Onderzoek naar ruimte en
tijd blijft adembenemend
I
mooMuJn
LIVE
Renee Richards vocht tegen haar eigen lijf
MAKE-LOVE
CLIMAX
LOVE-33
Michael Caine en Sally
Field kibbelen wat af
Whoopi Goldberg als
drugsbestrijdster
Argentijnse onvrede in
'Love is a fat woman'
YAM YAM
06-
32032366
2001: A SPACE ODYSSEY' VAN KUBRICK IS TERUG
106-320.322,99
50c p/m
06-320-321-80
06-320-322-33
j WIE OOIT '2001: A
'space Odyssey' van
Stanley Kubrick heeft
gezien, zal sommige
beelden nooit meer
I kunnen vergeten.
Bestemming
SURRENDER' DRUFT OP DIALOGEN
f#* s hflI.M OVER HET LEVEN VAN EEN TRANSSEKSUELE TENNISPROF
'Mad, mad summer'
begint in
Filmhuis Oosterhout
VRIJDAG 17 JUNI 1988
SPEELFILMS OP TV
00K IN DE BIOSCOOP
NIEUW OP VIDEO
OPROEPING
De Griffier der Arrotl
dissementsrechtbank
Breda roept hierflc
op: AVRIL
TAYLOR, zonder
kende woon- of
vet.
blijfplaats binnen
buiten het Koninkrm
der Nederlanden, ornt,
verschijnen ter terecht!
zitting - met gesloten
deuren - van de Arron.
dissementsrechtbank t»
Breda op woensdag
juli 1988 te 09.50 yl
teneinde te worden ge.!
hoord naar aanleidjn"
van een door haar echt.
genoot ADRIAN
HENDRIKUS MARn
TAK, wonende te Made
gemeente Made ej
Drimmelen, ingediende
rekest strekkende tot
het verkrijgen Van
voorlopige voorzienig
gen.
Breda, 15 juni 1988.
De Griffier der recht,
bank voornoemd,
Drs. E.J.H.M. Hooy.
mans.
DE STEM
50ct.pa
06-32032289
50 Ct. p/m
06-320-321-20
Door Marjan Mes
Het beeld waarin een pre
historische aap - de voorlo
per van de mens - ontdekt
dat hij een bot als wapen
tuig kan gebruiken en dat
bot vervolgens de ruimte
in gooit, waarna het de
vorm van een ruimteschip
aanneemt - miljoenen ja
ren later - staat in mijn ge
heugen gegrift.
In deze adembenemende scien
cefictionfilm gaat het niet om
een avonturenverhaal met alle
spectaculaire stunts vandien,
maar om de geheimzinnige af
komst en wellicht bestemming
van de mens.
Eind jaren zestig, begin ja
ren zeventig had Kubricks
kunstzinnige exploratie van de
ruimte vooral succes bij jonge
ren, die zich bezighielden met
'psychedelica' (geestverrui
mende middelen). Een groot
kassucces werd '2001: A Space
Odyssey' niet, want daarvoor
was hij te ingewikkeld en te
mysterieus. Maar wel kreeg hij
na 1968 - het jaar van verschij
nen - een plaats op de ranglijst
van de 'Beste Films Aller Tij
den'.
De hoge kosten van tien mil
joen dollar - toen een astrono
misch bedrag - werden er en
kele jaren later al uitgehaald,
omdat de film toch steeds meer
bezoekers trok. Eind 1987 stond
hij op de 175ste plaats van de
grootste successen aller tijden.
Kubrick - recent succesvol
met de controversiële Viet-
namfilm, 'Full Metal Jacket' -
maakte zeer uiteenlopende
films als 'Lolita', 'Dr. Strange-
love', 'Barry Lyndon', 'The Shi
ning' en 'A Clockwork Orange'.
Ook deze laatste film blijkt na
ruim twintig jaar nog hoogst
actueel door de manier waarop
de menselijke neiging tot ge
weld en lijden wordt uitge
beeld. Opmerkelijk is dat het
ruimtelijke aspect in de land
schappen en vertrekken bij
Kubrick altijd een mysterieuze
dimensie krijgt. Wie herinnert
zich niet, al was het dan eigen
lijk een griezelfilm, de weidse
gangen van het hotel in 'The
Shining', waar een jochie op
Twee bemanningsleden van het ruimteschip in Kubricks '2001: A Space Odyssey'. - fotouip.
een trapfiets doorheen racede?
En de plotselinge aanwezigheid
van een mysterieuze jaren der
tig-bar in hetzelfde hotel?
Ook in '2001: A Space Odyssey'
is de ruimte een intrigerende
dimensie, onderdeel van de
menselijke zoektocht naar zijn
toekomst en bestemming. De
mens is slechts een fase in de
totale geschiedenis van de kos
mos. De 'odyssey' begint bij de
verre prehistorie, schakelt over
naar de tijd dat hij gebruiks
voorwerpen kan maken, die
hem naar een Andere Wereld
voeren. Daar zweeft een ruim
teschip met drie bemannings
leden in een geluidloze stilte,
zachtjes begeleid door 'An der
schonen blauen Donau' van
Strauss.
De boordcomputer, 'Hal
9000', vertoont de trekken van
een mens, wat enigszins ach
terhaald aandoet. Hij spreekt
de bemanning bovendien aan
op de invoelende manier van de
'softies' uit de jaren zestig. Ge
heimzinnig is de aanwezigheid
van een monoliet, die een sym-
bolisch-religieuze functie lijkt
te hebben in de gang van de
evolutie. Alleen de computer
kent de bestemming van de
reis: Jupiter, waar vermoede
lijk leven bestaat.
De film roept veel vragen op,
maar weet met zijn beelden -
en zeer geringe dialoog - de
verbeelding te prikkelen. Aan
vankelijk had Kubrick inter
views met wetenschappers aan
de film vooraf willen doen
gaan. Hij raadpleegde veel ge
leerden, die hun visie gaven
over toekomstig leven in de
ruimte, maar uiteindelijk heeft
hij hen zelf niet aan het woord
gelaten. En waarschijnlijk is
deze beperking de visionaire
kracht van de slechts anderhalf
uur durende film ten goede ge
komen.
'2001: A Space Odyssey' van
Stanley Kubrick is te zien in
Cinésol 2 in Breda.
\et
SALLY FIELD en Michael
Caine spelen routineuze
hoofrollen als elkaar aan
trekkende en afstotende
minnaars in het niemandal-
letje 'Surrender'. Hij is een
norse successchrijver die
niets meer van vrouwen wil
weten, omdat zij hem altijd
financieel uitbuiten. Zij
heeft geen cent, maar nam
tot nog toe genoegen met
een rijke minnaar (Steve
Guttenberg).
[Het in de liefde teleurgestelde
'eetal ontmoet elkaar op een
'eest en wordt verliefd. Caine
lenkt dat Sally geen interesse
in geld heeft. Maar hij heeft
dan ook aan haar voorge-
iteld als een arme sloeber zon-
[der maatschappelijk succes.
meent daarom dat zij de
'are, onbaatzuchtige liefde is.
Maar juist als hij haar de
waarheid wil vertellen, ontdekt
dat zij wel degelijk gesteld
Michael Caine en Sally
'tela in 'Surrender'.
- foto cannon
is op luxe. Dat betekent een
verwijdering. Telkens keren zij
weer bij elkaar terug, en gaan
uit elkaar, steeds tengevolge
van het gekibbel over geld.
Geld maakt dan wel niet onge
lukkig, maar gooit wel roet in
het eten als er over gelogen
moet worden.
'Surrender' werd gemaakt
door regisseur Jerry Belson,
producent en mede-auteur van
de Tracy Ullman Show, die te
genwoordig op Nederland 3 te
zien is. Hij heeft vooral gepro
beerd om een moderne variant
op de oude 'screwball comedy'
te maken; het genre waar in de
jaren dertig tot en met vijftig
veel plezier aan beleefd kon
worden. Het draaide dan altijd
om een verhaal van niks maar
met een slagvaardige dialoog.
Ook hier wordt er vaak geestig
gehakketakt, maar erg opwin
dend wordt het niet.
Michael Caine en Sally Field
spelen hun rollen bekwaam.
Hun spel wordt sterk gesteund
door de aardige bijrollen. Julie
Kaver (een Woody Allen-actri-
ce) is zeer overtuigend als Sal
ly's vriendin; een permanent
zwanger maar solide type
vrouw. Ook Steve Guttenberg
karakteriseert Sally's schatrij
ke, egoïstische vriend treffend.
Terwijl Peter Boyle onbetaal
baar is als Caine's ironische
advocaat, die voortdurend ge
confronteerd wordt met diens
alimentatieverplichtingen aan
een hele serie vrouwen. Ver
rassende wendingen ontbre
ken, waardoor het soms spits
vondige gekissebis tamelijk
vervelend blijft. Misschien past
dit soort verbale komedie zon
der veel inhoud niet meer in
deze tijd.
'Surrender' van Jerry Belson
is te zien in Cinésol 1 in Breda.
Whoopi Goldberg met pruik en pistool in de ge
welddadige politiefilm 'Fatal Beauty'. Hier samen met
een collega-politieman. -fotouip.
Van onze filmredactie
DE AANDOENLIJKE, zwarte comédienne Whoopi
Goldberg heeft het sinds haar eerste belangrijke
(ernstige) filmrol in 'The Color Purple' niet zover
meer gebracht in Hollywood.
Wel kon zij haar grappige lelijkheid en ontwapenende per
soonlijkheid kwijt in o.a. 'Jumpin' Jack Flash' en 'Burglar'.
Maar grote successen werden het niet.
In de harde, gladde politiefilm 'Fatal Beauty' speelt zij
een politierechercheur die zich fanatiek op de drugsbe
strijding werpt. De titel 'Fatal Beauty' slaat niet op
Whoopi, maar op een nieuwe drug.
Deze film, waarin eerst Cher de hoofdrol zou vertolken,
paart moralisme aan overmatige gewelddadigheid. Deze
onaangename tegenstrijdigheden worden enigszins ver
zoet door de ironische rol van Whoopi en enkele bijrollen,
o.a. van macho Sam Elliott als de lijfwacht van een drugs
gigant en Ruben Blades als de niet bepaald slimme collega
van Whoopi. Regisseur Tom Holland maakte een bloede
rige film. Jammer dat die leuke Whoopi hiervoor is mis
bruikt. In de Nederlandse ondertitels wordt zij ook nog
voor 'roetmop' uitgescholden, terwijl er in de dialoog
sprake is van 'bitch' (kreng).
'Fatal Beauty* van Tom Holland draait in Mignon in
Breda en De Koning van Engeland in Hulst.
De jonge Argentijnse cineast
Alejandro Agresti liet zich in
spireren door Orson Welles,
maar ook door de terloopsheid
van de Franse Nouvelle Vague
Uit de jaren zestig.
De hoofdpersoon, José, is een
journalist die een reportage
moet maken over een Ameri
kaanse filmploeg, die bezig is
met een documentaire over de
armoede in Argentinië. Als hij
zich boos maakt over de ge
makkelijke manier waarop de
Amerikanen dit probleem be
handelen, wordt hij ontslagen.
Hij is tevens op zoek naar
zijn vriendin, die tijdens het
militaire bewind is verdwenen
en ongetwijfeld is vermoord.
Hij houdt het er liever op dat ze
er met een ander vandoor is. De
titel heeft betrekking op het
feit dat de Argentijnse bevol
king emotioneel onverschillig
is geworden door de wreedhe
den van de militaire dictatuur.
Zelfs in de liefde. Daarvoor
hebben ze een 'dikke vrouw'
nodig; iets kolossaals om nog
bewust te zijn van hun gevoe
lens.
Aan het slot van hun zwerf
tocht blijken José en zijn
vriend zelf in de Amerikaanse
documentaire terecht te zijn
gekomen, als onderdeel van het
valse beeld over de Argentijnse
armoede. De film werd met
zeer weinig geld en primitieve
middelen gemaakt.
Ondanks de dreigende en
soms mysterieuze sfeer komen
de dramatische elementen niet
echt goed uit de verf. De op
standigheid van José wordt
niet echt verklaard.
onze rtv-redactie
Êe bekendste en meest om-
E en transseksueel van
Pe Jaren zeventig was zon-
Per twijfel Renee Richards.
J®. termisprof en oogarts
ff Seboren als man, maar
L'T na een langdurige en
Lmrnte innerlijke strijd
rouwen' tot vrouw. Over de
Ém en met zichzelf en haar
r Seving dje daaraan vooraf-
ImSln' ^ebreef Renee Richards
'me v Dat werd door de
enkaanse tv-maatschappij
erna eertaa'^ in de tv-film Se-
Spnd Serve.
TROS zendt deze film,
te, 'n de Britse actrice Van-
itGlUt de hoofdrol ver
uit Vanav°nd vanaf 20.30 uur
tonrP herland 2. Redgrave
a voor de hondsmoeilijke
ïan o! om de ontwikkeling
in r i°nSeman van 22 tot
pglpDpe 53-jarige vrouw te
ten met a^e overgangsvor-
LWussenin. Om dat ge-
r aardig te laten overko-
werden er acht 'looks'
actrice gemaakt met
verschillende haarcoupes, kle
ding en make-up.
Urenlang werd haar uiter
lijk door de experts bijgewerkt.
En dat heeft gewerkt. Als Red
grave, dan nog als de veelbelo
vende jonge wetenschapper en
tennisser Richard Radley, op
staat van een bank zie je een
mannelijke figuur oprijzen. Op
een gegeven moment valt zelfs
een five o'clock shadow, de
zwarte schijn van een begin
nende baard, op haar gezicht te
ontwaren.
De uiterlijke veranderingen
weerspiegelen de innerlijke
conflicten die in Richard Rad
ley/Renee Richards woeden.
De film geeft in uitvoerig detail
de levensloop van Radley, die
zich al op jonge leeftijd een
vrouw voelt, afgescheept met
het lijf van een man. De weer
stand en het onbegrip die hij
ontmoet, zijn groot.
Als hij zijn beste vriend van
zijn diepste verlangen op de
hoogte stelt, laat die hem in een
eerste reactie als een baksteen
vallen. Een psychiater wil hem
met hormonen van zijn pro
bleem afhelpen. De relatie met
een vriendin loopt stuk. Maar
ook Radley zelf valt regelmatig
terug. In een kliniek in Casa
blanca maakt hij haastig
rechtsomkeer, omdat hij op het
laatste moment terugschrikt
voor de gevolgen van een ope
ratie.
Maar na een mislukt huwe
lijk met een fotomodel wordt
de innerlijke drang te groot.
Met de hulp van een begrij
pende arts besluit Radley de
transformatie tot vrouw te on
dergaan en als Renee Richards
verder te leven. Maar wie had
gedacht dat de problemen
daarmee uit de wereld zouden
zijn, komt bedrogen uit. Renee
Richards duikt opnieuw het
tènniscircuit in, maar nu als
vrouwelijke prof.
De pers ontdekt haar verle
den en stort zich gretig op dit
smakelijke onderwerp. Aardig
detail is dat CBS in de film
daarvoor de schuld laadt op
een verslaggeefster van het
concurrerende netwerk ABC.
Het gevolg is dat Renee Ri-
chards zich voor de zoveelste
keer moet verantwoorden en
uiteindelijk een beroep moet
doen op de rechter om het recht
af te dwingen te leven zoals zij
dat wil.
Het zou geen Amerikaanse film
zijn, als het doorzettingsver
mogen van de eenling tegen de
ogenschijnlijk overweldigende
tegenkrachten niet zou winnen.
De film draagt de positieve
boodschap van de 'American
dream' uit: mensen kunnen
hun doel bereiken, als zij er
zich maar genoeg moeite voor
geven. Renee Richards krijgt
uiteindelijk de erkenning waar
zij jaren lang voor heeft ge
vochten, zij wordt de coach van
superster Martina Navratilova
en runt een succesvolle artsen
praktijk in New York.
Renee Richards heeft haar
tweede service precies op de
lijn geslagen. Dat alles wordt
in de symboliek dik aangezet,
maar het verhaal en de acteer
prestatie van Vanessa Red
grave vergoeden veel.
Van onze filmredactie
EEN ZWERFTOCHT door Buenos Aires in broeierig
zwart-wit, waarbij de beweegredenen van de hoofdper
soon niet altijd duidelijk worden, behelst de Argentijnse
film 'El amor es una mujer gorda' (Love is a fat woman).
'Love is a fat woman' van
Alejandro Angresti draait in
Filmhuis Concordia in Breda,
16 tot en me 22 juni.
FILMHUIS Oosterhout doet
met vier films mee aan het
zomerfestival van de Bra
bantse filmhuizen, 'Mad,
mad summer', over de
waanzin in de film.
Het festival begint in filmhuis
Concordia in Breda op donder
dag 23 juni en gaat door tot en
met 31 augustus. Vanavond
(21.00 uur) draait in Oosterhout
'La Dentellière' van Claude
Goretta met Isabelle Huppert
als het kwetsbare meisje dat
geestelijk tenonder gaat aan
een mislukkende liefde.
Op 18 juni: 'Morgan, a suita
ble case for treatment' van Ka
rei Reisz uit 1966. Met o.a. Da
vid Warner als een geschifte
kunstenaar in een lichtvoetig
verhaal over gekte, dat een sa
tire is op de Engelse nieuwe rij -
ken.
Op 19 juni: 'Tales of Ordi
nary Madness' van Marcoi Fer-
reri, een prachtige verfilming
van het boek van de Ameri
kaanse zelfkantdichter Charles
Bukowski. Ben Gazzara speelt
de alcoholistische kunstenaar
op een zoektocht langs de on
derkant van de samenleving.
Eind augustus ook in Breda.
ZATERDAG
The dark side of the moon (Denemarken 1986, Ned. 2, 00.15
uur). Man van middelbare leeftijd gaat na een straf van 16
jaar op zoek naar zijn verleden. Drama van Erik Clausen.
Thunderbolt and Lightfoot (USA 1973, Did. 1, 23.10 uur). Een
dief en een zwerver besluiten met twee vroegere maten de
zelfde bank te beroven, waarover de eerste keer onenigheid
ontstond. Clint Eastwood en Jeff Bridges spelen in dit regie
debuut van Michael Cimino (The deer hunter).
The sons of Katie Elder (USA 1965, Did. 2,20.15 uur). Vier zo
nen ontmoeten elkaar na lange tijd op de begrafenis van hun
moeder. Ze ontdekken, dat hun vader op mysterieuze wijze
om het leven is gekomen en dat van moeders vermogen geen
cent over is. Western van Henry Hathaway met o.a. John
Wayne en Dean Martin.
The almighty extra (Hongkong 1980, Did. 2, 00.20 uur). Kung
Fu-film, waarin een jongeman carrière bij de film probeert
te maken. Hij wil spoedig kunnen trouwen. Helaas wil het
allemaal niet zo best lukken, totdat zijn regisseur op een lu
mineus idee komt.
Antoine et Antoinette (Frankrijk 1947, Did. 3 WDF, 20.00
uur). Het leven van een arm, maar gelukkig paar raakt in de
war als ze de hoofdprijs in de loterij winnen. Helaas zijn ze
het lot kwijtgeraakt. Poëtisch realistische film van Jacques
Becker met Roger Pigaut en Claire Maffei.
The princess comes across (USA 1936, België 1, 16.00 uur).
Carole Lombard als een weinig succesvolle actrice, die zich
voor een prinses uitgeeft om een sensationele come-back te
kunnen maken. Alles gaat goed, totdat ze wordt herkend.
Misdaadkomedie.
ZONDAG
Murder on the Orient Express (Engeland 1974, Did. 1, 20.15
uur). Verfilming van Agatha Christie's gelijknamige boek
met een sterbezetting van o.a. Sean Connery en Ingrid Berg
man (Oscar voor beste bijrol). Poirot wordt gespeeld door
Albert Finney.
A family upside down (USA 1978, Did. 2,15.15 uur). Ontroe
rend drama over een bejaard echtpaar, dat na dertig jaar
huwelijk van elkaar gescheiden wordt. Schitterend spel van
Helen Hayes en Fred Astaire in een film van David Lowell
Rich.
Bananen-Paul (W.-Duitsland 1982, België 1,14.00 uur). Een
stadje raakt in paniek door een gevluchte circusbeer, waar
voor iedereen doodsbang is. Jeugdfilm van Richard Claus.
The Rose (USA 1979, België 1,20.40 uur). Gevierde roek-zan
geres gaat ten onder aan drank en drugs. Op het leven van
Janis Joplin geënte biografie met Bette Midler in hoofdrol.
MAANDAG
Sasom i en spegel (Zweden 1960, Did. 1,23.30 uur). Een gees
teszieke jonge vrouw brengt haar vakantie met familieleden
door, die niet in staat zijn haar te helpen. Eerste deel van
Ingmar Bergmans trilogie over geloofsvragen en het zoek
naar God. Met Harriet Andersson, Max von Sydow en Gun
nar Björnstrandt.
Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit (W.-Duits
land 1984/85, Did. 2, 22.55 uur). Film van Alexander Kluge
over het thema tijd. Aan de hand van gespeelde scènes
wordt een reeks menselijke gedragingen in beslissende si
tuaties onderzocht om te zien in welke relatie illusie, erva
ring en tijd tot elkaar staan. Jutta Hoffman en Armin Muel-
ler-Stahl spelen erin.
DINSDAG
Nichts als Arger mit der Liebe (Oostenrijk 1956, Did. 2,20.15
uur). Verfilming van een populaire komedie over een echt
genote, die haar man jaloers wil maken door te flirten met
haar muziekleraar. Met Sonja Ziemann, Walter Giller en
Viktor de Kowa.
fi f?
WOENSDAG
Nevestka k zulibani (Tsjechoslowakije 1980, Did. 2, 22.10
uur). Humoristische liefdesgeschiedenis van een geëmanci
peerde vrouw en een vrouwenversierder, die samen naar
een bruiloft in Slowakije moeten. Op het feest ziet men hen
voor verloofd aan.
DONDERDAG
Quintet (USA 1978, Did. 2,23.10 uur). Na een atoomoorlog be
leeft de wereld een nieuwe ijstijd. De enige bezigheid van de
mensen is een spel, dat de verliezer niet overleeft. Con-
troversiëel toekomstverhaal van Robert Altman met Paul
Newman en Vittorio Gassman.
Monster on the campus (USA 1958, Did. 3 WDF, 20.00 uur).
Laatste horror-film van Jack Arnold, waarin een professor
zichzelf in een verscheurend monster verandert.
"W
L
JL
Vanessa Redgrave als man in 'Second Serve', vanavond op
Nederland 2. - foto kippa
'Someone to watch over me' van Ridley Scott gaat weer ver
der in Casino 3 in Breda. Een fraaie combinatie van thriller
en milieutekening van twee verschillende werelden in New
York. Tom Berenger speelt een simpele rechercheur die een
elegante, schatrijke vrouw in haar appartement moet be
schermen tegen een aanslag.
Three men and a baby' gaat door in Grand Theater in Bre
da, City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De
Koning van Engeland in Hulst. Amerikaanse versie van de
Franse komedie over drie vrijgezellen die met een baby (van
een van hen) worden opgescheept. Met o.a. Tom Selleck als
vertederde macho.
"Wall Street' van Oliver Stone blijft in Casino 2 in Breda.
Witteboordencriminaliteit op de Newyorkse effectenbeurs
met Michael Douglas en Charlie Sheen.
'Can't buy me love' is nog altijd geprolongeerd in Cinésol 3 in
Breda. Tienerfilms over scholier die zich populariteit koopt
en de ware liefde vindt.
'Cry Freedom' van Richard Attenborough is nog steeds niet
uitgedraaid in Casino 4 in Breda. De Spielberg-film *Empire
of the Sun' draait in Luxor in Terneuzen. 'Jungle Book', de
kostelijke Disney-tekenfilm, is nog steeds te zien in mati
nees van Casino in Breda.
'Barfly', de alcoholfilm naarhet boek van Charles Bukowski
met Mickey Rourke en Faye Dunaway, is te zien in De Nobe-
laer in Etten-Leur. Trince of Darkness', de matige griezel
film van John Carpenter, kan bekeken worden in De Koning
van Engeland in Hulst.
'Missing in Action' deel 3 draait in Casino 1 in Breda. Een
nieuw vervolg op de serie met Chuch Norris als oud-krijgs
gevangene in Vietnam, die terugkeert naar Azië om achter
gebleven Amerikaanse soldaten te bevrijden. Dit deel heet
'Braddock' en is een poging om het Vietnam-trauma van
reactionaire gewelddadige Amerikanen, die alsnog de strijd
willen winnen, maar weer eens in de vorm van een actiefilm
te gieten.
Op donderdag 23 juni (tot 30 juni) gaat in Filmhuis Concor
dia in Breda de bizarre speelfilm 'Max mon amour' van Na-
gisa Oshima draaien. Met Charlotte Rampling als een onge
lukkige echtgenote die een verhouding begint met een aap.
'La Bamba'. Sentimentele film met veel muziek uit de late
jaren vijftig. Lou Diamond Phillips speelt de jonge Ritchie
Valens, die zich ontworstelt aan zijn armoedige, Mexicaanse
afkomst en hits maakt. Hij komt om bij een vliegtuigonge
luk, iets wat in zijn dromen al werd aangekondigd. Valens
wordt erg rechtschapen voorgesteld (terwijl zijn broer door
en door slecht is) en loopt voortdurend met een gitaar onder
zijn arm. Toch is het een aardige film voor mensen die goede
herineringen hebben aan 'Donna' en 'La Bamba'. Los Lobos
zorgt voor de muziek.
Tshtar". Dustin Hoffman, waren Beatty en Isabelle Adjani
spelen de hoofdrollen in deze komedie rond een zangduo in
een Arabisch land. In de bioscopen werd de film een afschu
welijke flop.