TS 'Speciale trucs verklappen we niet' SLUIS ANNETTE HEFFELS HYPNOTISEERT CLIËNTE IN 'IN THERAPIE' Weinig animo in Frankrijk voor Michael Jackson FilmA m sterdamned' succes in Frankrijk BOUW LIEDEN IFEKT1E let: ïuwsch Vlaande- tel.: 01178-1443, jrojectleider rOBEDRIJF EVERS B.V, NTRUM", DONDERDAG 16 JUNI 1988 Zonder jargon Kritiek Kunst voor kasteelheren Oprechte bezetenheid Vier kunstenaars Beeld en landschap A7j :n, :n. iv as as 9looir tieken. Vóór jitengewone Istofverbruik. is goed voor Diesel motor trillingvrij en lie u gewend alleen wan ts u weet, in waarwording, reringskosten igingen A de MITSUBISHI MOTORS 50-51785. 12321. Het maakt me gelukkig als ik een 'bladzij heb geschreven die ik de moeite waard vind Imme Dros, schri]fster kinderboeken DE STEM DE KRO zendt deze weken op Nederland 1 op de vroege vrij dagavond de vijfdelige serie 'In therapie' uit, gepresenteerd door Han van der Meer, die daarbij geassisteerd wordt door twee vrouwelijke psychologen. De kijker wordt een blik gegund op de alledaagse praktijk van de therapeuten. Beide vrouwen verschijnen steeds vaker in de kiosken en op de buis, van Margriet tot Rondom Tien. Hoe ver staat de divan van de Gooise Matras? Een gesprek met de Bredase helft van dit psychologen-duo, Riagg-therapeute Annette Heffels. Door Leo Nierse DE jonge Bredase vrouw wier mi graine behandeld wordt in de tv-serie In therapie' is een échte cliënte van psycho-therapeute Annette Heffels. I Verder worden alle rollen in het pro gramma door acteurs gespeeld. De kwaal van het meisje wordt bestre den door middel van hypnose. In de uitzending van morgenavond gaat zij opnieuw in trance. Zij ging ermee ak koord om voor één keer Annette's eigen spreekkamer voor de studio te i verruilen. Het wordt waarschijnlijk de eerste 1 keer dat hypnose op de Nederlandse tv zonder tromgeroffel van een varié té-orkest wordt gepresenteerd. De toon van het programma is zelfs I uitermate sereen. Ontdaan van spek takel en geheimzinnigheid blijkt hyp- i nose inderdaad heel gewoon te zijn. Kun je het wel maken, zo'n live-opge nomen trance op de buis te gooien? Openheid oké, maar zoiets is toch wel heel erg privé. Annette Heffels: „Het meisje wilde zelf erg graag. Niet uit exhibitionis- me, maar omdat ze wilde meehelpen I te laten zien wat hypnose nu werke lijk is. Zij bleek er buitengewoon be- fd in, het vergt namelijk een grote concentratie en verbeeldingskracht om in trance te komen. Ik heb haar sindsdien nog één keer behandeld en toen was ze van haar migraine gene zen Ik moet er meteen bij zeggen, dat dit een onverwacht succes was. Zo gaat het niet vaak. De verleiding was er wel om dit als een eclatant succes te presenteren, maar dan hadden we geen recht gedaan aan de werkelijk- heid. „Hypnose is heel gewoon, net als de hele psycho-therapie. Het is geen van tweeën een wondermiddel, maar vooral geploeter. Om dat te illustre ren tonen we in de vierde aflevering ook een terugval in de behandeling van een fobie. Ongeveer drie kwart van de behandelingen is succesvol." 1 TV-psychologe' Annette Heffels geeft toe dat de psycho-therapie wel wat laat tot de tv is doorgedrongen. „Daar heb ik me ook over verbaasd. Ik vind het wél jammer, want intus sen ligt de psycho-therapie niet zo goed meer bij links-intellectueel Ne derland. Er wordt momenteel flink gespot met de zachte sector. Koot en Bie. Blokker. Dat vond ik altijd reuze-amusant, maar nu ben ik dus zelf ook een doelwit geworden. Moet je soms toch even slikken... „Wat ik wél weet is dat zo'n drie jaar geledén een aantal programma makers met het idee voor een tv-serie over psycho-therapie langs de omroe pen is gegaan. Zij hebben van ver scheidene zendgemachtigden 'nee' te horen gekregen. Han van der Meer is het wél gelukt. Het initiatief voor deze serie was van hem; zijn interesse was gewekt, nadat ik in de 'Ver-van- m'n-bed-show' te gast was geweest." Het uiteindelijke resultaat van die ontmoeting is dat Annette Heffels en haar collega, de seksuologe Willeke Bezemer, vijfmaal drie kwartier met een informatieve 'show' zonder jar gon op de buis zijn. In een decor dat aan een Egyptische tombe herinnert, tonen en verklaren zij de behandeling van de vijf meest voorkomende klachten in de psycho-therapie; de pressie, dwangneurose, fobie, opvoe dingsproblemen en migraine. „Iedereen kent wel iemand met zo'n kwaal in zijn omgeving. Geen 'gek' met een ernstige afwijking, maar een alledaags mens met een psychisch on gemak", zoals Annette benadrukt. De vier eerstgenoemde kwalen wor den te lijf gegaan door middel van de 'directieve therapie': adviserende ge sprekken en het opgeven van 'huis werk' moeten op vrij korte termijn het euvel oplossen, zonder dat de cliënt ('niet: patiënt') op de divan moet om in zijn verleden te laten pu ren. De presentatie van de serie gebeurt heel natuurlijk. De twee therapeuten lijken zich absoluut niet van de ca- Annette Heffels: 'Psycho-therapie is vooral geploeter'. Morgenavond, is zij te zien in de derde aflevering van 'In therapie'. - foto de stem/johan van gurp mera bewust, terwijl heel Nederland hen op de vingers kan kijken bij de uitoefening van een beroep dat bij ve len een mengeling van wantrouwen en spotlust oproept. De psychologe als media-persoonlijkheid? Annette Heffels relativeert onmid dellijk: „Bekende Nederlander? Ach, daar is mijn terrein toch veel te be perkt voor. 't Is waar dat ik redelijk vaak in de publiciteit werk, maar dat heeft altijd betrekking op mijn kleine vakgebiedje. Daarbuiten zou ik nooit willen komen. Voor mij geen spel letjesprogramma's en kwissen, alsje blieft zeg. „Ik ben ook heel beducht dat ik door mijn media-activiteiten mijn eigen lijke werk in gevaar breng. Mijn praktijk is mij het allerliefst. Als die in de verdrukking zou komen, zou ik meteen een streep zetten onder die schnabbels. Ik ben er ook maar heel toevallig ingerold en laten we wel wezen: Willeke Bezemer en ik zitten echt niet voor de camera's omdat we de besten van Nederland zijn. Hon derden therapeuten zijn beter in hun vak. Wjj zijn toevallig voor tv ge schikt omdat we redelijk goed zijn in ons vak, daarbij genoeg durf hebben en ook nog een moeilijke materie sim pel kunnen uitleggen. En als je dan eenmaal in dat kringetje zit.." De glamour mag zij dan relativeren, maar niet haar idealisme. „Mijn belangrijkste drijfveer is dat ik het, net als Willeke, belangrijk vind dat ons vak gepopulariseerd wordt. Daarom doen we zoveel tv en schrij ven we ook elk voor een damesblad (Bezemer voor Libelle, Heffels voor Margriet -LN). Want psycho-therapie kan voor heel wat mensen echt een uitkomst zijn, vergis je niet. Als de kijkers zien hoe het in zijn werk gaat en zich er dus een beeld van kunnen vormen, hoop ik dat de therapie be reikbaarder wordt voor mensen met klachten. En dat cliënten wat minder snel meewarig bekeken zullen wor den door hun omgeving. Een thera peut bezoeken is in wezen even ge woon als voor een lichamelijke kwaal naar je huisarts gaan. Ik hoop tevens te bereiken dat cliënten door dit soort informatie mondiger worden tegen over hun therapeuten." Hoe reageren die therapeuten? Je col lega's zitten natuurlijk met argusogen naar de serie te kijken. „Tot op heden zijn de reacties wel willend. Op onderdelen krijgen we weieens een kritische kanttekening, maar we hebben nog niet op ons duvel gehad. We hebben er echt op gezwe- ten om alles te laten kloppen. De tekst gewikt en gewogen, uitputtende re search gepleegd. Het enge is dat we met de serie een dubbel publiek heb ben: leken en deskundigen. Niet te veel maar wel correcte informatie verstrekken is dan geboden. Er gaan door de aard van het medium toch al genoeg nuances verloren." Wie iets vertelt laat ook iets weg. Wat hebben jullie buiten de serie gehou den? „Behandelingen die aan leken niet goed uit te leggen zijn. En de heel zware gevallen, de psychosen, die met wanen en hallucinaties gepaard gaan. Bovendien hebben we ook niet die speciale trucs verklapt waardoor we bestaande of toekomstige behandelin gen onmogelijk zouden maken. Tech nieken die niet meer zouden werken als een cliënt ervan op de hoogte zou zijn. Met deze serie zullen we de colle ga's echt niet in de wielen rijden. Daarom duchten we van hen ook geen kritiek. Voor alle eerlijkheid zeg ik er wel bij, dat we soms met veel spijt van bepaalde demonstraties hebben afgezien. We hadden met gemak veel spectaculairdere resultaten in de se rie kunnen boeken. Tja, de verleiding om bewonderd te worden... Overigens wordt al over een vervolg op de serie gesproken." In de praktijk worden psycho-the rapie en Riagg in één adem genoemd. Bekend is dat het Riagg bijna tragisch lange wachttijden heeft. Gesteld dat de serie in termen van werving aan zijn doel beantwoordt, betekent dat dan niet slechts langere lijsten met aanmeldingen, zodat je met de serie eigenlijk het paard achter de wagen spant? „Daar zit wel iets in. De kritiek op het Riagg is zeker niet allemaal onte recht. Wat mij persoonlijk zorgen baart is de bureaucratisering: al die Riagg-afdelingen worden gecentrali seerd in grote gebouwen die de men sen toch maar afschrikken. En maar vergaderen. Intussen neemt het aan tal mensen dat op behandeling wacht alleen maar toe!" PARIJS (REUTER) - Een concert van de Ame rikaanse popster Michael Jackson in de Franse stad Lyon is afgelast wegens gebrek aan be langstelling. Dit hebben organisatoren deze weel bekendgemaakt. Slechts 16.000 van de 30.000 kaarten voor het optreden op 23 juni zijn aan de man gebracht. In kringen van de muziekindustrie is vernomen dat mogelijk ook het concert van Michael Jackson in Montpellier op te tocht staat wegens te gering animo voor de kaartjes. De Amerikaanse superster doet tijdens het Franse deel van zijn Europese tour ook Parijs aan. Door Bob van Huët PARIJS - De Nederlandse filmhit 'Amsterdamned' van Dick Maas heeft ook succes in Frankrijk. De vo rige week woensdag uitge brachte 'tulpen-thriller' trok tot nu toe alleen al in Parijs 33.726 bezoekers, wat een eervolle score is. 'Am sterdamned' was daarmee de op twee na best bezochte film in de Franse hoofdstad. Alleen de gelijktijdig uitge brachte Amerikaanse politie film 'Action Jackson' (met de sexy Vanity) en de nieuwe schandaalfilm van de Franse cineast Jean-Pierre Mocky, 'Une Nuit a 1'Assemblee Natio nale', bleef Dick Maas' avon tuur voor. Volgens een woordvoerder van het Parijse bureau AMLF, dat de distributie van 'Amster damned' verzorgt trekt de film vooral veel jongeren. „Het is een boeiend spektakel, dat ze ker nog wel een paar weken zal draaien. De mond-tot-mond reclame werkt goed, waarbij we het voordeel hebben dat er deze periode geen grote films zijn uitgekomen", aldus de woordvoerder. In de Parijse metrogangen hangen grote posters van een sinistere gracht met de tekst 'Bid dat hij nooit zal opduiken'. De Franse kritiek heeft uiteen lopend op 'Amsterdamned' ge reageerd. Regisseur Dick Maas geniet in Frankrijk een zekere bekendheid na het succes van 'De Lift' op het festival van de fantastische film in Avoriaz, waar hij in 1984 de Grand Prix won. De satirische 'Canard En- chaïné' noemt 'Amsterdamned' een 'geslaagde, bijna surrealis tische misdaadfilm waarin Amsterdam de mooiste actrice Huu b Stapel in de Amster damse grachten in 'Amster damned'. Nu in de Parijse bioscoop foto first floor is'. Maas heeft volgens de graag krakende Canard een 'adembe nemende' film gemaakt. De keurige 'Monde' meent dat het allemaal veelbelovend begint, maar vervolgens van de clichés aan elkaar hangt. 'De myste ries van de metro zijn hier ver vangen door de grachten', al dus recensente Colette Godard, die nog het meest heeft genoten van de prachtige grachten. Volgens het toonaangevende televisie-weekblad 'Telérama' begint 'Amsterdamned' als een griezelfilm om te eindigen als een ordinaire thriller. Hoofd rolspeler Huub Stapel is een 'soort Belmondo die de moorde naar achtervolgt als in 'Peur sur la Ville". Nietemin vindt 'Télérama' dat de VW van Amsterdam tevreden kan zijn. Het veelverkochte film maandblad 'Première' maakt hele korte metten met Dick Maas. „Niet iedereen kan Brian de Palma zijn", zo wordt ge schreven. „Amsterdamned is een schandalig overzicht van ideeën en scenes, die al veelvul dig elders zijn vertoond." Zomerexpositie. Het Witte Kasteel, Loon op Zand. Open: dagelijks 11.00-18.00 uur. Tot 31 juli. Soms denk ik wel eens: de helft van een kunstwerk is de presentatie. Wat een verschil of je hetzelfde kunstobject ziet in een atelier, galerie, mu seum, huiskamer... Een waar achtig kunstwerk trekt zich niets aan van omgevingen, maar het zijn de kijkers die erdoor worden bepaald. Deze zomerexpositie door galerie Hüsstege in samenwerking met een antiquair en een so listische fabrikant van ge luidswaren op een heus kas teel speelt ook primair in op een bepaald soort publiek: de nieuwe bourgeoisie. Dat ge voel kreeg ik zeker toen ik door een stand met Jaguars en sieraden heen moest om op het voorplein te komen. De kunst waarmee je buiten en binnen geconfronteerd wordt, is over het algemeen van een goed gehalte; speelt - mteraard - in op trends. Kunst om van te genieten en ;e 8^®n buil te vallen. Er is mooie sculptuur. Jos Dirix Mengt een aantal naar het ^cr klassieke neigende tor sen. Fons Bemelmans zette er paar monumentale beel- den neer, met een wat artifi ce stylering, uit de opkomst van de abstractie opgenomen, tegenover de dure bonkigheid van Maja van Hal staat de Vmpathieke gevoeligheid van Ka Louwinger. De keramische sculpturen van Mieke Olden- urg vallen op door hun ver- luiend glazuur. Precieus ...o®1 zijn ook de papieren re- r® van Jan Willen van ^wigchem. Het merendeel is schilder- u tekenwerk. Om er enkele ngen uit te noemen die bij e zijn bijgebleven: een met flair geschilderd drieluik door Van Horck (Pas de deux); een paar knappe houtskool-torsen van Dodeigne; het twee meter hoge schilderij waarmee La- miel mooi en monumentaal structuren van materialen ka dert; de onvolprezen Egypti sche etsen van Parabirsingh; de knappe suggesties op doek van een Schaperkotter. Wat me ook bijbleef: de nieuwe versie van Nico Emons op het pointilisme, waarvoor ik weinig waardering kan op brengen; het langzamerhand geforceerde zoeken van Ra- veel naar nieuwe effecten (nu een heuse paal op een land schapsschilderij) en het jam merlijke epigonenwerk van de verdienstelijk schilderende Astrid Engels. Een mooi even wichtig gebruik van materie (i.e. zand) met acryl vond ik bij Assumpcio Maten. Maar mogelijk gaat het op deze ex positie vooral om relicten van een aflopende cultuurperiode, zoals Cole Morgan laat zien op zijn intrigerend doek 'Aliens'. H.E. Peter Bodifee, schilderijen. Kunst onder de Toren, Toren passage, Breda. Open: wo.-za. 13.00-17.00 uur. Tot 2 juli. Deze Bredase schilder is bezeten van schilderen en kleur. Blijft over: de vorm, waarbij ik vraagtekens heb. Daarbij - zo lijkt het - is hij een geëngageerd mens, die een grote betrok kenheid heeft op de maat schappij en het spel van de mensen alleen en onderling daarin. Hij zegt zelf dat ge voelens van eenzaamheid, stilte, verlatenheid, dood en vrolijkheid, passie en agressie zijn werk beheer sen. Hij wil, naar zijn zeg gen tijdens het schilderen de emoties met zijn ver stand in banen leiden. Kleur en vorm zijn belang rijker dan de voorstelling. Toch zijn zijn doeken 'voorstellingen'; taferelen met 'oneindig' veel pop petjes, mensjes die me door hun vorm in de richting van Freymuth laten den ken. Bodifee lijkt zo beze ten van zijn boodschappen dat hij verzuipt bij de op bouw van het vlak. Zijn vlammend kleurgebruik en de agressieve bezetenheid bij de expressie laten hem zichzelf vaak voorbij hollen. Het is heel eerlijk en ont wapenend, maar het doel heiligt ook hier de midde len niet. Hij is echt onder weg, laat goede dingen zien, maar verslikt zich nogal eens. Op een aantal schilderijen is rust inge bouwd, is er sprake van het intensiveren van een te be gapen thema. Dan is er meer kwaliteit aanwezig. Een tentoonstelling die spreekt door een oprechte bezetenheid en af en toe door een treffer. H.E. Rickey, Guimaraes, Vari, Martens in Stichting Veran- neman, Kruishoutem. Open: alle dagen van 14.00-18.00 uur behalve op zo. en ma. Tot 28 juni a.s. Niet minder dan vier kun stenaars zijn het, die ditmaal de aandacht vragen voor hun Kees Vet: 'Paard', te zien in Eersel werk in de tentoonstellingsza len van de Stichting Veranne- man te Kruishoutem. De Amerikaanse in 1907 geboren beeldhouwer George Rickey, die, na een 'omweg' van jaren in Engeland en Frankrijk, weer in de USA woont en werkt, toont een aantal van zijn kinetische binnen- en buitensculpturen uit roestvrij staal, die op sokkels in de ruimte staan, aan de wand be vestigd zijn of aan het plafond hangen. Ze bestaan uit grafi sche lijnen, rechthoeken, platte vlakken of ook bloem bladachtige segmenten, die in de binnenkamer door een ven tilator of buiten door de wind in beweging gebracht worden en een boeiende, telkens ver anderende figuratie te zien geven. Zo vormt het werk van Rickey als het ware een ver fijndere editie van Calder. Niet zoals Rickeys werk uiterlijk, zijn de sculpturen van de Griekse, in 1940 gebo ren en te Parijs werkende Sophia Vari vooral innerlijk bewogen. De menselijke fi guur in alle mogelijke houdin gen en standen is haar thema maar dan wel tot het uiterste geabstraheerd en met een voorkeur voor uitgesproken ronde vormen, zodat haar uit eindelijke plastieken die in een groot aantal zich steeds vereenvoudigende houtskool tekeningen 'voorbereid' wor den, dikwijls doen denken aan de figuraties, die ontstaan in de krater van een werkende, steeds borrelende vulkaan. Derde exposant is de in 1939 in Portugal geboren José de Guimaraes. Hij maakt teke ningen in pastel en kleurkrijt op papier in felle blijde kleu ren die duidelijk te maken hebben met zijn jarenlang verblijf in Angola en zijn aan raking met de primitieve volkskunst aldaar. Deze teke ningen zet hij om in uit zelfge- schept gestijfd papier op sta ketsels gemonteerde sculptu ren die tweedimensionaal en dus twijfelachtig blijven maar niettemin als objecten een even vrolijke als geheimzin nige werking hebben. Enige Belg in dit gezelschap is de reeds met meerdere in- ternatinoale prijzen bedachte, in 1921 geboren en te Brugge werkende glaskunstenaar Mi chel Martens, die vertegen woordigd is met enkele vrij in de ruimte staande zuilen en meerdere wandplastieken. Over het geheel genomen doen zijn werkstukken wat barok en licht-kitschig aan, mede waarschijnlijk door het wat te ruim gebruik van spiegelglas. Natuur en sculptuur XVin, kunstzaal De Hoge Hees tus sen Eersel en Steensel. Open woensdag t/m zondag van 11.00 tot 18.00 uur, t/m 21 augustus. Beatrijs van den Brink- Vandepoel, die nu voor de achttiende maal deze jaar lijkse buitententoonstelling heeft samengesteld, zou haar imago tekort hebben gedaan wanneer ze niet een optimaal gebruik had ge maakt van de wisselende kwaliteiten en sferen van haar terrein. Er is geen an dere noemer waaronder het getoonde werk zou kunnen vallen dan 'recente Neder landse beeldhouwkunst'. Van enige verwantschap in opvatting van de exposante is geen sprake, wel van ka rakteristieke uitgesproken werk dat in een aantal ge vallen een volstrekt indivi duele geest ademt. Macaber zijn de effecten die Cees Gunsing oproept met zijn groep van prie mende ijzeren staven waaraan in leer gevatte houten doodskoppen over het land staren. De be klemmende sfeer van deze unieke en grote groep, nog versterkt door de donkere plek onder de hoge bomen, verdwijnt pas wanneer in eens de zon doorbreekt en het witte licht door de per foraties schijnt in de staal platen plastieken van Irene Prinsen, die wat verderop staat. De ranke figuraties in het staal zijn ontstaan door doorgebrande en opengebogen lassen. Het gaat hier om de vorm, het contrast tussen de gladde plaat en de, door het lassen ontstane, sobere aantastin gen ervan, krachtig werk, met schitterende blauwe kleureffecten op het staal wanneer tenminste de zon schijnt. Groter tegenstelling dan tussen deze stalen monu mentaliteit en de klein schalige absurdistische hu mor van Kieta Nuij is nau welijks denkbaar. Dikbui kige, wanstaltige maar aandoenlijke gedrochtjes bevolken, fiks in de kleur zittende voertuigjes, ge maakt van laljes en fiets wielen. Eten combinatie van milde spot en mededogen lijken deze wonderlijke ob jecten, waarvan ik er een graag beschrijf. Het heet: De Verdwaasde. In het bo vendeel van een roodge verfde typisch Hollandse deur, met zo'n irritant klein nieuwgierig raampje, zit met opengesperde bek een (bronzen) makreel in dat raampje. Sprakeloos. Veel- zeggender kan bijna niet. Het bos biedt een aantal bescheiden en spektaku- laire verrassingen. Fran- cien Valk maakte, uit gaande van de menselijke gestalte, in het blok gevan gen figuren. Het zijn esthe tische vierzijdige reliëfs in marmer geworden, vol compacte kracht. Maar ze legde ook human landsca pes aan in het bos; in de vorm gehakte en in een be paald ritme neergelegde steen, als kleine monumen ten, die ons van onze aan wezigheid in het landschap bewust maken. Het spekta kelstuk in het bos is 'De Landing' van Kees Vet. Eten bronzen Icarus-figuur die hoog in de lucht in het ijle bos op ranke vleugels aan komt zweven, het effect op die plek is fantastisch. De gekozen techniek, die ook voor andere beelden werd gebruikt, benadrukt hier de suggestie van het zwe ven. Vet maakte daarvoor geen gesloten gietvormen, maar liet overal 'gaten in vallen'. De uitgewogen manier waarop Jan Timmers het brok en de creatie, ruw en gepolijst, rond en hoekig, binnen een stenen beeld weet te vangen, stemt tot overdenkingen. Dit is beeldhouwen in zijn zui verste vorm. In deze beel den is tegelijk spanning en harmonie. De zo solide vorm is in zichzelf gekeerd en beheerst toch de ruimte. Indrukwekkend werk. Marion Jebbink refereert met haar merkwaardige uit cement en ijzer gecon- trueerde bouwsels aan ver loren gegane culturen. Ze hebben door hun verticale opbouw in steeds her haalde lagen, een ritmisch karakter, dat het element tijd zou kunnen vertegen woordigen. daarboven ba lanceert dan een soort voertuig dat wellicht voor ons het communicatiemid del met het verleden zou kunnen zijn. Eten zelfde mythische sfeer, maar minder on grijpbaar is in het werk van Anton Hoornweg te vinden, dat binnen staat. Deze kleine bronzen monu menten, die vreemd genoeg Spaanse titels hebben, ver wijzen ook naar de oud heid. Het zijn plastische fragile beeldjes van Griekse en Egyptische go den, die door Hoornweg in windsel zijn gehuld om hun oude geheimen toch vooral te laten voor wat ze zijn. L.R. Waar Martens zich echter be perkt in mogelijkheden en kleuren, bereikt hij met name in zijn wandreliëfs een even stil-gloeiend als monumentaal resultaat. W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19