liger m/v J SUCCES VAN DE 'VERZIEKT' ROND CD WESSANEN I au Dienst 1LACH CO N.V.j iREN DECLARANTEN ILING-DECLARANTENI 3LACH CO B.V.j nderhouds- monteur en e grammofoon, die neuzige voor loper van moderne CD-spelers, is 100 jaar oud. In Londen wordt dit eeuwfeest gevierd met een kleine tentoonstelling van antieke grammofoons, ouderwetse 'pick-ups', moderne cassette-recorders en een heuse Philips CD van 1984. De fonograaf van Thomas Edi son, precies tien jaar ouder dan de grammofoon, is ook vertegenwoordigd. Deze boeiende expositie heet 'Revolutions in Sound' (Omwentelingen op het terrein van geluid). Ze kan tot de lente van volgend jaar wor den bezocht in Groot-Brittanniës Nationale Geluidsar chief, een weinig bekende afdeling van de wereldbe roemde British Library, op de Exhibition Road (nu mero 29) in de Londense binnenstad. Liegen ZATERDAG I 4 JUN119881 Zelf draaien Hondje >v Etten-Leur i Belangstelling? Schrijf een brief met gegevens over uw opleiding en ervaring aan Wessanen Meel B.V., Postbus 11, 1520 AA Wormerveer, t.a.v. de heer R.C. Mousset Hoofd Personeelzaken, Telefoon 075 - 294 220. De oudste grammofoon In de verzameling van het Nationale Geluldsarchlef In Londen: gemaakt In Duitsland circa 1894. HIJ werd In Engeland geïmporteerd door een speelgoedfabrikant en was de eerste grammofoon op de Britse markt. een gordijntje van naar voren gekamd haar verborgen. Ter bevordering van de waarheids zin zal het lied van Hieronymus zijn nut wel hebben gehad. In Amerika wordt, tot stich ting van de jeugd, een wat ge spierder verhaal verteld van George Washington, die als kind met zijn bijltje een kersen boom had omgehakt en daar voor moedig de verantwoorde lijkheid op zich nam, omdat hij geen leugen over de lippen kon krijgen. Waarheidslievende kin deren staan nog steeds hoog aangeschreven en het is daarom maar goed, dat ze het vakblad van de Amerikaanse psychia ters niet kunnen lezen. Daarin wordt namelijk gezegd, dat leu gens een positieve rol kunnen spelen in de emotionele ont wikkeling van het kind en dat de eerste geslaagde leugen ge zien mag worden als een posi tieve mijlpaal in de geestelijke ontwikkeling van het kind. Lie gen kan dus gezond zijn. Maar pas op. Gezond of niet, liegen is tamelijk ingewik keld. De psychiaters in het eer der genoemde vakblad vinden leugens waardoor mensen schade oplopen trouwens onge zond. Ze erkennen het nut van de sociale leugen, die als smeer olie van het maatschappelijk le ven fungeert en ze hebben vast gesteld, dat de volwassen Ame rikaan gemiddeld 13 keer per week üegt. Ik weet niet of in dat gemiddelde de prestaties zijn doorberekend van lijders aan de onaangename aandoe ning pseudologia fantastica, die brede stromen van fictieve ver halen draperen rond minieme kemen van waarheid, dit alles tot meerdere eer en glorie van henzelf. De lijder aan pseudo logia fantastica amuseert zijn omgeving met mededelingen, dat hij bijvoorbeeld op de aan vallige leeftijd van 3 maanden zijn eerste complete zin heeft uitgesproken, op zijn derde een indrukwekkende prediking heeft gehouden voor een grote menigte en dat hij op zijn acht ste al een baan had bij een Amerikaans weekblad tegen een jaarsalaris van acht miljoen dollar. Melodramatische en grandioze leugenaars, begaafd in de kunst van de overdrijving, behoren eveneens tot de tame lijk onschuldige soort, maar we moeten waakzaam zijn voor de manipulatieven, die cynisch en zelfzuchtig netten van bedrog uitzetten, bijvoorbeeld om weerloze, oude vrouwtjes in te verstrikken en van haar spaar penningen te ontdoen. De leu gen strekt zich dus uit van amusement tot banditisme. De begaafde leugenaar moet over een ijzersterk geheugen beschikken. De natuur komt hem te hulp met een geheugen systeem in de hersenen, dat is opgetrokken uit een onuitspre kelijk aantal neuronen: het is getaxeerd op een cijfer met 28 tot 30 nullen. Hoe het mogeüjk is, dat ondanks al die geheugen steunende neuronen het geheu gen van veel mensen een zeef is, een verdorde uier, is een raad sel. Zij kunnen zich het beste ophouden met de waarheid. Postbus 11 1520 AA Wormerveer D Centrum 31Autoweg E19 ilEER/België 12.3-315.86.60 zoekt voor spoedige indiensttre-J ding: Gelieve schriftelijke sollicitaties lil richten aan: Postbus 6, 4880 AA Zundert t.a.v. de heer J. van Nederkassel. Een wrange toekomstbeeld van een kunstenaar. Straks luistert er geen hond meer naar de grammofoon. Pick-up is jarig, hoewel was het de nationale hymne van generaties voorbeeldige knaapjes, die inmiddels het aardse tranendal in vroomheid en vreze des Heren hebben ver laten of met de pet in de hand op de valreep staan. Kort samengevat komt de in houd van het lied hierop neer: Jantje, die hep te wandelen, of zich voortbewoog op zijn Vlie gende Holllander, zag eens pruimen hangen (oh, als eieren zo groot) en hij kwam in de ver leiding er enige van te plukken, schoon zijn vader 't hem ver bood. In de roes van de beko ring overwoog Jan, niet geheel en al ten onrechte, dat men aan een boom zo volgeladen een twee pruimen niet zou missen. Pikken en niet over lullen, zou een behoorlijk hedendaags kind hebben geoordeeld, maar in het epos van Hieronymus wordt het een pittig drama, waarin Jan, die niet bereid was de fruitdiefstal in leugen te verhul len, voor zijn deugdzaamheid met een pet vol pruimen werd beloond. Jan koos eieren voor zijn geld, want in die tijd kon den ouders op het voorhoofd van hun kinderen zien, of ze lo gen, zelfs al hadden ze de zwarte leugenlettertjes achter ïdsmonteurs binnen de Technische alle voorkomende werkzaamheden ie van apparatuur en installaties, ouden zij zich bezig met het op- en inproduktielpen. m VERWACHTEN 5 jaar. U hebt een opleiding op MTS uw niveau met üefst enige ervaring in lijke functie. U bent initiatiefrijk en kgericht en zelfstandig denken en id om, indien nodig, ook in twee ploegen Honden1 Jaar grammofoon. Vooraan In 't midden een kopie van de kleinste grammofoonplaat ter wereld. Deze werd gemakt In de Jaren twintig; er stond één couplet van het 'God Save the King' op. Links achteraan een Columbia 111GP-kof- 'ergrammofoon. In het midden op de achterste rij een Philips CD104 van 1984, met daarboven een Pathéphone Modèle F van 1906. Door Roger Simons Niet iedereen kent het verschil tussen een fonograaf en een grammofoon. De Amerikaan Thomas Edison ontdekte in 1877 een techniek voor het vastleggen van geluid. Het apparaat dat geluidsop namen maakte en reproduceerde, noemde hij 'fonograaf. Het was uitge rust met een draaiende metalen trommel. Hierna hield Edison zich tien jaar lang bezig met de uitvinding en ontwikkeling van electrisch licht. In 1888 kwam hij echter voor de dag met een 'geperfectio neerde' fonograaf. De draaiende trom mel van het oorspronkelijke apparaat had plaats gemaakt voor een cylinder van was. Op dergelijke cylinders stond het geluid dat door de fonograaf kon worden gespeeld. Edison probeerde met zijn toestel te concurreren tegen een ander apparaat voor de reproductie van geluid dat toen net op de markt was gebracht. Het maakte eveneens gebruik van wassen cy linders en droeg de benaming 'grafo- foon'. Massaproduktie van de cylinders was evenwel bijzonder moeilijk, wat tot gevolg had dat de grafofoon geen succes nummer werd. Hij verdween omstreeks 1913 van de markt. Hoewel de fonograaf van Edison nog tot in de jaren twintig bleef bestaan, werd uiteindelijk ook hij verdrongen door de grammofoon van de Emile Berli ner. Deze Duitser was uitgeweken naar de Verenigde Staten. Vandaag de dag woont daar nog een kleinzoon van hem. Berliner was een 'self-made man' die zich opwerkte door middel van zelfstu die. Hij had de microfoon uitgevonden, die door Alexander Graham Bell werd gebruikt bij de uitvinding van de tele foon. Op 16 mei 1888 kwam Emile Berli ner voor de dag met het eerste apparaat voor de reproductie van geluid dat was vastgelegd op een plaat. In het Amerikaanse Philadelphia gaf hij die dag een demonstratie met zijn gram mofoon. Het was een primitief ding. De draaitafel werd met de hand in beweging gebracht. Wie het geluid wilde horen, moest in een bepaald tempo met een slingertje blijven draaien. Op de draaitafel lag een plaatje van zink. Er konden duizenden kopieën van gemaakt worden. De afspeelnaald van Berliners grammofoon was via een cen traal diafragma en een rubber buis ver bonden met een metalen geluidsverster- kende hoorn. De Amerikanen vonden deze Duitse uitvinding wel een vernuftig ding, maar zij toonden zich niet bereid er geld in te steken. Berliner zag zich dan ook genoodzaakt terug te keren naar zijn geboorteland. In 1899 besloten de Duitse speelgoedfabri kanten Kammerer und Reinhardt, van Walterhausen in Thuringen, zijn eenvou dig apparaat in produktie te nemen. Zij maakten ook de eerste grammofoonpla ten van 12,5 cm doorsnee te maken. De Britse speelgoedfirma Parkins and Gotto, die een grote zaak had op Lon- dens Oxford Street, importeerde in 1891 de eerste grammofoons in Engeland. Hun verkoopprijs bedroeg toen 2 gui neas (2 pond en 2 shillings). De firma die ook muziekdozen verkocht, vond het ge luid dat door de grammofoon werd voortgebracht „gewoon lachwekkend". Het kon de vergelijking met de klank van hun goede, dure muziekdozen niet doorstaan. Dit kwam omdat de schijf op het draaitafeltje van de primitieve grammo foon met de hand in beweging moest worden gehouden. De vereiste snelheid bedroeg 80 tot 120 toeren per minuut. Dat was zeker geen gemakkelijke opga ve. De grammofoon had dus een betere aandrijving nodig. Al in 1893 werd in Amerika geprobeerd het gewenste resul taat te bereiken met een niet bepaald voor dit doel geschikte primitieve elektri sche motor. Het veermechanisme, uitge vonden door de New Yorkse mecanicien Eldridge Johnson, bleek echter de beste oplossing. In 1897 werd door Emile Berliners broer Joseph in het Duitse Hannover de eerste fabriek van grammofoonplaten opgericht. Een jaar later kwam in Lon den de Gramophone and Typewriter Company tot stand. Deze fabriceerde eerst ook schrijfmachines, maar had daar zo weinig succes mee dat zij zich geheel ging toeleggen op grammofoons. De 'Monarch Senior', die op de Lon dense tentoonstelling te zien is, was een van haar fraaiste producten. Vandaag de dag is diezelfde Gramophone Company een dochtermaatschappij van de platen- gigant EMI. In Engeland lanceerde zij destijds de nieuwe Amerikaanse gram mofoon met veermechanisme. In januari 1907 drukte de Gramophone Company in haar catalogus voor het eerst de door Francis Barraud (1856- 1924) geschilderde prent af van een bas taardhondje (het dier heette Nipper en was eigendom van Francis' broer Mark) dat zat te luisteren naar het geluid uit de hoorn van een grammofoon. Op het oor spronkelijke schilderij luisterde Nipper naar een fonograaf, maar de fabrikant van dit appartaat, de firma Edison-Bell (Alexander Graham Bell had samen met Thomas Alva Edison gewerkt aan de verbetering van de fonograaf en zijn wassen cyünders), vond het een prent van niks. The Gramophone Company daarente gen zag wel brood in het schilderij. Zij besloot het te kopen, op voorwaarde dat Barraud de fonograaf van Edison-Bell overschilderde met een grammofoon. De kunstenaar deed dit met plezier. Hij kreeg honderd pond: 50 voor het doek en 50 voor de auteursrechten. Nadat in 1910 de justitiële beslissing was gevallen dat de Gramophone Com pany geen exclusieve rechten had op het woord 'gramophone', werden alle platen en apparaten van dit bedrijf voorzien van labels met de nieuwe benaming 'His Master's Voice', De Stem van zijn Mees ter, die de hele wereld door bekend is. De oude grammofoon onderging pas na de tweede wereldoorlog revolutio naire technoligische verbeteringen. Deze hadden onder meer tot gevolg dat in die periode ook de platenindustrie tot grote bloei kwam. Maar de CD-speler, die in het begin van de jaren tachtig op de markt werd gebracht, nadat de Japan ners het digitaal vastleggen van geluid hadden uitgevonden, staat kennelijk op het punt alle moderne nazaten van de gevierde eeuweling gewoon van de kaart te vegen. Het klapstuk van de Londense ten toonstelling; een fraaie 'Senior Mo- narch'-grammofoon uit 1904 op een meubel waarin de platen werden ge borgen. De grammofoon en het kastje kostten In 1904 samen 25 pond. TILLING? w sollicitatie aan Spyer, Van der Vijver urg B.V., t.a.v. de heer T.H. Stapelvoort, 4870 AA Etten-Leur. Voor nadere kunt u bellen met de heer C. den Boer, 608-27321. an het zoet-hypo- criete en deemoedig- <T moralistische vers antje zag eens pruimen han gen van de brave Hieronymus ,an Alphen herinner ik me «echts een paar vlagen. Toch ingename uren te werken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29