s
p
E
C
I
I
ZIJN
'PIE ERBIJ
OOK
ROLST<
lichtingen
)NS WEI
Op het spoor van
William en Mary
Naar
België
ADEMBENEMEND TRAJECT VAN 20 KILOMETER
:ietsen in Limburg: van alles een beetje
Langlaufen
in de zomer
ïELEGENHEID
-e^
DE STEM
ND bemiddelt!
or mensen met|
eeds60jaar.
maakt nog me]
leidingen,
tie,aanpassingi{
il vrije tijd toch
wordt,
helpt waar
ieningen échtte
»or iedere
ikta-
naar
Moskou
i i
INDMIXSHOW
MOVIES
Voor driehonderd
gulden met de
bus naar Marokko
Maigret-route
voor 4 gulden
Zwerven door Mokum
SARA
-4
riek om te zoenen l
ir particulieren
I, bedankje, jubileum, receptie,
lorte, verloving, overwinning,
.en, Abraham, openbare dank,
ar door, mag best eens in de
-op de pagina familieberichten,
it niet en duur hoeft het niet te
5 regels kosten een tientje),
el per kolom J 2,00. Eén grote
t a 2,55. Voor het plaatsen van
Jreelding met een formaat van 35
irekenen wij 14,05 toeslag.
Brieven op aanvraag. Bij niet-
laling wordt J 4,00 adm.kosten
fto's worden niet geretourneerd.
"442 of geef uw tekst 2 dagen
,.g af bij één van onze kantoren.
opgaven stuurt u eveneens 2
F plaatsing naar Postbus 3229,
ba. Schriftelijke opgaven worden
Jgeaccepteerd indien naam en
lend zijn, ook indien uw betaling
fis. Wij behouden ons het recht
i zonder opgaaf van redenen te
weigeren,
igever klachten bereiken over de
bkst behoudt de uitgever zich het
n de naam van de opdrachtgever
bekend te geven.
Verenigingsnleuws
I op 2 kolom op donderdag.
HA
op naar
inise en
VRIJDAG 3 JUN11988
Flevolijn opent nieuw land
H.G. Ma. Papa, Pali]
«n Danny, Anniek.
)ND
23.30 u. met o.a.:
JORPIONS
'LEE
4NA
lITSOUKO
sco
antwoor®
3800 VB Antff
Tel. .033-6"
giro®
Nederland is op 29 mei de Lim
burgse miljoenenlijn als toeristische
attractie kwijt geraakt maar we krij
gen er met de voltooiing van de Fle
volijn een uitzonderlijk boeiend trein
traject voor terug.
De twintig kilometer rails tussen Al-
mere en het voorlopige eindpunt in
centrum Lelystad doorsnijden een
gebied dat nog woest en ledig is,
waar de rotgans oppermachtig
heerst en het paard nog als in een
steppe galoppeert.
Alleen de centra van de nieuwe
steden Almere en Lelystad brengen
de treinklanten aan. Mier en daar
duiden reeds in ruwbouw aanwezige
perrons op toekomstige reizigers,
maar hun woonwijken moeten nog
worden gebouwd. De trein raast over
viaducten over nog niet bestaande
wegen. In alle opzichten is NS hier
de tijd ver vooruit.
Want de ontwikkeling van de twee
grote steden in Flevoland is achter
gebleven bij de prognoses. Almere,
dat tot 150.000 wellicht zelfs tot
250.000 inwoners moet groeien, telt
er nog pas 60.000; de provinciale
hoofdstad Lelystad heeft eveneens
pas de 60.000 bereikt, hoewel dertig
jaar geleden op 100.000 was gere
kend.
Intussen zijn die stations in aan
bouw en die vrije kruisingen een be
trekkelijk goedkoop voorschot op de
toekomst. De NS-projectleider van
de Flevolijn, ingenieur J.C. van Has
selt, is ervan overtuigd dat een latere
realisering van de stations en vrije
kruisingen op zijn minst twee keer zo
duur zou uitvallen, nog afgezien van
de dan ontstane overlast.
Tot nu toe heeft de Flevolijn 650
miljoen gekost en dat is eigenlijk nog
een meevaller vergeleken bij de in
1958 geschatte kosten van 266 mil
joen als je de inflatie en de kosten
stijgingen in aanmerking neemt.
LEVENSLUST
Voor de liefhebbers van architectuur
is het station van Lelystad een hoog
tepunt. Het is zeker de opvallendste
bezienswaardigheid van de stad ge
worden met zijn gigantische glazen
gevels, zijn kleurenpatroon en zijn
speelse ingangspartijen. De jonge
spoorwegarchitect ir. P.A.M. Kils-
donk, die trouwens alle stations aan
de Flevolijn ontwierp, heeft het sta
tionsgebouw ontworpen met de ge
dachte dat een modern station niet
meer een voor- of achterkant be
hoort te hebben, maar dat het pre
cies in het midden van het centrum
hoort te staan. Daaraan voldoet het
station in Lelystad op bijna symboli
sche wijze. Aan de noordzijde troont
commissaris Han Lammers in het
provinciehuis, aan de zuidzijde bur
gemeester Gruyters in zijn imposant
raadhuis. Gruyters zal zeker blij zijn
met de komst van NS. Zijn door
werkloosheid geteisterde stad heeft
er nu honderd arbeidsplaatsen bij.
Of Lelystad ooit een tussenstation
op weg naar het noorden wordt, is
een vraag die in deze eeuw wel niet
meer zal worden beantwoord. Zelfs
is het de vraag of de directe verbin
ding tussen Gooi en Almere er ooit
komt. Maar dat Flevoland in 1993 zijn
rechtstreekse aansluiting op Schip
hol krijgt, dat staat vast.
Dagelijks maken op dit moment zo'n
acht- tot tienduizend mensen
gebruik van de Flevolijn om te gaan
werken op de 'oude vaste gronden'.
Blik uit de trein. Een oer-Hollands landschap en geen mens te bekennen.
De eerste wekelijkse buslijndienst tussen Ne
derland en Marokko is binnenkort een feit. Het
initiatief hiertoe is genomen door het Venrayse
autobus- en touringcarbedrijf G. van Ham.
De lijndienst wordt onderhouden door RoCasa
BV, waarin Van Ham en de Marokkaan B. Bra-
him zijn vertegenwoordigd. De naam RoCasa
geeft overigens het 'begin- en eindpunt' van
de lijndienst aan: van Rotterdam naar Casa
blanca. Vanaf zaterdag 21 mei is het mogelijk
om wekelijks met de bus heen en weer van Ne
derland naar Marokko te reizen. De halteplaat
sen op de 3300 kilometer lange route zijn Rot
terdam, Eindhoven, Brussel en de Marok
kaanse steden Ceuta, Tetoua, Larache, El.
Ksar, Souk Elarba, Kenitra, Rabat en tenslotte
Casablanca.
„Wij zijn de eerste Nederlandse Marok
kaanse onderneming die een dergelijke lijn
dienst op poten heeft kunnen zetten. Met die
verbinding verwachten wij te kunnen voldoen
aan de grote behoefte onder vooral jongere
Marokkanen in Nederland om naar Marokko te
reizen. En omgekeerd natuurlijk ook: veel kin
deren van gastarbeiders die in Marokko ach
terbleven en studenten willen ook wel eens
een kijkje in Nederland nemen", zegt directeur
T. van Ham.
Het voordeel van een busverbinding is vol
gens Van Ham dat de inzittenden meer bagage
mee kunnen nemen dan mogelijk is in een
vliegtuig of andere busdiensten op Marokko.
Van Ham: „En als ze hun spullen in Marokko
of in Nederland hebben, kunnen ze misschien
met het vliegtuig weer terug".
De lijndienst start voorlopig met één auto
bus, die onder meer is uitgerust met een extra
aanhangwagen voor de bagage, een groot wa
terreservoir en slaapstoelen. In de bus is
plaats voor 45 personen. Een enkele reis kost
ongeveer driehonderd en een retourtje vijf
honderd gulden.
Met een uitgebreide folder levert het
Brits Toeristenbureau in Amsterdam
een eigen bijdrage aan de 300 jaar
Engels-Nederlandse Vriendschap ter
gelegenheid van de kroning van
stadhouder Willem III en zijn vrouw
Mary tot koning en koningin van En
geland.
Het bureau besteedde veel tijd en
De commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer bezoekt het nieuwe station In Lelystad, het eindpunt
van de Flevolijn.
Door Hans Veldhuis
Wie aan een paar daagjes fietsen in
eigen land denkt, komt meestal niet
gelijk op het idee om dat in Limburg
te doen. Met uitzondering van de
echte amateurrenners, die het heu
velland vaak op hun duimpje ken
nen, ziet de toerfietser maar weinig
in dat klimmen. Al kent Nederlands'
meest zuidelijke provincie ook veel
vlakke stukken.
Om dat te laten zien heeft de Stich
ting VW Limburg een vijfdaags fiets-
arrangement ontwikkeld, dat eigen
lijk van alles wat in zich heeft. Een
klein beetje heuvelland, een stukje
Maasdal, heide en bos. En natuurlijk
zijn een brokje België en een kijkje
bij onze oosterburen inbegrepen,
want Limburg is al bijna een beetje
buitenland. En er is ook geen gezeul
met de bagage, want die wordt nage
bracht.
De route start in Valkenburg, van
waar men 35 km moet afleggen om
in Heerlen te komen. Vandaar fietst u
de tweede dag 49 km naar Thorn. De
derde dag brengt u via het Maasdal
naar Maastricht (51 km). Vervolgens
staat de route Maastricht-Epen (33,5
km) op het programma om op de
vijfde dag weer na 21 km in Valken
burg te eindigen.
„Dat betekent", zegt Janpieter
Weyers van de VWL, „dat de fiets
tocht eigenlijk langzaam wordt opge
bouwd. De eerste dagen is het par
koers zo goed als vlak, op een klein
stukje 'vals plat' na op de Brunsum-
mer Heide. Pas op de vierde dag
komt er ook een stukje heuvelland
bij. Maar toch weer niet zodanig, dat
de niet-geoefende fietser het zou
moeten laten afweten".
Er wordt overnacht in hotels in
Heerlen, Thorn, Maastricht en Epen
en het arrangement kost, met alles
erop en eraan, 435 in een 'komfor-
tabel' hotel en 490 in een luxe ver
blijf. De kosten van de (huur)fiets zijn
ook inbegrepen, maar eventueel
kunt u uw eigen karretje meenemen
wat het totaal bedrag enkele tientjes
lager maakt.
Onder de titel 'Limburg Fietsland'
zijn er overigens nog meer mogelijk
heden om Limburg op de pedalen te
leren kennen. Waarbij dankbaar ge
bruik is gemaakt van de al gereedge
komen routes die volgens het Pro
vinciale Fietspadenplan zullen wor
den aangelegd. Zo is er een Fiets-
Puzzeltocht door Noord- en Midden
Limburg, een Limburgse Herbergen-
tocht, een Fietsvakantie in de Groote
Peel en Trappen rond Valkenburg
voor de race-trimfietser. Voor infor
matie: VW-Limburg, Postbus 811,
6300 AV Valkenburg.
Wie een maximum aan infor
matie en ideeën wil voor een
korter of langer verblijf in
België moet beslist het 'Va
kantiemagazine België' le
zen. Dit nieuwe magazine
wordt gratis thuisgestuurd
door het Belgisch Verkeers
bureau in Amsterdam.
Over de Belgische hoofdstad
rolde een verbeterde en aan
dit jaar aangepaste versie
van 'Bestemming Brussel'
van de persen. Ook Vlaande
ren heeft een eigen gids, die
'Vlaanderen vakantieland' is
genoemd. Een nieuwe titel
voor de brochure die voor
heen 'Uit en thuis in het
Vlaamse land' heette. In te
genstelling tot vroeger staan
er nu vakantiesuggesties in
voor het hele jaar. Ook de
Belgische kust heeft een
eigen gids, evenals (natuur
lijk) de Ardennen, terwijl er
verder een nieuwe gids be
staat onder de naam 'Attrac
ties en Toerisme', waarin
146 dagattracties worden
beschreven in het zuiden
van België en in Brussel.
Zelfs voor de lekkerbekken
bestaat er een eigen gids.
Het telefoonnummer van het
Verkeersbureau is: 020 -
251251.
Het klinkt vreemd, maar hartje zomer
langlaufen is toch mogelijk. Het ge
beurt onder meer op de Dach-
steingletsjer in de Oostenrijkse pro
vincie Stiermarken, waar op 2700
meter hoogte dagelijks 15 km loipen
gebruiksklaar worden gemaakt.
Elke dag oefenen daar ongeveer 500
langlaufers uit alle delen van de we
reld. De gletsjer is vanuit Ramsau
gemakkelijk bereikbaar met een ka
belbaan. Men kan het op eigen
houtje doen, maar het is ook moge
lijk een arrangement van een week te
nemen met vijf dagen langlaufles op
de gletsjerloipen. Dat kan van 17 tot
24 juli, 21 tot 28 augustus en 16 tot
23 oktober. Een droogtraining op
rolski's is daarbij inbegrepen. Het
Oostenrijks Verkeersbureau, 020-
255933. weet er meer van.
onderzoek aan de interessante vraag
wat het effect was van de Neder
landse beschaving in de Gouden
Eeuw op tal van facetten van de En
gelse cultuur. Dat blijkt te variëren
van de Bank of England, gesticht
naar Nederlands voorbeeld, tot
.schuiframen.
Door de rijkdom aan wetenswaar
digheden en achtergrondinformatie
kan 'William Mary' een bron van in
spiratie zijn voor Nederlanders die in
dit speciale jaar op speurtocht willen
door Groot Brittannië. Het BTA be
schikt over nog meer informatie rond
de herdenking, die met een brief
kaartje kan worden aangevraagd.
Het adres luidt: Brits Toeristenbu
reau, Aurora Gebouw (5e), Stadhou
derskade 21054 ES Amsterdam.
Dit jaar viert de beroemde Waalse ro
manschrijver Georges Simenon zijn
85e verjaardag. De auteur van de on
telbare Maigret-verhalen is in Luik
geboren en het was in diezelfde stad
dat hij er de figuur ontwierp van
commissaris Maigret, de pijprokende
super-detektive. Heel wat romans
spelen zich dan ook in deze stad af.
De VW heeft daarom een 'Circuit Si
menon' uitgestippeld om de Maigret-
liefhebbers te brengen op die plaat
sen die een grote rol hebben ge
speeld in het leven van de auteur en
diens romans. Dat daarbij tal van
straten en huizen uit zijn verhalen
zullen worden herkend is buiten kijf.
Men kan in de voetstappen van
Maigret treden door onder begelei
ding van een gids het circuit te vol
gen. Dat kost 4 per persoon. Het
Belgisch Verkeersbureau in Amster
dam (020-251251) geeft nadere in
lichtingen.
De Sovjet Unie heeft er, in het kader
van meer openheid, voor het eerst in
toegestemd dat er fietsende vakan
tiegangers worden toegelaten. Nog
niet om vrij rond te trekken, maar wel
in een groep waarvoor Intourist, het
staatsreisbureau, een belangrijk deel
van het programma heeft samenge
steld.
Er wordt in zeven dagen van de
grensplaats Brest naar Moskou ge
fietst. Terug gaat de reis per trein. De
afstand is 1000 km. Wel wordt van de
route afgeweken om een van de vele
historisch interessante plaatsen te
bezoeken. De route is namelijk logi
scherwijs min of meer dezelfde die
de legers van de Duitsers en Napo
leon indertijd gevolgd hebben op
hun mars naar Moskou. De totale trip
duurt 15 dagen en kost 3250. Voor
meer informaties: Stichting Fiets in
Amsterdam, tel. 020-221608.
'Mee in Mokum', het nu een jaar oude initiatief van
een aantal bejaarde Amsterdammers om toeristen
iets van hun stad te tonen, is zo'n succes dat het
aantal gidsen dit voorjaar tot negentig is uitgebreid.
Iedere rondleider heeft een eigen route en een
eigen verhaal over die dingen die de stad in zijn
ogen zo bijzonder maken. De zwerftochten worden
gemaakt in groepjes van acht personen. Er wordt
van dinsdag tot en met vrijdag gewandeld en ook
op de eerste zondag van iedere maand. Altijd om
elf uur vanaf de binnenplaats van het Amsterdams
Historisch Museum. De kosten bedragen 2,50. De
kaart geeft echter ook 50% korting op het museum
en 2,50 op de toegang tot Artis.