enders reist door stad en tijd IER HIMMEL ÜBER BERLIN' EEN FILMISCH AVONTUUR e Kathedralenbouwers en filmkunstenaars in Taviani-sprookje Mickey Rourke als IRA- terrorist in thriller Sky Channel wil vier kanalen op satelliet Burt en Liza in misdaadkomedie luid Kleur 'A PRAYER FOR THE DYING' VRIJDAG 10 JUNI 1988 SPEELFILMS OP TV 00K IN DE BIOSCOOP Abi I 19.601,-. If 20.357,-. f 20.502,-. SjfsiSiSSS IS: f 20.891,-. DE STEM T2 anbieding. En de keuze f'n schone 1.2 N- of i mogelijk nog schonere liever zo'n snelle -pk Thrbo-Diesel onder jor Marjan Mes ichte filmkunstenaars zijn er in onze door de bmmerciële Amerikaanse filmproduktie over- ekerde en beïnvloede westerse wereld nauwe- [jksnog. e Duitse cineast Wim Wenders is een van de zeer weini- i voor wie het filmen zelf nog een creatief avontuur is; Eak letterlijk een reis door de tijd, landschappen, ste rn, landen. Geen van tevoren neergelegde blauwdruk, laarbij iedere camerabeweging al vaststaat, maar een istant' creatie, die een bepaalde idee als uitgangspunt let voor niets werd Wenders' [etste film, 'Der Himmel über Min', vorig jaar in Cannes Kroond met de prijs voor de [ste regie. Een uiterst crea te film, met een weliswaar e literaire monoloog van Pe- i Handke, maar met een Me ideeënrijkdom, prachtig imerawerk van Henri Alekan teen volstrekt originele visie het filmen zelf. IVoor zijn complete oeuvre living Wenders enkele maan- terug tijdens het Festival ;rdam de Rotterdam Honderd internatio- [ile vakmensen hadden hem tgekozen als hun meest ge ilde cineast, juist vanwege t integere en originele ma- «r van filmen, waarbij het jdium nog niet verworden is t een voorgebakken, op de taak van de massa afgestemd xlukt kt 'Der Himmel über Berlin' i tegenstelling tot Wenders' voorlaatste, 'Paris, Texas', in de filmhuizen belandt, is be grijpelijk. Hij is een stuk on toegankelijker. De kijker moet het geduld opbrengen om ruim twee uur de 'reis' door het grauwe eigentijdse Berlijn met zijn oorlogsherinneringen op zich in te laten werken. Maar wie gevoel heeft voor de traag voortkabbelende stroom van beelden en poëtische gedachten zal zich een prachtige ervaring rijker weten. Berlijn wordt, vooral in het begin, in vogelvluchtperspec tief geobserveerd. Het is duide lijk waarom. Hoog bovenop de Gedachtsniskirche staat een engel in mensengedaante (Bruno Ganz) en wat we zien is vanuit zijn gezichtspunt De Berlijners kunnen hem niet waarnemen, maar als hij zich over hen heen buigt of hen aanraakt, worden hun gedach ten verlicht. Engel Damiel zwerft vooral door die gedeel ten van de stad waar de Tweede Wereldoorlog zware Bruno Ganz en Solveig Dommartin in 'Der Himmel über Berlin' van Wim Wenders. foto the movies gaten heeft geslagen en in de buurt van de Muur; dat troosteloze niemandsland dat een zwaar stempel drukt op het bewustzijn van de inwoners. We horen de gedachten van mensen over de geheimen van hun bestaan, maar ook over prozaïsche problemen, als hoe rond te komen van een uitke ring. Damiel leeft alleen in een geesteswereld, maar hij ver trouwt een andere engel (Otto Sander) toe dat hij er naar ver langt een mens van vlees en bloed te zijn. Dat verlangen wordt versterkt als hij een Franse trapezewerkster (Sol veig Dommartin) aan de gang ziet. Zij werkt - een hommage aan de Franse cameraman Henri Alekan - bij het Circus Alekan; een groep rondtrek kende vagebonden. Al eerder verbond Wenders het reizen en trekken zonder vaste verblijfplaats met de wereld van de film, die ook grotendeels uit reizen, wachten en 'kunstjes maken' bestaat. In Solveig ziet Damiel een engel van vlees en bloed. Zijn menswording krijgt langzaam gestalte; de zwart- witbeelden krijgen dan plotse ling kleur. Een echt mens wordt hij door de interventie van Peter Falk, de Ameri kaanse acteur die beroemd werd door zijn tv-rol als 'Co- lumbo'. Falk blijkt ook een en gel te zijn geweest. Nu is hij in Berlijn om een Amerikaanse detective te spelen in een Duitse film over nazi-Duits- land. De filmopnamen vormen één ondeelbaar geheel met Wenders' poëtische registratie van het geschonden Berlijn van nu. Enkele journaalbeelden zijn inventief en associatief in gelast. Damiel wordt door een klap op zijn hoofd een echt mens, die fysiek kan voelen en dat leidt hem naar zijn aanbeden trape zewerkster, die eenzaam achter is gebleven als haar circus ver trokken is. Alles baadt nu in kleur. Beter is het een echt mens te zijn, dat ook kan lijden, dan een schim die alleen een geest heeft Bruno Ganz speelt deze goedaardige, beschou wende Damiel erg mooi. Vermoedelijk heeft Wenders Damiel gebruikt als een meta foor voor het kunstenaarschap, dat zich voornamelijk in de geest afspeelt. De monologen - innerlijke gedachten die op de achtergrond klinken - zijn soms te bedacht literair, maar weten toch vaak ook het gevoel aan te spreken. Zij gaan vooral over de vraag van de mens, vooral wanneer hij nog kind is, naar het waarom van zijn be staan, naar het wezen van de tijd en de ruimte. Ook 'Paris, Texas' ging daarover, maar veel minder literair. Niet voor niets keert de ca mera steeds weer terug naar een studiezaal waar allerlei mensen zich in boeken verdie pen. 'Der Himmel über Berlin' is een filmisch avontuur dat helaas in de filmhuizen op 16 mm vertoond moet worden. Het doet enigszins afbreuk aan de prachtige zwart-witfotogra- fie, waarin licht en schaduw zo'n grote rol spelen. 'Der Himmel über Berlin' van Wim Wenders draait in Filmhuis Concordia in Breda. Tot en met 15 juni (19.30 en 22.00 ur). I Door Marjan Mes [In hun nieuwste film, ['Goodmorning Babilonia', de Italiaanse I raeestercineasten Paolo en Vittorio Taviani een di- rekt verband tussen de I Italiaanse kathedralen- bouwers en de filmkunst. Beide zijn gebaseerd op [vakmanschap en collec- tieve arbeid. De twee Ita- liaanse broers die er de hoofdrol in spelen, hebben net als de Taviani's zelf een symbiotische relatie met elkaar en doen het zelfde werk. Als werkloze steenhouwers-restaura- [teurs van kerken in Tos- Ikane vertrekken zij rond [de eeuwwisseling naar Amerika in de hoop op een nieuwe toekomst. [Daar komen zij terecht in het joude Hollywood van de film- jpioniers, waar zij na veel te- [genvaliers furore maken als decorbouwers. De Taviani's, makers van o.a. de prachtige, [poëtische films 'Padre Pa- jdrone' en 'Kaos', hebben met |dit bijna Hollywood-achtige "erhaal een wonderlijke ombinatie gemaakt van prookje en historisch-epi- "he vertelling, waarin een "je gezamenlijke geschie- s van Italië en Amerika sar raakt. Dat het soms wat gefor- ■srd en on wezenlij king verkomt, heeft ongetwijfeld je maken met het feit dat het Frans-Italiaans-Ameri- >se coproduktie is. Ge morteld in hun eigen Ita- 'aanse geschiedenis en cul- Jur hjken de cineasten op "erikaanse bodem wat ge oriënteerd. De film ziet er eer herkenbaar uit; som- jfge beelden lijken zo uit a°s' afkomstig, want de De twee Italiaanse broers uit 'Goodmorning Babilonia'; Vincent Spano en de Joa- quim de Almeida. - foto the movies stöord. Terwijl de één een kind krijgt, sterft de vrouw van de ander in het kraambed. Beide echtgenotes zijn dikke vriendinnen, danseressen met dezelfde nauwe band als de broers. Deze harmonie wordt zo wreed verstoord, dat de weduwnaar naar het Italiaanse front in de Eerste Wereldoorlog vertrekt. Daar ontmoet hij op het slagveld zijn broer die aan de kant van de Amerikanen vecht. Samen sterven zij, na eerst elkaar nog met de filmca mera te hebben vereeuwigd. Kathedralen en films; zij overleven de eeuwen; een mooie gedachte. Jammer al leen dat de geschiedenis niet helemaal overtuigt Komi sche elementen worden later door melodrama vervangen, Maar bijzonder blijft hel toch, de wat geforceerde poëtisch bedoelde intermezzi ten spijt. 'Goodmorning Babilo nia' van de Taviani's draait in Cinêsol 2 in Bre da. Taviani's proberen het Ame rikaanse landschap net zo te bekijken als dat van Sicilië. Ook de magisch-symbolische momenten herinneren aan hun vorige werk, maar ze zijn minder overtuigend om dat ze te opgelegd zija Niettemin is 'Goodmor ning Babilonia' een heel aar dige film, die een ode bewijst aan de (film)kunst en die in ieder geval weinig gemeen heeft met de doorsnee Ame rikaanse, commerciële film produktie, al lijkt het epische verhaal over de broers enigs zins gedicteerd door de Ame rikaanse eisen van scenario schrijven. Nicola (Vincent Spano) en Andrea (Joaquim de Almei da) zijn de jongste zonen uit een beeldhouwersgeslacht Hun leermeester en vader (Omero Antonutti) moet stoppen met zijn onderne ming en het tweetal vertrekt naar de Verenigde Staten met de belofte financieel ge slaagd terug te komen. Na el lendige omzwervingen wor den zij ontdekt door de be roemde filmpionier D. W. Griffith, die voor zijn groot scheepse film 'Intolerance' reusachtige olifanten als de corstukken nodig heeft. On danks tegenwerking van de produktieleiding slagen zij daarin en beleven de triom fantelijke première. Hun koslje lijkt gekocht, maar door een dramatische ge beurtenis wordt him geluk kige broederrelatie ver- Van onze fiimredactie MET roodgeverfd haar en een Iers accent speelt Mic key Rourke de rol van een berouwvol IRA-lid in de trhiller 'A Prayer for the Dying' van Mike Hodges (naar het boek van Jack Higgins). Deze Martin Fal lon is een keiharde jongen met een duidelijk blanke pit, die spijt krijgt wanneer in plaats van een legertruck een bus met schoolkinderen in Noord-Ierland wordt op geblazen. Vol spijt gaat hij naar Londen met het doel naar Amerika te emigreren en een ander, res pectvol leven te beginnen. Een onderwereldfiguur (Alan Ba tes) wil Fallon aan een vals paspoort helpen, maar dan moet hij hem wel een dienst bewijzen. Zo pleegt hij zijn laatste moord op een collega van deze gangster. Een moord waarvan een katholieke pries ter (Bob Hoskins) getuige is. Deze herkent in Fallon een ge lijke, omdat hijzelf ook is weg gevlucht van het geweld; van het berucht Engelse SAS-com- mando naar het priesterschap. Fallon maakt handig gebruik van het biechtgeheim van de priester, zodat deze wel moet zwijgen over wat hij weet. De gangster blijkt rijk te zijn geworden met drugshandel en kinderprostitutie en heeft als dekmantel een begrafenison derneming. De berouwvolle Fallon blijkt prachtig op het kerkorgel te kunnen spelen en het blinde nichtje van de pries- fil p f* "wn A/iian- Satellite Television Pic "i J*® mediamagnaat Ru- IMurdoch, wil op de nog lanceren ASTRA-satel- F een volledig pakket Pusement, informatie en gaan brengen. heeft het bedrijf con- t! ^gesloten voor de huur JWekanaien, met een optie |«n vierde kanaal. De orga Tï verwacht begin D VAN GENERAL MOTORS ACHTER. st vni Degin iy»s te kunnen gaan op de .^telliet, zo is gisteren Lid°°r Murdoch offi- Meegedeeld de vier kanalen wil Mur- naast het familieamuse- u®91 24-uurs nieuwszen- i smnen, een speelfilmka naal en een sportkanaal. Het sportkanaal levert momenteel nog problemen op, zo ver klaarde hij tijdens een pers conferentie in Londen. Mur doch wil de programma's van het sportkanaal van de Euro pese Omroep Unie (EBU) over nemen, maar daartegen heeft zijn directe concurrent, het concern W.H. Smith, inmiddels protest aangetekend. Smith ziet in de komst van het sport kanaal van Murdoch een regel rechte concurrent voor zijn eigen sportkanaal, Sereens port. De start van het nieuwe amusements- en informatie pakket van Murdoch staat of valt met een succesvolle lance ring van de ASTRA-satelliet De lancering, door een Ariane- raket, staat gepland voor 4 no vember. De zogenoemde 'me- dium-power'-satelliet is in middels volledig klaar voor lancering. Op de satelliet zijn 16 kanalen beschikbaar voor televisieprogramma's plus een aantal radiokanalen. Over de aanpak van de nieuwe commerciële zenders en de kosten die daarmee gepaard gaan, wilde Murdoch niet ver der uitwijden. Het nieuwska naal zal in eerste instantie ge richt zijn op het Britse publiek en worden opgezet naar analo gie van de Amerikaanse nieuwszender CNN van Ted Turner. In een later stadium verwacht Murdoch ook spe ciale uitzendingen te kunnen brengen over onderwerpen uit landen van het vasteland van Europa. Het amusementskanaal voor de gehele familie, het huidige Sky Channel, krijgt een flinke financiële injectie om de kwali teit op te kunnen voerea Het programma zal gedurende zes maanden zowel op ASTRA als op de oude communicatiesatel liet te zien zijn. Dit om de ka belexploitanten in de gelegen heid te stellen hun apparatuur aan te passen, aldus Murdoch. Het speelfilmkanaal is speci fiek bestemd voor Britse kij kers. Omdat alle rechten voor Groot-Brittannië al geregeld zijn, kan het programma vrij verspreid worden en zal het ook niet gecodeerd worden, zo als hier het geval is met de uit zendingen van Filmnet In feite kan iedere particulier met een eigen schotelantenne, of hij nu in Groot-Brittannië woont of niet, het programma volgen. De organisatie van Sky Channel maakt zich daar echter niet druk over. Waar het om gaat is dat kabelexploitanten het pro gramma niet aan hun abonnées Mickey Rourke als be rouwvolle IRA-terrorist in de thriller 'A Prayer for the Dying'. - fotovestronpictures ter eveneens. Dus verliest zij haar hart aan de terrorist, want ook zij herkent veel van de gewelddadigheid die aan onrecht ten grondslag ligt. Hoewel dit verhaal over zon de, geweld, berouw en verlos sing niet logisch in elkaar steekt, boeit het wel, vooral door de sterke rolbezetting. De meeslepende muziek van Bill Conti zet de toch al sterk aan gezette scènes en acteerpresta ties nog dikker aan. Een katho lieke moraal mag zegevieren in deze niet onsmakelijke smart lap, waarin Mickey Rourke na een gevaarlijke val op een kruisbeeld neerstort, dat zijn laatste houvast blijkt, voordat hij sterft, geeft de priester hem nog de absolutie. 'A Prayer for the Dying' van Mike Hodges is te zien in Ci nêsol 1 in Breda. doorgeven, aldus een woord voerder. De schotelantenne die een particulier nodig heeft om de programma's van de ASTRA op te vangen, hoeft vanwege het grotere vermogen van deze satelliet slechts een doorsnede van 60 centimeter te hebben. Met de komst van de ASTRA zou een nieuwe situatie kunnen ontstaan, zeker nu een groot Brits bedrijf, Armstrad, vanaf begin 1989 van plan is een vol ledige particuliere ontvangst eenheid (schotel met tuner) op de markt te brengen voor nog geen 200 Engelse ponden (700 gulden). De aankondiging van deze schotel werd eveneens op de persconferentie van Mur doch gedaan door de voorzitter van de raad van bestuur van het bedrijf, Alan Sugar. f' ZATERDAG Bachelor mother (USA 1939, Ned. 1,15.30 uur). Komedie met Ginger Rogers als verkoopster, die een te vondeling gelegde baby vindt. Iedereen denkt dat zij de moeder is. Wild Horse Hank (USA 1979, Ned. 1,19.18 uur). Linda Blair als een ondernemend meisje, dat dol is op paarden. Ze orga niseert een actie om een kudde mustangs uit handen van een stel slachters te redden. Lady Blue (USA 1983, Did. 1, 22.05 uur). Actiefilm van Gary Nelson, waarin de temperamentvolle politievrouwe Jamie Rose vastbesloten is de moord op een bevriende collega op te lossen. Streets of fire (USA 1983, Did. 1, 23.35 uur). Als een popster wordt ontvoerd stemt haar ex-vriend erin toe haar te be vrijden, omdat hij stilletjes nog van haar houdt. Roek- sprookje van Walter Hill met muziek van Ry Cooder. Heaven knows, Mr. Allison (USA 1956, Did. 2, 20.15 uur). In het laatste oorlogsjaar strandt een Amerikaanse korporaal op een eilandje in de Stille Zuidzee. Er woont alleen nog een non. Robert Mitchum en Deborah Kerr in film van John Huston. The Shaolin 36th chamber (Hongkong 1978, Did. 2,00.15 uur). In de 15de eeuw oefent een student zich in de vechttechnie- ken van de Shaolin-monniken. Holiday (USA 1938, België 1,16.00 uur). Komedie van George Cukor, waarin een gewone jongen tijdens zijn vakantie een meisje ontmoet, dat later een steenrijke erfgename blijkt te zijn. Met Cary Grant en Katherine Hepburn. ZONDAG The Coca Cola Kid (Australië 1985, Ned. 1, 20.33 uur). Een jonge manager wordt naar de binnenlanden van Australië gestuurd, omdat er te weinig Coca Cola wordt gedronken. Satire van de Joegoslaaf Dusan Makavejev. Der Herr Kanzleirat (Oostenrijk 1948, Did. 2,15.20 uur). Hans Moser als een ambtenaar die vrouwen haat, totdat hij de aantrekkelijke Susan Almassy leert kennen. Ze is echter ge trouwd met een tiran. A woman's face (USA 1941, Did. 3 WDF, 20.00 uur). In Stock holm staat een vrouw terecht wegens moord. Niemand ziet aan haar dat ze 22 jaar lang geleden heeft onder een groot litteken in haar gezicht. Melodrama van George Cukor met Joan Crawford. MAANDAG Kvinnors vantan (Zweden 1952, Did. 1,23.15 uur). In afwach ting van hun mannen vertellen vier vrouwen elkaar over hun ervaringen in de liefde en het huwelijksleven. Bitter zoete komedie van Ingmar Bergman. Momo (W.-Duitsland 1986, Did. 2, 19.30 uur). De wereld wordt beheerst door een onbekende macht, die de mensen hun vrije tijd wil afnemen. De enige, die zich niet laat om praten is het kleine meisje Momo. Modern sprookje met mu ziek van Angelo Branduardi. Willie and Phil (USA 1980, België 1, 21.00 uur). Een leraar Engels en een modefotograaf ontmoeten elkaar bij de verto ning van Truffauts 'Jules et Jim'. Film van Paul Mazursky met Michael Ontkean, Ray Sharkey en Margot Kidder. DINSDAG Honeymoon machine (USA 1961, Ned. 2,16.37 uur). Komedie met Steve McQueen in de rol van een marine-officier met chronisch geldgebrek. Hij bedenkt een plan om via de boordcomputer het casino van Monte Carlo te kraken. WOENSDAG Konopielka (Polen 1982, Did. 2,23.10 uur). Jonge, vooruitstre vende lerares komt naar een afgelegen dorp in Oost-Polen. Haar gastheer, een boer, bewondert haar. Film van Witold Leszczynksi met mooie zwart-wit fotografie. Germania anno zero (Italië 1947/48, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Enkele maanden na de oorlog zwerft een jongen door Ber lijn, die zijn ervaringen niet kan verwerken. Neorealistische film van Roberto Rossellini. DONDERDAG The monolith monsters (USA 1957, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Na het inslaan van een vreemdsoortige meteoriet beginnen de mensen plotseling te verstenen. r L Jxl 'Someone to watch over me' van Ridley Scott is geprolon geerd in Casino 1 in Breda en draait verder in Luxor in Ter- neuzen. Een fraaie combinatie van thriller en liefdesstory. Tom Berenger is een eenvoudige rechercheur die een ver houding krijgt met een chique, mooie vrouw die hij tegen een aanslag moet beschermen. Vooral milieutekening en fo tografie zijn sterk. Three man and a baby' blijft in Grand Theater in Breda, City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst. Amerikaanse komedie naar Frans voorbeeld over drie vrijgezellen die met een baby worden opgescheept. Met o.a. een vertederde Tom Selleck. 'Hot Bubblegum op vrijersvoeten' is nog te zien in Mignon in Breda en Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom. Seksbeluste pubers op de versiertoer en platvloerse lol. 'Can't buy me love', de tienerfilm over een serieuze scholier die zich populariteit koopt, is niet weg te branden uit Cinésol 3 in Breda. *Wall Street' van Oliver Stone over witteboordencriminali teit op en om de Newyorkse effectenbeurs gaat door in Ca sino 2 in Breda. Met Michael Douglas en Charlie Sheen. 'Cry Freedom' van Richard Attenborough is nog steeds te zien in Casino 4 in Breda. 'Empire of the sun' van Steven Spileberg is te bekijken in Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom en .uxor in Terneuzen. "Prince of Darkness', de horrorfilm van John Carpenter (be kend van 'Halloween'), draait in De Koning van Engeland in Hulst. In een klooster bevindt zich een vloeistof die van mensen duivels maakt. Van onze filmredactie Burt Reynolds en Liza Minnelli spelen de hoofdrollen in de misdaadkomedie 'Rent a Cop' van televisieregisseur Jerry London. Minelli, die na 'Cabaret' nooit meer een noemens waardige filmrol vertolkte, is een niet op haar mondje ge vallen prostituee. Tijdens haar verblijf met een klant in een hotel richt een huurmoordenaar daar een waar bloedbad aan. Liza was getuige en wordt dus het doelwit van bloeddorstige gang sters. Maar gelukkig overleefde een politieman (Reynolds) de kogelregen in het hotel en kan hij haar beschermen. Op eigen houtje gaat hij achter de bende drugshandelaren aan, terwijl tussen hen na veel gekijf de liefde opbloeit. Aan achtervolgingen en moordpartijen geen gebrek, maar het wordt spannend noch leuk. Liza is natuurlijk een heel naïeve hoer met een grote bek maar een gouden hartje. En Reynolds is een norse smeris, die zich in deze film in niets onderscheidt van de doorsnee-televisiefilmpolitieman. Met het verhaal is hetzelfde het geval. Reynolds en Minnelli waren eerder in 'Lucky Lady' een aardig koppel, maar hier valt alles in duigen voor het slechte scenario. 'Rent a Cop' is te zien in Casino 3 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21