DE STEM FILM 'THE ROSE' ZONDAGAVOND OP BELGISCHE TV Ups en downs van Bette Midler De nieuwe Dylan: tweede plaatkant maakt veel goed iPC Boz Scaggs gaat verder waar hij acht j aar geleden 'even' stopte Eenvoud is terug op 27e Wereldkartoenalfi Kafblau: leuk wavebandje, meer niet 'ppSTEM GIDS 2 Televizierring 1988 voor Henny Huisman AFGEPEIGERD, ont redderd en aangevre ten door alcohol en drugs hangt de zange res in de telefooncel. Bevend grabbelt ze naar kwartjes. Besef van plaats en tijd heeft ze nauwelijks meer de laatste maanden, maar nu weet ze waar ze is. Verstikkend Internationaal Uncle Sam DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 \uske en Wiske: „De bom u „Er gaat echt iets enorms gebeu ren. Van high tech tot fietsenwin kel Elke echte ondernemer moet nadenken over 1992 F. van Os, adviescentrum EG - T2 Henny Huisman. - FOTO ARCHIEF DE STEM HILVERSUM (ANP) - De AVRO-onderscheiding, de gouden Televizierring 1988, is toegekend aan Henny Huisman, de populaire tele visiepresentator van de Surpriseshow. Een woord voerder van de AVRO heeft dit gisteren meegedeeld. Huisman sleept hiermee de prijs voor de tweede keer in de wacht. De eerste keer was in 1985. Vorig jaar ging de prijs naar Mies Bouwman en 1986 kreeg Jos Brink de ring. Het was volgens de AVRO- woordvoerder een nek-aan- nek race met de veel bekeken serie Medisch Centrum West en met Ron's Honeymoon Quiz. Daarna volgden 'Animal Crac kers' van André van Duin AVRO's Service Salon. Er waren ongeveer ruim 15.000 inzendingen op deze en quête, die nu voor de 23ste maal door de AVRO werd verricht. Door Dirk Vellenga In haar geboorteplaats in Florida. Nog één concert en dan wil ze er mee kappen. Ze belt haar ouders, brab belt als een kind. Het is duidelijk, niemand kan haar meer redden. Dit is een van de hartverscheu rende scenes in de film 'The Rose' (1979) met Bette Midler die de Belgische tv zondag avond uitzendt. Bette Midler speelt de rol van de door haar keiharde manager dolge draaide zangeres zeer overtui gend. Ze had zelf op de moment de wrede kanten van de show business al gevoeld. Ook wist zij uit eigen ervaring wat een slechte verhouding tussen ster en manager betekent. De parallellen in het leven van The Rose in de film en van Bette Midler werden een paar jaar later pijnlijk duidelijk. The Rose stierf op het podium, Bette Midler zakte in juli 1983 in elkaar op de planken van het Pine Knob Music Theater in Clarkston, Michigan. Uitput ting was de oorzaak van deze trieste 'breakdown'. De maag van de 'Divine Miss M' was van streek en ze werd per ambu lance vervoerd naar het zie kenhuis in Pontiac. Toen de opnamen voor de film 'The Rose' afgesloten waren, eindigde ook het contract tus sen Bette Midler en haar ma- Bette Midler als verloederde zangeres in 'The Rose'. nager Aaron Russo. „Onze ver houding was verziekt, veel er ger dan in de film", zei Bette Midler korte tijd later. „We waren twee driftkoppen die elkaar voortdurend naar de strot vlogen". Aaron Russo was niet zo'n beul als de manager in de film (een rol van Alan Bates), maar pakte het uiterst grillige tem perament van Midler niet op de juiste manier aan. Hij bouwde een hoge muur tussen zijn ster en de buitenwereld en zoog langzaam alle leven uit de ooit zo energieke artieste. Ze was een overdonderende theater persoonlijkheid, maar haar carrière in de popmuziek wilde maar niet van de grond komen. „Aaron beschermde me, op zijn manier", zei Bette Midler. „Hij heeft me een hoop vijan den bezorgd. In het begin was onze verhouding niet alleen za kelijk en toen onze persoonlijke relatie kapot ging, kreeg onze zakelijke verhouding ook een duw. Ik ben ongelofelijk stom geweest; ik had nooit gedacht dat dat zou gebeuren. Hij was vreselijk dominant en schermde me helemaal af. Hij hield nare dingen voor me ver borgen, maar ook een hoop leu ke." „Ik kan vreselijk lui zijn en moeilijk doen", bekende Mid ler, die de aanpak van Russo aanvankelijk nuttig vond, maar later irritant en verstik kend. „Ik had bijna al mijn zelfvertrouwen verloren. En van het beetje dat ik nog had, hielp hij me snel af." Samen met Aaron Russo had - FOTO ARCHIEF DE STEM Bette Midler jarenlang gezocht naar een geschikte film. Er lag een script voor een film over het leven van zangeres Janis Joplin, die in 1969 was overle den. Regisseur Mark Rydell wilde wel aan het project be ginnen, maar de filmmaat schappij Twentieth Century Fox achtte Bette Midler te bi zar. Ze werd alleen door randf- guren geaccepteerd en niet door het grote publiek, oordeel den de filmbazen. Bette Midler zelf vond het scripte walgelijk. Een paar jaar later kreeg Mark Rydell het groene licht. Hij mocht de film maken met Bette Midler en het script werd aangepast, minder op gericht op het leven van Janis Joplin. In 'The Rose' toonde Midler dat ze nog veel meer kon dan schuine moppen vertellen voor een select theaterpubliek. Ze was opeens een serieuze actrice van allure. Mark Rydell was enthousiast: „Ze kan alles, ze is kwetsbaar, gevoelig, heeft ar tistieke feeling en een expres sieve kracht, die je aan het hui len kan brengen." Bette Midler herkende in het verhaal verschillende dingen, een moeilijke verhouding met haar ouders, een onstilbare honger naar erkenning en een geleidelijke aantasting van het zelfrespect. „Het gaat over een meisje dat toevallig zingt en grote behoefte heeft aan de liefde van haar publiek. Dat soort shit vind ik prachtig, ik vind het zalig om mijn hart bloot te leggen", zei ze op haar bekende, ongepolijste manier. Ook na 'The Rose' bleef Bette Milder volledig onberekenbaar. De gevolgen van de breuk met Aaron Russo bleven haar de eerste jaren achtervolgen. Daarna gaf ze zich volledig aan Hollywood, maar merkwaardig genoeg speelde ze niet meer in serieuze rollen. De filmmakers waren vooral geïnteresseerd in haar komische talenten. Na de geflopte film 'Jinxed' kwamen grote successen met 'Outra geous Fortune', 'Down and out in Beverly Hills' en 'Ruthless People'. In december 1984 trouwde ze (op 39-jarige leeftijd) met Mar tin von Haselberg, een rijke za kenman en artiest. Het tweetal kreeg een dochter die Sophie werd genoemd naar de vuil bekkende dame uit haar eerste theatershows. Ze beweert dat ze eerst niet eens de echte naam van haar man kende en niet wist dat hij een Duitser was. „Ik, het joodse prinsesje was getrouwd met een Mof", zei ze in een interview met Jip Goldsteijn. Ze is best bereid uit te leggen hoe ze dat vreselijke dilemma heeft omgezet in een vrucht baar liefdesleven: „Ik kleed me elke nacht als Polen en hij valt me binnen." Door Rein van der Helm KNOKKE-HEIST (B) - De eenvoud is weer aan wezig op de 27e Wereld- kartoenale. De r echt-toe recht-aan spotprent, een simpele tekening of een paar eenvoudige lijnen die een situatie helder schetsen. Duidelijke voorbeelden van deze 'versimpeling' zijn de prijswinnende cartoon van de Rus Garif Basyrov die op niet mis te verstane wijze de glasnost over de hekel haalt. Terecht ontving hij hiervoor de Gouden Hoed met de daaraan verbonden 100.000 Belgische franken. En een even simpele teke ning van de Belg Tony Tasco (Vat) uit Genk vond genade in de ogen van de in ternationale persjury, waarin ook De Stem is ver tegenwoordigd. Het manke varken dat bedelt om een versgesneden poot bij de slager laat niets aan duide lijkheid te wensen over. Zo maar een cartoon. Een goede tekening zegt tenslotte meer dan duizend woorden. De Wereldkartoenale mag terecht deze naam voeren. Uit 54 landen zonden teke naars niet minder dan 4500 cartoons in. Begonnen in 1962 als een typisch evene ment voor Belgische car toonisten blijkt de toen in gestelde Gouden Hoed een meer dan begerenswaardig predikaat voor de cartoon ist. Maanden van selecteren resulteerde ook dit jaar weer in een selectie van rond 800 cartoons die over zichtelij k staan opgesteld in de Humorhall van het ge bouw Laguna Beach in Duinbergen (tussen Knokke en Heist), zoals gebruikelijk ook nu weer een gastland: Mexico. De 'caricatura Me- xicana' geven een helder beeld van de ontwikkeling van deze kunstvorm in dit Latijns-amerikaanse land, en dat op het thema Strijd voor de Vrede. Onthutsend zijn de teke ningen van José Guadalupe Posada (1852-1913) en José De Galileo De tekening van Tony Tasco die in Knokk de persprijs won. de NOS besteedt ook de Iro aandacht aan de gevol- lien van de Challenger-ramp Hoor de Amerikaanse ruim- art. In de tweeëneenhalf ar na de tragedie hebben de Amerikanen zich voorna melijk bezig gehouden met betere beveiliging van liet shuttle-systeem. Hier door hebben de lanceerplan voor de Galileo, het „jitevaartuig dat de pla cet Jupiter moet gaan ver kennen, een aanzienlijke vertraging opgelopen. In de documentaire 'De Galileo: ■en weg vol hindernissen' wordt op de betekenis van deze vertraging ingegaan. 'Clemente Orozco (1863- 1949). Zij publiceerden ini| rumoerige periode op het breukvlak van 19e en 20e eeuw. Revolutionairen, cot. I rupte politici en uitgebuite I bevolking vormen de ingrt. F diënten voor hun tekenin- gen. Geen vluchtige teke ningen, maar gedegen gra. I fisch werk. Een beetje ken. nis van de Spaanse taal is wel nodig vanwege de bij. I schriften. |^20.29^ Moonlighting Ook de moderne Mexii cartoons laten aan ke) duidelijkheid niets te wensen over. De Contadon landen en de Nicaragua- problematiek zijn terugke rende onderwerpen en dek van Uncle Sam hierin word: regelmatig gehekeld. it 'Moonlighting' brengt eronica de aflevering 'Een iraakzame klant'. Zoals ge- .olijk maken Maddie en avid weer ruzie. David wil jeer geld verdienen, maar eigens Maddie is dat bela- lelijk. Hij heeft nog nooit ;n zaak alleen kunnen op- Kort daarop dient Ich een ingewikkelde ioordzaak aan en David jpt zijn kans. Voor het eerst dit jaar waren de prijswinnaarsriis h streng gestileerde zwart- wit beelden vertelt de Poolse egisseur Witold Leszec- ynsid het drama'Konopiel- Net als bij de Oscar-uitrei king waren alleen de nomi naties bekendgemaakt. Hel was aan presentator Jo Röpcke om de prijswinnam bekend te maken. Hij deed dit in een uitgelezen omge ving,want de Magritte-zail in het Knokse casino is w: kunstzinnige manifestatie! een gelegenheid bij uitstek De Wereldkartoenale is tot 4 september dagelijks (ook in de weekends) te be- zichtigen in de Humorhall s' Laguna Beach. De openings tijden zijn van 11.00-19.00 uur en de toegangsprijs!*- draag BF 80 (4,50 gulden). '23.10 Das Dorf ka. Het ZDF zendt de film mder de titel 'Das Dorf uit. loer Kaziuk leeft met zijn ;ezin in een klein dorp in )ost-Polen, waar sinds jaar dag niets is veranderd. De tewoners leiden een tamelijk irmoedig bestaan, gesteund oor een vast vertrouwen in godsdienst en een naief oort bijgeloof. Op een dag somt een jonge onderwij- eres naar hel aar de en met van de BOB DYLAN is een dich ter die liever zingt dan schrijft. Maar het tweede kan hij beter dan het eer ste. Daaraan - en aan zijn volstrekt unieke voor dracht- dankt hij zijn faam. De bewonderaars van de briljante verslag- gever-van-de-eigen-psy- che komen tegenwoordig met elk nieuw album ech ter meer te kort. Dylans laatste magistrale al bum, 'Infidels', dateert alweer van 1983. Sindsdien heeft hij geen overtuigende elpees meer afgeleverd. Zeker, elk album bevat nog wel een ju weeltje, maar de samenhang ontbreekt erin. En van over vloedige literaire hoogstand jes is geen sprake meer; de diepgang is eruit. 'Down in the Groove', de zojuist (als nog) verschenen derde Dy- lan-elpee in vijf jaar, zet de neergaande lijn verder voort. De meester schreef slechts vier van de tien nummers zelf en daarbij blijft hij meestal ver onder zijn eigen niveau. Ook zijn covers zijn in een aantal gevallen (zoals het openingsnummer 'Let's stick together') middelmatig en rommelig van uitvoering, on danks de medewerking van een rijtje gereputeerde colle ga's. De nieuwe plaat had wat dat betreft net zo goed 'Self- portrait Revisited' kunnen heten, naar de dubbel-elpee waarmee Dylan in '70 ook zo'n artistieke impasse docu menteerde. Net als toen, is hij ook nu hyperactief als sessie muzikant voor vrienden. Bo vendien treedt hij vrijwel voortdurend op en vond zelfs tijd voor de hoofdrol in een speelfilm. Aan schrijven lijkt hij evenwel nauwelijks toe te komen. Toch is 'Down in the Groove' niet zo hopeloos dat Dylan er een overbodige plaat mee afgeleverd heeft: door de b-kant redt hij het net. Vooral liefhebbers van Dy lans c&w-periode en luiste raars met een zwak voor folk en country kunnen plezier beleven aan de tweede kant. Ronduit schitterend is Dylans melancholieke bewerking van het 19e-eeuwse zeemans lied 'Shenandoah': sfeerrijk, uitmuntend gezongen, 'ouder wets' mondharmonica-spel. Hetzelfde geldt voor de cover '90 Miles an hour down a dead-end street'. Dylans meest verrassende compositie 'Silvio' staat ook op deze fa- kant. Het up-tempo-nummer is van een voor Dylan uitzon derlijke lichtvoetigheid en daarin alleen verwant aan 'I want you', maar qua stijl compleet nieuw in zijn 25-ja- rige oeuvre. In contrast daar mee staat de (vakkundig bon dige) tekst: geschreven door een vermoeide, levenswijze man die de eindigheid van het aardse bestaan terdege be seft, zich eenzaam weet, de balans opmaakt en zich voor bereidt op (het?) afscheid ne men. 'One of these days and it won't be long, Goin' down in The Valley arid sing my song, Gonna sing it loud, gonna sing it strong/ Let the echo decide if I was right or wrong Silvio, I gotta go, Find out something only dead men know.'. De hele plaat ademt deze sfeer, ook in de covers. Dylan hekelt de boze wereld niet meer, hij vertrekt. Maar hij heeft één troost. Luister maar naar het bijna kinderlijk- simpele, broos gezongen 'Death Is Not The End'. En huiver. LEONIERSE 22.30 Deutschland lm Jahre Nul lort Bob Dylan: 'Selfportrait Revisited'. AGENDA De agenda voor de komende weken ziet er ais volgt uit: TPau, Mory Kante, Green on Red, Brendan Croker the Five O'Cloek Shadows en Gringos Locos, 26 juni in Den Haag (Parkpop) Bruce Springsteen, 28 en 29 juni in Rotterdam (Feyen- oord-stadion) Sting, Los Lobos, John Hiatt, Bryan Adams, Ziggy Marley, 10.000 Maniacs, INXS en Car- mel, 2 juli in Torhout en 3 juli in Werchter. George Michael, 15 juli in Rotterdam (Feyenoord-sta- dion) Fleetwood Mac en Adventu res, 15 juni in Rotterdam (Ahoy) Stevie Ray Vaughan, 19 juni in Rotterdam (Ahoy) INXS, 30 juni in Rotterdam (Ahoy) In Tua Nua, 18 juni in Den Bosch (Willem II) Ladysmith Black Mambazo, 21 juni in Tilburg (Schouw- burg)( UB 40, 13 juli in Rotterdam (Ahoy) en 21 juli in Eindho ven (Jubileumhal) Defunkt, 15 juni in Tilburg (Noorderligt) Arno, 24 juni in Tilburg (Noorderligt) Burning Spear, 1 juli in Til burg (Noorderligt) SOMS lijken artiesten voorgoed in de vergetel heid te verdwijnen. Op de een of andere manier sla gen sommigen er niet om het succes te continueren. Anderen raken op het slechte pad en weer anderen keren de muziek voorgoed de rug toe. Zo 'ontvielen' ons bijzondere artiesten als Cat Stevens en Allen Toussaint. Boz Scaggs leek tot voor kort ook in dat rijtje thuis te ho ren. Boz bracht zijn laatste elpee, 'Middle man', in 1980 uit. Sindsdien waren er zo nu en dan wel geruchten over een op handen zijnde nieuwe plaat, maar het kwam er nooit van. Boz Scaggs leel voorgoed van het toneel te zijn verdwenen. Na acht jaar is hij evenwel plotseling weer terug met de elpee 'Other roads', een plaat die eigenlijk gewoon doorgaat waar in 1980 'even' gestopt werd. Boz Scaggs leek in het mid den van de jaren '70 bezig aan een onstuibare opmars. Had den de vijf elpees die hij tot en met 'Slow dancer' maakte, hem vooral veel lovende kri tieken en een schare fantieke fans bezorgd, de elpee 'Silk degrees' uit 1976 zorgde voor een absolute doorbraak. De plaat leverde gigantische hits op als 'Lowdown' en 'The Lido shuffle' en Scaggs werd razend populair. Scaggs ver zuimde vervolgens het com mercieel succes van 'Silk de grees' verder uit te buiten. De opvolger 'Down two then left' was een elpee die veel te eigenzinnig was. Achteraf be zien blijkt het een sublieme plaat te zijn geweest, maar voor Boz' carrière op dat mo ment was de elpee funest. De publieke belangstelling ver schrompelde en de elpee 'Middle man' kon daar, on danks hoorbare pogingen om het geluid van 'Silk degrees' te herhalen, niets aan verhel pen. Anno 1988 moet Boz Scaggs met 'Other roads' min of meer bij nul beginnen. Er zijn in middels hele horden platen kopers die nog verwekt moes ten worden toen Boz in '65 zijn eerste elpee opnam en die door de stilte rondom zijn persoon nog nooit van hem gehoord hebben. Toch heeft Boz Scaggs in zekere zin het tij ook mee. Het ceedee-tijd- DE AMSTERDAMSE wa veband Kafblau heeft tijd en geld gevonden om een heuse compact disc 'Music for Supermarkets' uit te brengen. De financiën liepen zelfs een beelje uit de hand. De groep was maar liefst tienduizend gulden extra kwijt aan stu- diokosten. Kafblau betaalt dus een zware tol voor zijn derde muzikale produkt, vooral omdat de band bijna alles in eigen beheer heeft moeten doen. Het lullige bij popgroepen met een niet commercieel ge luid is, dat ze volledig door de grotere platenmaatschap pijen genegeerd worden. Kaf blau, boos van het tevergeefs aan de bel trekken bij platen- bonzen, ging in de tegenaan val. De groep haalde van el lende experimentjes uit met de vinylbazen: hebben ze naar ons werk geluisterd of niet? Kafblau: „En daar kwa men we heel simpel achter. We verpakten onze demo bandjes in doosjes die we met bisonkit dichtlijmden. Iemand die een doosje wilde openen, moest dus een beetje kracht zetten". Zeven platen maatschappijen stuurden de bison-doosjes terug met de mededelingen: 'niet interes sant, boeiend of commercieel genoeg'. Vooral interessant was dat de doosjes niet ge opend waren. Platenbazen horen dus aan de verpakking wat er in zit. Een tweede experimentje van Kafblau was het opstu ren van een tape met num mers van de Rolling Stones en Eurythmics, toch wel klin kende namen. Elf platen maatschappijen stuurden be richt terug met teksten: 'geen commerciële mogelijkheden, of 'voldoet niet aan onze ar tistieke eisen', of 'geen hit kansen'. Welkom bij het nieuws voor doven en slecht horenden. De cd 'Music for Super markets' is opgenomen in de Tango Studio in Eindhoven en wordt in beperkte oplage uitgegeven. Kafblau maakt melodieuze wave. De muziek is niet onaardig, maar daar houdt het dan ook mee op. Van de elf nummers op de CD, springen er twee uit: 'Se cond Best' en 'Face to Face', dat ook (terecht) op single uitkomt. De andere nummers spreken minder tot de ver beelding. Ergerlijk is dat de stem van Ronald Reagan weer eens bij een nummer ge bruikt wordt (no more, alstu blieft). Kafblau zal nog hard aan de weg moeten timmeren wil het erkenning krijgen (en aandacht van de platenmaat schappijen). Op dit moment behoort Kafblau tot de vele aardige-maar-meer-niet-ban ds die het Amsterdamse rijk is. PETER VIERENHALM perk heeft de oudere, vera] digde luisteraars weer het kopen gezet. Ze zijn dertigers en veertigers t* om elpees van toen om te; ten in ceedees of ze zijn zit) aan het oriënteren op nieuwi dingen. Boz Scaggs kennen» ongetwijfeld nog en beluiste ring van 'Other roads' hernieuwde kennismak!» alleen maar aangenamer ra ken. 'Other roads' is zoals ge zegd min of meer een voort zetting van wat zich destiji op 'Middle man' afspeelt Ook dit keer zijn prominent Amerikaanse studio-musi» (de Toto-kliek vooral) vei- antwoordelijk voor een per fect, maar niettemin meesle pend geluid. Boz S klinkt na al die jaren noil even herkenbaar en dus heel gedreven. Scaggs had destiji| vooral succes met voor tijd heel moderne, blar rhythm blues. Acts als H Oates en Robert Palm»! zouden later dankbaar fl bruik maken van Boz' prt| nierswerk. De R B-elementen varl toen zijn ook nu nog volol aanwezig. 'Other roads' bevatr bovendien wat stevige rockj invloeden. De plaat is eig® tijds, maar het gekke is date' in vergelijking met 'Mid® man' geen sprake is van rew lutionaire veranderingen. W is onmiskenbaar Boz Scaggs- Ik ben eerlijk gezegd dat hij terug is. Met 'OtW roads' laat Boz Scaggs hor®| dat hij nog altijd boeiende en meeslepende ffljj ziek kan maken. De te' zijn verantwoord volwasskj en nergens wordt toegegevfl aan de tegenwoordig zo vatfj verklankte onbenulligheid WIM VAN rf®"l bijna documentaire film utschland im Jahre Nul' akte Roberto Rosseliini na de oorlog in Berlijn, het middelpunt staat een gen, die zijn oorlogserva- gen niet kan verwerken, in moeder is dood en zijn Ier ernstig ziek. Zijn zus- zorgt voor de huishouding brengt wat geld binnen. :t Lukt de jongen niet om i het dagelijks leven deel nemen. Zijn dagelijkse erftocht door de straten en ruïnes van de stad brengt n in aanraking met een le- r en nazi. EO 13.00 1 slecht 15.00 t Afl.:B dynar 15.25 1 kinde 15.55 docuij 16.25 16.50 1 kindel aflevJ 17.14 17.30 17.46- 18.30 jonge 19.00 19.18 19.42 Take 20.10 onver» 20.35 21.12 22.30 22.40- volhl docui VOO 13.00 slech 15.30 Ponyl 15.45 16.05 HallJ 16.30 Jour. Verrr 16.55 17.45 nuclt 18.30 hond Luik Fat 19.001 20.00 20.29 spra 21 22.10 23J 22.4 effej Jou Zv sle fm» Uitmaal not ten estra pak Hen en danm staforde opstellen!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18