s p E C I F I E K Automobilist loopt verhoogd risico in het buitenland Zwitserse vinding maakt tandarts een stuk goedkoper DE STEM EN Lggaat omhoog VIMi m\ ONGEZOUTEN KRITIEK VAN CONSUMENT BLIJKT TE HELPEN NIEUWS Watergeuzen Jtijn. Ter Kuile is bekend! Irden als vredeswacht»! loensdrecht en hij is ruiml Tialf jaar weggeweest oml bn met anderen te bidden! je vasten tegen de kem f ifven, die nog steeds in Uitgevoerd worden, en q6 ^bewapening. Met fa rij getuigen van zijn vre-1 verblijf in de Nevada-1 btijn. De dienst begint c uur. 1-0,45,70/80 0,80. Jonagold ua (kl. 2 65770 0,85-0,97, 70/80'l i?l Aardbeien natuur kg, 160'k,i J2 2,10-2,40. Aardbeien nalun, la 200 gr., 40 ds.: kl. 1 A 0,48 j I. Elvira natuur kg, 240 Wu| 130-2,60, A 2,50. Elvira natuii i 500 gr., 50 ds.kl. 1 A 1,30. KoJ |a natuur kg, 480 kgkl. 2 2 31 j, A 2,60. Rode bes doos x2U 490 ds.: kl. 1 2,00-2,80. Franjl ïen doos x 200 gr., 10 ds.: y f b. Glen Glova doos x 200 grar jds.: kl. 1 2,00-2,90. Frambozi, Is doos x 150 gr., 210 ds.: ld 'L ^-1,80. Rode bes doos x 150 i ds.: kl. 1 1,30. Totaal aanta" [li: 1700. fcr 1986 meevallen. „Daardot ki er een meer geleidelijk! li ging tot het maximale tans] n 83 gulden worden g amd", aldus het dagelijk stuur in de stukken. De verhoging van de zuivefcj 'igsheffing heeft te makel Jt de bouw van de nieuiiï olwaterzuiveringsinstallatij /zi) bij Terneuzen. Met d uw daarvan wordt nog dra ner begonnen. De uitbeste |ig aan de onderneming J. d 1 uit Aalst (Belgie), vooree rag van ruim 10 miljoe llden (inclusief btw) is on- Ogs gebeurd. Begin dea aand is het offciele stadse! or de bouw gegeven. I Het algemeen bestuur vaJ >t waterschap komt donderj ig 30 juni bijeen in het Chu: kill Hotel in Terneuzen. D krgadering begint om 140| ar. In uitvloeisel daarvan was It in 1562 op de strekdam in de haven een galg werd Igericht en in 1563 bij de Tiizen een stadhuisje inge- pht werd. |Gent zorgde er ook voor, penals Brugge dat voordien et Sluis had gedaan, dat het bs zich niet verder kon ont- (ooien. Het was streng ver den om rond het Sas en Ings de vaart handel te drij- pn of koopwaar op te slaan. 1 1564 bleek een deel van de oute Speye te zijn ingestort werd toen besloten achter waarts een nieuwe buiten luis te bouwen omdat het sas groot bleek te zijn. Op 29 jli 1567 kon de nieuwe Zoute peye plechtig worden ge pend. n de avond van 21 mei 15'2 :reeg Sas van Gent bezoek an de watergeuzen, die er elijk huishielden. Huizen en muggen werden in brand ge- itoken en de sluizen waar be- ;chadigd. Toen de balais verd opgemaakt bleken van le 46 huizen er 25 afgebrand e zijn, terwijl 19 panden die iet verst van de sluizen varne gelegen, het hadden iverleefd. In 1576 schonk de stad Gent Sas van Gent aan prins Wil lem van Oranje, die veel van i zijn bezittingen had opg«°>* ferd om de veldtochten voor de bevrijding van de Neder- landen van de Spaanse over- heersing te bekostigen, b't! geschiedde tijdens de Tacn-1 tigjarige Oorlog (1568-164° toen muitende Spaanse troe pen moordend en plunderen" door Vlaanderen trokken Gent had een beroep op Wik len van Oranje gedaan bi] belegering van de citadel me zijn Spaanse garnizoen. Willem van Oranje had e steeds op aangedrongen ij nieuwe landvoogd Don Jua niet te erkennen, wanne" j geen gevolg werd gegeye aan de afbraak van de cita dels in de verschillende ste* I den van waaruit de Spaart garnizoenen opereerden, V 1 bevolking ondervond daa veel last van. Door Jack Arentsen Bijna vijf miljoen Nederlanders zullen hun zomervakantie dit jaar in het bui tenland doorbrengen. De meeste toeristen (ruim tweederde verwacht de ANWB) zullen met hun eigen auto naar de vakantiebestemming rijden. Vooral op de wegen naar West Duits land, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Joegoslavië en Griekenland zullen de meeste Ne derlanders te vinden zijn. De 'uittocht' naar het buitenland brengt ieder jaar een verhoogd risico op schade met zich mee: drukte op de wegen, lange reistijden, afwij kende verkeersregels en onbekend heid met de verkeerssituatie staan aan de basis van de gevaren die men onderweg kan tegenkomen. Ook de gedragsregels in de va kantielanden kunnen er oorzaak van zijn dat men plotseling voor vreem de, heel onbegrijpelijke en verras sende situaties komt te staan. Meer dan ooit vereist een buitenlandse va kantiereis een goede voorbereiding op hetgeen men onderweg te wach ten kan staan. DUITSLAND Als mem via de Duitse autobahnen op reis gaat, dan moet er rekening mee worden gehouden dat de politie scherp gaat controleren op de bela ding van auto's en caravans. Daar naast heeft de Westduitse politie aangekondigd dat op plaatsen waar een maximum snelheid van kracht is, extra gecontroleerd zal worden. Forse geldboetes, die onmiddellijk afgerekend moeten worden, staan de overtreders te wachten. Voor het eerst dit jaar gaat de Westduitse poli tie ook jacht maken op bestuurders die te dicht op hun voorgangers rij den. CAMERA'S Op een groot aantal viaducten heeft de Westduitse politie foto-, film- of vi deo-camera's opgesteld, waarmee vooral de bewegingen van de auto mobilisten op de linker rijstrook in de gaten worden gehouden. Daarnaast heeft de Westduitse verkeerspolitie de afgelopen maanden de beschik king gekregen over een aantal niet opvallende politiewagens, waarin een video-camera is gemonteerd. Wanneer men te dicht op een voor ganger rijdt of men gaat rechts inha len, wordt dit onmiddellijk door de camera geregistreerd. Op de eerstvolgende parkeer plaats krijgt de chauffeur de ver keersovertreding te zien en krijgt hij minstens een stevige geldboete. Wanneer de overtreding heel ernstig is, kan zelfs het rijbewijs tijdelijk wor den ingetrokken. Door de hogere snelheden waarmee in de Bondsre publiek op de autobahnen wordt ge reden, hoort tegenwoordig het te dicht op een voorganger rijden in de Duitse verkeerswetgeving tot een zware overtreding. Niet minder gevaarlijk handelt naar de mening van de Duitse rech ter een inhalende autorijder, die na de inhaalmanoeuvre vlak voor de ge passeerde auto naar rechts gaat. 1 Zelfs wanneer beide voertuigen el- i kaar niet raken, omdat de inhalende auto sneller is, is er volgens de Duitse wetgeving sprake van een ge- vaarscheppende manoeuvre, omdat uit deze situatie een ernstig ongeval kan ontstaan. AANRIJDING Wanneer men in het buitenland be trokken raakt bij een aanrijding en de schade blijft beperkt tot de auto, dan kan men net als in Nederland in de regel geen beroep doen op de politie voor het opmaken van een procesverbaal. Om de schuldvraag te kunnen beantwoorden, zal men daarom zelf voor het bewijsmateriaal moeten zorgen. In het buitenland wil het nog wel eens voorkomen dat de tegenpartij niet bereid is om mede werking te verlenen aan de uitwisse ling van gegevens; zeker wanneer het er alle schijn van heeft dat de schuld van het ongeval bij de tegen partij ligt. Aan de hand van het ken teken kan men dan uiteindelijk nog achter de identiteit van de eige naar/bestuurder komen. Net als in Nederland kan men ook in het buitenland (o.a. Duitsland, België en Groot Brittanië) op de autosnel wegen rekenen op hulp van de we genwacht. Op de Franse wegen is een lid van de ANWB en Reis- en Kredietbriefhouder echter niet verze kerd van kosteloze hulp. „Onze leden", zegt men op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag, „kunnen geen (gratis) gebruik maken van de Franse organisatie. De Automobile Club Secours (ACS) maakt namelijk geen gebruik van pa trouillerende wegenwachtauto's, maar van een gratis telefoonnum mer. En om van dat laatste te kunnen profiteren moet men zelfs speciaal lid van de ACS worden. Is men geen lid, dan wordt ook geen hulp langs de weg - ook niet tegen betaling - gegeven. Bovendien werkt de ACS met contractgarages die bijna nooit langs de weg 'sleutelen'. In de regel wordt de wagen naar de garage ge sleept. Op de Franse tolwegen heeft de Societe d'Autoroutes het weg- sleepmonopolie in handen". VERZEKERING De ANWB heeft nog een belangrijke tip voor degenen die dit jaar naar - het vakantieland op komst - Turkije reizen. Als men die reis onderneemt met een auto of motorfiets, is het ze ker aan te raden om een extra vakan tie-casco verzekering voor de ato of motor af te sluiten. Deze verzekering biedt de mogelijkheid om voor de duur van de vakantie de dekking te gen wettelijke aansprakelijkheid aan te vullen met een casco-verzekering (WA plus casco komt overeen met het vroegere begrip „all risks"). In de praktijk betekent deze vorm van ver zekeren dat schade te verhalen is op de Nederlandse verzekeraar, on geacht de schuld. Speeltuinen snel veiliger Door Fred Rondeel De speeltuinen en attractieparken hebben zich de ongezouten kritiek van de Stichting Consument en Vei ligheid en van de ANWB zeer aange trokken. Allerwegen wordt speeltuig aan strenge veiligheidseisen onder worpen. In 1985 publiceerde Consument en Veiligheid een rapport waaruit bleek dat het slecht gesteld was met de veiligheid in speeltuinen. Er liepen jaarlijks 45.000 kinderen verwondin gen op in speeltuinen, attractiepar ken en op speelplaatsen. Boosdoe ners waren vooral de speeltoestel len, aldus het rapport. De ondernemers erkenden dat de gesignaleerde toestellen onnodig gevaarlijk en ten minste voor verbe tering vatbaar waren. In veel geval len zijn deze ook daadwerkelijk ver beterd, zo meent P. Grijpstra, direc teur van de Linnaeushof, de grootste 'echte' speeltuin van Europa. Inmiddels heeft een werkgroep WIS (Werkgroep Inrichtingsnormen voor Speeltuinen) een handboek met aanbevelingen het licht doen zien. In die werkgroep zitten de recreatie-on dernemers (Recron), Consument en Veiligheid en het ministerie van WVC. De werkgroep wordt onder steund door TNO. Op dit moment werkt de WIS op uitnodiging van het Nederlands Normalisatie-instituut aan een landelijke normalisatie voor deze speeltoestellen. Want je kunt pas van een afwijking spreken als er een norm bestaat. MINISTERIE Daarnaast werkt het ministerie van WVC aan een beheerssysteem voor de veiligheid van attracties op speel- gelegenheden, kermissen en attrac tieparken, aldus ir. J.K.J. van der Er bestaat binnen Europa een Internationale belangstelling voor veiligheidsnormen In speeltuinen en attractieparken. FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP EN ANP Vorm van WVC. Hij werkt daar op de hoofdafdeling produktbeveiliging. Volgens hem kan het systeem begin jaren negentig volledig werken. Be langrijkste elementen daarin zijn de verplichting dat toestellen aan strenge veiligheidseisen en deugde lijke installeringseisen voldoen, het verplichte onderhoud, het vastleg gen van taken van controlerende in stanties en een overgangsregeling voor reeds bestaande installaties, al dus Van der Vorm. Ook hij wijst erop dat de speeltui nen en attractieparken snel hebben gereageerd op het rapport van Con sument en Veiligheid en de ANWB. Of het nu echt veiliger toeven is voor de kleintjes in de Nederlandse speel tuinen kon Consument en Veiligheid niet zeggen. Er is geen vervolgon derzoek meer gedaan. De indruk be staat dat er veel is verbeterd, zegt Loes Phoelich van deze stichting. Veel ondernemers houden zich op vrijwillige basis aan de normen van de WIS-werkgroep. De ondernemers zijn inderdaad met enthousiasme van start gegaan met het formuleren van veiligheidsnormen, zo zegt J.A. v.d. Berg, voorzitter van de bedrijfs groep dagrecreatie van de Recron. INTERNATIONAAL Ook de gemeenten reageerden snel. Zo snel dat sommige aanbevelingen van de Werkgroep WIS regelrecht in de Algemene Politieverordening van diverse gemeenten terecht kwamen. Of er hier te lande ooit een wettelijke norm voor speeltoestellen wordt ont wikkeld is overigens nog de vraag. Er bestaat binnen Europa een inter nationale belangstelling voor veilig heidsnormen. Vooral de Bondsrepubliek Duits land (de organisatie VDFU) propa geert de grote noodzaak van uni forme voorschriften binnen de EG en heeft dit reeds bij de Europese Com missie aangekaart. Maar hoewel vooral de Duitse normen veelal vrij willig door de recreatie-ondernemers in Nederland worden overgenomen, moet het niet zo zijn dat we klakke loos de Duitse normen gaan overne men, aldus Van de Berg van de Re cron. STANDPUNT Ook Nederland moet snel zijn eigen normenstelsel formuleren. Dat bete kent, aldus Van der Vorm van WVC, dat ook op Europees niveau Neder land om een visie en een standpunt zal worden gevraagd. Maar een hon derd procent veilige speeltuin is een utopie, zegt de directie van Lin naeushof. Overigens heeft deze at tractie in de 25 jaar van zijn bestaan niet één schadeclaim binnen gekre gen. De ondernemer moet ook goed opletten of er niet verkeerd gebruik wordt gemaakt van de toestellen. Dat is ook zijn verantwoordelijkheid. Een Zwitserse vinding kan in de toe komst de tandartsrekening aanzien lijk verlagen en daardoor tevens het gebit van velen voor wie dat in het verleden nog niet binnen het finan ciële bereik lag, verfraaien. Met het UDA-systeem (Universal Dental Anchorage), zoals de nieuwe techniek heet, kunnen op veel een voudiger wijze dan voorheen vaste bruggen worden geplaatst. Het prin cipe is eigenlijk zó eenvoudig, dat menig tandarts, die ermee in aanra king komt, het onbegrijpelijk vindt, dat het nog niet eerder was bedacht. Wanneer tanden of kiezen verlo ren zijn gegaan, heeft de tandarts grofweg drie mogelijkheden om deze te vervangen. Ten eerste is er de 'partiële prothese', beter bekend als het 'plaatje', waarbij de kunsttanden hetzij worden vastgezet aan een te gen het gehemelte gekleefd kunst stof plaatje, hetzij met haken (meta len constructie) om de nog be staande tanden op hun plaats wor den gehouden. De tweede mogelijkheid is een vaste brug met kronen, die over de stompen van de belendende nog ge zonde tanden of kiezen (de zogehe ten pijlerelementen) worden geplakt (gecementeerd). Dit is een dure me thode (o.m. door het maken van de kronen) en bovendien is het zonde van de nog gezonde tanden, die voortijdig afgeslepen worden. De derde mogelijkheid is de kleef- of etsbrug, waarbij de kunsttand met metalen vleugeltjes aan de achter kant van de nog bestaande tanden en kiezen worden geplakt. Nadelen van deze relatief goedkope methode zijn, dat toch nog vrij veel weefsel moet worden weggenomen, dat de brug snel los kan gaan en onge schikt is voor het vervangen van meer dan twee naast elkaar gelegen tanden of kiezen. ANKERTJES Bij het UDA-systeem nu wordt de brug vastgezet met twee minuscuul kleine ankertjes, vervaardigd van hoogwaardig titanium. Die ankertjes worden met pennetjes aan de pijler elementen bevestigd. Daarvoor wor den twee gaatjes (lengte: 2,1 mm, doorsnee 0,9 mm) geboord. De an kertjes zijn niet zichtbaar, omdat de brug er overheen past. Deze me thode heeft veel voordelen: loslaten van de kunsttanden be hoort tot het verleden; minimale beschadiging van de tanden en kiezen; de ankertjes kunnen geplaatst worden in gezond tandweefsel, in composiet (witte) vullingen en ook in goud, zodat bestaand kroon- en brugwerk uitgebreid kan worden zonder het oude eerst te hoeven af breken; de UDA brug is gemakkelijker en sneller aan te brengen en goedkoper in materiaal. GETEST Het UDA systeem is ontstaan vanuit de filosofie van de geestelijke vader, prof. S. Sandhaus uit Lausanne, dat bij alle ingrepen de schade voor de patiënt zo beperkt mogelijk moet worden gehouden. Hij vindt dat men het paard achter de wagen spant, wanneer bijvoorbeeld twee gezonde tanden moeten worden afgeslepen om er één te vervangen. De uitvinder past al sinds 1973 deze vorm van Bij het nieuwe UDA-systeem (foto links) wordt de brug met twee minuscule ankertjes vastgezet In de aangrenzende gezonde tanden of kiezen, de pijlerelementen. De gaat/es die hiervoor geboord moeten worden, zijn slechts 2,1 mm lang en hebben een doorsnee van 0,9 mm. De ankertjes zijn onzichtbaar omdat de brug er overheen geschoven wordt en vastgezet. Rechtsboven de drie verschillende type ankertjes die worden gebmlkt, vervaardigd uit hoogwaardig titanium. verankering toe en sindsdien is het systeem gepatenteerd en over de ge hele wereld door tandartsen getest. In februari is ook een Nederlands on derzoek uitgevoerd door de Univer siteit van Amsterdam en internatio naal gepubliceerd in het weten schappelijk tandheelkundig tijd schrift Quintessence International. Behalve de technische voordelen voor tandarts en patiënt heeft toe passing van het UDA-systeem ook een belangrijk sociaal aspect. Van wege de hoge kosten kiezen veel pa tiënten voor het bekende 'plaatje' in plaats van voor een vaste brugcon- structie. Zo'n plaatje is weliswaar goedkoper, maar het brengt grote schade aan het tandvlees toe en veel mensen voelen zich onzeker en schamen zich als het plaatje ér bij het lachen of eten uitvalt. Door de kostenbesparing (30 tot 50%) met het UDA-systeem komt zo'n vaste brug nu ook binnen het bereik van diegenen, die zich dat nog niet eerder konden permitteren. CONSUMENTENBIJLAGE VAN DE STEM - EINDREDACTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING PAULA POLS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13