DE STEM
ngela Lansbury: ster van 62
AAK
SUCCES IN 'MURDER, SHE WROTE' NA LEVEN VOL BIJROLLEN
'De mensen snakken
naar echte muziek'
Poetry International:
ook dichters uit
unistische landen
WOENSDAG 8 JUNI 1988
co
Corrigeren
Meubelstuk
'Gaslight'
Vriendelijk
Vuilniswagens
werkt
Sielpen.
PHM BLUES VAN BOBBY KING EN TERRY EVANS
Het oplossen van een cryptogram
geeft een dieP® bevredigingIk denk
dat die bevrediging wiskundig van
aard is
Dr.H.J. Verschuyl, prof. inde
semantiek
ai 111
rDirkVellenga
Jju de NCRV de serie 'Murder, she wrote' weke-
fiks uitzendt, is Angela Lansbury een bekend ge
acht in de Nederlandse huiskamers. De 62-jarige
ctrice heeft er wel eens slechter voor gestaan,
laar hele leven speelde ze louter bijrollen en in
70 zette ze zelfs een punt achter haar carrière.
Up dat moment volgden de drama's in haar leven
jlkaar griezelig snel op.
[aar zoon Anthony raakte
jrslaafd aan drugs en kon al
ien door een uitgebreide ont-
jskuur gered worden,
jok Deirde, haar dochter,
fempte met drugproblemen en
ion David maakte een moei-
Éke tijd door in Vietnam. Toen
in 1970 de woning aan het
trand van Maibu, ten noorden
ian Los Angeles, volledig af-
andde, namen Angela en
fear man Peter Shaw een be-
ngrijke beslissing. Ze koch-
n een oude pastorie op het
Ierse platteland.
I In alle rust werd het gezins-
iven weer op orde gebracht,
ngela liet alle aanbiedingen
»r films en musicals schie-
n. Later zou ze deze periode
di gelukkigste in haar leven
jemen: „Ik heb een paar jaar
ng serieus gedacht dat de rest
in mijn leven er zo uit zou
fen: tuintje wieden, appeltaart
ken en in de zon zitten."
[Toch kwam ze terug in het
fek, al was het in eerste in-
antie niet op een overdonde-
nde manier. In Engeland trad
ze op in musicals en ze kreeg
ïeinere rollen in twee grote
gatha Christie-verfilmingen,
Jloord op de Nijl' en 'De spie-
fel brak'. Die films brachten
aar geen golf van publiciteit,
aar zorgden er wel voor dat
op het verlanglijstje kwam
tf staan van mensen die bezig
aren met de voorbereiding
i een Amerikaanse tv-serie,
i in de verte zou doen denken
de Miss Marple-verhalen
i Agatha Christie.
serie 'Murder, she wrote'
i bedacht door Bill Link en
Levinson, die hadden
legewerkt aan verschillende
tive-reeksen, en zou gaan
jrer een slimme oude dame, die
nder bloed, geweld en kogel-
gens moorden oplost in het
plaatse Cabot Cove in Maine,
de noordelijke, groene staat
aan de Amerikaanse oostkust.
Eerst zou Jean Stapleton, be
kend als Edith in de serie 'AU
in the Family', de rol van
schrijfster-speurneus Jessica
Fletcher spelen, maar zij trok
zich terug toen haar man over
leed. Angela Lansbury kreeg
tot haar verrassing de rol. Als
Engelse voelde zij de puriteinse
sfeer van het verhaal goed aan
en bovendien kon ze de script
schrijvers corrigeren op het ge
bied van kleding, taakgebruik
en omgangsvormea
Vrij snel na de start in 1984
werd 'Murder, she wrote' in
Amerika een groot succes. De
behoefte aan ouderwets her
senwerk was veel groter dan de
makers aanvankelijk hadden
gedacht. „Iedereen met ver
stand van tv-series voorspelde
ons een geheide flop. Zei ad-
den we ook slechts bescheiden
verwachtingen", zei een van
hen later.
Duidelijk werd dat het succes
voor een groot deel te danken
was aan Angela Lansbury. De
geroutineerde actrice kon, voor
het eerst in haar carrière, eisen
stellen. Ze liet onlogische sce
nes herschrijven en maakte een
eind aan het systeem dat er na
twee afleveringen weer een
nieuwe regisseur kwam. Ze
wilde werken met een paar
vaste regisseurs: „Ik wil niet
behandeld worden als een
meubelstuk."
Ook de moordende werktij
den werden aangepast. In het
eerste seizoen liep een werkdag
gemakkelijk uit tot 16 of 17 uur.
moeder van Elvis Presley, hoe
wel ze toen nog maar 35 was.
Nu heeft ze eindelijk een rol die
precies bij haar leeftijd en haar
karakter past.
Angela Brigid Lansbury
werd in Londen geboren in een
welgesteld gezin. Ze ging naar
een dure meisjesschool en een
conservatorium en kreeg in het
begin van de Tweede Wereld
oorlog een studiebeurs voor de
toneelschool in New York.
Haar moeder besloot met haar
en haar tweelingbroers meteen
naar Amerika te verhuizen.
Vader Lansbury was overleden
en de toestand in Londen werd
steeds gevaarlijker.
Angela Lansbury als de puriteinse speurneus Jessica Fletcher in de tv-serie 'Murder, she
wrote', die de NCRV uitzendt. - fotoanp
Angela Lansbury bedong dat
ze niet langer dan 12 uur per
dag op de set hoefde te zijn. Dat
is al zwaar genoeg voor een
dame van over de zestig, vooral
als je bedenkt dat er vijf dagen
per week op die manier ge
werkt moet worden. Elke week
moet een aflevering vastgelegd
worden en dat gedurende acht
maanden per jaar.
De serie ging lopen als een
trein, Angela kreeg een con
tract voor zeven jaar, Link en
Levinson lieten het dagelijkse
werk over aan Peter Fisher en
steeds vaker werden locaties
buiten het dorpje Cabot Cove
gevonden om variatie en fris
heid te waarborgen.
Lansbury heeft alles over
voor de serie. Elke avond gaat
ze om een uur of tien naar bed,
omdat ze 's morgens om kwart
over zes alweer vertrekt naar
de studio. Een tijd lang vond ze
het nodig om vijf uur op te
staan en nog even een rondje te
joggen.
Als Jessica Fletcher is Angela
doortastend, spits, maar vooral
vriendelijk. Vaak moest ze in
haar loopbaan bitse tantes spe
len, die veel ouder waren dan
ze zelf op dat moment was. In
'Blue Hawaï' speelde ze de
Het succes kwam snel en on
verwacht. Angela werd in 1943
gevraagd voor de rol van het
oplettende dienstmeisje Nancy
in de film 'Gaslight' van
George Cukor. Als 17-jarige
stond ze in de studio's met In-
grid Bergman en Charles
Boyer en ze deed het zo over
tuigend, dat ze genomineerd
werd voor een Oscar voor de
beste bijrol.
Haar moeder, zelf een ex-ac
trice, was enthousiast. Ze kocht
onmiddellijk kleren en schoe
nen voor haar kinderen en ver
huisde de familie naar film
land Californië. Angela kreeg
een serie bijrollen en verdiende
het voor die tijden niet geringe
bedrag van 500 dollar per week.
In 1949 trouwde ze met Peter
Shaw, ook een Engelsman in
Hollywood, die nog steeds haar
echtgenoot en de laatste jaren
ook haar manager is.
In de jaren vijftig was ze
vaak te zien in dramaproduk-
ties op de Amerikaanse tv,
daarna brak een periode aan
vol rollen in musicals, die niet
zelden de heilige grond van
Broadway haaldea Maar het
grote publiek kende haar niet
Pas nu ze oma is en een tweede
carrière beleeft, is de naam
Angela Lansbury een begrip.
„Ik ben niet het type voor een
face-lift. Daar geloof ik niet
in", kan ze zich nu veroorloven
te zeggen. „Je kunt ouder wor
den met waardigheid. Je moet
bereid blijven te leren, hoe oud
je ook bent."
ROTTERDAM (ANP) - Op de 19de aflevering van
Poetry International, die van 18 tot en met 25 juni in
De Doelen in Rotterdam gehouden wordt, zullen voor
het eerst alle dichters uit communistische landen die
zijn uitgenodigd ook daadwerkelijk kunnen verschij
nen. Deze soepelheid van de communistische autori
teiten is een geheel nieuwe ervaring voor Poetry In
ternational.
Een belangrijke vertegen
woordiger van deze groep
dichters is Nizametdin Ach-
metov uit de Sovjetunie, die
vorig jaar juni na een ge
vangenschap van 21 jaar
werd vrijgelaten. Achmetov
kreeg in 1984 het Poetry-
Eregeld, dat jaarlijks wordt
toegekend aan een dichter
die wegens zijn poëzie wordt
onderdrukt. Achmetov
kreeg in het westen pas in
1978 bekendheid, toen hij ge
dichten in een lading hout
naar het westen smokkelde.
Organisator Martin Mooij
vertelde dat ook de Chinese
autoriteiten aanmerkelijk
soepeler zijn geworden dan
in het verleden het geval
was. De organisator van
Poetry was onlangs in China
en merkte daar dat allerlei
contacten met Chinese
schrijvers veel gemakkelij
ker tot stand kwamen dan in
het verleden het geval was.
Bij de officiële opening van.
Poetry International op 20
ijiji juni door de Rotterdamse
i;l;i wethouder Vermeulen zul-
j;j;j len 18 vuilniswagens, voor-
Si; zien van een dichtregel of
jij:; boektitel, een défilé rond De
jijij Doelen verzorgen. De stoet
jijij wordt vanuit een geluids-
;i;i; wagen aangevoerd door de
;i;i; Rotterdamse dichter Jules
;j;j; Deelder, wiens regel 'Een
ijiji gedicht is een bericht' als
ijiji motto voor het poëzie-festi-
i;i;i val gekozen is.
i;i;i Mooij toonde zich enthou-
i;!;i siast over het initiatief van
!;i;i de Rotterdamse reinigings-
S;i dienst Roteb om vuiliswa-
jijij gens van dichtregels te
jijij voorzien. „De Roteb bezorgt
poëzie voor elke huisdeur.
;j;j; Zo komt poëzie dichter bij
;i;i; de mensen", aldus Mooij.
ijiji Tijdens Poetry Internatio-
ijiji; nal zullen 50 dichters uit 20
ijiji; landen hun werk voordra-
jijij gen.
ij-jij Poetry International, dat
ijiji sedert begin dit jaar in een
ijiji stichting is ondergebracht,
Si; denkt er voorlopig niet aan
jijij om in het programma ele-
jijiji menten op te nemen die een
jijij: groter publiek aanspreken.
;i;!i „Als je internationale poëzie
ijiji; wilt laten horen blijft de
ijiji verstaanbaarheid natuur
ijs lij k altij d een probleem", al-
ij: j: dus Martin Mooij. Toch zijn
Si er volgens hem avonden van
Jules Deelder: Een ge
dicht is een bericht.
- foto a.m.o. fok
Poetry Internationa],
waarop ruim duizend bezoe
kers aanwezig zijn.
De voorzitter van de
nieuwe stichting, het PvdA-
Tweede-Kamerlid Kom
brink, merkte op dat critici
van het vermeende elitaire
karakter van Poetry Inter
national beter met sugges
ties kunnen komen over hoe
de aantrekkelijkheid van
het festival voor een breder
publiek vergroot zou kun
nen worden. Vanuit het Rot
terdamse gemeentebestuur,
dat Poetry met subsidie
steunt, klonken vorig jaar
opvattingen dat de organi
satoren een programma
zouden moeten presenteren
dat een breder publiek aan
spreekt.
De openingsavond van
Poetry International zal dit
jaar geheel gewijd zijn aan
Hebreeuwse poëzie. De ove
rige avonden worden gevuld
door dichters van overal ter
wereld. Twee avonden voor'
de officiële opening zal in
een soort voorprogramma
een prijs worden uitgereikt
aan de meest aansprekende
Nederlandstalige debutant.
Deze prijs van 2500 gulden is
mogelijk gemaakt door
steun uit het bedrijfsleven
Vie de platen van Ry Cooder
kent, weet dat deze Ameri-
aanse wonder-gitarist verzot
op rhythm blues. Ry
Cooder schept er eer en genoe
gen in die R B zo authentiek
nogelijk na te spelen. Daartoe
gebruikt hij steevast een aan-
zangers die voor typische
achtergrondkoortjes zorgen
Achtergrond is eigenlijk niet
het juiste woord. De zangers
[spelen een zo prominente rol
dat ze doodeenvoudig niet weg
*e denken zijn
Bobby King en Terry Evans
"horen tot Ry Cooders vaste
angers. Bobby en Terry voel
den en vulden elkaar vocaal
o goed aan dat ze besloten sa-
nen een duo te vormen en een
plaat te maken. Zodoende ver
scheen enige tijd geleden de
dpee 'Live let live'. Vorige
week waren Bobby en Terry
het land voor twee concer
ten met Ry Cooder. Bij die ge
legenheid sprak ik met hen
over hun elpee en de kansen in
[Amerika voor ouderwetse
[rhythm blues. Tijdens dat
gesprek ontpopt Bobby King
j?™ als de grote woordvoer-
?er' ,Terry Evans zat er mees
tentijds bij en luisterde er-
"aar.
Waarom hebben we zo lang
■"oefen wachten op deze elpee?
Bobby King: „Ik denk dat
we eerst moesten wachten tot
1»! die modeverschijnselen als
"hsco en rap voorbij waren.
e moesten wachten tot er bij
Pe mensen weer behoefte be
nd aan echte muziek We
Sm!1611 bovendien wachten
jot het onze beurt was, en nu
s het onze beurt. Dit is onze
terste elpee samen. Ikzelf heb
™ee keer een elpee gemaakt
Foor Wamer Brothers, in '72
öl' en een keer voor Mo-
™wn. In 1984 was dat. Nu zit-
Jl by Rounder Records,
m» n tabel, maar ik heb
i® vertrouwen dan voor-
vr^H" nu meer aandacht
[Voor ons".
Roe zijn de reacties in Ame-
nw op de elpee?
t&ïuf "Heel g0ed
slaat weer aan. Voor we
r«p
SPI
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
met Ry Cooder op deze toer-
nee gingen, zag ik in de hitlij
sten aardig wat R& B-spul
staan, zelfs van oudere acts. Ik
ben blij, want je kunt door al
lerlei trends afdwalen, maar
op den duur moet je weer bij
de echte muziek uitkomen, bij
de nummers met een bood
schap, nummers die iets te
vertellen hebben en dat zijn
dus R& B-nummers. Jonge
ren zijn er ook gek op. Soms
zit ik thuis wat met mijn eigen
muziek te klooien of draai ik
oude soulmuziek Ik doe dat
meestal met de volumeknop
open en dan komen er hele
horden kids op af. Die staan
dan buiten op de stoep mee te
swingen".
Terry Evans: „Ze houden
ervan en luisteren ernaar en
ze nemen het serieus, die jon
geren. De radio-stations pik
ken het op. Vroeger waren
mensen gek op R B dus er is
geen reden waarom dat nu
niet opnieuw zou kunnen ge-
beureu Mensen blijven im
mers mensen".
Toch bekoelde de liefde voor
R Bin de jaren zestig
Bobby: „Het was niet zozeer
de liefde die bekoelde. De pla
tenindustrie wilde een andere
richting inslaan en men wilde
die soul meer. De soul werd
gewoon afgesneden. Terry en
ik kregen bijvoorbeeld hele
maal geen kans meer. Afge
zien van ons werk met Ry
hebben we veel studiowerk
moeten doen om ons hoofd bo
ven water te houden. De indu
strie wilde één gelijkvormige
muzieksoort. Dat was makke
lijker te beheersen dan ver
schillende muzikale identitei
ten. Bovendien kreeg je
daarna een periode dat vooral
de producers en de musici be
langrijk waren. In de hoogtij
dagen van de disco waren de
zangers niet meer belangrijk,
maar wie er speelde of produ
ceerde. Nu zijn we weer terug
bij de zangers en wij zijn dus
die zangers".
Wat hebben jullie zoal gedaan
in die jaren?
Terry: „Ik wat nummers
geschreven. Voor Louis Jor
dan schreef ik bijvoorbeeld
een song die flink geld ople-
verd, maar echt een naam als
schrijver heb ik niet kunnen
vestigen".
Bobby: „Ik heb een nummer
geschreven voor de sound
track van de Richard Pryor-
film 'Brewster's millions'.
Terry en ik hebben met Boz
Scaggs gewerkt en met John
Fogerty, Bob Dylan, en met
die jongen van de Beatles die
hier in Engeland woont, hoe
heet-ie ook al weer, o ja,
George Harrison".
Valt iemand als Prince te be
schouwen als soulzanger?
Bobby: „Prince heeft soul,
maar hij is geen soulzanger.
Hij weet hoe hij de boodschap
moet overbrengen. Ik hou van
veel van zijn muziek. Hij
brengt een iets gelikte versie
van R B ten gehore soms".
Hoe is jullie relatie met Ry
Cooder, hoe gaat die samen
werking in het werk?
Terry: „Wat onze elpee be-
Bobby King (rechts) en Terry Evans: „Bij ons hoor je
geen computers, of andere foefjes, maar goeie zangers en
goeie muzikanten die goeie nummers laten horen".
- foto william claxton
treft heeft hij nummers mee
helpen kiezen. We hebben erg
veel in overleg met hem ge
daan. Met zijn platen werken
we min of meer op dezelfde
manier. Wij suggereren hem
nummers of doen hem vocale
interpretaties van songs aan
de hand".
Bobby: „Terry en ik liepen
al een tijdje met het idee rond
om een elpee te maken. Ry
had al eerder gezegd dat wij
goed klonken als duo. Op een
bepaald moment kwam hij
naar ons toe en zei: 'laten we
die elpee maken, want ik heb
een platenmaatschappij die
wel wil'. Dat was dus de kans.
we kregen een budget gingen
de studio in en maakten deze
plaat. Het kwam er heel goed
uit".
Zijn duo's niet een beetje uit
de tijd?
Bobby: „Misschien wel. De
enige keer dat je eens een duet
hoort, is vaak een duet tussen
een man en een vrouw. Maar
nu de R&B terugkomt, vin
den wij dat er meteen ook
ruimte moet zijn voor een duo.
Ja, inderdaad we duiken in
het gat dat Sam Dave na het
overlijden van Sam hebben
achtrergelaten. Maar zonder
gekheid, die twee waren bij
zonder goed destijds. Wij ho
pen op dezelfde manier tot de
verbeelding te kunnen spre
ken".
Terry: "Duetten zijn span
nend. Sommige zijn zelfs ma
gisch. Luister maar naar de
Rightious Brothers, Simon
Garfunkel of Marvin Gaye en
Tammi Terrell. We geloven
dat wij die magie ook hebben.
Ry is dat met ons eens".
Op veel Ry Cooder-platen zin
gen jullie samen met Willie
Greene jr. Waarom is hij niet
bij jullie project betrokken?
Bobby: „Wij wilden per se
een duo. Eigenlijk zing ik het
liefst alleen, maar ik dan toch
met iemand moet zingen dan
is het met Terry. Terry is een
soort tweelingbroer. We den
ken hetzelfde en kijken op de
zelfde manier tegen de dingen
aan. Ik zou niet in een groep
willen zitten. Maar ik wil niks
negatiefs over Willie zeggen,
hoor. Hij is een fantastische
zanger".
Terry: „Het was allemaal
niet zo gepland. Maar er
sprongen vonken over en
daardoor gebeurden er din
gen".
Door welke zangers zijn jullie
beïnvloed?
Bobby: „Voor mij is Sam
Cooke de allergrootste. Hij
kon werkelijk alles. Marvin
Gaye, Otis Redding, Ray
Charles ook. James Brown
voor zijn energie en vakman
schap".
Terry Evans: „Bij mij zijn
het vooral blueszangers als
Little Milton, Albert King ge
weest. Bobby Blue Bland was
een grote invloed, maar ook
Sam Cooke. Ik was destijds
ook weg van groepen als de
Five Royals en Hank Ballard
and the Midnighters".
Wat maakt een nummer goed?
Terry: „Een nummer is
goed als je je er goed bij voelt,
als je weet hoe je het kunt
projecteren. Op de plaat heb
ben we een paar hedendaagse
songs tegenover oudere soul-
en bluesstukken gezet. Dat
hoorde zo, vonden wij. Maar
echt een concept zit daar niet
achter".
Bobby: „Een goed nummer
moet een goede tekst hebben.
Het moet een verhaal vertel
len. Het is voor mij belangrijk
om te weten waarover ik zing.
Ik wil zingen over liefde, niet
zozeer seks, maar over liefde,
over gospel, want ook dat ver
tegenwoordigt liefde. Er
wordt in veel hedendaagse
teksten te openlijk over seks
gezongen te weinig aan de
verbeelding overgelaten. Ik
merk dat ik de radio afzet als
ik dat soort dingen hoor. Ik
wil niet dat mijn kinderen dat
horen. De radiostations zijn te
weinig kritisch".
Terry: „Seks is echt en mooi
ook, maar de manier waarop
je ermee omgaat is erg be
langrijk. Wat dat betreft is
seks misbruikt en mishandeld,
verkeerd geïnterpreteerd.
Door alles uit te spreken kun
je heel vulgair worden".
Bobby: „Die seksuele num
mers worden uitgezonden,
omdat het commercieel is.
Seks en vulgariteit brengen
tegenwoordig geld op. Raar,
maar waar. misschien heeft
de jeugd van tegenwoordig
niet de morele waarden waar
wij mee opgegroeid zijn".
Hebben jullie het idee dat
R&B weer een kans maakt?
Bobby: „R&B komt eraan,
maar we zullen hard moeten
werken om die muziek zijn
plaats te laten behouden
straks, want het is weer over
voor je er erg in hebt. De
Blues Brothers moesten des
tijds opboksen tegen de disco.
Hun film sloeg even aan, maar
uiteindelijk haalden ze het
niet. Nu zijn de mensen zo ziek
van rap en hiphop dat ze echt
naar iets echts snakken. R&B
is echt. Bij ons hoor je geen
computers, of andere foefjes,
maar goeie zangers en goeie
muzikanten die goeie num
mers laten horen".
Terry: „Er zijn er meer zo
als wij. Het probleem is voor
velen nog om aan een contract
te komen. Maar alleen al in
Los Angeles sterft het van de
goede R B-muzikanten. Je
haar gaat er van overeind
staan zo goed. Ze hebben al
leen nog geen kans gehad. Er
zijn in Los Angeles weer ra
diostations die 24 uur per et
maal oude rhythm and blues
uitzenden en die stations wor
den heel dicht beluisterd, juist
door jongeren. Veel kids leren
nog steeds in de kerk zingen
en ze zouden best ook wereld
ser muziek op een dergelijke
manier willen zingen, maar
die kans is er niet. Als ze als
zanger al ontdekt worden en
een contract krijgen moeten
ze hiphop gaan zingen, want
dat dicteert de industrie".
Staan jullie aan het begin van
iets?
Bobby: „Ik hoop het. Als
deze elpee succes heeft, dan
staat de wereld nog wat te
wachten, dat is geen opschep
perij. We zullen bijvoorbeeld
met een band terugkomen om
hier concerten te geven".
Mag Ry Cooder dan mee als gi
tarist?
Bobby: Als Ry wil, mag hij
mee. Hij is altijd meer dan
welkom. Hij heeft immers zo
veel voor ons gedaan. Hij
heeft voor ons deuren ge
opend. Ik ben hem dankbaar.
Ik zit nu 27 jaar in dit wereld
je, maar ik ben nog nooit
iemand tegen gekomen die
andere artiesten zoveel ruimte
zou geven tijdens zijn concer
ten. Ry doet dat wel. Hij zet
ons en zichzelf onder druk om
er het allerbeste uit te persen.
Ik ken niemand die anderen
zoveel kans geven. Ik zou het
niet doen. Als ik succes heb,
laat ik daar niemand in delen,
ik kijk wel uit. Niemand an
ders doet dat, alleen Ry",
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot
terdam (Feyenoord-stadion)
Miriam Makeba, Shalawambe,
Stella Chiweshe The Earthqua
ke, Amandla Cultural Esemble,
Calypso Rose en 'Vaalbleek Vo-
kaal, 12 juni in Tilburg (Leypark)
TPau, Mory Kante, Green on
Red, Brendan Croker the Five
O'clock Shadows en Gringos Lo
cos, 26 juni in Den Haag (Park
pop)
Bruce Springsteen, 28 en 29 juni
in Rotterdam (Feyenoord-sta
dion)
Sting, Los Lobos, John Hiatt,
Bryan Adams, Ziggy Marley,
10.000 Maniacs, INXS en Carmel,
2 juli in Torhout en 3 juli in
Werchter.
George Michael, 15 juli in Rotter
dam (Feyenoord-stadion)
Fleetwood Mac en Adventures, 14
en 15 juni in Rotterdam (Ahoy)
Stevie Ray Vaughan, 19 juni in
Rotterdam (Ahoy)
INXS, 30 juni in Rotterdam
(Ahoy)
In Tua Nua, 18 juni in Den Bosch
(Willem II)
Ladysmith Black Mambazo, 21
juni in Tilburg (Schouwburg)!
UB 40, 13 juli in Rotterdam
(Ahoy) en 21 juli in Eindhoven
(Jubileumhal)
Saxon, 14 juni in Tilburg (Noor-
derügt)
Defunkt, 15 juni in Tilburg (Noor-
derligt)
Arno, 24 juni in Tilburg (Noor
derliét)
Burning Spear, 1 juli in Tilburg
(Noorderligt)