Onderzoek naar ruimte en tijd blijft adembenemend I mooMuJn LIVE Renee Richards vocht tegen haar eigen lijf MAKE-LOVE CLIMAX LOVE-33 Michael Caine en Sally Field kibbelen wat af Whoopi Goldberg als drugsbestrijdster Argentijnse onvrede in 'Love is a fat woman' YAM YAM 06- 32032366 2001: A SPACE ODYSSEY' VAN KUBRICK IS TERUG 106-320.322,99 50c p/m 06-320-321-80 06-320-322-33 j WIE OOIT '2001: A 'space Odyssey' van Stanley Kubrick heeft gezien, zal sommige beelden nooit meer I kunnen vergeten. Bestemming SURRENDER' DRUFT OP DIALOGEN f#* s hflI.M OVER HET LEVEN VAN EEN TRANSSEKSUELE TENNISPROF 'Mad, mad summer' begint in Filmhuis Oosterhout VRIJDAG 17 JUNI 1988 SPEELFILMS OP TV 00K IN DE BIOSCOOP NIEUW OP VIDEO OPROEPING De Griffier der Arrotl dissementsrechtbank Breda roept hierflc op: AVRIL TAYLOR, zonder kende woon- of vet. blijfplaats binnen buiten het Koninkrm der Nederlanden, ornt, verschijnen ter terecht! zitting - met gesloten deuren - van de Arron. dissementsrechtbank t» Breda op woensdag juli 1988 te 09.50 yl teneinde te worden ge.! hoord naar aanleidjn" van een door haar echt. genoot ADRIAN HENDRIKUS MARn TAK, wonende te Made gemeente Made ej Drimmelen, ingediende rekest strekkende tot het verkrijgen Van voorlopige voorzienig gen. Breda, 15 juni 1988. De Griffier der recht, bank voornoemd, Drs. E.J.H.M. Hooy. mans. DE STEM 50ct.pa 06-32032289 50 Ct. p/m 06-320-321-20 Door Marjan Mes Het beeld waarin een pre historische aap - de voorlo per van de mens - ontdekt dat hij een bot als wapen tuig kan gebruiken en dat bot vervolgens de ruimte in gooit, waarna het de vorm van een ruimteschip aanneemt - miljoenen ja ren later - staat in mijn ge heugen gegrift. In deze adembenemende scien cefictionfilm gaat het niet om een avonturenverhaal met alle spectaculaire stunts vandien, maar om de geheimzinnige af komst en wellicht bestemming van de mens. Eind jaren zestig, begin ja ren zeventig had Kubricks kunstzinnige exploratie van de ruimte vooral succes bij jonge ren, die zich bezighielden met 'psychedelica' (geestverrui mende middelen). Een groot kassucces werd '2001: A Space Odyssey' niet, want daarvoor was hij te ingewikkeld en te mysterieus. Maar wel kreeg hij na 1968 - het jaar van verschij nen - een plaats op de ranglijst van de 'Beste Films Aller Tij den'. De hoge kosten van tien mil joen dollar - toen een astrono misch bedrag - werden er en kele jaren later al uitgehaald, omdat de film toch steeds meer bezoekers trok. Eind 1987 stond hij op de 175ste plaats van de grootste successen aller tijden. Kubrick - recent succesvol met de controversiële Viet- namfilm, 'Full Metal Jacket' - maakte zeer uiteenlopende films als 'Lolita', 'Dr. Strange- love', 'Barry Lyndon', 'The Shi ning' en 'A Clockwork Orange'. Ook deze laatste film blijkt na ruim twintig jaar nog hoogst actueel door de manier waarop de menselijke neiging tot ge weld en lijden wordt uitge beeld. Opmerkelijk is dat het ruimtelijke aspect in de land schappen en vertrekken bij Kubrick altijd een mysterieuze dimensie krijgt. Wie herinnert zich niet, al was het dan eigen lijk een griezelfilm, de weidse gangen van het hotel in 'The Shining', waar een jochie op Twee bemanningsleden van het ruimteschip in Kubricks '2001: A Space Odyssey'. - fotouip. een trapfiets doorheen racede? En de plotselinge aanwezigheid van een mysterieuze jaren der tig-bar in hetzelfde hotel? Ook in '2001: A Space Odyssey' is de ruimte een intrigerende dimensie, onderdeel van de menselijke zoektocht naar zijn toekomst en bestemming. De mens is slechts een fase in de totale geschiedenis van de kos mos. De 'odyssey' begint bij de verre prehistorie, schakelt over naar de tijd dat hij gebruiks voorwerpen kan maken, die hem naar een Andere Wereld voeren. Daar zweeft een ruim teschip met drie bemannings leden in een geluidloze stilte, zachtjes begeleid door 'An der schonen blauen Donau' van Strauss. De boordcomputer, 'Hal 9000', vertoont de trekken van een mens, wat enigszins ach terhaald aandoet. Hij spreekt de bemanning bovendien aan op de invoelende manier van de 'softies' uit de jaren zestig. Ge heimzinnig is de aanwezigheid van een monoliet, die een sym- bolisch-religieuze functie lijkt te hebben in de gang van de evolutie. Alleen de computer kent de bestemming van de reis: Jupiter, waar vermoede lijk leven bestaat. De film roept veel vragen op, maar weet met zijn beelden - en zeer geringe dialoog - de verbeelding te prikkelen. Aan vankelijk had Kubrick inter views met wetenschappers aan de film vooraf willen doen gaan. Hij raadpleegde veel ge leerden, die hun visie gaven over toekomstig leven in de ruimte, maar uiteindelijk heeft hij hen zelf niet aan het woord gelaten. En waarschijnlijk is deze beperking de visionaire kracht van de slechts anderhalf uur durende film ten goede ge komen. '2001: A Space Odyssey' van Stanley Kubrick is te zien in Cinésol 2 in Breda. \et SALLY FIELD en Michael Caine spelen routineuze hoofrollen als elkaar aan trekkende en afstotende minnaars in het niemandal- letje 'Surrender'. Hij is een norse successchrijver die niets meer van vrouwen wil weten, omdat zij hem altijd financieel uitbuiten. Zij heeft geen cent, maar nam tot nog toe genoegen met een rijke minnaar (Steve Guttenberg). [Het in de liefde teleurgestelde 'eetal ontmoet elkaar op een 'eest en wordt verliefd. Caine lenkt dat Sally geen interesse in geld heeft. Maar hij heeft dan ook aan haar voorge- iteld als een arme sloeber zon- [der maatschappelijk succes. meent daarom dat zij de 'are, onbaatzuchtige liefde is. Maar juist als hij haar de waarheid wil vertellen, ontdekt dat zij wel degelijk gesteld Michael Caine en Sally 'tela in 'Surrender'. - foto cannon is op luxe. Dat betekent een verwijdering. Telkens keren zij weer bij elkaar terug, en gaan uit elkaar, steeds tengevolge van het gekibbel over geld. Geld maakt dan wel niet onge lukkig, maar gooit wel roet in het eten als er over gelogen moet worden. 'Surrender' werd gemaakt door regisseur Jerry Belson, producent en mede-auteur van de Tracy Ullman Show, die te genwoordig op Nederland 3 te zien is. Hij heeft vooral gepro beerd om een moderne variant op de oude 'screwball comedy' te maken; het genre waar in de jaren dertig tot en met vijftig veel plezier aan beleefd kon worden. Het draaide dan altijd om een verhaal van niks maar met een slagvaardige dialoog. Ook hier wordt er vaak geestig gehakketakt, maar erg opwin dend wordt het niet. Michael Caine en Sally Field spelen hun rollen bekwaam. Hun spel wordt sterk gesteund door de aardige bijrollen. Julie Kaver (een Woody Allen-actri- ce) is zeer overtuigend als Sal ly's vriendin; een permanent zwanger maar solide type vrouw. Ook Steve Guttenberg karakteriseert Sally's schatrij ke, egoïstische vriend treffend. Terwijl Peter Boyle onbetaal baar is als Caine's ironische advocaat, die voortdurend ge confronteerd wordt met diens alimentatieverplichtingen aan een hele serie vrouwen. Ver rassende wendingen ontbre ken, waardoor het soms spits vondige gekissebis tamelijk vervelend blijft. Misschien past dit soort verbale komedie zon der veel inhoud niet meer in deze tijd. 'Surrender' van Jerry Belson is te zien in Cinésol 1 in Breda. Whoopi Goldberg met pruik en pistool in de ge welddadige politiefilm 'Fatal Beauty'. Hier samen met een collega-politieman. -fotouip. Van onze filmredactie DE AANDOENLIJKE, zwarte comédienne Whoopi Goldberg heeft het sinds haar eerste belangrijke (ernstige) filmrol in 'The Color Purple' niet zover meer gebracht in Hollywood. Wel kon zij haar grappige lelijkheid en ontwapenende per soonlijkheid kwijt in o.a. 'Jumpin' Jack Flash' en 'Burglar'. Maar grote successen werden het niet. In de harde, gladde politiefilm 'Fatal Beauty' speelt zij een politierechercheur die zich fanatiek op de drugsbe strijding werpt. De titel 'Fatal Beauty' slaat niet op Whoopi, maar op een nieuwe drug. Deze film, waarin eerst Cher de hoofdrol zou vertolken, paart moralisme aan overmatige gewelddadigheid. Deze onaangename tegenstrijdigheden worden enigszins ver zoet door de ironische rol van Whoopi en enkele bijrollen, o.a. van macho Sam Elliott als de lijfwacht van een drugs gigant en Ruben Blades als de niet bepaald slimme collega van Whoopi. Regisseur Tom Holland maakte een bloede rige film. Jammer dat die leuke Whoopi hiervoor is mis bruikt. In de Nederlandse ondertitels wordt zij ook nog voor 'roetmop' uitgescholden, terwijl er in de dialoog sprake is van 'bitch' (kreng). 'Fatal Beauty* van Tom Holland draait in Mignon in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. De jonge Argentijnse cineast Alejandro Agresti liet zich in spireren door Orson Welles, maar ook door de terloopsheid van de Franse Nouvelle Vague Uit de jaren zestig. De hoofdpersoon, José, is een journalist die een reportage moet maken over een Ameri kaanse filmploeg, die bezig is met een documentaire over de armoede in Argentinië. Als hij zich boos maakt over de ge makkelijke manier waarop de Amerikanen dit probleem be handelen, wordt hij ontslagen. Hij is tevens op zoek naar zijn vriendin, die tijdens het militaire bewind is verdwenen en ongetwijfeld is vermoord. Hij houdt het er liever op dat ze er met een ander vandoor is. De titel heeft betrekking op het feit dat de Argentijnse bevol king emotioneel onverschillig is geworden door de wreedhe den van de militaire dictatuur. Zelfs in de liefde. Daarvoor hebben ze een 'dikke vrouw' nodig; iets kolossaals om nog bewust te zijn van hun gevoe lens. Aan het slot van hun zwerf tocht blijken José en zijn vriend zelf in de Amerikaanse documentaire terecht te zijn gekomen, als onderdeel van het valse beeld over de Argentijnse armoede. De film werd met zeer weinig geld en primitieve middelen gemaakt. Ondanks de dreigende en soms mysterieuze sfeer komen de dramatische elementen niet echt goed uit de verf. De op standigheid van José wordt niet echt verklaard. onze rtv-redactie Êe bekendste en meest om- E en transseksueel van Pe Jaren zeventig was zon- Per twijfel Renee Richards. J®. termisprof en oogarts ff Seboren als man, maar L'T na een langdurige en Lmrnte innerlijke strijd rouwen' tot vrouw. Over de Ém en met zichzelf en haar r Seving dje daaraan vooraf- ImSln' ^ebreef Renee Richards 'me v Dat werd door de enkaanse tv-maatschappij erna eertaa'^ in de tv-film Se- Spnd Serve. TROS zendt deze film, te, 'n de Britse actrice Van- itGlUt de hoofdrol ver uit Vanav°nd vanaf 20.30 uur tonrP herland 2. Redgrave a voor de hondsmoeilijke ïan o! om de ontwikkeling in r i°nSeman van 22 tot pglpDpe 53-jarige vrouw te ten met a^e overgangsvor- LWussenin. Om dat ge- r aardig te laten overko- werden er acht 'looks' actrice gemaakt met verschillende haarcoupes, kle ding en make-up. Urenlang werd haar uiter lijk door de experts bijgewerkt. En dat heeft gewerkt. Als Red grave, dan nog als de veelbelo vende jonge wetenschapper en tennisser Richard Radley, op staat van een bank zie je een mannelijke figuur oprijzen. Op een gegeven moment valt zelfs een five o'clock shadow, de zwarte schijn van een begin nende baard, op haar gezicht te ontwaren. De uiterlijke veranderingen weerspiegelen de innerlijke conflicten die in Richard Rad ley/Renee Richards woeden. De film geeft in uitvoerig detail de levensloop van Radley, die zich al op jonge leeftijd een vrouw voelt, afgescheept met het lijf van een man. De weer stand en het onbegrip die hij ontmoet, zijn groot. Als hij zijn beste vriend van zijn diepste verlangen op de hoogte stelt, laat die hem in een eerste reactie als een baksteen vallen. Een psychiater wil hem met hormonen van zijn pro bleem afhelpen. De relatie met een vriendin loopt stuk. Maar ook Radley zelf valt regelmatig terug. In een kliniek in Casa blanca maakt hij haastig rechtsomkeer, omdat hij op het laatste moment terugschrikt voor de gevolgen van een ope ratie. Maar na een mislukt huwe lijk met een fotomodel wordt de innerlijke drang te groot. Met de hulp van een begrij pende arts besluit Radley de transformatie tot vrouw te on dergaan en als Renee Richards verder te leven. Maar wie had gedacht dat de problemen daarmee uit de wereld zouden zijn, komt bedrogen uit. Renee Richards duikt opnieuw het tènniscircuit in, maar nu als vrouwelijke prof. De pers ontdekt haar verle den en stort zich gretig op dit smakelijke onderwerp. Aardig detail is dat CBS in de film daarvoor de schuld laadt op een verslaggeefster van het concurrerende netwerk ABC. Het gevolg is dat Renee Ri- chards zich voor de zoveelste keer moet verantwoorden en uiteindelijk een beroep moet doen op de rechter om het recht af te dwingen te leven zoals zij dat wil. Het zou geen Amerikaanse film zijn, als het doorzettingsver mogen van de eenling tegen de ogenschijnlijk overweldigende tegenkrachten niet zou winnen. De film draagt de positieve boodschap van de 'American dream' uit: mensen kunnen hun doel bereiken, als zij er zich maar genoeg moeite voor geven. Renee Richards krijgt uiteindelijk de erkenning waar zij jaren lang voor heeft ge vochten, zij wordt de coach van superster Martina Navratilova en runt een succesvolle artsen praktijk in New York. Renee Richards heeft haar tweede service precies op de lijn geslagen. Dat alles wordt in de symboliek dik aangezet, maar het verhaal en de acteer prestatie van Vanessa Red grave vergoeden veel. Van onze filmredactie EEN ZWERFTOCHT door Buenos Aires in broeierig zwart-wit, waarbij de beweegredenen van de hoofdper soon niet altijd duidelijk worden, behelst de Argentijnse film 'El amor es una mujer gorda' (Love is a fat woman). 'Love is a fat woman' van Alejandro Angresti draait in Filmhuis Concordia in Breda, 16 tot en me 22 juni. FILMHUIS Oosterhout doet met vier films mee aan het zomerfestival van de Bra bantse filmhuizen, 'Mad, mad summer', over de waanzin in de film. Het festival begint in filmhuis Concordia in Breda op donder dag 23 juni en gaat door tot en met 31 augustus. Vanavond (21.00 uur) draait in Oosterhout 'La Dentellière' van Claude Goretta met Isabelle Huppert als het kwetsbare meisje dat geestelijk tenonder gaat aan een mislukkende liefde. Op 18 juni: 'Morgan, a suita ble case for treatment' van Ka rei Reisz uit 1966. Met o.a. Da vid Warner als een geschifte kunstenaar in een lichtvoetig verhaal over gekte, dat een sa tire is op de Engelse nieuwe rij - ken. Op 19 juni: 'Tales of Ordi nary Madness' van Marcoi Fer- reri, een prachtige verfilming van het boek van de Ameri kaanse zelfkantdichter Charles Bukowski. Ben Gazzara speelt de alcoholistische kunstenaar op een zoektocht langs de on derkant van de samenleving. Eind augustus ook in Breda. ZATERDAG The dark side of the moon (Denemarken 1986, Ned. 2, 00.15 uur). Man van middelbare leeftijd gaat na een straf van 16 jaar op zoek naar zijn verleden. Drama van Erik Clausen. Thunderbolt and Lightfoot (USA 1973, Did. 1, 23.10 uur). Een dief en een zwerver besluiten met twee vroegere maten de zelfde bank te beroven, waarover de eerste keer onenigheid ontstond. Clint Eastwood en Jeff Bridges spelen in dit regie debuut van Michael Cimino (The deer hunter). The sons of Katie Elder (USA 1965, Did. 2,20.15 uur). Vier zo nen ontmoeten elkaar na lange tijd op de begrafenis van hun moeder. Ze ontdekken, dat hun vader op mysterieuze wijze om het leven is gekomen en dat van moeders vermogen geen cent over is. Western van Henry Hathaway met o.a. John Wayne en Dean Martin. The almighty extra (Hongkong 1980, Did. 2, 00.20 uur). Kung Fu-film, waarin een jongeman carrière bij de film probeert te maken. Hij wil spoedig kunnen trouwen. Helaas wil het allemaal niet zo best lukken, totdat zijn regisseur op een lu mineus idee komt. Antoine et Antoinette (Frankrijk 1947, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Het leven van een arm, maar gelukkig paar raakt in de war als ze de hoofdprijs in de loterij winnen. Helaas zijn ze het lot kwijtgeraakt. Poëtisch realistische film van Jacques Becker met Roger Pigaut en Claire Maffei. The princess comes across (USA 1936, België 1, 16.00 uur). Carole Lombard als een weinig succesvolle actrice, die zich voor een prinses uitgeeft om een sensationele come-back te kunnen maken. Alles gaat goed, totdat ze wordt herkend. Misdaadkomedie. ZONDAG Murder on the Orient Express (Engeland 1974, Did. 1, 20.15 uur). Verfilming van Agatha Christie's gelijknamige boek met een sterbezetting van o.a. Sean Connery en Ingrid Berg man (Oscar voor beste bijrol). Poirot wordt gespeeld door Albert Finney. A family upside down (USA 1978, Did. 2,15.15 uur). Ontroe rend drama over een bejaard echtpaar, dat na dertig jaar huwelijk van elkaar gescheiden wordt. Schitterend spel van Helen Hayes en Fred Astaire in een film van David Lowell Rich. Bananen-Paul (W.-Duitsland 1982, België 1,14.00 uur). Een stadje raakt in paniek door een gevluchte circusbeer, waar voor iedereen doodsbang is. Jeugdfilm van Richard Claus. The Rose (USA 1979, België 1,20.40 uur). Gevierde roek-zan geres gaat ten onder aan drank en drugs. Op het leven van Janis Joplin geënte biografie met Bette Midler in hoofdrol. MAANDAG Sasom i en spegel (Zweden 1960, Did. 1,23.30 uur). Een gees teszieke jonge vrouw brengt haar vakantie met familieleden door, die niet in staat zijn haar te helpen. Eerste deel van Ingmar Bergmans trilogie over geloofsvragen en het zoek naar God. Met Harriet Andersson, Max von Sydow en Gun nar Björnstrandt. Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit (W.-Duits land 1984/85, Did. 2, 22.55 uur). Film van Alexander Kluge over het thema tijd. Aan de hand van gespeelde scènes wordt een reeks menselijke gedragingen in beslissende si tuaties onderzocht om te zien in welke relatie illusie, erva ring en tijd tot elkaar staan. Jutta Hoffman en Armin Muel- ler-Stahl spelen erin. DINSDAG Nichts als Arger mit der Liebe (Oostenrijk 1956, Did. 2,20.15 uur). Verfilming van een populaire komedie over een echt genote, die haar man jaloers wil maken door te flirten met haar muziekleraar. Met Sonja Ziemann, Walter Giller en Viktor de Kowa. fi f? WOENSDAG Nevestka k zulibani (Tsjechoslowakije 1980, Did. 2, 22.10 uur). Humoristische liefdesgeschiedenis van een geëmanci peerde vrouw en een vrouwenversierder, die samen naar een bruiloft in Slowakije moeten. Op het feest ziet men hen voor verloofd aan. DONDERDAG Quintet (USA 1978, Did. 2,23.10 uur). Na een atoomoorlog be leeft de wereld een nieuwe ijstijd. De enige bezigheid van de mensen is een spel, dat de verliezer niet overleeft. Con- troversiëel toekomstverhaal van Robert Altman met Paul Newman en Vittorio Gassman. Monster on the campus (USA 1958, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Laatste horror-film van Jack Arnold, waarin een professor zichzelf in een verscheurend monster verandert. "W L JL Vanessa Redgrave als man in 'Second Serve', vanavond op Nederland 2. - foto kippa 'Someone to watch over me' van Ridley Scott gaat weer ver der in Casino 3 in Breda. Een fraaie combinatie van thriller en milieutekening van twee verschillende werelden in New York. Tom Berenger speelt een simpele rechercheur die een elegante, schatrijke vrouw in haar appartement moet be schermen tegen een aanslag. Three men and a baby' gaat door in Grand Theater in Bre da, City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Amerikaanse versie van de Franse komedie over drie vrijgezellen die met een baby (van een van hen) worden opgescheept. Met o.a. Tom Selleck als vertederde macho. "Wall Street' van Oliver Stone blijft in Casino 2 in Breda. Witteboordencriminaliteit op de Newyorkse effectenbeurs met Michael Douglas en Charlie Sheen. 'Can't buy me love' is nog altijd geprolongeerd in Cinésol 3 in Breda. Tienerfilms over scholier die zich populariteit koopt en de ware liefde vindt. 'Cry Freedom' van Richard Attenborough is nog steeds niet uitgedraaid in Casino 4 in Breda. De Spielberg-film *Empire of the Sun' draait in Luxor in Terneuzen. 'Jungle Book', de kostelijke Disney-tekenfilm, is nog steeds te zien in mati nees van Casino in Breda. 'Barfly', de alcoholfilm naarhet boek van Charles Bukowski met Mickey Rourke en Faye Dunaway, is te zien in De Nobe- laer in Etten-Leur. Trince of Darkness', de matige griezel film van John Carpenter, kan bekeken worden in De Koning van Engeland in Hulst. 'Missing in Action' deel 3 draait in Casino 1 in Breda. Een nieuw vervolg op de serie met Chuch Norris als oud-krijgs gevangene in Vietnam, die terugkeert naar Azië om achter gebleven Amerikaanse soldaten te bevrijden. Dit deel heet 'Braddock' en is een poging om het Vietnam-trauma van reactionaire gewelddadige Amerikanen, die alsnog de strijd willen winnen, maar weer eens in de vorm van een actiefilm te gieten. Op donderdag 23 juni (tot 30 juni) gaat in Filmhuis Concor dia in Breda de bizarre speelfilm 'Max mon amour' van Na- gisa Oshima draaien. Met Charlotte Rampling als een onge lukkige echtgenote die een verhouding begint met een aap. 'La Bamba'. Sentimentele film met veel muziek uit de late jaren vijftig. Lou Diamond Phillips speelt de jonge Ritchie Valens, die zich ontworstelt aan zijn armoedige, Mexicaanse afkomst en hits maakt. Hij komt om bij een vliegtuigonge luk, iets wat in zijn dromen al werd aangekondigd. Valens wordt erg rechtschapen voorgesteld (terwijl zijn broer door en door slecht is) en loopt voortdurend met een gitaar onder zijn arm. Toch is het een aardige film voor mensen die goede herineringen hebben aan 'Donna' en 'La Bamba'. Los Lobos zorgt voor de muziek. Tshtar". Dustin Hoffman, waren Beatty en Isabelle Adjani spelen de hoofdrollen in deze komedie rond een zangduo in een Arabisch land. In de bioscopen werd de film een afschu welijke flop.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21