Joegoslavië staat aan de rand van de afgrond Na akkoord koper is koop gesloten ORSEKR WIR-'lek' zorgt voor coalitie-ruzie TITO'S ARBEIDERSPARADIJS GEDEGRADEERD TOT SCHULDENLAND cda en vvd eisen excuses van elkaar Onverantwoord beleid aar werktijd^ irote schoon -DESTEM- DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 3 JUN11988 dESTEMBINNENLA OVERROMPELING VAN VERKOPER GEMAKKELIJK TE VOORKOMEN IE Stem go Vorige week werd bekend, dat CDA en WD met een initiatief wetsvoorstel komen met de bedoeling dat weduw naars met kinderen tot 16 jaar een maandelijkse uitke ring gaan ontvangen van 200,- per kind. Daarmee zal een deel van de extra kosten die ontstaan voor de verzor ging en opvang van de kinde ren moeten worden bestre den. Je kunt dat nauwelijks een doekje voor het bloeden noe men. Als er twee kinderen jonger zijn dan zestien jaar ontvangt de weduwnaar 400,- per maand. Als er huishoudelijke hulp moet worden aangetrokken, doe je met die 400,- niet zoveel. Er wordt bijgezegd dat het om een tijdelijke regeling gaat die vooruitloopt op een alge hele herziening van de Alge mene Weduwen en Wezen wet (AWW) die tegen 1990 wordt verwacht. Met de invoering van dit voorstel is jaarlijks toch nog een bedrag van circa ƒ24 miljoen gulden gemoeid. Dit initiatief wetsvoorstel is het uitermate magere resultaat na vele jaren politieke strijd over de toepassing van het beginsel van gelijke behan deling van mannen en vrou wen in de sociale zekerheid. Het klakkeloos van toepas sing verklaren van de Alge mene Weduwen en Wezen wet op weduwnaars is niet mogelijk. Het heeft bijvoor beeld geen zin aan weduw naars een uitkering toe te kennen die doorloopt tot het vijfenzestigste levensjaar. Overigens staan er in de AWW een aantal bepalingen die je alleen maar als hoogst overdreven kunt bestempe len. In de eerste plaats geldt daarbij het probleem van de pseudo-weduwen. Als een man komt te overlijden en hij is al twee keer getrouwd geweest en gescheiden, heb ben zowel zijn wettige vrouw als de beide van hem ge scheiden echtgenoten recht op een weduwen-pensioen. Als ze niet hertrouwd zijn en aan de overige voorwaarden voldoen. Het komt voor dat een man drie of soms vier (pseudo)-weduwen achter laat. In de tweede plaats vind ik het een kwalijke situatie, dat het weduwenpensioen onge- kort tot het vijfenzestigste jaar blijft doorlopen, ook al heeft de betrokken weduwe een arbeidsinkomen. Sociale uitkeringen worden wel ge kort. Deze zaken zijn al jaren bekend en geen minister, geen kamerlid heeft tot nu toe het lef gehad deze mis standen uit de weg te ruimen. Niet dat het financieel veel zal opbrengen, het gaat dus in hoofdzaak om de princi piële kant van de zaak. Daar had al lang wat aangedaan moeten worden. Het hoofdprobleem is fei telijk de maatschappelijke ontwikkelingen. Bij de tot standkoming van de AWW speelde heel sterk mee dat de kostwinner in de meeste ge vallen een man was. Die si tuatie is grondig gewijzigd. We kunnen er nu vanuit gaan dat vrouwen zelf een inkomen verwerven. Als beide partners individueel een inkomen verwerven. heeft het verlies van één van de partners - financieel ge sproken - minder grote ge volgen dan vroeger toen de kostwinner uitviel. De wet gever is gedoemd wat dit be treft achter de feitelijke ont wikkelingen op maatschap pelijk gebied aan te lopen. Maar de afstand tussen deze feitelijke ontwikkelin gen en de wetgeving is nu onverantwoord groot gewor den. In dit verband vraag ik me daarom af of de Neder landse staat nog wel bij machte is om collectieve re gelingen te treffen die sterk afhankelijk zijn van de zich snel voltrekkende maat schappelijke ontwikkelingen. Is het niet beter dit over te laten aan particuliere in stanties (pensioenfond sen,verzekeringsmaatschap pijen) die veel adequater kunnen reageren. Zij zijn bij het nemen van beslissingen niet afhankelijk van de traag werkende politieke procedu res. En het voordeel daarbij is dat men een verzekering op maat kan afsluiten, geheel afgestemd op de eigen ge zinssituatie. De nieuwe AAW die in 1990 in werking zou kunnen treden zou daarom een be perkte werkingsduur van zes tot tien jaar moeten hebben. In die periode zou onderzocht moeten worden of de parti culiere organisaties de plaats kunnen innemen van een col lectieve sociale verzekering voor weduwen en wezen. Alles overziende vind ik, dat de bewindslieden op het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ten aan zien van de volksverzekerin gen AOW en AWW een bij zonder slecht beleid hebben gevoerd, want de invoering van de inkomens-afhanke lijke AOW heeft de zekerheid die men vroeger dacht te hebben bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd, ernstig aangetast. Daar hebben de pensioenfondsen en verzeke- ringsmaatschapijen door middel van aanvullende pen sioenen een grotere finan ciële zekerheid weten te scheppen. Maar dat neemt niet weg, dat de bodemvoor ziening in ons pensioenstelsel op onverantwoorde wijze is aangetast. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. j 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter-Jan Dekkers JOEGOSLAVIË is totaal ziek. Het vroegere paradijs van socialistisch arbei derszelfbestuur onder de legendarische Joseph Broz Tito staat voor een bank roet. Met een staatsschuld van ruim 40 miljard gulden, een hollende inflatie van 170 pro cent, ruim 1,2 miljoen werklo zen op 23 miljoen inwoners en een machteloos centraal be stuur is Joegoslavië afhanke lijk geworden van buiten landse leningen om de econo mie draaiende te houden. Maar zoals de internatio nale kapitaalverschaffer bij uitstek, het Internationaal Monetaire Fonds (IMF), de schuldenlanden in de Derde Wereld de duimschroeven aandraait als voorwaarde voor financiële steun, zo heeft het IMF ook het 'arbeiderspa- radijs' Joegoslavië een fors bezuinigingsprogramma op gelegd. De Joegoslavische munt is vorige week derhalve met bijna een kwart in waarde verminderd. Verder heeft de regering de prijzen van goe deren en diensten fors ver hoogd en de lonen bij verlies gevende bedrijven met zo'n 30 procent verlaagd. Verder zul len onrendabele bedrijven worden gesloten. Het gevolg is dat de levens standaard, die sinds 1980 al met eenderde is teruggelopen, verder zal afnemen. En dat heeft weer tot gevolg dat steeds meer Joegoslaven het niet meer pikken. Een golf sociale onrust overspoelt het land. Talloze stakingen zetten de toch al belabberde economie nog ver der onder druk en in de steden wordt gehamsterd, alsof mor gen een oorlog uitbreekt. In die crisissfeer probeert de veelbekritiseerde leiding van de Liga van Communis ten - Joegoslavië is een fede rale staat - het hoofd boven water te houden. Partijleider Boskou Krunic stelt alles in het werk niet dezelfde smade lijke afgang te maken als zijn voorganger Renovica. Vorige maand aanvaardde het parlement een pakket eco nomische hervormingen van premier Branko Mikulic. Dat gebeurde overigens pas nadat de regering ternauwernood een motie van wantrouwen had overleefd. De problemen waarmee de centrale leiding in Beograd worstelt zijn rechtstreeks te rug te voeren tot de staatkun dige inrichting van het land. President Tito koos in 1948 in afwijking van het centra listische systeem van Sovjet leider Stalin voor een sterk gedecentraliseerd systeem van arbeiderszelfbestuur. Daarnaast voerde hij een grondwet in die voorzag in een collectief leiderschap na zijn dood en grote regionale autonomie voor de zes deelre publieken en de twee auto nome provincies waaruit Joe goslavië bestaat. Dat arbeiderszelfbestuur - in de jaren zestig door velen in West-Europa de hemel in- geprezen - zorgde wel voor een torenhoge buitenlandse schuld en maakte oncontro leerbare financiële praktijken mogelijk. Zo kwam vorig jaar augus tus een enorm financieel Vroeger was Joegoslavië onder leiding van de legen darische leider Tito een 'ar beiders paradijs'. FOTO AP/ARCHIEF DE STEM schandaal aan het licht, waarbij tal van partijbonzen waren betrokken. De toenma lige vice-president Hamdija Pozderac was de eerste die dat de politieke kop kostte. De afgelopen dagen deden steeds meer geruchten de ronde over nieuwe schanda len. Zo eiste vakbondsleider Zvonimir Hrabar een onder zoek naar vermeende corrup tiepraktijken van Krunics voorganger Renovica. Hoge ambtenaren en partijleiders zouden met geld, dat bestemd was voor de ontwikkeling van achtergebleven gebieden, dure villa's hebben gebouwd aan de Adriatische Zee. In Sa rajevo kwam onlangs een vergelijkbaar schandaal aan het licht. Het oncontroleerbare sys teem van arbeiderszelfbe stuur maakt het de centrale leiding in Beograd haast on mogelijk greep te houden op de economische ontwikkeling. De afgelopen twee jaar heeft de regering geprobeerd de economische recessie met een prijsstop te lijf te gaan. Maar dat is niet gelukt omdat de af zonderlijke deelrepublieken en de meeste bedrijven zich niet stoorden aan een tegelij kertijd door Beograd afge kondigde loonmatiging. Talloze bedrijven gingen voor eisen van stakers door de knieën, waarbij soms loons verhogingen van 20 tot 30 pro cent werden geboden om de sociale onrust de kop in te drukken. Als gevolg van het collec tief leiderschap kon zich na Tïto geen enkele nieuwe lei der echt profileren. Boven dien biedt de grondwet elk van de deelrepublieken, waartussen sterke verschillen bestaan in economische ont wikkeling, de mogelijkheid om het federaal economisch beleid dat tegen het eigen, re gionale belang ingaat, tegen te houden. En ook daar is vooral de laatste jaren driftig gebruik van gemaakt. Daar komt bij dat de com munistische partij ook intern wordt verlamd door scherpe tegenstellingen tussen de meer liberaal ingestelde leden en de conservatieven. Niette min is op het in 1986 gehouden partijcongres besloten tot po litieke en economische her vormingen. Op de woensdag afgesloten partij conferentie kreeg met name Krunic het hevig te ver duren. Hij en zijn voorganger Renovica werden door tal van afgevaardigden rechtstreeks verantwoorlijk gesteld voor het mislukken van die poli tieke en economische hervor mingen. Krunic zit wat dat betreft tussen twee vuren: enerzijds is hij voorstander van het handhaven van Tito's erfenis, anderzijds ziet hij in een ge heel vrije markt voor arbeid en kapitaal de enige oplossing om uit de economische pro blemen te komen. Maar dat laatste is slechts mogelijk met buitenlandse financiële steun. Westerse banken en het IMF willen best wel geld in de eco nomie pompen maar dan moet wel de broekriem in Joegoslavië nog verder wor den aangehaald. Krunic heeft overwogen om de grondwet zo te veranderen dat de centrale leiding in Beo grad meer greep heeft op de deelrepublieken en provin cies. Hij beseft terdege dat een federatie als Joegoslavië met z'n scala aan verschillende volkeren en belangen een sterke leiding nodig heeft om niet uiteen te vallen. Dat de leiders van de deel republieken daar als de dood voor zijn bleek wel uit hun poging, vorige maand, om de regering ten val te brengen. Dat gebeurde overigens na sterke geruchten over een mogelijk militair ingrijpen van Beograd in de republiek Slovenië. fan onze Haagse redactie jEN HAAG - Vakantie- 'angers die na 6 juni via de uchthaven Schiphol terug- ceren naar Nederland moe- £n rekening houden met vertragingen, die tot zeker In deze deelrepubliek, een uur oplopen, ook in Kroatië en Servië, 10.n» zeer liberaal ingestelde co rana i moeten alle munistische leiders aani luropese vluchten met bestem- bewind, die zelfs een ning A™^dam zich van te- partijen-systeem aanvaat oren meld®" baar achten. Zo is in Slove 0Ten op p gezag- vorige week de eerste i hankelijke, niet-commuiiiJ sche partij opgericht. De nu afgesloten partij® ferentie heeft Krunic nog, half jaar de tijd gegeven op zaken te stellen. Een q ciaal partijcongres zal eind dit jaar een definit oordeel vellen over waarin hij politieke en mische hervormingen gerealiseerd Uit de slotverklaring wo,_ niet duidelijk welke toe?: Van onze Haagse redactie stige rol voor de communis eidEN - De voorzitter sche partij is weggelegd! J vraag of er gecentraiiss lederlandse Gemeenten, moet worden of dat de huil er Ha vermans, heeft gisi STXKf; omes in Leiden forse k, ook eind dit jaar beantwooi Uinigingen van het kabll^ Wel heeft het congres i jjn. gesproken dat er een sch pere scheiding moet kon 'ie bezuinigingen leiden in tussen staat en partij. Dei aardbare situaties, waarvar gering moet de ruimte krijg amenleving de dupe worden J voor een eigen beleid. De p vNG-voorzitter wees daar- tij moet hervormd worden op bezuinigingen op wel- die zm dat partijfunktiesMJerk (f90 miijoen) en het geheime verkiezingen wori i-luit om te korten op de extra vervuld. Onderwijsvoorzieningen mier Mikulic staan mende maanden voor haast onmogelijke opgave niet alleen de economie uit het slop te halen maar zij ook de regionale (partij)] ders van het lijf te houdea dat zal met de rijzende van Slobodan Milosevoc, tijleider van Servië, niet vallen. voor Inderwijsvoorrangsbeleid). Door Pieter Eggen DE SFEER in de coalitie wordt er niet beter op. Steeds vaker bestoken CDA- en WD-kamerle- den en politici buiten de kamer elkaar met venij nigheden. Ministers en staatssecretaris sen heten 'aangeschoten wild' of worden anderszins politiek ternauwernood overeind ge houden (Deetman, Braks en Van Eekelen). In de mallemo len van verwijten wordt steeds vaker getwijfeld aan de trouw aan het regeerak koord, terwijl datzelfde re geerakkoord nauwelijks nog door iemand serieus wordt genomen. Hoe verziekt de sfeer tussen de coalitiegenoten is, bleek af gelopen woensdagavond op werkelijk verbluffende wijze, toen de Tweede Kamer het rapport van de rijksrecherche besprak over het vermeende 'WIR-lek'. Eind februari besloot het kabinet de WIR-premie voor bedrijfsinvesteringen te beëindigen. De kosten liepen al enkele jaren de spuigaten uit (in 1987 ruim 7 miljard gulden). In de week vooraf gaand aan het besluit gonsde het in ondernemersland van de geruchten over de aan- staande afschaffing van de WIR. Hoezeer de bedrijven reke ning hielden met een spoedig einde van de regeling bleek op de zaterdag dat het doek voor de WIR definitief viel. Bedrij ven bleken massaal bij nota rissen investeringsbeslissin gen te hebben vastgelegd, zo dat ze daarover nog WIR kunnen vangen. De mate waarin dit gebeurde was zo groot dat in politiek Den Haag het verhaal de ronde deed dat mensen uit het kabinet of uit de onmiddellijke omgeving daarvan de bedrijven hadden getipt. Het WIR-lek was ge boren. De Tweede Kamer dwong het kabinet - ondanks wat potsierlijk verzet van minis ter De Korte (Economische Zaken) - de rijksrecherche in te schakelen om het lek boven water te krijgen. Twee weken geleden kwam de rijksrecher che met zijn onderzoek naar buiten en daaruit bleek dat niemand doelbewust had 'ge lekt'. Maar wat er ook stond, was dat liefst twaalf CDA- kamerleden in de laatste week van februari een discus siestuk (in het jargon non-pa- Korte. king .verden- per genoemd) van de premier in handen hadden, waarin het besluit over de opheffing van de WIR stond. Van die kamerleden beken den vijf aan het begin van die week ervan uit te zijn gegaan dat de WIR een spoedig einde wachtte. Eén kamerlid van CDA-huize had zelfs telefo nisch contact gehad met een lid van een werkgeversorga nisatie. Tegen hem had hij ge zegd: „Daarover kan niets worden gezegd, maar som mige ministers hebben wel Lubbers..kerkhof. - FOTOOS DE STEM JOHAN VAN GURP verstrekkende ideeën". De rijksrecherche concludeerde dat de geruchtenstroom door dit soort opmerkingen sterk gevoed werd. Het was overigens saillant dat CDA-woordvoerder Van Iersel woensdagavond in het debat zijn collega Van Amels- voort opvoerde als degene van wie het citaat afkomstig is. En dat terwijl in de boezem van het CDA met stelligheid wordt beweerd dat het Van Iersel zelf was die zijn vroe gere werkgever, de NCW (christelijke werkgevers) op het spoor zette. Of het zijn tip was of die van een ander; ge concludeerd moet worden, dat de loslippigheid de schatkist vele honderden miljoenen gulden kost. Uit het rechercherapport bleek bovendien dat de WD- kamerleden aanmerkelijk minder voorkennis bezaten. De WD viel niets te verwij ten, zelfs niet brokkenpiloot De Korte, die eerder door eigen onhandigheid de ver denking op zich had geladen dat hij bedrijven had getipt. Het CDA had De Korte daar over hard aangepakt. Toen de rijksrecherche De Kortes bla zoen schoon poetste, nam de WD-fractie zich voor het CDA in het debat stevig onder druk te zetten. WD'er Nijhuis blies flink van zich af: in een rechttoe- rechtaan-betoog eiste hij van het CDA excuus voor de aan val op De Korte. Dat alles verpakt in een samenvatting van de feiten, die sterk de suggestie wekte dat éls er al gelekt was, het CDA daarvoor verantwoordelijk was, de pre mier voorop. WD-fractie- voorzitter Voorhoeve ver sterkte het beeld door plechtig te melden dat hij de enige WD'er was die de voorne mens van het kabinet (het 'non-paper' dus) kende: ote steden (het zogenaamde In et kader van de financiële oblemen van de overheid lij- dergelijke bezuinigingen geringe omvang, maar ze bben 'een bijna vernietigend 'eet op zeer fundamentele irzieningen, vaak vooral no- ig voor mensen die zichzelf et kunnen redden'. Ha vermans wees er in zijn le op dat de gemeente in at moet blijven als basis- erheid op zijn minst een aan- il basisvoorzieningen aan de Jurgers moet kunnen aanbie- en. Dat nu wordt als gevolg „maar omdat het zeer trouwelijke informatie heb ik er met niemand i gesproken". Daar ging CDA-collega De Vries. 1 had liefst twaalf copietjes ln (je bezuinigingen op rijks- draaid van het vertrouwel| veau echter steeds moeilij- stuk en ze ter hand gesti ;r. aan de fractiespecialisten. Van Iersel, een vanDe VNG-voorzitter noemde reageerde als door een n voorbeeld van openbare gestoken en eiste van Nijh aligheid. De burger mag van sluitend bewijs voor de si gestie dat het CDA hetj Jf* aaa "I was. „Als er excuses mot OeVJvV l)tU16Il worden aangeboden, dan't U aan de beurt", aldus Iersel. Waarop Nijhuis bluft uitbracht: „Je moet maar durven". De stemming was bei ieder denkbaar niveau daald. En die verbeterde] zelfs niet op toen prei Lubbers probeerde de uit de discussie te haler.] een langdurig betoog w hij de kamer doen geloven! niemand uit het politieke cuit gelekt kon hebben, oi in het 'non-paper' geen dat was vermeld over het van de WIR. En dus had mand - ook CDA-kamerif niet - bevriende bedrijvi organisaties kunnen-info: ren. De kamer moest de mier op zijn woord gek want het 'non-paper' wildt] niet openbaar maken, blijft de dader inderdaai| het kerkhof liggen. Door Jan van de Ven NA AKKOORD van de ko per is de koop gesloten. Dat geldt voor een brood, een krop sla en evenzeer voor een huis. Toch zijn er nog hele volksstammen, die denken pas na het tekenen van het koopcontract aan de verkoper te zijn gebon den. Vooral bij koop van een huis verkijkt de koper zich nogal vaak. Hij denkt na mondelinge overeen komst nog vrij te zijn om naar iets anders uit te kij ken. Een misverstand waar geen einde aan komt. Elke nieuwe generatie neemt het misverstand over. Het is net zo hardnekkig als de regel uit de volksmond, dat een ge vonden voorwerp na een jaar en zes weken eigendom wordt. Ook al niet waar. Niet elke volkswijsheid komt in aan merking in het recht te wor den opgenomen, maar R. Zwitser, docent aan de Eras mus Universiteit, pleit ervoor een uitzondering te maken voor het koopcontract: zet een hardnekkig misverstand om in recht. Zwitser vindt, dat de consument meer bescherming verdient. Vooralsnog werkt de prak tijk niet mee. Zwitser schrijft in het herdenkingsboek '150 jaar burgerlijk wetboek': 'Voor mij ligt een schriftelijk standaardcontract van de Vereniging van Makelaars betreffende koop en verkoop van een huis. Het nog ongete kende stuk begint met de me dedeling dat de onderteke naars al een koopovereen- komst hebben gesloten. Mon deling. De koper die tegenover de makelaar het laatste bod van verkoper accepteert en daarbij denkt nog tijd te heb ben om een bouwkundig on derzoek te laten uitvoeren of bestemmingsplannen te con troleren, komt bedrogen uit'. Gebrek aan rechtskennis doet menigeen in een val lo pen. Waarom dan de wet niet aangepast. Op vele terreinen neemt de wetgever het op voor de zwakken in de samen leving. Echter niet bij een koop, waarvoor de praktijk een koopcontract heeft ont wikkeld. Aan de zwakke par tij bij een koopovereenkomst kan worden tegemoetgeko men door het moment van koop uit te stellen totdat par tijen een handtekening heb ben gezet. Tenzij zij hun koop met de enkele overeenkomst willen bekrachtigen. Veel ellende kan aldus wor den voorkomen. Verkopers hebben immers in de meeste gevallen een makelaar in de arm genomen. Makelaars be schikken over voldoende wetskennis en hebben samen of lerend van elkaar water dichte standaardcontracten geproduceerd. Zij staan veel sterker dan de goedwillende aspirant-koper, die alleen op het aangeboden huis afkomt. Zelfs een gewiekste koper loopt de kans onder de over macht van de verkopende partij te worden bedolven. 'Men dient te beseffen', al dus Zwitser, 'dat de consu ment aan twee kanten wordt gepakt. Hij ondervindt de na delen van een schriftelijk stuk met allerlei bezwarende stan- daardvoorwaarden en hij zit vast aan de mondelinge over eenkomst. De verkoper geniet dubbel. Hij heeft de consu ment in de tang na de gegeven mondelinge toestemming, ter wijl hij hem ook nog een stuk kan laten tekenen met niet besproken voorwaarden.' De kopende consument be spaart zich echter veel erger nis door de mondelinge over eenkomst niet zonder meer met een handtekening te be krachtigen. Hij mag protest aantekenen tegen voorwaar den van de verkoper, welke tijdens de verkoopbabbel niet uit zijn mond rolden. Een Op de scheidslijn van oud en nieuw Burgerlijk Wet boek bestaat de oude wet 150 jaar. Reden voor Leidse juristen een ge denkboek te schrijven: Recht vooruit. Recht voor uit op de oude voet, want het nieuwe recht verschilt weinig van het oude. Wat socialer, maar de vernieu wing veroorzaakt zeker geen breuk in de rechtsze kerheid voorgedrukt contract kan vol gens Zwitser omvatten: 'de bepaling dat het onroerend goed in eigendom zal worden overgedragen in de staat waarin het zich bij het tot stand komen van de overeen komst zich bevindt met alle daaraan verbonden lasten en lusten, zichtbare en onzicht bare gebreken; verschil tus sen opgegeven en werkelijke grootte verleent aan geen der partijen enig recht'. De contracten blinken niet uit in begrijpelijk Nederlands. Gehanteerde juridische ter men zijn eveneens onbegrij pelijk. Kortom, de koper wordt overspoeld met een ge drukte woordenstroom, die hem erin doet verdrinken. De slimme koper neemt een con tract ongetekend mee naar huis en laat de betekenis er van rustig tot zich doordrin gen. Of hij raadpleegt een kenner. Uiteindelijk mag hij wat niet bij de koop-verkoop onderhandelingen ter sprake is gekomen weigeren, zonder dat daarmee verkoper het recht krijgt de mondelinge overeenkomst te breken. Kopers zijn over het alge meen sterker dan zij vermoe den. Bij elk contract (koop, huur, arbeidsovereenkomst) mag de balans niet zover doorslaan, dat de aanbiedende partij alle troeven in handen heeft. Onlangs nog heeft de Hoge Raad in geval van een arbeidsovereenkomst be paald: 'dat uit de bereidheid van een werknemer om een handtekening te zetten onder de afrekening niet mag wor den afgeleid, dat hij akkoord gaat met beëindiging (van de arbeidsovereenkomst)'. Zwitser spreekt het ver moeden uit, dat de rechter ook bij andere contracten zal af wijken van het juridische ge bruik om de wil van partijen af te lezen uit een handteke ning. De zwakste partij heeft bij het gebruik van de pen mogelijk iets heel anders be doeld dan er op papier staat. Listig of zelfs arglistig mis bruik maken van kennis, macht of geld mag de onge lijkheid tussen partijen niet onevenredig groot maken. Wanneer een werkgever iemand op straat wil zetten, mag hij niet onder het i van afrekening een eindat kening opstellen met verkapt het opzeggen arbeidsovereenkomst. 1 aan de hand is, moet well beide partijen heel duidf zijn. En als dat niet hetg is, heeft het zetten van handtekening geen enkele] tekenis voor de rechter. Om nu te voorkomen, j zwakke partijen bij overs komsten toch het slacht' worden van een gehaaidil genpartij wil Zwitser iff nieuwe burgerlijke we# een bepaling ter besche hebben opgenomea Ondi de aangehaalde feiten: niet zonder meer tekenen een koopcontract, de ming die van de rechter] macht uitgaat. Op die i zijn er nog teveel het kind van de rekening 'We hoeven slechts de| zichten van de laatste i eeuw met betrekking mens en zijn maatschap lijke omgeving in te bri in het wilsbegrip', aldus Z j ser. De harde zakelijke maakt dan vanzelf p] voor een meer sociale I ring. Ongelukken met1 tracten zijn dan nog ni<] wereld uit, slachtoffers i er altijd blijven, maar: aantal wordt wel ter bracht tot een aanvaar minimum. Serie met afleveringen op 1. L juni 0 Recht vooruit, 150 jaar BVtj gegeven door Kluwer in ter. Van onze Haagse redactie N HAAG - Tussen 1983 1987 zijn er in ons land i.000 banen bijgekomen als volg van arbeidstijdver- irting (atv). Dat blijkt uit n onderzoek dat door het nisterie van Sociale Za- :n en Werkgelegenheid is aan. .nister De Koning, die de re- 'taten daarvan gisteren naar Tweede Kamer stuurde, idt dat werkgevers en werk- smers moeten doorgaan met 'atv. „De positieve werkgelegen- ïidseffecten, hoe sterk deze per bedrijf of sector ver dien, kunnen in het terug- ngen van de werkloosheid e worden gemist. De sociale irtners hebben hierin een be- igrijke verantwoordelij k- id", aldus de minister. WORDT langzamerhand -quentie vliegen CDA en W larop de volksvertegenwooi veede Kamer ruziën wekt de st verklaarde vijanden, in plaa \an de indrukwekkende was i weer twee felle botsingen indde het debat over de bas ♦'r-'i-Re verwijten - inclusief I I H10* het regeerakkoorc per. in de late avonduren be -ptepunt. Tijdens een debat persoonlijke verdachtmakim Je ongekend felle toon van lelaten. Gisteren vroeg een jeringspartijen zich zelfs en '®r heeft kunnen komen. Zi i0 halen - aan de actie 'ze -h^lsnei een eind moet koi -en begrijpelijke reactie. He S Va u 9oede afspraken - Lr^, n 'aatste redmiddr erperiode wezenlijk zal verb pnderlinge verhoudingen al B kabinet is men vust. Naar buiten toe heeft i Jf™erp nauwelijks aangerc ov®r gesproken. Zei c, isis - het vervangen van -rwogen Het risico dat een Kabinetcrisis werd uiteinde lat°ten om mel de huidt nul standpunt onwrikba inj.ke wijze ervaren. De ve. Tdaao H9ft 9enoe9 van del ten a ha" morgen uitstappj CDA hebben hem echter v| b?|noaKZali9 beSlUit Nieman InLhl wanneer een zd LPÜchLw?rdt om aan te blijvfl etman van het kabinet te rekl opgepakt? Het hadl State, noodzakelijke schoon,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2