EYSACKERS: GEMEENTE SPEELT GROTE TROEFKAART NIET UIT N ZICHT PROBLEEM NTREPÖT" DUMP SE ECHTE DUMP IN /SCH-VLAANDEREN WAAROM ER zo lang mee gewacht is, weet nie mand. Feit is wel dat Terneuzen op promotiege- bied nog nimmer zijn grote troefkaart, de haven, heeft uitgespeeld. De bedrijvigheid in en om de havens, het schut ten van de schepen, het feit dat er op vijftig meter van de kust zeeschepen in volle vaart voorbij gaan, de Scheldeboulevard: Terneuzen heeft het allemaal in huis maar doet er te weinig mee. en oires byboeken eratuur- nputerboeken ^BOEKHANDEL Programma Haven feesten Dankbaar Geen impuls Moederdag Mentaliteit Invasie Somber beeld Bedrijfsleven Povere kennis 'Een gerookte paling gaat er straks wel in', lijkt burgemeester C. Ockeloen te denken. Lopen op de boulevard en kijken naar zeeschepen die op nog geen vijftig me ter afstand voorbij varen. Terneuzen moet haven promoten 123-Terneuzen c ook voor klelnelektro - Ukelen - werkkleding - ding-bukten- Ukelen enz. enz. Door Frank Deij Terneuzen verwierf landelijke bekendheid met de gifva tenaffaire, maar er zijn zoveel positieve dingen over Ter neuzen te vertellen. Alleen, niemand schreeuwt het van de daken. In die paar zinnen is het grote ongenoegen van Pierre Eysac- kers, coördinator van de ha venfeesten, samen te vattea De industriële ontwikkeling van Terneuzen beleefde sinds de jaren zestig een stormach tige carrière, maar in de pro motionele sfeer laat Terneuzen nog steeds kansen liggen. Op een moment dat een lofzang op de havenfeesten Terneuzen be ter past, kiest Eysackers voor kritische kanttekeningen. Juist omdat de promotie van Ter neuzen hem zo na aan het hart ligt. En hij met een nieuwe za kelijkere aanpak van de ha- leuzen, tel. 01150-12031 DE ACHTSTE Terneu- zense havenfeesten concentreren zich tra ditiegetrouw rond de voormalige veerhaven. Daar wordt vrijdagavond om 19.00 uur het start schot gegeven voor een recreatieve havenloop. Maar ook op andere plaatsen in de binnenstad is het te merken dat Ter neuzen feest viert. Op de parkeerplaats voor hotel L'Escaut wordt een truckfestival gehouden. In de Nieuwstraat, de Korte Kerkstraat, de Noordstraat, de Vloos- wijkstraat en de Axelse- dam zijn overal terrasjes m 'braderiesfeer' inge richt waar straatmuzi kanten de stemming er in houden. In de Zevenaar- haven is het Amerikaanse marinefregat 'Samuel Elit Morsison' te bezichtigen, inde jachthaven een grote drijvende kraan van het kolenoverslagbedrij f Ovet. Doorlopend zijn er rond vaarten op de Wester- schelde, duiktank-demon- s'raties, kermisattracties, optredens van muziekge zelschappen, rondritten ®et een postkoets en een Ponywagen. Zaterdag zijn er vorkhef- iruckwedstrijden en roei- wedstrijden. Op de par- ^rplaats voor het Chur- «ull hotel zijn die dag rissen 14.00 en 16.00 uur "Oola Hoop wedstrijden. Z®n traditioneel hoogte- Punt vormt de vlootshow °P zondag, rond 16.00 uur. De Havenfeesten zijn wat officieële programma- gedeelte betreft om 17.00 uur afgelopen. venfeesten de weg wil wijzen voor een gedegen promotieplan voor de hele gemeente. „Een havencomplex is voor iedere toerist een dankbaar project om te bezoeken. Als je dat nog nooit gezien hebt, kun je je daar uren vermaken. Maar zoals het nu is, is het een toerist-onvriendelijk gebied. Je kunt er niet bijkomen, omdat allerlei regeltjes dat verhinde ren. We doen veel te weinig met de mogelijkheden. Ja, tij dens de havenfeesten en het jazzfestival gebeurt er het een en ander. Maar daarna valt er voor een heel jaar een groot gat". Als voorbeeld noemt hij de rondvaarten. „Vorig jaar gin gen er zo'n 4000 mensen met de sleepboten het water op. Dat waren niet alleen mensen van buitenaf. Maar ook veel Ter- neuzenaren. Je zou in Terneu zen permanente rondvaarten moeten hebben. Net zoals in Gent". Ook voor de Scheldeboule vard zijn de mogelijkheden volgens hem onbegrensd. „Er mag nu gelukkig een ijsco- kraam staan. Men is er nu ken nelijk achter dat de dijk daar niet van inzakt", schampert hij, „maar voor de rest gebeurt er toch niets." Zijn verwijten gaan richting gemeentebestuur. Er moet so wieso meer geld op tafel komen om de promotie van Terneuzen gestalte te geven. „Je kunt - zo als bij de havenfeesten- niet Pierre Eijsackers, de man achter een nieuwe zakelijker aanpak van de havenfeesten. Volgens hem is het hoog tijd voor een kritisch geluid aan het adres van de gemeente. - fotowim kooijman steeds terugvallen op dezelfde bedrijven die de boel steunen". Eysackers wil dat er meer initiatief van de gemeente komt. „Er is geen follow up. Na het jazzfestival en de haven feesten is er in Terneuzen het hele jaar niets groots meer te beleven. Er zit geen impuls van hogerhand in. Vraag bij het VW kantoor maar eens om een foldertje over Terneuzen. Dat is er niet, zijn ze al vijf jaar mee bezig". Het zit hem ook goed dwars dat de winkeliers van de Axelse- straat plotseling besloten dit jaar niet mee te doen met de havenfeesten. Juist in een pe riode dat het met de havenfees ten de goede richting uitgaat, haakt de Axelsestraat af. „Het levert te weinig rende ment, zeiden de organisatoren. Maar zo mag je toch niet den ken. Van al die mensen die naar Terneuzen komen, zijn er ook die in de Axelsestraat rondlopen. Daar blijft toch al tijd iets van hangen. Ze maken de fout dat ze de omzet die ze tijdens de havenfeesten maken gaan vergelijken met de omzet van moederdag. Natuurlijk, ik weet ook wel dat als je over de koppen kunt lopen er geen ideale koopsfeer is. Maar het gaat toch om de presentatie van heel Terneuzen. Daar plukt iedereen op langere ter mijn de vruchten van. Ik vind het jammer, we waren zo goed op weg Maar niettemin gloort er licht aan de horizon. Het besef dat Terneuzen pandoer op tafel heeft, begint langzamerhand ook door te dringen tot het be drijfsleven dat steeds meer in teresse toont zich tijdens de ha venfeesten te manifesteren. „Ik heb de indruk dat het be drijfsleven nog niet helemaal doordrongen is van de beteke nis van de havenfeesten. Als je ze met een gedegen aanpak be nadert, vinden we daar zeker gehoor. We zijn destijds op het veerplein met de eerste haven feesten begonnen. Schoorvoe tend volgden de horeca en de winkeliers. En nu is er een ver hoogde interesse van de bedrij ven. Ik vind dat een groot winstpunt". De scheidende voorzitter van de VW Johan van Rooijen (l) en zijn opvolger Riem Vis. Ook bij de gemeente leeft het besef dat er meer uitgehaald kan worden. Een promotieplan, aan de hand van het onderzoek van Plant Location naar de sterke punten van Terneuzen, is in de maak. Wethouder Jo han van Rooijen, aftredend voorzitter van de VVV Terneu zen zegt dat het promotieplan er kort na de zomer ligt. Daarin zullen de 'sterke pun ten', zoals Eysackers ze ver woord heeft, zeker aandacht krijgen. Van Rooijen was er overigens zelf ook al achter ge komen dat er veel winst te boe ken is met het belichten van de havenactiviteiten. „We vergeten wel eens dat we als industriegemeente veel te bieden hebben. Maar dat komt misschien door de Neder landse mentaliteit die dan om de hoek komt kijken. Zijn we wel zo goed". In aanwezigheid van zijn aandachtig meeluisterende op volger Freek Riem Vis, filoso feert hij in de burgerzaal van het stadhuis in Terneuzen - met riant uitzicht op de Ter- neuzense havens -, over de toe komstmogelijkheden. Het pro motieplan zal vooral in budget taire zin die mogelijkheden aangeven. Het toverwoord daarbij is coördinatie. Van Rooijen: „Want dat is heel hard nodig. We subsidiëren nu een aantal kleine activiteiten, maar als je iets over tien posten ver deelt, weet je niet precies waar je mee bezig bent. Het betekent een versnippering van de daadkracht. En je bent daar door minder flexibel". Van Rooijen wil met een vast budget voor promotie, - „en als we alle afzonderlijk posten bij elkaar schrapen levert dat een aardig bedrag op - onmiddel lijk kunnen inspelen op ont wikkelingen die zich voordoen. fotowim kooijman Een aardig voorbeeld van hoe het moet noemt hij de 'invasie' van Franse toeristen. Daarvoor waren geen busparkeerplaat sen beschikbaar. De gemeente bakende met dranghekken op het Schoolplein enkele par keerplaatsen af. „Dat zijn ad hoe maatregelen waarvan je direct resultaat hebt. Inmiddels zijn er al 15.000 Fransen naar Terneuzen gekomen". De promotie van Terneuzen moet er zich er naar zijn me ning op richten Terneuzen naar buiten te dragen als plaats waar het leuk is om te werken, maar zeker zo leuk om te wonen en te leven. „Terneuzen heeft veel meer werkgelegenheid dan een plaats van 35.000 inwoners vraagt. Terneuzen heeft dus een functie voor heel Zeeuwsch-Vlaanderen. Het is dan ook heel belangrijk dat er van Terneuzen niet alleen een somber beeld van industriestad ontstaat waar het goed werken is en dat je er daarna zo snel mogelijk moet wegwezen". De facelift van De Markt, de ambitieuze plannen de boule vard aan te kleden en het bin nenhalen van grote winkels als C en A zijn de eerste stappen om het woonklimaat in Ter neuzen te verbeteren en de cen trumfunctie te versterken. „De boulevard is een mooi punt. Nergens in Nederland, misschien wel niet in heel Europa, zie je op vijftig meter afstand zeeschepen in volle vaart voorbijgaan. In het weekeinde lopen er wel veel mensen, maar de toegankelijk heid is slecht. Neem het schut ten in de sluizen, voor de ge middelde toerist toch zeer inte ressant. Maar ze kunnen er niet bijkomen". In het verkopen van Terneuzen past ook een betere presentatie van het bedrijfsleven. „We moeten zicht geven op wat het werken hier betekent. Wat de risico's van bepaalde bedrijven zijn. Dat begint langzaam te komen. Dow bijvoorbeeld is op dat punt erg actief. De haven feesten kunnen daar een be langrijk steentje aan bijdra gen. Met de rondvaarten zagen de mensen de bedrijven ineens. Daar groeit langzamerhand ook het besef dat ze zich aan de eigen gemeenschap moeten la ten zien. De havenfeesten kun je dus best een presentatiefeest noemen". Dat zelfde bedrijfsleven ver wierf kortgeleden landelijke bekendheid door de zoge naamde gifvaten-affaire. Van Rooijen ligt daar niet wakker van, hoewel hij zich een betere publiciteit kan voorstellen. „Op zich doet dat Terneuzen geen kwaad. De milieuproble matiek is niet alleen kenmer kend voor Terneuzen. Bijna alle gemeenten in Nederland zitten wat het milieu betreft in hetzelfde schuitje. Met het mi lieu is jaren geleden toch overal op dezelfde manier om gesprongen. Daar zijn voor beelden zat van". De rol die het Terneuzense raadslid A. van Himme daarin heeft gespeeld en de manier waarop hij de publiciteit heeft gezocht zit hem nog steeds niet lekker. „Als je als raadslid al maanden informatie voor je houdt ben je voor mij als raadslid geen knip voor je neus waard". Dat er nog volop werk aan de winkel is om het signalement van Terneuzen te verspreiden blijkt wel uit de povere kennis die de nieuwe VW voorzitter Freek Riem Vis over Terneu zen heeft. De Amsterdammer van ge boorte streek zeven maanden geleden voor het eerst in Ter neuzen neer. „Wat ik van Terneuzen wist? Het kanaal Gent-Terneuzen, dat Terneuzen de derde haven stad van Nederland is en Dow Chemical". Het bezichtigen van een schip, altijd een machtige beleve nis. - foto wim kooijman DE STEM Vlaggetjesdag, een van de hoogtepunten van de havenfeesten. •s' si ;-:i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17