E K 'Dieselen' blijft kilometersvreten Renault uit 1923 in Bredase handen DE STEM PEUGEOT 405 CONTRA TOYOTA CARINA ren stil van. K PAAR KEER PER JAAR EEN RITJE IN OUDE TAXI >at. In plaats van tor onder voor de ver- em voorop de vormgeving nu aag aan u over. ronduit verba- e auto-industrie al en de at bedraagt die if achterin gaan bank is namelijk pleveren. door de toch al ;n vergroot tot 'n om inderdaad tie kunt u teen even langs- CONCURRENTEN GEMEENTE HONTENISSE m.t.v. artikel 19 van de Ruimtelijke Ordening Diesel rijden stond altijd voor kilometer-vreten, stinkende handen na het tanken, roetpluimen ach ter de uitlaat en een nagelende motor, die slechts op de snelweg te harden was. Maar de moderne diesel, beloven de fabrikanten, is even comforta bel als een benzine-auto. De Stem reed en verge leek twee nieuwkomers: de Peugeot 405 GLD en de Toyota Carina XLD. VRIJDAG 10 JUN11988 ilhandel BV Telefoon 033-949944. r van Hontenisse maakt inge- de in artikel 19a, lid 4, van oe lelijke Ordening bekend dat tol ir een ieder ter gemeentesecro- :ande ter inzage ligt het verzoek n Stevendaal tot het verbouwen arnemelkstraat 4 te Hengstdijk. bouwplan is in strijd met het W* vaarin het is gelegen, n wethouders zijn voornemens van het desbetreffende bestek- oepassing van artikel 19 van o® I ntelijke Ordening vergunning et onderhavige bouwplan. Voor- ek om een bouwvergunning een genomen, heeft een ieder die :egen dit plan de gelegenheid dit ongenoemde termijn kenbaar te rmeester en wethouders, PostbuS oosterzande. 3 juni 1988 De burgemeester van Hontenisse. mr. A.A.L.G.M. KesseU Door Willem Reijn De kilometervreter heeft twee mogelijkheden om zijn of haar variabele kosten te drukken. De keuze is LPG of diesel. LPG heeft het nadeel dat er een flink deel van de kofferruimte voor moet worden opgeofferd of een duurdere onderbouwtank moet wor den aangebracht. Diesel als brand stof betekent dat het omslagpunt ten opzichte van benzine pas veel later wordt bereikt. De dieselmotor is een stuk duur der dan de benzinemotor. De twee auto's die wij reden waren vier- tot vijfduizend gulden duurder dan de vergelijkbare benzine-wagen en dat is een flinke som geld. Ruw geschat moet een automobilist toch wel zo'n dertigduizend kilometer maken voor dat er geld wordt verdiend. Voor LPG geldt veelal een omslagpunt van ongeveer vijftien- tot twintigdui zend kilometer. De Peugeot 405 stelden wij al eer der aan U voor. Het nieuwe parade paardje van de Peugeot-fabrieken is Auto van het Jaar en de importeur hoopt er dit jaar zo'n tienduizend van te verkopen in Nederland. Daar van zouden er ongeveer vijftienhon derd met een dieselmotor moeten zijn uitgerust. GOEDE NAAM De Toyot Carina heeft nog steeds de II als aanduiding dat het een tweede generatie Carina is. Die telling klopt niet: de nieuwe Carina is de derde generatie en verschilt veel van het model dat twee maanden geleden aan zijn eind kwam. Toyota heeft met de nieuwe Carina de in Europa suc cesvolle Mazda 626 scherp in het oog gehouden. De lifback-uitvoerin- gen zijn zonder een nadere be schouwing nauwelijks uit elkaar te houden. Weer een Japanner die een Japanner imiteert. Wij vergelijken beide wagens in hun eenvoudigste uitvoering: de Peugeot 405 GLD en de Carina XLD. Op de Peugeot zat wel een stuurbekrachti ging maar die is niet standaard (ex tra: 1620 gulden). PRESTATIES Benzine-motoren zijn het ook niet als je naar de prestaties kijkt. De Carina blijft de 405 net de baas met de acce leratie van 0 tot 100 (15 tegen 16 se conden). De 1.6 benzine-Carina doet dat in 11.5 sec. De topsnelheden liggen rond de 165 km/u. Dat is een hele verbete ring in vergelijking met een jaar of vijf terug; de topsnelheid is zeker hoog genoeg, gezien de limieten die op alle behalve de Duitse autowegen worden gesteld. De acceleratie kan wel sneller als voor de turbo-uitvoe ring wordt gekozen, maar die zijn zo veel minder economisch, dat je dan net zo goed de benzine-uitvoeringen kunt kopen. BRANDSTOF Het brandstofverbruik is ontegen zeggelijk wel veel beter dan in de ci- viele-versie. De Peugeot bleef een fractie zuiniger dan de Carina, name lijk net aan de goede kant van de 1 op 14. De Carina noteerde net geen 1 op 14. Een tweede voordeel van de Peugeot is de 70-liter grote brand stoftank, zodat de actieradius boven de 900 kilometer ligt! Dat is honderd vijftig kilometer meer dan bij de Cari na, die tien liter dieselolie minder kan meenemen. Beide auto's reden we met stuur bekrachtiging, die bij de Peugeot niet standaard en bij de Japanner wel tot het normale pakket behoort. Dat verklaart waarom het prijsver schil tussen de benzine- en de die- sel-Carina wat groter is dan bij Peu geot. De stuurbekrachtiging is geen overbodige luxe. Omdat de diesel motor zwaarder is dan de benzine krachtbron gaat het sturen zonder bekrachtiging wat zwaarder. De binnenruimte van de Peugeot lijkt iets groter dan die van de Carina. Maar de Japanner heeft weer een geweldig grote kofferbak, die de Fransman, toch ook gezegend met een behoorlijke bak, ruim verslaat. De bekleding van de wagens is luxe, de stoelen van de Peugeot waren wat ruimer, zonder de Toyota on recht aan te willen doen, want ook de Japanner scoort ruim voldoende. De afwerking van de Carina is prima in orde. Bij Peugeot hoorden we links en rechts wat gekraak in de kunststof. Het Engelse autoblad Car bekritiseerde onlangs een exemplaar van de Britse Peugeot-fabriek, omdat die minder netjes was afgewerkt dan de eerste modellen die ze reden. Wij hadden nu dezelfde indruk. De uit stekende verkoopresultaten zullen Peugeot hopelijk niet boven het hoofd groeien en tot een Franse slag leiden? KOSTEN De uitrustingen van de GL en XL ty pes geven elkaar maar weinig toe. De wagens hebben alle basis-voor zieningen. De Peugeot had overi gens wel een rechterbuitenspiegel mogen hebben. We praten hier im mers over een wagen van rond de 35 mille! De afsluitbare tankdop moet de dealer er ook maar uit eigen be weging bij doen. Maar kaal is de wa gen zeker niet. De achterbank is voorzien van gordels en die troffen we in de Toyota niet aan. De dieselrijder is bij uitstek de automobilist die geïnteresseerd is in kosten. Welnu: die komen bij de Peu geot wat gunstiger uit dan bij de Toyota, zo blijkt uit de opgave van de lease-maatschappij. Het verbruik ligt lager en de afschrijving in drie jaar en over 120.000 kilometer ligt acht tienhonderd gulden lager. Dat de Peugeot iets duurder is in onder houd kan dat verschil niet compen seren. GARANTIE De vergelijking laat zien dat we te maken hebben met technisch en economisch zeer aan elkaar ge waagde auto's. Blijft over de vraag of de nieuwe Carina qua uitstraling het op kan nemen tegen de Peugeot. Het antwoord is neen. De Peugeot 405 is een indrukwekkende auto. Je ziet er aan af dat die geld kost. De Carina is sober qua verschijning, aardig maar niet oogstrelend. PEUGEOT 406 GLD TYPE TOYOTA CARINA II XLD 33.990.- PRIJS 34.695.- 4408x1714xg.o. MATEN 4440x1690x1370 1045 kg GEWICHT 1090 kg diesel 1905 cc 4 cil. MOTOR diesel 1974 cc 4 cil. 51 kW (70 pk) MAX. VERMOGEN 51 kW (70 pk) 16 sec. 165 km/u PRESTATIES ACCEL. 0-100 TOPSNELHEID 15 sec. 165 km/u 1 op 22.0 1 op 16.0 1 op 14.2 1 op 14.2 VERBRUIK (fabrleksopgave) 90 km/u 120 km/u stadsrlt testgemiddelde 1 op 22.0 1 op 16.0 1 op 14.2 1 op 13.8 diesel SRT. BRANDSTOF diesel mooi model redelijk ruim goede prestaties comfortabel GOED zeer korte voorgloei zeer grote kofferbak goed afgewerkt standaard stuurbekrachtiging wat gekraak geen rechterbuitenspiegel MINDER wat algemeen gelijnd Kosten berekend door ee een looptijd van drie jaar 33.990.- 11.700.- 5.1 cent km 1100.- i onafhankelijke leaser ïn 120.000 kilometer: NIEUWPRIJS RESTWAARDE R.O.B. LEASETARIEF*» naatschappij op basis van 34.695.- 10.600- 4.8 cent km 1125.- R.O.B.: kosten van reparatie, onderhoud en banden per kilometer ex clusief BTW. Leasetarief excl. BTW. In het tarief zijn begrepen afschrijving, rente lasten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, R.O.B. en vervangende auto. Door Cengiz Solak Bredanaar Ben Bouwens heeft de geschiedenis van de auto binnen handbereik. In zijn werkplaats staan momenteel een Renault Monasix uit 1923, een Wolseley 21 HP uit '36, een dito 444 uit '53 en een MGB GT uit '65. Wagens die hij zelf helemaal heeft opgeknapt. „Het is prachtig om van een wrak een mooie originele wagen te maken", aldus Ben Bou wens. De Renault Monasix is Bouwens het dierbaarst. Daar is het allemaal mee begonnen. Een wagen uit de begintijd van de auto. Vanaf zijn kindertijd was hij al helemaal maf van auto's. Nadat hij twintig jaar ge leden zijn rijbewijs had behaald, wilde hij een ouderwetse auto op gaan knappen. Hij toog naar Frankrijk op zoek naar een A-Ford. Daar reden er echter nog genoeg van rond volgens een handelaar en als hij even geduld zou hebben kreeg hij iets unieks. Twee weken later had die handelaar een Renault Monasix voor hem. Een uniek model. Maar een wrak. Bouwens liet de roestbak naar Nederland komen en ging aan het werk. „Vijf jaar ben ik er mee bezig geweest. De carrosserie was van hout en bijna helemaal vergaan. De schermen waren kapot. De ban den waren weg en er was geen onderdeel te vinden dat het nog deed. Ik heb alles vernieuwd. Wat ik niet bij een handelaar kon vinden, maakte ik zelf", zegt een trotse Ben Bouwens naast het resultaat van vijf jaar geduldig knutselen en sleutelen. Opmerkelijk is dat Bouwens geen opleiding tot monteur heeft gevolgd. „Ik heb altijd goed opgelet als ik iets uit elkaar haalde. Je moet het gewoon doen en niet bang zijn dat het mislukt". De Renault Monasix werd in de jaren twintig gebruikt als taxi. Ze zijn indertijd bijna allemaal vernietigd door de eigenaren. Het model dat Bouwens heeft gerestaureerd is het enige in Nederland. „Er staat er nog een in Drunen, maar dat is een cabriolet. Mijn wagen heeft een vast dak met achterop een koetskap". Volgens Bouwens is in de Mo nasix goed de overgang van koets naar auto te zien. De wagen rijdt ook nog. Enkele keren per jaar maakt Bouwens een ritje in zijn taxi. „Het is echter geen makkie. De wagen heeft kabel- remmen en daardoor een lange remweg. Daarnaast is de Monasix traag en stuurt hij moeilijk", zegt Bouwens. AUTO VAN KUNSTSTOF De auto van de toekomst lijkt ont huld te zijn. Althans General Electric Plastics in Bergen op Zoom maakt daar melding van. Een paar weken geleden is op de SITEV beurs in Genève die wa gen voor het eerst getoond. De GE Vector is geheel van kunst stof vervaardigd. Hij is bedacht, ontwikkeld en gebouwd in Ber gen op Zoom. Volgens GE kan het hele produktieproces binnen het bestaande machinepark ge schieden. Het Franse bedrijf Po- lymont heeft daartoe een onder zoek verricht en laat bij monde van Didier Coffy, directeur tech niek en produktie aldaar, weten: „Wij hebben vastgesteld dat er geen extra mankracht wordt ge bruikt en dat de tijdsbesparing twee minuten en vijf twintig se conden per auto bedraagt". Ook heeft Polymont geconstateerd dat er weliswaar meer ruimte no dig is in de spuiterij, maar minder in de carrosseriefabriek, waar door het een tegen het ander wegvalt. Er zouden geen hoge kosten of ingrijpende veranderin gen aan te pas komen. HELM MET SNUFJES Onde de merknaam Nimrod 2 is een nieuwe integraalhelm voor brom- en motorfietsers ontwik keld. Het vizier kan door weer standen in het scharnier - in drie standen gezet worden. In het kin gedeelte van de helm zijn ventila- tiesleuven aangebracht, die voorkomen dat het vizier in ge sloten stand beslaat. De Nimrod 2 helmen (waarvan het kunststof materiaal afkomstig is van DSM Nederland) hebben een prijs van rond f 130. LINKS VERKEER-SPIEGEL Als hulpmiddel voor het rijden op de weg in Groot Brittanië is een zogenoemde 'vooruitkijkspiegel' ontwikkeld. De spiegel wordt aan het rechterraam bevestigd en geeft de bestuurders van het vas tenland, die aan de 'verkeerde kant' van de weg zitten, een veel duidelijker beeld van het verkeer. De Carspy, die 36,95 kost, is op de veerboten vanuit Hoek van Holland, Rozenburg en Zee- brugge te koop. AUTOKRAKERS TE SLIM AF Een nieuwe bijdrage in de strijd tegen inbraken in auto's is de autoradio Denver SQM 108 van Blaupunkt in Amsterdam. In feite is het een variant op het al be staande systeem van de mee- neemradio. Het apparaat bestaat uit twee delen: een afneembare controle-unit en een soort black- box. In die black-box zijn de tu ner en de versterker ingebouwd. Hij kan op elke onopvallende plaats worden ingebouwd. Bij voorbeeld in de achterbak of on der de voorstoelen. De afneem bare controle-unit die de eige naar bij het uitstappen zo in zijn zak kan steken, heeft als funkties de programmakeuze, de volume- regeling en de regeling van de hoge en lage tonen. Vlak bij het stuur wordt de unit soepel op een flexibele zwanenhals ge plaatst. Even zo gemakkelijk wordt hij er weer afgehaald, zo dat alleen de zwanenhals achter blijft. Geen inbreker die daar trek in heeft. Volgens de fabrikant is de prijs van dit autoradio-sys teem relatief laag wanneer geke ken wordt naar de prijs van een alarminstallatie. De Denver SQM 108 kost f799. BESCHERMD ACHTER GLAS Wie ziijn auto wil beschermen te gen overdadige en hinderlijke warmte en tegen al te felle zon nestralen kan overwegen om de ruiten een behandeling te laten ondergaan met Protek Autotint. Dat is een folie met ingebouwd ultraviolet-filter die als bijkomend voordeel de privacy van de inzit tenden verhoogt. Van buitenuit is namelijk niet goed zichtbaar wat er zich allemaal in het interieur bevindt of afspeelt. Vanuiit de auto naar buiten klijken ge schiedt echter probleemloos. Een andere gunstige bijkomstig heid is dat in geval van ruitbreuk er geen brokken glas in de wa gen vallen. De folie houdt het zaakje keurig bijeen. Importeur AC A in Soesterberg wil graag kwijt dat er een complete service wordt geboden. De consument hoeft zelf niets te doen. Er is een garantie van twaalf maanden. De prijs begint bij f 294 en loopt dan op afhankelijk van de grootte van het glasoppervlak en van de moeilijkheidsgraad. Ben Bouwens bijzijn pronkstuk, ooit een wrak. FOTO DE STEM/ JOHAN VANGURP i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17