i
s
p
E
C
zac!
ege
S ZEEL AN
IN ES
Met 2400 km per uur naar Parijs
19.95
24.59
49.-
27.59
59.59
21.55
5.95
Aardbei
m
DESTEM
illegale praktijken met goedkope vliegtickets
AAN TAFEL
mensen.
rerteren
ïept een band,
slier.
INGSWET
LUIS-OOSTBURG
VOOR DE LOL EEN VLUCHTJE MET EEN CONCORDE
EN VAN ZEELAND
(END,
MERIE
-ST
CHENKENDAG
I»
S3
VRIJDAG 17 JUN11988
eda ook de MAVO-oplei-
I. Op het Luzac College kun
Ilaatste 2 jaar MAVO in één
jloen. Zelfs is het mogelijk
bij voldoende deelname, de
lading voor het staatsexamen
lo op het Luzac College te
ten.
verhuist! Per september
Izac College naar een betere
iliteitsonderwijs dat geboden
leem voor meer informatie
Vctor van het Luzac College
la, de heer VK Mahieu,
In076-220945 (076-
f5 privé) of met het Landelijk
at in Den Haag telefoon
59269.
t>9 Rotterdam (010)4143242
E2 Utrecht (030)322797
§44 Zwolle (038)220018
M iljarden verlies
in de luchtvaart
ben De Stem, 076-236911
lan het bepaalde in artikel 83, derde
ind voor een ieder ter provinciale gnj
Lis, Oostburg en Aardenburg en terg™
oze inzage worden gelegd het landiwfl
alsmede hun besluit van 7 juni 19B8,
ststelling van dat plan.
niddelburg, tel. 01180-31011
iu de toilette
rEL. 01140-14133
Door Huub Jansen
De Nederlandse luchtvaartindustrie
kampt jaarlijks met een verlies van
honderd miljoen gulden door het ille
gaal gebruik van zogenaamde valuta
tickets. Het financiële nadeel voor de
nationale luchtvaartmaatschappijen
loopt over de hele wereld in de mil
jarden.
Deze lager valuta tickets zijn vliegtic
kets die worden verkocht in landen
waar de nationale munt heel erg laag
is, zoals Polen, Turkije, Portugal of
landen in Zuid-Amerika.
Op zich is vliegen op deze wijze le
gaal, mits men vertrekt in het land
waar het vliegticket is gekocht. Dus
stel dat een zakenman, artiest of toe
rist van Amsterdam naar Singapore
wil vliegen en een enkele reis Am
sterdam-Singapore koopt, dan kost
dat aanzienlijk meer dan wanneer
men een kaartje in Polen laat kopen
dat als reisroute Warschau-Amster-
dam-Singapore heeft.
De voorwaarde is wel dat in War
schau het vliegtuig naar Amsterdam
wordt genomen. Welnu, de meeste
mensen doen dit niet omdat het ze
tijd kost, en stappen in Amsterdam
op het vliegtuig dat hen naar Singa
pore brengt. Deze manier van han
delen is illegaal; de KLM en de IATA
(de internationale organisatie van
luchtvaartmaatschappijen) hebben
sinds 1 januari '87 een resolutie af
gevaardigd waarin staat dat de pas
sagier moet reizen op de volgorde
die het ticket aangeeft. Doet de pas
sagier dat niet, dan kan hem vervoer
geweigerd worden, of hij moet het
resterende bedrag bijbetalen.
STRIJD
De KLM heeft, net als Lufthansa en
SwissAir, de strijd aangebonden te
gen het 'cross-border-selling'; het
over de grens kopen van vlieg-
kaartjes. De Duitsers hebben dat, de
gelijk als ze zijn, grondig aangepakt.
Passagiers die in het bezit zijn van
een ticket uit een lage valuta land
worden niet vervoerd. Lufthansa
overweegt zelfs de passagier mede-
aansprakelijk te stellen omdat men
ervan uitgaat dat bewezen kan wor
den dat met medeweten van de pas
sagier frauduleuze handelingen zijn
verricht.
STUDEREN
De heer Kwakkelstein, managing-di
rector van de Meeus-reisafdeling in
Breda, zegt dat in Nederland niet
zulke rigoureuze stappen te ver
wachten zijn. „In Nederland duurt
zoiets altijd veel langer; hier is men
nog driftig aan het studeren om de
zaak juridisch waterdicht te krijgen.
Dat is op zich niet zo vreemd, want ik
denk dat wat men in Duitsland doet
juridisch gezien niet helemaal klopt.
Men zet een grote mond op, maar
men heeft wel wat bereikt. Ik sprak
laatst met een woordvoerder van
Lufthansa en hij zei me dat de rigou
reuze aanpak werkt; de verkopers
van lage valuta tickets waren erg ge
schrokken en hadden de markt ver
laten".
Behalve de Duitsers hebben ook
de Zwitsers succes geboekt in hun
strijd tegen het cross-border-selling.
Op de luchthaven Kloten bij Zurich
wordt op grote borden melding ge
maakt dat tegen het illegale gebruik
van lage valuta tickets streng opge
treden wordt. Een woordvoerder van
de Algemene Nederlandse Vereni
ging van Reisbureau's zegt dat de
waarschuwingen hun uitwerking niet
hebben gemist; de markt is er veel
schoner geworden.
CONTROLE
PR-functinaris Wellhüner van de
KLM geeft na enig aandringen toe
dat de schade voor de Nederlandse
reiswereld jaarlijks honderd miljoen
gulden bedraagt.
„In de luchtvaartindustrie hebben
we altijd al met illegale praktijken te
maken gehad, maar de laatste twee
De vertrekhal op Schiphol. BI] het Inchecken aan de balles wordt gelet op de herkomst van de tickets. Wie
bijvoorbeeld een ticket Warschau-Amsterdam-Hong Kong aanbiedt, maar helemaal niet uit Warschau Is gekomen,
loopt kans een tros bedrag te moeten bijbetalen. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
jaar is het cross-border-selling inten
siever geworden. Op Schiphol wordt
daarom steeds meer gecontroleerd
of mensen 'legaal' reizen. Stel dat we
iemand aantreffen die een lage va
luta ticket heeft met als reisroute
Boekarest-Amsterdam-Hong Kong,
dan moet die passagier ook kunnen
aantonen dat hij daadwerkelijk in het
vliegtuig van Boekarest naar Amster
dam heeft gezeten. Kan hij dat niet,
dan moet hij het in Nederland gel
dende tarief voor een reis Amster-
dam-Hong Kong verminderd met het
bedrag van het lage valuta ticket bij-
Door Kees den Exter
Sneller dan het geluid naar Parijs.
Die mogelijkheid biedt het Haagse
reisbureau Airopa op 3 juli. Airopa
heeft die dag een Concorde van
Airopa gecharterd.
Daarmee wordt de tocht naar de
Lichtstad met een snelheid van 2400
kilometer per uur afgejakkerd. Reizi
gers kunnen kiezen tussen een trip
per Concorde van Schiphol naar Pa
rijs en per bus terug naar Nederland,
of omgekeerd. Op de rechtstreekse
lijn Parijs-Amsterdam kan en mag de
Concorde de supersonische snel
heid van 2400 kilometer per uur niet
vliegen. Daarom maakt het toestel in
beide gevallen een 'omweg' over de
Noordzee, in de richting van Noor
wegen. Het wordt de derde keer in
de geschiedenis van onze nationale
luchthaven dat er een Concorde op
Schiphol landt.
Woordvoerder C. de Jager ziet het
inhuren van de Concorde op de al
lereerste plaats als een reclame
stunt van zijn reisbureau: „We mik
ken op vliegtuigliefhebbers en op
mensen die gewoon een keer in hun
leven supersonisch gevlogen willen
hebben. Maar niet iedereen heeft er
duizenden guldens voor klaar liggen
om dan maar eens een lijnvlucht
mee te maken. Door er in Parijs een
stadsrondrit en een bezoek aan een
nachtvlub aan vast te plakken wordt
het bovendien nog een echt uitstapje
BANDENWIPPER
Bandenplakkers hebben nogal eens
moeite het laatste stuk van de bui
tenband over de velgrand te trekken.
Soms grijpt men dan ten einde raad
naar een schroevedraaier of een
bandenlichter. Met een beetje geluk
lukt het de band op de juiste plaats
te krijgen, maar bijna net zo vaak
knelt op die manier het randje van de
pas geplakte binnenband tussen de
velghiel en de schroevedraaier. Het
resultaat is opnieuw een lekke band.
Om deze ellende te voorkomen, is
een bandenwipper van kunststof
ontwikkeld, waardoor de band met
een simpele hefboombeweging over
de velghiel kan worden getrokken.
De prijs van deze 'bandenknecht' is
ongeveer tien gulden.
VARIO TOILETBRIL
Telma Promotion Products in Tilburg
komt op de markt met een opvouw
bare toiletbril, vervaardigd van hard
plastic. Een goede oplossing wan
neer u gebruik maakt van toiletten,
waar de hygiëne te wensen overlaat.
Twee Jaar geleden kon de Concorde op Schiphol van binnen en van bulten worden bekeken.
FOTO ANP
ook".
De heer De Jager erkent dat men
in het vliegtuig zelf amper iets zal
merken van de duizelingwekkende
snelheid waarmee men over de
Noordzee suist: „Inderdaad. Maar
bijvoorbeeld de acceleratie-snelheid
van de Concorde is enorm, niet te
vergelijken met welk ander vliegtuig
dan ook. Bovendien wordt in de ca
bine digitaal de vliegsnelheid aange
geven. En de mensen krijgen een zo
genaamd 'Mach-2- certificaat'.
Alleen Air France en Britisch Airways
beschikken over de supersonische
passagiers-vliegtuigen. De Concor
de, een Brits-Frans prestige-object,
begint langzamerhand rendabel te
worden, aldus een woordvoerder
van Air France. Deze maatschappij
beschikt over zeven toestellen:
„Sinds we onrendabele bestemmin
gen in Zuid-Amerika hebben afge
stoten zitten we met de Concorde in
de lift". Met de zeven lijntoestellen
waarover de Franse luchtvaartmaat-
De bril past op iedere toiletpot en is
eventueel afspoelbaar. De geadvi
seerde verkoopprijs, inclusief draag
tasje, is 12.95.
BARBIE-PARFUM
Barbie, de beroemdste pop ter we
reld en al ruim 25 jaar een begrip in
speelgoedland, gaat altijd met haar
tijd mee en dat betekent dat ze nu
ook over een eigen parfum beschikt.
Het Barbieparfum is volkomen veilig
en dus geschikt voor gebruik door
kleine meisjes, die nu net zo lekker
kunnen ruiken als hun favoriete Bar
bie.
Een ander speelgoednieuwtje is
de miniatuurauto van de Ameri
kaanse fabrikant Hot Wheels, die van
kleur en belettering kan veranderen.
Zo wordt een zwarte taxi een witte
politieauto, een felrode Chevrolet
knalgeel en een donkerblauwe sport
wagen in de vorm van een haai
sneeuwwit. Het leuke eraan is, dat er
geen verfkwast aan te pas komt.
Door een speciale, in lauwwarm wa
ter gedompelde spons op het
autootje te leggen, verandert het
wagentje binnen enkele seconden
van kleur en belettering. Wil men de
oorspronkelijke uitmonstering terug,
dan moet in plaats van lauwwarm,
ijskoud water worden gebruikt. Voor
twee autootjes en de speciale spons
is men ongeveer zeventien gulden
kwijt.
RÉPARA TIE-MORTEL
Een nieuw produkt van Alabastine is
schappij beschikt wordt uitsluitend
een lijndienst onderhouden tussen
New York en Parijs. Verder worden
de toestellen in en buiten Europa in
gezet voor charter-vluchten, zoals
nu het initiatief van Airopa. Air
France biedt een retour Amsterdam-
New York via Parijs aan voor onge
veer 7000 gulden. Alleen het Atlanti
sche deel van deze vlucht wordt per
Concorde gemaakt. Airopa biedt de
tocht naar Parijs aan voor 988 gul
den.
Reparatie-mortel. Dit kant en klare
produkt voor reparaties aan steen,
beton, hout, e.d. is flexibel, droogt
grijs op en is binnen en buiten ver
werkbaar. Enkele toepassingen: het
egaliseren van houten- en beton-
vloeren, het uitvlakken van traptre
den, reparaties aan voegen, deur
dorpels, golf platen etc. Een pot van
500 gram kost 7,60, voor een kilo
betaalt men f 11,95. Een ander pro
dukt van Alabastine, Instant vulmid
del, is behalve in tube nu ook ver
krijgbaar in potten van 500 gram
6,95) en 1 kilo 10,95).
SOEP IN PAK
betalen. Wil hij dat niet, dan vervoe
ren we hem niet. Bovendien gaan we
na wie de tickets heeft geleverd. We
zorgen ervoor dat dit soort tickets
niet meer uitgegeven kunnen wor
den. In ons optreden leggen we de
nadruk op de aanpak van de leveran
ciers van zulke tickets. Ik kan wel
zeggen dat deze aanpak effectief is
gebleken".
VERBONDENHEID
Wellhüner zegt dat de internationale
reiswereld met betrekking tot het
cross-border-selling een grote ver
bondenheid ten toon spreidt omdat
uiteindelijk de hele reisindustrie de
dupe wordt van de illegale praktij
ken. „Ook de wederverkopers, zoals
reisbureau's, ondervinden financiële
nadelen van het cross-border-sel
ling. Er wordt een produkt geleverd
dat niet in overeenstemming is met
de prijs die ervoor wordt betaald. Het
reizende publiek heeft geen duide
lijkheid over de prijsstelling. Het is
daarom ook zaak dat we dit euvel in
ternationaal te vuur en te zwaard be
strijden.
Volgens Maggi loopt de populariteit
van soep in blik langzaam terug.
Consumenten hebben ee.n steeds
Door Emile van Kessel
De vijftiende eeuwse Nederlandse
schilder Jeroen Bosch gebruikte als
hoofdthema voor zijn werk het
kwaad en de dwaasheid in al zijn
vormen. Op enkele van zijn schilde
rijen, onder meer 'De tuin der lus
ten', zien we mensengestalten met
aardbeien op hun rug.
Voor Bosch en zijn tijdgenoten was
de aardbei een verwijzing naar het
werelds genot. Deze symboliek is in
de loop der eeuwen verloren gegaan
maar toch genieten wij nog steeds
van de aardbei, een vrucht met een
zeer aangename geur en smaak. De
aardbeien die Jeroen Bosch schil
derde, waren wilde exemplaren. Ge
kweekte aardbeien werden pas in de
achttiende eeuw in onze streken
geïntroduceerd. Deze waren afkom
stig uit Zuid-Amerika. De aardbei be
hoort tot het geslacht Fragaria en
maakt deel uit van de familie der
roosachtigen. In de winter rust de
aardbeienplant maar zodra het weer
wat zachter wordt, komen de jonge
bladeren langzaam tevoorschijn.
In april ontplooien ze zich en ver
schijnen de eerste bloemtrossen.
Gedurende de eerste helft van mei
bloeit de plant en worden de eerste
schijnvruchten gevormd. In juni-juli
worden ze rijp en kan er worden
geoogst. Na de oogst zet een her
nieuwde groei in. Van augustus tot
oktober vindt er vervolgens een late
oogst plaats. De seizoengebonden
heid van de aardbeien lijkt langza
merhand te verdwijnen. Binnen niet
grotere voorkeur voor produkten die
minder bewerkt zijn en dus verser.
De soepfabrikant speelt hierop in en
na o.a. melk, jus d'orange en yog
hurt krijgen we nu ook soep in kar
ton. Als voordeel van de nieuwe ver
pakking wordt genoemd dat het pro
ces om de soep houdbaar te maken
nu veel korter duurt, waardoor de
soep vers blijft en de oorspronkelijke
smaak beter behouden blijft.
REISSPELLEN
Spellenfabrikant MB heeft met het
oog op het vakantieseizoen vier
avontuurlijke spelletjes gelanceerd
onder de naam Flip-Flappers. Speel
bord en magnetische stukken zijn in
een cassette opgeborgen. Even aan
de cassette schudden en het speel
bord flapt eruit. Dobbelstenen ko
men er niet meer aan te pas. In
plaats daarvan is de cassette voor
zien van een puntenwijzer. Flip-Flap
pers zijn spellen voor twee personen
en geschikt voor iedereen vanaf 7
jaar. De vier spellen zijn: Klopjacht,
Piratengoud, Race-circuit en De Dra
kentemmer. Te koop voor ongeveer
tien gulden per stuk.
al te lange tijd zullen de vruchten het
hele jaar door verkrijgbaar zijn.
Naast de opbrengst van de volle
grond en de kas, neemt de import
steeds grotere vormen aan. Met
name vanuit Spanje, waar de aard
beien vrijwel het hele jaar door ge
produceerd worden, komen de 'zo-
merkoninkjes' in grote aantallen op
onze markten.
SAPPIG
Tot de sappigste soorten behoren de
Gorella (een stevig grootvruchtig
ras), de Elista (matig groot en iets
kwetsbaar) en de Senga Sengana
(een oud ras dat in het verleden veel
werd gebruikt door de conservenin-
dustrie). De Fragaria Vesca, ofwel de
bosaardbei, is de gekweekte versie
van de wilde aardbei. Ze zijn klein en
duur maar zeer fijn van smaak. De
aardbei bevat gemiddeld 91% water.
Maar als we letten op het vitamine C-
gehalte neemt de aardbei een zeer
gunstige plaats in onder de vruch
ten. Bij het kopen moet worden gelet
op een glanzend oppervlak en de
aanwezigheid van kelk en steeltje
(het kroontje).
WASSEN
Voor het gebruik worden de vruch
ten voorzichtig gewassen. Daarna
pas wordt het kroontje verwijderd!
Zou dit vóór het wassen gebeuren,
dan dringt er water binnen en ver
liest de aardbei te veel van zijn aro
ma. Als de aardbeien na het wassen
ongeveer een half uurtje blijven rus
ten zullen ze hun aroma gedeeltelijk
terugwinnen. Indien u de aardbeien
stevig wilt houden, moeten ze niet
van tevoren met suiker worden be
strooid. De suiker trekt namelijk wa
ter aan, waardoor de vruchten zacht
en papperig worden. De smaak kan
worden verhoogd door er een heel
klein beetje citroensap over te spren
kelen.
CRÈME
Verse aardbeien met een toefje slag
room is een eenvoudige maar niet te
versmaden delicatesse. Een variatie
hierop is aardbeiencrème. Het vol
gende is daarvoor nodig.
- 500 gram aardbeien
- 50 gram suiker
- 5 ml Kirsch
- 75 gram poedersuiker
-1/4 liter gezoete slagroom
Verdeel de helft van de schoonge
maakte aardbeien in vier glazen
schaaltjes. Strooi er 75 gram suiker
over en besprenkel ze met Kirsch.
De resterende 250 gram aardbeien
worden door een zeef gewreven (of
gepureerd in een mixer-blender),
met de poedersuiker vermengd en
onder de stijfgeslagen room gespa-
teld. De zo verkregen crème wordt
vervolgens over de gesuikerde aard
beien gegoten. Bij dit zomersedes-
sert kunnen oubliewafels worden ge
serveerd.
I