverbaasd. Dacht dat ik dat nooit zou durven. Nu praten we weer. Soms ontmoeten we elk aar op luchthavens. Dan vraagt hij steeds weer: 'Do you miss me?'. Als ik dat beaam zegt hij 'Dan is het goed'. Vanity, of moeten we zeggen Deniece, heeft gekozen voor de eenzaamheid. In ieder geval tijdelijk. In Los Angeles heeft ze haar hele huis zelf ingericht. Ze ontwerpt zelfs haar eigen behang. Alles wat ze bezit hangt aan de muren. De ka mers zelf zijn vrijwel leeg, op door haarzelf gebouwde reus achtige juke-boxen en juwe- lendozen na, die ze helemaal met bont heeft bekleed. „Ik maak erotische schilderijen. Erotiek en God, daar haal ik mijn grootste kracht uit". Die combinatie begrijpen de niet helemaal. Prince spreekt ook doorlopend over God, ter wijl hij door de fatsoensrakkers in de VS op de zwarte lijst is ge plaatst. „Als ik God zeg, heb ik het niet over een of ander geloof. Dat interesseert me niet. Maar ik geloof in iets bovenmenselijks, iets datje een speciale kracht geeft. En dat die God iets tegen erotiek zou hebben, dat zij n al leen maar verzinsels van domme mensen". Vanity geeft toe dat ze zich in Los Angeles haar eigen wereld heeft gecreëerd, waarin ze een soort kluizenaarsbestaan leidt. „Ik haat televisie en vooral het nieuws. De lelijkheid die je daar ziet stoot me af. Het ge weld, de criminaliteit en de drugs, afschuwelijk. Ik ben zelf twee j aar verslaafd geweest aan cocaïne. In een afkickcen trum heb ik mezelf van de on dergang gered. Nu ben ik sinds zeven maanden 'clean'. Kei hard werken is mijn therapie. Ik geloof dat ik nooit verslaafd zou zijn geraakt, als niet al die geheimzinnigheid rond drugs zou hangen. Als ze het gewoon legaal zouden maken, zou het probleem zijn opgelost. Maar nu denk je dat het iets heel spannends is, en alles wat spannend is wil je een keer proberen. Daarom trapte ik er ook in." Vanity is ontwapenend als ze praat over de fouten die ze ge maakt heeft. Pas nü begint ze te begrijpen hoe ze zelf in elk aar zit, en daar is ze blij om. Over haar imago maakt ze zich geen zorgen meer. „Ik zal jullie blijven schockeren. Daar houd ik van. Ik ben als het ware een spiegel. Ik ben zoals jullie wil len dat ik ben. Ik ben j ullie stoutste droom". W Mart van der Sanden IP 22 november 1963 ging jr een schok door de wereld; eisen lieten hun tranen 'n verdriet openlijk op raat stromen. De Ameri- aanse president John F. ennedy was in Dallas ^geschoten. Enige uren 'er pakten de autoriteiten ee Harvey Oswald op als pdader. adsdien is de discussie over 'ware toedracht van de fdaanslag niet meer ver- ma. Was het de daad van m halvegare eenling met aimunistische sympathieën, l de officiële verklaring idri ^Varren Commission e> °f was er sprake van complot van rechtse poli- .5 wachten om Kennedy, faun belangen bedreigde, uit K te ruimen? I e man die de zaak had kun- vwhelderen, Oswald zelf, nooit de kans om zich de rechter te verdedigen. ®en 48 uur werd hij in de L?n|enis neergeknald door Lii- Y' een louche nacht- eeigenaar met verdachte ties in de onderwereld. zei Oswald dat hij een slachtoffer was, erin geluisd als zondebok. De Britse commerciële tv- maatschappij London Week end Television heeft bijna 25 jaar later het proces van Lee Harvey Oswald geënsceneerd om hem, zoals de makers zeg gen, alsnog het recht op verde diging te geven, zij het in zijn afwezigheid. De VPRO zendt deze reconstructie in twee de len uit, zondag en volgende week. In een studio in Londen, waar normaal gesproken comedyse ries worden opgenomen, werd een exacte copie van de recht zaal in Dallas nagebouwd. Drie dagen lang, acht uur per dag, werd het proces nagespeeld volgens de regels van het Ame rikaanse recht. De vijf uur du rende samenvatting daarvan vormt een uitermate boeiend programma, dat noch als docu mentaire, noch als drama kan worden betiteld, maar veeleer als een soort television vérité. Alle personages spelen zich zelf: de oude rechter Bunton met zijn slepend Texaans ac cent; aanklager Bugliosi, die in werkelijkheid de geflipte moordenaar Charles Manson achter de tralies kreeg, en ver dediger Gerry Spence, die de geruchtmakende zaak Karen Silkwood deed. De juryleden werden door de computer ge kozen uit de bevolking van Dallas, precies als bij een echte zaak. En ook de 24 getuigen zijn dezelfden die voor de Warren Commission, de FBI en, eind jaren 70, voor een speciale com missie van het Huis van Afge vaardigden een verklaring hebben afgelegd. Tijdens het proces komen alle twijfels die in de loop der jaren zijn gerezen over de offi ciële uitleg, aan de orde: de te genstrijdigheden in de getui genverklaringen; de onduide lijkheid over de plek vanwaar de schoten werden afgevuurd; de 'magic bullet' die eerst Ken nedy zou hebben doorboord en daarna nog gouverneur Con- nally; de spoorloze verdwijning van de hersenresten van de vermoorde president; de on waarschijnlijk snelle aftocht van Oswald; de Zapruder-film van de aanslag, die suggereert dat Kennedy van voren werd geraakt, terwijl Oswald van achteren schoot; de vooringe nomenheid waarmee Oswald na zijn arrestatie werd behan deld en nog veel meer. Rea listisch Ooggetuigen, wapendeskundi gen, artsen en medewerkers van het boekenmagazijn in Dallas, waarin Oswald zich zou hebben verschanst, worden door de aanklager en de verde diger realistisch hard aange pakt. Sommigen worden zicht baar in verlegenheid gebracht door de scherpe vragen van Gerry Spence, die met gevoel voor humor zijn toehoorders bespeelt. De twee juristen benutten alle trucs om de jury van het eigen gelijk te overtuigen. Dat Aanklager Bugliosi wendt zich tot de jury in het tv-proces tegen Lee Harvey Osuxild. levert flitsende dialogen op, waarvan geen enkele is inge studeerd. Niets werd in een scenario vastgelegd, alles ging in één keer zonder repetitie op de band. Het beschikbare be wijsmateriaal is zorgvuldig on der de loupe genomen. De Za pruder-film wordt beeld voor beeld getoond en geanalyseerd, wat nog steeds schokkende te levisie oplevert. Op deze video ontploft het hoofd van Ken nedy op het moment van de ko gelinslag als een kapotgeprikte Aan het begin van het proces wendt rechter Bunton bij een toespraak tot de jury de blik naar de camera, waardoor hij de tv-kijkers als het ware tot juryleden bombardeert. De mensen voor de buis mogen zelf hun oordeel geven over de vraag of Lee Harvey Oswald president Kennedy helemaal in zijn eentje vermoordde of dat er wel degelijk een complot achter school. De tv-jury doet uitspraak over acht dagen. OP de tv is het sportseizoen aangebroken, de rest is een paar maanden bijzaak. We juichen en vloeken, maken een 'wave' en kijken in kleedkamers. Woensdagavond schakelde Mart Smeets in jubelstemming over naar Kees Jansma, die met zijn microfoon doordrong in de meeste intieme ruimten van het voetbalstadion. De spelers waren bezig toilet te maken en genoten even van hun privacy na twee maal drie kwar tier door miljoenen op de voeten te zijn gekeken. Maar nie mand van de Oranje-helden werd boos. Integendeel! Zodra Kees Jansma een speler benaderde, draaide die zich lachend om en zei: „Dag Kees". Heel opmerkelijk. Ronald Koeman stond in zijn onderbroek en bracht met een strakke diagonaal-pass een deodorant-spray aan onder zijn linke roksel. „Ha, die Kees", zei de vierkante PSV-er en hij grijnsde alsof hij pas een gore bak had gehoord. Ook Hans van Breukelen, Arnold Mühren en Erwin Koeman ontvin gen Jansma als een geliefde kroegmaat. Hoe speel je zoiets klaar? Ik vermoed dat Kees Jansma er het hele jaar op heeft getraind. Een babbeltje maken, de jon gens op hun gemak stellen, wat roddelen over Cruijff- en Mi- chels. En vooral grapjes maken, denk ik. Daarom lachen ze allemaal als Kees Jansma in de buurt is. De Oranje-mannen mogen vrijuit geintjes maken over zijn kale kop, dat zal het wel zijn. Van voetbalglorie moet je snel en intens genieten, want het is zo voorbij. Je wordt zo chauvinistisch, dat je geen bood schap hebt aan buitenlandse commentaren. De BBC liet in de pauze van Nederland-Engeland voetbaldeskundigen aan het woord, die vertelden dat Engeland ondanks de 1-0 ach terstand best kon winnen. In het BBC-nieuws van 7 uur werden uitgebreid beelden getoond van de losgeslagen sup porters. Veel aandacht was er voor de Duitse provocaties. De uitslag van de wedstrijd werd terloops even genoemd. Slechte verliezers, denk je grinnikend. Nee, dan liever met Kees Jansma op stap. De troetelbol van de Nederlandse voetballers. Je verwacht soms dat ze een zoen drukken op zijn glimmende schedel. Dat bereiken Poelmann en Ten Na pel nooit. Die nemen het voetbal ('het spelletje', zeggen ze te genwoordig) veel te serieus. Erwin Koeman had zoveel geduld met Jansma dat hij twee keer dezelfde vragen beantwoordde. Wanneer hoorde je dat je was opgesteld? Was je nerveus? Hij onthulde dat de coach gevoel heeft voor humor. Maar Erwin moest op een kil me dedelingenbord lezen dat hij in 'de basis' stond. Is dat dan de humor van Rinus Michels? Van de Oranje-kleedkamer kregen we geen genoeg. Anders was het met de kleedlokalen van de Nederlandse Vereniging voor Sexuele Hervorming (NVSH), die de VPRO de afgelo pen drie zondagen voor ons opende. In 'Erotische panora ma's' ging ook het laatste slipje uit, maar van opwinding was geen sprake. Een groepje mensen op een zolderkamer, akelig bloot en zweterig op een stuk afgedankte vloerbedek- king. Lichamen betasten uit idealisme. Dat schijnt er overgebleven te zijn van de sexuele revolutie. Een zielig schouwspel. De penningmeester van de NVSH vertelde geile verhalen, Bernadette de Wit danste diep-ge- lukkig met een j ongen, die haar vriendin blij k te zij n. Een kleedhok zonder glorie. De NVSH is uitgeschakeld. Men kan gaan douchen en dan naar huis. Door Jan Koesen HILVERSUM - Na 'God in Vlaanderen' en 'God in Neder land' brengt de KRO maandag een documentaire die 'God in Oosterijk' had kunnen heten, maar die als titel 'Oosten rijk 1988' heeft. Een gedegen werkstuk van Dolf Reijmers die voornamelijk de verhouding kerk-staat nagaat. Oostenrijk is 7 eeuwen lang on der de Habsburgers katholiek geweest. De combinatie staat en godsdienst is daar zo intens geweest, dat de twee machten met elkaar vereenzelvigd wor den. De uitdrukking 'Ik zal je katholiek maken' betekent: met geweld iets opleggen. En dit heeft weer tot een reactie geleid, want zelfs in Oostenrijk keren de getijen. Op dit ogen blik is er een massale uitstroom van katholieken. Reijmers heeft een ding heel duidelijk gemaakt met zijn do- kumentaire: veel hebben de Oostenrijkers niet geleerd van de oorlog, er heerst een ver schrikkelijk kleinburgerlijke, bijna slaafse sfeer, en de ka tholieke kerk heeft nog altijd uitzonderlijk veel te vertellen. Ook komen de Oostenrijkers niet aardig over. Alle vooroor delen tegen dit land worden bevestigd. Geen sprake van Ti- roler-gehos, dijenkletsen en Weense gemoedelijkheid. Daar is maar uiterlijke schijn. Op het scherm treedt een be nauwd, kleinzielig volk aan met wortels in het rotte verle den. De aanleiding van de doku- mentaire is het bezoek dat de Paus van 23 tot en met 27 juni aan Oostenrijk brengt. De Paus komt in een verdeeld land. On langs is herdacht dat 50 jaar geleden de 'Anschluss' plaats vond, daar is de verwante af faire Waldheim en dan lopen de kerken leeg. Anti-semitisme viert nog aardig hoogtij en is een nog grotere vloek dan het nazidom. Dolf Reijmers heeft met een aantal Oostenrijkse intellec tuelen gesproken. Hij heeft zijn dokumentaire doorspekt met sfeervolle shots van het rijke roomse Oostenrijkse leven, de oppermacht van de clerus en de sfeer van processies en folklo re, maar ook het bescheiden protest. Zijn reportage is bepaald niet gemakkelijk. Hij vergt veel van de kijkers, om te be ginnen een open geest. Een van de sprekers meent dat alle ver worvenheden van het Tweede Vatikaanse Concilie overboord worden gezet. Men vreest een 'Hollandisierung' van de kerk. In allerijl worden conserva tieve bisschoppen benoemd. Otto van Habsburg, zoon van de laatste keizer, een vriend van de Paus, meent dat er niets aan de hand is met zijn kerk. Hooguit wat opgewonden intel lectuelen, zegt hij, maar bij het gewone kerk heeft de verande ring geen weerklank gevonden. Waarna hij recipieert en vele Oostenrijkers zich kruipend van respect bij hem vervoegen. Die nederigheid jegens titels is werkelijk stuitend. Een opperrabijn legt uit waarom de Oostenrijkse joden wel de Paus willen ontvangen, in tegenstelling tot de Neder landse joden. Een hooglerares zegt dat de restanten van het antisemitisme in Oostenrijk veel sterker zijn dan de over blijfselen van het nazidom. Dolf Reijmers heeft alle te genwerking van de Oosten rijkse autoriteiten ondervon den. „Nog nooit zijn mijn voor oordelen zo bevestigd. Alles verloopt formeel volgens titels. Niets kan spontaan. Oostenrijk zit vol gewelddadigheden. En over de kwestie-Waldheim willen ze niets meer horen. Dat komt ze de neus uit. Nu krijgen de Oostenrijkse joden zelfs de schuld dat zij een hetze tegen de president voeren." De KRO heeft een kritische reportage aangedurfd die niet overal in goede aarde zal val len. In minstens twee bisschop paleizen zal met gefronste voorhoofden gekeken worden. Maar ook de Hollanders die denken dat Oostenrijk alleen maar Schrammelmusik, Grafin Maritza en Sachtertorte is, zul len hun mening moeten her zien, wat ze natuurlijk toch niet doen. Toch is 'Oostenrijk 1988' de betere televisie-jour- nalistiek. De kritische maker heeft niet de gemakkelijke weg van folklore en hoempa-geluk verfilmd, maar is doorgedron gen tot de kern. En die kern doet niet plezierig aan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33