'Een vers sinaasappeltje voor een job' Kamer verdeeld over gezondheidszorg Burgers mogen tanden in elkaar zetten FNV: HER! Tevrede afblazen START-akkoord ontmoet nog tal van obstakels Burgerlijk Wetboek 150 jaar DE STEM C BANENPLAN VOOR JONGE FRANSE WERKLOZEN: De rancune -DESTEM- DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 1 JUN11988 HANDHAVING VAN RECHTEN LEIDT TOT VERSTRAFFING BURGERLIJK RECHT DE STEM BINN AMSTERDAM - De v ren met het kabinet ken over het herstel lonen in het bedrijfsle lonen bij de overheid andere kant. Sovjet-woordvoerder Gerasimov: „De beide leiders hebben elkaar niet kunnen overtuigen". - fotoap kunnen uitoefenen op de vanaf zee af te vuren kruisra ketten. Die wapens liggen de Russen wellicht nog het zwaarst op de maag. Voor wat betreft de kruisraketten is Amerika de Sovjetunie in technologische zin ver voor. Vandaar dat de Russen maar al te graag een kijkje zouden willen nemen op de Amerikaanse onderzeeërs die voor het afvuren van kruisra ketten geschikt zijn gemaakt. De Amerikanen voelen daar niets voor omdat een groot deel van hun kernstrategie juist op vanaf zee af te vuren kruisraketten is gebaseerd. Opnieuw Gerasimov: „Als we dit wapentype niet in onze on derhandelingen betrekken, dan ontwijken we een eventu eel START-akkoord en ko men we dus geen stap ver der". De werkgroepen die zich in Moskou aan de onderhande lingstafel hebben geschaard, hebben niettemin vooruit gang geboekt zonder intussen de belangrijkste obstakels uit de weg te kunnen ruimen. De werkgroepen sleutelen nog aan een akkoord, dat Ame rika en de Sovjet-Unie ver plicht elkaar tevoren op de hoogte te stellen als ze bij wijze van oefening of proef een raket gaan lanceren. Wel licht kan daarover nog over eenstemming worden bereikt, waarna de ministers van Bui tenlandse Zaken het akkoord onverwijld zullen tekenen. Of deze tegemoetkomingen een START-akkoord echt dich terbij zullen brengen, blijft intussen de vraag. Het ziet er op dit ogenblik naar uit dat, wil een snelle doorbraak aan het START- front worden bereikt, Ame rika het meeste water in de wijn moet doen. Of Ronald Reagan daartoe bereid is moet nog worden afgewacht Eigenlijk hopen de Amerika nen op een soort onderhande- lingswonder en als dat niet gebeurd, dan hopen ze dat de Russen, net zoals ze in decem ber in Washington deden, be reid zijn even voorbij te zien aan obstakels als SDI. Door Jo Wijnen ALS ENIG geloof mag worden gehecht aan de verklaringen van de hoogstgeplaatste voorlich tingsfunctionarissen van de Sovjet-Unie, dan wordt er nog dit jaar en in ieder geval nog tijdens de ambtsperiode van presi dent Reagan een Ameri kaans-Russisch akkoord gesloten over de halvering van het aantal strategische kernwapens (START). In Moskou werd zelfs aange geven, dat de ondertekening van zo'n akkoord al in sep tember zou kunnen plaatsvin den. De resultaten van de topge- sprekken, die de Amerikaanse president Reagan en Sovjet leider Gorbatsjov op dit ogen blik in Moskou voeren recht vaardigen dat optimisme nog niet. In feite wordt een START-akkoord op dit ogen blik nog tegengehouden door reeds lang bestaande ver schillen van mening over Reagans nucleair verdedi- gingsschild in de ruimte (SDI) en de kwestie van de vanaf zee af te vuren kruisraketten. Voor wat SDI betreft liet Sovjet-woordvoerder Gerasi mov weten: „De beide leiders hebben elkaar niet kunnen overtuigen". En hij voegde daaraan toe: „De president luistert te veel naar een be paalde groep, maar er zijn ook experts die niet geloven, dat SDI technisch haalbaar is". Vervolgens legde de woord voerder omstandig uit, dat het verder ontwikkelen van SDI in Russische ogen nog steeds een opvoering van de wapen wedloop betekent. „Als dat het geval is, heeft het geen zin om een akkoord te sluiten, dat voorziet in een halvering van de strategische kernwapens", aldus Gerasimov, die in dat opzicht zonder meer de per soonlijke visies van Michail Gorbatsjov zelf vertolkt. Even krachtig blijven de Sovjets zich verzetten tegen het feit, dat ze geen controle Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: f 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. j 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangenOnze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Gróte advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Bob van Huët ENORME SINAASAP PELS lijken neergeploft op een aantal drukke pleinen in Parijs en andere Franse steden. Wie denkt aan een nieuw project van de weergekeerde cultuurmi nister Jack Lang of een promotiestunt van Jaffa heeft het mis. De grote oranje bollen zijn ge plaatst door de Franse stich ting 'Contact Orange', die op spectaculaire wijze banen zoekt voor jonge werklozen. De half geopende 'vruchten' worden bemand door jonge ren tussen 16 en 24 jaar. Aan geïnteresseerde voorbijgan gers verkopen ze vers geper ste sinaasappelsap voor tien francs per bekertje. Maar be langrijker dan de verfrissing is dat de werkloze jeugd vooral zichzelf moet verko pen. Volgens de bedenker van de bollen, maatschappelijk wer ker Jean Blettner (47) gaat het erom contacten te leggen die kunnen leiden tot een job. De opzet van 'Contact Orange' blijkt te werken. Van de 900 jongeren die vorig jaar in een van de 55 Parijse kios ken hebben gestaan, vond meer dan de helft een baan of serieuze leerplaats. Een prima resultaat, zeker als men be denkt dat tweederde van de sapverkopers als 'probleem geval' bekend stond. Zoge naamde 'randgroepjongeren', die volgens Blettner normali ter nauwelijks een kans heb ben ergens aan de bak te ko men. Het idee voor de bemande bollen ontstond in 1981. Jean Blettner hield zich bezig met gehandicapte jongeren. „Het was de tijd dat Frankrijk voor het eerst met massale jeugd werkloosheid werd gecon fronteerd. Vanuit mijn werk wist ik hoe moeilijk het was om bepaalde jongeren aan de slag te helpen. 'Contact Oran- ge' werd min of meer geboren toen ik werkgevers hoorde klagen over werkloze jonge ren, die zich niet voldoende zouden inspannen om werk te vinden. Er was behoefte aan gemotiveerde jongelui", ver telt de maatschappelijk wer ker. Blettner bedacht een in het oog springende 'etalage': de reuze-sinaasappel. „In principe kan iedereen bij ons beginnea Na een paar instructiemiddagen wordt van de aspirant-verkopers verwacht dat ze hun kiosk zelfstandig kunnen beheren. Dat wil zeggen een beetje boekhouding, opschrijven hoeveel sinaasappels zijn in gekocht en verkocht, de boel schoonhouden en het belang rijkste, het contact met de klanten, want dat zijn ten slotte allemaal potentiële werkgevers. In de praktijk blijkt het mes aan twee kan ten te snijden. Degenen die iemand in dienst willen ne men, komen soms meerdere keren in een kiosk kijken hoe het allemaal loopt. Onze beste verkopers zijn we binnen een paar weken kwijt. Maar he laas lukt het niet met ieder een. De jongeren moeten echt wel wat angst overwinnen voordat ze op straat durven te gaan staan om hun werkloos heid te afficheren. 'Het is net alsof ik op de slavenmarkt sta', zei eens een meisje tegen me. Het valt soms inderdaad niet mee, maar de motivatie geeft toch doorslag". Anders dan de vele sinaas appels in Parijs en elders doen vermoeden kwam het succes van 'Contact Orange' niet uit de lucht vallen. Heel wat administratieve hinder nissen moesten worden over wonnen door Blettner, die het nu gesubsidiëerde project uit leningen opzette. „Tja, de Franse bureaucratie", zegt de oprichter grinnikend. „Een eerste probleem was het sta tuut van de jongeren. Ze ver kopen een produkt, werken vier uur per dag, maar tege lijk gaat het om een vorm van sociale hulp". Na eindeloze vergaderingen met allerlei in stanties brachten de door de vorige socialistische ge creëerde 'TUC's' een systeem van tijdelijke arbeidsplaatsen voor jongeren de oplossing. Vervolgens kwam het plaatsen van de bollen. Een „drama", zegt Blettner, die bijna afhaakte, moe van alle tegenwerking. Hij zucht nog eens, alvorens van wal te ste ken: „Voor elke kiosk heb je dus toestemming nodig van de politieprefect en van de bur gemeester. Nu gaf Jacques Chirac meteen groen licht, hij vond het een interessant pro ject. Alleen, Chirac wordt niet gekozen door kleine midden standers, wel de 20 arrondis sementsburgemeesters van Parijs. En die waren natuur lijk wel gevoelig voor het ar gument van kroegbazen die schreeuwden dat we oneer lijke concurrentie bedrevea In een kroeg wordt nu een maal gesproken, zo simpel ligt het. Vaak moest ik dus per bistro onderhandelen, want om te mogen plaatsen hadden we ook een akkoord nodig van de drie omliggende cafes. Ik heb uit die hoek wel wat sym pathieke reacties gekregen, maar de meeste waren toch uitgesproken negatief. Zo van, jullie verpesten mijn handel en bovendien zijn die jonge ren vaak vaak 'beurs' (tweede generatie buitenlanders, red.). Bij veel kroegbazen vind je helaas de ideeën van Le Pen terug. Een op de twee zaken ben ik; zo uitgegooid. Sommige cafés gebruikten 'Contact Orange' als een soort hefboom om van de gemeente vergun ningen los te krijgen voor ter- rasuitbreiding. Vorig jaar wilde ik echt mee stoppen, ik zag het niet meer zitten. We hebben uitstel van betaling Eén van de 'sinaxisappel-baanbollen' in Parijs. aangevraagd. Maar plotseling draaide de wind. Laat ik eer lijk zeggen dat het nooit ge lukt zou zijn als we niet mid den in de verkiezingstijd had den gezeten Niemand kan het dan maken een wergelegen- heidsproject af te kappen. Afgezien van een paar grote ondernemingen houdt het bedrijfsleven in Frankrijk de boor nog af voor wat be treft sponsoring van de baan- bollen, het laatste idee van Blettner. „Ik hoor de mooiste verklaringen waarom men uiteindelijk niet met me wil werken, maar de werkelijke reden is natuurlijk dat 70 pro cent van mijn jongeren 'im- migré' is. Een buitenlander komt niet overeen met de 'look' van de firma, heet dat dan. Het is geen grapje als je praat over Lepenisme. Ik heb burgemeesters gehad die als voorwaarde voor hun mede werking stelden, dat er geen buitenlanders in de kiosken kwamen. Dat soort concessies kan ik niet doea Die jongens en meisjes zijn tenslotte ook Fransen. Misschien dat er nu een kentering komt nu ex treem-rechts politiek minder belangrijk wordt". Hoopgevend vindt Blettner toch de goede resultaten die worden gehaald als de kios ken er eenmaal staan. Daar naast is er belangstelling uit het buitenland. „In Italië wil de groep Berlusconi misschien iets gaan doen in de vorm van sponsoring. Ook uit Spanje heb ik dat soort reacties. In België hebben we in Nivelles een test gedaaa Daar kregen we jammer genoeg te maken met dezelfde problemen als in Parijs. Uit Nederland heb ik nog niets gehoord. Het is een droom van me een Europees orange-net op te zetten. Een werkloze jongere in Parijs die een paar weken stage kan lo pen in Nederland. Of anders om. Wat een geweldige moti vatie kan dat voor zo'n iemand zijn!" Door Pieter Eggen ZELDEN IS de uitkomst van een debat in de Tweede Kamer zo ongewis als nu. De Tweede Kamer praat vandaag en morgen en volgende week nog twee dagen over de ingewik kelde en veelomvattende voorstellen voor een her vorming van de gezond heidszorg. Kortweg, het plan-Dekker. De drie grote partijen in de Tweede Kamer zijn het op be langrijke onderdelen niet eens met de voorstellen van staats secretaris Dees (Volksgezond heid), maar verschillen ook onderling van mening. „Het is maar de vraag of de kamer over ook maar één onderdeel eensgezind zal zijn", vat een kamerlid de onduidelijkheid samen. Het kabinet stemde begin dit jaar uiteindelijk in met de meeste voorstellen die de commissie-Dekker iets meer dan een jaar geleden deed. Dekker komt in grote trekken neer op het volgende: Een basisverzekering voor iedereen in 1992. Het basis pakket omvat 85 procent van wat nu in het ziekenfonds zit en de bejaardenzorg. Andere voorzieningen, zoals de tand arts, geneesmiddelen en de fysiotherapeut moeten in een aanvullende verzekering, waarvoor iedereen zich vrij willig kan verzekeren. De premie voor de basisver zekering wordt voor 80 pro cent betaald als percentage van het inkomen (zoals dat nu voor het ziekenfonds geldt) en voor 20 procent in de vorm van een vast bedrag in gul dens (nominaal) voor ieder een. Voor (maximaal twee) kinderen tot 15 jaar betaalt iedereen een halve premie. De vrijwillige verzekering wordt geheel uit nominale premies betaald. Het verschil tussen particu liere verzekeraars en het zie kenfonds wordt geleidelijk opgeheven. In 1990 moeten de verzekeraars met Dekker be ginnen en in 1992 moet het nieuwe systeem ingevoerd zijn. De verzekeraars moeten met elkaar concurreren in de jacht op patiënten (premiebe talers). Ze kunnen dan doen door goedkoop te werken en zodoende een lage premie te vragen voor de aanvullende verzekering of het nominale deel van het basispakket Dekker en het kabinet gaan ervan uit dat deze concurren tie de gezondheidszorg binnen Staatssecretaris Dees. afzienbare tijd 2 miljard gul den goedkoper maakt. Om de vaart een beetje in de realisering van Dekker te houden wil Dees deze en vol gende week de kamer al zover krijgen vanaf 1 juli van dit jaar al een nominale premie voor ziekenfondspatiënten in te voeren. Maar nu is al dui delijk dat CDA en PvdA (een ruime kamermeerderheid) dat plannetje zullen dwarsbo men. Invoering van die nomi nale premie zal niet eerder dan per 1 januari kunnen ge schieden En dan alleen als de negatieve gevolgen voor de positie van de laagstbetaalden - FOTODESTEM/JOHANVANGURP 'worden teniet gedaan. Invoe ring van een nominale premie en de daarbij horende kinder premies heeft vooral voor mensen met een kleine beurs grote gevolgen. In de Dekker-voorstellen loopt een gezin met een mini muminkomen en twee kinde ren behoorlijke averij op; in komensverlies van 5 procent. Ook ambtenaren moeten be talen, want zij verliezen hun zwaar gesubsidieerde verze kering. Om aan de achteruitgang in inkomen iets te doen, staan de politiek twee wegen open. Het kabinet bewandelt de ene weg en wil via een geleide lijke verhoging van de kin derbijslag de pijn verzachten. Het nadeel van deze maatre gel is dat het kabinet geen ze kerheid kan geven over de si tuatie na 1990. Daarover is in de plannen niets geregeld. De andere mogelijkheid is minder nominale premie. De FNV presenteerde twee maanden geleden een plan voor een 100 procent volks verzekering. In Den Haag staat de PvdA het dichtst bij dit voorstel, hoewel de sociaal-democraten eerder al afstand namen van de volksverzekering. De volksverzekering biedt geen uitzicht op bezuinigingen en doelmatiger gebruik van de voorzieningen in de gezond heidszorg. Het CDA is het eens met het kabinet. De WD wil de concurrentie sterker bevorderen dan het kabinet en wil een verdeling in pro centuele en nominale premies, die bijna aansluit op wat nu in de particuliere markt geldt. Achter die wens gaat een stevige lobby vanuit de parti culiere verzekeraars schuil. Die vrezen aan te veel regels te worden gebonden door de basisverzekering. De WD heeft tot nu toe de Dekker- voorstellen erg koel benaderd. De liberalen zouden het liefst die ene basisverzekering hele maal niet willen. Over 1992 zijn de liberalen zeer wazig. Daarbij wordt de WD gehol pen door het kabinet dat met het probleem zit in 1990 af te zwaaien. Wat daarna met Dekker moet gebeuren, ma ken de politieke partijen dan wel uit, heet het in liberale kring. De enige reden waarom de WD Dekker nog niet hele maal heeft afgeschoten, ligt aan het feit dat uitgerekend staatssecretaris Dees een WD'er is en zelf overtuigd Dekkeriaan. Het CDA daarentegen zal vooral hameren op afspraken nê 1990. De christen-democra ten willen de volksgezondheid wel overhoop halen, maar dan ook wel voor iedereen. Dus ook voor de particuliere ver zekeraars en- verzekerden. Maar ook het CDA is intern verdeeld. De christen-demo craten blijken eveneens het mikpunt van uitvoerig gelob by. De rechtervleugel van de CD A-fractie blijkt gevoelig voor de argumenten van de particuliere verzekeraars, terwijl de linkervleugel zijn oor te luisteren legt bij de zie kenfondsen en een deel van de vakbondea Door Jan van de Ven BURGERS MOGEN de tanden in elkaar zetten. Elkaar het vel over de neus halen zelfs, als zij daar voor van de rechter toe stemming krijgen. „De tanden van ons privaat recht zijn vlijmscherp ge worden", meent bedrijfs jurist R. Blaauw. „Zijn handhavende kracht is sterk toegenomen". Blaauw is van het vredelie vende soort. Hij moet niet veel hebben van mogelijkheden om elkaar het vel over de neus te halen. Kort gedingen, dwangsommen, gijzelingen; de verstraffing van de spelre gels voor burgers onderling, het privaatrecht, stuit hem te gen de borst. En geen rege laar, schrijft hij verwijtend, die op het idee komt de ver straffing van het recht tegen te gaan. Op de oorzaak en de onaf wendbaarheid van die ver straffing gaat Blaauw niet in. Het ligt zo voor de hand. Bur gers zijn mondiger geworden, komen meer voor zichzelf op. Zij hebben dus instrumenten nodig om hun recht geldend te maken. Kan langs de weg van de redelijkheid tussen par tijen niet tot een vergelijk worden gekomen dan maar aan te vechten gedrag met geoorloofd zwaar geschut aangepakt. Actueel en spraakmakend voorbeeld: het predikante nechtpaar Goeree geselt in woord en geschrift personen, die in zijn ogen de christelijke leer overtreden. De publieke afranseling heeft een aidspa- tiënt onlangs een rechterlijke stok achter de deur opgele verd. Hij mag per schoffering van het echtpaar een dwang som opeisen of het paar zelfs laten opsluiten (gijzelen). Het vonnis heeft zoveel indruk ge maakt op de evangelisten, dat zij angstig zijn ondergedoken. Eerdere, milde veroordelin gen hebben op de Goerees geen uitwerking gehad. Tel kens weer brachten zij een slachtoffer leed toe. Na iedere veroordeling vervielen zij in de rol van inquisiteur. Nu ein delijk past de rechter op de twee een indrukwekkend dwangmiddel toe, dat gezien de uitwerking de evangelisten tot meditatie stemt. De Goerees zijn geen uit zonderingen als het gaat om zelfgenoegzaam het recht in eigen hand nemen. Ook ande ren hebben, minder opval lend, lak aan rechten van de medemens. Verzekerings maatschappijen bijvoorbeeld betalen geen door een cliënt veroorzaakte (verkeers) schade als een particuliere te genpartij zelf het handje op houdt. Er moet (juridische) druk achterzitten om ieder het zijne te laten krijgen. Twee leken in het recht ko men er wel uit. De aidspatiënt daagde simpelweg het echt paar Goeree voor de rechter. Moeilijker wordt het als de enkeling het wil opnemen te gen een groot bedrijf of een Op de scheidslijn van oud en nieuw Burgerlijk Wet boek bestaat de oude wet 150 jaar. Reden voor Leidse juristen een ge denkboek te schrijven: Recht vooruit. Recht voor uit op de oude voet, want het nieuwe recht verschilt weinig van het oude. Wat socialer, maar de vernieu wing veroorzaakt zeker geen breuk in de rechtsze kerheid organisatie. De laatste heeft de beschikking over een jurist of een juridische staf en veel geld om een procedure sle pend te houdea Hét krijgen van recht duurt dan wat lan ger. Ook al heeft de enkeling gelijk; hem kost het proces meer, aan energie en geld. Verharding van het om gaan met elkaar vraagt om straffer toepassen van de on derlinge spelregels. Vandaar, dat bedrijfsjurist Blaauw verstraffing van het privaat recht constateert. Tot zijn schrik zal het nieuwe burger lijke wetboek als nieuw ele ment een 'pluk ze'-artikel be vatten. Niet terecht verkregen winst dient bij het indienen van een schadevergoedings actie aan een benadeelde te worden overgedragen. Komt deze regel dan zo maar uit de lucht vallen? Nee. Hij leeft al langer in de vorm van onterechte verrijking. Verrijking ten koste van een ander heeft in de voorbije ja ren ruime aandacht en uitleg gekregen. Particulier en ge meenschap behoeven niet te lijden onder onverschilligheid of zelfs gewetenloosheid van een tegenpartij. Deze ge dachte krijgt dus wat meer nadruk in het privaatrecht en ook in het strafrecht, omdat beide vormen van recht deel uitmaken van eenzelfde rechtssysteem. Benadeelt een enkeling een individu en levert die benade ling winst op dan helpt de on terecht verkregen winst een beeld te krijgen van scha deomvang, waar de bena deelde een claim op kan leg gen. Hetzelfde en meer tot de verbeelding sprekend is winst uit verkoop van drugs. Iemand verrijkt zich ten koste van de samenleving. Logisch dat zo'n wandaad niet tot be houd van winst mag leiden. Te lang heeft de uitdrukking 'misdaad loont' opgeld ge daan. Misdaad behoort niet lonend te zijn, aldus een gangbare opvatting. Kan het ook niet als de slachtoffers er van weer op de been moeten worden geholpen. Blaauw beschouwt het af nemen van niet terecht ver kregen winst als een strafbe paling in plaats van een vorm van schadevergoeding. Zeker bij toepassing van het Bur gerlijk Wetboek behoort, zo luidt zijn mening, alleen in geval van schade mogelijk te zijn. Een theoretisch gegoo chel met woorden in het voor deel van dader en niet van slachtoffer. Zou de redenering in het voordeel van bena deelde worden opgezet dan volgt een eenvoudiger en voor iedereen te volgen uiteenzet ting. Kortweg: wie wordt ge plukt dient zijn veren terug te krijgen of de prijs waarvoor ze zijn verkocht. Waar normbesef is verdwe nen zullen wet of rechtspraak respect voor lijf en goed van de medemens moeten afdwin gen. Ook als een rechterlijk dwangmiddel leidt tot *ver- mogenrechtelijke doodstraf', zoals Blaauw citerend ty peert. Een dwangsom kan in derdaad mensenlevens ruïne ren. „De mogelijke tegenwer ping, dat de veroordeelde het in zijn macht heeft dwang- somverbeurte te voorkomen, is nauwelijks een weerlegging waard", aldus Blaauw. „Zij zou ook het stellen van de doodstraf op wanprestatie rechtvaardigen. Ondanks de Romeinsrechtelijke oorsprong een weinig respectabel execu tiemiddel". Pleit Blaauw ver volgens voor bezinning op ontwikkelingen in het pri vaatrecht dan laat hij ge makshalve de maatschappe lijke evolutie buiten schot. Uit verharding in het denken over elkaar volgt verstraffing van de wetgeving. In betrekkelijk korte tijd, gemakshalve: na de tweede wereldoorlog, heeft een bena deelde vele mogelijkheden om zijn belangen veilig te stellea Een achtervolgde vrouw bereikt met een straatverbod, dat zij zich in en om huis vei lig kan voelen. Een in zijn pri vacy aangetaste aidspatiënt zet ermee een evangeliste- nachtpaar de pin op de neus. Consumentenman Frits Bom en met zijn organisatie verge lijkbare clubs zorgen er al of niet via de rechter voor, dat de 'kleine man' niet wordt platgewalst onder het geweld van ogenschijnlijk ongrijp bare instellingen. Weerlozen krijgen in het huidige en het toekomstige recht voldoende middelen om de brutalen van het lijf te houden. Serie met afleveringen op l, 2 en S juni. Van onze verslaggever RIJSWIJK - Aspirant automobilisten die opnieu\ een gooi naar het rijbewi; doen maken meer kans or vóór hun zomervakantie he begeerde roze papiertje i hun bezit te krijgen. Door de inzet van 86 parttime examinatoren en overwerk c zaterdag is de wachttijd voc de herexamens momenteel m< twee tot drie weken bekor Een woordvoerder van hi Centraal Bureau Rij vaardig heidsbewijzen (CBR) in Rijf wijk heeft dat gisteren desgi Van onze Haagse redactie Volgens voorzitter Stekel, federatie zelfs bereid ee spreken waarmee de lor omhoog mogen volgend j moet dan bereid zijn de keringen met hetzelfde Hoeveel de lonen zouden gen stijgen wilde StekelenbL gisteren op een persconferen in Amsterdam niet zeggen: i hangt af van de inflatie en komende miljoenennota v; het kabinet. Verwacht woi dat men ergens tussen 0,5 en i procent uitkomt. De lonen bij overheid en b drijfsleven zijn nu ook al a; elkaar gekoppeld. Dat is ger geld in de Wet Aanpassingsm chanismen (WAM). Maar c wet is slechts één keer gebrui en daarna voorgoed in de i; kast gezet. Het kabinet vindt WAM te duur. De overhe heeft de ambtenarensalariss en de uitkeringen de laatste j ren steevast bevroren of zei verlaagd, terwijl de lonen in bedrijven wel stegen. Het nieuwe FNV-voorstel een compromis tussen het ou FNV-standpunt en het stan punt van het kabinet. De FT> krijgt haar directe koppelir terwijl de overheid niet ba hoeft te zijn dat de lonen pan uit rijzen omdat er vooi afspraken worden gema met de bonden. Los van de koppeling Stekelenburg komende wel bij het kabinet ook zijn Del plan voor de bestrijding van langdurige werkloosheid spreken. Dat plan zou door MOERDIJK - Er heers niet doorgaan van de e de haven van Moerdijk De aankondiging van dire teur Looyschelder van V Santen dat zijn bedrijf zi uit het project zal terugtre ken, is bij ambassadeur Ai broise Gambouele in goe aarde gevallen. „Ik ben blij dat Van Sa ten er van afziet", zo zei h „Hoewel je mensen het dr men natuurlijk niet ku verbieden". Maar zi vreugde is niet onverdee „Je weet niet waar ze het i nu willen dumpen", aldus ambassadeur in een reacti Ook politiek heerst er o luchting. Een woordvoerc GERRIT BROKX loopt niet o "ge staatssecretaris van Vc| met zichzelf kunnen vinden. Deze van eigen kwaliteite gekwetst toen hij indertijd o| Ier Bert de Vries vroegtijdig tlng moest opstappen. Blijkl zich meegedragen en hoop langer als ambteloos burger Het is dan ook geen toev. burgemeester van Tilburg boen zien waarin hij stoom Op zich is er niets op teg doeken doet hoe een bep voorwaarde is echter wel dt 'evert of met eventuele spei gen. In 'Naschrift van een Ge Het is in feite niet meer dan i Bert de Vries en zijn eigen pi De zo fel geattaqueerde fijntjes: De beschuldiginge bet boek dan over de feitelij vechter' Brokx het voorlopic In zijn installatierede in TÏ lelies die hij met de Haags: dat na het verschijnen van I s dat Gerrit Brokx er zijn si Qenzin hebben geacceptee V I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2