m S P C Commercie en kunst met elkaar verzoend' J 'H L DE STEM AAN TAFEL Hollandse Nieuwe 1 AD BROEDERS KRIJGT PRIJS VOOR VERPAKKING A Timmermans openings- prijskaarting "Kermis-bal" KINDERVEILIGHEID NOG VER TE ZOEKEN VRIJDAG 27 ME11988 Op aanvraag huisbezoek Bilderdijkstr. 140, A'dam Telefoon 020-181509 B I Uitzoekrondes, zaterdag 28 mei. Café 't Centrum te St. Jansteen. Aanv. 20 uur. H.C.R. de Instuif b.z.r. jokeren op za. 28- 5, aanv. 14.30 u. s zonder Holiday'schone' alysator voordcelprljs Uw vakantie voordcel 995,- 12.245,- 295.- 12.795.- 295.- 13.295.- 295.- 14 295,- 750,- 500.- 1.000.- 1 000.- .895.- 18.645.- ,695.- 19.445,- .495.- 19.995.- 495,- 22.495.- 1.250,- 1.250,- 1.500.- 1000.- F.A.C. Ossenisse organi seert op vrijdag 27 mal 1988 m.m.v. het Jumbo-Trio in het verenigingsgebouw "Hof ter Nesse" te Osse nisse aanv. 21.00 u.| entree 6,-. |j|, I Door Henk Egbers et is wel voortdu rend een conflict: ik wil maken wat ik wil en marketing-mensen spelen graag op veilig'. Ad Broeders (44) blijkt bij het inpakken van de Philips 'led Alarm Clock' kunst en commercie met elkaar verzoend te hebben. In september gaat hij in New York een Award of Excellence 1987 in ontvangst nemen. Wat een opleiding op St.-Joost in Breda al niet kan ver oorzaken: een prijs van het belang rijkste instituut op de wereld betref fende design en verpakking. De in Breda geboren en in Ooster hout opgegroeide Ad Broeders is niet voor niets docent aan de Akade- mie Industriële Vormgeving te Eind hoven. De 'graphic design' van het onlangs verschenen boek 'Industrial Design in Practice' waarmee deze academie zich presenteert, is tevens een visitekaartje van zijn kijk op het vak. Hij leerde dat vak op de afdeling grafisch publicitaire vormgeving van de academie St.-Joost (docenten Pij per, De Morée, Begeer, Smits, De Bruyn). „Daarna ben ik in de richting van de industriële vormgeving ge groeid: ook al omdat ik na mijn diensttijd zes jaar werkte bij Philips' Concern Industrial Design Center. Daarna ben ik, om niet vast te lopen in cliché's, me zelfstandig gaan ves tigen en heb sedertdien mijn bureau in Middelbeers," aldus Ad Broeders. Zijn specialiteit werd verpakkin gen. „Dat is niet hetzelfde als recla me," zegt hij. Wat is dan het ver schil? Al pratend over zijn werk lijkt dit element in het verkoopproces te liggen tussen design en de recht- toe-recht-aan STER-methodes. Hij zit in de wereld der verborgen verlei ders, waarbij artisticiteit begeerte rechtvaardigt. DRIEHOEKIG Het bekroonde ontwerp betreft de verpakking van een wekklokje, waar van de vorm driehoekig is. Die vorm wordt bij de verpakking gevolgd. Als consument vind ik dat prettig. Voel me niet bedonderd. Het klokje staat buitenop duidelijk en eerlijk afge beeld. Eigenlijk tamelijk traditioneel, maar de lay-out valt op door heldere eenvoud. In één oogopslag zie je als een klant uit een tijd die tegen de tijd leeft, wat je in handen krijgt. Dat is wat anders dan die bellen blazende pakken waspoeder, die veel meer beloven dan de inhoud waar maakt. Lucht. Ad Broeders heeft dan ook geen enkele behoefte om verpakkin gen voor die branche te maken. „Ik blijf op de eerste plaats een grafi sche vormgever," zegt hij. „Vanuit die vakbekwaamheid streef ik naar een integratie tussen produkt en ver pakking. Dat wil niet zeggen dat de verpakking altijd identiek aan het verpakte voorwerp moet zijn, maar wel moet de informatieoverdracht duidelijk zijn. Daarbij zijn maat, vorm en kleur de elementen die je met elk aar in harmonie moet brengen. HAAKS De maat moet eerlijk zijn ten aanzien van de inhoud. Met name in de food- sector wordt je op dat gebied als klant nogal eens gepakt. De vorm kan soms juist haaks staan op de in houd; wat bij cadeauverpakkingen leuk kan zijn. De kleur moet wel een relatie met het produkt hebben. Zo als je weet is er een hele kleurenpsy chologie; identificeren mensen din gen en gevoelens met kleuren. Daar van moetje gebruik maken. Met de studenten van de acade mie in Eindhoven heb ik wat onder- zoekjes op het gebied van kleuren gedaan: in relatie met frisdrankver pakkingen. Kleur heeft met smaak te maken. Er zijn zoete, zure en fruitige kleuren. De resultaten waren verras send; in die zin dat het bleek te klop pen. HAARDROGERS Ad Broeders maakte voor Philips di verse verpakkingen; onder meer voor haardrogers. Daarbij speelt hij met zeer directe kleuren, maar ook met fotomateriaal waarvan de verko pers aanvankelijk schrokken. Maar Ad heeft hen ervan kunnen overtui gen dat op deze manier de individua liteit van de koper een extra accent krijgt. En dat is in onze samenleving een gevoelig punt. „Philips begint ook meer gevoel voor mode te krij gen." En als bewijs laat hij een hor loge zien, voorzien van een brede fleurige pvc-band die nog op de markt moet komen. Het horloge zweeft in een doorzichtige koker. Ontwerp: Ad Broeders. DOOSJES Op zijn bureau staat een rek met zeer feestelijke doosjes. Die gaan in het volgend seizoen de bloembollen van de firma v.d. Schoot uit Hillegom op de Engelse markt brengen. De af schuiningen van de wandjes met hun luchtopeningen, die tevens de inhoud laten zien, trekken gericht aandacht. Op de buitenkant is met opvallende associatieve kleuren ge werkt. Broeders: „De gemiddelde consument is nogal behoudend. Het zelfde geldt voor de producent, die als enig houvast de concurrent heeft en safe wil spelen." Hij heeft vooral te maken met verpakkingen van huishoudelijke produkten, cosmetica (personal care) en sigaren. Zijn door sieve auto zoekt, en ook den voor de vakantie, dan isant aanbod voor u. iet hetH o 1 i d a yvignet ijke korting. Die van mi- oplopen tot maar liefst ïginnetje van uw vakantie, krijgt u dank zij een fikse n 't voordeel van 'schoon' idere Verbruiksbelasting). >egint bij de Marbella h zuinig Dank zij z'n weg heeft u naast alle bagage ;ouvenirs uit heel Europa, en Seat Ibiza'Holiday' uitstek. Een pittig karakter dingsvermogen brengen u cantiebestemming. »ewoon veel bagage, dan is ly'de ideale reisgezel Het royale vermogen maken tukje vakantie. De Seat- verder in de stemming. De Hollandse Nieuwe is weer te koop in de Nederlandse viswinkels. En ook dit jaar zal deze hartige hap weer gre tig aftrek vinden. De haringen, die in de Noordzee worden gevangen, be reiken een lengte van 24 tot 35 centi meter. Maatjesharingen zijn de kleinste ex emplaren. Tot maatjesharing rekenen we de jonge haring die in het begin van het seizoen in het noordelijk deel van de Noordzee wordt gevangen in de omgeving van de Doggersbank. Het woord 'maatje' is een verbaste ring van maagdje. Hetgeen wil zeg gen dat de haring nog geen hom of kuit heeft gevormd. De allerbeste Hollandse Nieuwe is bijna rauw, zo uit de emmer, en vlak voor de con sumptie schoongemaakt. Een blanke kleur, mals visvlees en een frisse, zilte geur zijn aanwijzingen dat de ha ring van goede kwaliteit is. GEKAAKT De haring die aan de kar of bij de vis handel wordt gekocht, is gekaakt. Een procédé dat wordt toegeschre ven aan de vindingrijkheid van een 14e eeuwse landgenoot: Willem Beu- kelszoon uit Biervliet. Deze uitvinding zorgde voor een verbetering van de smaak en de houdbaarheid. Het ka ken is in feite alleen het wegnemen van het grootste deel van de inwen dige organen. De haring kan op die manier goed uitbloeden waardoor het zout makkelijker in de vis kan dringen. Als gevolg van de combinatie van de sappen van de alvleesklier, die niet weggenomen wordt, met het zout, ontstaat een enzymatische wer king, die het visvlees mals maakt en de Hollandse Nieuwe zijn typische smaak geeft. Na het kaken, dat aan boord van het schip gebeurt, en het bestrooien met zout worden de haringen in vaatjes of kantjes overgedaan. Zo wordt de vis aangevoerd in de haven. De gekaakte en gezouten haring is echter nog niet voor consumptie ge schikt. Eerst moet hij worden gefi leerd. Meestal doet de vishandelaar dit maar het kan ook thuis. Bij het schoonmaken wordt de buik van kop tot staart ingesneden waarna de in gewanden er met een scherp mesje uit worden geschraapt. Over de ge hele lengte van de rug wordt een snee gemaakt en het velletje wordt er aan beide zijden afgetrokken. Maak hierna onder de kop een inkeping tot op de graat en snij met de botte kant van het mes beide zijden één voor één van de graat. De graat wordt bij de staart afgesneden en de haring moet ten slotte worden gecontro leerd op achtergebleven losse graatjes en/of ingewanden. De tradi tie wil dat Hollandse Nieuwe 'puur' in de open lucht wordt verorberd waar bij de haring even boven de wijdo- pengesperde naar de hemel gerichte mond zweeft, alvorens hierin stukje voor stukje te verdwijnen. HARIHGTARTAAR Dit keer een minder traditionele va riant: haringtartaar met remoulade- saus. - 4 Hollandse Nieuwe -10 gram wortelen -1 dl. mayonaise -1/2 theelepel mosterd - een eetlepel gehakte groene krul den (peterselie, kervel, dragon en bieslook) - een erg klein gesneden augurkje - peper en zout Maak de haringen graatvrij en snij ze voorzichtig in kleine blokjes. Snij de wortel ook in kleine blokjes van de zelfde grootte. Schud de blokjes ha ring en wortel losjes door elkaar en maak van dit mengsel vier afgeplatte ballen (tartaartjes). Vermeng de mayonaise, mosterd, groene kruiden en augurk en breng deze saus op smaak met peper en zout. Leg een tartaartje in het midden op een bord en garneer er de remouladesaus om heen. het Amerikaanse instituut bekroonde ontwerp viel dan ook in de categorie 'household' (er zijn veertien catego rieën). OPEHEH Niet altijd, maar meestal krijgt hij ook te maken met het functioneren van de verpakking. Hij vindt dat er te wei nig aandacht besteed wordt aan het openen ervan. Maar dat blijkt ook in verband te staan met de economie van de machines die de verpakkin gen vervaardigen. Ad Broeders heeft het drukwerk niet altijd helemaal in handen. Zijn bekroonde ontwerp werd gedrukt in Hongkong, omdat Philips daar de klokjes die verpakt moesten worden, fabriceert. „Ja, ik ben naar Hongkong geweest. Op de eerste plaats moet je de litho's hier laten maken. Dan interpreteren zij daar slechter dan hier. Het papier is slechter en zij blijken niet het pms- kleursysteem te gebruiken, zodat je met de coderingen problemen krijgt." BOEK Desondanks besloot de internatio nale jury, met deskundigen uit Ja pan, Amerika, Engeland en Zwitser land, hem een Award of Excellence toe te kennen. Bij de officiële prijsuit reiking in New York verschijnt er een boek met de top-ontwerpen uit 1987 en start een internationale reizende tentoonstelling. De Package Design Council - het belangrijkste promotie instituut op dit terrein - wil het inter nationale bedrijfsleven hiermee on der ogen brengen welke functies verpakkingen kunnen hebben in de relatie tussen producent en consu ment. In 1983 ontving Ad Broeders de Conqueror Award, een design- prijs van Wiggings Tape. Toen hij in het begin van de zeventiger jaren bij Philips wegging om het zelfstandig 'anders te gaan doen', wist hij niet dat zoveel jaren later dit bedrijf bij hem terug zou komen met opdrach ten voor dat andere. Niet tevergeefs. (ZIE OOK PAGINA SPECIFIEK 1) Ad Broeders: „Ik blijf grafisch ontwerper. In 1986 zijn In Nederland een kleine 3000 kleuters klinisch of poliklinisch behandeld tegen vergiftiging. Hoewel In ons land sinds 1 ja nuari van dat jaar bepaalde huis- houdchemicaliën en petroleum- produkten in een verpakking met kinderveilige sluiting moeten zijn verpakt, is er dus nog steeds geen reden om tevreden te zijn. Volgens de Stichting Consument en Veiligheid moet de lijst met produkten dan ook zo snel mo gelijk worden uitgebreid. Het gaat hier om: geconcentreerde bleekmiddelen, toiletreinigers, soldeervloeistoffen, ontroesters, foto-chemicaliën, antivries, brandspiritus, meta-blokjes (vaste brandstof voor kinderfor nuizen), cyano-acrylaatlijmen, vlekkenwaters, formaline en am monia. Ook bepaalde geneesmidde len zou de stichting graag in kin derveilige verpakkingen zien. Er wordt overigens hard ge werkt om die produkten in de wetgeving op te nemen. Maar door oude voorraden, onbekend heid met de wetgeving, onzorg vuldige aanpassing van fles en sluiting of gewoonweg door non chalance van afvullers is er nog veel mis aan de zogenaamde veilige verpakking. BADTAS-PARASOL .095.- 19.845,- .095.- 20845.- 495,- 21 495.- 995.- 24.995,- 1 250.- 1.250.- 2000.- 2.000.- VAN HET VW-CONCERN. T Autobedrijf J. Verdaasdonk :rmeulen B.V., Beatrljsweg 6* emstcde Tel.023-339172. Een badtas die tegelijk neksteun en parasol is. Dat is een vondst van Rodelle in Amstelveen. De tas is vervaardigd van waterdicht nylon en toegerust met een me talen frame. Wordt dat frame uit geklapt dan is er ineens een pa rasol die het gezicht tegen zon nestraling beschermt. De tas zelf fungeert dan als neksteun. De parasol-badtas is uitgevoerd in fris rood en afgezet met witte banden. In warenhuizen en le derwinkels is hij te koop voor f29,75. TNO-INFO De Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onder zoek TNO in Delft heeft haar po pulaire info-reeks met twee nieuwe boekjes uitgebreid: 'Uw huis verstandig bewoond' en 'Trombose'. Ook nu is het de op zet van de schrijvers geweest een antwoord te geven op de meest voorkomende vragen uit de bevolking. Het eerste boekje behandelt onderwerpen als vocht, ventilatie, isolatie, bouw materialen en geluid. 'Trombose' geeft informatie over kringloop, samenstelling en stolling van het bloed, behandeling van trom bose e.d. De boekjes zijn in de boekhandel te koop voor .8,50 per stuk. VERDER KIJKEN Wie een leesbril nodig heeft en het hinderlijk vindt om steeds de bril op en af te zetten, kan moge lijk terecht bij Essilor-Classen in Zevenaar. Dat bedrijf heeft een nieuwe lens ontwikkeld: de Delta. Het bijzondere aan dit glas is dat het zorgt voor goed zicht over al les wat zich binnen handbereik bevindt, ongeveer een meter. Dat is veel verder dan met gewone positieve glazen. De Delta is ge schikt voor elk type montuur. Verkrijgbaar bij de opticien. De prijs is natuurlijk afhankelijk van de sterkte. Maar er is wel een in dicatie te geven. De consument zal rond de f 80 per stuk kwijt zijn. Ontspiegelde glazen zijn 20 duurder. SNELKLEM Bij het zagen van plaatmateriaal klemt de zaag vaak vast door het doorbuigen van het af te zagen plaatdeel. Ook kan het af te za gen stuk voortijdig afbreken waardoor een lelijke splinter ont staat. De Saw Mate van David voorkomt geschuif. Deze 'maat' bestaat uit een snelklem met spouwmes, die in de zaagsnede wordt geschoven waarna de klem 'in een handomdraai' wordt vastgezet en zo doorbuigen van het te zagen materiaal voorkomt. Het spouwmes zorgt er verder voor dat de zaagsnede 'open' blijft. De Saw Mate, in de handel gebracht door Themans in Zut- phen, kost f. 19,95. NIEUWE FRIETJES Een nieuw vlug-klaar-frietje in drie smaken. Fri-d'Or in Bergen op Zoom brengt dat vanaf deze maand op de markt. Het is in su permarkten op de diepvriesafde ling te koop in de de smaken kaas ui bieslook, natuurge- zouten en bacon. In zeven tot ne gen minuten is het produkt klaar in de oven. In de friture zelfs in één minuut. Nieuw is dat de frie ten niet gekeerd hoeven te wor den en enige uren lang knappe rig blijven. En niet onbelangrijk is, dat de Fri-Lites nagenoeg geen vet opnemen. Een 450- gramsverpakking is goed voor zes personen. Zo'n pak kost nog even f 1,99 (actieprijs), maar gaat op den duur naar de prijs van 2,25. Het Internationaal bekroonde verpakklngs- ontwerp.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17