Snel besluiten, anders is het te laat De PvdA, het midden en de overheid Bisschoppen houden handen volledig vrij 'RAAD HE Onderhandelingen met Antillen worden zwaar ACHT-MEI-BEWEGING PUT OPTIMISME UIT VAGE SYMPTOMEN DESTEMCOIV -DESTEM- DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 18 JUN11988 AANPAKKEN GEORGANISEERDE MISDAAD IN BRABANT: pfiSTEM BINNENL/ den HAAG (ANP) - Het Economische Raad (ser) ontwikkeling, heeft gistei kregen van de werkgever de onafhankelijke deskum De FNV heeft haar steun aan getrokken. Stern-lezers helpen i DE ONDERHANDELIN GEN die een Antilliaanse regeringsdelegatie onder leiding van premier Ma ria Liberia-Peters vanaf maandag in Den Haag zal voeren, zullen niet eenvoudig zijn. Dat is de algemene indruk in poli tieke en ambtelijke krin gen in zowel Den Haag als Willemstad. Liberia- Peters komt met de Ne derlandse regering pra ten over omvangrijke be dragen als begrotings- steun voor de Antillen. De vorige Antilliaanse rege ring van premier Martina had, vlak voor haar val in maart, bij Nederland een verzoek ingediend voor een bedrag van 285 miljoen An- tilliaans tot 1992. Het ge vraagde bedrag zou nodig zijn om de landsbegroting en die van het eiland Cura sao weer in evenwicht te brengen. Het nieuwe kabinet Libe ria-Peters heeft het verzoek om 285 miljoen gehand haafd, maar aangekondigd het op onderdelen te zullen wijzigen, om het sanerings proces dat aan het verzoek ten grondslag ligt 'humaner' te laten verlopen. Het verzoek om extra be- grotingssteun is onder bouwd met plannen voor een verregaande sanering van het overheidsapparaat, ontslag voor een kwart van de ambtenaren, bezuinigin gen en een pakket stimule ringsmaatregelen voor de economie. In 1988 zouden circa 1.400 ambtenaren moe ten afvloeien, waarvan ruim 400 in het onderwijs. De afgelopen twee jaren hebben al ruim 1.500 mensen de overheidsdiensten verla ten via een wachtgeldrege ling of natuurlijk verloop. Bovendien kennen de amb tenaren al enkele jaren geen periodieke verhogingen meer en zijn prijscompensa tie en vakantietoeslagen af geschaft. Het drastische sanerings plan was een van de voor waarden die Nederland heeft gesteld alvorens ge sproken kon worden over extra steun. Vorig jaar vroegen de Antillen nog om 500 miljoen gulden Antil- liaans,, maar r dat verzoek was volgens Dé'Koning on voldoende onderbouwd en werd daarom niet in behan deling genomen door de Ne derlandse regering. Hoewel het gevraagde be drag van 500 miljoen nu is teruggebracht naar 285 mil joen verwachten ingewijden in Den Haag dat ook dat be drag niet haalbaar zal blij ken. Temeer niet omdat een belangrijk deel van de gel den gevonden zal moeten worden buiten de begroting van het kabinet Neder- lands-Antilliaanse en Aru baanse zaken (KABNA) en derhalve de goedkeuring nodig is van minister Onno Ruding van financiën. Welk bedrag de Antillen wel kunnen verwachten is niet bekend, maar in ambte lijke kring is wel eens het bedrag van ongeveer 150 miljoen Nederlandse gul dens genoemd. „Met mij kan je altijd zaken doen, met mijn collega van financiën ligt dat wat anders, die is pas echt taai", aldus De Ko ning vorig jaar tegenover Antilliaanse journalisten toen die hem vroegen waarom Nederland zo moei lijk doet over het geven van extra hulp. Aan zowel Antilliaanse als Nederlandse kant wordt verwacht dat de komende onderhandelingen „enkele pittige discussies" zullen op leveren. Nederland zal, zo verluidt in gezaghebbende kringen, niet zomaar geld ter beschikking stellen. Zo er een bedrag uit de onder handelingen komt rollen, zal het bij stukjes en beetjes worden gegeven en boven dien worden gekoppeld aan een „strak tijdpad en ijk- punten" om de voortgang van het saneringsproces te controleren. „We gaan geen geld in een bodemloze put gooien" zo wordt in Den Haag gezegd. Van Nederlandse kant zal diepgaand worden ingegaan op de wijzigingen die de nieuwe regering in het oor spronkelijke plan van het kabinet Martina wil aan brengen. Veel duidelijkheid daarover bestaat overigens niet, in Willemstad noch in Den Haag. De nieuwe rege ring heeft geen exacte becij fering vrijgegeven van de consequenties van de veran deringen. Slechts is meege deeld dat men binnen het „raamwerk van cijfers" wil blijven dat de vorige rege ring heeft gepresenteerd. Dit ontlokte de ex-pre- mier Martina de opmerking dat het verschil tussen de nieuwe regering en die van hem „het verschil is tussen Pepsi-Cola en Coca-Cola". Liberia-Peters zei bij haar aantreden dat ze het sane ringsproces in tegenstelling tot de vorige regering 'hu maner' wil laten verlopen. Daarom wil zij eerst de 'on- produktieve' ambtenaren afvloeien terwijl de overige werknemers kunnen opte ren voor een uitkering in eens of voor een wachtgeld- rejgeling.Als dat nog niet helpt sluit ook zij gedwon gen ontslagen niet uit als mede de invoering 'van een zogeheten 'solidariteitshef- fing' voor ambtenaren. De hoogte van deze heffing hangt af van het aantal ambtenaren dat intussen vrijwillig is afgevloeid. Maar het is juist deze on zekerheid over de solidari- teitsheffing, de hoogte daar van en de cijfermatige on dergrond daarvoor, die een belemmering kan vormen voor een positief resultaat van de gesprekken. Aan Ne derlandse kant is men zeer beducht voor 'gaten' in de plannen waardoor het eind resultaat - evenwichtige be grotingen in 1992 - niet wordt bereikt en er opnieuw om hulp zal worden aange klopt. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie®076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice* Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Paul de Schipper HET LIJKT op het verhaal van de brandnetel. Boven gronds zichtbaar, onder gronds niet, maar wel on grijpbaar snel vertakkend. Dat er netels bloeien in ons maatschappelijk tuintje we ten we, maar een recente, ge computerde misdaad-analyse van de Centrale Recherche Informatiedienst(CRI) heeft Nederland toch wakker doen schrikken. Het wordt tijd om te wieden, anders is het te laat. Justitie en politie vragen om gereed schap: geautomatiseerde in formatie, regionale recher cheteams en regionale crimi nele informatiediensten. Volgens de Centrale Re cherche Informatiedienst zijn in ons land 200 tot 250 crimi nele groeperingen actief. De regio's Amsterdam en Eind hoven scoren het hoogst met 50 tot 82 vormen van georga niseerde criminaliteit. Mid den- en West-Brabant zitten daar direct achter met 35 tot 39 criminele organisaties. Over die georganiseerde criminaliteit een gesprek met de Bredase Officier van Justi tie mr. W. Tielkemeijer en R. F. D. Gerrand, commissaris van de gemeentepolitie in Til burg en tevens voorzitter van de recherche-chefs van Mid den- en West-Brabant. Eerst nog enkele kenmer ken die volgens het CRI-rap- port van toepassing zijn op georganiseerde criminaliteit: een hiërarchische structuur met vaste taakverdeling; intern sanctie-systeem met toepassing van geweldsdrei- ging; het witwassen van door misdaad verkregen gelden; het intimideren en omkopen van overheidsautoriteiten en functionarissen uit bedrijfsle ven; het plegen van een grote va riatie aan delicten. Voldoet een organisatie aan al deze voorwaarden, dan is er sprake van een mafia-achtige opzet. Vraag aan de Tilburgse commissaris: strookt de defi nitie met uw ervaringen? Gerrand: „In die zin niet, dat we dit moment in Brabant dit soort vormen van georga niseerde misdaad niet ken nen, maar er zijn al organisa ties die aan drie of vier voor waarden voldoen. Het is dui delijk aan het groeien". Als u over bende-vorming in Brabant spreekt, wat betekent dat concreet? Gerrand: „Dat zijn groepen die zich bezighouden met handel in verdovende midde len, overvallen, autodiefstal len en allerlei andere vormen van criminaliteit". Om hoeveel mensen gaat het in Midden- en West-Brabant? Gerrand: „Laten we zeggen; over een ruime hoeveelheid tientallen. Dan heb ik het over kopstukken". Wat merkt de burger er van? Mr. Tielkemeijer: „Bij autodiefstallen is het heel zichtbaar, bij drugshandel is het indirecter. Op het moment dat er een kilo heroïne wordt verhandeld, heeft niemand daar direct pijn van. Het hangt een beetje van het type delict af". Een praktijk-voorbeeld van georganiseerde criminaliteit. Gerrand: „Een groep mensen in het Tilburgse begint met de produktie van amfetamine op kleine schaal. Dan zien ze dat er flink mee te verdienen valt. Het uiteindelijke resultaat is een aanzienlijke groep lieden die zich met allerlei criminele aktiviteiten bezighoudt met dwarsverbindingen waarvan lang niet alle leden van de or ganisatie op de hoogte zijn. Een deel houdt zich bezig met de inkoop, anderen doen de produktie en weer anderen verzorgen de afzet. Mr. Tielkemeijer (links) en R. Gerrand En, op een gegeven moment heeft die organisatie een om zet van 1 miljoen gulden. Toen het zulke grote vormen aan ging nemen kregen we pas aanwijzingen dat er wat aan de hand was. Toen. was het al bijna twee jaar aan de gang". Tielkemeijer: „Dat kun je verklaren uit het feit dat er in de drugshandel geen directe aangiftes zijn. Bij een bank overval gebeurt dat wel, dan kun je meteen gaan recher cheren". Hoe ziet zo'n bende eruit? Tielkemeijer: „Er is een be sluit van een paar mensen om bijvoorbeeld een bankoverval te doen. Dat lukt dan. Ze wor den niet gepakt. In no time hebben ze weer geld nodig. Geld trekt personen aan. De potentiële bendeleden ont moeten elkaar wel in het mi lieu". „Wat je ook krijgt zijn so ciale codes", zegt Tielkemeij er. „Naarmate je er langer in zit kom je er moeilijker uit, ondanks, fragmentarisch, in grijpen van politie en justitie. Het heeft met status en inko men te maken. Dat patroon van geld en aanzien zorgt dat je een soort carrière kan ma ken binnen de groep". Gerrand: „Als door de han delingen van die groep een bepaald inkomen gegaran deerd wordt en dat het ook gegarandeerd wordt dat als je gepakt wordt, dat in elk geval je gezin onderhouden wordt en dat je kan rekenen op juri dische bijstand, dat ze je niet in de steek zullen laten, dan is dat een belangrijke sociale voorwaarde". Tielkemeijer: „Naarmate je er eerder bij bent zijn die ont wikkelingen minder sterk. - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Grijp je te laat in, dan ont staat er steeds meer ervaring. Dat betekent dat de poppetjes sneller overeind komen en op nieuw beginnen als de politie een keer enkele mensen pakt". Gerrand: „U hoort mij niet zeggen dat de zaak volstrekt onbeheersbaar is. Maar als er groepen criminelen zijn die op deze manier langdurig hun gang kunnen gaan zonder dat ze tegen de lamp lopen, dan loop je zeker het risico dat er een sterke groepsbinding ont staat, dat er een taakverde ling komt en dat je leiders krijgt en dat er gerichte acti viteiten gaan plaatsvinden. Op dat moment ben je eigen lijk al te laat. Waar we nu mee zitten in Brabant is dat we constateren, aan de hand van die analyse, dat zich dit soort dingen aan het ontwik kelen zijn, maar dat het mo gelijk is om er een eind aan te maken. Als je het bijtijds aan- pakt". Noch voor justitie, noch I voor de politie is de CRI-mis. daadanalyse een verrassing Mr.Tielkemeijer: „Het is een landelijk beeld. Het overzicht is nieuw. Het beeld was totnu toe meer versnipperd". Wat gaat er nu gebeuren? Gerrand: „Wij als politie heb. I ben ons gerealiseerd dat et erg veel informatie is bij opsporingsdiensten. In de vit. tenschap dat misdaad mobie] is en zich niet houdt aan g meentegrenzen, is er behoefte I gekomen aan bundeling. Tot voor kort kenden we een schriftelijke uitwisseling van informatie. Dat betekende dat je wel contacten had met je buurkorps als een zaak zich buiten het eigen gebied uit strekte. Door de automatise ring, door dit rapport kunnen we ook dwarsverbanden zichtbaar maken". Bij de oplossing van be. langrijke criminele zaken heeft de Brabantse politie de afgelopen twee jaar regelma tig met ad hoc-teams werkt. Daarbij ging het i een samenwerking van koi. sen die zelf belang hadden bij I een bepaalde zaak. De nieuwe aanpak met de regionale re chercheteams betekent dat de korpsen wel speurkracht le- veren, terwijl ze niet alt een direct belang hebben". Tielkemeijer: „Wat niet van direct eigen belang is, k het op langere duur wel wor- den. Het gaat nu om een lai termijn denken in plaats van een denken dat ophoudt bij de grenzen van het eigen werk gebied". Automatisering, bundeling van informatie en van recher che-mankracht als wapens. Gerrand: „Ik ben ervan over tuigd dat we daarmee niet al leen deze grote criminaliteit kunnen beheersen, maar zelfs terugdringen. Dan moet besluitvorming wel op korte termijn gebeuren. Lukt niet, dan laat je de groep die nu al actief is, z'n gang ga Dan is het te laat". Door Max de Bok HIJ VROEG het met nau welijks verholen afschuw in zijn stem. Hij, die niet gezien kan worden als een aanhanger van de PvdA. Leg me nou eens uit waarin de PvdA nog van het CDA verschilt. Wat maakt het straks nog uit op welke partij ik stem? Reacties uit uiteenlopende richtingen op het vorige week zaterdag publiek gemaakte rapport 'Bewogen Beweging' van de commissie-Kok maken duidelijk dat ook anderen het spoor een beetje bijster zijn geworden. De PvdA die de polarisatie afzweert? Dat is nog tot daar aan toe. Want sinds 1982 was er van echte polarisatie al niet veel meer te merken, zij het dat het beeld nog wel aan haar kleefde. De PvdA die haar wortels in de bonte sa menleving probeert te hervin den? 't Is haar geraden ook. Maar toch lijkt de allesover heersende indruk - al bewe ren Kok en de zijnen om strijd het tegendeel - dat de PvdA naar het midden aan het op rukken is en dat deze opmars gepaard gaat met verwate ring van sociaal-democrati sche principes. Te vrezen valt dat een mis verstand hierbij een rol speelt. Het misverstand dat de noodzaak, die er voor de PvdA evenzeer is als voor de andere grote politieke stromingen in ons land om kiezers te winnen in het midden per definitie zou moeten leiden tot een middenkoers. Het begrip mid denkoers wordt in ons land vrijwel automatisch vereen zelvigd met CDA-beleid. Dat heeft alles te maken met het feit, dat het CDA (KVP) zich al sinds mensenheugenis in het centrum van de macht heeft weten te nestelen. Uit onderzoek naar het ge drag en de motivatie van kie zers is gebleken dat bij de verkiezingen van 1986 de af stand van de PvdA tot het maatschappelijk midden te groot was om met de PvdA sympathiserende weifelaars over de streep te trekken. Er was een grote groep kiezers die van plan was PvdA te kie zen (44 procent), maar uitein delijk toch voor het CDA koos (92 procent). Een belangrijke rol in him stemkeuze heeft gespeeld het vertrouwen in de beheers-en regeerkwaliteiten van partijen en de daarmee samenhangende mogelijkhe den regeringsdeelname te verwerven. Kennelijk hadden die kiezers wat dat betreft dus meer vertrouwen in het CDA dan in de PvdA. Dat zegt op zichzelf dus niets over de in houdelijke koers van die par tijen. Het moeten vooral de gang van zaken in het mach teloze kabinet-Van Agt II (CDA, PvdA, D66), de oposi- tierol sinds 1977 en de houding van andere partijen tegenover de PvdA (de polarisatie van rechts) geweest zijn, die het vertrouwen in de bestuurs- mogelijkheden en -kwalitei ten van de PvdA hebben on dermijnd. Dit maakt aannemelijk dat de PvdA er buitengewoon on verstandig aan zou doen op de links-rechtsschaal inhoude lijk dichter naar het centrum toe te kruipen. Even onver standig zou trouwens een be weging naar de andere kant van de schaal zijn. Dat wil niet zeggen dat het parool moet zijn: op de plaats rust. Eén ding is duidelijk. Van rust kan in de PvdA niet gesprokén wórden. "Eerder lijkt alles in beweging te zijn. Met 'Schuivende panelen' (programmatisch), 'Politiek a la carte' (partijorganisatie) en 'Bewogen Beweging' (strate gie, partijpolitiek en maat schappelijk) is de discussie op gang gebracht. Er is tenmin ste één opvallende overeen komst tussen die raporten. Allen breken ze met dat ver lammende kenmerk van de PvdA sinds 1982: een in zich zelf gekeerde partij, die geen raad meer leek te weten met de haar omgevende buitenwe reld. Naast die drie discussierap porten viel er deze week nog een op tafel. 'De samenleving verandert de overheid' van de hand van de secretaris van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer, Hans Alders, en zijn medewerkster Ella Kalsbeek Een intrigerende titel. Ze be antwoordt namelijk niet aan het bijna onverwoestbare stempel dat de PvdA, niet ge heel zonder haar medewer king, kreeg opgedrukt. Het stempel van de partij die alle heil van de overheid ver wacht, die de samenleving maakbaar acht. Bij dat beeld zou beter de omgekeerde titel hebben gepast: 'De overheid verandert de samenleving'. Wie alleen op de titel van het rapport afgaat zou ge makkelijk in de verleiding kunnen komen te veronder stellen dat ook de PvdA nu kiest voor het, afhankelijk van ieders politieke overtui ging, zo geroemde dan wel ge- smaade idee van-de terugtre dende overheid. Dat brengt ons terug bij de vraag van hef begin van dit verhaal. Het CDA bracht in oktober 1987 de discussienota over de verantwoordelijke samenle ving uit. Daaraan was vooraf gegaan het raport 'Van ver zorgingsstaat naar verzor gingsmaatschappij', waarin nog gesproken werd over de zorgzame samenleving. Het CDA wilde en wil een over heidsbeleid dat aansluit op de verantwoordelijkheid van mensen en maatschappelijke verbanden. De discussie over dat uit gangspunt werd vertroebeld door de praktijk van het kabi netsbeleid. De nieuwe visie van het CDA op de rol van de overheid, het item van de zorgzame samenleving, het accentueren van de eigen ver antwoordelij kheid van men sen en organisaties vormden, in elk geval optisch, de hand vatten voor het grote bezuini gen. Het concept van de zorg zame samenleving kreeg de geur van burenhulp en caritas uit veel vroeger jaren. Indivi dualisering werd op één hoop gegooid met het 'ik-dom'. Bij het uitbrengen van de definitieve versie van de dis cussienota bleek het partijbe stuur de kritiek niet naast zich te hebben neergelegd. Er werd wat afstand genomen van de terugtredende over heid. Bestrijding van de cri minaliteit, beheer van het mi lieu, medische technologie, het leggen van materiële vloeren voor financiëel zwakkeren en van immateriële vloeren voor alle--burgers (rechtsbescher ming, onderwijs) - werden in de, definitieve versie van de nota essentiële taken van de overheid genoemd. Wanneer men nu de nota- Alders/Kalsbeek legt naast het bijgestelde CD A-concept dan ziet men zeker belang rijke verschillen. Een niet onbelangrijk ver schil zit in de benadering van de maatschappelijke trend van de individualisering. In de CDA-visie blijft die onder belicht, zij het dat de kritiek op de individualisering al lengs is afgenomen. Maar het CDA kiest toch liever voor wat in die kring heet de 'vermaatschappelij king'. Daaronder wordt ver staan het proces waarbij maatschappelijke verant woordelijkheden weer door de burgers zelf en hun maat schappelijke verbanden wor den beleefd. Alders laat in zijn nota zien dat individuali teit en solidariteit elkaar niet (hoeven te) verdringen. Hij toont aan dat in de sociaal democratische traditie steeds individualisering - anders be noemd: ontplooiing, zelfstan digheid en vrijheid van knel lende sociale banden - doel stelling is geweest. Dat brengt hem op een es- sentiëel verschil met het CDA. „Naar de mening van de PvdA mag de overheid niet zo ingrijpen in het persoonlijk leven van mensen dat ze tot solidariteit gedwongen wor den. Op het eerste, het per soonlijke niveau, is geen taak weggelegd voor de overheid Het CDA vindt dat de over heid de mensen wél mag aan spreken op hetgeen ze in het I persoonlijke vlak voor men-| sen doen." Even verderop schrijft hij: I „De maatschappelijke en re-1 lationele individualisering die I mensen ontegenzeggelijk meer vrijheid en ontplooi ingskansen biedt, vindt zijn tegenhanger in een noodzake-1 lijke anonieme solidariteit. De overheid dient borg te voor de anoniem georgani-| seerde solidariteit waar i persoonlijke spontane riteit niet voldoende is. Als er I geen of onvoldoende maat-T schappelijke initiatieven zijn die de solidariteit gestalte ge-1 ven dan moet de overheid dal doen." Binnen het bestek van d kolommen kan nu niet verder I ingegaan worden op de ver- schillen en overeenkomsten» j denken over de taak van dt I overheid. CDA en PvdA lijk® I in hun uitgangsstelling® I over de positie van en de kri- f tiek op het functioneren var I de overheid naar elkaar toe-f gegroeid te zijn. Beiden zien voor de over-1 heid een belangrijke weggegelegd bij het bevorde I ren van een rechtvaardig' I verdeling en handhaving vail de rechtstaat. Maar meer dar I het CDA ziet de PvdA het als I een blijvende taak voor de| overheid voorwaarden t scheppen voor ontplooiing» zelfstandigheid van menffl| waardoor ieder de kans 1 het eigen leven naar eigen i» zicht gestalte te geven in vrij-l heid en gelijkwaardigheidI Dat kan in het concrete belet meer dan een gradueel schil uitmaken. Door Jan Bouwmans Enige opluchting en voor zichtig optimisme: dat spreidden leden van de de legatie van de Acht-Mei- Beweging donderdag avond ten toon na afloop van het derde gesprek met de vijf man sterke bis- schoppendelegatie (Simo- nis, Ernst, Bar, Bomers en De Kok). Hebben drie ge sprekken inderdaad het perspectief geopend op een voortgezette dialoog van de bisschoppen met de Acht-Mei-Beweging? Tegenover het voorzichtige optimisme aan Acht-Mei zijde staat de uitspraak van bis schop Bar donderdagavond dat de drie gesprekken niet geleid hebben tot enige echte toenadering tussen de partij en. En van nog meer gewicht is het gegeven dat de bis- schoppendelegatie de handen wat betreft toekomstig con tact volledig vrij heeft gehou den. Goed, van het begin af aan was door de bisschoppen vastgesteld, dat hun delegatie drie gesprekken zou voeren met de afvaardiging van de Acht-Mei-Beweging. Na deze drie gesprekken zouden de bevindingen worden gerap porteerd aan de voltallige Bisschoppenconferentie. Die zou beslissen of, en zo ja, welk vervolg dan aan de gevoerde gesprekken gegeven zou moe ten worden. In zoverre is er niets aan de hand, dat de bis- schoppendelegatie deze week geen vervolg heeft toegezegd. Maar het is in dit soort ver kenningsbesprekingen niet ongebruikelijk dat een dele gatie laat merken hoe haar opstelling zal zijn in de uit te brengen rapportage. Of zij zich bijvoorbeeld sterk zal maken in de Bisschoppencon ferentie voor verdergaande gesprekken met Acht-Mei. Het is juist op dit punt dat de bisschoppen van de delegatie zich donderdag geheel op de vlakte hebben gehouden, hun handen strikt vrij hebben ge houden. Delegatieleden van de Acht-Mei konden althans geen concrete indicaties noe men die overtuigend wezen op bisschoppelijk verlangen naar voortzetting van de bespre kingen. Uitspraken waaruit zij voorzichtig optimisme put ten, blijken op de keeper be schouwd steeds voor tweeërlei uitleg vatbaar. Zo bijvoor beeld de erkenning aan bis schoppelijke zijde in het derde gesprek dat Acht-Mei een ge wichtige zaak is. Dit opvatten als een stukje erkenning van Acht-Mei, zoals gebeurde, lijkt echter eerder de wens tot vader van de gedachte maken. Want het gewichtige van de zaak kan voor bisschoppen even goed, zo niet eerder gele gen zijn in het gegeven dat onbehoedzaam opereren van hun kant tot flinke brokken kan leiden, gezien de aanhang van Acht-Mei. Het bisschop pelijke gewicht is dan met an dere woorden een kwestie van strategie: hoe het Acht-Mei- probleem naar bisschoppe lijke voege op te lossen, zodat de hele beweging het liefst als een nachtkaars uitgaat. Gesprekken zoals tussen bisschoppen en Acht-Mei kunnen het karakter hebben van onderhandelingen waar bij partijen tot een vergelijk proberen te komen. Daar neem je dan ook de tijd voor, desnoods heel veel tijd. Acht- Mei lijkt deze koers te varen. Binnen deze koers past haar uitdrukkelijke vraag aan de Bisschoppenconferentie om met elkaar in gesprek te blij ven, „al is het maar een of twee keer per jaar". Het is echter hoogst on waarschijnlijk dat de bis schoppen de gesprekken met Acht-Mei ooit hebben willen zien als onderhandelingen. Voor hun valt er niks te on derhandelen, het is een disci plinaire aangelegenheid. Niet voor niets wordt steeds het leergezag in stelling gebracht Het mag dan ook niet verba zen wanneer op de Bisschop penconferentie in augustus vooral de vraag centraal staat of voortzetting van de ge sprekken aan Acht-Mei niet enige vorm van erkenning e' legitimiteit zal geven, min-1 stens in de ogen van het gi publiek en zeker naarmate er meer tijd overheen zal ga Het zal een meerderheid in de Bisschoppenconferentie zijn die deze schijn absoluut wü vermijden. Maar of die meer derheid, als ze brokken ma- j ken beslist wil voorkom® ook een redelijk alternatief heeft, is een even grote vraag Misschien is dat nog de besje grond voor voorzichtig o]'' misme voor Acht-Mei. Van onze Haagse redactie dEN HAAG - Het kabinet obeert niet meer om op centraal niveau afspraken te maken met werkgevers en werknemers over de be strijding van de werkloos heid. Volgens premier Lubbers wil len de werkgevers daar niets meer van weten. Voor het ka binet is dat voldoende om af te zjen van verdere pogingen om nog op centraal niveau (tussen kabinet, vakcentrales en werk geversverenigingen) iets te re gelen. Voor de toekomst houdt het kabinet het op afspraken die op deelterreinen kunnen worden gemaakt. Daarbij mikt de re gering op invoering van het Fm Aanvankelijk steunden de ver tegenwoordigers van de FNV in de voorbereidingscommissie het ontwerp-advies, maar de federatieraad van de vakcen trale floot hen begin deze week terug door het advies van tafel te vegen. Achterdocht is volgens FNV- voorzitter Stekelenburg de achtergrond van de afwijzing door de voorzitters van de FNV-bonden. Achterdocht, omdat het kabinet in het zoge noemde Paaspakket het beleid voor de komende jaren al heeft vastgelegd en de SER er dus geen wezenlijke invloed meer op kan uitoefenen. Het kabinet 2 kan aan de haal gaan met din gen die toevallig goed in zijn straat te pas komen, maar trekt zich overigens niets van de SER aan, zo citeerde Stekelen burg een bondsvoorzitter. De brede kritiek van de FNV op het voorstel spitst zich toe op de aanbeveling uit het advies dat allerlei subsidies en aftrek posten voor de belasting moe ten worden verminderd bij ge- lijktijdige belastingverlaging. De FNV is bang dat dit ten koste van de laagstbetaalden gaat en dat vooral hogere inko mens van zo'n ruiloperatie zul- 1 len profiteren. Overigens worden in het ad vies geen concrete voorstellen voor afschaffing van subsidies en aftrekposten gedaan en evenmin andere concrete be leidsaanbevelingen. Enkele EEN TAAI, eeuwenoud indianenvo op sterven na dood. Met de Chole de precolombinaanse tijd - de Ze verwant aan de Mayabevolking var alle stormen van de geschiedenis en met de bloedige furie van de ontembaar natuurgeweld tot en me De indianen van Tehuantepec, fie dans laat dicteren door de grillen maanden met de moed der wanh gersnood. De regens aan de zuidf maiïsoogsten zijn twee keer achte 2|jn uitgeput. Noodhulp is nodig. Duizenden ind ^n, tenzij gulle mensen in het West De Stichting Mensen in Nood heel benaderd - het bisdom Breda onde Mexicaanse bisdom Tehuantepec de lezers te houden. Mensen in 1 vierhonderdduizend gulden bijeen volkeren te redden. Hoewel wij hulpacties als ondert scepsis benaderen, hebben wij zon f ^e9d tegen het verzoek van Men: en ®erste Plaats krijgen de krepe i'j} de goede vorm. Als het geld hre een Paar da9en later ®,n9' °P dat moment een bezoe nen (voedsel)hulp ter plekke wort n met de gelden projecten gaan ders mislukken. Natuurlijk kan men tegenwerpen d hpt a de en onwillende Mexicaas nrnn!Lwaarschiinl'ik °°k waar dat 2 hl pZltters' indirect zullen prof vamfenkin9en zijn er meer, m wiiiln jr,vja'iteiten als we de directe honn ni9en- Het is heel simpel: w. 9» omkoren, moet iets geda een 7e,perkje bliksemactie van Mer stin„h alin9 hebben in Mexico, dg jn^ar® ZLJHan gaan nadenken ovi honnp' moment dat wanhopige mt I dp m moeten we maar niet al te Ratin ?"le' kiiken- nooit 8 bedenkingen en argume I s,m °nze c°mpassie met een be Isterrwi 9|r°otje 1111222 Mensen I xicn ,"9ezin vijf gulden overmaakt, I lomnn-°f n overgemaakt. In feite I unieke volkeren en hun kostbare

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2