995
DE STEM
KRO geeft kijker
lessen in therapie
Pi 29
AT TE DOEN ALS PA BANG IS ZIJN VROUW TE VERLIEZEN?
Nieuwste Anastasia met kostuums en romantiek
Funkj azz van Prince
Jon Anderson kan
niet echt boeien
9
Naam 'Globe' verdwijnt,
stichting werkt verder
SBRHÜfll
l-OVEN.
■m f
i WASAUTOMAAT
TAFELMODEL
KOELKAST
LUXE MAGNETRON
1ARTEX
riLATOR
WOENSDAG 1 JUNI 1988
Stroef
Studie
Kern
Te waardevol
SÖpLAADBARË
BSshaver I
Bambaataa
Chick Corea
John Patitucci
A55|
AVM 704
LBCht
850 toeren
opeN»NCSP»JS
140 liter
nu vanaf
|~S] PHILIPS
lHP1615/^r
SCHEER
APPARAAT
PHILIPS
BATTERIJ SHAVER
2 kops
„Als j e niet zietheb j e minder
informatie te verwerkenDus ga j e
meer nadenken over bepaalde
dingen
Vincent BIJIo, (blinde) cabaretier
T2
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Het
[schouwspel is aardig uit
gedacht. Daar verschijnt
Han van der Meer op het
KRO-scherm. Hij blikt
vertrouwenwekkend in de
[camera en deelt mee dat
vij 'In Therapie' gaan zien.
terst legt hij het decor uit. Dat
s een moderne kamer met een
[glazen wand waarachter nog
en kamer. Maar die glazen
urand is geen echte wand, maar
en doorkijkspiegel. Die laat
naar het beeld naar een kant
Öoor. In de voorste kamer, het
dichtst bij de kijker, gaat Han
kitten met naast hem Willeke
lezemer. Ze kunnen alles zien
!en horen, zonder zelf gezien en
gehoord te wordea In de ach-
erste kamer komt een gezin
haar binnen geschuifeld: Pa,
da, dochter van rond 26 en
on van 17. Zij kunnen de twee
lobserveerders niet zien of ho
en.
Han legt het probleem aan
fle kijker uit. Pa heeft een pro-
fleem, al meer dan 26 j aar lang.
denkt dat zijn vrouw van
hem afwil, als hij minder gaat
jrerdienen. Van die gedachte
an hij maar niet af. Dus werkt
hij zich te barsten. Wel 30 keer
op een dag overvalt die angst
hem. En zijn vrouw moet dan
alsmaar verklaren dat ze ook
van hem houdt, als hij zo arm
als Job is. Dit is natuurlijk niet
leuk leven. Het gezin komt er
op eigen kracht niet uit en is In
Therapie.
Daar verschijnt de tweede
doctorandus: Annette Heffels.
Ze geeft Pa, Ma, dochter en
zoon een handje en zet zich
neer. We krijgen Het Gesprek.
Ondertussen stelt Han en
kele keren een vraag aan Wil
leke die de verslaggever gedul
dig uitlegt waar haar collega
mee bezig is, net zoals vroeger
Leen Pfrommer aan Heinze
Bakker de kneepjes van de 1500
meter moest uitleggen.
Het Gesprek verloopt wat
stroef. De dochter speelt een te
grote rol. Daar staat Anneke
op, doet de spiegelwand opzij,
en gaat even in beraad met
Willeke. Ja, de Dochter moet
even weg. Anneke terug. Doch
ter op een andere stoel met het
consigne haar waffel te hou
den. Het zoontje gedraagt zich
onberispelijk en denkt, waar
schijnlijk ook moe gebeukt
door al dat gegil in de familie,
was ik maar boven, op mijn
•kamer.
Anneke geeft Pa en Ma een
wijze raad. Ma, zegt ze, maar
dan in iets wetenschappelijker
termen dan hier weergegeven,
laat die vent van jou nou maar
in zijn vet gaat smoren, je kunt
hem toch niet helpen, hij moét
zichzelf eruit wurmen. Doe nou
maar niet zo begrijpend. Kun je
dat, Ma? De Ma knikt ongeluk
kig en zegt dat ze het proberen
zal. Voorts geeft Anneke nieuw
huiswerk op. Een half uur per
dag moet het paar verplicht
met elkaar praten. De man
moet wennen aan zijn angst en
dan ebt die vanzelf na enige
tijd weg. Het zal niet meeval
len, zegt Pa bedrukt, want aan
zo'n dwanggedachte ga je
hechten. Maar alia!
Nu heb ik bovenstaande ge
val ietwat badinerend verteld,
maar het is wel de inhoud. De
KRO wil de mensen laten zien
wat therapie inhoudt en moet
dat natuurlijk ook op smake
lijke wijze doen, anders vlucht
elke hond naar het Tweede Net.
„Maar het is geen show", zegt
Han van der Meer streng. „Het
is in de eerste plaats informa
tie."
Wat is het verschil, vraag ik
beide doctorandussen, tussen
Han van der Meer, geflankeerd doorzijn twee doctorandussen Annette Heffels (links)
en Willeke Bezemer - fotoanp
dit soort therapie en een goed
cafégesprek? Anneke vraagt
naar het adres van mijn café,
en Willeke zegt: onder meer
vele jaren studie. Vele mensen
durven niet te vertellen dat ze
in therapie zijn. Ze kunnen ook
niet uitleggen wat dat inhoudt.
Maar na het zien van 'In The
rapie' zullen wat meer sluiers
rond psychotherapie opgetrok
ken zijn. En veel mensen zijn
wel degelijk met therapie te
helpen. Als genezing kan ko
men in een goed cafégesprek,
prima, dan is de therapeut niet
nodig. Maar helaas is het goede
gesprek met vrienden niet al
tijd een oplossing en moet er
professionele hulp komen.
De serie In Therapie zal vijf
keer verschijnen. Vijf tamelijk
lichte gevallen worden behan
deld. Een aflevering gaat over
een vrouw die straatfobie
heeft, bij een ander geval pra
ten man en vrouw nooit meer
met elkaar. De vrouw heeft de
pressies. Een meisje heeft
voortdurend migraine en zal
hypno-therapie ondergaan.
Alle gevallen komen uit de
praktijk, zijn dus echt, maar
worden nagespeeld. 'In Thera
pie' laat de kijker als door een
sleutelgat meeloeren.
„Therapeuten zijn oneerbie
dig gezegd net auto-uitdeu-
kers," zegt Han van der Meer.
„Uitdeuken, opspuiten en weer
de weg op met de handel." De
KRO heeft met deze formule
interessante mogelijkheden
aangeboord. Het is een mengsel
van entertainment en informa
tie en die combinatie gaat het
in de gehele wereld steeds beter
doen. Natuurlijk kun je in
veertig minuten niet serieus
een probleem behandelen,
maar wel geeft 'In Therapie'
inzicht en dat kan nooit kwaad.
Van onze verslaggevers
ILVERSUM - Het lot van
[Tsarendochter Anastasia is
altijd een dankbaar onder-
verp geweest voor boek en
film. Tragiek, een keerpunt
i de historie, romantiek en
taaie kostuums: het kan
[liet' missen. Ingrid Berg-
nan en Lily Palmer gaven
Be mysterieuze vrouw in
1956 filmgestalte.
De nieuwste Anastasia staat
morgen op het programma bij
Be AVRO, 4 afleveringen van
lO minuten lang. 'Anastasia,
the story of Anna Anderson'
heeft in de titelrol Amy Irving.
De serie is eerder bij de BRT te
pen geweest.
Bet is natuurlijk hetzelfde ver-
t
haal, want dat valt niet te ver
beteren. De hoofdlijnen zijn als
volgt: Het is 1918. Tsaar Nico-
laas 2, een gevoelloze aristo
craat die denkt door God op
zijn troon te zijn gezet, is daar
het vorige jaar door mensen
voet van af getrapt. Met zijn
aan godsdienst-hysterie lij
dende vrouw Alexandra die
nog treurt om de demonische
en oversekste monnik Raspoe-
tin, vier dochters en een
zoontje, wordt hij door de bols
jewieken naar de Oeral ver
bannen en krijgt daar de kogel.
Het hele gezin wordt neerge
schoten. De exacte omstandig
heden worden nooit bekend.
Twee jaar later springt een
jonge vrouw van een brug in
Berlijn. Ze wordt gered, me
disch behandeld, lijdt aan ge
heugenverlies en angstaanval
len en verklaart dat dat zij de
groothertoging Anastasia is, de
jongste dochter van de heer en
mevrouw Romanov. Zij ver
klaart slechts licht gewond te
zijn geweest door de kogels en
een soldaat heeft zich over
haar ontfermd. De wereldoor
log is net voorbij. Europa en
Amerika leven in een roes.
Anastasia wordt de lieveling
van de media. Beurtelings is ze
arm en rijk, wordt ze herkend
of verguisd. De Russische adel,
die gevlucht is, meent haar met
zekerheid te identificeren,
maar bewijzen daartoe worden
nooit aangevoerd. Anastasia, of
wie ze ook is, gaat zich Anna
Anderson noemen en voert di
verse processen om zich erkend
te krijgen als de dochter van de
Tsaar aller Russen.
In 1947 gaat ze wonen in het
Zwarte Woud en in 1968 trouwt
ze met de Amerikaanse hoogle
raar geschiedenis John Mana-
han. Het paar gaat wonen in
Charlottesville, de wellicht
meest Franse stad in het An-
merikaanse Virginia en vindt
daar enige rust. In 1984 sterft
Anna Anderson, maar het
mysterie rond de dood van het
gezin Romanov en de jongste
dochter is nooit definitief opge
lost, mede door het zwijgen van
de Sovjet-autoriteiten.
In de serie zit een merk
waardige verhaspeling van
historische feiten. Tijdens het
interbellum hebben zich tal
rijke dames opgeworpen als de
jongste tsarendochter. Allen
vielen door de mand, op twee
na, nl. de dame die met geheu
genverlies in Berlijn 'opdook'
en Anna Anderson. De verha
len van deze twee pretendenten
bevatten veel details die alleen
aan de tsarenfamilie bekend
zijn geweest. Hoe zij daarvan
op de hoogte konden zijn is
uiteraard nooit bekend gewor
den, maar geen van beiden
heeft van de Romanovs het
voordeel van de twijfel gekre
gen.
De makers van de serie heb
ben deze twee geloofwaardig
ste pretendenten tot één perso
nage samengevoegd. Daardoor
ontstaat de historisch onjuiste
situatie dat 'Anastasia', na in
Europa uitgekotst te zijn, naar
Amerika vertrekt om daar
door de op royalty beluste high
society voor enige tijd als de
verloren tsarendochter te wor
den ingehaald.
De serie begint in 1916. We
maken kennis met de familie
die danst in de paleizen van St.
Petersburg terwijl een eind
verderop al de kanonnen van
de opstand bulderen. De Tsaar
wordt gespeeld door Omar
Shariff die in deze film zijn
grootste snor mag dragen.
Van onze kunstredactie
Ij EINDHOVEN - Toneel-
•jiï gezelschap Globe uit
&i Eindhoven verdwijnt
i toch voorgoed. Na de uit-
jlj! spraak van de Raad van
l;! State, dat minister
Brinkman Globe moet
Ij! blijven subsidiëren, was
er grote verwarring ont
ij! staan.
De minister had immers al
zijn fiat gegeven aan de
:!i nieuwe zuidelijke toneel-
j! voorziening onder de zake-
lijke en artistieke leiding
van de Vlaming Eric Anto-
jï|: nis. Zakelijk leider Kommer
't mannetje van Globe kon-
digde aan, nadat het oude
i|! bestuur de tegen minister
Brinkman aangespannen
Arob-procedure had gewon-
nen, met een nieuwe reper-
toiregezelschap voor de dag
te willen komen. Antonis
dreigde daarna op te stap-
pen, waarna het bestuur het
al eerder aangevraagde ont-
slag voor 't Mannetje door-
zette.
Eric Antonis blijft 'artis-
jS tiek ondernemer' van Het
Si; Zuidelijk Toneel. De vier
i;|;|; voorstellingen die hij voor
S:|i het komend seizoen had ge
gil; pland, gaan gewoon door.
f! Feitelijk heeft de uitspraak
Si: van de Raad van State, die
gil minister Brinkman van 'on-
behoorlijk bestuur' beticht-
te, geen enkele consequentie
Ül gehad.
SI; De naam Globe ver-
Si; dwijnt, de Eindhovense
IS stichting blijft gewoon Het
Zuidelijk Toneel heten. De
I! enige mogelijke consequen
ts tie is, dat de subsidie van
S: vier miljoen nog kan wor-
|;S den opgetrokken tot het ni-
veau van de huidige Globe-
Si subsidie, die zes ton meer is.
SI Het thans zittende bestuur
SI van Het Zuidelijk Toneel
S; wil dit bij WVC aankaarten.
S Het bestaande bestuur,
S; waarvan enkele leden
waarschijnlijk zullen op-
;S stappen, is aangevuld met
SS vijf nieuwe leden. Dat zijn:
SS M.J. Haks (voorzitter van de
SS werkgroep Zuidelijke Thea-
|SS terinfrastructuur), prof. Rob
SS Erenstein (theaterweten-
S; schapper), J. van Bree, An-
S! ton Smit (eerder directeur
SI van De Voorziening in Gro-
SS ningn en nu werkzaam bij
SS; de Vara) en mr. J. Mendlik
SS uit Breda. De laatste was in
SS het verleden ook bestuurslid
SS van de stichting Zuidelijk
SS Toneel.
SS Eric Antonis is inmiddels
SS bezig om een kern van re-
S|| gisseurs te creëren, die in de
S| toekomst het artistieke ge-
|;|S zicht van Het Zuidelijk To-
ISS neel moeten gaan bepalen.
ISS Hij is in bespreking met de
S Vlaming Guy Joosten
S (Blauwe Maandag Compag
nie) en Frans Strijards. Zijn
voorkeur gaat uit naar een
jonge generatie van regis
seurs met gelijksoortige op
vattingen over theater.
Regisseur Karst Woud
stra, die hij eerder op het
oog had, heeft hij daarom
niet meer op zijn lijstje
staan. „Wij moeten een be
paald profiel krijgen waar
door het publiek aanstonds
weet waar Het Zuidelijk To
neel voor staat", aldus Anto
nis. „Er moet één bepaalde
artistieke lijn aanwezig zijn,
of het nu om een familie
voorstelling gaat of om een
klassiek drama".
Ook is Antonis de moge
lijkheden aan het bestude
ren van het door de werk
groep Zuidelijke Theaterin
frastructuur geadviseerde
'paraplu'-model. Dit be-^
leidsplan voorziet niet al-'
leen in een toneelvoorzie
ning in Eindhoven, maar
ook in een middelgroot Bra
bants dansgezelschap en in
theater- en danswerkplaat
sen in Brabant.
„Hiervoor moeten dan
wel", zegt hij, „extra finan
ciële middelen door WVC
worden geschapen. Maar ik
blijf aan de weg timmeren
om dit fenomeen doorgang
te doen vinden". Zuidelijk
Toneel zal met Artikelen
Projekten van Frans Strij
ards samenwerken bij de
totstandkoming van 'Faust'
in diens regie. Een omvang
rijke produktie, die mogelijk
aan het eind van het ko
mend seizoen uitkomt en
anders aan het begin van
het seizoen '89/'90.
De Raad voor de Kunst
heeft minister Brinkman in
middels laten weten dat de
ontwikkelingen na ontman
teling van de toneelgezel
schappen Globe in Eindho
ven en Theater in Arnhem
te waardevol zijn om te
worden geblokkeerd.
Het zou jammer zijn als
zij op losse schroeven komen
te staan. Het artistieke be
leid is al helemaal op de
nieuwe structuur gericht,
aldus de de Raad. De raad
handhaaft zijn eerdere ad
vies over Globe en Theater:
in het Zuiden en Oosten van
het land dienen flexibele to
neelvoorzieningen te wor
den doorgevoerd. Globe en
Theater stelden al jaren te
leur en daarom moesten er
andere produktievormen
worden gevonden.
De raad heeft de bewinds
man opnieuw benaderd, om
dat de Raad van State de be
schikkingen van de minister
over het staken van de sub
sidie aan Globe en Theater
heeft vernietigd. Dit ge
beurde nadat beide gezel
schappen dit in een zoge
naamde AROB-procedure
hadden gevraagd.
'LOVESEXY', de nieuwe
elpee van Prince, laat op
de hoes Prince in zijn na-
I kie zien. Hij heeft zich ech
ter zo tegen een bloemen-
decor aan gedrapeerd dat
I je net niet alles ziet. Hoe-
j zen zijn leuk, maar de pla-
1 ten die erin steken zijn na
tuurlijk veel belangrijker.
Muzikaal gesproken geeft
Prince zich op 'Lovesexy'
j dan ook veel verder bloot.
'Lovesexy' is de zoveelste
Prince-elpee die laat horen
dat Prince momenteel op een
zame hoogte staat. De negen
stukken op de elpee lijken op
het eerste gehoor makkelijk
vervaardigde dansdeuntjes,
vlug gemaakt omdat er snel
een elpee moest komen. Na
dere beluistering van 'Love
sexy' leert dat de nummers
erop wel degelijk heel knap in
elkaar steken en op den duur
nergens tekenen van snelle
slijtage vertonen Die druk
om snel een andere elpee te
mken was ontstaan, nadat
Prince de op stapel staande
elpee 'Black album' die al ge
perst en verpakt in de maga
zijnen lag, alsnog liet vernie
tigen.
Vergeleken met vorige el-
Pees is 'Lovesexy' vooral een
dansplaat. Hier en daar is er
wel wat verstilling, maar over
het geheel genomen over
heerst het opzwepende ritme.
Opvallend is dat er dit keer
erg veel jazzy funk te beluis
teren valt. Die muziek is
uitermate opzwepend en min
stens zo gecompliceerd.
nnce speelt het genre even
wel alsof het de eenvoudigste
zaak van de wereld is. Hij
toont daarmee aan dat hij als
geen ander in staat is diverse
muzikale genres te beheersen
of liever gezegd te absorberen.
™3 neemt de muzieksoort als
net ware op, vermengt hem
methetgeen hij al in zich
heeft en brengt het als vol-
strekt eigen muziek naar bui
ten. Die muziek van Prince
valt nog het best te karakteri
seren met het woord soul.
Prince is er niet vies van om
emoties in zijn muziek te ver
werken. Vaak bezingt hij de
simpele, maar hevige gevoe
lens van liefde en begeerte en
hij doet dat zo nu en dan op
hartverscheurende wijze. An
ders dan bijvoorbeeld Michael
Jackson toont Prince zich met
die aanpak op de eerste plaats
een kwetsbaar mens en pas op
de tweede plaats de onge
naakbare geniale musicus.
Prince laat op deze elpee de
simpele songstructuur voor
wat-ie is en schotelt de luiste
raar stukken zonder uitge
sproken kop of staart voor.
'Lovesexy' is daardoor iets
minder makkelijk toeganke
lijk dan vorige platen, maar
wie eenmaal de ingang naar
de swing van deze plaat heeft
gevonden, die raakt er voorlo
pig niet op uit geluisterd.
Waarom zou je ook, de beto
vering die van deze plaat uit
gaat is heel aangenaam.
AFRIKA Bambaataa is zo'n
beetje de figuur geweest die
zwart Amerika in de ban van
de hiphop heeft gebracht. Als
veelgevraagd disc-jockey wist
hij zijn publiek gek te maken
met opzwepende ritmes en
uitdagende teksten.
Met zijn elpee 'The light'
laat Afrika Bambaataa horen
inmiddels een veelzijdig ar
tiest te zijn geworden. Samen
met zijn groep The Family en
samen met een reeks promi
nente gasten heeft hij van
'The light' een elpee gemaakt
die in veel opzichten geluids-
bepalend is voor de zwarte
Amerikaanse muziek. De pro
minente gasten zijn niemand
minder dan UB 40, Bootsy
Collins, George Clinton, Nona
Hendryx, Boy George, Sly
Fox, Jaki Graham, Yellow-
man en Sly Robbie.
Het is een rijtje namen
waar je u tegen zegt en op
'The light' zorgt het voor zo
nu en dan fantastische mu
ziek. 'Reckless', de samenwer
king van Afrika Bambaataa
met UB 40, kenden we al als
een uitstekend nummer, maar
ook de hypnotische funk van
'Clean up your act' met
George Clinton en Bootsy
Collins mag er zijn, terwijl
'Zouk your body' dank zij de
arrogante inbreng van Yel-
lowman en de onweerstaan
bare ritmen van Sly Robbie
een perfecte combinatie van
funk en reggae is geworden.
Toen Afrika Bambaataa
destijds met zijn hiphop be
gon, was hij muzikaal gespro
ken min of meer een leek. In
middels is hij een veelge
vraagd producer en heeft hij
zo nu en dan briljante inval
len.
SOMS beleef je als luisteraar
de merkwaardige sensatie dat
de tijd stil lijkt te hebben ge
staan. Mij overkwam dat bij
het beluisteren van 'Eye of the
beholder' van The Chick Co
rea Electric Band.
Ik was Chick Corea na de
zachte dood van de jazzrock
uit het oog verloren. Zijn solo
escapades waren me te expe
rimenteel. Bij toeval kwam ik
Chick onlangs weer tegen.
'Eye of the beholder' is uit op
het hier tamelijk onbekende
GRP-label en als je naar de
plaat luistert is het net of de
draad van Return To Forever
weer is opgepakt, waar die
draad zo'n tien jaar geleden
gevallen was.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Michael Jackson en Kim Wilde, 5,
6 en 7 juni in Rotterdam (Feyen-
oord-stadion)
Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot
terdam (Feyenoord-stadion)
Miriam Mabeba, Shalawambe,
Stella Chiweshe The Earth
quake, Amandla Cultural Esem-
ble, Calypso Rose en Vaalbleek
Vokaal, 12 juni in Tilburg (Ley-
park)
T'Pau, Mory Kante, Green on
Red, Brendan Croker the Five
O'clock Shadows en Gringos Lo
cos, 26 juni in Den Haag (Park
pop)
Bruce Springsteen, 28 en 29 juni
in Rotterdam (Feyenoord-sta
dion)
Sting, Los Lobos, John Hiatt,
Bryan Adams, Ziggy Mariey,
10.000 Maniacs, INXS en Carmel,
2 juli in Torhout en 3 juli in
Werchter.
George Michael, 15 juli in Rotter
dam (Feyenoord-stadion)
Fleetwood Mac en Adventures, 14
en 15 juni in Rotterdam (Ahoy)
Ramones en The Seers, 7 juni in
Tilburg (Noorderligt)
Stevie Ray Vaughan, 19 juni in
Rotterdam (Ahoy)
INXS, 30 juni in Rotterdam
(Ahoy)
Peter Hammill, 1 en 2 juni in Am
sterdam (Kleine Komedie)
In Tua Nua, 18 juni in Den Bosch
(Willem II)
Ladysmith Black Mambazo, 21
juni in Tilburg (Schouwburg)!
UB 40, 13 juli in Rotterdam
(Ahoy) en 21 juli in Eindhoven
(Jubileumhal)
Swans, 5 juni in Tilburg (Noor
derligt)
Saxon, 14 juni in Tilburg (Noor
derligt)
Defunbt, 15 juni in Tilburg
(Noorderligt)
Arno, 24 juni in Tilburg (Noor
derligt)
Burning Spear, 1 juli in Tilburg
(Noorderligt)
Afrika Bambaataa: veelzijdig artiest
FOTOEMIBOVEMA
Misschien is het wel niet zo
verwonderlijk dat de jazzrock
juist nu weer de kop opsteekt.
De opkomst van het genre liep
destijds min of meer parallel
met de ontwikkeling van de
betere hifi-apparatuur. Wie
goed wilde horen wat die
enorme boxen allemaal kon
den, moest maar eens een
plaat van Return To Forever
of John McLaughlins Maha-
vishnu Orchestra opzetten.
Het nieuwe speeltje van de
jaren '80 heet ceedee en het
heet een ding met onbeperkte
mogelijkheden te zijn, waar
het geluidsweergave betreft.
Die mogelijkheden laten zich
natuurlijk het best onder
zoeken door er de hoogst inge
wikkelde en uiterst virtuoze
tonen van de jazzrock op los te
laten. Zodoende duiken er nu
ineens weer heuse jazzrock-
ensembles als The Chick Co
rea Electric Band op.
'Eye of the beholder' is een
leuke plaat, zeker, maar hij
bevat geen noten die al niet in
het midden van de jaren ze
ventig gemaakt hadden kun
nen worden. De plaat voegt
dus niets toe aan die muziek
van toen en ios daardoor dus
eigenlijk overbodig.
IN The Chick Corea Electric
Band speelt op basgitaar ene
John Patitucci. Zoals destijds
Return To Forever-bassist
Stanley Clarke solo-elpees
begon te maken (en er het pla
tenkopend publiek naar later
zou blijken tot in lengte van
dagen mee lastig zou blijven
vallen) zo heeft John Patitucci
voor het GRP-label een solo
plaat mogen maken. Die elpee
is naar hem zelf vernoemd en
bevat net als die van Chick
Corea jazzrock. Patitucci on-
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
derscheidt van zijn baas door
een lichte hang naar (jawel)
latin en wat gepaste zang. Op
vallendste gasten op de elpee
zijn naast Chick Corea saxo
fonist Michael Brecker en
voormalige Zappa-drummer
Vinnie Coliuta.
John Patitucci is ontegen
zeggelijk een virtuoos bassist
en zijn solo-elpee klinkt pri
ma. Probleem is echter dat de
muziek gespeeld wordt in een
genre dat destijds zo stukge-
speeld werd dat het welhaas-
tonmogelijk is er nieuw leven
in te blazen. Daarom kunnen
we onze adem beter sparen
voor iets dat echt de moeite
waard is.
DE oprichter van de Engelse
roek-groep Yes blijft probe
ren om een solo-carrière op te
bouwen. Eind vorig jaar deed
hij een rap vergeten poging
met het kerstalbum '3-Chips'
en nu heeft hij weer een
nieuwe solo-elpee uitge
bracht. De plaat heet 'In the
city of angels' (Los Angeles)
en is voor CBS opgenomen en
geproduceerd door Stewart
Levine (Boy George en Sim
ply Red).
Anderson was 20 jaar geleden
de oprichter van Yes. Met die
groep heeft hij in twee decen
nia met wisselend succes in
totaal 16 albums uitgebracht.
De combinatie van degelijke
rock-muziek en het speciale
stemgeluid van Anderson
sloeg altijd goed aan. Ander
sons avontuur met de per
fecte muziekmaker Vangelis
resulteerde onder meer in de
fantastische elpee 'Short Sto
ries'.
Anderson heeft 'In the city
of angels' opgenomen met on
der andere Toto's David
Paich, Jeff Porcaro en Jerry
Hey. Met uitzondering van
'For You' zijn het allemaal
korte drie-minutennummers.
Twee van de elf liedjes, 'Hold
on tot love' en 'In this lifeti
me', heeft Anderson samen
gemaakt met Lamont Dozier.
Het zijn deze nummers die
iete boven de saaiheid van de
rest uitsteken. Andersons
unieke stemgeluid alleen is
niet genoeg om hits te scoren.
Daar komt meer bij kijken en
dat biedt deze plaat niet.
De Yes-fan zal er in eerste
instantie zijn neus voor op
trekken, omdat hij Anderson
in deze rol helemaal niet kent.
Na een paar keer draaien
kom je over die weerstand
wel heen. Dan is 'In the city of
Angels' aardige muziek, maar
dan ook niet meer dan dat.
Met uitzondering van de ge
noemde twee nummers lijkt
het allemaal veel op elkaar en
de teksten over 'man-wo-
manlove' zijn ook niet echt
boeiend.
RENÉKLOEG
t>ES Marconistraat 4
last Torro - tel. 01100-14224
issingen Hermesweg 23
koopcenter Groenendijk
I. 01184-12563
rneuzen Schependijk 9
I. 01150-12423
iddelburg t.o. trefcenter
>enhouwerssingel 4
I. 01180-14406
beeldingen kunnen afwijken