ëvën UITBLAZEN Studeren: niet vermogende ouders zijn straks de klos Generaal Akkoord werd blok aan been Pleidooi voor vrije handel in drugs DOOR GRO Nauw van Kales Loyale opstellin GEDULD MET SPECIALISTEN BIJ HET KABINET IS OP DE STEMOM IC DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 15 JUN11988 DE STEM BINNENLAN WIM KOCK -DESTEM- ADVIESORGAAN REGERING: RECHTSHANDHAVING GEMAKKELIJKER LAATST, bij het lezen van een kop in de krant, viel het me op eens op dat we de nauwe doorgang tussen Dover en Calais 'Het Kanaal' zijn gaan noemen. Zelf doe ik het ook als ik anderen uit leg waarom ik bij Calais oversteek in plaats van Hoek van Holland. Dat bij is eigenlijk vreemd want ik ben op het gebied van aardrijkskun dige namen wel zo'n puritein dat ik me steeds weer erger aan het Baairoet en Chedansk van het tv-journaal en ook een te genstander ben van de nieuwe Schrijfwijze van buitenlandse namen van het ANP, die tot mijn verdriet sinds vorige zo mer ook in deze krant braaf wordt gevolgd. U weet wel: Bahrayn, Kuwayt en Iraq. Een bepaalde, regelmatige reisgenoot mag ik graag het bloed onder de nagels vandaan halen door, rijdend door noord-Frankrijk, vast te hou den aan St. Omaars, Grevelin- gen, Rijssel en Atrecht in plaats van St. Omer, Gravelines, Lille en Arras. Het wemelt in dat stukje Frankrijk van al of niet verfranste Vlaamse plaatsna men: Borburg, Hazebroek, Kassei, Koudekerke, Rozen- dael, Schellebeeke, Worm- houdt, Belle, Moerbeke, Steen- werck en Steenvoorde, om maar te zwijgen van Duinker ken, Toerkonje en Robeke. Het vreemde echter met Het Kanaal is dat wat wij Het Ka naal noemen Het Kanaal niet is, als u me kunt volgen. Het Kanaal begint pas een eind voorbij Boulogne, ongeveer ter hoogte van Dieppe en East bourne. Het Kanaal is de zee straat tussen Normandië en Bretagne aan de Franse kant en de zuidkust van Engeland. Het eindigt tussen Brest en Land's End, waar de Atlantische Oce aan begint en we linksaf de Golf van Biscaye in kunnen. De Fransen noemen het neutraal La Manche, maar de Engelsen hebben zich het water toegeëigend en noemen het English Channel. Een heel klein beetje terecht is dat wel want de Engelse Kanaal-eilanden, liggen aan de overkant, prak tisch in de Golf van St. Malo. Er is een tijd geweest dat de weermannen van de radio, de televisie was er nog niet of stond in de kinderschoenen, niet zo ver de oceaan op kon den kijken als vandaag de dag. Toen zag de weerman van de Belgische radio de depressies pas hangen als ze boven het Nauw van Kales waren aange komen. Daar moesten we als kinderen om lachen. Moet je diejen Bels horen. Kales! Daar bedoelt'ie Calais mee. Maar de Vlaming zei niets verkeerds. In het Vlaams heet Calais nu een maal Kales. (Van Dale: Kales (Zuidn.) Calais: het Nauw van Kales.) De smalle doorgang tus sen Kanaal en Noordzee, heet in Nederland Nauw van Calais, naar het Franse Pas de Calais. De Engelsen noemen het Nauw van Calais de Strait of Dover. Wij Nederlanders, die beide zijden van de straat te vriend moeten zien te houden mogen kiezen uit Straat van Dover of Nauw van Calais. Het mag al lebei en beide namen staan in alle Nederlandse atlassen en zelfs op de wegenkaarten ver- E meld. In de Nederlandse Times |j Wereldatlas, die van Engelse origine is, staat de naam 'Straat jE van Dover' het grootst gedrukt. Daaronder staat in veel klei- s nere letters: 'Pas de Calais E (Nauw van Calais)'. De marine, E anglofiel als zij is, al sinds en ondanks de zee-oorlogen tegen de Engelsen, spreekt van Straat E Dover. De meest gebruikelijke E naam in Nederland is echter Nauw van Calais. Dat wil zeg- E gen bij mensen die dit soort |j precisie nog willen of kunnen aanbrengen in hun topogra- E fische conversatie. Je kunt ook E het standpunt kiezen dat het s Nauw van Calais of de Straat E van Dover deel uitmaakt van E Het Kanaal. Dat is ook wel zo handig want de Kanaaltunnel E zal heus niet meer van naam E veranderen omdat hij het Nauw van Calais kruist. Zelf probeer ik me weer te wennen aan het Nauw van Ca- E lais en de Straat van Dover, af- hankelijk van het vertrekpunt. Zo rijdt ik per slot van rekening E ook dagelijks over de Bredase- E weg naar m'n werk en over de Oosterhoutseweg weer terug. E En al vormt dat stuk weg een j| geheel met de route tussen de E brug bij Keizersveer en de stad E Breda, daarom noemen we het E nog geen Veerseweg. Vergrijzing DEZELFDE dag waarop de krant meldt dat het Neder- landse vreemdelingenbeleid E weer wat 'minder gastvrij' E wordt, belandt op mijn bureau het maandelijkse nieuwsbulle- tin van de Noorse Voorlich- E tingsdienst uit Oslo. Daarin lees ik dat Noorwegen behoefte E heeft aan 15.000 immigranten E per jaar. En dat tot het jaar E 2050. Dat is dus bijna een mil- joen mensen in totaal. Het gaat E om mensen van tussen de 20 en 30 jaar en ze zijn nodig om het E land op gang te houden als E straks, in steeds grotere aantal- len, de autochtone Noren met E pensioen gaan. Noorwegen ligt E wat betreft de vergrijzing van de (beroeps)bevolking ver voor- E uit op de andere Europese lan- E den. Nu al is er het percentage E bejaarden veel hoger dan el- ders. Dat is te danken aan de E hoge gemiddelde leeftijd die de E Noren bereiken en te wijten E aan het constant zeer lage ge- boortecijfer. De berekening van de nood- E zakelijke omvang en duur van E de immigratiestroom is ge- E maakt door het Noorse CBS en is nog niet omgezet in een ac- E tief immigratiebeleid. Wel heeft E de Noorse regering inmiddels, los van dit immigratie-onder- zoek, besloten jaarlijks meer E vluchtelingen binnen te laten. E iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüT Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14,® 01140-13751. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, J 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. j 1,25. Service-atdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan van de Ven STUDENTEN hoeven niet meer op de staat te rekenen. Om hun studie te betalen moeten veel van hen binnenkort naar de bank. Als de plannen van het kabinet doorgaan, maar er zijn weinig tekenen dat die plannen de grond worden ingeboord. Voor een aanvul lende beurs maken ze straks dus een gang naar de bank. Een commerciële instelling, ingesteld op het maken van winst. Banken plegen kapi taal veilig te stellen. De praktijk zou wel eens kunnen leiden tot een financiële kneveling van ouders, die hoe dan ook het beste met hun kroost voor blijven hebben. Er zijn enkele mogelijkheden om ouders in de boeien van het geleende geld te slaan: zij kiezen ervoor of zij raken er buiten hun wil in verstrikt. Banken beschikken over het middel om ouders bij het afsluiten van een studielening mede te binden. Leningen worden namelijk af gesloten op het moment, dat kinderen nog niet geheel op eigen benen staan. Beneden de acht tien jaar mogen zij volgens de wet niet zelf standig financiële bindingen aangaan. En tot 21 jaar blijven ouders aansprakelijk voor han del en wandel van de student. Komen studenten van nog geen achttien bij een bank voor studiefinanciering dan heeft de bank in feite niets met het kind te maken. Het noodzakelijke contract wordt gesloten tussen bank en ouders. Aan de binding komt geen einde als de student na zijn afstuderen 21 of ouder blijkt te zijn. Kinderen van 18 tot 21 zijn weliswaar voor de wet meerderjarig en zij mo gen naar eigen inzicht over vermogen beschik ken, maar hun ouders blijven voor schulden aansprakelijk. Bij het aangaan van een schuld moeten ouders zich dus mede aansprakelijk stellen Ook deze binding eindigt niet als het kind de 21 is gepasseerd. Aangezien het merendeel van de studenten na de middelbare school zich als student laat inschrijven bij een hogere beroepsopleiding of een universiteit, krijgen heel wat ouders voor aanvullende leningen op de basisstudiebeurs te maken met commerciële instellingen. Zij gaan volgens de regels van de wet een lening aan en zij moeten zich garant stellen voor het betalen van rente en aflossing. Het verschil met de huidige praktij k is groot. Nu krijgt de student van de staat een aanvul lende lening. Buiten de regels van het Burger lijk Wetboek om verplicht de student zich na zijn studie het geleende bedrag renteloos in kleine of grote parten terug te betalen. Wie geen inkomsten heeft mag op uitstel van beta- Minister Deetman afschuiven ling of kwijtschelding van de schuld rekenen. Zijn ouders blijven buiten schot. Het nieuwe regiem breekt met de vanzelf sprekendheid om elke jongvolwassene tot de grenzen van zijn geestelijke vermogens te la ten studeren. De overgang zal groot zijn: van de staat als 'sinterklaas' naar een zakelijke in stelling. Niet iedereen verkeert in de positie om een lening naar de maatstaven van banken te dra gen. Niet iedereen komt zonder een garantie van de staat thuis met een contract, dat een scholier in staat moet stellen voor enige jaren als student door het leven te gaan. Het kabinet is, volgens een besluit van vorige week, van plan om voor slechts 200.000 studenten een bankgarantie af te geven. De andere 350.000 - FOTODESTEM/JOHANVANGURP hebben ouders met 'hogere inkomens'. Zij hoe ven niet op aanvullende faciliteiten te rekenen. Op die manier legt het kabinet zelf al de ver antwoordelij kheid bij ouders. Kunnen zij de lasten dragen dan betalen zij de aanvullende kosten uit eigen zak. Zo niet, dan mogen zij een gegarandeerd beroep op een bankinstelling doen. Aldus gaan niet de studenten een schuld aan, maar hun opvoeders. Wie betaalt aan het eind van de rit terug? Volgens het kabinet de afgestudeerden. De praktijk zal een ander beeld geven On vermogende ouders zijn er in hun verantwoor delijkheid voor kinderen anders aan toe dan de vermogenden. Laatste groep draagt aanvul lende kosten van de studie. En doordat onver mogende ouders hun handtekening hebben moeten zetten bij het sluiten van een aanvul, lende lening, hebben zij te zorgen voor tij dig J betaling van rente en aflossing daarover: aJl directe contractspartij of als borg. Het zou prachtig zijn als kinderen na hij afstuderen in staat waren de schuld aan te bank af te betalen. Beginnende werknemerjl met en zonder goede vooruitzichten hebbe l echter iets gemeen Zij beginnen met een be- scheiden inkomen. Willen zij al jong trouwer/I of anderszins een samenlevingsvorm beginner. 11 dan stuiten zij op financiële bezwaren. Op af. betaling van de aanvullende studiefinacieriiJ valt niets af te dingen. Banken zorgen er wel voor, dat de geldstroom blijft lopen. Zijn de jongeren erin geslaagd een baan J bemachtigen en een partner te vinden, dan oJ dervinden zij de eerste hobbel in hun zelfstan. dige bestaan: de terugbetaling. Maandelijks gedurende enkele jaren honderden guldens af dragen van een karig bestaan draagt niet bi; tot een fris begin van een arbeidzaam leven 11 Raakt de ex-student tegen de verwachting I zijn baan kwijt dan moet volgens de huidige regels zijn werkende partner mede opdraaien! voor de af te lossen studieschuld. Om hun kind al die ellende te besparen zul-ll len ouders geneigd zijn de last van vele tien-|| duizenden guldens op zich te nemen. Zij st immers toch al garant voor de afbetaling. Eenjl enkeling stelt zich al voor om de kinderen tot I volle ontplooiing te laten komen en daarna heil eigen faillissement aan te vragen. Een weg, die nergens toe leidt. Laten de ouders het tot een faillissement komen dan blijven zij met weinig achter (niet alles komt onder de hamer) en wat I er aan studieschuld overblijft moet dan toch|| door de kinderen worden opgebracht, omdat [I zij bij het lenen van een aanvullende studie-1| beurs ook een contractsrol spelen. Een constructie om ouders onbezorgd del oude dag te laten ingaan en kinderen zonder zware last een eigen leven te bezorgen na 1 volgen van een kostbare studie lijkt nauwe-j| lijks te verzinnen. Onder hoge lasten valt niet|| uit te komen. Er zal nog heel wat worden gedacht en ge-|| zegd over het financieren van studies. Deet-j| man let daarbij vooral op minder uitgeven rijksgeld. Ouders en studenten hebben een toe- II komst voor ogen en banken zullen erop toezien, I dat him investeringen met winst terugvloeien. I] Met het leggen van alle verantwoordelijk-1 heid op de ouders werkt de regering onwille-1 keurig in de hand, dat mensen met geld hunl kinderen elke gewenste opleiding laten volgen. Onvermogenden mogen kiezen uit een mindere opleiding of een goede, die zowel ouders kinderen vanwege de hoge lasten grijze haren bezorgt. Door Pieter Eggen HET BESTUUR van de Landelijke Specialisten Vereniging (LSV) zal dezer dagen met enige weemoed terugdenken aan drs. Joop van der Reijden, die in het kabinet Lubbers-1 staats secretaris voor Volksge zondheid was. Niet omdat de medische spe cialisten zulke dikke maatjes met Van der Reijden waren - integendeel zelfs - maar om dat ze met zijn opvolger Dick Dees helemaal niet overweg kunnen. Dees heeft de messen geslepen, die Van der Reijden zei klaar te hebben liggen. De tijden veranderen en het geduld van de overheid is op. De overheid pikt niet langer dat de specialisten tot nu toe behendig langs de meeste be zuinigingen zijn gelopen. En dus zegt het kabinet (minister Jan de Koning van Sociale Zaken en Dees voorop) het 'Generaal Akkoord' met de LSV op, dat Van der Reijden indertijd sloot. In dat akkoord werd een groot aantal zaken afgespro ken, zoals een verlaging van de tarieven, de vaststelling van een norminkomen (een gemiddeld inkomen bij een gemiddelde werkweek) en de instroom van jonge werkloze specialisten. Tot nu toe is er van deze afspraken nog maar weinig terecht gekomen. De tarieven gingen wel omlaag, het norminkomen en andere kostenvergoedingen zijn nog steeds niet geregeld en de werkloze specialisten zijn nog steeds zonder baan. Dees moest verleden jaar droevig constateren dat de ge plande bezuinigingen in de specialistensector mislukken. De openstaande 'schuld' is in middels zo groot geworden dat een bedrag van liefst 200 miljoen gulden al is overgehe veld naar een volgend kabinet (dus nó 1990). Om het verzet van de spe cialisten te kunnen breken had, zo bleek verleden jaar, Dees de hulp van de zieken fondsen nodig. Die forceerden een conflict met de specialis ten over hun vergoeding voor praktij kkosten. De zieken fondsen vinden dat een ge middelde specialist daarvoor 80.000 gulden per jaar te veel krijgt. De vergoeding moet worden teruggebracht naar 50.000 gulden. De LSV was des duivels en zegde alle contrac ten met de ziekenfondsen op. Uiteindelijk gingen beide partijen akkoord met bemid deling, maar die liep op niets uit. Dees was daarover zo zie dend dat hij weigerde nog langer met de specialisten za ken te doen. De ziekenfondsen legden het conflict inmiddels voor aan het COTG (adviesor gaan dat de adviezen vast stelt). Dat orgaan zal volgende week een uitspraak doen over de praktij kkosten. Dat advies zal zeer negatief zijn voor de specialisten. Staatssecretaris Dees .ziedend, Min of meer los van deze ontwikkeling kondigde mi nister De Koning enkele maanden geleden aan dat hij het norminkomen van de spe cialisten gaat verlagen van 180.000 gulden naar 148.000 gulden. Het feitelijke besluit moet nog vallen, maar is bin nenkort te verwachten. De Koning besloot tot een zijdige vaststelling, omdat het overleg over het norminko men niets opleverde. De spe cialisten weigerden medewer king aan een enquete naar de inkomenspositie en vonden de president van de rechtbank in Den Haag aan hun zijde. Die oordeelde dat de overheid al leen maar onderzoek mocht Minister De Koning .geduldisop. - FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP doen, met instemming van de specialisten. De rechter ver wees daarbij naar het 'Gene raal Akkoord'. Daar stond im mers in dat beide partijen ge zamenlijk oplossingen moeten bereiken voor onder meer de inkomenspositie. Zonder in stemming geen maatregelen. De LSV bejubelde deze uit spraak van de rechter. Hij zou haar nog van pas kunnen ko men, als de overheid eenzijdig de inkomens en de vergoedin gen zou gaan aanpassen. Het verbaasde niemand dat toen de specialisten verleden maand acties aankondigden, zij vooral wezen op juridische actie. Want waarom zou je botte middelen als een zon dagsdienst gebruiken, als je voor de rechtbank ook je ge lijk kunt halen? Van een uit spraak van de rechter heeft de patiënt bovendien geen hinder, terwijl de toch al niet bijster populaire specialisten van acties 'tegen' patiënten bepaald niet beter worden. Dees en De Koning zagen aankomen dat ze over hun voorgenomen maatregelen nog uitvoerige juridische ge vechten moesten leveren. Met opnieuw uitstel (en misschien wel weer afstel) van bezuini gingen als gevolg. Het kabinet restte nog maar één ding: het akkoord opzeggen. Afgelopen vrijdag ging het kabinet ak koord met die lijn, nadat ove rigens de juristen van Sociale Zaken en WVC hadden ge zegd dat opzeggen kan. Dees en De Koning schre ven daarop deze week een brief vol harde verwijten. „Langdurig hebben we u het voordeel van de twijfel gege ven", staat er en ook: „we achten uw vereniging verant woordelijk". De bewindslie den zijn het beu. En daarom zegt het kabinet het akkoord op. Dat ze het akkoord ook he lemaal niet nodig hebben, la ten Dees en De Koning aan het slot van hun brief door klinken in een onverholen vertoon van macht: „Voor de verwezenlijking van het over heidsbeleid. .is zo'n akkoord Door Thom Meens ALS DE HANDEL in en bezit van hard drugs uit de strafrechtelijke sfeer wor den gehaald komt dat de rechtshandhaving ten goe de. Zowel de samenleving als de verslaafden zijn meer gediend bij een goede opvang en begeleiding van de naar schatting 20.000 drugsverslaafden in ons land, dan bij een streng, maar falend optreden van justitie. Dat betoogt de Wetenschap pelijke Raad voor het Rege ringsbeleid (WRR) in een rap port aan de regering. De raad erkent tegelijk dat het op dit moment vrijwel ondoenlijk is om de handel vrij te laten. Er zijn teveel medische bezwa ren. En ook kan Nederland zo'n stap niet alleen doen. Daarvoor is internationale samenwerking nodig. Maar dat neemt niet weg dat de WRR vindt dat het uit oog punt van rechtshandhaving uiterst aantrekkelijk kan zijn om de handel in en het bezit van hard drugs vrij te laten. Volgens de WRR is de cri minaliteit vanaf 1960 meer dan vertienvoudigd, terwijl het percentage opgeloste za ken is gedaald. „Door deze stijgende criminaliteitscijfers is er allerwege twijfel ont- staan over de effectiviteit van de rechtshandhaving en wordt gezocht naar maatre gelen in de preventieve sfeer", aldus de WRR. Het adviesorgaan conclu deert dat drugsverslaafden voor een groot deel verant woordelijk zijn voor de kleine gewelds- en vermogenscrimi naliteit (zeg maar de diefstal len en berovingen op straat). Als drugs gratis worden ver strekt, hebben verslaafden geen reden meer om auto's open te breken of mensen te beroven om aan geld te ko men. Bij de gratis verstrekking moet op verslaafden sterke aandrang (geen dwang) wor den uitgeoefend om af te kic ken. Op die manier verdwijnt de noodzaak voor verslaafden om zich op ongeoorloofde wijze geld te verschaffen voor de koop van drugs. Volgens de WRR hoeven de medische be zwaren geen reden te zijn om de handel niet vrij te maken. Als de overheid exact weet wie drugs ontvangt, is de me dische begeleiding ook beter te verwezenlijken. De raad pleit tevens voor de bouw van meer drugsvrije Afkicken: aandrang, geen dwang. klinieken en opvangpunten en ook voor een strengere aan pak van het helingcircuit en een meer gerichte begeleiding van jongeren. Dat kan al op de scholen beginnen. Het advies van de WRR staat vrijwel geheel in het te ken van de versimpeling van de rechtshandhaving. De overheid moet minder willen regelen, maar moet die zaken die ze nog wel regelt ook echt in de hand houdea Dat kan ertoe leiden dat er meer poli tie op straat moet komen, meent de WRR. Regels maken omwille van de regels is echter niet goed. De overheid moet bij elke maatregel die ze bedenkt ge lijk aangeven hoe ze hem wil handhaven. De zorg voor de handhaving dient in eerste instantie te liggen bij degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van beleid. Gemeenten zouden bijvoor beeld het recht moeten krij gen vergunningen in te trek ken als mensen de regels overtreden. Dat werkt effec tiever dan inschakelen van de rechter. De rechter dient wel als laatste redmiddel achter de hand te worden gehouden, vindt de WRR. Dat laatste geldt vooral voor voetbalvandalisme, dief stal en geweld. In driekwart van deze gevallen wordt de dader nooit gevonden. De WRR pleit hier voor een geza menlijke aanpak van gezin, omgeving en overheid, ftl straf van de rechter moet als! stok achter de deur behouder l blijven, maar meer politie ofl straat en een grotere betrokj kenheid van mensen bij h»| woonomgeving, kunnen veel doen. Te denken is daarbï ook aan maatregelen in «I verzekeringssfeer die mensetj dwingen om op hun i spullen te letten. Om alles in goede banen tf leiden is het tevens nodig datl justitie, als er wordt opgetrej den, ook effectief handelt! Boetes moeten vlug wordeï| geïnd en gevangenisstraffe'! dienen snel ten uitvoer 1 worden gelegd. Tegelijk zo#l de overheid in het wetboelt van strafrecht de schadevej goeding als nieuw type straf moeten opnemen. Op dit n» ment bestaat de schadever| goeding al als bijkom straf. De WRR pleit ervoor? schadevergoeding zonder 1*1 perking in de hoogte op te në| men in het wetboek In zelfde wetboek moeten overal gens ook regels komen voor»! veel voorkomende vorm®! van subsidiefraude, vindt »l WRR. Het rapport is gemaakt til verzoek van de regering. D-f wilde wel eens weten hoe t| zich het beste kan opstel# om 'regeloverschrijdend f\ drag' van burgers te voorl®| men. Van onze Haagse redactie nEN HAAG - Bijna de ge hele Tweede Kamer is gis teren over staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) gevallen over diens beleid met betrekking tot de ge in ke behandeling van man nen en vrouwen in de so cial e zekerheid. ne Kamer is boos op De Graaf omdat hij bij de Raad van State advies heeft gevraagd over een wettelijke regeling van dit pro bleem, terwijl hij aanvankelijk had beloofd om eerst met de Kaï voo ons gulc stal wen blij rin wer gesc immers niet een noodzake-| lijke voorwaarde". Het dus ook anders. De juristen van de LSV on-l derzoeken momenteel of hunl collega's het bij het rechte eind hebben. Als de LSV i indruk heeft dat de over-l heidsadvocaten de verkeerds) argumenten hebben gebruikt! dan slepen de specialisten del overheid opnieuw voor de| rechter. Maar in de tussentijd zullen de specialisten er wel ac zijn dat ze niet op veel cle-l mentie hoeven te rekenen Daarvoor hebben ze te lang| getreuzeld. De kans dat ze net als in 1986, toen Van dei Reijden wel eens zijn tanden! liet zien - met succes een te f roep op premier Lubbers kun nen doen lijkt nihil. De LSV» zal natuurlijk wel opnieuw) langs de 'binnenlijn' van hel kabinet proberen de ergste druk van de ketel te krijgen. Eén sterk argument hebben I ze daarbij wel. Een groot aan- f tal specialisten zal met enorme inkomensachteruit-1 gang van wel 30 tot 40 procent j worden geconfronteerd, als del maatregelen van het kabinet I nu doorgaan Zo'n inkomens;) achteruitgang in een keer i het faillissement van een aan-l tal specialistenpraktijken te| tekenen Óf dat argument ir druk maakt is de vraag. WVC is de stemming zeeil strijdbaar: 'Eigen schuil dikke bult', redeneert e groot aantal mensen dal „De specialisten hebben lang gewacht met toegeeflijk'! heid. Dan moeten ze het i maar voelen". Fisc Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Verleden ja; aan belastingen fors gestege Zij hebben bijna 113 miljard gi een stijging van bijna zeven pi gaf de grootste stijging met ruim Volgens het jaarverslag van de Belastingdienst is de stijging te wijten aan verbetering van de economie en de verhoging van de btw-tarieven enerzijds. An derzijds hebben ook bijgedra gen maatregelen bij de heffing en inning van de verschillende belastingen en accijnzen, zoals de automatisering van de voor lopige aanslagregeling en een stringentere invordering. De opbrengst van kostprijs- verhogende belastingen, zoals de btw, steeg met 7,2 procent tot 53,4 miljard gulden. Belastin gen op winst, inkomen en ver mogen stegen met 6,6 procent tot 59,5 miljard gulden totaal. Van deze laatste groep daalde de opbrengst van de inkom stenbelasting met bijna een miljard tot 4,3 miljard gulden. Volgens de belastingdienst is dit voor een deel veroorzaakt door een toename van het aan tal belastingplichtigen dat om voorrang verzocht bij terug gave van belastingen over '86. Het verbeteren van de eco nomie blijkt uit de stijging van de opbrengst van de dividend belasting met negen procent tot 1,8 miljard gulden. De belas tingdienst reikte in 1987 4,4 miljoen aangiftebiljetten uit. Door het hanteren van een an dere belastingtabel is dit aantal iets lager dan in het voor gaande jaar. Het aantal belas tingplichtigen voor de vennoot schapsbelasting steeg met achtduizend tot 175.000. De be langrijkste reden daarvoor noemt de dienst de oprichting van besloten vennootschappen die dienst doen als beheer- en tussenholding. Het aantal in te vorderen aanslagen steeg in '87 met 45.000 tot bijna 12,7 miljoen. Het aantal opdrachten van de be lastingdienst om beslag te leg gen daalde met ruim veertien procent tot 829.000. In 91.000 ge vallen werd ook werkelijk be slag gelegd tegen 74.000 in 1986. Het allerlaatste dwangdmiddel om de belastingen te innen, de executoriale verkoop, werd minder gehanteerd: 2.346 ge vallen tegen 2.661. m 935. van cenl kwi onri met Daa keli, van mil; bed aan den gen E deri tot cale riny vooi bel; trof van dac mil, bra u Ol HH geg ciël wil gul ST„ blit ren Ger bep daa 60 i bet- roe] L TR de Tel tie WV bev een naa bev IN MINISTER VAN DEN BROEK besc Kwaam bewindsman op Buitenlanc dwingt internationaal respect af door en door zijn diplomatieke gaven. ai 'i^n kant van de Politicus Van ]s de bewindsman die verantwoordin andse parlement. Met die rol heeft h je. Het is niet zo dat aan de democr oen Broek getwijfeld hoeft te worden aat de man wiens vizier nagenoeg a Proplemen mee heeft om zich naar c oerlandse politiek te richten. I up zulke momenten raakt de enigszir jneerste Van den Broek snel geïrriteer HfarDarro9an«e- De paspoortenaffai ha2» roek de 'ndruk heeft weten te w Ijieen met de procesgang in het parler Luorw erst moeizame discussies in c L d 9esproken over de serie mislu a™a werd besloten om een one Trv, i 2®tten. Zeer tegen de zin van mice- blii.ken oit een brief aan de iinf^ waar'n hij te kennen gaf de c te w'Hen beperken. De con b? ®"ln9.van Van den Broek in haar uJ®eas b|j de Tweede Kamer enquêt rionr o?1 misnoegen van de minister Taai- i jeStief bekeken is een parle ?wal van het fraudebestend aariwddel. Maar niet vergeten m< tiiri u .ove Po'itieke blunders boven h„ "et Paspoortendrama hangt var kaar hn^00rdeliike bewindslieden 5t "un 'a|en weten te rechtvaardige renria n°9: met bijna ijzeren conseq zetartiS.üi®nfes,ival voortgezet. Wie naar l, st' m°et niet verbaasd st riatio hlare waPens grijpt om op die patie boven tafel te krijgen. topk n^Sar.da1 de juridische positie v dat ar ^erker op wordt. De vrees lllronri ai a sebadeclaims worden i Siikhaiw eze argumenten nemen e diae d m°et komen in de gang van z *rokPaanSpaort- Het Parlement heeft z vinrka?ó alle betrokkenen - o- lasman - mag een loyale opstellinc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2