s p E 'O c I F I E K Snelweg een stuk veiliger Wellicht vervolg op campagne p Teater 'opper' JM DE STEM ïst speelt Veere CAMPAGNE VOOR 1 20 KILOMETER GROOT SUCCES De campagne om autorijdend Nederland te bewegen niet harder te rijden dan 120 kilometer per uur lijkt voorlopig gelukt. Een maand na de invoering van de maximum snelheidsgrens is het rustiger ge worden op de snelwegen. De automobilist houdt zich wonderwel aan de regels. De reclamemakers die het 'produkt 120-kilometer' aan het volk hebben verkocht, kunnen de champagne opentrekken. Maar hoe lang nog worden al die rechtervoeten in toom gehouden? En hoe lang nog houdt de politie de kostbare verscherpte controle vol? De Stem reed een dagje mee met een Porsche van de Rijkspoli tie. Een gesprek over de noodzaak van langzamer rijden. Snelheid tijdens dat praatje: 180 kilometer per uur. VRIJDAG 10 JUN11988 w. ,3,5 de t 63 W. ho- >nge G. me- i de me- :>nge den Tote- ders ie en I. Sj. ^len. 279 1. J. C. 6. J. [et 70 en 5. ste plaat liet verschijnen, ruit daarin de hoofdrol is een bekend concert, t biedt de solist alle moge- dieden om zijn techniek i toon te spreiden. De mu- <k is een goede weerspiege. ,g van de aard van Noorwe- n, het geboorteland van rieg; aan de ene kant droef, estig, aan de andere vrolijk l onbezorgd. Tot slot speelt het Zeeuws rkest de Negende symfonie in Antonin Dvorak, 'Uit de Teuwe wereld'. Het stuk ikt de tegenstrijdige erva- gen uit van een Europeaan ie aan het eind van de ne- jntiende eeuw in Amerika ras. Dvorak was onder de in- [ruk van de grote vormen, lie de maatschappij had aan- enomen, maar was ook bang ,at de mens zich in zo'n we- eld tot eenzaamheid veroor- Peelde. Hetzelfde concert speelt het ieeuws Orkest 25 juni in de irote Kerk van Veere. Kaar- en kosten vijftien gulden, Het concert in Goes is tevens ie slotmanifestatie van de jinnenstadfeesten in samen- werking met de Culturele taad van Goes. De aanvang 3 telkens 20.00 uur. lachen maar het toneel is zeer geschikt om de lachende vin ger op de wond te leggen. Wi- lequet zet een levensecht per sonage neer. In het EWT op 10, 11 en 12 juni. Aanvang 20.30 uur. In dezelfde zaal is een week later teater Jonathan te gast met een comedie van Dimitri I Frenkel Frank. Eerder dit seizoen had de productie 'In de holte van je arm' veel suc ces. Nu pakt de groep uit met het luchthartige spel 'Bed den'. Speeldagen 17, 18 en 19 juni. Aanvang eveneens 20.30 uur. renbeurs, bejaardenschieting, 20 schutters: beide hoge vogels: J. Bos, Soranus 2; eerste zijvogel en grootste aantal (8) F. Ossewaar- de, Doel naar Hoger; tweede zij vogel: I. Helmstrijd, Juliana; derde zijvogel: J. Rijk, Concor- dia; vierde zij vogel: C. Stoutha- mer, Edele Handboog; vliegende vogel: Ch. Korstanje, Doel naar Hoger. De volgende schieting is dinsdag 21 juni. J. Huigh, 2. E. de Wever, 3. J. de Poorter. Hoop Biervliet, 400 jonge duiven, 1,207,66 mpm: 1 en 6. C. van Be- Iois, 2 en 5. J. Moens, 3 en 10. A. Pijcke, 4. M. Brevet, 7. C. de Regt- Bracke, 8 en 9. H. de Dobbelaere en dochter. Met 75 oude duiven, 1215,3 mpm: 1 en 3. M. de Dobbe laere, 2 en 4. M. Deveneyns, 5. P. Weeda. De Eendracht Terneuzen, 608 jonge duiven 1209,77 mpm: 1. R Bentz, 2. C. van Leeuwen, 3. J. den Hamer, 4,6 en 10. Joh. Zegers, 5. A. Arens, 7. J.B. Doorns, 8. D. de Smet, 9. Jac. den Exter. Met 149 oude duiven, 1223,657 mpm: 1,4en 5. Joh. Zegers, 2 en 3. R de Schoolmeester. De Reisduif Sluiskil, 323 jonge duiven, 1197,46 mpm: 1. combina tie Feber-Bracke, 2,3 en 10. J. Da- ne, 4 en 9. A Bouchaut en zoon, 5. combinatie Klerck-Dhaene, 6. Picavet, 7. J. van Avermaete en zoon, 8. combinatie Lockefeer- Van de Wege. Eerlijk Vreest Niemand Stoppel dijk, 465 oude duiven, 12ÏM mpm: 1 en 5. J. Boeijkens, 2. R Duerinck, 3. J. en W. van Belle, 4. Th. Pauwels. Moet Moed Vooruit Boschkapel- le, 365 jonge duiven, 1213,37 mpnj- 1. C. Dobbelaar, 2,3,5,6,7 en 9. Dobbelaar, 4. Th. Lambert, 8 en 10. C. de Cock. Met 532 oude du>- vewn, 1221,56 mpm: 1 en 2. D* Dobbelaar, 3 en 4. L. Kerkhaert, ö.J.de Rijk. Verwachting Axel, 377 jonge dui ven, 1176,8 mpm: 1 en 2. J. en J* Nolet, 3. M. Klaassen, 4. P. van» Veke, 5. C. de Poorter, 6. LipliJjJ Steel, 7,8 en 9. J. Verschuren, J# H. Koekkoek. Met 56 oude dui ven, 1209,4 mpm: 1. P. de Poorter, 2 en 4. J. Giele, 3. A. Verschuren, 5. P. de Bakker. De Reisduif Philippine, 488 jonge duiven, 1198,32 mpm: 1,4 en 6. A- Buijze, 2 en 10. A. Rammeloo, 3pfi en 9. O. Haers, 7. J. Verstelle. Me 110 oude duiven, 1199,85 mpm: 1 en 5. A. Rammeloo, 2. A Buijze» A. van de Bossche, 4. Roegiesi* Visser. /fa De Vrede Sas van Gent, 122 jonge duiven, 1155,2 mpm: 1. combina tie Elegeert, 2. R. de Grof, 3. Goethals, 4. L. Berkelaar, 5 en A. Gerritse en zoon, 6,7 en 9. Goossen, 10. P. Kox. Met 20 ou# duiven, 1129,66 mpm: 1. M. ^3» Lent, 2. A Gerritse en zoon, 3. Freijser. Volharding Westdorpe, 155 jon# duiven, 1179,05 mpm: 1,2,3 en* René Kwikkelberghe, 4 en 7. Pa trick Kwikkelberghe, 5,8 en 9. Baecke, 10. C. van Acker. Met o oude duiven, 1230,82 mpm: 1. Baecke, 2 en 3. A de Krijge^-. Ed de Smet, 5. C. van Acker. Me» 57 jaarlingen, 1230,82 mpm: Baecke, 2,3,4 en 5. A. Rombout. Eendracht Maakt Macht Tern®1* zen, vanuit Chartres, 119 dujy^j 1552,53 mpm: 1. P. Zegers, 2. Jonge, 3 en 10. De Bruijne-^ gers, 4,5,6,7 en 9. W. van Hoeve, A. van Hoeve. Door Cees Maas ok op onze dienst heeft de campagne effect gehad,' zegt Frank Taalman en hij stuurt de Por sche met een snelheid van 190 kilo meter per uur de Drechttunnel in. Het 'tunneleffect' noemen ze dat bij het steunpunt Breda van de Alge mene Verkeersdienst Rijkspolitie (AVD). Moet je een keer meemaken. De ervaring is verpletterend. In de open sportwagen bonkt het geluid van het ondergrondse verkeer in rol lende echo's op het trommelvlies, de tunnelwanden zijn één streep grijs, onderbroken door felle flitsen van de lichtbakken. De hoge snelheid maakt dat de tunnel in luttele seconden ge nomen wordt. Daglicht - een heftige flits door de tijd-en opnieuw dag licht. Zo ongeveer. Versterkt nog door de flauwe helling aan het eind van de tunnel die bij deze snelheid een wee gevoel in de maag achter laat. De kick van het tunneleffect. Een welbekend verzetje voor de Por- schegroep van de AVD-Breda. Kort na de tunnel tempert Taal man de snelheid tot een gezapige 130, de gebruikelijke surveillance snelheid. De tunnel was maar een geintje. De Porsche kan loeihard, en dat wilde hij best even demonstre ren, maar wat hij eigenlijk bedoelde is dat ook de politiemensen gepakt zijn door de campagne waarmee de overheid de invoering van 120 kilo meter per uur als uiterst maximum introduceerde. Tijdens de hele rit, hoe hard het soms ook gaat, be kruipt de gast geen moment een ge voel van onveiligheid. Taalman, een zeer ervaren rij-instructeur, rijdt be ter en veiliger met 180 kilometer per uur, dan sommige anderen die 100 rijden. PSYCHOLOGISCH De nieuwe maximum-snelheid. Wat de overheid wil bereiken, is niet zo zeer dat de autorijders gehoorzaam onder die bovengrens blijven uit angst voor verscherpte controle, nee, de overheid doet een psycholo gische aanval, op het geweten van de automobilist. De staat wil een massale gedragsverandering be werkstelligen. Want over tien maan den, als de politie allang al weer met meer prioriteiten dan alleen de snel heidscontrole bezig is, moet het rus tig blijven op de Nederlandse wegen, redeneert de minister. De macho van toen die alles uit zijn snelle BMW haalde is de aso van nu, dat moet er worden ingepompt. De sociale con trole op de snelweg lijkt aardig wat vruchten af te werpen. Groepscommandant J. ten Cate van de AVD-Breda: „Ik hoor zelden meer op feestjes van die opschep- persverhalen. Net als met alcohol lijkt het of de massa dergelijk gedrag niet meer pikt. Dat is zonneklaar een effect van de campagne." Taalman: „Echt hard rijden wordt meer en meer gezien als a-sociaal gedrag. Logisch, want het valt nu veel meer op als je hard rijdt. Politie- surveillances, zeker in een Porsche, rijden vaak erg hard. Dat moeten we soms wel. Maar ook wij zijn mensen en onderhevig aan het gedrag op de snelwegen. Het gevoel van zachter te moeten, is op veel collega's over geslagen, dat weet ik." Taalman vindt het prima. Politie heeft nu een maal een voorbeeldfunctie, meent hij. GENADELOOS De rit met de Porsche is niet bedoeld als surveillance. Overtreders worden wel bekeurd, maar Taalman wil zijn gast in de praktijk laten zien wat er veranderd is op de wegen. Zelf is hij behoorlijk enthousiast. „Wat we nu al merken, is een totaal veranderd rij gedrag. In het algemeen wordt er langzamer gereden. De groep die vroeger nog regelmatig 130 of 140 kilometer reed is uitgedund, dat zie je haast niet meer. Wat overblijft, zijn nog wel die gozers die even tot 185 willen, maar die vallen nu des te meer op. Die pakken we ook genade loos aan. Van de groep die net iets harder reed dan 120, is niet veel meer over. Daardoor is de gemid delde snelheid gedaald." - 'Of Je nu honderd rijdt of honderddertig, het tijdverschil over elk traject is toch nagenoeg nihil'. Onderzoekcijfers staven zijn woor den. Het blijkt dat in deze eerste maand de Nederlandse autosliert zich met een gemiddelde van 106 ki lometer per uur heeft voortbewogen. Voor de invoering van de 120-kilo- metergrens was dat 111 kilometer. Nederland rijdt dus 5 kilometer per uur langzamer. Vrachtwagenverkeer inbegrepen. Omdat iedereen zich beter aan het maximum houdt, gaat het gemiddelde omlaag. Het lijkt een niemendalletje, vijf kilometer, maar volgens de AVD zal zelfs de ge ringste snelheidsvermindering zich vertalen in veel minder ongevallen en beduidend minder milieuvervui ling. CIJFERS Ongevallencijfers over de maand mei zijn nog niet voorhanden en je zou er toch miet veel aan hebben. Zo'n cij fer wordt bepaald door snelheid, maar zeker de toevalsfactor 'weer' is van doorslaggevendde betekenis. Regen, sneeuw en mist doen de cij fers snel stijgen. Mei is een mooie Frank Taalman achter het stuur. Naast hem Stern-verslaggever Cees Maas. droge maand geweest en alleen dat gegeven al staat borg voor relatief weinig ongevallen. Het effect van de campagne is slechts over langere perioden meetbaar. Maar terug naar de snelweg. Taal man wijst keer op keer ver vooruit waar het verkeer opvallend vaak in groepen op de linker- en rechterrij- baan samengepakt voortsukkelt. Als de opvallende Porsche in de buurt komt, wordt de linkerbaan pas vrijge maakt. Taalman: „Als je van een ne gatief effect van de campagne wil spreken, dan is dit er één. Mensen gebruiken nu vaker de linkerbaan. Er wordt duidelijk meer ingehaald, en het inhalen op zich duurt langer. Wat de veiligheid niet ten goede komt, want ongelukken gebeuren het meest op de linkerbaan." Het verschijnsel was Ten Cate ook opgevallen. „Omdat veel hardrijders verdwenen zijn, durft de groep die zich toch al aan de maximumsnel heid hield toen die nog 100 was - en dat was bepaald geen kleine groep, hoor - makkelijker naar links. Dan krijg je dat effect." Ten Cate kondigt aan dat de surveillanten strenger zul len gaan toezien op onnodig links rij den. VRACHTWAGENS De tocht met de Porsche duurt van half acht 's morgens tot half twee 's middags. Een behoorlijk deel van Zuid-Nederland is bekeken, het aan tal geconstateerde snelheidsovertre dingen bleef beperkt tot één. Een Belgische vrachtwagenchauffeur die, ook met de Porsche over een af stand van meer dan een kilometer in zijn staart, onverstoorbaar 90 kilo meter per uur bleet rijden. In zijn land mag het, maar hier kost het Het grote offensief dat vier verschillende ministeries met hulp van een reclame bureau hebben ingezet om de automobilist tot veran dering van rijgedrag te be wegen, krijgt wellicht een vervolg. Deze maand nog wordt het effect van de inspanningen van het reclamebureau De Graat en Povée bekeken. Na deze evaluatie zal be sloten worden of er een vervolg-campagne moet worden gevoerd. Voor de hardleerse groep van auto mobilisten en om 'het ver- geet-effect' te voorkomen. Er zijn In mei en juni tal van publikaties en recla mespotjes verschenen om het 'produkt 120 kilometer' te lanceren. In de ogen van de reclamemakers is die 120 kilometer een goed verkoopbaar produkt. Veel beter dan de 100 kilometer van weleer. De filosofie er achter is dat het nieuwe maximum een geloofwaar dige grens is. Vanuit de gedachte dat de Neder landse automobilist niet dom is, hooguit ongedisci plineerd, maar eigenlijk niet ongehoorzaam, heeft men vooral getracht het 'waarom' van de maatregel over te brengen. Met de scherpere controle als stok achter de deur. Psychologisch zat het goed in eikaar. Het logo en de spotjes zijn voorat uit gebreid gestest. Het recla mespotje waarin een slag boom met daarop een bord '120 kilometer' met kracht naar beneden valt, deed sommigen van een testpa nel aan het geluid van een dichtslaande celdeur den ken. En de gedachten- sprong van celdeur naar gevangenisstraf is licht te maken. Het onderzoek wees overigens ook uit dat de meeste automobilisten van mening zijn dat de groep die 140 en harder rijdt, genist streng aange pakt mag worden. De politie speelt het psy chologische spelletje mee door zo veel mogelijk over treders opvallend aan te houden. Dan vangen ze twee vliegen in één klap: de hardrijders worden ge pakt en de andere wegge bruikers worden nog eens gewaarschuwd. De campagne heeft tot nu toe 1,3 miljoen gulden gekost, maar de resultaten lijken bevredigend. Maar er wordt niet te vroeg hoera geroepen. Immers, het voorbeeld van de ge flopte anti-alcoholcam pagne die ook zo succes vol begon, is nog niet zo oud. Kort na de start van die campagne durfde haast niemand nog met drank op achter het stuur, mede door de sociale con trole. Alcoholcontroles wij zen uit dat men het nu alle maal weer bijna is verge ten. De bedenkers van de 120-campagne vinden mede daarom een vervolg of herhaling onontbeerlijk. WEKELIJKSE CONSUMENTENBIJLAGE. EINDREDACTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD COUWENBERGH. hem, of zijn baas, vijftig gulden. En dan zijn er nog de automobilis ten die maar een klein beetje te hard reden. Bij het naderen van de Por sche lieten ze verschrikt het gas los om af te zakken tot onder het toege stane maximum. Taalman verkneu kelt zich bij elk wolkje uitlaatgas, want zo kun je zien dat het gaspe daal wordt losgelaten. „Ze voelen zich soms te groot om te remmen, want dan flitsen die remlichten op, dus laten ze het gas los en denken dat niemand het ziet dat ze toch bang zijn voor een bon." STAGNATIES Wat duidelijk blijkt, is dat er zich op de snelwegen twee groepen voertui gen onafhankelijk van elkaar voort bewegen. De sliert personenauto's rijdt tussen de 100 en 120, en de vrachtwagen, die nu angstvallig niet meer dan 84 kilometer per uur rijden. Want harder kost een bekeuring. Voor de invoering van de nieuwe maximumsnelheid mochten de vrachtwagens oogluikend 90 rijden terwijl het gros van de personenau to's gemiddeld 110 reed. Daartussen zit een verschil van 20 kilometer. Na de eerste mei is dat snelheidsver- schil verdubbeld, en dat kan de raar ste stagnaties opleveren. Taalman: „Een ander nadelig ef fect van de maatregel. Tussen 80 en 120 zit 40 kilometer verschil. Dit houdt in dat de stroom personenau to's meer moet afremmen als op de rechterbaan een vrachtwagen voor de bumper opduikt." Hij wijst naar rechts, waar juist de remlichten van drie personenauto's opgloeien. Ze voegen zich achter een lange ver huiswagen en rijden ineens 30 of 40 kilometer langzamer. Dit soort voor vallen, filosofeert Taalman, kunnen tot ongewenste reacties en stagna ties lijden. En je ziet het meer op de weg, dan voor de eerste mei. Alles afwegend vindt hij de invoering van de maximumsnelheid en de merk bare gevolgen daarvan op de snel wegen, toch een groot succes. De enkele nadelen wegen in zijn ogen niet op tegen de vele voordelen. „De snelweg is veiliger geworden," luidt zijn conclusie. SPROOKJES Daar is ook zijn groepscommandant J. ten Cate het volledig mee eens. Zijn zorg is alleen: hoe lang blijft het nog zo? Moet de politie blijvend ver scherpt toezien om dat betere rijge drag te laten voortbestaan, of is dat na verloop van tijd niet meer nodig omdat de Nederlandse automobilist voorgoed bekeerd is? Ten Cate: „Ik geloof niet in sprookjes, dus veel zal er nog moeten gebeuren om het op de snelweg zo te houden. Maar hoe, dat is de vraag. De maatregel is ons opgelegd en wij zijn het er mee eens. Maar het vergt bijzonder veel inzet. We moeten andere dingen laten va ren om die snelheidscontroles te kunnen doen. Autogordels bijvoor beeld en alcohol, twee andere priori teiten van ons, daar komen we ge woon minder aan toe. Dat kan niet eeuwig duren." Ten Cate put hoop uit de mogelijk heid dat de rustigere snelweg de automobilist zodanig zal bevallen dat het verbeterd gedrag blijft. „Ik hoor nu van mensen dat ze uitgeruster op hun werk komen. Ze jakkeren niet meer zo voort. En laten we eerlijk wezen: of je nu 100 rijdt of 130 kilo meter per uur, hef tijdverschil over elk traject is toch nagenoeg nihil? Heus, het maakt nauwelijks wat uit in tijd, en de mensen beginnen dat te beseffen." HOOP Een andere bron van hoop voor Ten Cate zijn de ontwikkelingen in de auto-industrie zelf. Auto's worden veiliger met meer electronica. Er ko men boord-computers met route systemen en voorzieningen zoals de zogeheten cruise-control. Dat ding kan werken als een thermostaat voor snelheid. Of de auto's in de fabriek zo afstellen dat ze niet harder kun nen dan een bepaald maximum. Ten Cate ziet er wel brood in. „We zijn nu aardig op de goede weg, en dat moet zo blijven. Maar met bekeuringen uit delen alleen, red je het niet. Dat is duidelijk." FOTO'S DE STEM/ BEN STEFFEN ■■I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13