[i'LL TAKE MANHATTAN' NU OOK OP NEDERLANDSE TV
Perfecte mix voor dame en heer
Peter Blanker maakt
plaat via de radio
Serie over kunst met Giacometti en Mare
Regen van veertjes
boven Fort Asperen
Ted Danson als kinderarts
L "Uit begrijpelijk af-
eer van 'spiritualiteit' die
^d^ndig was, van
Geest die alleen maar ab
ANP-nieuws
via Teletekst
DONDERDAG 2 JUNI 1988
EXPERIMENT VAN KRO
Oorlog
Paarden
Ongestoord
Uitwissen
Schopje
THEATER EN BEELDENDE KUNST
„Tegenover één verslaafde staan
honderd mensen die wel weten hoeveel
ze moetén drinken
H.J. Hooghoudt, Jenever-stoker
DE STEM=
T2
loorJanKoesen
IILVERSUM - Judith
Lrantz schrijft bestsellers,
[aar man Steve is een
rijswinnend filmprodu-
er. De combinatie is hele-
naal onverslaanbaar. Til
'ake Manhattan' (waar
nee Veronica zaterdag 4
uni start) heeft de formule
an de topper. Vier afleve-
ingen lang de avonturen
ran een superrijke familie,
en Kain en een Abel, een
daygirl die harde zaken-
rouw wordt, intriges,
[efde en triomf en onder-
ang.
film ligt al een jaar in de vi-
theken, de Belgische tv
ft de serie onlangs vertoond,
ar niets kan Veronica weer-
uden dit geheide succes in de
rzomer in de huiskamers te
gen. In de videotheken
rdt 'Maxime' als titel ge
kt, maar op de tv houdt
n het op de oorspronkelijke,
t moeilijkere titel.
I'll Take Manhattan' zit in
'n genre perfect in elkaar. Je
t er de stopwatch bijhou-
Alle emoties zijn gepro-
mmeerd. Eerst worden de
en bediend, dan de dames,
a kaarslichtgevrij komt een
uwe knokpartij en als de
-f iets heel gemeens heeft ge-
an, volgt subiet het stich-
de optreden van een mo-
~e vrouw. Om de twaalf mi-
ten is er dan een pauze
arin de sponsor zijn bood-
ap kwijt kam
Vier weken lang heeft de ge-
"nschap weer stof om over
praten, variërend van 'vind
hem ook zo'n vuilak?' tot 'die
k, dat is het einde'.
De serie begint met een heli-
Valerie Bertinelli als Maxime in de vierdelige derie 'I'll
take Manhattan'
foto video exclusief
Barry Bostwick (vooraan), Francesca Annis en Perry King
in de mini-serie, die Veronica vanaf zaterdag uitzendt
- foto veronica
kopter die vliegend boven de
wouden van Canada het lijk
aantreft van Zachary Amber-
ville (Barry Bostwick), de
stichter van een reeks van
uiterst geslaagde bladen. Za
chary was overigens nog in de
bloei van zijn leven. Zijn dood
is niet natuurlijk, hoewel het
natuurlijk wel natuurlijk is dat
je dood gaat als iemand met
een steen op je kop gaat beu
ken.
Daar verschijnt de weduwe,
niet lang rouwend, want vijf
maanden na de teraardebestel
ling van Zachary treedt ze in
het huwelijk met Cutter (Perry
King), de fieltige broer van Za
chary. Aan Cutter deugt wer
kelijk niets, of het moest zijn
perfect gesneden maatpak zijn
en glanzende kaakpartij. En
Cutter begint meteen met de
zaak te versjteren. Hij wil drie
tijdschrijften opdoeken die
geen winst maken, onder meer
het tijdschrift waarmee alles
begon. Dat doet hij uit nijd.
Hij heeft Zachary nooit zien
zitten, ook niet toen die nobel
als majoor uit de oorlog thuis
kwam met een Japanse zwaard
voor zijn broertje, 'omdat de
officier, waarvan ik hem af
pakte, hem toch niet meer no
dig had'. Je zou zeggen, geef
mij zo'n grote broer, maar nee,
j aloezie verziekt deze relatie.
Dan stappen de kinderen naar
voren, met aan het hoofd Ma
xime (Valerie Bertinelli). Ze is
jong, ze is dynamisch, ze heeft
al 3 huwelijken achter de rug,
ze flitst van continent naar
continent, van speelzaal naar
hemelbed. Maar als het grote
werk van haar vader Zachary
wordt getorpedeerd door die
dienstmeidenknijper Cutter,
wordt het haar te machtig. Ze
verklaart Cutter de oorlog. „Ik
geef je geen hand, Cutter, want
ik heb mijn handschoenen niet
aan."
De geoefende kijker kan ver
der enige episodes invullen
Natuurlijk komt er een heer
die Maxime keurig maakt. Zien
we een onwettige zoon die ook
nog - wat kan het leven toe
slaan! - de liefde louter Grieks
beziet. Dreigen miljoenen in de
verkeerde beurs te vallen.
Maar altijd schijnt de zon, fon
kelen de champagneglazen en
stuiven de speedboten met
Mach 2 door het blauw van de
oceaan.
De serie bevat vier afleve
ringen van elk anderhalf uur,
dus dat vult de avond. Ster van
de show is Valerie Bertinelli
als Maxime. Ze is gekleed in
jurken van 10.000 dollar. Waar
ze verschijnt, draaien hoofden
zich om. Ze heeft een miljoen
dollar gebeurd voor deze rol.
En het rare was dat ze voor
heen alleen maar bakvisjes
moest spelen, onder meer in de
serie 'One day at a time', die
door de BRT is uitgezonden.
Valerie is viuij klein en heeft
een mollig gezichtje, maar een
bekwame make-up artiest
heeft een vamp van haar ge
maakt. Zo sterk geeft ze zich
aan een rol over, dat ze zelfs
Perry King, de acteur die de rol
van de vileine Cutter moet spe
len, buiten de set ook niet ziet
zitten. Die verhalen doen al
thans over haar de ronde.
Judith Krantz, de schrijfster,
bracht na haar studie een jaar
in Parijs door en keerde in
triomf naar de States terug,
waar ze meewerkte aan de re
dactie van bladen als Good
Housekeeping, Cosmopolitan,
McCalls en Ladies Home Jour
nal. In 1973 begon haar feno
menale succes als roman
schrijfster. Ze werd een topper
met boeken als Scruples, Prin
cess Daisy en Mistral's Daugh
ter die stuk voor stuk ook als
mini-serie voor de tv de kassa's
deden springen. Steve Krantz,
haar man, won met journalis
tieke arbeid diverse prijzen en
werd ook een succes in film en
tv. Hij produceerde alle best
sellers van Judith en schreef
zelf twee romans. De heer en
mevrouw Krantz wonen in Ca-
lifornië, maar hebben ook een
woning in Parijs.
-rJanKoesen
VERSUM - Ted Danson is bij ons bekend als de lange
"keeper van 'Cheers'. Maar hij kan meer. En dat is te
n in 'Als de maat vol is.die de TROS morgen draait
ederland 2, 22.40 uur). Het is een kruising tussen een
Tier en een psychologische film met de nadruk, zeker in
t slot, op thriller.
Danson speelt de rol van
kinderpsycholoog die over
rooie gaat, als een man, ver-
cht van kindermishandeling,
"nbaar zelfmoord pleegt in
huis. Een half jaar is hij
t 'studieverlof waarbij hij
kert en tot niets komt. Zijn
'end, een politieman, vraagt
n hulp in bij een moord. De
'ge getuige is een zevenjarig
isje. Dr. Ted brengt het
"isje onder hypnose en ver-
mt vreemde zakea Dit alle-
al tot woede van de huisarts
e Ted onprofessioneel gedrag
Ted gaat verder zoekea Hij
nt er achter dat er ongure
gen gebeuren en dat de
dokter er meer van weet.
belandt in een kindertehuis
ar het er nogal hardhandig
toe gaat. Uiteindelijk blijkt
t een heel complot te zijn
waarbij notabelen worden ge
chanteerd.
'Als de maat vol isvalt in
twee delen uiteen: het begint
tamelijk rustig. Er wordt
daarin gepraat en gedacht.
Maar naarmate het verhaal op
gang komt, wordt alle schijn
van een psychologische ont
wikkeling om zeep gebracht.
Met de seconde leert Ted beter
knokken en wordt de film die
goed begon, voorspelbaarder.
Eerst krijgt hij klop, maar
hij leert snel en daar stuift hij
met een pistool het huis van
onheil binnen. In de finale
overweegt hij nog even dat pis
tool te ledigen op de schurk,
maar zijn vriend, de politie
man, zegt vermanend dat zulks
geen pas geeft en Ted levert
snikkend het pistool in en om-
tfermt zich over een ontvoerd
kind.
Ted Danson verlaat als kinderpsycholoog de rechtszaal waar zojuist een kindermishande
laar is vrijgesproken. De TROS zendt de film'Als de maat vol is' morgenavond uit. - foto anp
De film is gebaseerd op een
boek van Jonathan Kellerman,
maar alleen de plaatjes zijn
overgebleven. Teds haar zit
wat woester in de war dan bij
'Cheers', hij lacht ook niet zo
veel, soms huilt hij zelfs, maar
het is niet om verschrikkelijk
van onder de indruk te raken.
Door Henk Egbers
„DE werkelijkheid van de
wereld kan door kunst tot
een geestelijke ervaring
worden". Dat schrijft Mi
chael Bockerühl van de
Ruhr Universiteit Bochum
in zijn bijdrage aan de
bundel 'Het spirituele in
de kunst'. In deze zin
wordt iets aangewezen
van de opzet van de zoge
heten Drempelreeks
waarin deze bundel is op
genomen.
In dit deel zijn opgenomen de
inleidingen tijdens een sym
posium gehouden bij de expo-
ahe The Spiritual in Art -
Het mysterie van abstracten
1890-1985, die in 1987 in het
aags Gemeentemuseum te
zien was. Ik heb me toen ver
wonderd over de agressie en
net onbegrip die je speurde in
de recensies, omgezet in af
keurende reacties over de
kwaliteit.
stract en bloedeloos was, is de
dominante westerse cultuur
uiteindelijk precies even een
zijdig, dogmatisch en intole
rant materialistisch gewor
den als zij voorheen eenzijdig,
dogmatisch en intolerant spi
ritualistisch was", zegt An
dreas Burnier in 'Stilte en al
chemie'.
Het spirituele als werke
lijkheid en ideologie in de
kunst, zijn verder onderwerp
van beschouwing bij de
Zweedse schilder en architect
Arne Klingborg (accent op
Steiner); bij Carel Blotkamp
(Mondriaan en Steiner) en de
Vlaamse beeldend kunste
naar Roland van den Berghe
(Mondriaan en Newman). Sa
men bieden zij goede uit
gangspunten tot verdere uit
dieping van de werkelijke
spirituele bronnen in de beel
dende kunst. Veel abacada-
bra wordt vaak te serieus ge
nomen, maar nog meer wor
den gedachten en beeldende
uitdrukkingen daarvan of
met vijandigheid bejegend of
omgezet in commerciële ex
ploitatie.
Iets van het geestelijk pro
ces dat er in een kunstenaar
kan omgaan bij het maken
van een kunstwerk wordt
heel boeiend gereproduceerd
in 'Giacometti, een portret'.
Het was de Amerikaanse
schrijver en vriend en bio
graaf van de beeldhouwer/
schilder Alberto Giacometti
(1901-1966), James Lord die
notities maakte tijdens acht
tien sessies die hij bij Giaco
metti had terwille van een
portret. Daarbij maakte hij -
amateuristisch - foto's van de
verschillende staten, die bo
ven de achttien hoofdstukken
staan (bij elkaar afgedrukt
zou het materiaal interessan
ter geworden zijn).
Giacometti was niet op de
hoogte van het feit dat Lord
alles min of meer vastlegde
op papier. Daarom staan er
veel uitspraken en gedragin
gen in, die een aardige kijk
achter de schermen geven.
Hoe hij Picasso en Braque af-
Giacometti's portret van
James Lord- foto archief de stem
wijst; het poseren van Genet
niet goed was e.d. Maar het
voornaamste van dit verhaal
blijft de weergave van het
ongrijpbare proces dat er bij
een kunstenaar plaatsvindt;
het portret schilderen uittilt
boven het reproduceren;
kortom iets tastbaar maakt
van kunst als geestelijk pro
ces.
Franz Mare, bij velen bekend
om zijn kleurrijke paarden en
zijn Blaue Reiter samen met
Kadinsky en Macke, heeft
zijn laatste levensjaren niet
als actief kunstschilder kun
nen doorbrengen. Hij was van
1914-1916 als Duits militair
(en als Bayer - vlak dat niet
uit in dit verband) aan het
front in Frankrijk.
Na ander
half jaar sneuvelde hij, 36
jaar oud, bij Verdun. In die
periode schreef hij brieven
naar zijn vrouw in Ried.
Uit
deze 120 brieven zijn sedert
1920 regelmatig selecties ver
schenen. Eerst enkele jaren
geleden verschenen ze inte
graal.
Van deze 'Briefe aus
dem Feld! is nu een Neder
landse vertaling verschenen
in de Drempelreeks: 'Brieven
van het front'.
Tezamen vormen ze een ty
pisch tijdsdocument. Op de
eerste plaats geven ze een
soort ooggetuigenverslag van
het gezapige bestaan van
Duitse bezettingstroepen ach
ter de linies in Frankrijk. Het
prikkelende daarvan is wel
de mogelijke ergenis die je als
lezer aanvankelijk kunt on
dergaan als je deze nationa
list hoort opgeven over oor
log. Maar geleidelijk veran
dert zijn houding; waar
schijnlijk niet in het minst
door zijn denken over kunst
vanuit deze oorlogscontext en
zijn groeiend kosmisch be
wustzijn zoals dat in het be
gin van deze eeuw een voe
dingsbodem vond
Andreas Burnier e.a: Het
spirituele in de kunst'. Uitg.
Vrij Geestesleven, prijs
19,50.
James Lord: 'Giacometti, een
portret'. Uitg. Vrij Geestesle
ven, prijs 27,50.
Franz Mare: 'Brieven van het
front'. Uitg. Vrij Geestesle
ven, prijs 27,50.
Door Tom Smeets
VOOR de nieuwe lp van
Peter Blanker, die 'Peter
Blanker: dan maar zó!'
gaat heten, moet men niet
bij de platenzaak zijn,
maar bij de radio.Het
KRO-radioprogramma
'Levenslief en levensleed'
waagt zich aan dit unieke
experiment: het uitgeven
van een nieuwe lang
speelplaat! De plaat komt
niet in de winkel. De luis
teraars zullen de liedjes
zelf met een cassettere
corder moeten opnemen.
Als het aan de KRO ligt, ge
beurt dat niet gratis. De
luisteraar zal worden ver
zocht een bijdrage te leveren
aan de auteursrechten, die
de KRO rechtstreeks aan de
tekstschrijver, de componis
ten en uitgevers zal overma
ken.
In de aflevering van 'Le
venslief en levensleed' van
zaterdag 11 juni, van 18.16
tot 19.00 uur via Radio 2,
wordt de nieuwe Neder
landstalige plaat van Peter
Blanker uitgezonden. Dat
gebeurt zonder gepraat tus
sendoor en in een hoge tech
nische kwaliteit. De luiste
raars kunnen zo ongestoord
de muziek op cassette opne
men.
Het is de bedoeling dat
degenen die van deze moge
lijkheid gebruik maken ƒ2,50
aan de KRO overmaken.
„Men voldoet daarmee aan
de morele verplichting van
de auteursrechten", meent
de KRO. Geldstorters krij
gen van de KRO twee eti
ketten voor de cassette, een
tweezijdig bedrukt karton
netje voor het cassettedoos
je, plus een boekje met de
liedteksten en andere infor
matie.
De luisteraars zijn natuur
lijk niet verplicht te betalen.
Initiatiefnemer Peter Blan
ker: „Ik ga er vanuit dat de
gene die wel de liedjes opne
men maar niet de rechten
afdragen, de waarde van dit
album niet hoog achten en
de cassette al gauw weer
wissen. En dan kan betaling
terecht achterwege blijven."
KRO-producente Mia
Hecker: „Het is een uitpro-
beersel, een niet-alledaagse
vorm van 'platen' en radio
maken. Je kunt nu via de
radio in het bezit komen van
het nieuwste album van Pe
ter Blanker, dat verder niet
in de winkel komt. Het is
een kleinschalige manier om
toch nieuw repertoire te la
ten uitkomen."
Zeker de grote platenmaat
schappijen hebben weinig of
geen belangstelling voor het
repertoire dat Peter Blanker
brengt. De oplagen zouden
zo klein zijn, dat het uit
brengen van dergelijke lp's
commerciëel niet haalbaar
zou zijn.
Het KRO-experiment
moet dan ook worden gezien
als 'een kritisch schopje te
gen het massa-beleid van de
platenmaatschappijen'. Los
daarvan gaat het in dit ge
val om een makkelijker
haalbare manier van produ
ceren van een plaat.
DEN HAAG (ANP) - Het
ANP is begonnen met een
eigen nieuwsrubriek via
Teletekst. De dienst kwam
in de plaats van de actuele
NOS-berichtgeving op Te
letekst.
Het ANP heeft daarvoor de be
schikking gekregen over de pa
gina's 103 tot en met 117. De in
houd van de pagina's zal, zoals
ook nu het geval is, via pagina
101 worden aangekondigd.
Daarnaast zal via pagina 111
een selectie van het nieuws van
de gehele dag worden getoond.
De wijziging in de presenta
tie van de algemene nieuwspa
gina's is een gevolg van de Me
diawet, waarin is vastgelegd
dat de NOS in samenwerking
met een organisatie van in Ne
derland verschijnende dag- en
weekbladen het Teletekst-pro-
gramma voor de landelijke
omroep verzorgt. Het ANP is
daarvoor aangewezen.
NOS en ANP zijn na langdu
rige onderhandelingen over
eengekomen dat het persbu
reau de actuele nieuwsbericht
geving over binnenlandse en
buitenlandse onderwerpen
voor zijn rekening neemt.
LEERDAM (ANP) - Tot 1 augustus raast elk half uur een
tornado door de centrale lichtkoker van Fort Asperen.
Beeldend kunstenaar Floris Guntenaar stoot er telkens on
telbaar veel veertjes mee op, die vervolgens een kwartier
nodig hebben om te dalen.
De inspiratie voor dit kunst
werk deed Guntenaar op in het
oude verdedigingswerk aan de
Linge in het rivierengebied van
de Vijfherenlanden onder de
rook van Leerdam. Het resul
taat is onderdeel van de mani
festatie 'Theaterbeelden', een
tentoonstelling van werken
waartoe het fort beeldende en
theaterkunstenaars inspireer
de.
John Jesserun uit New York
is in Fort Asperen in de weer
met filmprojecties en video
schermen. Ook hij werkt mee
het doel te verwezenlijken dat
de organisatoren voor ogen
staat: de ontwikkeling van de
visuele aspecten van het thea
ter.
Met subsidie van de rijkso-
vereid, financiële bijdragen
van een elektro-technische on
derneming, een bank, het Insti
tuut voor Theateronderzoek en
de Janivostichting, en mate
riële bijdragen van andere be
drijven en instellingen, was de
Stichting Fort Asperen in staat
de afzonderlijke kunstenaars
aan te trekken voor de exposi
tie, die Janny Donker artistiek
heeft gecoördineerd.
Werken Guntenaar en Jesse
run huizen binnen het fort,
Sanne Danz heeft daarentegen
een verbinding gelegd tussen
het landschap en de beklem
mende ruimte van het bouw
werk. Binnen bouwde ze een
soort toneel waarop de natuur
is nagebootst en in de tuin
richtte ze een theaterloge in
van waaruit de bezoeker de na
tuur kan observeren.
De veel in ons land vertoe
vende Engelsman Julian May-
nard Smith construeerde van
gasbetonblokken een zuil, die
zich door alle verdiepingen van
het fort heen heeft geboord. In
de kanonremise van het verde
digingswerk heeft Johan Vonk
een décor van licht gemaakt,
dat lijkt op een woest golvende
rivier.
Onafhankelijk Toneel en de
Maatschappij Studio Discordia
hebben enige stoelen en wat
oude lampen beschikbaar ge
steld die in theaterprodukties
zijn gebruikt. Ze zijn in de om
geving van het fort opnieuw
gearrangeerd en hebben daar
mee een eigen betekenis gekre
gen.
De Italiaanse toneelgroep
Falso Movimente leidt de be
zoeker in een mysterieuze at
mosfeer door het duister van de
kelder over een spaarzaam
verlicht pad naar een heldere
wereld. De geschapen situaties
in en om Fort Asperen werken
theatraal zonder dat er andere
spelers aan te pas komen dan
de toeschouwers.
(ADVERTENTIE)