enders reist door stad en tijd
IER HIMMEL ÜBER BERLIN' EEN FILMISCH AVONTUUR
e
Kathedralenbouwers
en filmkunstenaars
in Taviani-sprookje
Mickey Rourke als IRA-
terrorist in thriller
Sky Channel wil vier kanalen op satelliet
Burt en Liza in
misdaadkomedie
luid
Kleur
'A PRAYER FOR THE DYING'
VRIJDAG 10 JUNI 1988
SPEELFILMS OP TV
00K IN DE BIOSCOOP
Abi
I
19.601,-.
If 20.357,-.
f 20.502,-.
SjfsiSiSSS
IS: f 20.891,-.
DE STEM
T2
anbieding. En de keuze
f'n schone 1.2 N- of
i mogelijk nog schonere
liever zo'n snelle
-pk Thrbo-Diesel onder
jor Marjan Mes
ichte filmkunstenaars zijn er in onze door de
bmmerciële Amerikaanse filmproduktie over-
ekerde en beïnvloede westerse wereld nauwe-
[jksnog.
e Duitse cineast Wim Wenders is een van de zeer weini-
i voor wie het filmen zelf nog een creatief avontuur is;
Eak letterlijk een reis door de tijd, landschappen, ste
rn, landen. Geen van tevoren neergelegde blauwdruk,
laarbij iedere camerabeweging al vaststaat, maar een
istant' creatie, die een bepaalde idee als uitgangspunt
let voor niets werd Wenders'
[etste film, 'Der Himmel über
Min', vorig jaar in Cannes
Kroond met de prijs voor de
[ste regie. Een uiterst crea
te film, met een weliswaar
e literaire monoloog van Pe-
i Handke, maar met een
Me ideeënrijkdom, prachtig
imerawerk van Henri Alekan
teen volstrekt originele visie
het filmen zelf.
IVoor zijn complete oeuvre
living Wenders enkele maan-
terug tijdens het Festival
;rdam de Rotterdam
Honderd internatio-
[ile vakmensen hadden hem
tgekozen als hun meest ge
ilde cineast, juist vanwege
t integere en originele ma-
«r van filmen, waarbij het
jdium nog niet verworden is
t een voorgebakken, op de
taak van de massa afgestemd
xlukt
kt 'Der Himmel über Berlin'
i tegenstelling tot Wenders'
voorlaatste, 'Paris, Texas', in
de filmhuizen belandt, is be
grijpelijk. Hij is een stuk on
toegankelijker. De kijker moet
het geduld opbrengen om ruim
twee uur de 'reis' door het
grauwe eigentijdse Berlijn met
zijn oorlogsherinneringen op
zich in te laten werken. Maar
wie gevoel heeft voor de traag
voortkabbelende stroom van
beelden en poëtische gedachten
zal zich een prachtige ervaring
rijker weten.
Berlijn wordt, vooral in het
begin, in vogelvluchtperspec
tief geobserveerd. Het is duide
lijk waarom. Hoog bovenop de
Gedachtsniskirche staat een
engel in mensengedaante
(Bruno Ganz) en wat we zien is
vanuit zijn gezichtspunt De
Berlijners kunnen hem niet
waarnemen, maar als hij zich
over hen heen buigt of hen
aanraakt, worden hun gedach
ten verlicht. Engel Damiel
zwerft vooral door die gedeel
ten van de stad waar de
Tweede Wereldoorlog zware
Bruno Ganz en Solveig Dommartin in 'Der Himmel über Berlin' van Wim Wenders.
foto the movies
gaten heeft geslagen en in de
buurt van de Muur; dat
troosteloze niemandsland dat
een zwaar stempel drukt op het
bewustzijn van de inwoners.
We horen de gedachten van
mensen over de geheimen van
hun bestaan, maar ook over
prozaïsche problemen, als hoe
rond te komen van een uitke
ring. Damiel leeft alleen in een
geesteswereld, maar hij ver
trouwt een andere engel (Otto
Sander) toe dat hij er naar ver
langt een mens van vlees en
bloed te zijn. Dat verlangen
wordt versterkt als hij een
Franse trapezewerkster (Sol
veig Dommartin) aan de gang
ziet. Zij werkt - een hommage
aan de Franse cameraman
Henri Alekan - bij het Circus
Alekan; een groep rondtrek
kende vagebonden.
Al eerder verbond Wenders het
reizen en trekken zonder vaste
verblijfplaats met de wereld
van de film, die ook grotendeels
uit reizen, wachten en 'kunstjes
maken' bestaat. In Solveig ziet
Damiel een engel van vlees en
bloed. Zijn menswording krijgt
langzaam gestalte; de zwart-
witbeelden krijgen dan plotse
ling kleur. Een echt mens
wordt hij door de interventie
van Peter Falk, de Ameri
kaanse acteur die beroemd
werd door zijn tv-rol als 'Co-
lumbo'. Falk blijkt ook een en
gel te zijn geweest. Nu is hij in
Berlijn om een Amerikaanse
detective te spelen in een
Duitse film over nazi-Duits-
land. De filmopnamen vormen
één ondeelbaar geheel met
Wenders' poëtische registratie
van het geschonden Berlijn van
nu. Enkele journaalbeelden
zijn inventief en associatief in
gelast.
Damiel wordt door een klap
op zijn hoofd een echt mens, die
fysiek kan voelen en dat leidt
hem naar zijn aanbeden trape
zewerkster, die eenzaam achter
is gebleven als haar circus ver
trokken is. Alles baadt nu in
kleur. Beter is het een echt
mens te zijn, dat ook kan lijden,
dan een schim die alleen een
geest heeft Bruno Ganz speelt
deze goedaardige, beschou
wende Damiel erg mooi.
Vermoedelijk heeft Wenders
Damiel gebruikt als een meta
foor voor het kunstenaarschap,
dat zich voornamelijk in de
geest afspeelt. De monologen -
innerlijke gedachten die op de
achtergrond klinken - zijn
soms te bedacht literair, maar
weten toch vaak ook het gevoel
aan te spreken. Zij gaan vooral
over de vraag van de mens,
vooral wanneer hij nog kind is,
naar het waarom van zijn be
staan, naar het wezen van de
tijd en de ruimte. Ook 'Paris,
Texas' ging daarover, maar
veel minder literair.
Niet voor niets keert de ca
mera steeds weer terug naar
een studiezaal waar allerlei
mensen zich in boeken verdie
pen. 'Der Himmel über Berlin'
is een filmisch avontuur dat
helaas in de filmhuizen op 16
mm vertoond moet worden.
Het doet enigszins afbreuk aan
de prachtige zwart-witfotogra-
fie, waarin licht en schaduw
zo'n grote rol spelen.
'Der Himmel über Berlin'
van Wim Wenders draait in
Filmhuis Concordia in Breda.
Tot en met 15 juni (19.30 en 22.00
ur).
I Door Marjan Mes
[In hun nieuwste film,
['Goodmorning Babilonia',
de Italiaanse
I raeestercineasten Paolo en
Vittorio Taviani een di-
rekt verband tussen de
I Italiaanse kathedralen-
bouwers en de filmkunst.
Beide zijn gebaseerd op
[vakmanschap en collec-
tieve arbeid. De twee Ita-
liaanse broers die er de
hoofdrol in spelen, hebben
net als de Taviani's zelf
een symbiotische relatie
met elkaar en doen het
zelfde werk. Als werkloze
steenhouwers-restaura-
[teurs van kerken in Tos-
Ikane vertrekken zij rond
[de eeuwwisseling naar
Amerika in de hoop op
een nieuwe toekomst.
[Daar komen zij terecht in het
joude Hollywood van de film-
jpioniers, waar zij na veel te-
[genvaliers furore maken als
decorbouwers. De Taviani's,
makers van o.a. de prachtige,
[poëtische films 'Padre Pa-
jdrone' en 'Kaos', hebben met
|dit bijna Hollywood-achtige
"erhaal een wonderlijke
ombinatie gemaakt van
prookje en historisch-epi-
"he vertelling, waarin een
"je gezamenlijke geschie-
s van Italië en Amerika
sar raakt.
Dat het soms wat gefor-
■srd en on wezenlij king
verkomt, heeft ongetwijfeld
je maken met het feit dat het
Frans-Italiaans-Ameri-
>se coproduktie is. Ge
morteld in hun eigen Ita-
'aanse geschiedenis en cul-
Jur hjken de cineasten op
"erikaanse bodem wat ge
oriënteerd. De film ziet er
eer herkenbaar uit; som-
jfge beelden lijken zo uit
a°s' afkomstig, want de
De twee Italiaanse broers uit 'Goodmorning Babilonia'; Vincent Spano en de Joa-
quim de Almeida. - foto the movies
stöord.
Terwijl de één een kind
krijgt, sterft de vrouw van de
ander in het kraambed.
Beide echtgenotes zijn dikke
vriendinnen, danseressen
met dezelfde nauwe band als
de broers. Deze harmonie
wordt zo wreed verstoord,
dat de weduwnaar naar het
Italiaanse front in de Eerste
Wereldoorlog vertrekt. Daar
ontmoet hij op het slagveld
zijn broer die aan de kant
van de Amerikanen vecht.
Samen sterven zij, na eerst
elkaar nog met de filmca
mera te hebben vereeuwigd.
Kathedralen en films; zij
overleven de eeuwen; een
mooie gedachte. Jammer al
leen dat de geschiedenis niet
helemaal overtuigt Komi
sche elementen worden later
door melodrama vervangen,
Maar bijzonder blijft hel
toch, de wat geforceerde
poëtisch bedoelde intermezzi
ten spijt.
'Goodmorning Babilo
nia' van de Taviani's
draait in Cinêsol 2 in Bre
da.
Taviani's proberen het Ame
rikaanse landschap net zo te
bekijken als dat van Sicilië.
Ook de magisch-symbolische
momenten herinneren aan
hun vorige werk, maar ze
zijn minder overtuigend om
dat ze te opgelegd zija
Niettemin is 'Goodmor
ning Babilonia' een heel aar
dige film, die een ode bewijst
aan de (film)kunst en die in
ieder geval weinig gemeen
heeft met de doorsnee Ame
rikaanse, commerciële film
produktie, al lijkt het epische
verhaal over de broers enigs
zins gedicteerd door de Ame
rikaanse eisen van scenario
schrijven.
Nicola (Vincent Spano) en
Andrea (Joaquim de Almei
da) zijn de jongste zonen uit
een beeldhouwersgeslacht
Hun leermeester en vader
(Omero Antonutti) moet
stoppen met zijn onderne
ming en het tweetal vertrekt
naar de Verenigde Staten
met de belofte financieel ge
slaagd terug te komen. Na el
lendige omzwervingen wor
den zij ontdekt door de be
roemde filmpionier D. W.
Griffith, die voor zijn groot
scheepse film 'Intolerance'
reusachtige olifanten als de
corstukken nodig heeft. On
danks tegenwerking van de
produktieleiding slagen zij
daarin en beleven de triom
fantelijke première. Hun
koslje lijkt gekocht, maar
door een dramatische ge
beurtenis wordt him geluk
kige broederrelatie ver-
Van onze fiimredactie
MET roodgeverfd haar en
een Iers accent speelt Mic
key Rourke de rol van een
berouwvol IRA-lid in de
trhiller 'A Prayer for the
Dying' van Mike Hodges
(naar het boek van Jack
Higgins). Deze Martin Fal
lon is een keiharde jongen
met een duidelijk blanke
pit, die spijt krijgt wanneer
in plaats van een legertruck
een bus met schoolkinderen
in Noord-Ierland wordt op
geblazen.
Vol spijt gaat hij naar Londen
met het doel naar Amerika te
emigreren en een ander, res
pectvol leven te beginnen. Een
onderwereldfiguur (Alan Ba
tes) wil Fallon aan een vals
paspoort helpen, maar dan
moet hij hem wel een dienst
bewijzen. Zo pleegt hij zijn
laatste moord op een collega
van deze gangster. Een moord
waarvan een katholieke pries
ter (Bob Hoskins) getuige is.
Deze herkent in Fallon een ge
lijke, omdat hijzelf ook is weg
gevlucht van het geweld; van
het berucht Engelse SAS-com-
mando naar het priesterschap.
Fallon maakt handig gebruik
van het biechtgeheim van de
priester, zodat deze wel moet
zwijgen over wat hij weet.
De gangster blijkt rijk te zijn
geworden met drugshandel en
kinderprostitutie en heeft als
dekmantel een begrafenison
derneming. De berouwvolle
Fallon blijkt prachtig op het
kerkorgel te kunnen spelen en
het blinde nichtje van de pries-
fil p f* "wn A/iian-
Satellite Television Pic
"i J*® mediamagnaat Ru-
IMurdoch, wil op de nog
lanceren ASTRA-satel-
F een volledig pakket
Pusement, informatie en
gaan brengen.
heeft het bedrijf con-
t! ^gesloten voor de huur
JWekanaien, met een optie
|«n vierde kanaal. De orga
Tï verwacht begin
D VAN GENERAL MOTORS ACHTER.
st vni Degin iy»s
te kunnen gaan op de
.^telliet, zo is gisteren
Lid°°r Murdoch offi-
Meegedeeld
de vier kanalen wil Mur-
naast het familieamuse-
u®91 24-uurs nieuwszen-
i smnen, een speelfilmka
naal en een sportkanaal. Het
sportkanaal levert momenteel
nog problemen op, zo ver
klaarde hij tijdens een pers
conferentie in Londen. Mur
doch wil de programma's van
het sportkanaal van de Euro
pese Omroep Unie (EBU) over
nemen, maar daartegen heeft
zijn directe concurrent, het
concern W.H. Smith, inmiddels
protest aangetekend. Smith
ziet in de komst van het sport
kanaal van Murdoch een regel
rechte concurrent voor zijn
eigen sportkanaal, Sereens port.
De start van het nieuwe
amusements- en informatie
pakket van Murdoch staat of
valt met een succesvolle lance
ring van de ASTRA-satelliet
De lancering, door een Ariane-
raket, staat gepland voor 4 no
vember. De zogenoemde 'me-
dium-power'-satelliet is in
middels volledig klaar voor
lancering. Op de satelliet zijn
16 kanalen beschikbaar voor
televisieprogramma's plus een
aantal radiokanalen.
Over de aanpak van de
nieuwe commerciële zenders en
de kosten die daarmee gepaard
gaan, wilde Murdoch niet ver
der uitwijden. Het nieuwska
naal zal in eerste instantie ge
richt zijn op het Britse publiek
en worden opgezet naar analo
gie van de Amerikaanse
nieuwszender CNN van Ted
Turner. In een later stadium
verwacht Murdoch ook spe
ciale uitzendingen te kunnen
brengen over onderwerpen uit
landen van het vasteland van
Europa.
Het amusementskanaal voor
de gehele familie, het huidige
Sky Channel, krijgt een flinke
financiële injectie om de kwali
teit op te kunnen voerea Het
programma zal gedurende zes
maanden zowel op ASTRA als
op de oude communicatiesatel
liet te zien zijn. Dit om de ka
belexploitanten in de gelegen
heid te stellen hun apparatuur
aan te passen, aldus Murdoch.
Het speelfilmkanaal is speci
fiek bestemd voor Britse kij
kers. Omdat alle rechten voor
Groot-Brittannië al geregeld
zijn, kan het programma vrij
verspreid worden en zal het
ook niet gecodeerd worden, zo
als hier het geval is met de uit
zendingen van Filmnet In feite
kan iedere particulier met een
eigen schotelantenne, of hij nu
in Groot-Brittannië woont of
niet, het programma volgen. De
organisatie van Sky Channel
maakt zich daar echter niet
druk over. Waar het om gaat is
dat kabelexploitanten het pro
gramma niet aan hun abonnées
Mickey Rourke als be
rouwvolle IRA-terrorist in
de thriller 'A Prayer for the
Dying'. - fotovestronpictures
ter eveneens. Dus verliest zij
haar hart aan de terrorist,
want ook zij herkent veel van
de gewelddadigheid die aan
onrecht ten grondslag ligt.
Hoewel dit verhaal over zon
de, geweld, berouw en verlos
sing niet logisch in elkaar
steekt, boeit het wel, vooral
door de sterke rolbezetting. De
meeslepende muziek van Bill
Conti zet de toch al sterk aan
gezette scènes en acteerpresta
ties nog dikker aan. Een katho
lieke moraal mag zegevieren in
deze niet onsmakelijke smart
lap, waarin Mickey Rourke na
een gevaarlijke val op een
kruisbeeld neerstort, dat zijn
laatste houvast blijkt, voordat
hij sterft, geeft de priester hem
nog de absolutie.
'A Prayer for the Dying' van
Mike Hodges is te zien in Ci
nêsol 1 in Breda.
doorgeven, aldus een woord
voerder.
De schotelantenne die een
particulier nodig heeft om de
programma's van de ASTRA
op te vangen, hoeft vanwege
het grotere vermogen van deze
satelliet slechts een doorsnede
van 60 centimeter te hebben.
Met de komst van de ASTRA
zou een nieuwe situatie kunnen
ontstaan, zeker nu een groot
Brits bedrijf, Armstrad, vanaf
begin 1989 van plan is een vol
ledige particuliere ontvangst
eenheid (schotel met tuner) op
de markt te brengen voor nog
geen 200 Engelse ponden (700
gulden). De aankondiging van
deze schotel werd eveneens op
de persconferentie van Mur
doch gedaan door de voorzitter
van de raad van bestuur van
het bedrijf, Alan Sugar.
f'
ZATERDAG
Bachelor mother (USA 1939, Ned. 1,15.30 uur). Komedie met
Ginger Rogers als verkoopster, die een te vondeling gelegde
baby vindt. Iedereen denkt dat zij de moeder is.
Wild Horse Hank (USA 1979, Ned. 1,19.18 uur). Linda Blair
als een ondernemend meisje, dat dol is op paarden. Ze orga
niseert een actie om een kudde mustangs uit handen van een
stel slachters te redden.
Lady Blue (USA 1983, Did. 1, 22.05 uur). Actiefilm van Gary
Nelson, waarin de temperamentvolle politievrouwe Jamie
Rose vastbesloten is de moord op een bevriende collega op te
lossen.
Streets of fire (USA 1983, Did. 1, 23.35 uur). Als een popster
wordt ontvoerd stemt haar ex-vriend erin toe haar te be
vrijden, omdat hij stilletjes nog van haar houdt. Roek-
sprookje van Walter Hill met muziek van Ry Cooder.
Heaven knows, Mr. Allison (USA 1956, Did. 2, 20.15 uur). In
het laatste oorlogsjaar strandt een Amerikaanse korporaal
op een eilandje in de Stille Zuidzee. Er woont alleen nog een
non. Robert Mitchum en Deborah Kerr in film van John
Huston.
The Shaolin 36th chamber (Hongkong 1978, Did. 2,00.15 uur).
In de 15de eeuw oefent een student zich in de vechttechnie-
ken van de Shaolin-monniken.
Holiday (USA 1938, België 1,16.00 uur). Komedie van George
Cukor, waarin een gewone jongen tijdens zijn vakantie een
meisje ontmoet, dat later een steenrijke erfgename blijkt te
zijn. Met Cary Grant en Katherine Hepburn.
ZONDAG
The Coca Cola Kid (Australië 1985, Ned. 1, 20.33 uur). Een
jonge manager wordt naar de binnenlanden van Australië
gestuurd, omdat er te weinig Coca Cola wordt gedronken.
Satire van de Joegoslaaf Dusan Makavejev.
Der Herr Kanzleirat (Oostenrijk 1948, Did. 2,15.20 uur). Hans
Moser als een ambtenaar die vrouwen haat, totdat hij de
aantrekkelijke Susan Almassy leert kennen. Ze is echter ge
trouwd met een tiran.
A woman's face (USA 1941, Did. 3 WDF, 20.00 uur). In Stock
holm staat een vrouw terecht wegens moord. Niemand ziet
aan haar dat ze 22 jaar lang geleden heeft onder een groot
litteken in haar gezicht. Melodrama van George Cukor met
Joan Crawford.
MAANDAG
Kvinnors vantan (Zweden 1952, Did. 1,23.15 uur). In afwach
ting van hun mannen vertellen vier vrouwen elkaar over
hun ervaringen in de liefde en het huwelijksleven. Bitter
zoete komedie van Ingmar Bergman.
Momo (W.-Duitsland 1986, Did. 2, 19.30 uur). De wereld
wordt beheerst door een onbekende macht, die de mensen
hun vrije tijd wil afnemen. De enige, die zich niet laat om
praten is het kleine meisje Momo. Modern sprookje met mu
ziek van Angelo Branduardi.
Willie and Phil (USA 1980, België 1, 21.00 uur). Een leraar
Engels en een modefotograaf ontmoeten elkaar bij de verto
ning van Truffauts 'Jules et Jim'. Film van Paul Mazursky
met Michael Ontkean, Ray Sharkey en Margot Kidder.
DINSDAG
Honeymoon machine (USA 1961, Ned. 2,16.37 uur). Komedie
met Steve McQueen in de rol van een marine-officier met
chronisch geldgebrek. Hij bedenkt een plan om via de
boordcomputer het casino van Monte Carlo te kraken.
WOENSDAG
Konopielka (Polen 1982, Did. 2,23.10 uur). Jonge, vooruitstre
vende lerares komt naar een afgelegen dorp in Oost-Polen.
Haar gastheer, een boer, bewondert haar. Film van Witold
Leszczynksi met mooie zwart-wit fotografie.
Germania anno zero (Italië 1947/48, Did. 3 WDF, 22.30 uur).
Enkele maanden na de oorlog zwerft een jongen door Ber
lijn, die zijn ervaringen niet kan verwerken. Neorealistische
film van Roberto Rossellini.
DONDERDAG
The monolith monsters (USA 1957, Did. 3 WDF, 20.00 uur).
Na het inslaan van een vreemdsoortige meteoriet beginnen
de mensen plotseling te verstenen.
r
L
Jxl
'Someone to watch over me' van Ridley Scott is geprolon
geerd in Casino 1 in Breda en draait verder in Luxor in Ter-
neuzen. Een fraaie combinatie van thriller en liefdesstory.
Tom Berenger is een eenvoudige rechercheur die een ver
houding krijgt met een chique, mooie vrouw die hij tegen
een aanslag moet beschermen. Vooral milieutekening en fo
tografie zijn sterk.
Three man and a baby' blijft in Grand Theater in Breda,
City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in Hulst. Amerikaanse komedie naar
Frans voorbeeld over drie vrijgezellen die met een baby
worden opgescheept. Met o.a. een vertederde Tom Selleck.
'Hot Bubblegum op vrijersvoeten' is nog te zien in Mignon in
Breda en Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom. Seksbeluste
pubers op de versiertoer en platvloerse lol.
'Can't buy me love', de tienerfilm over een serieuze scholier
die zich populariteit koopt, is niet weg te branden uit Cinésol
3 in Breda.
*Wall Street' van Oliver Stone over witteboordencriminali
teit op en om de Newyorkse effectenbeurs gaat door in Ca
sino 2 in Breda. Met Michael Douglas en Charlie Sheen.
'Cry Freedom' van Richard Attenborough is nog steeds te
zien in Casino 4 in Breda. 'Empire of the sun' van Steven
Spileberg is te bekijken in Cinem'actueel 3 in Bergen op
Zoom en .uxor in Terneuzen.
"Prince of Darkness', de horrorfilm van John Carpenter (be
kend van 'Halloween'), draait in De Koning van Engeland in
Hulst. In een klooster bevindt zich een vloeistof die van
mensen duivels maakt.
Van onze filmredactie
Burt Reynolds en Liza Minnelli spelen de hoofdrollen in de
misdaadkomedie 'Rent a Cop' van televisieregisseur Jerry
London. Minelli, die na 'Cabaret' nooit meer een noemens
waardige filmrol vertolkte, is een niet op haar mondje ge
vallen prostituee.
Tijdens haar verblijf met een klant in een hotel richt een
huurmoordenaar daar een waar bloedbad aan. Liza was
getuige en wordt dus het doelwit van bloeddorstige gang
sters. Maar gelukkig overleefde een politieman (Reynolds)
de kogelregen in het hotel en kan hij haar beschermen.
Op eigen houtje gaat hij achter de bende drugshandelaren
aan, terwijl tussen hen na veel gekijf de liefde opbloeit.
Aan achtervolgingen en moordpartijen geen gebrek, maar
het wordt spannend noch leuk. Liza is natuurlijk een heel
naïeve hoer met een grote bek maar een gouden hartje. En
Reynolds is een norse smeris, die zich in deze film in niets
onderscheidt van de doorsnee-televisiefilmpolitieman. Met
het verhaal is hetzelfde het geval. Reynolds en Minnelli
waren eerder in 'Lucky Lady' een aardig koppel, maar hier
valt alles in duigen voor het slechte scenario.
'Rent a Cop' is te zien in Casino 3 in Breda.