s p E C I I ZIJN 'PIE ERBIJ OOK ROLST< lichtingen )NS WEI Op het spoor van William en Mary Naar België ADEMBENEMEND TRAJECT VAN 20 KILOMETER :ietsen in Limburg: van alles een beetje Langlaufen in de zomer ïELEGENHEID -e^ DE STEM ND bemiddelt! or mensen met| eeds60jaar. maakt nog me] leidingen, tie,aanpassingi{ il vrije tijd toch wordt, helpt waar ieningen échtte »or iedere ikta- naar Moskou i i INDMIXSHOW MOVIES Voor driehonderd gulden met de bus naar Marokko Maigret-route voor 4 gulden Zwerven door Mokum SARA -4 riek om te zoenen l ir particulieren I, bedankje, jubileum, receptie, lorte, verloving, overwinning, .en, Abraham, openbare dank, ar door, mag best eens in de -op de pagina familieberichten, it niet en duur hoeft het niet te 5 regels kosten een tientje), el per kolom J 2,00. Eén grote t a 2,55. Voor het plaatsen van Jreelding met een formaat van 35 irekenen wij 14,05 toeslag. Brieven op aanvraag. Bij niet- laling wordt J 4,00 adm.kosten fto's worden niet geretourneerd. "442 of geef uw tekst 2 dagen ,.g af bij één van onze kantoren. opgaven stuurt u eveneens 2 F plaatsing naar Postbus 3229, ba. Schriftelijke opgaven worden Jgeaccepteerd indien naam en lend zijn, ook indien uw betaling fis. Wij behouden ons het recht i zonder opgaaf van redenen te weigeren, igever klachten bereiken over de bkst behoudt de uitgever zich het n de naam van de opdrachtgever bekend te geven. Verenigingsnleuws I op 2 kolom op donderdag. HA op naar inise en VRIJDAG 3 JUN11988 Flevolijn opent nieuw land H.G. Ma. Papa, Pali] «n Danny, Anniek. )ND 23.30 u. met o.a.: JORPIONS 'LEE 4NA lITSOUKO sco antwoor® 3800 VB Antff Tel. .033-6" giro® Nederland is op 29 mei de Lim burgse miljoenenlijn als toeristische attractie kwijt geraakt maar we krij gen er met de voltooiing van de Fle volijn een uitzonderlijk boeiend trein traject voor terug. De twintig kilometer rails tussen Al- mere en het voorlopige eindpunt in centrum Lelystad doorsnijden een gebied dat nog woest en ledig is, waar de rotgans oppermachtig heerst en het paard nog als in een steppe galoppeert. Alleen de centra van de nieuwe steden Almere en Lelystad brengen de treinklanten aan. Mier en daar duiden reeds in ruwbouw aanwezige perrons op toekomstige reizigers, maar hun woonwijken moeten nog worden gebouwd. De trein raast over viaducten over nog niet bestaande wegen. In alle opzichten is NS hier de tijd ver vooruit. Want de ontwikkeling van de twee grote steden in Flevoland is achter gebleven bij de prognoses. Almere, dat tot 150.000 wellicht zelfs tot 250.000 inwoners moet groeien, telt er nog pas 60.000; de provinciale hoofdstad Lelystad heeft eveneens pas de 60.000 bereikt, hoewel dertig jaar geleden op 100.000 was gere kend. Intussen zijn die stations in aan bouw en die vrije kruisingen een be trekkelijk goedkoop voorschot op de toekomst. De NS-projectleider van de Flevolijn, ingenieur J.C. van Has selt, is ervan overtuigd dat een latere realisering van de stations en vrije kruisingen op zijn minst twee keer zo duur zou uitvallen, nog afgezien van de dan ontstane overlast. Tot nu toe heeft de Flevolijn 650 miljoen gekost en dat is eigenlijk nog een meevaller vergeleken bij de in 1958 geschatte kosten van 266 mil joen als je de inflatie en de kosten stijgingen in aanmerking neemt. LEVENSLUST Voor de liefhebbers van architectuur is het station van Lelystad een hoog tepunt. Het is zeker de opvallendste bezienswaardigheid van de stad ge worden met zijn gigantische glazen gevels, zijn kleurenpatroon en zijn speelse ingangspartijen. De jonge spoorwegarchitect ir. P.A.M. Kils- donk, die trouwens alle stations aan de Flevolijn ontwierp, heeft het sta tionsgebouw ontworpen met de ge dachte dat een modern station niet meer een voor- of achterkant be hoort te hebben, maar dat het pre cies in het midden van het centrum hoort te staan. Daaraan voldoet het station in Lelystad op bijna symboli sche wijze. Aan de noordzijde troont commissaris Han Lammers in het provinciehuis, aan de zuidzijde bur gemeester Gruyters in zijn imposant raadhuis. Gruyters zal zeker blij zijn met de komst van NS. Zijn door werkloosheid geteisterde stad heeft er nu honderd arbeidsplaatsen bij. Of Lelystad ooit een tussenstation op weg naar het noorden wordt, is een vraag die in deze eeuw wel niet meer zal worden beantwoord. Zelfs is het de vraag of de directe verbin ding tussen Gooi en Almere er ooit komt. Maar dat Flevoland in 1993 zijn rechtstreekse aansluiting op Schip hol krijgt, dat staat vast. Dagelijks maken op dit moment zo'n acht- tot tienduizend mensen gebruik van de Flevolijn om te gaan werken op de 'oude vaste gronden'. Blik uit de trein. Een oer-Hollands landschap en geen mens te bekennen. De eerste wekelijkse buslijndienst tussen Ne derland en Marokko is binnenkort een feit. Het initiatief hiertoe is genomen door het Venrayse autobus- en touringcarbedrijf G. van Ham. De lijndienst wordt onderhouden door RoCasa BV, waarin Van Ham en de Marokkaan B. Bra- him zijn vertegenwoordigd. De naam RoCasa geeft overigens het 'begin- en eindpunt' van de lijndienst aan: van Rotterdam naar Casa blanca. Vanaf zaterdag 21 mei is het mogelijk om wekelijks met de bus heen en weer van Ne derland naar Marokko te reizen. De halteplaat sen op de 3300 kilometer lange route zijn Rot terdam, Eindhoven, Brussel en de Marok kaanse steden Ceuta, Tetoua, Larache, El. Ksar, Souk Elarba, Kenitra, Rabat en tenslotte Casablanca. „Wij zijn de eerste Nederlandse Marok kaanse onderneming die een dergelijke lijn dienst op poten heeft kunnen zetten. Met die verbinding verwachten wij te kunnen voldoen aan de grote behoefte onder vooral jongere Marokkanen in Nederland om naar Marokko te reizen. En omgekeerd natuurlijk ook: veel kin deren van gastarbeiders die in Marokko ach terbleven en studenten willen ook wel eens een kijkje in Nederland nemen", zegt directeur T. van Ham. Het voordeel van een busverbinding is vol gens Van Ham dat de inzittenden meer bagage mee kunnen nemen dan mogelijk is in een vliegtuig of andere busdiensten op Marokko. Van Ham: „En als ze hun spullen in Marokko of in Nederland hebben, kunnen ze misschien met het vliegtuig weer terug". De lijndienst start voorlopig met één auto bus, die onder meer is uitgerust met een extra aanhangwagen voor de bagage, een groot wa terreservoir en slaapstoelen. In de bus is plaats voor 45 personen. Een enkele reis kost ongeveer driehonderd en een retourtje vijf honderd gulden. Met een uitgebreide folder levert het Brits Toeristenbureau in Amsterdam een eigen bijdrage aan de 300 jaar Engels-Nederlandse Vriendschap ter gelegenheid van de kroning van stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary tot koning en koningin van En geland. Het bureau besteedde veel tijd en De commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer bezoekt het nieuwe station In Lelystad, het eindpunt van de Flevolijn. Door Hans Veldhuis Wie aan een paar daagjes fietsen in eigen land denkt, komt meestal niet gelijk op het idee om dat in Limburg te doen. Met uitzondering van de echte amateurrenners, die het heu velland vaak op hun duimpje ken nen, ziet de toerfietser maar weinig in dat klimmen. Al kent Nederlands' meest zuidelijke provincie ook veel vlakke stukken. Om dat te laten zien heeft de Stich ting VW Limburg een vijfdaags fiets- arrangement ontwikkeld, dat eigen lijk van alles wat in zich heeft. Een klein beetje heuvelland, een stukje Maasdal, heide en bos. En natuurlijk zijn een brokje België en een kijkje bij onze oosterburen inbegrepen, want Limburg is al bijna een beetje buitenland. En er is ook geen gezeul met de bagage, want die wordt nage bracht. De route start in Valkenburg, van waar men 35 km moet afleggen om in Heerlen te komen. Vandaar fietst u de tweede dag 49 km naar Thorn. De derde dag brengt u via het Maasdal naar Maastricht (51 km). Vervolgens staat de route Maastricht-Epen (33,5 km) op het programma om op de vijfde dag weer na 21 km in Valken burg te eindigen. „Dat betekent", zegt Janpieter Weyers van de VWL, „dat de fiets tocht eigenlijk langzaam wordt opge bouwd. De eerste dagen is het par koers zo goed als vlak, op een klein stukje 'vals plat' na op de Brunsum- mer Heide. Pas op de vierde dag komt er ook een stukje heuvelland bij. Maar toch weer niet zodanig, dat de niet-geoefende fietser het zou moeten laten afweten". Er wordt overnacht in hotels in Heerlen, Thorn, Maastricht en Epen en het arrangement kost, met alles erop en eraan, 435 in een 'komfor- tabel' hotel en 490 in een luxe ver blijf. De kosten van de (huur)fiets zijn ook inbegrepen, maar eventueel kunt u uw eigen karretje meenemen wat het totaal bedrag enkele tientjes lager maakt. Onder de titel 'Limburg Fietsland' zijn er overigens nog meer mogelijk heden om Limburg op de pedalen te leren kennen. Waarbij dankbaar ge bruik is gemaakt van de al gereedge komen routes die volgens het Pro vinciale Fietspadenplan zullen wor den aangelegd. Zo is er een Fiets- Puzzeltocht door Noord- en Midden Limburg, een Limburgse Herbergen- tocht, een Fietsvakantie in de Groote Peel en Trappen rond Valkenburg voor de race-trimfietser. Voor infor matie: VW-Limburg, Postbus 811, 6300 AV Valkenburg. Wie een maximum aan infor matie en ideeën wil voor een korter of langer verblijf in België moet beslist het 'Va kantiemagazine België' le zen. Dit nieuwe magazine wordt gratis thuisgestuurd door het Belgisch Verkeers bureau in Amsterdam. Over de Belgische hoofdstad rolde een verbeterde en aan dit jaar aangepaste versie van 'Bestemming Brussel' van de persen. Ook Vlaande ren heeft een eigen gids, die 'Vlaanderen vakantieland' is genoemd. Een nieuwe titel voor de brochure die voor heen 'Uit en thuis in het Vlaamse land' heette. In te genstelling tot vroeger staan er nu vakantiesuggesties in voor het hele jaar. Ook de Belgische kust heeft een eigen gids, evenals (natuur lijk) de Ardennen, terwijl er verder een nieuwe gids be staat onder de naam 'Attrac ties en Toerisme', waarin 146 dagattracties worden beschreven in het zuiden van België en in Brussel. Zelfs voor de lekkerbekken bestaat er een eigen gids. Het telefoonnummer van het Verkeersbureau is: 020 - 251251. Het klinkt vreemd, maar hartje zomer langlaufen is toch mogelijk. Het ge beurt onder meer op de Dach- steingletsjer in de Oostenrijkse pro vincie Stiermarken, waar op 2700 meter hoogte dagelijks 15 km loipen gebruiksklaar worden gemaakt. Elke dag oefenen daar ongeveer 500 langlaufers uit alle delen van de we reld. De gletsjer is vanuit Ramsau gemakkelijk bereikbaar met een ka belbaan. Men kan het op eigen houtje doen, maar het is ook moge lijk een arrangement van een week te nemen met vijf dagen langlaufles op de gletsjerloipen. Dat kan van 17 tot 24 juli, 21 tot 28 augustus en 16 tot 23 oktober. Een droogtraining op rolski's is daarbij inbegrepen. Het Oostenrijks Verkeersbureau, 020- 255933. weet er meer van. onderzoek aan de interessante vraag wat het effect was van de Neder landse beschaving in de Gouden Eeuw op tal van facetten van de En gelse cultuur. Dat blijkt te variëren van de Bank of England, gesticht naar Nederlands voorbeeld, tot .schuiframen. Door de rijkdom aan wetenswaar digheden en achtergrondinformatie kan 'William Mary' een bron van in spiratie zijn voor Nederlanders die in dit speciale jaar op speurtocht willen door Groot Brittannië. Het BTA be schikt over nog meer informatie rond de herdenking, die met een brief kaartje kan worden aangevraagd. Het adres luidt: Brits Toeristenbu reau, Aurora Gebouw (5e), Stadhou derskade 21054 ES Amsterdam. Dit jaar viert de beroemde Waalse ro manschrijver Georges Simenon zijn 85e verjaardag. De auteur van de on telbare Maigret-verhalen is in Luik geboren en het was in diezelfde stad dat hij er de figuur ontwierp van commissaris Maigret, de pijprokende super-detektive. Heel wat romans spelen zich dan ook in deze stad af. De VW heeft daarom een 'Circuit Si menon' uitgestippeld om de Maigret- liefhebbers te brengen op die plaat sen die een grote rol hebben ge speeld in het leven van de auteur en diens romans. Dat daarbij tal van straten en huizen uit zijn verhalen zullen worden herkend is buiten kijf. Men kan in de voetstappen van Maigret treden door onder begelei ding van een gids het circuit te vol gen. Dat kost 4 per persoon. Het Belgisch Verkeersbureau in Amster dam (020-251251) geeft nadere in lichtingen. De Sovjet Unie heeft er, in het kader van meer openheid, voor het eerst in toegestemd dat er fietsende vakan tiegangers worden toegelaten. Nog niet om vrij rond te trekken, maar wel in een groep waarvoor Intourist, het staatsreisbureau, een belangrijk deel van het programma heeft samenge steld. Er wordt in zeven dagen van de grensplaats Brest naar Moskou ge fietst. Terug gaat de reis per trein. De afstand is 1000 km. Wel wordt van de route afgeweken om een van de vele historisch interessante plaatsen te bezoeken. De route is namelijk logi scherwijs min of meer dezelfde die de legers van de Duitsers en Napo leon indertijd gevolgd hebben op hun mars naar Moskou. De totale trip duurt 15 dagen en kost 3250. Voor meer informaties: Stichting Fiets in Amsterdam, tel. 020-221608. 'Mee in Mokum', het nu een jaar oude initiatief van een aantal bejaarde Amsterdammers om toeristen iets van hun stad te tonen, is zo'n succes dat het aantal gidsen dit voorjaar tot negentig is uitgebreid. Iedere rondleider heeft een eigen route en een eigen verhaal over die dingen die de stad in zijn ogen zo bijzonder maken. De zwerftochten worden gemaakt in groepjes van acht personen. Er wordt van dinsdag tot en met vrijdag gewandeld en ook op de eerste zondag van iedere maand. Altijd om elf uur vanaf de binnenplaats van het Amsterdams Historisch Museum. De kosten bedragen 2,50. De kaart geeft echter ook 50% korting op het museum en 2,50 op de toegang tot Artis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15