DESTEM 'AAN HET WEER KUN JE ZIEN WAT ZAL WORDEN VERGETEN' P De manager moet creatief worden PATHF1NDING: VERTROUWEN OP INTUÏTIE ZATERDAGIA 21 ME11988 It- ames en heren, we naderen over enkele ogenblikken station Breda. Dit is het eindpunt van deze trein. Denkt u bij het uitstappen aan uw ba gage. Ongeacht of treinreizigers deze mededeling te horen krijgen of niet, jaarlijks laten zij tienduizenden jassen, tassen, paraplu's en andere zaken in de trein achter. Al deze artikelen worden naar het bureau ge vonden voorwerpen in Utrecht gestuurd waar ze ge sorteerd en bewaard worden. Een kleine zesduizend voorwerpen vinden hun weg terug naar de eigenaar. De rest gaat, als de bewaartijd verstreken is, naar de veiling in het Notarishuis, een gemeenschappelijk vei linghuis van de 22 notarissen die Utrecht rijk is. Verliesformulier Terugbezorgen tpinkpop, daar kijk ik echt naar uit. Dat zeg ik „iet om te slijmen bij al die mensen die een kaartje gekocht heb ben, maar omdat ik een voorkeur heb voor ipenluchtfestivals. Geschiedenis NEDERLAND 1 'r 3 rCitsch^" en haar man D „Er is me nog nooit een aangeboden dat me aanspra Maruschka D Door Harry Havekea Als je de 'Achter de St. Pieter', een straatje achter de Domtoren, inloopt, zie je al gauw achter welke oude gevel het Notarishuis schuil gaat. 'Verkoping' staat er met handgeschilderde letters op een uithangbordje bij een openstaande deur te lezen. Bovendien komt de stem van de veilingmeester je op straat tege moet: 150 - 160 - 170 - 180, niemand meer dan 180,-? verkocht!" Het zaaltje met de ongeveer honderd aanwezigen wordt gedomineerd door een enorme houten tafel op een verhoging waarachter de veilingmeester zit. Luiks van hem zit een notaris die er voor zorgt dat de veiling ordelijk verloopt, rechts van hem zitten een secretaresse en een boekhouder die de administratie bijhou den. Voor het podium sjouwen drie man nen af en aan met de te veilen voorwer pen en tonen deze aan het publiek. De waar varieert van een aardewerken bordje tot een bamboe kapstok, van een Perzisch tapijt tot een olieverfschilderij. „Nummer 325, een geglazuurde schaal met gemeentewapen, 80,-?" De veiling meester gaat in een rap tempo verder. Als niemand bereid is ƒ80 voor de schaal te geven, laat hij zijn prijs zakken tot hij in de zaal een hand omhoog ziet gaan. „f40,- Ik heb een bod". Een tweede hand gaat omhoog, 45,-". De eerste bieder geeft weer een teken en zo gaat de prijs omhoog tot die blijft steken bij f 65,-. Niemand meer dan f 65,-? Verkocht!" „Niet alles van wat we vandaag veilen komt van het bureau gevonden voorwer pen", verklaart veilingmeester C. Buij- sert. „Tot voor kort hadden we hier eens in de drie maanden twee dagen lang een veiling van alleen maar gevonden voor werpen. Elk artikel werd toen apart ge veild. Dit jaar is dat veranderd en wor den de goederen die we via de spoorwe gen binnenkrijgen verspreid over de be staande veilingen in dit huis. Van de ge vonden voorwerpen veilen we één maal per week de goedkopere spullen zoals jassen, truien en paraplu's. Die worden niet meer apart aangeboden maar in pakken van tien of twintig stuks. Eén maal per maand veilen we de duurdere artikelen zoals walkmans en camera's en de echt dure voorwerpen die eventueel een kunstwaarde hebben komen eens in de drie maanden op onze kunst- en an tiekveiling aan bod. In totaal veilen we hier zo'n vier 4 vijfhonderd voorwerpen per maand. Daar zitten soms de meest vreemde dingen bij". „Tja, reizigers laten echt de gekste dingen in de trein liggen", verzucht W. D. van Maanen, chef van het bureau ge vonden voorwerpen. „Zo kregen we laatst een duikerspak opgestuurd, zwem vliezen, duikbril, zuurstofflessen, alles zat erop en eraan. Zoiets laat je toch niet zo snel liggen". „We hebben elk jaar ook een aantal 'wonderbaarlijke genezingen'",vervolgt hij, wijzend naar een hoek van de loods waarin het bureau gehuisvest is. Tussen de schoolboeken en de koffers staat een rolstoel. „Mensen die met een rolstoel of op krukken de trein in gaan en ze verge ten bij het uitstappen. Hoe het mogeüjk is weet ik niet, maar het gebeurt elk jaar weer". Ruim 43.000 voorwerpen werden vo- De rekken met de zwarte herenparaplu's. Elk rek staat voor één maand en Is onderverdeeld In 31 vakjes. De schatkamer van de NS rig jaar naar het bureau opgestuurd. Elk artikel voorzien van een label waarop de conducteur, de man die meestal de voor werpen vindt, geschreven heeft wanneer en bij welk station hij het vond. In de loods wordt alles op datum gesorteerd en drie maanden bewaard, met uitzonde ring van de duurdere voorwerpen, die een half jaar bewaard worden. De reiziger die zijn spullen terug wil krij gen kan op het station voor 2,50 een verliesformulier halen. Daarop kan hij o.a. invullen wat hij verloren heeft, in welke trein dat gebeurd is en, wat heel belangrijk is, de datum van verhes. „Als hier een verliesformulier binnen komt zonder datum, kunnen we vrij wei nig beginnen", zegt Van Maanen, terwijl hij naar een van de hokken loopt, waarin de loods is onderverdeeld. In het hok staan rekken met paraplu's die de afgelo pen maanden zijn blijven liggen. Rechts de damesparaplu's, een bonte mengeling van kleuren en modellen, links de heren- paraplu's, allen zwart. Elk rek staat voor één maand en is onderverdeeld in 31 vakjes. „Als iemand schrijft dat hij een zwarte paraplu vergeten is, kunnen we moeilijk alle paraplu's afzoeken. Weet hij echter op welke dag hij hem vergeten is, dan kunnen we hem er zo uithalen". Als de bureauchef tussen de rekken doorloopt wijst hij naar een datum op het rek waar beduidend meer hangen dan bij de voorgaande dagen. „Kijk, hier is het mooi weer geworden. Als het regent vergeet niemand zijn pa raplu, gaat de zon schijnen dan laten we hem en masse in de trein liggen. Als je hierlangs bij de jassen kijkt dan zul je zien dat er op dezelfde dag ook meer jas sen zijn blijven hangen. Zo kunnen we hier aan het weer zien wat we volgende week binnenkrijgen". Vorig jaar kwamen er ruim tienduizend verliesformulieren binnen op het bureau. In bijna zesduizend gevallen kon daar door een artikel bij de eigenaar terugbe zorgd worden. Op het bureau zelf wordt ook gekeken of er een eigenaar te achter halen is. „In agenda's en boeken staan nogal eens naam en adres van de eigenaar. Die sturen we dan een bericht dat hij zijn spullen af kan komen halen of we vragen of het goed is dat we ze opsturen. Er moeten dan wel portokosten betaald worden en bovendien kunnen we een be- waargeld van 1,25 per dag vragen. Wat dat laatste betreft rekenen we niet zo streng. Het bewaargeld kan namelijk op lopen tot ruim honderd gulden. Als iemand bijvoorbeeld zijn trui terug wil hebben, kun je hem daar moeilijk 100,- voor vragen. Dan laat hij hem gewoon hier hangen en gaat naar de veiling waar hij hem met vier andere truien tegelijk terugkoopt voor 25,-". Paspoorten bhjven ook regelmatig in de trein achter. In dat geval krijgt de desbetreffende gemeente of ambassade bericht, zodat die de betrokken persoon kan waarschuwen. Reageert deze niet dan worden ze naar de gemeente respec tievelijk ambassade gestuurd. „We krij gen in de zomermaanden altijd veel Amerikaanse paspoorten binnen. Of die Amerikanen nou zo vergeetachtig zijn weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze eer der bestolen worden dan anderen. Die ven beschouwen de trein vaak als een af valbak. In de trein wordt de buit beke ken en alles wat ze niet kunnen gebrui ken laten ze gewoon liggen. Op die ma nier komt het hier terecht. Het gebeurt wel eens dat we iemand berichten dat we bijvoorbeeld zijn koffer in de trein naar Maastricht gevonden hebben en dan blijkt dat die gestolen is uit een hotel in Amsterdam". Iets wat nooit lang in het magazijn blijft liggen is het kinderspeelgoed, met name de knuffelbeesten. Daarvoor wordt meestal meteen een verliesformulier ver zonden en mensen komen ze zelfs per soonlijk afhalen. „Ik denk dat dat komt doordat een kind niet kan slapen zonder z'n teddybeer", peinst Van Maanen, „en als een kind niet slaapt en gaat huilen dan willen de ouders nogal wat moeite doen om het te troosten". poor Raoul van den Booren In de buitenlucht kun je tenminste ruim adem ha len. Voor een zanger is dat nu eenmaal erg belang rijk." joe Cocker heeft er, na een wat minder succesvolle muzikale periode, duidelijk weer zin in. De artiest maakt momenteel een uitgebreide toernee door Europa. Zijn Nederlandse con cert op pinkstermaandag in Landgraaf ziet hij als een hoogtepunt. „Zeker omdat we 's avonds laat optredea Dat is in de openlucht altijd extra sfeer vol." Joe Cocker (44), die doorgaat voor een van de beste blanke rythm blueszangers die de moderne muziek heeft opgele verd, draait al langer mee in de popwereld. In het Amerikaanse Woodstock, waar in 1969 het meest legendarische popfesti val ooit gehouden plaatsvond, was de Brit al van de partij. Met een-lichtelijk hysteri sche-versie van het Beatles nummer With a little help from my friends brulde Joe Cocker zich daar recht streeks de popgeschiedenis in. Bijna twintig jaar later vormt de kleine, krampach tig bewegende gestalte op nieuw een topact op de vele Het veranderen van de veili betreurt de bureauchef. „Het was wel leuk om een eigen veiling te hebben, twee dagen lang alleen maar onze gevon den voorwerpen. Nu wordt ik gek gebeld door mensen die vragen wanneer de vol gende veiling is en wat er dan verkocht wordt". In het Notarishuis geeft de veiling meester rond vier uur voor het laatst een klap met zijn hamer. „Wel dames en he ren, dat was het voor vandaag. U heeft tot half vijf de tijd om te betalen. Tot de volgende keer". De volgende veiling waarbij gevonden voorwerpen geveild worden vindt plaats op 16 juni vanaf 10.00 uur in het Nota rishuis, Achter de St. Pieter 180, Utrecht. atl athfinding, oftewel koersbepalen, is het thema van een managementconferentie die don derdag 26 mei in het Turfschip in Breda wordt gehouden. De organi satie wekt in haar brochure hoge verwachtingen; 'De conferentie die grote gevolgen kan hebben voor de toekomst en de koers van uw on derneming!' Creativiteit is het sleu telwoord. Door Anne Telkers Een rijke heer in Amerika laat voor twee miljoen gulden in aandelen beleggen. De man die deze klus moet klaren, slaat de plank grandioos mis. Na een paar maan den bekent hij de miljonair dat er van het kapitaal geen cent meer over is. Ter 'compensatie' mag de miljonair met zijn beeldschone dochter trouwen. Het meisje zelf heeft echter hele andere plan nen. De miljonair nodigt de dochter bij hem thuis uit. Hij wil haar een kans ge ven om mee te beslissen over haar toe komst. Maar hoe? Het grintpad voor zijn woning biedt uitkomst. In een zwarte zak stopt hij twee steentjes, een zwart en een wit. Kiest het meisje het witte steentje dan zal de bruidsceremonie haar De manager moet meer waarde hechten aan zijn Intuïtie en de problemen eens met een andere, creatieve bril - FOTO PERS8URO VAN El JNDHOVEN A. Kokke: bekijken". bespaard blijven. Zwart betekent trou wen. Het meisje stemt toe, alhoewel ze het sterke vermoeden heeft dat de miljo nair haar beduvelt en twee zwarte stenen in de zak heeft gestopt. Plotseling be grijpt ze wat haar te doen staat. Ze pakt op goed geluk een kiezel uit de zak. Ver volgens maakt ze opzettelijk een onhan dige beweging waardoor het steentje op het grintpad valt, niet meer van de an dere te onderscheiden. 'Niets aan de hand', houdt ze de miljonair voor. 'Er zit nog een steentje in de zak. Als dat zwart is, moet het steentje dat ik heb laten val len wit zijn geweest Waarheid of fabel, deze anekdote is niet bedoeld om te waarschuwen voor de verstrekkende gevolgen die het beleggen van andermans geld kan hebben. Het is een voorbeeld van een creatieve oplos sing voor een ogenschijnlijk onoplosbaar probleem. Het wordt gebruikt in mana- gement-cursussen waar de nadruk wordt gelegd op de creatieve capaciteiten van de maneger. In kranten en tijdschriften staan de laatste tijd veel advertenties voor aller hande congressen, workshops en sympo sia. Maar er wordt daar niet gepraat over analyses, strategische opstellingen of hoe je de concurrent te snel af kunt zijn. Neel de manager als persoon en de cultuur van de ondeneming krijgen alle aan dacht. Waarom opeens al die aandacht voor niet-rationele technieken als creativiteit, verbeeldingskracht maar ook yoga en transcedente meditatie? De heer A. Kokke, senior-adviseur van een managment-adviesbureau, is een van de organisatoren van het congres dat volgende week in Breda wordt gehou den: „Ook in periodes van onzekerheid heeft de mens behoefte aan houvast. Omdat de toekomst zo onberekenbaar is, hebben analyses en managementstrate gieën op langere termijn geen enkele zin. Die moeten telkens weer worden bijge steld. We leven in een soort van casino samenleving, waar het voor een manager van nu niet meer dan een gok is om te reageren op het juiste signaal en dan ook nog op het goeie moment. Je kunt de on zekere factoren die de markt bepalen niet rationeel bevatten. Om toch grip te krijgen op de twijfelachtige situatie zoekt de manager naar andere technieken. Me diteren is er een van". Als Kokke vertelt, lijkt hij de logica zel ve. Alles is, volgens hem, te herleiden tot het thema onduidelijkheid. Waar moeten we naar toe en hoe? „Deze trend is niet door managers ontworpen maar gewoon maatschappelijk bepaald", zegt de se nior-adviseur van het management-ad- viesbureau lakoniek. de aandacht voor ae psyche van de mana ger en waarom hij nu juist die onduide lijkheid de baas moet worden. De psy chologische elementen zijn ideeën van de grondlegger van de methode, de Ameri kaanse professor in de psychologie Ha rold J. Leavitt. Ook hij is volgende week van de partij op de conferentie. In zijn nieuwste boek 'Corporate Pathfinders' legt hij de essentie van 'Pathfinding' uit. De basis van pathfinding is zo simpel als een plus een. Eerst probeer je het pro bleem de definiëren. Dan is het tijd om oplossingen aan te dragen en de laatste stap is het doorvoeren van de oplossing. Een kind kan de was doen. Maar de ma nager van nu besteedt de meeste tijd aan de tweede stap in het model: het oplos sen van problemen. Volgens Leavitt is het belangrijker relevante vragen te stel len ('problem defenition') dan naarstig te blijven zoeken naar de juiste antwoorden ('problem solving'). Maar obstakels uit de weg ruimen, wordt de manager in spe het best geleerd op school. Leavitt neemt als voorbeeld de business schools in Amerika waar de aankomende managers worden overspoeld met vakken als finan ciële analyse, marktanalyse en besliskun de. Tijdens de opleiding wordt de stu denten geleerd te denken op een manier die, volgens Leavitt, nauwelijks ruimte open laat voor emoties, intuïtie of ge voel. De manager moet dus leren afgaan op zijn intuïtie. Maar hoe doe je dat? En hoe krijg je de anderen in het bedrijf ook achter deze gevoelsmatige ingevingen? De manager is vaak de steunpilaar van de onderneming. Iedereen zoekt houvast aan hem. Maar hijzelf moet zijn normen en waarden ook ergens aan ontlenen. Kokke: „De manager is ook geen helder ziende en zijn toekomstbeeld is net zo onzeker als voor ieder ander. 'Pathfin ding' haakt in op dit dilemma. Een beetje kunstenaarsschap en creativiteit zijn het belangrijkste gereedschap voor de manager in dubio. Met dat gereed schap zal hij zijn collega's moeten over tuigen. Maar niet in elk bedrijf is de cul tuur geschikt om je door niet-rationele elementen te laten leiden", geeft Kokke toe. „Een manager komt met de beste be doelingen terug van cursus. Maar wan neer de cultuur van het bedrijf niet aan sluit, zijn alle voornemens zo weer van de baan. Elk mens zoekt naar erkenning en aandacht. Management-trainingen zijn geen eenmansacties. De omgangs vormen binnen een bedrijf bepalen of de manager na een paar weken weer net als de anderen sneller probeert te lopen en harder probeert te werken om zo waar dering te oogsten". „Het is toch bespottelijk dat er vaak nogal vergoeilijkend wordt gesproken over iemand die op zijn vijftigste een hartinfarct krijgt. Hij heeft ook altijd zo hard gewerkt, wordt er dan gezegd. Met bedrijfs-fitness wordt nu geprobeerd 'managing burn out' te voorkomen. Uit eindelijk is dit natuurlijk een doekje voor het bloeden. De bedrijfscultuur moet veranderen. Problemen los je niet meer op door in het boekje met de analytische voorbeelden te kijken. De manager moet meer waarde heenten aan zijn intuïtie en de problemen eens me een andere, crea tieve bril bekijken". Niek Heizenberg presenteert de laatste aflevering van 'Goed nieuws' van dit sei zoen. Een van zijn gasten is Jos Brink. Als voorganger van de katholieke basisge meente 'De Duif in Amster dam heeft de cabaretier re gelmatig preken gehouden, die gebundeld werden in het boekje 'Bouwen met puin'. Presentator Hans Sleeuwen- Joek praat vanavond in nondom tien' over stotteren, itudiogasten leggen uit, waarom en wanneer ze gaan dotteren. Ook praten zij over le kansen die zij gemist heb- •en, omdat ze niet vloeiend ronden spreken. Er zijn tien- rallen therapieën voor stotte raars. Het is alleen moeilijk ut te vinden, welke therapie de meest geschikte is. Goed nieuws 21.06 Rondom tien 00.20 Hotel des Ameriques Catherine Deneuve en Pa- nek Dewaere spelen samen pe hoofdrollen. Na een hecti- fene nachtdienst in het zie kenhuis rijdt de arts Hélène fyna iemand aan. Het is Gil- da' een dagdromer, die ueestal 's avonds laat door a straten van Biarritz rjaalt. Om van de schrik te °men besluit het tweetal een café een glaasje te paan drinken. Verstehen Sie Spass? Lar Vanavond gaat het ver- vJ?n. eamera-programma tanti Sie Spass?' op va- 'erin deze laatste afle- lanio? uan ket seizoen een lern' ^ende sterren, on- jjf wie Roy Black, Karl Dall, f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 28