E
K
'Dieselen' blijft kilometersvreten
Renault uit 1923
in Bredase handen
DE STEM
PEUGEOT 405 CONTRA TOYOTA CARINA
ren stil van.
K
PAAR KEER PER JAAR EEN
RITJE IN OUDE TAXI
>at.
In plaats van
tor onder
voor de ver-
em voorop de
vormgeving nu
aag aan u over.
ronduit verba-
e auto-industrie
al en de
at bedraagt die
if achterin gaan
bank is namelijk
pleveren.
door de toch al
;n vergroot tot 'n
om inderdaad
tie kunt u
teen even langs-
CONCURRENTEN
GEMEENTE
HONTENISSE
m.t.v. artikel 19 van de
Ruimtelijke Ordening
Diesel rijden stond altijd voor kilometer-vreten,
stinkende handen na het tanken, roetpluimen ach
ter de uitlaat en een nagelende motor, die slechts
op de snelweg te harden was. Maar de moderne
diesel, beloven de fabrikanten, is even comforta
bel als een benzine-auto. De Stem reed en verge
leek twee nieuwkomers: de Peugeot 405 GLD en
de Toyota Carina XLD.
VRIJDAG 10 JUN11988
ilhandel BV Telefoon 033-949944.
r van Hontenisse maakt inge-
de in artikel 19a, lid 4, van oe
lelijke Ordening bekend dat tol
ir een ieder ter gemeentesecro-
:ande ter inzage ligt het verzoek
n Stevendaal tot het verbouwen
arnemelkstraat 4 te Hengstdijk.
bouwplan is in strijd met het W*
vaarin het is gelegen,
n wethouders zijn voornemens
van het desbetreffende bestek-
oepassing van artikel 19 van o® I
ntelijke Ordening vergunning
et onderhavige bouwplan. Voor-
ek om een bouwvergunning een
genomen, heeft een ieder die
:egen dit plan de gelegenheid dit
ongenoemde termijn kenbaar te
rmeester en wethouders, PostbuS
oosterzande.
3 juni 1988
De burgemeester van Hontenisse.
mr. A.A.L.G.M. KesseU
Door Willem Reijn
De kilometervreter heeft
twee mogelijkheden om
zijn of haar variabele
kosten te drukken. De keuze is LPG
of diesel. LPG heeft het nadeel dat er
een flink deel van de kofferruimte
voor moet worden opgeofferd of een
duurdere onderbouwtank moet wor
den aangebracht. Diesel als brand
stof betekent dat het omslagpunt ten
opzichte van benzine pas veel later
wordt bereikt.
De dieselmotor is een stuk duur
der dan de benzinemotor. De twee
auto's die wij reden waren vier- tot
vijfduizend gulden duurder dan de
vergelijkbare benzine-wagen en dat
is een flinke som geld. Ruw geschat
moet een automobilist toch wel zo'n
dertigduizend kilometer maken voor
dat er geld wordt verdiend. Voor
LPG geldt veelal een omslagpunt
van ongeveer vijftien- tot twintigdui
zend kilometer.
De Peugeot 405 stelden wij al eer
der aan U voor. Het nieuwe parade
paardje van de Peugeot-fabrieken is
Auto van het Jaar en de importeur
hoopt er dit jaar zo'n tienduizend
van te verkopen in Nederland. Daar
van zouden er ongeveer vijftienhon
derd met een dieselmotor moeten
zijn uitgerust.
GOEDE NAAM
De Toyot Carina heeft nog steeds de
II als aanduiding dat het een tweede
generatie Carina is. Die telling klopt
niet: de nieuwe Carina is de derde
generatie en verschilt veel van het
model dat twee maanden geleden
aan zijn eind kwam. Toyota heeft met
de nieuwe Carina de in Europa suc
cesvolle Mazda 626 scherp in het
oog gehouden. De lifback-uitvoerin-
gen zijn zonder een nadere be
schouwing nauwelijks uit elkaar te
houden. Weer een Japanner die een
Japanner imiteert.
Wij vergelijken beide wagens in hun
eenvoudigste uitvoering: de Peugeot
405 GLD en de Carina XLD. Op de
Peugeot zat wel een stuurbekrachti
ging maar die is niet standaard (ex
tra: 1620 gulden).
PRESTATIES
Benzine-motoren zijn het ook niet als
je naar de prestaties kijkt. De Carina
blijft de 405 net de baas met de acce
leratie van 0 tot 100 (15 tegen 16 se
conden). De 1.6 benzine-Carina doet
dat in 11.5 sec.
De topsnelheden liggen rond de
165 km/u. Dat is een hele verbete
ring in vergelijking met een jaar of
vijf terug; de topsnelheid is zeker
hoog genoeg, gezien de limieten die
op alle behalve de Duitse autowegen
worden gesteld. De acceleratie kan
wel sneller als voor de turbo-uitvoe
ring wordt gekozen, maar die zijn zo
veel minder economisch, dat je dan
net zo goed de benzine-uitvoeringen
kunt kopen.
BRANDSTOF
Het brandstofverbruik is ontegen
zeggelijk wel veel beter dan in de ci-
viele-versie. De Peugeot bleef een
fractie zuiniger dan de Carina, name
lijk net aan de goede kant van de 1
op 14. De Carina noteerde net geen
1 op 14. Een tweede voordeel van de
Peugeot is de 70-liter grote brand
stoftank, zodat de actieradius boven
de 900 kilometer ligt! Dat is honderd
vijftig kilometer meer dan bij de Cari
na, die tien liter dieselolie minder
kan meenemen.
Beide auto's reden we met stuur
bekrachtiging, die bij de Peugeot
niet standaard en bij de Japanner
wel tot het normale pakket behoort.
Dat verklaart waarom het prijsver
schil tussen de benzine- en de die-
sel-Carina wat groter is dan bij Peu
geot. De stuurbekrachtiging is geen
overbodige luxe. Omdat de diesel
motor zwaarder is dan de benzine
krachtbron gaat het sturen zonder
bekrachtiging wat zwaarder.
De binnenruimte van de Peugeot lijkt
iets groter dan die van de Carina.
Maar de Japanner heeft weer een
geweldig grote kofferbak, die de
Fransman, toch ook gezegend met
een behoorlijke bak, ruim verslaat.
De bekleding van de wagens is luxe,
de stoelen van de Peugeot waren
wat ruimer, zonder de Toyota on
recht aan te willen doen, want ook
de Japanner scoort ruim voldoende.
De afwerking van de Carina is
prima in orde. Bij Peugeot hoorden
we links en rechts wat gekraak in de
kunststof. Het Engelse autoblad Car
bekritiseerde onlangs een exemplaar
van de Britse Peugeot-fabriek, omdat
die minder netjes was afgewerkt dan
de eerste modellen die ze reden. Wij
hadden nu dezelfde indruk. De uit
stekende verkoopresultaten zullen
Peugeot hopelijk niet boven het
hoofd groeien en tot een Franse slag
leiden?
KOSTEN
De uitrustingen van de GL en XL ty
pes geven elkaar maar weinig toe.
De wagens hebben alle basis-voor
zieningen. De Peugeot had overi
gens wel een rechterbuitenspiegel
mogen hebben. We praten hier im
mers over een wagen van rond de 35
mille! De afsluitbare tankdop moet
de dealer er ook maar uit eigen be
weging bij doen. Maar kaal is de wa
gen zeker niet. De achterbank is
voorzien van gordels en die troffen
we in de Toyota niet aan.
De dieselrijder is bij uitstek de
automobilist die geïnteresseerd is in
kosten. Welnu: die komen bij de Peu
geot wat gunstiger uit dan bij de
Toyota, zo blijkt uit de opgave van de
lease-maatschappij. Het verbruik ligt
lager en de afschrijving in drie jaar
en over 120.000 kilometer ligt acht
tienhonderd gulden lager. Dat de
Peugeot iets duurder is in onder
houd kan dat verschil niet compen
seren.
GARANTIE
De vergelijking laat zien dat we te
maken hebben met technisch en
economisch zeer aan elkaar ge
waagde auto's. Blijft over de vraag of
de nieuwe Carina qua uitstraling het
op kan nemen tegen de Peugeot. Het
antwoord is neen. De Peugeot 405 is
een indrukwekkende auto. Je ziet er
aan af dat die geld kost. De Carina is
sober qua verschijning, aardig maar
niet oogstrelend.
PEUGEOT 406 GLD
TYPE
TOYOTA CARINA II XLD
33.990.-
PRIJS
34.695.-
4408x1714xg.o.
MATEN
4440x1690x1370
1045 kg
GEWICHT
1090 kg
diesel 1905 cc 4 cil.
MOTOR
diesel 1974 cc 4 cil.
51 kW (70 pk)
MAX. VERMOGEN
51 kW (70 pk)
16 sec.
165 km/u
PRESTATIES
ACCEL. 0-100
TOPSNELHEID
15 sec.
165 km/u
1 op 22.0
1 op 16.0
1 op 14.2
1 op 14.2
VERBRUIK
(fabrleksopgave)
90 km/u
120 km/u
stadsrlt
testgemiddelde
1 op 22.0
1 op 16.0
1 op 14.2
1 op 13.8
diesel
SRT. BRANDSTOF
diesel
mooi model
redelijk ruim
goede prestaties
comfortabel
GOED
zeer korte voorgloei
zeer grote kofferbak
goed afgewerkt
standaard
stuurbekrachtiging
wat gekraak
geen
rechterbuitenspiegel
MINDER
wat algemeen gelijnd
Kosten berekend door ee
een looptijd van drie jaar
33.990.-
11.700.-
5.1 cent km
1100.-
i onafhankelijke leaser
ïn 120.000 kilometer:
NIEUWPRIJS
RESTWAARDE
R.O.B.
LEASETARIEF*»
naatschappij op basis van
34.695.-
10.600-
4.8 cent km
1125.-
R.O.B.: kosten van reparatie, onderhoud en banden per kilometer ex
clusief BTW.
Leasetarief excl. BTW. In het tarief zijn begrepen afschrijving, rente
lasten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, R.O.B. en vervangende
auto.
Door Cengiz Solak
Bredanaar Ben Bouwens heeft de geschiedenis van de auto binnen
handbereik. In zijn werkplaats staan momenteel een Renault Monasix
uit 1923, een Wolseley 21 HP uit '36, een dito 444 uit '53 en een MGB
GT uit '65.
Wagens die hij zelf helemaal heeft opgeknapt. „Het is prachtig om
van een wrak een mooie originele wagen te maken", aldus Ben Bou
wens.
De Renault Monasix is Bouwens het dierbaarst. Daar is het allemaal
mee begonnen. Een wagen uit de begintijd van de auto. Vanaf zijn
kindertijd was hij al helemaal maf van auto's. Nadat hij twintig jaar ge
leden zijn rijbewijs had behaald, wilde hij een ouderwetse auto op
gaan knappen. Hij toog naar Frankrijk op zoek naar een A-Ford. Daar
reden er echter nog genoeg van rond volgens een handelaar en als
hij even geduld zou hebben kreeg hij iets unieks. Twee weken later
had die handelaar een Renault Monasix voor hem. Een uniek model.
Maar een wrak.
Bouwens liet de roestbak naar Nederland komen en ging aan het
werk. „Vijf jaar ben ik er mee bezig geweest. De carrosserie was van
hout en bijna helemaal vergaan. De schermen waren kapot. De ban
den waren weg en er was geen onderdeel te vinden dat het nog deed.
Ik heb alles vernieuwd. Wat ik niet bij een handelaar kon vinden,
maakte ik zelf", zegt een trotse Ben Bouwens naast het resultaat van
vijf jaar geduldig knutselen en sleutelen. Opmerkelijk is dat Bouwens
geen opleiding tot monteur heeft gevolgd. „Ik heb altijd goed opgelet
als ik iets uit elkaar haalde. Je moet het gewoon doen en niet bang
zijn dat het mislukt".
De Renault Monasix werd in de jaren twintig gebruikt als taxi. Ze
zijn indertijd bijna allemaal vernietigd door de eigenaren. Het model
dat Bouwens heeft gerestaureerd is het enige in Nederland. „Er staat
er nog een in Drunen, maar dat is een cabriolet. Mijn wagen heeft een
vast dak met achterop een koetskap". Volgens Bouwens is in de Mo
nasix goed de overgang van koets naar auto te zien.
De wagen rijdt ook nog. Enkele keren per jaar maakt Bouwens een
ritje in zijn taxi. „Het is echter geen makkie. De wagen heeft kabel-
remmen en daardoor een lange remweg. Daarnaast is de Monasix
traag en stuurt hij moeilijk", zegt Bouwens.
AUTO VAN KUNSTSTOF
De auto van de toekomst lijkt ont
huld te zijn. Althans General
Electric Plastics in Bergen op
Zoom maakt daar melding van.
Een paar weken geleden is op de
SITEV beurs in Genève die wa
gen voor het eerst getoond. De
GE Vector is geheel van kunst
stof vervaardigd. Hij is bedacht,
ontwikkeld en gebouwd in Ber
gen op Zoom. Volgens GE kan
het hele produktieproces binnen
het bestaande machinepark ge
schieden. Het Franse bedrijf Po-
lymont heeft daartoe een onder
zoek verricht en laat bij monde
van Didier Coffy, directeur tech
niek en produktie aldaar, weten:
„Wij hebben vastgesteld dat er
geen extra mankracht wordt ge
bruikt en dat de tijdsbesparing
twee minuten en vijf twintig se
conden per auto bedraagt". Ook
heeft Polymont geconstateerd
dat er weliswaar meer ruimte no
dig is in de spuiterij, maar minder
in de carrosseriefabriek, waar
door het een tegen het ander
wegvalt. Er zouden geen hoge
kosten of ingrijpende veranderin
gen aan te pas komen.
HELM MET SNUFJES
Onde de merknaam Nimrod 2 is
een nieuwe integraalhelm voor
brom- en motorfietsers ontwik
keld. Het vizier kan door weer
standen in het scharnier - in drie
standen gezet worden. In het kin
gedeelte van de helm zijn ventila-
tiesleuven aangebracht, die
voorkomen dat het vizier in ge
sloten stand beslaat. De Nimrod
2 helmen (waarvan het kunststof
materiaal afkomstig is van DSM
Nederland) hebben een prijs van
rond f 130.
LINKS VERKEER-SPIEGEL
Als hulpmiddel voor het rijden op
de weg in Groot Brittanië is een
zogenoemde 'vooruitkijkspiegel'
ontwikkeld. De spiegel wordt aan
het rechterraam bevestigd en
geeft de bestuurders van het vas
tenland, die aan de 'verkeerde
kant' van de weg zitten, een veel
duidelijker beeld van het verkeer.
De Carspy, die 36,95 kost, is op
de veerboten vanuit Hoek van
Holland, Rozenburg en Zee-
brugge te koop.
AUTOKRAKERS TE SLIM AF
Een nieuwe bijdrage in de strijd
tegen inbraken in auto's is de
autoradio Denver SQM 108 van
Blaupunkt in Amsterdam. In feite
is het een variant op het al be
staande systeem van de mee-
neemradio. Het apparaat bestaat
uit twee delen: een afneembare
controle-unit en een soort black-
box. In die black-box zijn de tu
ner en de versterker ingebouwd.
Hij kan op elke onopvallende
plaats worden ingebouwd. Bij
voorbeeld in de achterbak of on
der de voorstoelen. De afneem
bare controle-unit die de eige
naar bij het uitstappen zo in zijn
zak kan steken, heeft als funkties
de programmakeuze, de volume-
regeling en de regeling van de
hoge en lage tonen. Vlak bij het
stuur wordt de unit soepel op
een flexibele zwanenhals ge
plaatst. Even zo gemakkelijk
wordt hij er weer afgehaald, zo
dat alleen de zwanenhals achter
blijft. Geen inbreker die daar trek
in heeft. Volgens de fabrikant is
de prijs van dit autoradio-sys
teem relatief laag wanneer geke
ken wordt naar de prijs van een
alarminstallatie. De Denver SQM
108 kost f799.
BESCHERMD ACHTER GLAS
Wie ziijn auto wil beschermen te
gen overdadige en hinderlijke
warmte en tegen al te felle zon
nestralen kan overwegen om de
ruiten een behandeling te laten
ondergaan met Protek Autotint.
Dat is een folie met ingebouwd
ultraviolet-filter die als bijkomend
voordeel de privacy van de inzit
tenden verhoogt. Van buitenuit is
namelijk niet goed zichtbaar wat
er zich allemaal in het interieur
bevindt of afspeelt. Vanuiit de
auto naar buiten klijken ge
schiedt echter probleemloos.
Een andere gunstige bijkomstig
heid is dat in geval van ruitbreuk
er geen brokken glas in de wa
gen vallen. De folie houdt het
zaakje keurig bijeen. Importeur
AC A in Soesterberg wil graag
kwijt dat er een complete service
wordt geboden. De consument
hoeft zelf niets te doen. Er is een
garantie van twaalf maanden. De
prijs begint bij f 294 en loopt dan
op afhankelijk van de grootte van
het glasoppervlak en van de
moeilijkheidsgraad.
Ben Bouwens
bijzijn
pronkstuk, ooit
een wrak.
FOTO
DE STEM/
JOHAN
VANGURP
i