Ons rapportcijfer ligt constant tussen 7 en 8' 4l door dirkvellenga VPRO filmde boek van Gerrit Krol EX-LID ROGER WATERS BITTER OVER HEROPGERICHTE GROEP De straalkracht van de EO ZATERDAG 1 JUN11988 hand saam DAT WAS lachen, toen in '74. Pink Floyd ipeelde in Rotterdam, liet een nieuw nummer ho- ■en: 'Have a sigar'. Het ging over managers en mdere zakenhaaien. Figuren die niet voor de nuziek, maar puur voor de poen in pop zaten. 'Oh by the way, wie van jullie is die Pink?' vroeg een ran hen in de tekst. Zwijgende kolos 'Dictator' Happening Symfonisch Zwartgalliger SCHOOL-TV BESTAAT 25 JAAR ZATERDAG 11 JUNI 1988 Kwaad Vliegtuigen „Amerika gunt zich niet de tijd om "zich te realiseren dat het alles heeft en om ervan te genieten" Nina Slmone DE STEM® I T2 wil spelen met Icahn. Dat erswijziging zijn, want tot groep het spel altijd keu- bts waarop Icahn zich nau- Iroepen. og een groep aandeelhou- Texaanse hereboer Robert iinnear 'a la Dallas' de aandraait. De groep is loord gegaan met het reor- van Kinnear, maar heeft vaarde bedongen dat een lermingsconstructies tegen names wordt geslecht. hs er vanuit Saoediarabië 3rmale belangstelling voor van het Texaco-concern. Verhandelt al geruime tijd lische regering over de aan- I raffinaderij. Icerende landen gaan steeds it het in eigen hand nemen ng, verkoop en distributie Sukt. Koeweit en Venezuela eze manier hun greep op de vergroot en ook de Saoedies I nodige miljarden voor over. Reorganisatieplan te kunnen t Kinnear zelf naar het Mid- omdat dat daar, ondanks de olieprijzen, nog voldoende omdat Kinnear weet dat de heel wat voor over hebben |er deel van de bewerking en olie in handen te krijgen, i betere prijs te kunnen ma kt hen in zee te gaan. et dat ook. Daarom heeft hij lij snel de zeggenschap over verft heeft hij de Saoedies den dan Kinnear. Dje laatste Texaco in afgeslankte vorm uden en slechts enkele onder open, Icahn wil desnoods het in de verkoop gooien, als |eer geld opbrengt dan hij erin V cht om Texaco wordt uiter- de andere zes 'Zusters' met normale belangstelling ge wekt dan ook geen verbazing heetst van de strijd geruchten doen dat de Koninklijke bp ook belangstelling voor Te- tebben. Het Brits-Nederlandse ou bereid zijn 64 dollar per betalen. reet ziet Shell blijkbaar als de engel van Texaco, maar Shell de afgelopen tijd hooguit be- g getoond voor enkele onder- Texaco. Toch moet Shell fi- i staat worden geacht het aan t bedreigde concern over te ne- heeft volgens financiële des- 10 miljard dollar in kas en wei- len. Een aanvullende lening om fame van Texaco te bekostigen ok weinig problemen geven. dige fusie tussen Shell en Te- kn moeizame, zo niet onbegaan- De Amerikaanse regering is Js de dood dat door samenvoe- grote concerns de concurrentie vordt omgedaan. Vandaar dat :lijke fusies en overnames nogal 'oorwaarden worden gesteld, uni moet duidelijk worden wie ;ngevecht om Texaco wint. Kie- tandeelhouders eieren voor hun verkopen ze hun aandelen voor 1 aan Icahn? Of laten ze zich lei- |r het management van Texaco, goede toekomst voor een afge- ëxaco voorspelt maar niet garan- t de aandeelhouders daar straks (financiële) vruchten van zullen :el geld hebben de Saoedies over verder veroveren van de wereld- t? Hoe reageert de Amerikaanse als Texaco of een belangrijk arvan in buitenlandse handen orden de Verenigde Staten dan ankelijker wat betreft hun ener- "ening? (n de aandeelhouders zwichten chantage van Icahn dat hij zijn aandelen in één keer op de markt ten als hij z'n zin niet krijgt?' Met olg dat de koers van de aandelen UStreet zullen kelderen en de aan- jders in één klap een stuk minder len worden. de belangen van de ruim 50.000 miers van Texaco, over de hele verspreid, zal geen aandeelhouder liggen. Wat dat betreft is Icahn ede leermeester. Bedrijven zijn ef s alleen om geld te verdienen voor ideelhouders. Pink Floyd- trio gaat weer stunten HET podium waar ze maandag en dinsdag in De Kuip op staan, is het allergrootste ter wereld. Alles van Pink Floyd is het grootste ter wereld. De elpee 'Dark side of the Moon' staat sinds het uitkomen in '73 in de Amerikaanse Billboard-lijst, dus vijftien jaarlang! Twintig jaar geleden vonden ze de lichtshow uit. En nu zijn de lasers niet meer te tellen. Het vliegende varken, 't neerstortende vliegtuig, alle spectaculaire stunts van de afgelopen tijd zijn weer van stal gehaald. Na tien jaar stilte is Pink Floyd weer op tournee. Maar wat we ook zien, zien we ook de echte Pink Floyd? „Jazeker", zegt gitarist David Gilmour zelfverzekerd. En wijst op het gigantische succes van alweer de allergrootste show van de pop. Maar vanuit Engeland klinkt een wrokkig 'Nee'. En dat komt van ex-lid Roger Waters, ooit leider van Pink Floyd. Pink Floyd anno 1988: Nick Mason, David Gilmour en Rick Wright. Door Max Steenberghe ien, natuurlijk. Wie is Pink? Maar dezelfde vraag itaat vijftien jaar later op een T-shirt, te koop bij solo- •oncerten van Roger Waters. De parodie is waarheid ge worden. Er loopt een juridisch gevecht om de naam Pink loyd. Wie is Pink? Iet verhaal is in wezen simpel. Floyd begon als kwartet, ar Roger trok de groep meer meer naar zich toe. Hij de nummers, hij stelde es samen en hij ont- lierp de shows. Een voor een tokken de andere drie leden ch terug, tot Roger min of neer alleen over bleef. De laat- 't Floyd-elpee 'The Final Cut' fas in feite een solo-elpee. En oen Hoger de groep bij elkaar iep om te zeggen dat ook hij ®d dat de Floyd haar langste jd had gehad, daeht-ie daar- nee de groep voorgoed te heb- len ontbonden. nee. Want de drie an- eren, gitarist David Gilmour, rummer Nick Mason en toet- tnspeler Rick Wright, staken «teen de koppen bij elkaar. 1 ze gingen vrolijk door als Floyd. Vorig jaar ver leen de elpee 'A momentary ipse of reason'. En het drietal voor het eerst in tien ir, weer een wereldtournee. Roger Waters deed in z'n 'tie hetzelfde: hij kwam met elpee 'Radio KAOS' en ook gigantische show. Maar tot stomme verbazing kiest het diek niet voor hem, maar >r de drie. De Floyd-elpee en 'ornee lopen als waterijsjes de Sahara. Maar Roger Wa- moet zijn tournee opbre- nog voor hij Europa heeft bereikt. Amerika, en twee shows in Londen, daar blijft het bij. „Ik, ehh, ik had dit niet ver wacht", zegt Waters de ochtend na de tweede show. „Ik dacht dat al die miljoenen Floyd-fans wel wisten waar het allemaal vandaan kwam. Maar ja, ik heb me vergist." Hij lacht als de boer met het ontstoken wor telkanaal. „Dit is de prijs die ik moet betalen voor twintig jaar rustig leven." Waters slaat de spijker op z'n kop. Want in de twintig jaar van haar bestaan hield Pink Floyd een regel in stand. De groep doet niks aan promotie. Geen singles, geen interviews, geen foto's, geen radioshows, niks. Als een grote, zwijgende kolos trok de groep zich terug in haar studio's, liet niets zien, niets horen behalve de platen. Lekker rustig, natuurlijk. Maar nu moet Roger de bittere vruchten plukken. En geeft hij uiteindelijk toch interviews, al is het te laat. Voor de gelegenheid is een sjiek Londens restaurant afge huurd. Roger zit boven, bene den wachten de journalisten. Eentje per land, zeventien mi nuten 't stuk, zo krijg je de we reldpers wei gecoverd in een Roger Waters: Huidige Pink Floyd is een imitatie van de oude groep. dag. Maar niemand klaagt, want Roger praat! „Nee, voor mij bestaat Pink Floyd niet meer", zegt Roger. „Pink Floyd was meer dan een groep, het was een concept, dat stond voor bepaalde ideeën. Muzikale ideeën, maar ook ideeën over de wereld, over de mensheid. Pink Floyd had be paalde dingen te zeggen. Die heeft ze nu gezegd, en dan is het tijd om je terug te trekken. Pink Floyd heeft haar taak volbracht en verdient een eer volle rust. En het is bijzonder frustrerend om te zien hoe die eer niet gegund wordt. Om te zien hoe drie figuren die in al die jaren nauwelijks iets aan Pink Floyd bijdroegen, opeens de naam inpikken en met de glorie en vooral de centen gaan strijken. Dat is, ehh, niet eer lijk", aldus een droeve Waters. Aan de andere kant van de aardbol, Toronto om precies te zijn, zit David Gilmour. En hij vindt het wel eerlijk, zo zegt hij telefonisch. „Tuurlijk klopt het wel. Nick, Rick en ik hebben al die jaren ook in Pink Floyd ge zeten. En wij hebben net zo goed bijgedragen tot het succes. Roger schreef de songs, maar pas als wij ze met z'n vieren speelden, werd het Floyd-ma- teriaal. De laatste jaren trok Roger alles naar zich toe. Hij werd een dictator, met wie niet te werken was. Elke noot moest gespeeld worden zoals meneer die in z'n hoofd had. Dat werkt niet. En dat kun je ook wel ho ren. 'The Final Cut' was onze slechtste plaat. Geen wonder dat Roger er mee wilde ophou den. Maar wij vinden de Floyd te goed om te laten vallen, vooral nu Roger z'n grote neus er buiten houdt. En wie Pink is? Dat heeft het publiek wel bepaald, dacht ik zo." „Nee, nee, nee", bezweert Ro ger weer op zijn beurt. „Het publiek wordt voor de gek ge houden. Natuurlijk loopt die elpee goed. Hij is meesterlijk. Een meesterlijke imitatie, wel te verstaan. Hij klinkt precies zoals Pink Floyd kan klinken. Maar het is niet meer dan een klank. Er zit geen idee achter, het heeft geen inhoud, het is een zeepbel geworden. Schijn, lucht, dat met een enorme show wordt opgeklopt tot een spek takel. Mooi om te zien, maar niet meer dan dat. De kritiek die de Floyd al die jaren heeft weerstaan, is nu terecht ge worden." De ruzie levert een unieke kans op om wat raadsels rond Pink Floyd op te lossen. Want einde lijk blijken de heren wel bereid een en ander te vertellen. Wat weten we van de Floyd? Door de interview-stilte niet veel. Dat Roger, Rick en Nick elkaar leerden kennen bij hun studie in architectuur. En dat een maffe kamergenoot van Roger, Syd Barrett, met het idee voor de popgroep kwam. Dat leek de andere drie ook wel hip. Pink Floyd was in 1967 al snel een van de allerhipste groepen. Hun space-muziek paste precies in de tijd van love-ins, drugs en happenings. En de concerten van de Floyd waren de mooiste happenings. Als eersten werkten ze met ge kleurde lampjes en vloeistof dia's, en vonden zo de licht show uit. Syd ging al snel ten Pink Floyd in gelukkiger tijden: Rick Wright, David Gil mour, Nick Mason en Roger Waters. F&FO ARCHIEF DE STEM onder aan zijn inspiratiebron: LSD en andere verboden vruchten. Hij smeerde de poe ders met brilcream in z'n haar. Tijdens concerten smolt dat, zodat-ie enkel z'n lippen hoefde af te likken voor een nieuwe opkikker. Binnen twee jaar was hij volledig doorgedraaid. Hij wordt nu nog steeds ver pleegd door z'n moeder. Het einde van Syd was het be gin van een nieuwe Floyd. Ro ger nam het roer in handen en stuurde de groep naar een nieuw muziekgenre: de symfo nische rock. Lange composities met in elkaar overlopende the ma's. Haast klassiek in op bouw. Elke Floyd-plaat stond er bol van. Op de hoes stond vaak geen naam. Dat was niet nodig, het was gewoon 'de nieuwe Floyd', en kreeg later een bijnaam naar de hoesfoto. De Koe, oftewel 'Atom Heart Mother'. Het Oor, oftewel 'Meddle'. De grootste klap kwam in '73, met 'Dark Side of the Moon'. „Ach, 't was een aardige plaat. Maar niet echt meer dan dat", vindt Waters nu. „Hij gaf ons de naam van filosofen en mees- tercomponisten. Terwijl we dat helemaal niet zijn. Muzikaal zit er echt niet zoveel in. In de ja renlange pauzes tussen de el pees zaten we niet maanden lang te sleutelen aan composi ties, we zaten gewoon allemaal thuis. Die stiltes kwamen door angst om een passende opvol ger te maken. Het eigenlijke schrijven ging vrij snel. Meddle ontstond uit een stuk of dertig stukjes, die we aan elkaar pas ten." 'Dark Side' was al niet al te vrolijk, maar op de elpees daarna werd Waters steeds zwartgalliger. Meer en meer nam hij de touwtjes in handen. En meer en meer liet-ie horen geen enkel vertrouwen in de mensheid te hebben. Op de el pee 'Animals' deelt hij, naar Orwell, de mensheid in in drie diersoorten: het makke schaap, de Befehl-ist-Befehl-hond en daarboven het sluwe varken. Maar dat was nog maar het be gin: 'The Wall' moest nog ko men. 'The Wall' is Waters mees terwerk. Een epos in drie delen: een dubbelelpee, een giganti sche show die wegens de kosten maar veertien keer is opge voerd, en een film. Het verhaal is zo complex, en zit zo propvol symbolen, verwijzingen en dubbelzinnigheden, dat het niet is na te vertellen. Het gaat over IVERSUM (ANP) - De stich- Nederlandse Onderwijstele- sie (NOT) timmert dit jaar wat aan de weg dan vorige jarea leiding is het 25-jarig bestaan l' de school-tv-uitzendingen, mijlpaal gisteren werd ge- r met een jubileumbijeen- in Theater Gooiland in Hil- rsum. zilveren jubileum vormde ook een tegenheid met een speciale nure over een kwart eeuw school kei6 komen. „School-tv is zo'n fwiisprekendheid dat de generatie F mee is opgegroeid zich niet kan en dat er ook een tijdperk K schooltelevisie is geweest", ,®specteur onderwijs T. van Ca- een in zijn functie van lid van (imgramma Adviesraad. Hij en "directeur C. Schippers willen Weenzetten waarom school-tv niet meer uit het onderwijs is weg te denken. De NOT heeft sinds 1963 ongeveer drieduizend programma's voor het basis- en voortgezet onderwijs uitge zonden. Schooltelevisie is niet zo be kend bij het grote publiek omdat we altijd in de ochtend- en middaguren uitzenden, constateert Schippers. Bij de NOT wordt dat niet zo erg gevon den. School-tv richt zich in de eerste plaats op de schoolkinderen en hun leerkrachten. En uit onderzoek blijkt dat de docenten grote waarderingen voor het werk van de NOT hebben. Schippers: „Ons rapportcijfer ligt tus sen 7 en 8. Het cijfer is door de jaren heen steeds hetzelfde gebleven en dat zegt toch wel wat". Het allereerste programma, in het schooljaar 1963/'64, was getiteld 'Ba sel, ankerplaats van Zwitserland'. Het was geen succes omdat leraren en kinderen de uitzendingen te kinder achtig vonden. In dat beginjaar kon onderwijstele visie over 13 zenduren beschikken. Dit aantal was vijf jaar later tot 104 uur gegroeid en bedraagt nu al 191 uur. In die tijd worden dit schooljaar 325 pro gramma's aan basisonderwijs (200) en voortgezet onderwijs (125) geleverd. De uitzendingen worden gemiddeld door vijftig- tot zestigduizend leerlin gen bekeken. Zes van de tien basisscholen kijken naar het school-tv-weekjournaal, be doeld voor de hoogste klassen. Ook de belangstelling voor 'Nieuws uit de na tuur' mag er volgens Schippers zijn. Naar dit programma kijkt zeker de helft van de basisscholen. Het succes van schooltelevisie wordt voor een groot deel toegeschre ven aan de koppeling van televisie beelden en leermateriaal. Dat is wel het belangrijkste element van onze succesformule, vindt Van Capelle- veen. De BBC en ook ITV in Groot- Brittannië hebben prima schooltelevi sie. „Toch hebben hun uitzendingen één manco: het begeleidende mate riaal blijft achter." Tot het succes draagt volgens hem ook bij dat de programma's steeds in een serie zijn opgenomen. Er is altijd een relatie tussen het beeld en de be zigheid van de kinderen op school. „We hebben gekozen voor een beleid dat voldoet aan de behoeften (vorm geving, inhoud, duur van de series) van de docent, leder programma moet aansluiten bij wat de schoolmeester wil en wat hij kan". Een topper was vorig jaar de serie !vX v.';.'; muren die mensen uit zelfbe scherming rond zich optrek ken, of die een dictatoriale Big Brother gebruikt om de massa dom en regeerbaar te houden. In The Wall zitten veel auto biografische gegevens. Waters' vader is gesneuveld in de oor log. Iets wat hij verder uit werkte in 'The Final Cut' en onlangs ook weer in 'Radio KAOS'. „Ja, ik ben kwaad op de mensheid", zegt hij bitter. „In de oorlog zijn enorme offers gebracht. Miljoenen mensen zijn gesneuveld, alleen om de volgende generatie haar vrij heid terug te geven. Maar in plaats van een les te leren en aan die vrede te werken, is iedereen voor z'n eigen porte monnee aan de slag. Vrede? Ha! We noemen het nu vrede, maar er zijn zo'n dertig oorlo gen aan de gang. Ja, op dit mo ment, ja. Waarom heeft mijn vader zich dan dood laten schieten?" Pink Floyd is niet alleen be roemd om zijn muziek, maar ook om de shows. Het begon met de allereerste lichtshow en groeide uit tot ongelofelijke spektakels. In '72 kwamen ze met quadro-geluid. En even la ter zouden brandende vliegtui gen op het toneel te pletter slaan, enorme opblaasbare poppen naar beneden komen. Bij de Wall-shows werd een veertig bij tien meter hoge muur tussen groep en publiek opgebouwd. En aan 't eind stortte het gevaarte weer in, waardoor het niet alleen fi guurlijk, maar ook bijna letter lijk verpletterend was. Kosten, inclusief mini-helikopters: een miljoen per avond. „Inderdaad", geeft Roger verrassend snel en spontaan toe. „Maar de shows hebben wel wat te zeggen. Mijn pro bleem is niet op te lossen met geld. Er is een mentaliteitsver andering nodig. En dat kan ook met een show. Dat ze zo groot zijn, is deels ook op verzoek van publiek. Van mij mogen ze meer dansen. Maar Floyd-fans verwachten spektakel. Zelf vond ik het allang onmenselijk worden. Het hele idee van de Wall komt ook van een concert in Canada, voor 90.000 man. Dat was zo onmenselijk groot, we waren poppen, er was echt een muur tussen ons. Maar mijn boodschap is niet overge komen. En de rest wilde het nog groter. Die wilden met The Wall op stadiontournee, om poen te scheppen. Dat doen ze nu dus." Hilversum maakt zich druk over de strijd tussen VARA- KRO-NCRV en het ATV-blok, over wel of niet commercieel, en over de belabberde kijkcijfers van Nederland 3. Maar wie denkt er nog aan de EO, die onopvallend de woensdagavond vult op Nederland 1, terwijl op Nederland 2 politiesirenes klinken bij Veronica en er op Nederland 3 gevoetbald wordt? Wees gerust, bij de EO is alles bij het oude gebleven. In een vlot spotje wordt aandacht gevraagd voor de EO-familiedag die vandaag in Utrecht wordt gehouden. De wervende tekst wordt gesproken door Henk Binnendijk, de man die in zijn eigen programma aan argeloze voorbijgangers in een winkelstraat plotseling zijn microfoon laat zien en vragen stelt als: „Wanneer hebt u voor het laatst met God gesproken?" Daarna komt de inhoudsopgave van de actualiteitenrubriek 'Tijdsein'. „In Tijdsein staat vanavond een reportage gepland over mannen in Zweden die het slachtoffer zijn geworden van de vrouwen-emancipatie." Het programma 'Ronduit' begint met beelden van jonge surfers en zal gaan over werk en vrijetijdsbesteding. Zal de EO het anders aanpakken dan de TROS, die in de 'Nieuwsshow' handenvol banen aanbiedt en in 'Aktua Export' het bedrijfsleven voorstelt als een leuke wedstrijd in slimheid? Er is een panel en een stralende Jan van den Bosch nodigt jongeren uit naar de microfoon te komen. Hoe zien ze de toekomst? „Heel positief", zegt een meisje onmiddellijk. „We moeten leren de toekomst te zien als God het bedoeld heeft." Het lij kt er even op dat Van den Bosch de uitzending al af kan sluiten, maar dan komt een punk-achtige jongen naar voren. „Je moetje werkloosheid accepteren", zegt hij. „Ik sta om een uur of elf, twaalf op, zet koffie en dan loop ik wel tegen kennissen aan en mensen die ik kan helpen met hun problemen." Kan dat zomaar, genieten van je werkloosheid op kosten van de samenleving? Daar wil Jan van den Bosch wel even een paar andere meningen over horen. Er komen meer onaangepaste jopngeren in de frontlinie. „De hele dag een beetje lopen werken voor een ander, is dat nuttig?", vraagt er eentje. Gaat de uitzending uit de hand lopen? Een makker van de punkjongen maakt snel iets duidelijk: „Wij werken in stichtingsverband. We beleggen bijeenkomsten voor randgroepjongeren en zorgen voor muziek. En een keer per week doen we aan bijbelstudie." Jan van den Bosch wist dat natuurlijk al lang. Daarom straalde hij zo! Sommige jongeren streven met heel hun hart naar 'huisje boompje-beestje'. Daar wil Jan meer van weten: „Leg dat eens uit naar de toekomst toe." Een meisje wil werken, maar ook alleen wonen. „Waarom wil je geen kinderen?", vraagt Jan. „Waarom wil je niet aan deze toekomst bouwen?" Het meisje zegt dat er geen toekomst is voor kinderen. „Heus wel", zegt Jan. „Dat hangt van jezelf af." De zakenman in het panel merkt op dat in de discussie de neiging is alles in het religieuze te trekken. Wat had hij verwacht? In het panel zit ook de gereformeerde dominee Pieter Boomsma, die de jeugd zo goed begrijpt en werkzoekenden oproept het in de zending te zoeken. De zaal blijkt vol bekeerde jongelui te zitten: „Ik was iemand die God niet kende. Nu heb ik nut gekregen in het leven!" De EO heeft een groot vertrouwen in de toekomst en in de jeugd. Jan van den Bosch kan zijn geluk bijna niet op. Nog even en de EO begint een eigen tv-net. De aantrekkingskracht van de Evangelische Omroep is oneindig groot. Misschien zie ik u vandag nog op de Familiedag in het Jaarbeurscomplex na afloop van koorzang onder leiding van Arie Pronk. 'Anders TV kijken', die door 34 pro cent van de basisscholen werd ge volgd. De serie was gewijd aan de ge volgen van geweld in televisieseries. Van de leerlingenboekjes werden bijna 100.000 stuks verkocht. In het voortgezet onderwijs slaan de series rond het centraal schriftelijk eindex amen aan. In die programma's wor den speciale examenonderwerpen be handeld, die volgens Schippers vooral zeer in trek zijn bij docenten aard rijkskunde, geschiedenis en biologie. Het gebruik van school-TV kan verder worden verbeterd door de leer krachten op dat punt bij te scholea Uit een onderzoek is gebleken dat bijna 97 procent van de docenten schooltelevisie als een belangrijk leer middel ziet, maar bijna 92 procent van hen er tijdens de beroepsopleiding niet mee heeft leren werken, aldus Schippers. De NOT heeft dan ook een scholingspakket voor docenten sa mengesteld dat op de lerarenopleidin gen kan worden gebruikt. Casper de Boer (rechts) op het politiebureau in 'Maurits en de feiten'. - fotoanp HILVERSUM - Voor het eerst is nu een boek van Gerrit Krol verfilmd: 'Maurits en de feiten'. De VPRO heeft het waagstuk aangedurfd, de uitzending is zondag om 20.10 uur op Nederland 2. Regisseur Jean van de Velde zette zich met scenarioschrijfster Annemarie van de Putte aan de bijna onmogelijke opgave een boek vol gefilosofeer en terzijdes verteerbaar te maken voor de televisie. De jongen Maurits meldt zich rieurs, veel rood en blauw, en ontdaan bij het politiebureau. Hij heeft een meisje vermoord en haar lijk in het water ver borgen. Op zijn aanwijzingen vindt de politie inderdaad het lijk van een vermist meisje. Al les lijkt een rechttoe-rechtaan zaak, totdat Maurits aantoon bare onjuistheden vermeldt. Hij wordt omringd en verhoord door deskundigen, zoals politie, psychologen, juristen enz. Maurits is een intelligente jon gen, maar waar waarheid en verzinsel bij hem ophouden, valt niet te meten. Is hij echt een moordenaar, is hij een zielige aandachttrek ker, verbergt hij iets? In scènes, even chronologisch als kaleido- scopisch, van soms slechts en kele seconden, wordt het ver haal van Krol verteld. Maurits woont bij zijn vader, een vage figuur die het goed bedoelt, en zijn stiefmoeder, waarmee hij een verhouding heeft. De rela tie met de oudere vrouw brengt de jongen tenslotte in een heel moeilijk parket. De ware toe dracht wordt vrij snel duide lijk, maar het zou zonde zijn die nu al te verraden. De uit Terneuzen afkomstige acteur Casper de Boer heeft als Maurits duidelijk persoonlijk heid. De Boer deed ervaring op in tv-drama's, maar ook in de speelfilms 'De aanslag' en 'Te rug naar Oegstgeest'. Regisseur Van de Velde heeft het verhaal bijna literair verfilmd en daarmee ook de goedkeuring van de schrijver verworven, die momenteel in Afrika vertoeft. Moderne inte- koppen die opeens op het scherm verschijnen om een verklaring te geven. Van de Velde: „Dit is allemaal in de studio gemaakt, want dat is goedkoper dan op lokatie fil men. „Zwaartepunt bij de film is de montage geweest", vertelt Jean van de Velde. „Ik heb 'Maurits' altijd een aantrekke lijk boek gevonden. Het boek heeft een onderliggende lijn die ik heel spannend vind. Het is ook een filosofisch tractaat. Krol levert talloze prikkelende statements over schuld en boe te. Hij stelt ook vragen als: wat is er met die jongen, hoe zijn zijn relatie?" „Ik heb heel pragmatisch te werk moeten gaan door geldge brek. Dat klinkt stom, maar het is niet anders. En ik zal ook wel een aantal fouten gemaakt hebben. Zo zal er wel geen per manente camera aanwezig zijn in een cel waarin een verdachte zit. Wat dat betreft is mijn film niet realistisch, maar dat rea lisme was toch niet haalbaar. We hebben als we twijfelden een gesprek met Gerrit Krol gehad. Bij elkaar is zijn boek een eindeloze stoet van hulp verleners. Die konden we niet allemaal in de film gebruiken, we hebben moeten selecteren. Een geluk is dat Krol heel di rect schrijft, hij schrijft geen woord teveel. Hij heeft zelf filmmaker willen worden en dat is te merken. Maar het is erg moeilijk om datgene wat Krol in zijn kop heeft, in beeld te brengen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33