i s p E C zac! ege S ZEEL AN IN ES Met 2400 km per uur naar Parijs 19.95 24.59 49.- 27.59 59.59 21.55 5.95 Aardbei m DESTEM illegale praktijken met goedkope vliegtickets AAN TAFEL mensen. rerteren ïept een band, slier. INGSWET LUIS-OOSTBURG VOOR DE LOL EEN VLUCHTJE MET EEN CONCORDE EN VAN ZEELAND (END, MERIE -ST CHENKENDAG I» S3 VRIJDAG 17 JUN11988 eda ook de MAVO-oplei- I. Op het Luzac College kun Ilaatste 2 jaar MAVO in één jloen. Zelfs is het mogelijk bij voldoende deelname, de lading voor het staatsexamen lo op het Luzac College te ten. verhuist! Per september Izac College naar een betere iliteitsonderwijs dat geboden leem voor meer informatie Vctor van het Luzac College la, de heer VK Mahieu, In076-220945 (076- f5 privé) of met het Landelijk at in Den Haag telefoon 59269. t>9 Rotterdam (010)4143242 E2 Utrecht (030)322797 §44 Zwolle (038)220018 M iljarden verlies in de luchtvaart ben De Stem, 076-236911 lan het bepaalde in artikel 83, derde ind voor een ieder ter provinciale gnj Lis, Oostburg en Aardenburg en terg™ oze inzage worden gelegd het landiwfl alsmede hun besluit van 7 juni 19B8, ststelling van dat plan. niddelburg, tel. 01180-31011 iu de toilette rEL. 01140-14133 Door Huub Jansen De Nederlandse luchtvaartindustrie kampt jaarlijks met een verlies van honderd miljoen gulden door het ille gaal gebruik van zogenaamde valuta tickets. Het financiële nadeel voor de nationale luchtvaartmaatschappijen loopt over de hele wereld in de mil jarden. Deze lager valuta tickets zijn vliegtic kets die worden verkocht in landen waar de nationale munt heel erg laag is, zoals Polen, Turkije, Portugal of landen in Zuid-Amerika. Op zich is vliegen op deze wijze le gaal, mits men vertrekt in het land waar het vliegticket is gekocht. Dus stel dat een zakenman, artiest of toe rist van Amsterdam naar Singapore wil vliegen en een enkele reis Am sterdam-Singapore koopt, dan kost dat aanzienlijk meer dan wanneer men een kaartje in Polen laat kopen dat als reisroute Warschau-Amster- dam-Singapore heeft. De voorwaarde is wel dat in War schau het vliegtuig naar Amsterdam wordt genomen. Welnu, de meeste mensen doen dit niet omdat het ze tijd kost, en stappen in Amsterdam op het vliegtuig dat hen naar Singa pore brengt. Deze manier van han delen is illegaal; de KLM en de IATA (de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen) hebben sinds 1 januari '87 een resolutie af gevaardigd waarin staat dat de pas sagier moet reizen op de volgorde die het ticket aangeeft. Doet de pas sagier dat niet, dan kan hem vervoer geweigerd worden, of hij moet het resterende bedrag bijbetalen. STRIJD De KLM heeft, net als Lufthansa en SwissAir, de strijd aangebonden te gen het 'cross-border-selling'; het over de grens kopen van vlieg- kaartjes. De Duitsers hebben dat, de gelijk als ze zijn, grondig aangepakt. Passagiers die in het bezit zijn van een ticket uit een lage valuta land worden niet vervoerd. Lufthansa overweegt zelfs de passagier mede- aansprakelijk te stellen omdat men ervan uitgaat dat bewezen kan wor den dat met medeweten van de pas sagier frauduleuze handelingen zijn verricht. STUDEREN De heer Kwakkelstein, managing-di rector van de Meeus-reisafdeling in Breda, zegt dat in Nederland niet zulke rigoureuze stappen te ver wachten zijn. „In Nederland duurt zoiets altijd veel langer; hier is men nog driftig aan het studeren om de zaak juridisch waterdicht te krijgen. Dat is op zich niet zo vreemd, want ik denk dat wat men in Duitsland doet juridisch gezien niet helemaal klopt. Men zet een grote mond op, maar men heeft wel wat bereikt. Ik sprak laatst met een woordvoerder van Lufthansa en hij zei me dat de rigou reuze aanpak werkt; de verkopers van lage valuta tickets waren erg ge schrokken en hadden de markt ver laten". Behalve de Duitsers hebben ook de Zwitsers succes geboekt in hun strijd tegen het cross-border-selling. Op de luchthaven Kloten bij Zurich wordt op grote borden melding ge maakt dat tegen het illegale gebruik van lage valuta tickets streng opge treden wordt. Een woordvoerder van de Algemene Nederlandse Vereni ging van Reisbureau's zegt dat de waarschuwingen hun uitwerking niet hebben gemist; de markt is er veel schoner geworden. CONTROLE PR-functinaris Wellhüner van de KLM geeft na enig aandringen toe dat de schade voor de Nederlandse reiswereld jaarlijks honderd miljoen gulden bedraagt. „In de luchtvaartindustrie hebben we altijd al met illegale praktijken te maken gehad, maar de laatste twee De vertrekhal op Schiphol. BI] het Inchecken aan de balles wordt gelet op de herkomst van de tickets. Wie bijvoorbeeld een ticket Warschau-Amsterdam-Hong Kong aanbiedt, maar helemaal niet uit Warschau Is gekomen, loopt kans een tros bedrag te moeten bijbetalen. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP jaar is het cross-border-selling inten siever geworden. Op Schiphol wordt daarom steeds meer gecontroleerd of mensen 'legaal' reizen. Stel dat we iemand aantreffen die een lage va luta ticket heeft met als reisroute Boekarest-Amsterdam-Hong Kong, dan moet die passagier ook kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk in het vliegtuig van Boekarest naar Amster dam heeft gezeten. Kan hij dat niet, dan moet hij het in Nederland gel dende tarief voor een reis Amster- dam-Hong Kong verminderd met het bedrag van het lage valuta ticket bij- Door Kees den Exter Sneller dan het geluid naar Parijs. Die mogelijkheid biedt het Haagse reisbureau Airopa op 3 juli. Airopa heeft die dag een Concorde van Airopa gecharterd. Daarmee wordt de tocht naar de Lichtstad met een snelheid van 2400 kilometer per uur afgejakkerd. Reizi gers kunnen kiezen tussen een trip per Concorde van Schiphol naar Pa rijs en per bus terug naar Nederland, of omgekeerd. Op de rechtstreekse lijn Parijs-Amsterdam kan en mag de Concorde de supersonische snel heid van 2400 kilometer per uur niet vliegen. Daarom maakt het toestel in beide gevallen een 'omweg' over de Noordzee, in de richting van Noor wegen. Het wordt de derde keer in de geschiedenis van onze nationale luchthaven dat er een Concorde op Schiphol landt. Woordvoerder C. de Jager ziet het inhuren van de Concorde op de al lereerste plaats als een reclame stunt van zijn reisbureau: „We mik ken op vliegtuigliefhebbers en op mensen die gewoon een keer in hun leven supersonisch gevlogen willen hebben. Maar niet iedereen heeft er duizenden guldens voor klaar liggen om dan maar eens een lijnvlucht mee te maken. Door er in Parijs een stadsrondrit en een bezoek aan een nachtvlub aan vast te plakken wordt het bovendien nog een echt uitstapje BANDENWIPPER Bandenplakkers hebben nogal eens moeite het laatste stuk van de bui tenband over de velgrand te trekken. Soms grijpt men dan ten einde raad naar een schroevedraaier of een bandenlichter. Met een beetje geluk lukt het de band op de juiste plaats te krijgen, maar bijna net zo vaak knelt op die manier het randje van de pas geplakte binnenband tussen de velghiel en de schroevedraaier. Het resultaat is opnieuw een lekke band. Om deze ellende te voorkomen, is een bandenwipper van kunststof ontwikkeld, waardoor de band met een simpele hefboombeweging over de velghiel kan worden getrokken. De prijs van deze 'bandenknecht' is ongeveer tien gulden. VARIO TOILETBRIL Telma Promotion Products in Tilburg komt op de markt met een opvouw bare toiletbril, vervaardigd van hard plastic. Een goede oplossing wan neer u gebruik maakt van toiletten, waar de hygiëne te wensen overlaat. Twee Jaar geleden kon de Concorde op Schiphol van binnen en van bulten worden bekeken. FOTO ANP ook". De heer De Jager erkent dat men in het vliegtuig zelf amper iets zal merken van de duizelingwekkende snelheid waarmee men over de Noordzee suist: „Inderdaad. Maar bijvoorbeeld de acceleratie-snelheid van de Concorde is enorm, niet te vergelijken met welk ander vliegtuig dan ook. Bovendien wordt in de ca bine digitaal de vliegsnelheid aange geven. En de mensen krijgen een zo genaamd 'Mach-2- certificaat'. Alleen Air France en Britisch Airways beschikken over de supersonische passagiers-vliegtuigen. De Concor de, een Brits-Frans prestige-object, begint langzamerhand rendabel te worden, aldus een woordvoerder van Air France. Deze maatschappij beschikt over zeven toestellen: „Sinds we onrendabele bestemmin gen in Zuid-Amerika hebben afge stoten zitten we met de Concorde in de lift". Met de zeven lijntoestellen waarover de Franse luchtvaartmaat- De bril past op iedere toiletpot en is eventueel afspoelbaar. De geadvi seerde verkoopprijs, inclusief draag tasje, is 12.95. BARBIE-PARFUM Barbie, de beroemdste pop ter we reld en al ruim 25 jaar een begrip in speelgoedland, gaat altijd met haar tijd mee en dat betekent dat ze nu ook over een eigen parfum beschikt. Het Barbieparfum is volkomen veilig en dus geschikt voor gebruik door kleine meisjes, die nu net zo lekker kunnen ruiken als hun favoriete Bar bie. Een ander speelgoednieuwtje is de miniatuurauto van de Ameri kaanse fabrikant Hot Wheels, die van kleur en belettering kan veranderen. Zo wordt een zwarte taxi een witte politieauto, een felrode Chevrolet knalgeel en een donkerblauwe sport wagen in de vorm van een haai sneeuwwit. Het leuke eraan is, dat er geen verfkwast aan te pas komt. Door een speciale, in lauwwarm wa ter gedompelde spons op het autootje te leggen, verandert het wagentje binnen enkele seconden van kleur en belettering. Wil men de oorspronkelijke uitmonstering terug, dan moet in plaats van lauwwarm, ijskoud water worden gebruikt. Voor twee autootjes en de speciale spons is men ongeveer zeventien gulden kwijt. RÉPARA TIE-MORTEL Een nieuw produkt van Alabastine is schappij beschikt wordt uitsluitend een lijndienst onderhouden tussen New York en Parijs. Verder worden de toestellen in en buiten Europa in gezet voor charter-vluchten, zoals nu het initiatief van Airopa. Air France biedt een retour Amsterdam- New York via Parijs aan voor onge veer 7000 gulden. Alleen het Atlanti sche deel van deze vlucht wordt per Concorde gemaakt. Airopa biedt de tocht naar Parijs aan voor 988 gul den. Reparatie-mortel. Dit kant en klare produkt voor reparaties aan steen, beton, hout, e.d. is flexibel, droogt grijs op en is binnen en buiten ver werkbaar. Enkele toepassingen: het egaliseren van houten- en beton- vloeren, het uitvlakken van traptre den, reparaties aan voegen, deur dorpels, golf platen etc. Een pot van 500 gram kost 7,60, voor een kilo betaalt men f 11,95. Een ander pro dukt van Alabastine, Instant vulmid del, is behalve in tube nu ook ver krijgbaar in potten van 500 gram 6,95) en 1 kilo 10,95). SOEP IN PAK betalen. Wil hij dat niet, dan vervoe ren we hem niet. Bovendien gaan we na wie de tickets heeft geleverd. We zorgen ervoor dat dit soort tickets niet meer uitgegeven kunnen wor den. In ons optreden leggen we de nadruk op de aanpak van de leveran ciers van zulke tickets. Ik kan wel zeggen dat deze aanpak effectief is gebleken". VERBONDENHEID Wellhüner zegt dat de internationale reiswereld met betrekking tot het cross-border-selling een grote ver bondenheid ten toon spreidt omdat uiteindelijk de hele reisindustrie de dupe wordt van de illegale praktij ken. „Ook de wederverkopers, zoals reisbureau's, ondervinden financiële nadelen van het cross-border-sel ling. Er wordt een produkt geleverd dat niet in overeenstemming is met de prijs die ervoor wordt betaald. Het reizende publiek heeft geen duide lijkheid over de prijsstelling. Het is daarom ook zaak dat we dit euvel in ternationaal te vuur en te zwaard be strijden. Volgens Maggi loopt de populariteit van soep in blik langzaam terug. Consumenten hebben ee.n steeds Door Emile van Kessel De vijftiende eeuwse Nederlandse schilder Jeroen Bosch gebruikte als hoofdthema voor zijn werk het kwaad en de dwaasheid in al zijn vormen. Op enkele van zijn schilde rijen, onder meer 'De tuin der lus ten', zien we mensengestalten met aardbeien op hun rug. Voor Bosch en zijn tijdgenoten was de aardbei een verwijzing naar het werelds genot. Deze symboliek is in de loop der eeuwen verloren gegaan maar toch genieten wij nog steeds van de aardbei, een vrucht met een zeer aangename geur en smaak. De aardbeien die Jeroen Bosch schil derde, waren wilde exemplaren. Ge kweekte aardbeien werden pas in de achttiende eeuw in onze streken geïntroduceerd. Deze waren afkom stig uit Zuid-Amerika. De aardbei be hoort tot het geslacht Fragaria en maakt deel uit van de familie der roosachtigen. In de winter rust de aardbeienplant maar zodra het weer wat zachter wordt, komen de jonge bladeren langzaam tevoorschijn. In april ontplooien ze zich en ver schijnen de eerste bloemtrossen. Gedurende de eerste helft van mei bloeit de plant en worden de eerste schijnvruchten gevormd. In juni-juli worden ze rijp en kan er worden geoogst. Na de oogst zet een her nieuwde groei in. Van augustus tot oktober vindt er vervolgens een late oogst plaats. De seizoengebonden heid van de aardbeien lijkt langza merhand te verdwijnen. Binnen niet grotere voorkeur voor produkten die minder bewerkt zijn en dus verser. De soepfabrikant speelt hierop in en na o.a. melk, jus d'orange en yog hurt krijgen we nu ook soep in kar ton. Als voordeel van de nieuwe ver pakking wordt genoemd dat het pro ces om de soep houdbaar te maken nu veel korter duurt, waardoor de soep vers blijft en de oorspronkelijke smaak beter behouden blijft. REISSPELLEN Spellenfabrikant MB heeft met het oog op het vakantieseizoen vier avontuurlijke spelletjes gelanceerd onder de naam Flip-Flappers. Speel bord en magnetische stukken zijn in een cassette opgeborgen. Even aan de cassette schudden en het speel bord flapt eruit. Dobbelstenen ko men er niet meer aan te pas. In plaats daarvan is de cassette voor zien van een puntenwijzer. Flip-Flap pers zijn spellen voor twee personen en geschikt voor iedereen vanaf 7 jaar. De vier spellen zijn: Klopjacht, Piratengoud, Race-circuit en De Dra kentemmer. Te koop voor ongeveer tien gulden per stuk. al te lange tijd zullen de vruchten het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Naast de opbrengst van de volle grond en de kas, neemt de import steeds grotere vormen aan. Met name vanuit Spanje, waar de aard beien vrijwel het hele jaar door ge produceerd worden, komen de 'zo- merkoninkjes' in grote aantallen op onze markten. SAPPIG Tot de sappigste soorten behoren de Gorella (een stevig grootvruchtig ras), de Elista (matig groot en iets kwetsbaar) en de Senga Sengana (een oud ras dat in het verleden veel werd gebruikt door de conservenin- dustrie). De Fragaria Vesca, ofwel de bosaardbei, is de gekweekte versie van de wilde aardbei. Ze zijn klein en duur maar zeer fijn van smaak. De aardbei bevat gemiddeld 91% water. Maar als we letten op het vitamine C- gehalte neemt de aardbei een zeer gunstige plaats in onder de vruch ten. Bij het kopen moet worden gelet op een glanzend oppervlak en de aanwezigheid van kelk en steeltje (het kroontje). WASSEN Voor het gebruik worden de vruch ten voorzichtig gewassen. Daarna pas wordt het kroontje verwijderd! Zou dit vóór het wassen gebeuren, dan dringt er water binnen en ver liest de aardbei te veel van zijn aro ma. Als de aardbeien na het wassen ongeveer een half uurtje blijven rus ten zullen ze hun aroma gedeeltelijk terugwinnen. Indien u de aardbeien stevig wilt houden, moeten ze niet van tevoren met suiker worden be strooid. De suiker trekt namelijk wa ter aan, waardoor de vruchten zacht en papperig worden. De smaak kan worden verhoogd door er een heel klein beetje citroensap over te spren kelen. CRÈME Verse aardbeien met een toefje slag room is een eenvoudige maar niet te versmaden delicatesse. Een variatie hierop is aardbeiencrème. Het vol gende is daarvoor nodig. - 500 gram aardbeien - 50 gram suiker - 5 ml Kirsch - 75 gram poedersuiker -1/4 liter gezoete slagroom Verdeel de helft van de schoonge maakte aardbeien in vier glazen schaaltjes. Strooi er 75 gram suiker over en besprenkel ze met Kirsch. De resterende 250 gram aardbeien worden door een zeef gewreven (of gepureerd in een mixer-blender), met de poedersuiker vermengd en onder de stijfgeslagen room gespa- teld. De zo verkregen crème wordt vervolgens over de gesuikerde aard beien gegoten. Bij dit zomersedes- sert kunnen oubliewafels worden ge serveerd. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17