'Weinig scripts die me aantrekken' Ik wil mijn onzin serieus overbrengen' [ARUSCHKA DETMERS EEN ZELFVERZEKERDE TOPACTRICE 'Hendrick de Keyser': geen geld meer voor grotere restauraties WOMltM Sex Hotlit lEMEENTE 1ARDENBURG GEMEENTE AARDENBURG Toneelprijzen in VS voor musical 'Phantom of the Opera' 06-3203202] DINSDAG 7 JUNI 1988 Iet begin van haar succes- tory is inmiddels overbekend: ten meisje uit Drente dat op ,8-iarige leeftijd 'au pair' naar farijs vertrekt zonder een Lord Frans te spreken. Ze [aat studeren aan het 'Con- gurs Florent' en wordt vervol- ens ontdekt door regisseur ean-Luc Godard die haar de hoofdrol geeft in zijn 'Prenom Carmen'. Daarna gaat het plotseling erg snel. Het meisje dat ooit in Nederland werd afgewezen bij een screentest voor 'Kort Ame rikaans' krijgt plots rollen aangeboden waar andere actri ces alleen maar van kunnen dromen. Zo werkt ze onder meer samen met Marco Belloc- chio in diens schokkende film 'Diavolo in Corpo' en speelt ze in de VS met Robert Wagner in een tv-serie. Tijdens het afgelopen film festival in Cannes was 'La Det- mers' een van de belangrijkste actrices. Regisseur Menahem Golan noemde haar 'de nieuwe Ingrid Bergman'. „Ze zal bin nenkort zó beroemd zijn dat ik zelfs niet meer met haar aan één tafel zal kunnen zitten", al dus Golan. Ze praat over haar loopbaan, ovr Nederland en over haar hoofdrol in Golans oorlogsfilm 'Hanna's War'. Imago Nederland 0$.32032?9 P!REDASE STRIPMAKER JEROEN STEEHOUWER (21): |06-320.322.9ig Verbeelding Tekstballonnetje ERWET ouder van Aardenburg ma. I i van de Wet algemene be. I bekend dat bij hen aan.l i de Hinderwet zijn ingeko. te Eede op 28 april 1! de gehele wasserij omvat! I op het perceel plaatselijk! raat 25 te Eede; lleghem-de Vreeze te Eede I een nieuwe, de gehele in-1 rkoop van motorbrandstol. I irgunning op het perceel I Irieversstraat 31 te Eede. ere ter zake zijnde stukken I 8 juni 1988 voor een ieder tesecretarie, afdeling Alge. ot 8 juli 1988 elke werkdag en van 13.30 tot 16.30 uur, avond van 17.00 tot 20.oij bejaardentehuis Coensdike, nburg. atum tot het einde van ïroep kan worden ingesteld I an op de aanvragen kan een bescheiden ter gemeentes* i inzien van 09.00 tot 12.00 een mondelinge toelichting verkregen. ren kunnen tot 8 juli 1988 ege worden ingebracht. De. irschrift indient, kan verzoe. gegevens niet bekend te m wordt verzocht (telefoon 6 of 17), wordt tot 1 juli 1 om gemotiveerde bezwa-l brengen en over de aanvr* i wisselen met het bevoegd en eventuele overige aan. r tenslotte op gevestigd dat I ezwaren hebben ingebracht I aven wijze en een ieder die I oe redelijkerwijs niet in staal I egenheid zuilen worden ge-1 i de ontwerp-beschikking in I 188 ter en wethouders iburg, eester, dder, l.b. is, J.M.W.H. Jansen an Aardenburg maakt ter vol-l paalde in artikel 19a, lid 4 van itelijke Ordening bekend, dat ini 1988 gedurende 14 dagenl larie, afdeling Algemene Zal bouwplannen liggen: van Overloop voor het oprich- anda aan het adres Beekman- nburg; Dhondt voor het oprichten I aan het adres Verlorendorp-1 emd onder a. kan niet voldoen ten van „Wederopbouwplan <emde bouwplan kan niet vol-l schriften „WederopbouwplanI wethouders zijn voornemens! van artikel 18a, lid 1 van del ilijke Ordening vrijstelling van pbouwplannen te verlenen, nijn van terinzagelegging kan Ie bezwaren tegen genoemde iftelijk indienen bij burgemees- van Aardenburg. 1988 burgemeester voornoemd, \.J. de Ridder,J.b. De gelukkige winnaars van een 'Tony', v.l.n.r. Ron Silver (beste acteur), Michael Crawford (beste acteur zanger) en Joan Allen (beste actrice). - foto anp NEW YORK (AP) - De musical 'The Phantom of the Opera' heeft zondag maar liefst zeven Tony's in de wacht gesleept De van oor sprong Britse produktie was de grote winnaar in het prijzenfesti val van het Broadway seizoen 1987-1988. x>r Johan van de Beek en Jo Cortenraedt jlaruschka Detmers was het stralende middelpunt van en speciale lunchparty in het strandpaviljoen van het arlton-hotel in Cannes. Maruschka was door Canon aas Menahem Golan naar het festival gehaald om de jieuwe film 'Hanna's War' internationaal te promoten. zich nog niet veel laten zien. „Dat wil ik best, maar ik ga niet in Amerika draaien, alléén maar om te kunnen zeggen dat ik daar ook succes heb. Als ze me een goed script aanbieden, wil ik daar zeker serieus over nadenken". i de Nederlandse actrice deed iat professioneel. Vijf dagen ,ng wordt ze van persconfe- jntie naar party gesleept, van fcterview naar televisie-optre- len. Op de Franse televisie was op drie verschillende kana- i te zien, maar ook de rest i de wereldpers stortte zich phaar. in 'Hanna's War' speelt Det- lers de joodse verzetsheldin anna Senesh. Senesh werd in 121 geboren in Budapest en ligreerde vlak voor de iveede Wereldoorlog naar Pa- sstina. In 1944 keert ze, na een litaire training door de Brit- n, als commando terug naar Jongarije om daar vluchtrou- voor RAF-piloten te orga- eren en zoveel mogelijk jo len uit het ghetto van Buda- st te redden. Ze wordt gevangen genomen or de collaborerende Hon- jaarse regering en vlak voor de ievrijding zonder enige vorm jan proces geëxecuteerd. De kwekkendste gedeelten jit de film zijn de scenes aarin Senesh wordt gefolterd or de Hongaarse nazi's. „Ik heb me er niet speciaal voorbereid", zei Maruschka letmers. „Natuurlijk heb ik (et als andere kinderen thuis irhalen gehoord over de oor- En op school heb ik er ook pr gelezen. Echt verdiept heb 't me er echter nooit in. Maar on ik het script voor 'Hanna' is, voelde ik een emotionele fend met dit meisje dat in Is- jaël een nationale heldin is ge- forden en daar net zo bekend I als Anne Frank. Tegen regis- |ur Golan heb ik toen gezegd: Ik bén Hanna'." [Detmers weigerde daarom jok een echte screentest te doen •or de film. In plaats daarvan eg ze enkele gedichten van nesh voor die Menahem Go- tot tranen roerden. Det- lers kreeg de rol. haar hals draagt Ma- ischka nu een Davidster die t onlangs in Jeruzalem kreeg van de Israëlische regering, als eerbetoon voor haar filmrol. Toch ziet ze haar vertolking niet als een politiek 'statement' en ze weigert ook te praten over de politiek van de huidige Israëlische regering. „Ik identi ficeer me met een vrouw die écht bestaan heeft. Het is een waar gebeurd verhaal over de strijd tegen onrecht. Het is een pleidooi voor humaniteit". Vraag: Als je nu kijkt naar het optreden van de Franse po liticus Le Pen tegen minderhe den, zie je dan niet overeen komsten met de onderdrukking van de joden in de tweede we reldoorlog? Maruschka Detmers: „Daar kan ik niet op antwoorden. Ik speel een bepaalde rol, en die speel ik met overgave. Alles wat ik heb, leg ik daarin. Maar verder ga ik niet praten over politieke principes. Dat wil ik niet. In die zin heb ik geen idealen. Maar als je je hart volgt, kun je geen fouten ma ken. Ik heb bepaalde ideeën over het leven, de maatschap pij, maar ik wil er niet mee te koop lopen. Ik wil veel van an deren leren. En ik geloof in God, maar niet in een bepaald geloof. Dat is onbelangrijk". Maruschka Detmers maakt welsiwaar een zelfverzekerde indruk maar stelt zich dikwijls ook kwetsbaar op. Over elke vraag denkt ze lang na. Ze lijkt steeds weer haar uiterste best te doen een zo eerlijk mogelijk antwoord te geven en cliché's te vermijden. Bovendien geeft ze toe dat ze nog erg veel moet le ren. „Een probleem voor mij is dat er maar weinig scripts zijn die me aantrekken en waar ik ook mijn nek voor wil uitste ken. Ik zit nu in een positie dat ik veel interressante aanbie dingen krijg, maar het is ook al gebeurd dat ik een jaar lang geen enkel script onder ogen kreeg dat de moeite waard was. In zo'n geval werk ik liever he lemaal niet". Voor de rol van Hanna zocht Maruschka Detmers: „Degenen die zeker na 'Hanna' nóg denken dat ik een sekssymbool ben, hebben nooit iets van mij of m'n films begrepen." - foto guy van grinsven regisseur (en Cannon-baas) Menahem Golan de hele wereld af. Eerst in Israël, omdat hij vond dat een jodin de rol moest spelen. „Maar ik vond niemand die geschikt was", zei Golan. „Daarna heb ik in Amerika ge zocht, tevergeefs. Zes weken voor het begin van de opnames vond ik Maruschka. Het waren voor mij gelukkige dagen toen ik merkte met hoeveel tempe rament zij de rol van Hanna naar zich toetrok. Ze was zó in tens. Toen de film klaar was kwa men we tot de gruwelijke ont dekking dat er in het laborato rium iets mis was gegaan met de sterfscène van Hanna. Die moest dus opnieuw worden op genomen. Ik heb Maruschka moeten smeken terug te ko men. 'Ik kan maar één keer sterven', zei ze. Het heeft me vier dagen gekost haar zo ver te krijgen dat ze de sterfscène opnieuw deed. Maar toen deed ze het dan ook met evenveel emotie als de eerste keer". Maruschka wordt door het Franse publiek gezien als een Franse actrice. Ze is enorm po pulair en wordt in een adem genoemd met Isabelle Adjani en Nastassia Kinski. Dit najaar beginnen in Frankrijk de op names voor de film 'Deux' waarin Detmers de hoofdrol speelt, samen met Gerard De- pardieu. Ook in Italië geldt ze als topactrice en gaat ze met Marco Ferreri 'Oh, how good are the whites' maken. Alleen in Amerika heeft Maruschka Acteurs en actrices krijgen al snel een imago opgespeld. Ro bert Redford als intelligente lover, Clint Eastwood als harde revolverheld. Maar net zoals dat beeld bij deze twee Ameri kanen niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid, zo is het ook bij Maruschka het geval. „Na 'Diavoli in Corpo' zagen sommige mensen me als een sekssymbool. Daar kan ik al leen maar om lachen. Ik werk met alle energie en liefde aan een rol. Mensen die me dan een bepaald stempel wil opdruk ken, begrijpen me niet. En de genen die zeker na 'Hanna' nóg denken dat ik een sekssymbool ben, hebben nooit iets van mij of m'n films begrepen. Jammer voor hen". Detmers komt nog maar zelden in Nederland. Af en toe bezoekt ze haar moeder. Toch voelt ze allerminst 'te goed' voor een rol in een vaderlandse film. Maar de kans dat het er ooit van zal komen, acht ze gering. „Tot nu toe zijn er maar wei nig Nederlandse films gemaakt die me aanspreken. Maar dat kan natuurlijk veranderen. Voor het overige maakt het me niet uit waar ik werk, of dat nu in Nederland is of in Timboek- toe." Ze is bijna constant op reis. Mist ze niet een plek waar ze zich thuis voelt? „Ik ben op zoek naar een soort thuisland. Ik heb afwisse lend in Frankrijk, Italië, Joego slavië en Mexico gewoond, en daar heb ik goede vrienden. Maar mijn ware thuis heb ik nog niet gevonden. Nederland is dat in ieder geval niet, daar ben ik al te lang voor wegge weest. Ik leid in feite een soort zigeunerbestaan, en daar voel ik me niet slecht bij 'Phantom' kreeg een Tony in de categorie beste musical, maar ook hoofdrolspeler Michael Crawford, regisseur Ha rold Prince en actrice Judy Kaye vielen in de prijzen. Voorts waren ook drie Tony's wegge legd voor de technische uitvoering van de musi cal. Andrew Lloyd Web ber componeerde de mu ziek voor 'The Phantom'. In de categorie toneel stukken kreeg 'M. But terfly' van David Henry Hwang een Tony. Dit ware verhaal over de verhouding van een Franse diplomaat met een travestiet-zanger van de Opera van Beijing sleepte in totaal drie prij zen in de wacht. Ron Silver werd uitge roepen tot de beste tonee lacteur voor zijn rol in David Mamet's 'Speed- the-Plow'; Joan Allen viel deze eer te beurt in de categorie actrices voor haar rol in Lanford Wil son's 'Burn This'. Het Broadway seizoen 1987-1988, dat op 29 mei afliep, was een van de beste in lange tijd, on danks een daling in het totaalaanbod van toneel stukken en musicals. Er werd voor ruim 253 mil joen dollar aan kaartjes verkocht, een nieuw re cordbedrag. Het aantal bezoekers steeg met bijna 17 procent van iets min der dan zeven miljoen naar 8,1 miljoen. BLOKZIJL (ANP) - De Vereniging Hendrick de Keyser heeft besloten alleen nog monumenten te kopen die in re delijk goede staat verkeren. De vereniging is hiertoe over gegaan omdat er nauwelijks nog geld beschikbaar is voor grote restauraties. Het nieuwe aankoopbeleid heeft tot ge volg dat panden waaraan veel moet worden opgeknapt, niet meer worden gered. De vereniging heeft de reani- matie-taak verloren. Mr. P. van der Laan, voorzitter van de Vereniging Hendrick de Key ser, heeft dit in Blokzijl ver klaard toen hij namens deze vereniging de Monumenten- prijs van het Prins Bernhard- fonds in ontvangst nam. De vereniging Hendrick de Key ser, die over heel Nederland 265 monumenten bezit, heeft deze prijs, groot 100.000 gulden, ge kregen voor haar stimulerende invloed op andere eigenaren van monumenten. Het gebrek aan geld voor monumentenzorg kan volgens Van der Laan 'desastreuse ge volgen hebben'. Hij verwacht evenmin een gunstige uitwer king van de decentralisatie van het monumentenbeleid. Dit be leid komt er in zijn ogen op neer dat 'de prioriteitenlijsten voor restauratie worden vast gesteld op 800 plaatsen door niet-kunsthistorisch opgeleide burgers. Het gevolg zal zijn dat niet zelden nostalgische gevoe lens van de burgerij zwaarder wegen dan wetenschappelijke en artistieke argumenten.' De Vereniging Hendrick de Keyser wil dat de Monumen tenwet flink wordt gewijzigd. Zo moet er in die wet komen te staan dat de eigenaren van mo numenten verplicht zijn tot on derhoud en dat ze een verzeke ring moeten afsluiten die voor ziet in de vergoeding van res tauratiekosten na bijvoorbeeld brand. Bovendien dient de be scherming van het complete in terieur van monumenten beter te worden geregeld. Nu komt komt het nogal eens voor dat delen van een interieur worden verkocht om onderhoud van het gebouw te financieren, zo signaleert Hendrick de Keyser. I ji/ei 50 ct. p/m I 50c p/m VERTELLER vertelt het ast. Dat'ie heel aardig kan kenen is onontbeerlijk maar de hoofdzaak, vindt hij. pn uitgewogen combinatie i woord en beeld is voor hem allerhoogste wat de vertel- nst de lezer te bieden heeft. Par kan geen leesboek tegen- -aaar kan geen kampvuur- Tnaal aan tippen. maakte strips veel meer zijn dan een verzameling plaatjes met tek sten. Dat komt omdat in Nederland de prent altijd ondergeschikt is ge weest aan het woord. Dat is er inge pompt, op school al. Boeken lezen, dat is pas goed voor je ontwikkeling zeggen ze, strips lezen is plaatjes kijken. Bij het woord aap hoort de tekening aap, maar het beeld is on dergeschikt. Slechts gemaakt om het woord te verduidelijken. Weinig mensen ook, en dat zit er al vroeg in, kunnen niet echt goed kijken naar een tekening. Dat hebben ze nooit geleerd. Lezen kunnen ze allemaal wel." Oe heetste lijn tu-j Moskou en Washing 50 ct Pj 'aAaar Jeroen Steehouwer, 21 il ge'e<?en geboren in Klundert, is arschijnlijk Neerlands jongste fcowr"?6'6 stripmaker ('noem me F eft geen striptekenaar'). Hij u,er uet van leven. Maar er gloort F/f als een doorbraak, nu het be- e stripblad 'Sjors en Sjimmie' 'lee*t Bekocht. Het ver- L em zeer maar verwondert fl'laawehjks. Hij krijgt immers |vande beste van Nederland. ®ehouwer heeft een uitgespro- over stripverhalen, lal h m.n'et aan met het ver- Li zo vreselijk I kunnen zijn, alleen J'°?r schoolkinderen. „Veel oeseffen niet dat goedge- Jeroen Steehouwer: „In Neder land is de prent nog altijd onder geschikt aan het woord." - foto's os stem/johan van gurp. „Het woord, daar gaat het de docen ten om. Zelfs bij het voortgezet on derwijs is Maarten Toonder als lite ratuurkeuze nog een beetje taboe. Bij het lezen van een goed boek gaan je gedachten beelden vormen. Die woorden prikkelen je fantasie en je bouwt situaties, beelden, een zichtbare wereld op. Dat kan heel prachtig zijn. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat het ook an dersom kan? Dat het bekijken van een goede tekening woorden in je verbeelding kan oproepen? Dat kan ook, weetje." „Mijn bezwaar bij die vertellin gen is dat ze niet absoluut duidelijk zijn. Duidelijkheid krijg je alleen door woord en beeld te combineren. Minder ruimte voor de verbeel- Een fragment van het verhaal dat in september in Sjors en Sjimmie wordt gepubliceerd. Met de clown Fanteasy als hoofd persoon. dingskracht van de lezer, maar wat de verteller te zeggen heeft komt spijkhelder over. Woord en beeld, dan heb je een strip. Goed gemaakt het hoogste wat de vertelkunst te bieden heeft. Het bezwaar is na tuurlijk dat er zo ontiegelijk veel troep op de stripmarkt is. Dat ver stevigt het imago van de strip als ondergeschikt, onbenullig en opper vlakkig medium alleen maar." Sprookjes vormen de basis voor het werk van Steehouwer. Dat zijn pure verhalen, met een duidelijke lijn, goede verhaaltechniek, soms keihard, maar altijd wonderlijk. Die wereld zoekt hij. Ook in zijn door Sjors en Sjimmie gekochte verhaal Big City Blues, de beleve nissen van de clown Fanteasy. Het is niet helemaal zijn eigen werk, eigenlijk meer een co-productie. Zijn leraar en idool Fred Julsing (bekend van 'Ukkie' op de achter kant van het damesblad Margriet) helpt hem ermee. „Dan duiken Fred en ik een kroeg in, praten een tijd heel fel op elkaar in en dan blijkt er na een uur of zo ineens een verhaal te zijn. Fred stuurt me dan later schetsen die ik uitwerk. Zo is Fan teasy geboren. Het interessante is nu om dat karakter uit te gaan bou wen." Steehouwer heeft les gehad op de kunstacademie in Breda, maar is er, zegt hij zelf, afgeschopt. „Daar lie pen ze steeds met potten en verf, terwijl ik hele dagen mannetjes met grote neuzen tekende." Het eerste verhaal telt twaalf strippagina's waaraan hij per stuk wel drie we ken heeft gewerkt. In september wordt het gepubliceerd. Het streven daarna wordt het album, de kroon op het werk van elke stripmaker. De klassiek fout in de strip is voor Steehouwer het plaatje van de hoofdpersoon met daarboven in een tekstbalonneije zijn gedachten. „Soms staan er hele lappen tekst in en dan schiet de tekenaar in de stripmaker tekort, vind ik. Dan kun je beter een leesboek schrijven. Nee, je kunt tekenen wat zo iemand denkt In de sfeer van het plaatje, In de details. Hetzelfde wat ik bedoel met tekeningen in het brein van de lezer omzetten in woorden. Een mannetje die in de regen staat, daar kun je in woorden bovenzetten da t'ie zo ontzettend depressief wordt van dat kloteweer. Je kunt dat de pressieve ook uit de tekening laten ademenen. In de tekstballon zet je dan alleen maar Pfffff... Of zoiets." Wereldberoemde stripalbums (zoals Asterix) zijn gemaakt door koppels. Een tekenaar en een tekstbedenker maken samen het boek. Steehouwer vindt geen van beiden een echt ver teller. Slechts met elkaar vormen ze het ambacht Steehouwer noemt zich daarom bij voorkeur een strip maker. Hij bedenkt en ontwerpt. Nu nog met zijn leraar, straks op eigen houtje. Hij behoort tot de nieuwe genera tie Nederlandse stripmakers. „Als je me in een hokje wilt plaatsen zou je mij een lid van de nieuwe romantici kunnen noemen", zegt hij peinzend. Dan, kennelijk in een poging die se rieuze indeling te relativeren, volgt een enthousiast betoog over Ierse beroepsvertellers van vroeger die staande op een heuvel soms wel we kenlang de mensen vermaakten en boeiden met hun verhalen. „Ik doe dit omdat ik denk dat ik iets te vertellen heb. Niet dat ik zin nige dingen te melden heb, maar ook mijn onzin wil ik serieus over brengen. Heb je Alice in Wonder land weieens gelezen? Zo bedoel ik het nou. Die verteller vertelt ver schrikkelijke onzin, maar zo serieus dat als je het leest, je er in verdwijnt en je houdt er een fantastisch gevoel aan over. Zo wil ik vertellen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23