[i'LL TAKE MANHATTAN' NU OOK OP NEDERLANDSE TV Perfecte mix voor dame en heer Peter Blanker maakt plaat via de radio Serie over kunst met Giacometti en Mare Regen van veertjes boven Fort Asperen Ted Danson als kinderarts L "Uit begrijpelijk af- eer van 'spiritualiteit' die ^d^ndig was, van Geest die alleen maar ab ANP-nieuws via Teletekst DONDERDAG 2 JUNI 1988 EXPERIMENT VAN KRO Oorlog Paarden Ongestoord Uitwissen Schopje THEATER EN BEELDENDE KUNST „Tegenover één verslaafde staan honderd mensen die wel weten hoeveel ze moetén drinken H.J. Hooghoudt, Jenever-stoker DE STEM= T2 loorJanKoesen IILVERSUM - Judith Lrantz schrijft bestsellers, [aar man Steve is een rijswinnend filmprodu- er. De combinatie is hele- naal onverslaanbaar. Til 'ake Manhattan' (waar nee Veronica zaterdag 4 uni start) heeft de formule an de topper. Vier afleve- ingen lang de avonturen ran een superrijke familie, en Kain en een Abel, een daygirl die harde zaken- rouw wordt, intriges, [efde en triomf en onder- ang. film ligt al een jaar in de vi- theken, de Belgische tv ft de serie onlangs vertoond, ar niets kan Veronica weer- uden dit geheide succes in de rzomer in de huiskamers te gen. In de videotheken rdt 'Maxime' als titel ge kt, maar op de tv houdt n het op de oorspronkelijke, t moeilijkere titel. I'll Take Manhattan' zit in 'n genre perfect in elkaar. Je t er de stopwatch bijhou- Alle emoties zijn gepro- mmeerd. Eerst worden de en bediend, dan de dames, a kaarslichtgevrij komt een uwe knokpartij en als de -f iets heel gemeens heeft ge- an, volgt subiet het stich- de optreden van een mo- ~e vrouw. Om de twaalf mi- ten is er dan een pauze arin de sponsor zijn bood- ap kwijt kam Vier weken lang heeft de ge- "nschap weer stof om over praten, variërend van 'vind hem ook zo'n vuilak?' tot 'die k, dat is het einde'. De serie begint met een heli- Valerie Bertinelli als Maxime in de vierdelige derie 'I'll take Manhattan' foto video exclusief Barry Bostwick (vooraan), Francesca Annis en Perry King in de mini-serie, die Veronica vanaf zaterdag uitzendt - foto veronica kopter die vliegend boven de wouden van Canada het lijk aantreft van Zachary Amber- ville (Barry Bostwick), de stichter van een reeks van uiterst geslaagde bladen. Za chary was overigens nog in de bloei van zijn leven. Zijn dood is niet natuurlijk, hoewel het natuurlijk wel natuurlijk is dat je dood gaat als iemand met een steen op je kop gaat beu ken. Daar verschijnt de weduwe, niet lang rouwend, want vijf maanden na de teraardebestel ling van Zachary treedt ze in het huwelijk met Cutter (Perry King), de fieltige broer van Za chary. Aan Cutter deugt wer kelijk niets, of het moest zijn perfect gesneden maatpak zijn en glanzende kaakpartij. En Cutter begint meteen met de zaak te versjteren. Hij wil drie tijdschrijften opdoeken die geen winst maken, onder meer het tijdschrift waarmee alles begon. Dat doet hij uit nijd. Hij heeft Zachary nooit zien zitten, ook niet toen die nobel als majoor uit de oorlog thuis kwam met een Japanse zwaard voor zijn broertje, 'omdat de officier, waarvan ik hem af pakte, hem toch niet meer no dig had'. Je zou zeggen, geef mij zo'n grote broer, maar nee, j aloezie verziekt deze relatie. Dan stappen de kinderen naar voren, met aan het hoofd Ma xime (Valerie Bertinelli). Ze is jong, ze is dynamisch, ze heeft al 3 huwelijken achter de rug, ze flitst van continent naar continent, van speelzaal naar hemelbed. Maar als het grote werk van haar vader Zachary wordt getorpedeerd door die dienstmeidenknijper Cutter, wordt het haar te machtig. Ze verklaart Cutter de oorlog. „Ik geef je geen hand, Cutter, want ik heb mijn handschoenen niet aan." De geoefende kijker kan ver der enige episodes invullen Natuurlijk komt er een heer die Maxime keurig maakt. Zien we een onwettige zoon die ook nog - wat kan het leven toe slaan! - de liefde louter Grieks beziet. Dreigen miljoenen in de verkeerde beurs te vallen. Maar altijd schijnt de zon, fon kelen de champagneglazen en stuiven de speedboten met Mach 2 door het blauw van de oceaan. De serie bevat vier afleve ringen van elk anderhalf uur, dus dat vult de avond. Ster van de show is Valerie Bertinelli als Maxime. Ze is gekleed in jurken van 10.000 dollar. Waar ze verschijnt, draaien hoofden zich om. Ze heeft een miljoen dollar gebeurd voor deze rol. En het rare was dat ze voor heen alleen maar bakvisjes moest spelen, onder meer in de serie 'One day at a time', die door de BRT is uitgezonden. Valerie is viuij klein en heeft een mollig gezichtje, maar een bekwame make-up artiest heeft een vamp van haar ge maakt. Zo sterk geeft ze zich aan een rol over, dat ze zelfs Perry King, de acteur die de rol van de vileine Cutter moet spe len, buiten de set ook niet ziet zitten. Die verhalen doen al thans over haar de ronde. Judith Krantz, de schrijfster, bracht na haar studie een jaar in Parijs door en keerde in triomf naar de States terug, waar ze meewerkte aan de re dactie van bladen als Good Housekeeping, Cosmopolitan, McCalls en Ladies Home Jour nal. In 1973 begon haar feno menale succes als roman schrijfster. Ze werd een topper met boeken als Scruples, Prin cess Daisy en Mistral's Daugh ter die stuk voor stuk ook als mini-serie voor de tv de kassa's deden springen. Steve Krantz, haar man, won met journalis tieke arbeid diverse prijzen en werd ook een succes in film en tv. Hij produceerde alle best sellers van Judith en schreef zelf twee romans. De heer en mevrouw Krantz wonen in Ca- lifornië, maar hebben ook een woning in Parijs. -rJanKoesen VERSUM - Ted Danson is bij ons bekend als de lange "keeper van 'Cheers'. Maar hij kan meer. En dat is te n in 'Als de maat vol is.die de TROS morgen draait ederland 2, 22.40 uur). Het is een kruising tussen een Tier en een psychologische film met de nadruk, zeker in t slot, op thriller. Danson speelt de rol van kinderpsycholoog die over rooie gaat, als een man, ver- cht van kindermishandeling, "nbaar zelfmoord pleegt in huis. Een half jaar is hij t 'studieverlof waarbij hij kert en tot niets komt. Zijn 'end, een politieman, vraagt n hulp in bij een moord. De 'ge getuige is een zevenjarig isje. Dr. Ted brengt het "isje onder hypnose en ver- mt vreemde zakea Dit alle- al tot woede van de huisarts e Ted onprofessioneel gedrag Ted gaat verder zoekea Hij nt er achter dat er ongure gen gebeuren en dat de dokter er meer van weet. belandt in een kindertehuis ar het er nogal hardhandig toe gaat. Uiteindelijk blijkt t een heel complot te zijn waarbij notabelen worden ge chanteerd. 'Als de maat vol isvalt in twee delen uiteen: het begint tamelijk rustig. Er wordt daarin gepraat en gedacht. Maar naarmate het verhaal op gang komt, wordt alle schijn van een psychologische ont wikkeling om zeep gebracht. Met de seconde leert Ted beter knokken en wordt de film die goed begon, voorspelbaarder. Eerst krijgt hij klop, maar hij leert snel en daar stuift hij met een pistool het huis van onheil binnen. In de finale overweegt hij nog even dat pis tool te ledigen op de schurk, maar zijn vriend, de politie man, zegt vermanend dat zulks geen pas geeft en Ted levert snikkend het pistool in en om- tfermt zich over een ontvoerd kind. Ted Danson verlaat als kinderpsycholoog de rechtszaal waar zojuist een kindermishande laar is vrijgesproken. De TROS zendt de film'Als de maat vol is' morgenavond uit. - foto anp De film is gebaseerd op een boek van Jonathan Kellerman, maar alleen de plaatjes zijn overgebleven. Teds haar zit wat woester in de war dan bij 'Cheers', hij lacht ook niet zo veel, soms huilt hij zelfs, maar het is niet om verschrikkelijk van onder de indruk te raken. Door Henk Egbers „DE werkelijkheid van de wereld kan door kunst tot een geestelijke ervaring worden". Dat schrijft Mi chael Bockerühl van de Ruhr Universiteit Bochum in zijn bijdrage aan de bundel 'Het spirituele in de kunst'. In deze zin wordt iets aangewezen van de opzet van de zoge heten Drempelreeks waarin deze bundel is op genomen. In dit deel zijn opgenomen de inleidingen tijdens een sym posium gehouden bij de expo- ahe The Spiritual in Art - Het mysterie van abstracten 1890-1985, die in 1987 in het aags Gemeentemuseum te zien was. Ik heb me toen ver wonderd over de agressie en net onbegrip die je speurde in de recensies, omgezet in af keurende reacties over de kwaliteit. stract en bloedeloos was, is de dominante westerse cultuur uiteindelijk precies even een zijdig, dogmatisch en intole rant materialistisch gewor den als zij voorheen eenzijdig, dogmatisch en intolerant spi ritualistisch was", zegt An dreas Burnier in 'Stilte en al chemie'. Het spirituele als werke lijkheid en ideologie in de kunst, zijn verder onderwerp van beschouwing bij de Zweedse schilder en architect Arne Klingborg (accent op Steiner); bij Carel Blotkamp (Mondriaan en Steiner) en de Vlaamse beeldend kunste naar Roland van den Berghe (Mondriaan en Newman). Sa men bieden zij goede uit gangspunten tot verdere uit dieping van de werkelijke spirituele bronnen in de beel dende kunst. Veel abacada- bra wordt vaak te serieus ge nomen, maar nog meer wor den gedachten en beeldende uitdrukkingen daarvan of met vijandigheid bejegend of omgezet in commerciële ex ploitatie. Iets van het geestelijk pro ces dat er in een kunstenaar kan omgaan bij het maken van een kunstwerk wordt heel boeiend gereproduceerd in 'Giacometti, een portret'. Het was de Amerikaanse schrijver en vriend en bio graaf van de beeldhouwer/ schilder Alberto Giacometti (1901-1966), James Lord die notities maakte tijdens acht tien sessies die hij bij Giaco metti had terwille van een portret. Daarbij maakte hij - amateuristisch - foto's van de verschillende staten, die bo ven de achttien hoofdstukken staan (bij elkaar afgedrukt zou het materiaal interessan ter geworden zijn). Giacometti was niet op de hoogte van het feit dat Lord alles min of meer vastlegde op papier. Daarom staan er veel uitspraken en gedragin gen in, die een aardige kijk achter de schermen geven. Hoe hij Picasso en Braque af- Giacometti's portret van James Lord- foto archief de stem wijst; het poseren van Genet niet goed was e.d. Maar het voornaamste van dit verhaal blijft de weergave van het ongrijpbare proces dat er bij een kunstenaar plaatsvindt; het portret schilderen uittilt boven het reproduceren; kortom iets tastbaar maakt van kunst als geestelijk pro ces. Franz Mare, bij velen bekend om zijn kleurrijke paarden en zijn Blaue Reiter samen met Kadinsky en Macke, heeft zijn laatste levensjaren niet als actief kunstschilder kun nen doorbrengen. Hij was van 1914-1916 als Duits militair (en als Bayer - vlak dat niet uit in dit verband) aan het front in Frankrijk. Na ander half jaar sneuvelde hij, 36 jaar oud, bij Verdun. In die periode schreef hij brieven naar zijn vrouw in Ried. Uit deze 120 brieven zijn sedert 1920 regelmatig selecties ver schenen. Eerst enkele jaren geleden verschenen ze inte graal. Van deze 'Briefe aus dem Feld! is nu een Neder landse vertaling verschenen in de Drempelreeks: 'Brieven van het front'. Tezamen vormen ze een ty pisch tijdsdocument. Op de eerste plaats geven ze een soort ooggetuigenverslag van het gezapige bestaan van Duitse bezettingstroepen ach ter de linies in Frankrijk. Het prikkelende daarvan is wel de mogelijke ergenis die je als lezer aanvankelijk kunt on dergaan als je deze nationa list hoort opgeven over oor log. Maar geleidelijk veran dert zijn houding; waar schijnlijk niet in het minst door zijn denken over kunst vanuit deze oorlogscontext en zijn groeiend kosmisch be wustzijn zoals dat in het be gin van deze eeuw een voe dingsbodem vond Andreas Burnier e.a: Het spirituele in de kunst'. Uitg. Vrij Geestesleven, prijs 19,50. James Lord: 'Giacometti, een portret'. Uitg. Vrij Geestesle ven, prijs 27,50. Franz Mare: 'Brieven van het front'. Uitg. Vrij Geestesle ven, prijs 27,50. Door Tom Smeets VOOR de nieuwe lp van Peter Blanker, die 'Peter Blanker: dan maar zó!' gaat heten, moet men niet bij de platenzaak zijn, maar bij de radio.Het KRO-radioprogramma 'Levenslief en levensleed' waagt zich aan dit unieke experiment: het uitgeven van een nieuwe lang speelplaat! De plaat komt niet in de winkel. De luis teraars zullen de liedjes zelf met een cassettere corder moeten opnemen. Als het aan de KRO ligt, ge beurt dat niet gratis. De luisteraar zal worden ver zocht een bijdrage te leveren aan de auteursrechten, die de KRO rechtstreeks aan de tekstschrijver, de componis ten en uitgevers zal overma ken. In de aflevering van 'Le venslief en levensleed' van zaterdag 11 juni, van 18.16 tot 19.00 uur via Radio 2, wordt de nieuwe Neder landstalige plaat van Peter Blanker uitgezonden. Dat gebeurt zonder gepraat tus sendoor en in een hoge tech nische kwaliteit. De luiste raars kunnen zo ongestoord de muziek op cassette opne men. Het is de bedoeling dat degenen die van deze moge lijkheid gebruik maken ƒ2,50 aan de KRO overmaken. „Men voldoet daarmee aan de morele verplichting van de auteursrechten", meent de KRO. Geldstorters krij gen van de KRO twee eti ketten voor de cassette, een tweezijdig bedrukt karton netje voor het cassettedoos je, plus een boekje met de liedteksten en andere infor matie. De luisteraars zijn natuur lijk niet verplicht te betalen. Initiatiefnemer Peter Blan ker: „Ik ga er vanuit dat de gene die wel de liedjes opne men maar niet de rechten afdragen, de waarde van dit album niet hoog achten en de cassette al gauw weer wissen. En dan kan betaling terecht achterwege blijven." KRO-producente Mia Hecker: „Het is een uitpro- beersel, een niet-alledaagse vorm van 'platen' en radio maken. Je kunt nu via de radio in het bezit komen van het nieuwste album van Pe ter Blanker, dat verder niet in de winkel komt. Het is een kleinschalige manier om toch nieuw repertoire te la ten uitkomen." Zeker de grote platenmaat schappijen hebben weinig of geen belangstelling voor het repertoire dat Peter Blanker brengt. De oplagen zouden zo klein zijn, dat het uit brengen van dergelijke lp's commerciëel niet haalbaar zou zijn. Het KRO-experiment moet dan ook worden gezien als 'een kritisch schopje te gen het massa-beleid van de platenmaatschappijen'. Los daarvan gaat het in dit ge val om een makkelijker haalbare manier van produ ceren van een plaat. DEN HAAG (ANP) - Het ANP is begonnen met een eigen nieuwsrubriek via Teletekst. De dienst kwam in de plaats van de actuele NOS-berichtgeving op Te letekst. Het ANP heeft daarvoor de be schikking gekregen over de pa gina's 103 tot en met 117. De in houd van de pagina's zal, zoals ook nu het geval is, via pagina 101 worden aangekondigd. Daarnaast zal via pagina 111 een selectie van het nieuws van de gehele dag worden getoond. De wijziging in de presenta tie van de algemene nieuwspa gina's is een gevolg van de Me diawet, waarin is vastgelegd dat de NOS in samenwerking met een organisatie van in Ne derland verschijnende dag- en weekbladen het Teletekst-pro- gramma voor de landelijke omroep verzorgt. Het ANP is daarvoor aangewezen. NOS en ANP zijn na langdu rige onderhandelingen over eengekomen dat het persbu reau de actuele nieuwsbericht geving over binnenlandse en buitenlandse onderwerpen voor zijn rekening neemt. LEERDAM (ANP) - Tot 1 augustus raast elk half uur een tornado door de centrale lichtkoker van Fort Asperen. Beeldend kunstenaar Floris Guntenaar stoot er telkens on telbaar veel veertjes mee op, die vervolgens een kwartier nodig hebben om te dalen. De inspiratie voor dit kunst werk deed Guntenaar op in het oude verdedigingswerk aan de Linge in het rivierengebied van de Vijfherenlanden onder de rook van Leerdam. Het resul taat is onderdeel van de mani festatie 'Theaterbeelden', een tentoonstelling van werken waartoe het fort beeldende en theaterkunstenaars inspireer de. John Jesserun uit New York is in Fort Asperen in de weer met filmprojecties en video schermen. Ook hij werkt mee het doel te verwezenlijken dat de organisatoren voor ogen staat: de ontwikkeling van de visuele aspecten van het thea ter. Met subsidie van de rijkso- vereid, financiële bijdragen van een elektro-technische on derneming, een bank, het Insti tuut voor Theateronderzoek en de Janivostichting, en mate riële bijdragen van andere be drijven en instellingen, was de Stichting Fort Asperen in staat de afzonderlijke kunstenaars aan te trekken voor de exposi tie, die Janny Donker artistiek heeft gecoördineerd. Werken Guntenaar en Jesse run huizen binnen het fort, Sanne Danz heeft daarentegen een verbinding gelegd tussen het landschap en de beklem mende ruimte van het bouw werk. Binnen bouwde ze een soort toneel waarop de natuur is nagebootst en in de tuin richtte ze een theaterloge in van waaruit de bezoeker de na tuur kan observeren. De veel in ons land vertoe vende Engelsman Julian May- nard Smith construeerde van gasbetonblokken een zuil, die zich door alle verdiepingen van het fort heen heeft geboord. In de kanonremise van het verde digingswerk heeft Johan Vonk een décor van licht gemaakt, dat lijkt op een woest golvende rivier. Onafhankelijk Toneel en de Maatschappij Studio Discordia hebben enige stoelen en wat oude lampen beschikbaar ge steld die in theaterprodukties zijn gebruikt. Ze zijn in de om geving van het fort opnieuw gearrangeerd en hebben daar mee een eigen betekenis gekre gen. De Italiaanse toneelgroep Falso Movimente leidt de be zoeker in een mysterieuze at mosfeer door het duister van de kelder over een spaarzaam verlicht pad naar een heldere wereld. De geschapen situaties in en om Fort Asperen werken theatraal zonder dat er andere spelers aan te pas komen dan de toeschouwers. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21