Vaderlanders positief over NOS-Journaal
'uiden krijgt 'agentschap'
laar er heerst geen elan
DAME EDNA AVERAGE VANAF ZONDAG OP NEDERLANDSE TV
Rietveld-Schröderhuis:
een manier van leven
1
I
ft
m
veranderingen in aanpak niet van grote invloed
IUBILEUMBOEK TWINTIG JAAR GLOBE'
Flory Anstadt komt
met serie over
dieren en kinderen
Mojo pakt zwarte handel
in concertkaartjes aan
Oude meesters reumatisch
door giftige kleurstoffen
ELS
DINSDAG 14 JUNI 1988
HILVERSUM - Na de
voorvertoning voor de
pers van 'The Dame
Edna Experience' wa
ren de meningen ver
deeld: een (klein) deel
vond deze show afschu
welijk, de rest vond
hem/haar briljant. Bij
Dame Edna is er geen
tussenweg.
Hendels
ffentiteit
Omroep
Idealen
Veronica komt met Nederlandse serie
idekara-
verdeeld:
Neder-
■een spor-
Sony en
tike met
Vie weet
de geiuk-
oor gratis
tiviteiten
van de
[vostf.4,50
postkan
toren van
J reizen op
|50 paste
sten mee
fü Migen
speciale
buneinhet
ising ook per
.turen. Schrijf
puzzel en/of
l zoekplaatjes
ten maak voor
Jng minimaal
naar Postgiro
me van Way ot
•Haarlem,
gen per bank:
|l van de puzzel
in de zoekplaat-
pnkgirobiljet en
tdere oplossing
2,50 over naar
p, ten name van
srel in Haar-
b veitidit door 1
U van notaris I
iu Haarlem e»
ld. Vercsutwen te
direct ot indirect
betrokken, «S» xA-
kelnaroe.
krijgen sduUteiiik
de door ti» gewon-
«gens de •etteüike
wordt Mi bedragen
MUriMfKlbt tering
gebracht 1
IrandeVfoyofUJe I
rbm is bestemd voor I
en Invnlllng
i de Nederisndse
Bericht op preven- I
vrn vaatriekt».
jUXssecrelaris
15 rprü 1SS8 vergue-
ad onder nummer
*2/096.
ondag 19 juni a.s.
uur opname van de
)S Way of Live Show
PUZZEL
MEE
KOOP EXTRA
)STZEGELS EN
SRIEFKAARTEN
'God heeft me dit lichamelijk
gebrek gegeven om mij eraan te
herinneren dat ik niet de grootste
ben. Dat is Hij
Muhammad Ali, Parkinson-patiënt
DE STEM
Van onze rtv-redactie
Nederlanders zijn tevreden
,ver het NOS-Journaal. Het
iantal kijkers dat het Jour
naal 'prettig om naar te kjj-
;en' noemt, is de laatste ja-
ten zelfs gestegen.
ie meer persoonlijke presenta-
iestijl, die begin 1987 werd in-
evoerd, heeft niet tot gevolg
ehad dat men een minder ob-
Ktieve indruk heeft van het
ournaal. Integendeel, 76%
loemt het Journaal objectief
ji dat is 8% meer dan in 1986.
)it blijkt uit het Continu Kijk-
mderzoek van de NOS. Mensen
net kritiek zijn in de minder
heid. Slecht 2% vindt het Jour
naal onbetrouwbaar, 7% niet
objectief, 20% vindt het saai en
27% oppervlakkig. Te veel aan
dacht voor onaangenaam
nieuws, was de mening van
30%. Te veel moeilijke moorden
oordeelde 21%.
Het weerbericht is het meest
bekeken en hoogst gewaar
deerde onderdeel van het Jour
naal. Blij met de presentatie
door Erwin Krol! en zijn colle
ga's is 79%, terwijl 9% liever een
'kaal' weerbericht heeft. Meer
sport is de wens van 31%, meer
kunst wil 32%. Slechts 5% wenst
meer politiek, van 29% mag dat
best wat minder. De hoofdmoot
is tevreden over de huidige
verdeling van onderwerpen.
Het Journaal van acht uur
wordt het meest bekeken. Sinds
1985 is de kijkdichtheid redelijk
stabiel. De aantrekkingskracht
van het half-zes Journaal
neemt nog steeds toe. Het werd
in 1987 vooral gewaardeerd om
z'n duidelijkheid en de vrien
delijke wijze waarop het wordt
gepresenteerd. Naar het Jour
naal van acht uur wordt 'wel
eens' gekeken door 98% van de
ondervraagden, om half zes en
half elf kijkt 72% bij tijd en
wijle.
Het kijkonderzoek speelde een
rol bij het debat dat de Stich
ting Burgerschapskunde on
langs organiseerde onder het
motto 'NOS-Journaal te kijk'.
Daar werd ook een analyse ge
presenteerd die was gemaakt
door studenten van de School
voor de Journalistiek in
Utrecht In de analyse ging het
om de veranderingen in het
Journaal per april 1988, toen
het derde net werd ingevoerd
De studenten hielden zich
vooral bezig met de journalis
tieke aanpak van het NOS-
Journaal.
Het aantal onderwerpen,
waarin sprake was van 'eigen
nieuwsgaring', nam in de on
derzochte week in april af van
40,7% naar 29,1% (een afname
van 28,5%). Ook in tijd uitge
drukt nam het aandeel van
'eigen nieuwsgaring' af van
54,6% naar 45%.
Er kwam meer 'registrerend
nieuws' (het louter doorgeven
van nieuws, dat meestal slechts
uit één bron komt). Het aantal
onderwerpen in de sector "regi
strerend nieuws' nam toe van
52,9% naar 67,4%, en in tijd ge
meten van 41,3 naar 54,7%.
De Journaals brengen na
april iets meer onderwerpen
dan voorheen. Er is nu meer
gepland nieuws gekomen en
minder onverwacht nieuws. De
verhouding tussen gepland en
onverwacht is 54,3 tegen 45,7%.
De conclusie van inhoudsana
lyse is dat het Journaal nieuwe
stijl per uitzending meer on-
Talkshow met schietstoel
p De Australische acteur Barry Humphries brengt een
nieke talkhow, waarin hij gastvrouw Dame Edna Everage
teen vervaarlijke verschijning. - foto vara
Door Jan Koesen
En laat ik maar meteen
vertellen, voor wat dat
waard is, dat ik bij de fans
hoor. Ik vind Dame Edna
geniaal, spits, ad rem, een
verfrissing, onvergelijk
baar. Ik hoop nog heel veel
Edna's te zien. En dat ter
wijl we hier met een tra
vestiet te maken hebben,
een vorm van entertain
ment waar ik niet zo gek op
ben.
„Mijn programma is de aller-
glitterendste en meest extrava
gante amusementsshow op de
hele televisie", zegt Edna, die
vanaf zondag op de Neder
landse tv te zien zal zijn. Om
23.11 uur zendt de VARA op
Nederland 1 de eerste show uit
in een reeks van zes.
Dame Edna is een man. Het
is de Australische acteur Barry
Humphries die zich uitgedost
heeft als een weerzinwekkende
vrouw, vol lovertjes, glitters,
roze en purper, met een vlin-
derbril en snerpende stem. Een
lange, obscene gedaante die
constant aan het woord is, die
zijn/haar gasten beledigt, jent
en als het moet met de schiet
stoel wegknalt.
Dame Edna beweegt zich in
een decor dat een mengsel is
van een cowboysaloon en een
hoerenkast. Ze heeft twee as
sistentes die ze voortdurend
schoffeert De een is een ver
pleegster die eventueel mond-
op-mond beademing moet toe
passen als de gast in eikaar
zijgt, en de ander is een bruids
meisje, dat een gekweld kij
kende sloof is op een houten
rolstoel. Edna is een Grand
Prix-uitvoering van Margreet
Dolman in Nederland, maar
dan moet Paul Haenen nog heel
veel lerea
Dame Edna ontvangt gasten
en het zijn waarachtig niet de
minsten van deze wereld. Zo
heeft ze ontvangen Sean Con-
nery, Cliff Richard, Demis
Roussis, Jane Seymour, Larry
Hagman (JR uit 'Dalas'), Zsa
Zsa Gabor, Germaine Greer,
Nana Mouskouri en Charlton
Heston.
Die gasten krijgen het niet ge
makkelijk. Want eigenlijk, zegt
Edna 'hou ik een monoloog,
slechts onderbroken door een
paar volstrekte vreemden'. Die
gasten worden neergezet in een
fauteuil waarna Edna in haar
zetel plaatsneemt, met aan
haar linkerhand hendels waar
mee ze de gasten kan wegknal-
len als die vervelende dingen
zeggen of de show dreigen te
stelen.
In de eerste aflevering ont
vangt ze Sean Connery, Cliff
Richard en de Britse strijdster
&/\S.
»r Marjan Mes
Plobe bestaat niet meer. Eigen schuld'. Al-
jus regisseur Gerardjan Rijnders in een
Iterview in het jubileumboek Twintig
«ar Globe', uitgegeven door de Stichting
Het Zuidelijk Toneel. De toneelleider, na
Rens vertrek Globe snel afkalfde, geeft de
huid aan de zuidelijke theaterdirecteu-
n, die na Bogaerts 'Hamletmachine' met
pnpzinnige reacties' kwamen en aan het
pchtingsbestuur, dat met 'laffe en domme
ues' reageerde.
pt fraai uitziende boek komt op een raar mo-
|nt. De uitspraak van de Raad van State, dat
mster Brinkman Globe moet blijven subsi-
uwi omdat hij 'onbehoorlijk bestuur' heeft
Wgd, leek aantrekkelijk voor de bestaande
gelijke leiding. Die maakte snel gebruik van
schuldbewustzijn van WVC en kreeg subsi-
,e ™°r deze jubileumuitgave, welke blijkbaar
f besmette naam Globe opnieuw rijp voor de
«omst moest maken.
«aar inmiddels is bekend geworden, dat de
Globe toch verdwijnt en dat de Stichting
pwelijk Toneel een geheel nieuwe koers gaat
fan, onder een nieuw bestuur en met een
£uwe zakelijk artistieke leiding (Eric Anto-
ntig Jaar Globe' is dan ook een merk-
-Wi8 Pubhcatie waarin de artikelen van de
willende scribenten elkaar enigszins over-
«n, maar waarin niemand zijn kritiek op de
f"g van zaken onder stoelen of banken steekt
pratter Prof. Frans W. Sluijter had kennelijk
■anseinblevornting, zoals die zich onder de
Fste artistiek leider, Ronald Klamer, voltrok
oer uitgebouwd willen zien.
Peelcriticus Eric van de Velden wijt de 'neer-
Fnsespiraal' in zijn helder historisch over-
F vooral aan het systeem van de koppelsub-
ffi yaar^°°r zowel de belangen van vijf
3r/ntsesubsidiënten als van het rijk moesten
ih Pohortigd. Door deze subsidieperikelen
n J)laet de artistieke leiders steeds weer
1 r "^tuurlijk klimaat om lang genoeg aan
^«identiteit en de daarmee samenhan-
f t P™ieksopbouw te werken.
at™6 pet een artistiek leider om de gezel-
'ttrft m ran<tstad te evenaren of zelfs te
póbe -t,n ^an ^wam er steevast de kritiek dat
Rifi v k weira8 gelegen liet liggen aan zijn
I Veld taa'c voor <*e eigen regio," aldus Van
aen- „Lukte het daarentegen niet om lan
delijk aanzien te verwerven, dan moest er ra
zendsnel maar iets anders komen, want op een
typisch provinciegezelschap zat men in Noord-
Brabant niet te wachten". De rol van de zuide
lijke schouwburgdirecteuren was daarbij niet
zelden doorslaggevend.
De eerverleden jaar ontslagen Eindhovense
schouwburgdirecteur Jan Reijs laat het promi
nente verleden aan het woord in interviews met
Ton Lutz, Henk Rigters en zakelijk directeur
Frits Bloemkolk. Lutz: „Er is in 1988 in het zui
den alleen nog een 'structuur' maar geen elan,
geen geest. Er komt een agentschap, daar moe
ten ze het mee doen".
Vechtersbaas Frits Bloemkolk, die zakelijk
leiding gaf in de bloeiperiodes, over de subsi-
diënten: „God, hoe vaak wilden ze niet dat je
een bol plantte in september en dat er vóór
kerstmis bloemen aan zaten. De natuur laat
zich niet dwingen, cultuur nog veel minder. Er
moet ruimte zijn voor ontwikkeling. Die was er
in het verleden wel, nu is die helemaal weg".
Eén van de oprichters van de stichting Het Zui
delijk Toneel in 1955 was drs. Gerard Scham
pers. Publiciteitsmedewerkster Marja van
Tienhoven van Globe, heeft hem geïnterviewd.
Hij komt tot een conclusie, die in deze tijd weer
actueel is. Ais tegenstander van een regionale
omroep propageerde hij indertijd de komst van
een Brabantse zender met een nationaal bereik.
„Wanneer je in Eindhoven een omroep had ge
had met een bereik over Nederland en Vlaande
ren, had je daarbij ook een sterke binding kun
nen krijgen met acteurs, regisseurs, ontwerpers
en schrijvers. Een betere cultuur infrastruc
tuur. Dan hadden ze, wat nu gebeurd is in Den
Haag niet kunnen maken".
Ter verduidelijking: Het Zuidelijk Toneel
werd in 1955 opgericht, ging later Ensemble he
ten en in 1968 Globe. Vandaar het twintigjarig
bestaan van Globe. De Stichting Het Zuidelijk
Toneel zal blijven, maar onder een andere lei
ding. In 1985 verdwenen de koppelsubsidies en
werd de stichting volledig door het rijk gesubsi
dieerd. De bemoeienis van de Haagse politiek
met het regionale toneel is hierdoor groter ge
worden zonder dat evenwel een duidelijk beleid
wordt gevoerd. Het bizarre gesjoemel met Globe
in Eindhoven en toneelgroep Theater in Arn
hem is er het gevolg vaa Het boek Twintig
Jaar Globe' bevat naast vernoemde artikelen
voornamelijk een totaal overzicht van het ge
speelde repertoire tussen 1956 en 1988. Rijkelijk
voorzien van zwart-wit foto's.
Door Henk Egbers
Dezer dagen werd de 100-
ste geboortedag van Ger-
rit Rietveld 'gevierd' met
onder meer een zeldzame
veiling van een zeer be
langrijk deel van zijn na
latenschap; een kostbare
collectie meubels. Behalve
deze versnippering van
zijn oeuvre zijn er ook po
gingen om het bijeen te
houden. Daarover vertelt
het pas verschenen boek
'Het Rietveld Schroder
Huis'.
Zoals wellicht bekend zijn er
kosten noch moeiten ge
spaard om dit befaamde huis
in Utrecht te restaureren en
de status te geven van mu
seum. Het huis ligt tegen de
autoweg langs Utrecht-Oost
weggedrukt. Hoe het daar te
recht is gekomen, waarom
het zo gebouwd is en interna
tionaal befaamd werd, wordt
in dit boek uitvoerig en inte
ressant omschreven.
„Het lijkt erop, alsof we dit
relatief vroege werk van
Rietveld eerst konden her
ontdekken nadat de kritiek
op het functionalisme had
geleid tot een herwaardering
van de autonome vormge
ving", schrijft Wim Crouwel,
als voorzitter van de stich
ting Rietveld Schroder Huis.
Dat het een autonome bouw
is geweest, bewijst vooral het
interview in dit boek met
mevrouw Schroder. Zij gaf
de opdracht tot de bouw en
bedacht samen met Rietveld
dit huis. Het niet eerder ge
publiceerde interview werd
gemaakt in 1982, toen zij 92
jaar was. Zij stierf in 1985.
Hoewel de architectuur
van het huis in relatie ge
bracht kan worden met ge
dateerde stijlontwikkelingen,
heeft de vormgeving op de
eerste plaats te maken met
de zeer persoonlijke manier
waarop Truus Schroder
wilde leven en daarvoor een
aangepast onderkomen
schiep. Dat is een verfris
sende impuls die uitgaat van
dit gesprek met haar. Wij le
ven in een tijd van massali
teit en uniformiteit; passen
De zuidwest-gevel van het Rietveld Schroder Huis' in
1981. - foto de haan
ons leven aan aan de gepre
fabriceerde wooninrichtin
gen. Het omgekeerde is vaak
niet mogelijk, maar toch...
wonen, is op de eerste plaats
een mentaliteit.
De Engelse kunsthistoricus
Paul Overy, die een uitvoerig
inleidend essay schreef, zegt
het zo: „Vaak wordt het
Schroder Huis beschouwd als
het enig bestaande bouw
werk dat zowel de idealen als
de formele vernieuwingen
van De Stijl in zich verenigt,
hoewel het ontwerp eerder
pragmatisch dan program
matisch was. Het vertegen
woordigt veeleer een manier
van leven dan dat het een
manifest zou zijn".
Maar toch, zo constateert
hij, is dit huis waarschijnlijk
vaker afgebeeld en invloed
rijker geweest dan enig an
der woonhuis uit de beginpe
riode van het modernisme,
met inbegrip van de villa's
van Le Corbusier. Aardig is
ook de opmerking over de
balans die het huis heeft tus
sen openheid en geslotenheid
in dit dichtbevolkte land
waar privacy hoog gewaar
deerd wordt. Dit huis heeft
een 'sociale privacy'.
De architect Bertus Mul
der, die ooit met Rietveld sa
menwerkte, heeft in de voor
bije jaren dit huis gerestau
reerd. Hij schetst de uit
gangspunten en schrijft met
name ook over het kleurge
bruik, dat ook vormgevend
van groot belang is. 'Wij'
doen in dit landje architecto
nisch nog veel te weinig met
kleur, zodat ook in dit opzicht
dit huis inspirerend blijft.
Het boek staat vol met
kleurrijke en zwart-wit fo
to's, die vanuit allerlei hoe
ken en leefsituaties in ver
schillende periodes duidelijk
toelichtend aanvullen. Voor
mensen die van architectuur,
in hechte relatie met manie
ren van wonen en leven hou
den, een boek om van te
smullen. Waarschijnlijk
komt dan een bezoek aan het
Schröderhuis in Utrecht op
uw vakantielijstje te staan.
Paul Overy e.a.: 'Het Rietveld
Schroder Huia'. Uitg. De Haan,
prijs j 49,90.
5
SiS:
e Pia Dijkstra, - fotosanp gï:
derwerpen brengt, meer kort
registrerend nieuws. Er is min
der tijd voor eigen nieuwsga
ring, maar die tijd wordt wel
minder versnipperd dan vroe
ger. Er wordt gekozen voor een
paar onderwerpen, waaraan
meer tijd besteed kan worden.
Deze procentuele verschui
vingen zullen voor de meeste
kijkers geen problemen opleve
ren.
v.v.'
tegen zedenbederf: Mary Whi-
tehouse. Ook ontvangt ze een
omstreden politicus. „Dames en
heren, een warm applaus voor
Kurt Waldheim." Daar ver
schijnt bovenop de showtrap
(links voor het personeel) de
Oostenrijkse president met het
Hitier-verleden. Terwijl de
zaal stampt en juicht en je als
kijker vreemde gevoelens
krijgt, gaat Edna's hand naar
de hendel van haar schietstoel.
Dame Edna speldt al haar
gasten een naamplaatje op.
terwijl ze dat bij Cliff Richard
doet, zegt ze: „Voor het geval ik
je verwar met Kurt Wald
heim." Cliff mag overigens ook
nog een nummer zingen en
aanhet eind is er zelfs een een
duet met Edna Eveage.
De meeste gasten houden
zich goed staande tegen deze
lawine. Ze zullen wel enigszins
voorbereid zijn, maar Dame
Edna deinst nergens voor te
rug. De kijker is gewaar
schuwd. Maandag de 20ste zal
de natie in tweeën verdeeld
zijn: pro en contra de Dame.
Voorlopig zijn er zes afleverin
gen aangekocht.
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Flory
Anstadt, de geestelijke
moeder van 'Kinderen
voor Kinderen', heeft
een tiendelige jeugdse
rie gemaakt met de
titel 'Vooruit met de
geit'. De eerste uitzen
ding is donderdag op
Nederland 1. Het is
speels gebrachte infor
matie over dieren, for
meel bedoeld voor de
jeugd van 5 tot 9, maar
ook volwassenen kun
nen er wat van opste
ken. Alle afleveringen
spelen zich af in het
Noorder Dierenpark te
Emmen.
Het verhaal is beschei
den. Drie kinderen, een
meisje en twee jongens,
van rond 9 jaar, zijn vaste
bezoekers van een die
rentuin. Oppasser Henk
vertelt van alles, ze mo
gen meehelpen, maar er
is één probleempje: het
meisje heeft een geit die
ze per se overal naar toe
wil nemen. Helaas is er
behalve de goede Henk
nog de boze oppasser
Douwe, die absoluut niet
wil dat die geit in zijn
tuin komt. Dus moeten de
kinderen van alles probe
ren om die geit aan Dou-
we's oog te onttrekken,
maar elke aflevering
worden ze bijna betrapt.
Dat verhaaltje is een
rode draad bedoeld om de
informatie over de na
tuur van extra spanning
Flory Anstadt: na
Kinderen voor kinde
ren' een serie over kin
deren en dieren.
- foto archief de stem
te voorzien. Oppasser
Henk is in werkelijkheid
de bioloog van de dieren
tuin en hij kan boeiend
vertellen.
Flory Anstadt kreeg na
haar enorme successen
met 'Kinderen voor Kin
deren' behoefte een
nieuw leuk, maar nu in
formatief programma
voor kinderen te maken.
De drie kinderen in
'Vooruit met de geit' zijn
een beetje gecoacht, maar
hebben ook spontane
vragen. Flory: „Ik heb
vaak het gevoel gehad
dat veel dierenprogram-
ma's een drama-lijntje
ontberen. Mijn verhaaltje
met die geit is maar dun,
maar het lijkt me leuker
dan al die gekochte pro-
dukties met commen
taarstemmen. We hebben
in Drente op scholen ge
zocht naar kinderen die
geschikt zouden zijn voor
de rollen. Ze moesten toch
wel verbaal ingesteld zijn
en een beetje kunnen ac
teren. Ook moest hun ac
cent voor iedereen in het
land verstaanbaar zijn.
Met 'Kinderen voor Kin
deren' kon ik maanden
repeteren, maar daar had
ik hier de kans niet voor.
Een bezoek aan het Noor
der Dierenpark kan ik
trouwens iedereen van
harte aanbevelen. Daar is
een vlindertuin die uniek
in Nederland is."
ROTTERDAM (ANP) - Het bureau Mojo, organisator van
popconcerten, gaat optreden tegen het zwart doorverkopen
van toegangskaartjes voor popconcerten.
Met ingang van optreden van Prince, die op 17 en 18 augustus op
treedt in het Rotterdamse Feyenoord-stadion, zal op de kaartjes
worden vermeld: 'Doorverkoop aan derden is verboden. Alleen
aanschaf bij erkende verkoopbureaus garandeert geldigheid'.
Op deze wijze denkt Mojo de zwarte handel in toegangskaarten,
waarbij vaak een veelvoud van de oorspronkelijke prijs voor een
kaartje wordt gevraagd, aan banden te kunnen leggen. Het open
lijk aanbieden van toegangskaarten, zoals bij voorbeeld onlangs
nog gebeurde met kaarten voor Michael Jackson in een televisie
programma, zal dan niet meer geoorloofd zijn.
LONDEN (AP) - De reuma
tische aandoeningen van
vier oude meesters zijn
waarschijnlijk veroorzaakt
door giftige zware metalen
in de felle kleurstoffen
waarmee zij werkten. Dat is
de conclusie van twee
Deense artsen.
Volgens de medici Lisbet Pe-
dersen en Henrik Pedersen van
het universiteitsziekenhuis in
Kopenhagen zijn de gewrichts-
reumatiek waaraan Rubens,
Renoir en Dufy leden en de
scleroma (een ziekte die de
huid verhardt) van Klee het
gevolg van veelvuldig contact
met giftige zware metalen.
De vier meesters schilderden
bij voorkeur in heldere en felle
kleuren geel, rood en blauw en
zij maakten daarbij gebruik
van kleurstoffen waarin veel
giftige zware metalen zitten als
kwik, cadmium, lood en kobalt
'Gezonde' tijdgenoten bleken
vooral in zachtere tinten te
werken en voornamelijk ge
bruik te maken van kleurstof
fen met onschadelijke ijzer- en
koolstofverbindingen.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Veronica brengt vanaf een drama-serie
van 13 delen op de tv met de voorlopige titel 'De Spijker-
hoek'. Het wordt een Nederlandse serie, maar het script
wordt geschreven door het Engelse schrijvers-duo Gerard
Glaister en John Brason.
Deze twee zijn verantwoordelijk voor onder meer 'Colditz', 'The
Secret Army' en 'Kessler'.
De nieuwe serie gaat over twee families, die naast elkaar in de
Spijkerhoek-buurt wonen. Het gezin Van Acker heeft een garage,
de zoon is motorcrosser. De familie Sterrenburg runt een cafeta
ria. De dochters zorgen onophoudelijk voor problemen.
De serie wordt in z'n geheel opgenomen in Studio Aalsmeer en
gemaakt door het bedrijf van Joop van den Ende. 'De Spijker-
hoek' komt wekelijks op het scherm en duurt per keer 25 minuten.