995 DE STEM KRO geeft kijker lessen in therapie Pi 29 AT TE DOEN ALS PA BANG IS ZIJN VROUW TE VERLIEZEN? Nieuwste Anastasia met kostuums en romantiek Funkj azz van Prince Jon Anderson kan niet echt boeien 9 Naam 'Globe' verdwijnt, stichting werkt verder SBRHÜfll l-OVEN. ■m f i WASAUTOMAAT TAFELMODEL KOELKAST LUXE MAGNETRON 1ARTEX riLATOR WOENSDAG 1 JUNI 1988 Stroef Studie Kern Te waardevol SÖpLAADBARË BSshaver I Bambaataa Chick Corea John Patitucci A55| AVM 704 LBCht 850 toeren opeN»NCSP»JS 140 liter nu vanaf |~S] PHILIPS lHP1615/^r SCHEER APPARAAT PHILIPS BATTERIJ SHAVER 2 kops „Als j e niet zietheb j e minder informatie te verwerkenDus ga j e meer nadenken over bepaalde dingen Vincent BIJIo, (blinde) cabaretier T2 Door Jan Koesen HILVERSUM - Het [schouwspel is aardig uit gedacht. Daar verschijnt Han van der Meer op het KRO-scherm. Hij blikt vertrouwenwekkend in de [camera en deelt mee dat vij 'In Therapie' gaan zien. terst legt hij het decor uit. Dat s een moderne kamer met een [glazen wand waarachter nog en kamer. Maar die glazen urand is geen echte wand, maar en doorkijkspiegel. Die laat naar het beeld naar een kant Öoor. In de voorste kamer, het dichtst bij de kijker, gaat Han kitten met naast hem Willeke lezemer. Ze kunnen alles zien !en horen, zonder zelf gezien en gehoord te wordea In de ach- erste kamer komt een gezin haar binnen geschuifeld: Pa, da, dochter van rond 26 en on van 17. Zij kunnen de twee lobserveerders niet zien of ho en. Han legt het probleem aan fle kijker uit. Pa heeft een pro- fleem, al meer dan 26 j aar lang. denkt dat zijn vrouw van hem afwil, als hij minder gaat jrerdienen. Van die gedachte an hij maar niet af. Dus werkt hij zich te barsten. Wel 30 keer op een dag overvalt die angst hem. En zijn vrouw moet dan alsmaar verklaren dat ze ook van hem houdt, als hij zo arm als Job is. Dit is natuurlijk niet leuk leven. Het gezin komt er op eigen kracht niet uit en is In Therapie. Daar verschijnt de tweede doctorandus: Annette Heffels. Ze geeft Pa, Ma, dochter en zoon een handje en zet zich neer. We krijgen Het Gesprek. Ondertussen stelt Han en kele keren een vraag aan Wil leke die de verslaggever gedul dig uitlegt waar haar collega mee bezig is, net zoals vroeger Leen Pfrommer aan Heinze Bakker de kneepjes van de 1500 meter moest uitleggen. Het Gesprek verloopt wat stroef. De dochter speelt een te grote rol. Daar staat Anneke op, doet de spiegelwand opzij, en gaat even in beraad met Willeke. Ja, de Dochter moet even weg. Anneke terug. Doch ter op een andere stoel met het consigne haar waffel te hou den. Het zoontje gedraagt zich onberispelijk en denkt, waar schijnlijk ook moe gebeukt door al dat gegil in de familie, was ik maar boven, op mijn •kamer. Anneke geeft Pa en Ma een wijze raad. Ma, zegt ze, maar dan in iets wetenschappelijker termen dan hier weergegeven, laat die vent van jou nou maar in zijn vet gaat smoren, je kunt hem toch niet helpen, hij moét zichzelf eruit wurmen. Doe nou maar niet zo begrijpend. Kun je dat, Ma? De Ma knikt ongeluk kig en zegt dat ze het proberen zal. Voorts geeft Anneke nieuw huiswerk op. Een half uur per dag moet het paar verplicht met elkaar praten. De man moet wennen aan zijn angst en dan ebt die vanzelf na enige tijd weg. Het zal niet meeval len, zegt Pa bedrukt, want aan zo'n dwanggedachte ga je hechten. Maar alia! Nu heb ik bovenstaande ge val ietwat badinerend verteld, maar het is wel de inhoud. De KRO wil de mensen laten zien wat therapie inhoudt en moet dat natuurlijk ook op smake lijke wijze doen, anders vlucht elke hond naar het Tweede Net. „Maar het is geen show", zegt Han van der Meer streng. „Het is in de eerste plaats informa tie." Wat is het verschil, vraag ik beide doctorandussen, tussen Han van der Meer, geflankeerd doorzijn twee doctorandussen Annette Heffels (links) en Willeke Bezemer - fotoanp dit soort therapie en een goed cafégesprek? Anneke vraagt naar het adres van mijn café, en Willeke zegt: onder meer vele jaren studie. Vele mensen durven niet te vertellen dat ze in therapie zijn. Ze kunnen ook niet uitleggen wat dat inhoudt. Maar na het zien van 'In The rapie' zullen wat meer sluiers rond psychotherapie opgetrok ken zijn. En veel mensen zijn wel degelijk met therapie te helpen. Als genezing kan ko men in een goed cafégesprek, prima, dan is de therapeut niet nodig. Maar helaas is het goede gesprek met vrienden niet al tijd een oplossing en moet er professionele hulp komen. De serie In Therapie zal vijf keer verschijnen. Vijf tamelijk lichte gevallen worden behan deld. Een aflevering gaat over een vrouw die straatfobie heeft, bij een ander geval pra ten man en vrouw nooit meer met elkaar. De vrouw heeft de pressies. Een meisje heeft voortdurend migraine en zal hypno-therapie ondergaan. Alle gevallen komen uit de praktijk, zijn dus echt, maar worden nagespeeld. 'In Thera pie' laat de kijker als door een sleutelgat meeloeren. „Therapeuten zijn oneerbie dig gezegd net auto-uitdeu- kers," zegt Han van der Meer. „Uitdeuken, opspuiten en weer de weg op met de handel." De KRO heeft met deze formule interessante mogelijkheden aangeboord. Het is een mengsel van entertainment en informa tie en die combinatie gaat het in de gehele wereld steeds beter doen. Natuurlijk kun je in veertig minuten niet serieus een probleem behandelen, maar wel geeft 'In Therapie' inzicht en dat kan nooit kwaad. Van onze verslaggevers ILVERSUM - Het lot van [Tsarendochter Anastasia is altijd een dankbaar onder- verp geweest voor boek en film. Tragiek, een keerpunt i de historie, romantiek en taaie kostuums: het kan [liet' missen. Ingrid Berg- nan en Lily Palmer gaven Be mysterieuze vrouw in 1956 filmgestalte. De nieuwste Anastasia staat morgen op het programma bij Be AVRO, 4 afleveringen van lO minuten lang. 'Anastasia, the story of Anna Anderson' heeft in de titelrol Amy Irving. De serie is eerder bij de BRT te pen geweest. Bet is natuurlijk hetzelfde ver- t haal, want dat valt niet te ver beteren. De hoofdlijnen zijn als volgt: Het is 1918. Tsaar Nico- laas 2, een gevoelloze aristo craat die denkt door God op zijn troon te zijn gezet, is daar het vorige jaar door mensen voet van af getrapt. Met zijn aan godsdienst-hysterie lij dende vrouw Alexandra die nog treurt om de demonische en oversekste monnik Raspoe- tin, vier dochters en een zoontje, wordt hij door de bols jewieken naar de Oeral ver bannen en krijgt daar de kogel. Het hele gezin wordt neerge schoten. De exacte omstandig heden worden nooit bekend. Twee jaar later springt een jonge vrouw van een brug in Berlijn. Ze wordt gered, me disch behandeld, lijdt aan ge heugenverlies en angstaanval len en verklaart dat dat zij de groothertoging Anastasia is, de jongste dochter van de heer en mevrouw Romanov. Zij ver klaart slechts licht gewond te zijn geweest door de kogels en een soldaat heeft zich over haar ontfermd. De wereldoor log is net voorbij. Europa en Amerika leven in een roes. Anastasia wordt de lieveling van de media. Beurtelings is ze arm en rijk, wordt ze herkend of verguisd. De Russische adel, die gevlucht is, meent haar met zekerheid te identificeren, maar bewijzen daartoe worden nooit aangevoerd. Anastasia, of wie ze ook is, gaat zich Anna Anderson noemen en voert di verse processen om zich erkend te krijgen als de dochter van de Tsaar aller Russen. In 1947 gaat ze wonen in het Zwarte Woud en in 1968 trouwt ze met de Amerikaanse hoogle raar geschiedenis John Mana- han. Het paar gaat wonen in Charlottesville, de wellicht meest Franse stad in het An- merikaanse Virginia en vindt daar enige rust. In 1984 sterft Anna Anderson, maar het mysterie rond de dood van het gezin Romanov en de jongste dochter is nooit definitief opge lost, mede door het zwijgen van de Sovjet-autoriteiten. In de serie zit een merk waardige verhaspeling van historische feiten. Tijdens het interbellum hebben zich tal rijke dames opgeworpen als de jongste tsarendochter. Allen vielen door de mand, op twee na, nl. de dame die met geheu genverlies in Berlijn 'opdook' en Anna Anderson. De verha len van deze twee pretendenten bevatten veel details die alleen aan de tsarenfamilie bekend zijn geweest. Hoe zij daarvan op de hoogte konden zijn is uiteraard nooit bekend gewor den, maar geen van beiden heeft van de Romanovs het voordeel van de twijfel gekre gen. De makers van de serie heb ben deze twee geloofwaardig ste pretendenten tot één perso nage samengevoegd. Daardoor ontstaat de historisch onjuiste situatie dat 'Anastasia', na in Europa uitgekotst te zijn, naar Amerika vertrekt om daar door de op royalty beluste high society voor enige tijd als de verloren tsarendochter te wor den ingehaald. De serie begint in 1916. We maken kennis met de familie die danst in de paleizen van St. Petersburg terwijl een eind verderop al de kanonnen van de opstand bulderen. De Tsaar wordt gespeeld door Omar Shariff die in deze film zijn grootste snor mag dragen. Van onze kunstredactie Ij EINDHOVEN - Toneel- •jiï gezelschap Globe uit &i Eindhoven verdwijnt i toch voorgoed. Na de uit- jlj! spraak van de Raad van l;! State, dat minister Brinkman Globe moet Ij! blijven subsidiëren, was er grote verwarring ont ij! staan. De minister had immers al zijn fiat gegeven aan de :!i nieuwe zuidelijke toneel- j! voorziening onder de zake- lijke en artistieke leiding van de Vlaming Eric Anto- jï|: nis. Zakelijk leider Kommer 't mannetje van Globe kon- digde aan, nadat het oude i|! bestuur de tegen minister Brinkman aangespannen Arob-procedure had gewon- nen, met een nieuwe reper- toiregezelschap voor de dag te willen komen. Antonis dreigde daarna op te stap- pen, waarna het bestuur het al eerder aangevraagde ont- slag voor 't Mannetje door- zette. Eric Antonis blijft 'artis- jS tiek ondernemer' van Het Si; Zuidelijk Toneel. De vier i;|;|; voorstellingen die hij voor S:|i het komend seizoen had ge gil; pland, gaan gewoon door. f! Feitelijk heeft de uitspraak Si: van de Raad van State, die gil minister Brinkman van 'on- behoorlijk bestuur' beticht- te, geen enkele consequentie Ül gehad. SI; De naam Globe ver- Si; dwijnt, de Eindhovense IS stichting blijft gewoon Het Zuidelijk Toneel heten. De I! enige mogelijke consequen ts tie is, dat de subsidie van S: vier miljoen nog kan wor- |;S den opgetrokken tot het ni- veau van de huidige Globe- Si subsidie, die zes ton meer is. SI Het thans zittende bestuur SI van Het Zuidelijk Toneel S; wil dit bij WVC aankaarten. S Het bestaande bestuur, S; waarvan enkele leden waarschijnlijk zullen op- ;S stappen, is aangevuld met SS vijf nieuwe leden. Dat zijn: SS M.J. Haks (voorzitter van de SS werkgroep Zuidelijke Thea- |SS terinfrastructuur), prof. Rob SS Erenstein (theaterweten- S; schapper), J. van Bree, An- S! ton Smit (eerder directeur SI van De Voorziening in Gro- SS ningn en nu werkzaam bij SS; de Vara) en mr. J. Mendlik SS uit Breda. De laatste was in SS het verleden ook bestuurslid SS van de stichting Zuidelijk SS Toneel. SS Eric Antonis is inmiddels SS bezig om een kern van re- S|| gisseurs te creëren, die in de S| toekomst het artistieke ge- |;|S zicht van Het Zuidelijk To- ISS neel moeten gaan bepalen. ISS Hij is in bespreking met de S Vlaming Guy Joosten S (Blauwe Maandag Compag nie) en Frans Strijards. Zijn voorkeur gaat uit naar een jonge generatie van regis seurs met gelijksoortige op vattingen over theater. Regisseur Karst Woud stra, die hij eerder op het oog had, heeft hij daarom niet meer op zijn lijstje staan. „Wij moeten een be paald profiel krijgen waar door het publiek aanstonds weet waar Het Zuidelijk To neel voor staat", aldus Anto nis. „Er moet één bepaalde artistieke lijn aanwezig zijn, of het nu om een familie voorstelling gaat of om een klassiek drama". Ook is Antonis de moge lijkheden aan het bestude ren van het door de werk groep Zuidelijke Theaterin frastructuur geadviseerde 'paraplu'-model. Dit be-^ leidsplan voorziet niet al-' leen in een toneelvoorzie ning in Eindhoven, maar ook in een middelgroot Bra bants dansgezelschap en in theater- en danswerkplaat sen in Brabant. „Hiervoor moeten dan wel", zegt hij, „extra finan ciële middelen door WVC worden geschapen. Maar ik blijf aan de weg timmeren om dit fenomeen doorgang te doen vinden". Zuidelijk Toneel zal met Artikelen Projekten van Frans Strij ards samenwerken bij de totstandkoming van 'Faust' in diens regie. Een omvang rijke produktie, die mogelijk aan het eind van het ko mend seizoen uitkomt en anders aan het begin van het seizoen '89/'90. De Raad voor de Kunst heeft minister Brinkman in middels laten weten dat de ontwikkelingen na ontman teling van de toneelgezel schappen Globe in Eindho ven en Theater in Arnhem te waardevol zijn om te worden geblokkeerd. Het zou jammer zijn als zij op losse schroeven komen te staan. Het artistieke be leid is al helemaal op de nieuwe structuur gericht, aldus de de Raad. De raad handhaaft zijn eerdere ad vies over Globe en Theater: in het Zuiden en Oosten van het land dienen flexibele to neelvoorzieningen te wor den doorgevoerd. Globe en Theater stelden al jaren te leur en daarom moesten er andere produktievormen worden gevonden. De raad heeft de bewinds man opnieuw benaderd, om dat de Raad van State de be schikkingen van de minister over het staken van de sub sidie aan Globe en Theater heeft vernietigd. Dit ge beurde nadat beide gezel schappen dit in een zoge naamde AROB-procedure hadden gevraagd. 'LOVESEXY', de nieuwe elpee van Prince, laat op de hoes Prince in zijn na- I kie zien. Hij heeft zich ech ter zo tegen een bloemen- decor aan gedrapeerd dat I je net niet alles ziet. Hoe- j zen zijn leuk, maar de pla- 1 ten die erin steken zijn na tuurlijk veel belangrijker. Muzikaal gesproken geeft Prince zich op 'Lovesexy' j dan ook veel verder bloot. 'Lovesexy' is de zoveelste Prince-elpee die laat horen dat Prince momenteel op een zame hoogte staat. De negen stukken op de elpee lijken op het eerste gehoor makkelijk vervaardigde dansdeuntjes, vlug gemaakt omdat er snel een elpee moest komen. Na dere beluistering van 'Love sexy' leert dat de nummers erop wel degelijk heel knap in elkaar steken en op den duur nergens tekenen van snelle slijtage vertonen Die druk om snel een andere elpee te mken was ontstaan, nadat Prince de op stapel staande elpee 'Black album' die al ge perst en verpakt in de maga zijnen lag, alsnog liet vernie tigen. Vergeleken met vorige el- Pees is 'Lovesexy' vooral een dansplaat. Hier en daar is er wel wat verstilling, maar over het geheel genomen over heerst het opzwepende ritme. Opvallend is dat er dit keer erg veel jazzy funk te beluis teren valt. Die muziek is uitermate opzwepend en min stens zo gecompliceerd. nnce speelt het genre even wel alsof het de eenvoudigste zaak van de wereld is. Hij toont daarmee aan dat hij als geen ander in staat is diverse muzikale genres te beheersen of liever gezegd te absorberen. ™3 neemt de muzieksoort als net ware op, vermengt hem methetgeen hij al in zich heeft en brengt het als vol- strekt eigen muziek naar bui ten. Die muziek van Prince valt nog het best te karakteri seren met het woord soul. Prince is er niet vies van om emoties in zijn muziek te ver werken. Vaak bezingt hij de simpele, maar hevige gevoe lens van liefde en begeerte en hij doet dat zo nu en dan op hartverscheurende wijze. An ders dan bijvoorbeeld Michael Jackson toont Prince zich met die aanpak op de eerste plaats een kwetsbaar mens en pas op de tweede plaats de onge naakbare geniale musicus. Prince laat op deze elpee de simpele songstructuur voor wat-ie is en schotelt de luiste raar stukken zonder uitge sproken kop of staart voor. 'Lovesexy' is daardoor iets minder makkelijk toeganke lijk dan vorige platen, maar wie eenmaal de ingang naar de swing van deze plaat heeft gevonden, die raakt er voorlo pig niet op uit geluisterd. Waarom zou je ook, de beto vering die van deze plaat uit gaat is heel aangenaam. AFRIKA Bambaataa is zo'n beetje de figuur geweest die zwart Amerika in de ban van de hiphop heeft gebracht. Als veelgevraagd disc-jockey wist hij zijn publiek gek te maken met opzwepende ritmes en uitdagende teksten. Met zijn elpee 'The light' laat Afrika Bambaataa horen inmiddels een veelzijdig ar tiest te zijn geworden. Samen met zijn groep The Family en samen met een reeks promi nente gasten heeft hij van 'The light' een elpee gemaakt die in veel opzichten geluids- bepalend is voor de zwarte Amerikaanse muziek. De pro minente gasten zijn niemand minder dan UB 40, Bootsy Collins, George Clinton, Nona Hendryx, Boy George, Sly Fox, Jaki Graham, Yellow- man en Sly Robbie. Het is een rijtje namen waar je u tegen zegt en op 'The light' zorgt het voor zo nu en dan fantastische mu ziek. 'Reckless', de samenwer king van Afrika Bambaataa met UB 40, kenden we al als een uitstekend nummer, maar ook de hypnotische funk van 'Clean up your act' met George Clinton en Bootsy Collins mag er zijn, terwijl 'Zouk your body' dank zij de arrogante inbreng van Yel- lowman en de onweerstaan bare ritmen van Sly Robbie een perfecte combinatie van funk en reggae is geworden. Toen Afrika Bambaataa destijds met zijn hiphop be gon, was hij muzikaal gespro ken min of meer een leek. In middels is hij een veelge vraagd producer en heeft hij zo nu en dan briljante inval len. SOMS beleef je als luisteraar de merkwaardige sensatie dat de tijd stil lijkt te hebben ge staan. Mij overkwam dat bij het beluisteren van 'Eye of the beholder' van The Chick Co rea Electric Band. Ik was Chick Corea na de zachte dood van de jazzrock uit het oog verloren. Zijn solo escapades waren me te expe rimenteel. Bij toeval kwam ik Chick onlangs weer tegen. 'Eye of the beholder' is uit op het hier tamelijk onbekende GRP-label en als je naar de plaat luistert is het net of de draad van Return To Forever weer is opgepakt, waar die draad zo'n tien jaar geleden gevallen was. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Michael Jackson en Kim Wilde, 5, 6 en 7 juni in Rotterdam (Feyen- oord-stadion) Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot terdam (Feyenoord-stadion) Miriam Mabeba, Shalawambe, Stella Chiweshe The Earth quake, Amandla Cultural Esem- ble, Calypso Rose en Vaalbleek Vokaal, 12 juni in Tilburg (Ley- park) T'Pau, Mory Kante, Green on Red, Brendan Croker the Five O'clock Shadows en Gringos Lo cos, 26 juni in Den Haag (Park pop) Bruce Springsteen, 28 en 29 juni in Rotterdam (Feyenoord-sta dion) Sting, Los Lobos, John Hiatt, Bryan Adams, Ziggy Mariey, 10.000 Maniacs, INXS en Carmel, 2 juli in Torhout en 3 juli in Werchter. George Michael, 15 juli in Rotter dam (Feyenoord-stadion) Fleetwood Mac en Adventures, 14 en 15 juni in Rotterdam (Ahoy) Ramones en The Seers, 7 juni in Tilburg (Noorderligt) Stevie Ray Vaughan, 19 juni in Rotterdam (Ahoy) INXS, 30 juni in Rotterdam (Ahoy) Peter Hammill, 1 en 2 juni in Am sterdam (Kleine Komedie) In Tua Nua, 18 juni in Den Bosch (Willem II) Ladysmith Black Mambazo, 21 juni in Tilburg (Schouwburg)! UB 40, 13 juli in Rotterdam (Ahoy) en 21 juli in Eindhoven (Jubileumhal) Swans, 5 juni in Tilburg (Noor derligt) Saxon, 14 juni in Tilburg (Noor derligt) Defunbt, 15 juni in Tilburg (Noorderligt) Arno, 24 juni in Tilburg (Noor derligt) Burning Spear, 1 juli in Tilburg (Noorderligt) Afrika Bambaataa: veelzijdig artiest FOTOEMIBOVEMA Misschien is het wel niet zo verwonderlijk dat de jazzrock juist nu weer de kop opsteekt. De opkomst van het genre liep destijds min of meer parallel met de ontwikkeling van de betere hifi-apparatuur. Wie goed wilde horen wat die enorme boxen allemaal kon den, moest maar eens een plaat van Return To Forever of John McLaughlins Maha- vishnu Orchestra opzetten. Het nieuwe speeltje van de jaren '80 heet ceedee en het heet een ding met onbeperkte mogelijkheden te zijn, waar het geluidsweergave betreft. Die mogelijkheden laten zich natuurlijk het best onder zoeken door er de hoogst inge wikkelde en uiterst virtuoze tonen van de jazzrock op los te laten. Zodoende duiken er nu ineens weer heuse jazzrock- ensembles als The Chick Co rea Electric Band op. 'Eye of the beholder' is een leuke plaat, zeker, maar hij bevat geen noten die al niet in het midden van de jaren ze ventig gemaakt hadden kun nen worden. De plaat voegt dus niets toe aan die muziek van toen en ios daardoor dus eigenlijk overbodig. IN The Chick Corea Electric Band speelt op basgitaar ene John Patitucci. Zoals destijds Return To Forever-bassist Stanley Clarke solo-elpees begon te maken (en er het pla tenkopend publiek naar later zou blijken tot in lengte van dagen mee lastig zou blijven vallen) zo heeft John Patitucci voor het GRP-label een solo plaat mogen maken. Die elpee is naar hem zelf vernoemd en bevat net als die van Chick Corea jazzrock. Patitucci on- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST derscheidt van zijn baas door een lichte hang naar (jawel) latin en wat gepaste zang. Op vallendste gasten op de elpee zijn naast Chick Corea saxo fonist Michael Brecker en voormalige Zappa-drummer Vinnie Coliuta. John Patitucci is ontegen zeggelijk een virtuoos bassist en zijn solo-elpee klinkt pri ma. Probleem is echter dat de muziek gespeeld wordt in een genre dat destijds zo stukge- speeld werd dat het welhaas- tonmogelijk is er nieuw leven in te blazen. Daarom kunnen we onze adem beter sparen voor iets dat echt de moeite waard is. DE oprichter van de Engelse roek-groep Yes blijft probe ren om een solo-carrière op te bouwen. Eind vorig jaar deed hij een rap vergeten poging met het kerstalbum '3-Chips' en nu heeft hij weer een nieuwe solo-elpee uitge bracht. De plaat heet 'In the city of angels' (Los Angeles) en is voor CBS opgenomen en geproduceerd door Stewart Levine (Boy George en Sim ply Red). Anderson was 20 jaar geleden de oprichter van Yes. Met die groep heeft hij in twee decen nia met wisselend succes in totaal 16 albums uitgebracht. De combinatie van degelijke rock-muziek en het speciale stemgeluid van Anderson sloeg altijd goed aan. Ander sons avontuur met de per fecte muziekmaker Vangelis resulteerde onder meer in de fantastische elpee 'Short Sto ries'. Anderson heeft 'In the city of angels' opgenomen met on der andere Toto's David Paich, Jeff Porcaro en Jerry Hey. Met uitzondering van 'For You' zijn het allemaal korte drie-minutennummers. Twee van de elf liedjes, 'Hold on tot love' en 'In this lifeti me', heeft Anderson samen gemaakt met Lamont Dozier. Het zijn deze nummers die iete boven de saaiheid van de rest uitsteken. Andersons unieke stemgeluid alleen is niet genoeg om hits te scoren. Daar komt meer bij kijken en dat biedt deze plaat niet. De Yes-fan zal er in eerste instantie zijn neus voor op trekken, omdat hij Anderson in deze rol helemaal niet kent. Na een paar keer draaien kom je over die weerstand wel heen. Dan is 'In the city of Angels' aardige muziek, maar dan ook niet meer dan dat. Met uitzondering van de ge noemde twee nummers lijkt het allemaal veel op elkaar en de teksten over 'man-wo- manlove' zijn ook niet echt boeiend. RENÉKLOEG t>ES Marconistraat 4 last Torro - tel. 01100-14224 issingen Hermesweg 23 koopcenter Groenendijk I. 01184-12563 rneuzen Schependijk 9 I. 01150-12423 iddelburg t.o. trefcenter >enhouwerssingel 4 I. 01180-14406 beeldingen kunnen afwijken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21