DE STEM 'Iemand als Dietrich blijft onbereikbaar' ALS 1ST La Blonde CLAUDIA CARDINALE MIJDT PUBLICITEIT Afrika's 'sinkende skip' en kunst 'Hoger lager' beleeft zijn tweehonderdste uitzending Introvert Oninteressant DE MILDE GAULOISES DONDERDAG 26 MEI 1988 Idee Stil worden Renée tachtig Bevallig spel A63 „Hoe onaantrekkelijk je het ook maakt, de tendens blijft dat jongeren liever zelfstandig blijven wonen dan bij hun ouders G. van Geneugten, St. Studentenhuisvesting T2 del in elektrotechnische artike len. apparatuur voor de huishou ding enz. 55117 C.D. Van der Linden Staal B.V., Markweg Zuid 1-4,4794 SN Heijningen. Het werkzaaam zijn op het gebied van de inkoop, ver koop prod, van staalprodukten enz. Breda, 20 mei 1988 I Irkte, I fdsteunen brons getint glas [oor onze correspondent (jerard Kessels SOME - Claudia Cardina ls: „Ik weet niet waar ik jet aan te danken heb, maar ik wek kennelijk ge voelens van sympathie op. 5i heb in nogal wat films espeeld waarvan ik later acht: nou, nou, dat was niet veel bijzonders. Haar de critici hebben mij Is in bescherming ge somen, ik ben nooit echt afgekraakt. De pers heeft mij altijd de hand boven iet hoofd gehouden." fraag een willekeurig iemand relke Italiaanse actrices hij ient. In negen van de tien keer iomt er dit drietal uit: Sophia toren, Gina Lollobrigida en tlaudia Cardinale. Je ziet en mort niet meer zoveel van ze, naar de namen kunnen niet apot. Drie symbolen van de ia-oorlogse Italiaanse cinema, vooral in de jaren zestig aenig hart sneller deden klop- Maar terwijl de inmiddels Ktigjarige Gina Lollobrigida n Italië voornamelijk nog op iet scherm te zien is in een weinig flitsende reclame voor ien bekend merk frietpannen, ;aat het met 'La Loren' en tlaudia Cardinale als met «ede wijn. Hoe ouder, hoe be ier. Sophia Loren schittert de zer dagen in de (televisie)film iamma Lucia', terwijl Clau dia Cardinale lof geoogst heeft voor haar opmerkelijke rol van gouvernante in de film 'Blu Bettrico' van de onbekende Duits-Italiaanse regisseur El- Me Gange. „Het is de eerste film van El- riede Gange. Zij heeft een hitse vader en een Italiaanse moeder. De film gaat waar- ïhijnlijk meedoen aan het fes- ival van Venetië in september. Daarna komt hij in de roula- ie." tlaudia Cardinale, 49 jaar in middels, zoekt de publiciteit niet. Aan interviews heeft ze eigenlijk een hekel. „Ik ben heel introvert, ik houd niet van praten." Deze middag heeft ze een uitzondering gemaakt en is ze in de Via della Mercede in Rome neergestreken om met een aantal buitenlandse corres pondenten te praten over haar carrière. Ze lacht veel en heeft een sexy, enigszins doorge rookte stem. Dat ze met rasse schreden de vijftig nadert is haar niet aan te zien. Een vrouwelijke collega wil dan ook prompt weten wat haar 'geheim' is. Een dieet, een stug gymastiek-programma Ia Jane Fonda? „Er is geen ge heim. Plezier in het leven. Ge nieten van alles wat je doet. Het bewust beleven van elk ogenblik. Niet hier zijn en met de gedachten elders. Dat is be langrijk." Terug naar haar laatste film 'Blu Elettrico'. Waarom kiest een gevestigd actrice als Clau dia Cardinale, die voortdurend scenario's bij de post heeft, voor de eerste film van een vol strekte nieuweling in filmland? „Ik wil alleen nog in een film spelen als ik er voor honderd procent door gegrepen word. Gebeurt dat niet, dan blijf ik veel liever bij mijn kinderen. 'Blu Elettrico' heb ik gedaan omdat de film over de een zaamheid van kinderen gaat. Een onderwerp dat me zeer aanspreekt. De ouders zijn aan het werk of hebben andere an dere dingen aan hun hoofd en ze laten de kinderen thuis maar aan hun lot over onder de hoede van een familielid of iemand anders. Het is een film over kinderen die wanhopig op zoek zijn naar liefde. Een heel gevoelig verhaal." „Draaiboeken die weinig van doen hebben met de werkelijk heid zoals ik die zie, weiger ik. Dat is niet altijd even gemak kelijk, ook al kan ik het me permitteren." In de jaren zestig, de hoogtijda gen van Cardinale en van de Italiaanse film, onbrak het niet aan superlatieven voor de in Tunesië geboren Italiaanse. „De ideale vrouw", zwijmelde regisseur Federico Fellini. „Een spinnende, getemde kat", meende collega Visconti. Schrijver Alberto Moravia hield het op 'de nieuwe godin van de liefde'. Zelf ziet ze zich niet als een van de mooiste vrouwen uit de geschiedenis van het witte doek. „Beslist niet nee. Als schoonheid zal iemand als Mariene Dietrich altijd onbereikbaar blijven." Toen de hausse van de Ita liaanse film voorbij was, speelde ook Cardinale zich in ternationaal minder in de kij ker. Toch ging ze stug door met films maken. Inmiddels heeft ze in ruim negentig rolprenten gefigureerd. Haar films met regisseurs als Fellini ('Acht en een half') en Visconti vestigden haar roem definitief. „Met Vis conti", zo analyseert ze, „heb ik een plaats in de geschiedenis van de film gekregen". „Ik ben niet iemand die boe ken leest op zoek naar een goed filmscript en daar dan mee naar een regisseur gaat. Ik heb nog nooit een vinger verroerd om een film te maken. Ik heb altijd gewacht op datgene wat mij werd aangedragen. Mis schien is dat fout." „Ik houd niet van de Ameri kaanse film. Ik heb hele goede aanbiedingen uit Amerika ge kregen die ik allemaal heb af gewezen. Ik beschouw me zelf als een Europese actrice." Al te sexy rollen heeft Claudia Cardinale steeds van de hand gewezen. „Ja. Ik heb altijd ge vonden dat een vrouw iets mysterieus moet hebben. Dat wordt in die films volkomen ontkend en daarom vind ik ze totaal oninteressant. Afgezien van het feit ik er nu ongeschikt voor zou zijn." „Ik ben in de jaren zestig be gonnen, dat was een gouden tijd voor de Italiaanse film. De huidige situatie is nogal triest. Goede jonge regisseurs zijn er nauwelijks. Er is een gebrek aan goede ideeën en de produ centen willen alleen maar op zeker spelen. Toch ben ik niet c, TWo-tone zwart/grijs /grijs metallic. Als u uzelf t doen, haast u dan naar r voor een kennismaking TVend. Het kon wel- <ingCab, Patrol, Vanette, Urvan eri Cabstar- tnsen, Baljuw Veltersweg 1, Automobielbedrijf Moret, pessimistisch voor de toe komst." „Ik ben politiek zeer geïnte resseerd. Ik probeer op de hoogte te blijven. Het femi nisme is belangrijk voor mij. Ik heb steeds doelbewust de zijde van de vrouwen gekozen. Ik heb aan demonstraties meege daan, maar moest me terug trekken. Ik werd steeds gefoto grafeerd en gefilmd en dat wilde ik niet. Ik wilde een van de vele vrouwen zijn. Dat ik als actrice invloed kan hebben op de vrouwenbeweging geloof ik niet. Ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen." Claudia Cardinale: „Ik ben heel introvert, ik houd niet van praten." fotofederichamecourt Van onze RTV-redactie Het BRT-spelletje 'Hoger lager' krijgt vanavond een feestelijk tintje. Het meest bekeken en populairste spelprogramma van de Belgische televisie viert dan namelijk zijn tweehonderdste uitzending. 'Hoger lager' is al vijf jaar lang elke donderdagavond op de Belgische televisie na het eerste journaal te zien. Alleen in de zomermaanden komt het ook in Nederland veel bekeken BRT-pro- gramma niet op het scherm. Presentator is vanaf het begin Walter Capiau. Hij ontvangt in aflevering 200 geen speciale gasten, geen ministers zoals bij vorige specials, maar het type kan didaten dat ook in de ge wone uitzendingen aan bod komt. Het idee voor het spelpro gramma met de kaarten kwam zes jaar geleden van de Belg Eduard Vervey, die het aan de BRT verkocht. De opzet is even bekend als simpel: de kandidaten moe ten een raden of de waarde van een omgekeerde spel kaart hoger of lager is dan die van een eerder getoonde. De produktie van het pro gramma is steevast in han den van Guido Depraetere, die van plan ook komend seizoen met 'Hoger lager' door te gaan. Depraetere zocht destijds voor de presentatie Walter Capiau aan, die toen reeds een lange loopbaan als tv- en radiofiguur achter de rug had. Capiau heeft in België jeugdprogramma's gepre senteerd en was enige tijd betrokken bij het zondagna middagprogramma 'Binnen en buiten'. Ook prsenteerde hij de vroegtijdig gestopte 'Gongshow'. Vooral door het radioprogramma Capriola van BRT 2 Omroep Brabant verkreeg Capiau in heel Vlaanderen bekendheid. In dit telefoonspel haalde Ca piau grappen uit met niets vermoedende Vlamingen. Dat het programma na vijf jaar aan populariteit nog niets heeft ingeboet, be wijzen de Belgische kijkcij fers nog maandelijks: de ge middelde kijkdichtheden van de voorbije jaren gaan van 34.1 tot 37.9 oftewel ge middeld zo'n 1.800.000 kij kers, met pieken tot twee miljoen kijkers. Bovendien blijkt uit de vele brieven uit Nederland dat ook daar het BRT-programma druk be keken wordt. Om 'n sinkende skip blou te verf. Schouwburg Til burg. Open: ma.-za. 11.00- 18.00 en 19.00-21.30 uur en zo. 12.00-17.00 uur. Tot 26 juni. Een beeldende-kunstexpo- sitie naar aanleiding van de Apartheid. De vraag of kunst een boodschap kan/moet heb ben, is al vaak gesteld. In deze dagen van autonome kunst werken als reactie op de geëngageerde kunst wordt daarop verschillend gerea geerd. Maar, mijns inziens, bestaat het puur autonome of waardevrije kunstwerk niet. Er kan alleen van een ver warring van waarden ge sproken worden, wanneer de ene waarde met de andere verward wordt of vervangt. Het doel kan de middelen niet heiligen. Op deze tentoonstel ling krijg ik ook niet de in druk dat dit gebeurt. Over het algemeen is de plastische waarde van de kunstwerken goed. Zeventien kunstenaars uit het hele land geven uit- drukking aan hun gevoel ten aanzien van rassenhaat en discriminatie. Dat gebeurt met recht streekse beelden van situa ties, met indirect commentaar of emotionele reacties op ge beurtenissen of maatschap pelijke houdingen. Van Paul Babeliowsky hangen er raak geschoten foto's uit Zuid- Afrika. Willem van Duimen Krumpelman maakte bij fo to's krantenarchieven, die door brand zijn aangetast. De communicatievraag. Heel summier geeft Marlyn Don ker in conté de aangevreten mens expressief weer. Grote olieverven van Rob Kars stellen duidelijk en mo numentaal de Apartheid; het geen Jan van Reeven met pastel op een anecctetische manier doet. Het duo Gub- bels/Kerkhof s maakte in zeefdruk en litho series die op een grafisch-plastische ma nier de maatschappij aan klaagt die voeding geeft aan discriminatie. Dichter bij huis haalt José Melo de Apartheid met foto's over zi geuners in Nederland. Bij Trudi van Tilborgh druipt het sarcasme van de affiches, die inhaken op de vooroordelen bij Nederlan ders over allochtonen met als reactie: kijk naar jezelf. Je bent net zo! Er is een catalo gus met enkele goede teksten over deze manier van hande len in de kunst Een tentoon stelling die aandacht ver dient, niet alleen om de bood schap, maar zeker ook om de artistieke dragers ervan. H.E. Pieter van Unen, schilde rijen. Stalker, Klooster laan 138, Breda. Open: do.- zo. 13.00-17.00 uur. Tot 12 juni. Wat is een schilderij? Dat weet toch iedereen! Een vier kant ding met een of andere voorstelling. Pieter van Unen is al geruime tijd bezig die vanzelfsprekendheid, dat cli ché, gevoelsmatig te doorbre ken. Het vierkante stuk lin nen, met een lijst, is hem gaan obsederen. Een geheimzinnig vlak dat zijn ruimte nog moet prijsgeven. Het lukt een schilder soms dat te doen. Niet door er verf op te smeren omdat je nu eenmaal toch er gens op moet schilderen, maar door heel subtiel (in het geval van Pieter van Unen) de gegeven oppervlakte af te tasten door middel van kleine en grote vormen. Bij hem zijn dat ronde of grillige eigele vlakken. Deze volumen verraden, denk ik, nog iets van zijn beeldhouw- kundige achtergrond. Ze staan zo in het vlak dat het bruine linnen zich telkens op een andere manier moet be palen ten aanzien van deze 'indringer'. Soms ontstaat er harmonie en dan weer strijd. Maar dat heeft dan ook weer te maken met de manier waarop de beschouwer kijkt. De werkelijkheid is telkens anders of onwerkelijk of nieuw. De tekens kunnen gaan werken - in al hun ogenschijnlijke eenvoud - als hallucinerende, meditatie- punten, als ruimteschepen of momenten van rust. En tel kens blijft er dat bruine lin nen, dat vierkante vlak dat immers zo'n cliché was (ver leden tijd). Ik ben heel nieuwsgierig naar het ver volg van dit 'onderzoek', waarvan nu bij Stalker een aantal intrigerende 'resulta ten' hangt. H.E. Overzichtstentoonstel ling Renée. Gemeentemu seum, Aardenburg. Open: zo.-ma. 14.00-17.00 uur, di. t/m vr. 10.00-12.00 en 14.00- 17.00 uur. Za. gesloten. Tot 4 juni a.s. Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de schilderes Renée van Jelger- huis Van Rooyen, die haar werk alleen met haar voor naam pleegt de signeren, richtte het gemeentemuseum van Aardenburg, het Zeeuwsvlaamse stadje waar zij met onverminderd en thousiasme voor de atmosfeer die er heerst, al weer jaren woont, een overzichtstentoon stelling van haar schilderijen in. Na haar creatieve drang in vroeger jaren te hebben uit geleefd in het maken van kle ding en hoeden naar eigen ontwerp, begon zij op haar zestigste jaar, zonder ooit enige opleiding te hebben ge noten, te schilderen en ont wikkelde zich in de loop van de laatste kwart eeuw autodi dactisch verder. Niet alleen wist zij op die wijze een verf- behandeling en penseelstreek te bereiken, die nauwelijks nog de zondagsschilderes ver raadt, maar tegelijk met haar toenemend technisch vermo gen breidden zich ook haar onderwerpen uit en kreeg vooral haar visie daarop een steeds uitgesprokener per soonlijk karakter. Wat het landschap betreft gaat haar grote liefde uit naar zee en duinen, waarmee ze al sinds haar vroege jeugd in de omgeving van Scheve- ningen vertrouwd was, maar ook haar dagelijkse omge ving, waarin bloemen en planten een belangrijke rol spelen, inspireert haar tot stillevens, die evenals vele doeken van Pierre Bonnard dikwijls een open venster op het landschap tot achter grond hebben. Al deze dingen, landschap, bloemen, planten en ook ge zichten en koppen schildert Renée niet naar de zichtbare werkelijkheid, doch naar het beeld dat zij van de eenmaal waargenomen realiteit vaak overtogen is met een glans van blijdschap, melancholie of geheimnis, die ze maken tot meer dan ze ogenschijnlijk zijn. Dat betekent ook dat de hier bijeengebrachte oogst aan werk hetzelfde meisjes achtig onbevangene, tot be wondering geneigde en een door diepten gegane levens ervaring weerspiegelt als de blik van haar, die het maakte. Een in alle opzichten vitale expositie van een vitale tach tigjarige, die natuurlijk de aandacht van Zeeuwsvlamin gen, maar zeker ook die van niet-Zeeuwsvlamingen ver dient! W.E. Elisabeth van den Akker en Annet Gaaikema, wands- culpturen en objecten. Katha- reze, expositieruimte voor textiele kunst, Nieuwland- straat 31 in Tilburg, open donderdag, vrijdag en zater dag van 13.00 tot 17.30 uur, t/m 25 juni. Het idee om gebruiksklare materialen te gebruiken is in verschillende stromingen uit gewerkt en het werk van deze twee kunstenaressen zou een afgeleide genoemd kunnen worden van Minimal Art met de nadruk op afgeleide omdat hier nog wel het nylon gaas in al zijn eenvoud aanschouwd kan worden, maar het vooral een middel is om tot ongewo ne, fraaie, en decoratieve vor men te komen. Voor Annet Gaaikema biedt het materiaal haar de gelegenheid schalen en vazen te maken. Stijf en dapper priemen haar tulpen kaars recht de lucht in vanuit grap pige vaasjes, alles van horre- gaas en ijzerdraad en een zweempje verf. Het lichtge wicht materiaal heeft ook aanleiding tot het maken van zwevende vormen. Veel meer nog verwerkt Van den Akker andere mate rialen in haar gazen, die be halve als voornaamste vorm element ook dienen om de an dere gebruikte materialen te verhullen. Door de dubbele gelaagd heid van het werk zou gesteld kunnen worden dat Van den Akker meer op inhoud en minder op vorm gericht is dan Gaaikema. Deze laatste maakte, zonder er doekjes om te winden, een bevallig spel met vormen van. Door de verschillende opvattingen is zo een interessante tentoon stelling ontstaan van inhou delijk en formeel elkaar aan vullend werk. L.R. Dit is 'Proef in organza, rubber en lurex (20.5x25.5 cm) van Anja de Roos uit de collectie van het Nederlands Tex tielmuseum in Tilburg. Het wordt getoond binnen het ka der van een keuze uit de collectiue hedendaagse kunst van dit museum op de onlangs opengestelde tweede verdie ping. Tot 5 juni is daar werk te zien, dat zowel technisch als artistiek verschillende uitgangspunten heeft binnen het kader van de collectionering van een textielmuseum. Onder anderen zijn er vertegenwoordigd: Désirée Schol ten, Madeleine Bosccher, Anna Verwey, L.A.M. de Wold, Danielle Keunen, Maryan Geluk, Marieke Aukes, Harry Boom en Cornelius Rogge. Open: di.-vr. 10.00-17.00 en za.- zo. 12.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21